Thule heeft een universele bagagedrager in het assortiment opgenomen die geschikt is voor mountainbikes en racefietsen waar normaal geen drager op past. Nieuw is de Pack ‘n Pedal Tour Rack echter niet, want hij kwam op deze site al voorbij onder de naam Freeload.

De Freeload Pack ‘n Pedal Tour Rack is ontwikkeld voor alle soorten sportfietsen waarbij de fabrikant geen schroefnokjes aan de achter- of voorvork heeft gemaakt. Hij past zelfs op fietsen met achtervering en op verende voorvorken.

De Thule Pack ‘n Pedal Tour drager kost €99,95 en de optionele tasafhouders kosten €29,95.

Toen de Freeload op de markt verscheen en ik de eerste exemplaren op de beursvloer kon begluren en betasten was ik nogal skeptisch. Het geheel leek me niet stijf genoeg. Ik kon het ding destijds simpel met de hand heen en weer bewegen en dat is iets waar ik bij een bagagedrager niet opgewonden van raak. Achteraf bleek dit te komen doordat de drager niet goed vast was gezet door het personeel op de stand.

Gelukkig heb ik een website waarvoor ik nog wel eens wat spulletjes mag testen en nu Thule de Freeload heeft gekocht en omgedoopt heeft tot Pack ‘n Pedal Tour Rack, gaat deze universeel toepasbare bagagedrager in een praktijktest.

Ik heb de drager achterop een Santos 4.29 mountainbike gespannen en ben er met 12 kilo bagage het bos mee in gegaan.

Het monteren ging redelijk eenvoudig. Met vier spanbandjes, rubberen stripjes, rateltjes en een inbussleuteltje wordt de drager om de staande achtervork geklemd. Met een beetje duwen en trekken krijg je hem wel pas op de meeste achtervorken. Na het strak draaien van de spanbandjes en de inbusboutjes zat het geheel onwrikbaar vast.

Thule levert er stangetjes in verschillende lengtes bij waarmee je de drager aan de hoek van de voor- of achtervork kan aanpassen. Het horizontaal afstellen van de drager was dankzij de verschuifbare kunststof klemmen kinderlijk eenvoudig.

Ten tijde van de test waren de tasafhouders nog niet beschikbaar, dus heb ik de grote Ortlieb tassen extra gezekerd met spanbandjes om te voorkomen dat ze in het achterwiel klapperen. Dat ging in snelle, hobbelige afdalingen vaak maar net goed. Bij harde klappen ratelden de tassen lichtjes langs de spaken, maar met de tasafhouders, die later binnen kwamen, bleven de tassen ver genoeg bij het wiel vandaan. Bovendien kan je hieraan de tassen een treetje lager hangen, voor een lager zwaartepunt.

Ik heb stevig geklommen en lekker stuiterend afgedaald en het geheel voelde verrassend zeker aan. De drager is lang niet zo stijf als bijvoorbeeld een vastgeschroefde stalen Tubus drager, maar alles bleef goed op zijn plek zitten en de fiets bleef prima bestuurbaar.

De Pack ‘n Pedal is goedgekeurd voor een belasting van 25 kilo, maar toch raad ik aan de tassen niet zwaarder te beladen dan 15 kilo. Niet omdat de drager niet sterk genoeg zou zijn, maar wel omdat je anders toch iets teveel last krijgt van een wiebelkont. Dit geldt naar mijn mening overigens voor praktisch alle bagagedragers, zelfs voor de gerenommeerde Tubusdragers.

Ik was het meest nieuwsgierig naar of de bagagedrager door de zware belasting en het vele gestuiter niet naar onder zou zakken. Het zijn tenslotte slechts vier spanbandjes die alles op zijn plek moeten houden. Gelukkig waren die bandjes prima op hun taak berekend, want aan het eind van de rit zat de drager nog netjes op dezelfde hoogte!

De Thule Pack ‘n Pedal Tour Rack is een handig hulpmiddel voor wie met de mountainbike wil kamperen of met de racefiets langs pensionnetjes en bed & breakfasts wil trekken. Je hoeft nu niet meer je mooie gladde frame te ontsieren en beschadigen met tape en schroefklemmen voor normale bagagedragers.

Aan het eind van je vakantie kan je de drager met een bijgeleverd sleuteltje losmaken en opbergen of overzetten naar een andere fiets.

Klem de Pack ‘n Pedal drager echter nooit aan een carbon frame! Die zijn daar nevernooitniet op berekend! En let er ook op dat er geen schakel- en remkabels langs de achtervork lopen, want die kunnen ruzie maken met de bevestigingspunten van de drager.

Als je deze twee beperkingen in acht neemt en het pakgewicht redelijk weet te beperken, dan zeg ik: goedgekeurd!

N.B.: fabrikanten van frames en voorvorken zullen geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden als gevolg van schade door de Thule drager. Zij achten zich uitsluitend aansprakelijk voor artikelen die ze zelf getest en goedgekeurd hebben. Ditzelfde geldt voor alle achteraf door de consument of dealer toegepaste accessoires. Toepassing op eigen risico! Gebruik dus je gezonde verstand en bedenk goed of je fiets sterk genoeg is voor de montage van de Thule Pack ‘n Pedal. In geval van twijfel, raadpleeg altijd een een expert!

30 thoughts on “Test: Thule Pack ‘n Pedal bagagedrager

  1. Over smaak valt te twisten maar dit is mijns inziens nou niet bepaald de meest gracieuze alternatieve drager die er bestaat. Enfin, het maakt een mountainbike/racefiets die anders niet geschikt voor reizen was daarvoor nu opeens wel bruikbaar en dat is ook wel wat waard.

    Maar waarom dan toch het wiel weer opnieuw uitvinden? Old Man Mountain heeft reeds soortgelijke dragers, of dichter bij huis bewijst de Tubus Disco ook al een tijdje zijn diensten.

    Terecht schrijft de auteur deze drager nooit op een carbon frame te monteren, maar Thule is daarvan blijkbaar nog niet overtuigt want die laat foto’s zien waar de drager op een carbon raceframe is gemonteerd….

    En dan de prijs, dat ding is kompleet bijna 2 keer duurder dan een tubus disco. Helaas word gewicht en garantie niet vermeld, misschien dat het eerste nog in het voordeel van Thule spreekt, maar ik betwijfel of zij (net als Tubus) 30 jaar garantie bieden. Kortom, wat voegt dit produkt nou eigenlijk toe van wat er al op de markt is?

  2. Ik vind niet dat ze met deze drager het wiel opnieuw hebben proberen uit te vinden. Ze hebben het op bepaalde punten verbeterd en multifunctioneler gemaakt.

    De genoemde dragers hebben allebei hun beperkingen qua montagetoepassingen. Bij de Old Man Mountain en de Tubus steunt de drager op de achteras en als je een lekke achterband hebt en het wiel eruit haalt, komt de drager onderaan los…

    De Tubus Disco heeft een normale staande achtervork nodig en past dus niet op full suspension fietsen. Ook moet je een klemconstructie met schroefjes toepassen om de drager bovenaan aan de achtervork vast te maken.

    Ook de Old Man Mountain past niet zomaar op alle soorten achtervorken. En voor de voorvork heb je een ander type nodig. De OMM is wel een stuk stijver, maar ook zwaarder.

    De Thule past op de achter- én de voorvork en dat vind ik wel knap bedacht. Je kan ook de hoogte ruimschoots instellen. Hoe lager, hoe beter. En de horizontale stangetjes waar je de tassen aan hangt zijn ver naar achter te stellen, zodat de tassen altijd ver genoeg bij de voeten vandaan hangen.

    Kortom, dit is tot nu toe de meest multifunctionele drager die ik ooit gezien heb. En gelukkig blijkt de constructie stevig genoeg.

  3. Ik heb de Thule Pack ‘n Pedal ook aangeschaft voor gebruik op mijn aluminium racefiets voor langere dagtochten op mijn racefiets waarbij ik wat bagage wil meenemen en geen rugzak op mijn rug wil hebben.
    Na zo’n tocht is hij weer binnen een paar minuten te verwijderen.
    Ik heb niet meer dan een kilo of 4-5 bij me in een kleine fietstas.
    Prima oplossing hiervoor! Zeker in warme gebieden waar dan het rugzakje niet zo prettig is.
    Andere alternatieven, leuk, maar niet zo snel aan te brengen en te verwijderen!
    Hij mag blijven!

  4. Ik ben van plan om de Thule Pack ‘n pedal tour rack aan te schaffen om achterop mijn racefiets te monteren met twee orlieb front tassen. Als ik je artikel zo lees heb ik hiervoor de zijframes niet nodig of toch wel?

  5. Zou je dit rekje wel kunnen gebruiken op een carbon frame met slechts ongeveer 5 kg in een tas op het rekje bevestigd? Of denk je dat dit rekje niet bevestigd kan worden op een carbon achterbuis vanwege het klemmen?

  6. Om alle denkbare redenen niet doen. Carbon is niet berekend op krachten van opzij, anders dan de door de fabrikant meegerekende krachten bij normaal gebruik.

  7. Heb je wellicht een alternatief voor het meenemen van lichte bagage op een fiets met carbonframe met een carbon zadelpen? Ik ga een paar dagen fietsen in Zwitserland en een stuurtasje is net te klein om veel bagage in mee te nemen.
    Dit thule rekje leek me wel handig omdat ik dacht dat er niet zo veel krachten van opzij zullen zijn.

  8. De drager zelf zet krachten in verkeerde richtingen op de carbon achtervork. Carbon is nooit geschikt om iets aan vast te klemmen.

    Er zijn grote zadeltassen te krijgen of tassen die je aan de zadelpen klemt en zo boven het achterwiel zweven. In dat geval moet je tijdelijk je carbon zadelpen vervangen voor een aluminium exemplaar.

  9. @ Michiel Heel mooi dat je deze site hebt. Ik ben aan het oriënteren op een vakantiefiets en de hier te vinden info is een mooie bron voor overdenkingen/ dromerig naar mooie vakantiefoto’s staren. 🙂

    @ Jens. Ik heb dat gedaan afgelopen zomer, maar dan inclusief thule/freeloader sideframes. Thule tourrack met ortlieb frontrollers achterop een stalen pinarello racefiets. Kampeeruitrusting in en op de tassen met in totaal zo’n 18 kg.

    Drie weken in Frankrijk, heuvel op en af, lekker asfalt en soms ook wat drempeltjes. Ik was maar wat blij met de sideframes, juist bij het nemen van een drempel. De drager en tassen gaan dan wat bewegen namelijk. Zelfde geld voor momenten waarbij ik wat scherper stuurde enz. Ik voelde de spreekwoordelijke kont wiebelen 🙂

    Juist met frontrollers denk ik dat ze moeilijk zijn vast te maken aan het frame zoals in het stuk hierboven is beschreven anders dan met de sideframes. Heb jij er ondertussen al ervaring mee?

  10. Gister was ik even bij Carl Denig in Nieuwegein. Daar was een medewerker van Thule bezig met displays waarop het complete assortiment fiets-tasssen en drageronderdelen van Thule te zien is. Inclusief een opgetuigde fiets.
    Ik moet zeggen dat er door Thule stevig is nagedacht over een zo compleet mogelijk pakket aan producten. Indrukwekkend hoor. Een bijzondere stuurtasoplossing, voor en achtertassen. Zoals zo vaak met nieuwe producten is er van alles op aan te merken, helaas. Zo is een set 52L achtertassen van al 1100 gr. zwaarder dan een set 40L Ortlieb Classic tassen, is de kleine stuurtas ook met rolsluiting uitgevoerd (lijkt mij lastig omdat je die tijdens het fiets niet kunt openen). Ze hebben wel weer een 2-tal compressie banden op de tassen. Prijzig zijn ze wel, 119,95 voor één achtertas.
    Heel bijzonder is de stuurtasoplossing, geschikt om meerdere items aan te koppelen.
    Ongetwijfeld volgen er binnenkort uitbreidde discussies over de nieuwe Thule producten, is het niet op deze site dan wel ergens anders. En dan is afwachten wat Thule met de commentaren doet 😉

  11. we zijn op vakantie en hebben pech met de thule drager, hij is iets naar beneden gezakt en rust nu op de voorrem. we weten niet hoe de riempjes los moeten om de drager weer opnieuw te bevestigen. de tjechische fietswenmakers weten het ook niet en ik ook niet.

    wie weet raad?

  12. Je hebt daar een apart sleuteltje voor nodig, het sleuteltje met het blauwe handvat. Dit sleuteltje steek je in de daarvoor bestemde gaatjes (4 gaatjes in totaal) en draai je een slag of 3. Pas dan krijg je ruimte om met je imbus de riempjes lossen te draaien. Dat lukt in t begin 1 a 2 mm, waarna je het blauwe sleuteltje weer wat slagen moet geven, vervolgens draai je weer met de imbus het riempje losser etc. ect. Zo ga je allevier de contactpunten met je frame af. Succes!

  13. Ik heb deze drager op mijn voorvork. De voortassen van Ortieb zitten wel wat hoger dan een gebruikelijk rekje, maar zware spullen gaan er toch niet in. Slaapzak bovenop. Een stevig geheel.

  14. beste Michiel,

    bedankt voor je test reviews. Ik was even benieuwd of je deze drager ook als voordrager hebt getest. Ik moet op de geveerde voorvork (reba) van m’n 4.29 bagage meenemen.
    Ik begrijp echter dat het toch wiebelig aandoet (op achtervorken al). Nu rijd ik straks niet offroad door de bossen, maar wel met de fietskar en dochterlief achter me aan. Een wiebelend stuur bij drempels voorkom ik liever.
    Is dit systeem deugdelijk genoeg om een half jaar intensief gebruikt te worden?
    Verder was ik ook benieuwd of het feit dat de bagage op het ‘ ongeveerde’ gedeelte van de fiets zit nog veel invloed heeft. Hoe beïnvloedt dit het rijgedrag?

    Benieuwd naar jouw ervaringen en kunde. Alvast bedankt.
    mvg.

    Geert

  15. Mijn ervaring met voortassen is dat je stuur niet wiebelig wordt, wel veel zwaarder. Maar je rechtuit stabiliteit is juist erg goed.

    Een stuurtas alleen bijvoorbeeld heeft echt een vervelend effect op het stuurgedrag, met de voortassen gemonteerd was ik daar weer vanaf. Het is heel anders fietsen, maar zoals gezegd, zelfs een lichte stuurtas vind ik eigenlijk gevaarlijker. Je voorwiel slaat dan ook veel sneller om, je hoort dan ook dat een voorstandaard eigenlijk alleen nuttig is bij een stuurtas. En dat omslaan van je stuur heb je ook bij het ontwijken van een kuil of iets dergelijks.

    Mijn idee om lichte spullen in de voortassen te doen is ook wel veranderd, je kunt gerust wat zwaardere spullen onderin die tassen doen.

    Maar ik zou het voor je reis goed uittesten.

  16. Tuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen. Die Niner vork uit het filmpje is opgebouwd uit meerdere lagen, maar dat geldt lang niet voor alle carbon achtervorken en je kan er dus niet zomaar vanuit gaan dat jouw frame net zo sterk is als die van Niner. Er is níemand die kan garanderen dat jouw carbon frame er wél tegen kan.

    Carbon frames worden over het algemeen tot op het randje van hun sterkte geëngineerd. Ze hebben een hoge treksterkte, maar kunnen niet tegen hoge zijdelingse (punt)belastingen of samenknijpen (tenzij de fabrikant daar bewust iets tegen gedaan heeft).

    Een frameklem van een fietsendrager kan de meeste carbon frames al makkelijk stuk knijpen en ik heb ook carbon frames zien scheuren toen ze vanuit stilstand zijdelings tegen de hoek van een muurtje of hek vielen. Bedenk dan eens wat er kan gebeuren met die dunne achtervorkpoten als je daar vier klemmende bevestigingspunten, belast met bagage, omheen bindt. Ik zou het risico niet nemen.

  17. Ik vind dat deze persoon in het youtube filmpje wel een veiligheidsbril had mogen dragen maar dat even terzijde.
    Zoals Michiel hierboven terecht schreef pas op met klemverbindingen op carbon!
    Niet iedere fabrikant van carbon gebruikt dezelfde normen, alles moet tegenwoordig zo licht mogelijk zijn.

  18. Voor een korte vakantie werkt het wel. Maar het mist enorm veel stijfheid. De zijdragers buigen alle kanten op en het plastic vervormt helemaal. Een paar goed gevulde ortlieb tassen is voor de langer termijn niet aan te raden op een drager als dit. Ook voor dagelijks gebruik moet je het gewicht goed verdelen over beide kanten. Het buigt alle kanten op.

  19. Vandaag dit dingetje gemonteerd, maar de buizen zijn toch echt wel heel dik, en de onderste haak van een Ortlieb (om het slingeren van de tassen te verhinderen) is te smal om mooi rond de grijze buis te klemmen. Ben ik de enige met dit probleem?

  20. Gisteren mijn Thule bagagedrager ingewijd met de 2 13L draagtassen aan weerszijden. Deze hangen, bevestigd aan de drager’ verder helemaal los; de klem van de tas past niet over de draagbuis van de bagagedrager. Mede daardoor had ik last van de door Michiel genoemde ‘wiebelkont’. Kan ik dit oplossen door de extra tour-racks aan te schaffen ? Zo wordt het qua investering wel een duur ‘dragertje’…..

  21. hoi Wim,
    ik heb eventueel voor 20 euro nog wel een setje tour racks voor je
    eventueel kratje wat je hierop kunt monteren ook
    bij mijn fiets waren de buizen te dik, uiteindelijk “flikkert” dan je voordrager eraf omdat ie op “kassei” achtige wegen los trilt 🙁
    groet Marco

  22. Hallo, ik heb de rack aangeschaft voor de mtb van mijn vrouw maar de ortliebtassen (al wat jaren oud), blijven bij de wielen aanlopen bij iets beladen staat. Ik vind echter geen tasafhouders bij thule, waarover in het artikel wordt gesproken. Wie O wie kan mij helpen.

    Gr Tom

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *