GO SwissDrive stopt ermee

GO SwissDrive, fabrikant van elektrische ondersteuning middels achterwielmotoren, heeft onverwacht aangekondigd er eind dit jaar mee te stoppen. Het moederbedrijf The Ortlinghaus Group trekt de stekker eruit. GO SwissDrive heeft gisteren het volgende bericht verspreid:

Dear business partner,

We are writing to inform you that the decision was made on 7th January 2019 to liquidate GO Swiss- Drive AG, Gams and also GO SwissDrive GmbH, Wermelskirchen. The liquidation is expected to be carried out within the coming twelve months.

GO SwissDrive AG and GmbH are subsidiaries of the German Ortlinghaus Group, an internationally leading specialist in the manufacture and sale of clutch and brake systems. The Ortlinghaus Group has made the decision to terminate its activities in the business area of electromobility.

We will continue to honour our contractually agreed obligations, deliver orders already placed and up- hold the services and warranties within the contractual assured period.

Until December 2019, the range of services and warranties will be handled as before by GO SwissDrive AG, Gams and GO SwissDrive GmbH, Wermelskirchen.

From January 2020, Ortlinghaus GmbH, Industriestr. 4, 9473 Gams, Switzerland will assume the responsibility for the range of services and warranties. This means that our service will still be available to you after GO SwissDrive AG and GO SwissDrive GmbH have been liquidated.

GO SwissDrive wordt voornamelijk toegepast in fietsen met Pinion versnellingen. Dat zijn stuk voor stuk fietsen in het hoge segment. Hier in Nederland zijn er twee merken die fietsen met de GO SwissDrive componenten leveren: Santos (drie modellen) en Tout Terrain (zes modellen). En daarnaast een paar kleinere specialisten die het op bestelling inbouwen. Iedereen is volledig verrast door dit bericht. Robbert Rutgrink, oprichter en eigenaar van Santos, reageert:

Bij Santos werden we gisteren namiddag verrast door het bericht dat Go Swissdrive in de komende 12 maanden gaat stoppen.

Dit hebben we niet zien aankomen en hadden we ook niet verwacht. Bij de planning voor het komende seizoen en de voorbereidingen voor de komende 3 beurzen hebben we onze Powerserie met de achterwielaandrijving als vast onderdeel van ons assortiment ingepland. Hoe verder daarmee is voor ons nu ook een vraag en denken we hard over na.

Voor alle door ons geleverde fietsen geldt zoals altijd dat Santos, samen met haar dealers, Go Swissdrive en het moederbedrijf van Go Swiss (Ortlinghaus GmbH) zullen blijven zorgen voor service en garantie afhandelingen.

Mocht je vragen hebben, bel ons gerust.

Hoe nu verder?

Santos en Tout Terrain zullen nu dus op zoek moeten naar een andere leverancier voor hun elektrische fietsen met achterwielmotoren, maar zoals Rutgrink al zei, moeten ze zich eerst gaan beraden over hoe nu verder. Dit heeft invloed op veel zaken, zoals de voorraden, lopende leveringscontracten, fietsen in de winkels en de concurrentiepositie ten opzichte van merken die met bijvoorbeeld het Alber Neodrives systeem werken. Ik heb meerdere keren met fietsen met GO SwissDrive gereden en dat beviel me altijd erg goed. Wat mij betreft zal het een gemis zijn als GO SwissDrive er niet meer is. Veel alternatieven met een vergelijkbare kwaliteit zijn er niet…

De garantie van reeds rijdende en nog uit voorraad te verkopen fietsen blijft gelukkig bestaan. Mocht er na de garantieperiode iets stuk gaan, dan is er niet direct een man/vrouw/anders overboord, want er zullen vast nog wel een tijdje onderdelen uit de voorraden van GO SwissDrive, Santos, Tout Terrain en fietsenwinkels te halen zijn. In het ergste geval kan nog altijd het hele GO SwissDrive systeem vervangen worden door dat van een ander merk. Dat is het mooie van achterwielmotoren en externe accu’s. Met een oudere fiets met Bosch ben je verder van huis, want die tech-gigant wil in zijn vernieuwingsdrang zijn oudere klanten nog wel eens ‘vergeten’.

Geen GO SwissDrive fiets meer kopen dan?

Dat zou ik niet direct denken. Het systeem rijdt namelijk onverminderd lekker en de garantie en service blijven gegarandeerd. Misschien is juist nú wel het ideale moment om zo’n fiets voor een goede prijs te scoren!

40 Replies to “GO SwissDrive stopt ermee”

  1. Otto Boeren says:

    Jammer dat zo mooie type aandrijving er mee stopt , wat ik niet in de tekst lees is de reden. Je zou zeggen met de vergrijzing dat er toch veel behoefte is voor dit type aandrijving.
    Misschien dat de aandeelhouders te weinig rendement zien op hun uitstaand kapitaal.(is wel een aanname)

  2. Michiel says:

    De redenen worden inderdaad niet genoemd. Santos weet het ook niet. Tout Terrain heb ik nog niet kunnen spreken.
    Aangezien het een commercieel bedrijf is, zal het om de centen gaan, maar waar dat fout gaat, zullen we misschien wel nooit weten.

  3. Bart Smulders says:

    Ik fiets nu ruim twee jaar met dit systeem en als iedereen zoveel problemen heeft gehad als ik dan begrijp ik het wel. Ik denk dat de kosten voor garantie te hoog zijn. Maar het blijft een heerlijk systeem om mee te fietsen.

  4. Michiel says:

    Bart, je bent helaas niet de enige met problemen. Het is een feit dat de garantiekosten bij alle fabrikanten en fietsenwinkels die iets met E-bikes doen, flink zijn gestegen. Het is nu eenmaal een ingewikkelder en kwetsbaarder product dan een gewone fiets. Daarnaast is de concurrentie moordend en zijn de marges niet bijzonder hoog (mede door de hoge garantiekosten).

    Hoeveel aftersales-ellende GO SwissDrive in zijn totaliteit heeft meegemaakt en of dat meer is dan bij de concurrentie, weet ik natuurlijk niet en daarom durf ik niet te gokken dat het daar aan ligt.

  5. jan says:

    Bart: je hebt er veel poblemen mee als ik het begrijp? Wat zijn de problemen dan precies als ik vragen mag? En waarom is het een heerlijk systeem om mee te fietsen als er zoveel problemen mee zijn?

    Jan

  6. Bart Smulders says:

    Jan, meerdere malen kraken en schavende geluiden in de motor, deze motor is na 5000 km vervangen, daarna nog een breuk in de printplaat van de nieuwe motor, ook vervangen. Inmiddels heb ik het tweede display, het eerste reageerde af en toe niet meer en nu is de accu defect. Kortom de afgelopen twee jaar ongeveer 8 keer bij de dealer of de fabriek geweest, en inderdaad als hij het doet dan fietst het heerlijk en belangrijk te vermelden dat de dealer en fiets fabrikant zich enorm inspannen om de problemen te verhelpen.

  7. Peter says:

    Die van mij heeft het ook meerdere malen laten afweten. Jammer, is nu ook niet meer tweedehands te verkopen natuurlijk. Flinke schadepost.

  8. Michiel says:

    Een E-bike moet je eigenlijk niet tweedehands willen verkopen. Je koopt ook geen wasmachine met het idee dat die na een paar jaar nog een leuke inruilprijs op kan leveren. De afschrijving van een E-bike is gigantisch in vergelijking met een normale fiets, doordat elektrische systemen van ALLE merken snel verouderen en de levensduur van de motor en accu veel korter is dan de fiets zelf. Er rijden duizenden E-bikes rond met technieken die al jaren niet meer geproduceerd worden. Die fietsen worden niet meer gerepareerd, maar gewoon opgereden en ze belanden uiteindelijk op de berg met kapotte wasmachines, vaatwassers, brommers, enz. Fietsen met middenmotor zijn als eerste aan de beurt, omdat Bosch, Yamaha, Panasonic en dergelijke om de zoveel jaar met iets nieuws komen en de oudere onderdelen op een gegeven moment niet meer maken. Die fietsen zijn dan dus waardeloos.

    Een fiets met achterwielmotor en een externe accu kan je in de toekomst altijd ombouwen naar een gewone fiets. Achterwiel vervangen, accu en computer eraf schroeven en klaar! Ik denk dat die dan zelfs meer waard is dan de gebruikte E-bike die het daarvoor was.

  9. Gerrit Gaastra says:

    Bij idworx zijn we zeer tevreden met het Neodrives systeem. De nieuwe versie, de z20, is in een aantal kleine punten nog eens verbeterd.

  10. RHJ says:

    3 jaar geleden uitgebreid proefgereden met Santossen met GoSwiss voor mijn vrouw en mij. Waren er erg van onder de indruk en toen allebei een Santos Travel Lite met Pinion gekocht met de bedoeling om de fietsen later op te laten waarderen met de GoSwiss motoren.

    Na enkele jaren fietsen toch tot een andere richting besloten: de Santossen verkocht en overgestapt op de supersnelle Stromer speedpedelec’s. Heerlijke fietsen maar ook zeker niet storingsvrij met de elektronica! Kost Stromer waarschijnlijk ook de hoofdprijs met service en garantie….

    Achteraf dus blij dat we niet voor de GoSwiss route zijn gegaan. De keuze voor de Idworx met NeoDrive was indertijd geen optie maar had dus ook een prima keuze kunnen zijn.
    Gerrit lijkt het juiste e-bike spoor te hebben gekozen maar ook Santos verraste enkele weken geleden met een nieuwe fiets met de Pendix motor.

    De e-bike markt blijft inderdaad volop in beweging en ja, zoals Michiel al schreef, voor de gebruiker kost het de hoofdprijs….

  11. Michiel says:

    Een Santos met Pinion later opwaarderen met de Alber Neodrives is natuurlijk ook mogelijk. Dat systeem is gewoon los te bestellen. En wie weet welke nieuwe fabrikant de plaats van GO SwissDrive in gaat nemen?

    Ik heb een paar weken geleden mijn Santos Travel Lite met Rohloff van een Pendix motor laten voorzien. Dat ben ik nu aan het testen en ik zal mijn bevindingen later in een review uitwerken.

  12. RHJ says:

    Ben heel benieuwd naar je ervaringen met de Pendix aandrijving!

  13. Michiel says:

    Mijn eerste indruk van de Pendix is niet zo goed als die van de GO SwissDrive en Alber Neodrives. Het werkt en ik zie het vooral als een uitkomst voor mensen die graag met hun vertrouwde Rohloff-fiets willen blijven rijden of voor wie een bijzondere fiets als een bakfiets of moederfiets wil elektrificeren.

  14. Gerrit Gaastra says:

    Pendix is een beetje een noodoplossing.

  15. Thijs says:

    Gerrit, kan/wil jij aangeven waarom je de Pendix als een noodoplossing ziet?

  16. Gerrit Gaastra says:

    Het Pendix systeem is een leuk “retrofit” systeem wat ze zelf ook altijd aangeven: je kunt van een (oudere) fiets gemakkelijk een redelijke e-bike maken. Maar het is niet hetzelfde als Go Swiss/Neodrives.

    Sommige nadelen zijn al verholpen door een grotere accu aan te bieden en dat de motor altijd iets doorduwt wanneer je ophoudt met trappen, is geloof ik ook al opgelost (of niet?). Het grote nadeel is natuurlijk de veel te brede q-factor waardoor Pendix voor echte en sportieve fietsers niet interessant is in mijn opzicht. Een te brede en/of assymetrissche pedalen-positie is voor de mensen die relaxte tochtjes maken natuurlijk een minder groot probleem.

    Hoe het eruit ziet moet iedereen zelf beoordelen maar persoonlijk vind ik het niet passen bij een e-bike van boven de 4.000 Euro…

  17. Thijs says:

    Uit bovenstaand posts begrijp ik een beetje dat Go Swiss een lekker rijdend systeem is, maar wel storing gevoelig. Is de ervaring bij Neodrive hetzelfde?

    Nu lijken op het eerste gezicht de Go Swiss en Neodrive systemen erg op elkaar. Kan je op een fiets die “Go Swiss ready” is, ook een Neodrive systeem zetten?

  18. Michiel says:

    Ik moet de eerste geheel storingsvrije E-bike nog tegen komen. Bij ieder merk is er wel eens wat aan de hand, bij de één wat meer dan de ander.

    Neodrives en GO Swiss zijn in principe uitwisselbaar.

  19. Robbert Rutgrink says:

    Ruim drie jaar geleden kwam ik in contact met Thomas, een van de oprichters van Pendix. Toen vond ik het een gek systeem. Maar ik ben nieuwsgierig en wilde graag weten waarom het er zo uit ziet en waarom het zo gebouwd is.

    Jezelf afvragen waarom dingen zijn zoals ze zijn is soms best waardevol. Thomas en zijn 5 mede oprichters zijn alle opgeleid ingenieur voor de automobiel industrie. In Zwickau, de geboorteplaats van Pendix, staat namelijk een grote autofabriek van Audi.

    Met hun afstudeerproject, een elektrische auto, hebben ze in 2010 een wereldwijde wedstrijd onder universiteiten gewonnen. Aangezien de fietsbranche hen meer trok hebben de 6 vrienden in 2013 Pendix opgericht.
    Doel: het maken van een betrouwbaar elektrische aandrijving voor fietsen die eenvoudig te bedienen is.

    Net als Go Swissdrive en Neodrive is Pendix een modulair systeem dat achteraf of direct door de fabriek op een geschikt frame gezet kan worden. Deze modulariteit vind ik belangrijk. Bij Santos zijn veel onderdelen modulair. En we vergelijken fietsframes met een autochassis; het is de basis waarop je verschillende varianten bouwt.

    De afgelopen anderhalf jaar hebben we intensief met Thomas en de rest van het Pendix team samengewerkt om onze eigen Santos PX aandrijving te kunnen laten maken; een Pendix systeem met Santos logo’s, Santos software en Santos instellingen voor een grotere actieradius (in stand 1 en 2).
    Verder werken we nog aan een aantal ontwikkelingen waarvan we de eerste hopelijk in maart kunnen introduceren. Alle ontwikkelingen passen op eerder uitgeleverde Santos PX modellen zodat je je systeem altijd up-to-date kan houden, dat vinden we belangrijk.

    Ik zie Pendix als een volwaardig alternatief voor andere systemen. Een super degelijk en betrouwbaar systeem dat nog niet door iedereen wordt erkent. Een beetje zoals 10 jaar geleden toen wij met de riemaandrijving begonnen.
    Vanuit mijn ervaring en die van de vele verhalen over allerlei verschillende systemen die ik van mijn klanten hoor, vind ik Pendix eigenlijk een hele slimme oplossing; eenvoudig, modulair, degelijk en betrouwbaar.
    Daarom geven wij op de Santos PX motor met Pendix-for-Santos logo’s maar liefst 100.000km of 5 jaar motorgarantie.

    Robbert
    fietser en oprichter Santos Bikes

  20. Walter says:

    Waarom is Santos niet overstapt naar de Z20 van Alber Neodrives (commerciële overwegingen?)? Erg jammer ook want de Pinion/achterwielmotor combinatie fietst ontzettend fijn.

  21. Robbert Rutgrink says:

    Beste Walter (en andere lezers)

    Toen we begonnen met Go Swissdrive had Specialized de z.g. Turbo, een fiets die al een aantal jaren met het Go Swissdrive systeem werd gebouwd. Diverse dealers die ik sprak gaven aan het een betrouwbare fiets te vinden. Ik dacht daarom een betrouwbare partner gevonden te hebben. Zelf was ik na het ervaren van de rijeigenschappen dan ook om, dit reed heel erg lekker.
    We gingen aan de slag met Go Swissdrive.

    Aanvankelijk ging het goed. De eerste modellen met de eenvoudige vaste display’s zien we bijna nooit terug. Later kwamen de updates en daarmee helaas meer storingen dan ons lief is. Onze ingenieurs hebben daarom bij Go Swissdrive aangedrongen op veranderingen. Zo is o.a. de motorstekker aangepast en kregen we andere software. En er komt nog een nieuwe dichting voor de body, een nieuwe vertanding voor de body en een aanpassing op de huidige display. Alle verbeteringen zijn backwards compatible en zijn ons door Go Swissdrive toegezegd ondanks dat ze gaan stoppen eind van dit jaar. Ben benieuwd of dat ook nog gaat gebeuren, maar we zullen het zien. De dichting zou medio april moeten komen.

    Op het moment dat we hoorde van Go Swissdrive dat ze zouden gaan stoppen hadden we reeds diverse testmodellen opgebouwd, enkele al meerdere jaren oud, anderen jonger of bijna nieuw. Met motoren van o.a. Bosch, Pendix, Neodrive, Haecker, Heinzmann en een nieuwe motor van Go Swissdrive, zowel in 25kmh modellen als 45kmh modellen.

    Nadat ik hoorde van het stoppen van Go Swissdrive heb ik een collega fabrikant gebeld die enkele jaren met de voorganger van de Neodrive Z20 heeft gewerkt, de Neodrive Z15. Wij werken al meer dan 20 jaar met deze fabrikant samen, vooral op het gebied van kennis. We delen interessante ervaringen met elkaar.
    Zijn ervaringen met de Z15 waren niet zo goed (dit hoorde en las ik vaker) Hierop heb ik toen besloten dat de Neodrive Z15 voor ons niet interessant was. De nieuwe Z20 achternaaf is 2018 geïntroduceerd. De hittebestendigheid is idd verbeterd. Maar een systeem is meer dan alleen een motor; display, stekkers, kabels, software, accu en motor samen bepalen de stabiliteit van het systeem.

    Of het Neodrive Z20 systeem voor ons is wat we zoeken weet ik nog niet. De accu komt volgens mij van BMZ (net als Go Swissdrive) en het display is van Blocks (inmiddels failliet en door Alber, de fabrikant van Neodrive, overgenomen). Een combinatie die stabiel zou kunnen werken.
    Echter, om met de kennis en ervaring van nu in dit voor ons nog onbekende avontuur te storten vind ik op dit moment nog net wat spannend.

    Er lopen gesprekken met diverse leveranciers. Want dat er een Santos met achterwiel motor komt is zeker. Maar wanneer en met welke systeem is op dit moment helaas nog niet bekend. Misschien wordt het Neodrive, misschien niet.

    Santos wil graag beide aandrijvingen blijven aanbieden; achterwielmotor met Pinion en middenmotor met Rohloff. Dat past goed bij ons. Dus, wordt vervolgd…

    Zijn er vragen omtrent dit thema, bel gerust naar Santos en vraag naar mij (Robbert). Ik ben benieuwd naar een ieders ervaringen en tips om daarmee van onze volgende achterwiel aangedreven Santos een echte Santos te maken.

    Groet,
    Robbert,
    fietser en oprichter Santos Bikes

  22. Gerrit Gaastra says:

    @Robbert: het heet Neodrives 😉

  23. Thijs says:

    Beste Robbert,

    Dank voor je heldere toelichting. Je schrijft “Aanvankelijk ging het goed. Later kwamen de updates en meer storingen dan je lief waren”. Mag ik je vragen wanneer deze problemen ongeveer begonnen zijn?

  24. Walter says:

    Mooi dat Santos toch de achterwielmotor met Pinion combinatie overweegt. En over betrouwbaarheid gesproken, ik heb wel een lekkende Pinion gehad maar de Z15 heeft me ook in de bergen nooit in de steek gelaten. Als de Z20 nog beter is dan zou dit met Santos een mooie match zijn.

  25. Robbert Rutgrink says:

    @Thijs; na de overgang naar de nieuwe display merkten we een verandering. @Walter; dank voor de info en de tip.

  26. Robbert Rutgrink says:

    De afgelopen 3 weken heb ik veel nagedacht over wat we het beste kunnen doen en met wie. In die drie weken veel klanten gesproken, leveranciers gesproken en afwegingen gemaakt. En tussendoor twee beurzen gedraaid. Waren drukke dagen.
    Afgelopen donderdag laat in de middag hebben we dat besluit genomen.
    Het eerdere bericht hierboven is van voor dat moment. Toen was ik nog bezig met afwegen en keuzes maken. Afgelopen week heb ik twee interessante gesprekken gevoerd met twee oude bekenden uit Duitsland die mij hebben kunnen overtuigen van mijn keuze.
    Besluit is genomen, orders en planningen zijn in de maak. Waarschijnlijk zijn op de beurs in Utrecht de eerste fietsen te zien.
    Kunnen we het seizoen in met de bedoelde beide series ebikes; de Santos PX serie met Rohloff en midden motor en de Santos GS serie met Pinion en achterwiel motor.
    De Santos PX serie heeft de 100.000km of 5 jaar Santos garantie op de motor. De Neodrives zal zich de komende tijd moeten gaan bewijzen of die net zo betrouwbaar is.
    Groet, Robbert

  27. Thijs says:

    Robbert, kan je de verschillen aangeven ( vermogen, capaciteit accu, gewicht) tussen de Go Swiss zoals jullie die gebruikten en de Neodrives Z20 in de configuratie zoals jullie die gaan monteren? Voor mij m.n. belangrijk voor de 3+ met pinion, aangeschaft om op termijn te voorzien van elektrische ondersteuning.

  28. Robbert Rutgirnk says:

    Hoi Thijs,
    Wanneer wil je van je Santos een ebike gaan maken?
    Ik veracht voor de Fiets&Wandel beurs in Utrecht (1-3 maart) de technische specificaties allemaal duidelijk te hebben. Met een motor vermogen van meer dan 600W en een accu capaciteit van 600Wh zijn de rijeigenschappen vergelijkbaar. En we werken aan een aantal Santos typische zaken zoals aangepaste software en beschermingshoezen voor de koude dagen. Wanneer wat klaar is heeft Neodrives nog niet aan ons doorgegeven.
    Grt. Robbert

  29. Thijs says:

    Robbert,
    Ik heb er geen haast mee. Ik heb de fiets eind 2017 gekocht, omdat ik op termijn toch ook niet ontkom aan elektrische ondersteuning op de fiets. Maar ik wil er nog niet aan. Ik vind de fiets met elektrische ondersteuning een geweldige uitvinding, maar mijn redenering is dat elk jaar dat ik nog plezier heb om zonder te rijden weer meegenomen is. Waarom dan in 2017 al de fiets gekocht? Simpel, nu geniet ik wel elke dag vast van de nieuwe techniek van de pinion en de riem. Bijkomend voordeel is ook dat naarmate ik de inbouw van accu en motor uit kan stellen, deze, redelijker wijs, alleen maar beter en kleiner en lichter zal worden.

  30. Bart Smulders says:

    @Gerrit: Ik heb in 2012 een mooie Easy Rohler gekocht waar ik lekker op fiets tot op de dag van vandaag, toen ik in 2016 een e-bike wilde aanschaffen voor mijn woonwerk verkeer (70km per dag) heb ik ook proefgereden op een Idworx maar met met maat 47 schoenen raakte ik de achtervork, dus heb ik gekozen voor Santos. De opmerkingen die je maakt met betrekking tot q-factor is voor mij discutabel…maw een Idworx met Pendix zou best een optie kunnen zijn, lost het probleem met betrekking tot mijn schoenmaat op:)

  31. Gerrit Gaastra says:

    Howdy Bart, ik denk dat je eens goed moet kijken naar de positie van je voeten op de pedalen en naar je schoenen. Normaliter is maat 47 nog geen probleem. Soms komen mensen met de voeten tegen de stander maar daarvoor hebben wij een “Stander Extender” die de stander 18 mm meer naar achteren plaatst.

  32. Bart Smulders says:

    Gerrit, op mijn Easy Rohler uit 2012 heb ik geen enkel probleem, ook niet met mijn standaard, op de nieuwere modellen wel waarschijnlijk door de nieuwe vorm van de achtervork. De standaard raak ik niet en ik gebruik op al mijn fietsen SHIMANO XT T-8000 SPD MTB PEDALEN en ik fiets altijd met dezelfde schoenen.

  33. Gerrit Gaastra says:

    Hmm, ik denk dat je hakken dan iets meer naar binnen hebt dan normaal. Een fiets met schijfremmen heeft natuurlijk altijd iets minder ruimte; de Easy Rohler heeft ook een optimale vorm van de onderliggende achtervork doordat er geen schijf tussen hoeft te passen.

    Een fiets met Neodrives is de betere oplossing dus zou je daar een setje asverlengers voor je pedalen kunnen monteren. Die van Ergotec maken de Q factor 2x 18 mm breder waardoor je probleem zeker opgelost is.

    https://www.ergotec.de/de/produkte/pedale/sub/pedale-zubehor/produkt/pedal-achsverlangerung-set.html

    En je Q factor is nog steeds geringer dan bij Pendix.

  34. Henk Engbers says:

    Heb een Travelmaster 3+ E-bike, GoSwiss motor, riem, Pinion 1.18 ,van 5-10 -2017. Vorig jaar, op weg naar Gibraltar, strandde ik in Segovia : kapotte body ( dat is de kleine cilinder die de kracht overbrengt van tandwiel naar de motor). Nieuwe body, daarmee nog 4 weken in Frankrijk gefietst ( die hete zomer) en wat kilometers in Groningen. Dit jaar zou het dan moeten lukken, Gibraltar halen : na 3 dagen, 3-5-2019, even buiten Charleville-Mezières, ging het wéér mis : jawel, kapotte body. Dat zijn 3 body’s voor 11.220 km. Conclusie mijnerzijds : dit systeem deugt niet, is onbetrouwbaar. Nu zit ik thuis te wachten op een voorstel van Robbert Rutgrink voor een oplossing. ( Een defecte accu is ook nog vervangen, binnen de garantietermijn). Foto: een kijkje in het Station Charleville waar ik de fiets, en mijzelf, op de trein zette.

  35. Peter Bindels says:

    Tsja, op de site van Santos is te zien dat ook zij voor Neodrives hebben gekozen. Logisch!

  36. Jan Goudswaard says:

    Ik ben sinds Mei 1917 in het gelukkige bezit van een opinion met alles erop en eraan en een Neodrives Z15 aandrijving Actueel 19000 kilometers gereden zonder enige vorm van storing, we rijden gemiddeld overal ongeveer 21 km Zomer en ook winters. Mijn volgende keus is dus niet moeilijk.Ptima spul

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *