Klant: “Hallo, wij zoeken de allerbeste E-bike die u kunt leveren. Natuurlijk met een grote accu en een sterke motor, maar geen Bosch! En met Pinion of Rohloff, tandriem en voorvering.”
Ik: “Oeh… Lastig… Zoiets bestaat nog niet, maar ik ga Santos wel even voor u bellen!”

Zo ging het ongeveer (heel kort samengevat) toen Familie Reus met mij in gesprek kwam. Middels meerdere proefritten op verschillende E-bikes van o.a. Koga, Idworx, Flyer en Bulls bepaalden meneer en mevrouw Reus welke technieken, configuraties en eigenschappen voor hen belangrijk waren.

Na op een Flyer met Panasonic middenmotor en de Idworx Power Rohler met Bosch gereden te hebben, hadden meneer en mevrouw Reus besloten dat de motoren van hun E-bikes absoluut geruisloos en trillingsvrij moesten zijn en dan vallen alle middenmotoren automatisch af. Voorwielmotor dan maar? Nee, die rijden niet al te best. Er moest dus een goede achterwielmotor in komen. Deze is echter niet te combineren met een Rohloff-naaf en zo viel de keus vanzelf op de bracket-versnellingsbak met 18 verzetten van Pinion.

Maar helaas… zo’n E-bike bestond nog niet. Gelukkig wist ik toevallig dat Santos achter de schermen bezig was met hun eerste officiële E-bike, dus belde ik direct met Sassenheim. “Môguh! E-bike! Pinion! Tandriem! Voorvering! Met GO SwissDrive! Istie al klaar? Kan je al leveren? Bijna? Mooi! Kostda? Ok, doe maar twee!

santos-travelmaster-29E

De Dromedaris (Travelmaster 2.9) is speciaal ontworpen voor toepassing van voorvering en de variant met Pinion en tandriem was zojuist klaar. Dat was dus de ideale basis voor de Reus-E-bike. En zo geschiedde het dat de bouw van de eerste twee Dromedarissen met 18-speed Pinion P1.18 versnellingsbak, tandriem en een achterwielmotor van GO SwissDrive in gang gezet werd.

Santos heeft het model simpelweg “Travelmaster 2.9E” gedoopt. De toevoeging van die ene letter E doet deze E-bike eigenlijk te kort, want de geëlektrificeerde Dromedaris bevat nogal wat noviteiten. Kijkt u even mee?

De eerste Santos met Pinion en tandriem

Santos experimenteerde al met de bracket-versnellingsbak van Pinion, maar de eerste prototypes waren nog uitgerust met een ketting i.p.v. een Gates tandriem. De moeilijkheid zit ‘m in de manier waarop de tandriem op spanning gehouden kan worden. Santos wil principieel niet met verstelbare achterpadden werken, zoals alle andere merken doen, en zocht naar een eenvoudig, betrouwbaar en praktisch mechanisme.

We willen niet iets overhaast in de markt zetten, omdat anderen dat ook doen. We nemen liever meer tijd om onze Pinion-fietsen met tandriem optimaal werkend, praktisch, foolproof en duurzaam te maken,” verklaarde Robbert Rutgrink, de eigenaar van Santos, destijds.

Maar nu is het zover. Santos heeft een spanwieltje ontwikkeld, getest en gepatenteerd, die op al hun Pinion-fietsen gemonteerd wordt. Hiermee is het op spanning zetten van je tandriem werkelijk een fluitje van een cent! Het tandwieltje op de foto hieronder is nog een tijdelijk exemplaar. Er wordt gewerkt aan een mooie, opengewerkte versie.

santos-pinion-spanwiel

De enige consessie die Santos heeft moeten doen, is het monteren van de Gates CenterTrack tandriem i.p.v. de CDC-versie. Santos weet dat de CDC veel duurzamer is dan de CenterTrack, maar Gates weigert helaas CDC-tandwielen voor Pinion te maken. Er zijn nog onvoldoende cijfers beschikbaar om iets zinnigs te kunnen zeggen over de duurzaamheid van de CenterTrack tandriem in combinatie met Pinion, maar de afmetingen van de Pinion-specifieke tandwielen staan wel een veel lagere riemspanning toe, wat de duurzaamheid mogelijk ten goede komt.

GO SwissDrive achterwielmotor

De dikke achterwielmotor van het Zwitserse GO SwissDrive is toepasbaar in alle Pinion-modellen. Je kan dus ook een Travel Lite of 4.29 met Pinion met deze motor uit laten rusten. De motor heeft een vermogen van 250 Watt en een koppel van minstens 40Nm. Daarnaast is hij geheel geruisloos en trillingsvrij!

Er zijn 5 ondersteuningsstanden en 3 regeneratieve standen. In lange afdalingen selecteer je een negatieve stand en dan remt de fiets op de motor af en slaat hij de remenergie op in de accu. Of dit heel veel scheelt in de actieradius ligt erg aan de omstandigheden, maar alle kleine beetjes helpen.

santos-travelmaster-29e-go-swiss

Wat voor vakantiefietsers een groot voordeel ten opzichte van de meeste gangbare achterwielmotoren is, is het feit dat alle sensoren ín de motor verwerkt zijn en niet samenwerken met sensoren in de wielas of het frame. Hierdoor kan je onderweg zelf het achterwiel demonteren in geval van een lekke band en hoef je niet langs de dealer om de boel te laten resetten. Als je zelf niet heel handig bent, dan kan iedere ‘fietsenmaker-op-de-hoek’ dit ook, zonder speciaal gereedschap, voor je doen.

Voor een goede gewichtsverdeling plaatst Santos de accu niet in de bagagedrager, maar op de onderbuis. De achterdrager van een trekkingfiets heeft het namelijk al zwaar genoeg. Go Swiss levert nu nog een 36V 14,5Ah Lithium-Ion accu met een inhoud van 520Wh, maar komt later dit jaar met een grotere variant. Santos gaat uitsluitend de grootste van de twee gebruiken.

Veel E-bikes hebben helaas nog te vaak onwillige oplaadstekkers met kwetsbare contactpinnetjes, maar het Go SwissDrive systeem gelukkig niet. Hier ‘plakt’ de stekker zich met een lekker degelijke klik magnetisch aan de accu vast.

santos-go-swiss-stekker

Magura’s nieuwe MT5 4-zuigerremmen

Een zwaar bepakte trekking-E-bike mag wel over flink wat remvermogen beschikken. Nu was ik nooit zo’n fan van Magura’s MT4 en MT6 schijfremmen die in de optielijst van Santos staan (te sponzig en lastig te ontluchten), maar gelukkig worden die vervangen door Shimano Deore en XT schijfremmen en sinds kort voert Magura de nieuwe MT5 met maar liefst vier zuigers per remklauw! Deze Travelmasters 29E zijn de eerste Santossen met deze topremmen. Santos monteert zowel voor als achter schijven van 180mm. De eerste indruk is zeer goed: veel remkracht en goed doseerbaar met veel meer gevoel in de remgreep dan de goedkopere MT4.

magura-mt5

Mocht je geen liefhebber van schijfremmen zijn, dan kan je ook gewoon kiezen voor velgremmen, al dan niet hydraulisch. Het frame van de Travelmaster 2.9 beschikt over montagenokjes voor alle soorten remmen. De verende voorvork van Rock Shox is echter alleen geschikt voor schijfremmen. Als je velgremmen wil, dan moet je een vaste vork kiezen of de German-A Kilo voorvork met parallellogramvering. Daarnaast heeft de Rock Shox geen bevestigingspunten voor lowriders, spatborden en verlichting en de German-A Kilo wel.

german-a-kilo

Eerste rij-indruk

Voordat meneer en mevrouw Reus hun dromedarissen mee naar huis namen, heb ik even met de Travelmaster 2.9E mogen rijden. Ondanks dat het hier een voorserie-exemplaar betrof, waar nog het één en ander aan geoptimaliseerd wordt, en ik ook wel aardig wat goede E-bikes gewend ben, was ik vrijwel direct onder de indruk! Over het rijgedrag kan ik kort zijn, want deze is in een paar steekwoorden samen te vatten: strak, stabiel, degelijk, in balans, snel, krachtig, geruisloos en comfortabel.

Samenstelling en prijs

In de niet zo verre toekomst wordt het mogelijk om je eigen E-Santos samen te stellen. Zoals gezegd kunnen straks alle Santossen (of is het Santi?) met Pinion geëlektrificeerd worden met Go SwissDrive. Maar wel uitsluitend in 25km-uitvoering. Samen met je dealer kan je aan de hand van een uitgebreide optielijst je eigen perfecte E-bike configureren en van je favoriete kleurcombi laten voorzien. Er zijn 29 lakkleuren beschikbaar en je kan voor de Pinion-bak kiezen uit zwart, zilver, rood of blauw.

Wat al dit moois moet gaan kosten is nog niet helemaal bekend, omdat de E-bikes in de laatste fase van ontwikkeling zijn. Over de definitieve prijs kan straks gezegd worden wat je bij Rolls-Royce ook altijd te horen krijgt: “If you have to ask, you can’t afford it.”

35 thoughts on “Santos Travelmaster 2.9E met Pinion & GO SwissDrive

  1. What an awesome bike! Jammer van dat spanwieltje, ik blijf dat een draak van een oplossing vinden (dat moet toch mooier en beter kunnen). Maar verder topfiets. Prachtig afgemonteerd! Deze mensen moeten hier wel plezier aan beleven.

  2. Om te spannen kun je 3 manieren bedenken:
    Pinion verdraaien ( extra frictiepunten)
    Achterpadden verstelbaar ( wil je niet met riemaandrijving ivm scheefzetten en sterkte achterbrug)
    Spanwiel ( minder mooi? Dat is persoonlijk, maar werkt wel)

    Cosmetisch verantwoord of functie… lastig. Tuurlijk zou ik een pinion die verstelbaar is als voorkeur geven, wil het niet zo zijn dat je daarmee de ophangpunten drastisch moet aanpakken. Wil je daarom meer uitgeven om alleen de looks te verbeteren?

  3. Daarnaast is een verstelbare Pinion ook minder stijf en ontstaan er minstens vier punten die je met regelmaat in het vet moet zetten, omdat er anders gekraak op kan treden of de zaak komt vast te zitten.

    Dit stelwieltje is toch echt de meest praktische en betrouwbare oplossing en aan het uiterlijk wennen we wel. Mensen moesten bij het opkomen van Rohloff ook wennen aan het cleane uiterlijk t.o.v. een drailleur en het aanzicht van de Pinion-bak is nog steeds wennen. Dan kan dat spanwieltje er ook nog wel bij.

  4. Ja, mooi fietsje weer…

    Ik heb deze site altijd met erg veel plezier gelezen maar vind het de afgelopen tijd meer een uithangbord van Santos worden als een site over reizen per fiets.

    Prima om de nieuwste ontwikkelingen te bespreken, erg leuk zelfs!! maar ik zou graag zien dat het een ietsiepietsie minder enkel alleen maar Santos is. Of is dat juist de bedoeling?

    Naar mijn mening is er meer op de markt, veel meer zelfs, wat ook aandacht verdiend.

  5. Geen zorgen, Paul. Dat gaat helemaal goed komen.

    Neemt niet weg dat Santos een hele actieve speler is op de trekkingmarkt die ook nog relatief vernieuwend bezig is en daarmee toch een niet te negeren hoeveelheid aandacht opeist.

  6. Ik snap het allemaal. Maar ik vind het gewoon niet mooi. Voorlopig houd ik het nog even bij Rohloff icm excenter. Maar Ik zou graag pinion rijd ivm het verzet van 11,5% ipv die +/- 13,5%

  7. Goed om te horen Michiel! Ik kijk uit naar wat nieuwe verslagen.

    Mbt Santos ben ik het met je eens. Mooie fietsen en inderdaad vaak innovatief. Wie zijn nek uitsteekt mag ook aandacht verdienen.

    Ze doen het ook wel slim moet ik zeggen hoe ze hun merk op internet op de kaart zetten. Het lijkt er soms alleen een beetje op alsof ze net als Koga ambassadeurs hebben echter benoemen ze deze niet perse bij naam.

  8. Wanneer ben je een ambassadeur voor een bepaald merk? Moet een ambassadeur op de loonlijst staan? Of kan dat ook een onafhankelijk iemand zijn die om diverse redenen en uit eigen ervaring erg enthousiast is over de producten?

    Ieder merk heeft als het goed is ambassadeurs, namelijk de tevreden klanten.

  9. http://www.koga-signature.com/nl/Ambassadors

    Dan weet je in ieder geval dat je ambassadeur bent voor Koga.
    Bij Santos is deze lijn subtieler en naar mijn mening marketing
    technisch slimmer.

    Een tevreden klant is niet hetzelfde als een ambassadeur. Althans niet
    het soort van ambassadeur wat ik bedoel. Je ziet momenteel op allerlei vlakken dat goed gelezen blogs en personen die op social media veel volgers hebben gebruikt worden voor marketling doeleinden en hier ook actief voor worden benaderd. Dat komt in een aantal gevallen de onafhankelijkheid die ze pretenderen te hebben niet ten goede. Te begrijpen maar soms wel jammer.

    Ik zeg niet dat dit in jou geval zo is dus voel je niet teveel aangesproken maar het viel me gewoon op dat er wel erg veel Santos voorbij komt op je site en weinig anders de laatste tijd. Vind ik jammer zie graag ook andere merken en vlakken van het reizen per fiets belicht.

    Verder is er niks mis mee hoor ambassadeur zijn 😉 Ik zou wel willen dat Idworx ze zoekt dan meld ik me geheel vrijwillig aan! vandaag nog.

  10. Ik heb al twee keer santos fietsen verkocht(naar ik weet) en ik ben een tevreden klant!
    Diverse keren mensen op mijn fiets laten fietsen en die kochten er late 1.
    Dus het zouden er meer kunnen zijn 🙂

  11. Santos behoort tot het topsegment in de fietsbranche en is innovatief goed bezig (Pinion en elektrisch).
    Op Bike Motion ga ik de fiets eens goed bekijken.
    Alleen vind ik het frame ontwerp niet zo mooi, maar dat is persoonlijk er zal een grote groep mensen zijn die het ongetwijfeld wel mooi vinden.
    Voor zit er in ieder geval een 180 mm schijf op i.p.v. 160 mm.
    Remblokjes lijken wat makkelijker te vervangen, zie geen borgpennetjes of iets dergelijks.
    Zoals Mowikan al schreef vind ik het spanwieltje niet meer van deze tijd.
    Als voorvork zou je misschien ook kunnen kiezen voor de nieuwe Rock Shox RS-1 maar daar zitten geen aangelaste nokjes voor velgremmen op.
    Santos heeft blijkbaar niet gekozen voor een asymmetrische achtervork.

  12. Waarvoor zou er een asymmetrische achtervork nodig zijn, Frits?

    Rock Shox RS1 is een pure, lichtgewicht MTB-wedstrijdvork. Niet interessant voor trekkingfietsen.

  13. Zelf heb ik onlangs al eens gedacht om te vragen of een Santos 4.29 mountainbike frame met een go-swiss drive motor zou kunnen worden uitgerust.
    Dan met derailleur natuurlijk.
    Denk je dat Santos, nu eenmaal bezig met e-bike, dat zou doen?
    Is ook een slagje goedkoper dan een pinion en weliswaar met een ‘gewone’ ketting maar zou prima voor mij zijn.
    Ik heb een Riese & Muller Delite II geprobeerd, voor en achtervering, mooi gebouwde fiets…….maar als je wat hoger trapritme hebt…….voortdurend een schurend geluid van de Bosch Performance motor. In het bos was ik blij om de benen stil te houden, wat een rust zonder dat geluid! Vandaar ook interesse in 4.29 ombouwen tot trekking/bos fiets met Swiss Drive.
    Wat denk je / denken jullie?
    Groet, Co

  14. Michiel, om de krachten van de achter schijfrem op te vangen, zeker met volle bepakking in een afdaling komen er veel krachten vrij in het frame!
    Bij velgremmen worden de krachten gelijk verdeeld over de staande achtervork.
    Heb begrepen dat RockShox met de RS-1 verder wil gaan dan alleen maar voor wedstrijd gebruik. Men ziet blijkbaar veel heil in een vork die een 180 Graden gedraaid verend mechanisme heeft (voordeel, veer blijft nu in het oliebad ook in stilstaande situatie). Of het veermechanisme ook is uit te schakelen weet ik niet.
    Ben benieuwd wat de toekomst gaat bieden.

  15. Nogmaals……… deze fiets zou me ook heel erg bevallen met derailleur en Go Swiss Drive.
    Jammer dat er geen derailleur versie is…….
    Pinion is mooi, ook wel een beetje ‘elite’, duur en juist ook achterwiel motor spaart de ketting/aandrijfsysteem……

    Groet, Co

  16. Co, de GO SwissDrive is ook te combineren met een derailleursysteem. Stuur Santos maar even een mailtje voor meer info en eventueel een prijsopgaaf.

  17. Frits, er zijn meer manieren om een frame stijf genoeg te krijgen. Dat hoeft niet persee met een asymmetrische achtervork.

    Jouw merk Idworx heeft de asymmetrische vork in het leven geroepen om de frames aan de ene kant stijf genoeg te krijgen voor de tandriem en aan de andere kant voldoende ruimte over te houden voor het voortandwiel.

  18. Prachtig stukje techniek maar 7000,-Euries voor 25km/u? Blijf ik toch lekker ff mijn benen trainen…..
    De vermoeidheid laat het biertje achteraf ook beter smaken…;-)

  19. Michiel, over die regeneratieve standen van de motor: zit daar nog een snelheidsbeperking aan vast? B.v. dat je niet sneller dan 50km p.u. moet afdalen omdat de motor of accu het anders niet trekt?

  20. Dat zou ik eigenlijk niet weten, Jeroen. Iedere E-bike heeft wel een soort van beveiliging ingebouwd die ingrijpt als het systeem te heet wordt tijdens het klimmen, maar ik weet niet hoe heet het in de afdaling kan worden.

  21. Ik heb de user manual even geraadpleegt en er is inderdaad een beveiliging ingebouwd. Met een volle accu laadt hij zowiezo niet bij en bij piekspanningen schakelt hij de dynamofunctie ook uit. Dit kan vooral boven de 50km/u voorkomen.

  22. Heel mooi. Maar 40 Nm is niet veel. Ik heb mijn ER van een motor voorzien.
    Deze heeft 60 Nm bij 36 V. Een helling tot 13% laat zich goed bedwingen zonder al te veel bagage. Kom je hierboven dan wordt het toch moeilijk. Ik vraag me dan ook af of deze Santos met 1/3 minder trekkracht geschikt is voor serieuse heuvels.

  23. Hallo Roger, de keuze van de motor zal wel gebeuren in functie van wat de berijder zelf wenst toe te dragen aan kracht.
    Zelf heb ik geen motor op de fiets maar heb geen enkel probleem met een helling van 25% over 250 meter of 8% over 30 kilometer met de volgeladen fiets (+/-58kg).
    De dag dat ik het niet meer trek zal een gemotoriseerde SANTOS TM in overweging genomen worden.

  24. Hoi Michel., volg dit met grote belangstelling daar mijn voorkeur bij een ebike uit gaat met tandriem. Ben nu sinds 2,5 jaar in het bezit van een Koga Signature met tandriem waar ik SUPER tevreden over ben.
    Gaat Santos deze fiets in productie nemen en komt er ook een damesversie?
    Gaat Go Swiss Drive ook nog komen met een zwaardere motor (meer Nm’s) en een zwaardere accu?
    Maakt het spanwiel op de tandriem herrie?

  25. Ja, deze fiets is al te bestellen. Dit is mogelijk op basis van alle modellen met Pinion. Damesframe kan ook, maar het wordt dan even puzzelen met de accu. In het ergste geval moet je de accu in de bagagedrager doen.

    Het spanwieltje maakt geen geluid.

    Waar GoSwiss nog meer mee gaat komen, is niet bekend. Santos gaat in ieder geval geen 45km versies leveren ivm strenge en dure typegoedkeuring en slechte regelgeving in het verkeer.

    Ik zou Santos gewoon even bellen!

  26. Je pense que dans l’avenir ce sera le meilleur VAE de voyage sur le marché.
    Je pense également que la boîte pinion 9 ou 12 vitesse suffira.
    18 vitesses sur un ebike est inutile.
    Mon épouse avec son flyer 8 vitesses nexus passe partout même avec pleine charge;
    Personnellement je roule sur un Idworx ER Evo mais si je change pour un ebike l’année prochaine ce ne sera pas avec un moteur central comme Idworx mais avec un moteur arrière comme SANTOS;
    Salutations
    DANIEL

  27. Vertaling Daniel :
    Ik denk dat in de toekomst dit de beste elektrische fiets voor reizen zal zijn op de markt.
    Ik denk ook dat de pinion 9 of 12 versnelling zal volstaan.
    18 versnellingen op een ebike is nutteloos.
    Mijn vrouw met haar flyer Nexus 8 speed gaat overal heen, zelfs met volledige lading;
    Persoonlijk rijd ik op een Idworx ER Evo maar als ik overschakel naar ebike volgend jaar het zal niet met een centrale motor als Idworx zijn, maar met een achterin geplaatste motor zoals bij SANTOS;
    groeten
    DANIEL

  28. Ik rijd sinds kort op een Santos travel-lite met in het achterwiel de Go Swiss motor. De versnellings”bak” is de Pinion CR met 9 versnellingen. (Meer versnellingen op deze elektrische fiets is overkill.) Met snaaraandrijving. De fiets rijdt fantastisch! Uitermate stil. Wat mij nog steeds het meest verbaast is de loopkarakteristiek van motor en elektronica. Buitengewoon soepel. Iets harder trappen leidt onmiddellijk tot iets meer ondersteuning. Heerlijk, ik kan niet anders zeggen. De fiets is daarnaast voorzien van de Magura Firmtech velgremmen. Wat een remmen, zowel voor als achter. Afgemonteerd is de fiets met dikke Schwalbe 50 Allmotion banden. Deze banden hebben een geweldig veercomfort bij minder dan 3 Atm. Super! De fiets is niet goedkoop maar wel een regelrechte aanrader. Hans

  29. IDWORX heeft ook geen spanwieltje, gewoon iets grotere tandwielen of poelies voor en achter. Op het lelijke wieltje na een prachtig karretje deze fiets.

  30. Hans, wil je iets vertellen over de actieradius van de Santos Travel-lite met Go Swiss motor? Ik hoor graag van je.
    Zijn er meer mensen die al met een e-bike van Santos rijden? Hoe bevalt dat? Ik ben benieuwd!

  31. Beste lezers, als jullie een notificatie-mailtje krijgen over een nieuwe reactie bij een artikel, klik dan a.u.b. niet op reply, want dan komt je reactie in mijn mailbox terecht in plaats van hier op de site!

    Hans klikte op ‘reply’ toen hij een antwoord wilde geven op de vraag van Margreet. Dit is zijn reactie:

    Dag Margreet,

    Ik heb de Travel Lite met de accu met de grootste capaciteit.
    De actieradius is ca. 110 km bij een gemiddelde snelheid van zo!n 28 kmh.
    Ca. 150 km bij een gemiddelde snelheid van 22 kmh.
    D.w.z. Dat ik dan oprijd met mijn echtgenote.
    Zij rijdt overigens niet elektrisch.
    Ik rijd in feite altijd in ondersteuninsstand 1 (van 5)
    De GoSwiss motor is zeer sterk. Dat uit zich met name in de trekkracht. GoSwiss claimt 40 Nm.
    Ik geloof de fabrikant zonder meer want ik heb vergelijkingsmateriaal.
    Een heel klein beetje bijtrappen leidt direct tot, overigens zeer soepel, meer ondersteuning.
    Voordat ik de Santos kocht heb ik op meerdere fietsen proef gereden.
    Mijn ervaring is dat geen enkele motor wat loopkarakteristek betreft in de buurt komt van de GoSwiss motor.
    De fiets heeft meer dan 7000 euro gekost.
    Ik heb er niet wakker van gelegen maar wel menigmaal gedacht of ik met de koop van de Santos wel goed gedaan had.
    Ik rijd er nu 2,5 maand op en ik geniet bij wijze van spreken nog steed elke dag een beetje meer van.
    Kortom, geen euro spijt van.

    Mocht je besluiten een Santos te gaan kopen dan adviseer ik je de Magura Firmtech velgremmen te nemen. Super!
    Een damesmodelijn kun je overigens niet laten voorzien van de zwaarste accu.
    Deze kan namelijk alleen op de plaats van de bidon worden bevestigd.
    Dat past niet bij een dames Travel Lite.
    De accu wordt dan in de bagagedrager bevestigd.
    Ik hoop dat ik je met deze informatie op weg heb geholpen.

    Met een vriendelijke groet,

    Hans

    Ps Ik heb sinds kort een eco stand 1 van de ondersteuning. Dit is nieuw. Ik beschouw mij zelf als een soort proefkonijn.
    Ik heb bij Santos al gemeld dat ik hier niet zo tevreden over ben. In december laat ik de oorspronkelijke ondersteuningssoftware weer op mijn fiets zetten.

  32. Hans, bedankt voor je uitgebreide info!
    Ik ga een testrit maken.
    Voor woon-werk verkeer rijd ik al 8 jaar op een e-bike. Afgelopen zomer heb ik hierop voor het eerst meerdaagse tochten gemaakt. Het fietsvirus sloeg toe! Door de e-bike ben ik dus het fietsen leuk gaan vinden. De e-bike die ik heb is echter niet geschikt om met bepakking te fietsen. Ik ben al wel overtuigd van de vakantiefietsen van Santos, maar ben bang dat ik na aankoop, de ondersteuning toch ga missen. Nu fiets ik, bij wijze van spreke, in een dag naar Friesland of van Zwolle naar Lauwersoog. Zonder ondersteuning zie ik mezelf dat nog niet zo gauw doen. Vandaar de overweging.
    Ik ga uiteraard voor een herenframe en neem je tip over de Magura Firmtech velgremmen ter harte!
    Hartelijke groet,
    Margreet

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *