Test: Idworx oPinion BLT Multi Spec E-bike

Wat krijg je als je een offroad-vaardige trekkingfiets kruist met een E-bike? Dan krijg je dit witte monster luisterend naar de naam Idworx oPinion BLT Multi Spec Neodrives Pedelec. Het betreft hier een standaard oPinion BLT in Multi Spec uitvoering, met Pinion C1.12 versnellingsbak en Big Disc Hope schijfremmen, waaraan de optionele elektrische ondersteuning van Neodrives is toegevoegd. In feite is de BLT een kruising tussen de oPinion trekkingfiets en de Rock oPinion mountainbike. We hebben de door Idworx beloofde veelzijdigheid van de oPinion BLT E-bike zelf een paar maanden mogen toetsen in de heuvels en de bossen van de Ardennen, Zuid Nederland en de Veluwe.

Dr. Jekyll & Mr. Hyde

De oPinion BLT is vernoemd naar de ‘Boulders, Logs and Trees’ mountainbike trail op Cypress Mountain in het Canadese West Vancouver, welke Gerrit Gaastra vóór zijn idworx-tijd talloze malen met zijn mountainbikes heeft bereden. De oPinion BLT is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: de Multi Spec en de Extreme Spec. Idworx vergelijkt beide ‘specs’ op haar eigen site met Dr. Jekyll en Mr. Hyde.

De multi spec is de meest all-round en ‘sociaal vaardige’ variant van de twee. Deze heeft 29″ wielen met 57mm semi-offroad banden en 12 versnellingen en is daarmee geschikt voor de meest voorkomende omstandigheden. Wordt de omgeving echt extreem moeilijk begaanbaar, laat dan Mr. Hyde in je tevoorschijn komen en kies de extreme spec met 27,5 PLUS wielen met extra vette 70mm off-road banden en de 18-speed Pinion P1.18 versnellingsbak.

Sinds de 27,5″ Plus wielmaat in opkomst kwam, is de trend ontstaan van het toepassen van twee wielmaten in één model. Qua omtrek zijn de 29″ en de 27,5″ Plus wielen bijna gelijk en daardoor hoeven de fabrikanten geen twee verschillende fietsen meer te bouwen. Talloze mountainbikefabrikanten werken tegenwoordig met twee uitwisselbare wielmaten, Santos biedt de tweewiel-optie in de Travelmaster 3+ en de Travel Lite+ en Koga doet het met de WorldTraveller-S. Idworx past bij de mountainbikes zelfs twee maten in één fiets toe! Voor een 29″ wiel en achter een 27,5″ Plus. Rough Spec noemen ze dit.

De Idworx oPinion BLT Multi Spec wordt standaard geleverd met de 12-speed Pinion C1.12 versnellingsbak, extra gehard stalen tandwielen met KMC ketting, zwarte lak, Shimano Deore Trekking schijfremmen, SON naafdynamo en 29″ wielen met 57mm Schwalbe Thunder Burt banden. Het door ons gereden exemplaar was wit gespoten (+€100,-) en voorzien van de extra robuuste Big Disc schijfremmen met Hope V2 remklauwen (+€500,-). Het Neodrives elektrische systeem met 250 Watt, 40Nm achterwielmotor en 612 Wh accu op de onderbuis is een optie t.w.v. €1.995,-. De complete fiets weegt 25kg. Dat is best veel massa, maar voor zo’n heavy-duty trekkingfiets is dat netjes.

De prijs van een geëlektrificeerde BLT Multi Spec begint bij €6.990,-. Het testexemplaar kost €7.590,-. Idworx biedt echter ook de BLT-E, die reeds af-fabriek als E-bike is samengesteld. Door toepassing van een 6-speed versnellingsbak en het ontbreken van een SON naafdynamo, kost dit model ‘slechts’ €5.995,-.

idworx opinion blt multi spec neodrives

Technisch op en top Idworx

Over de vele mooie technische constructies, de verfijnde details en de topkwaliteit onderdelen van de oPinion BLT kan ik pagina’s vol schrijven. Dat ga ik echter niet doen, want de goede kwaliteit en het hoogstaande afwerkingsniveau van Idworx zijn inmiddels ruimschoots bekend. Bovendien is de oPinion BLT technisch identiek aan de eerder geteste oPinion Ti. De verschillen zitten in het frame en de banden. De BLT heeft een frame met een andere geometrie die meer gericht is op sportief offroad gebruik. Dat betekent een wat langere en diepere zithouding dan op de gewone oPinion.

Hieronder stel ik de BLT meer in detail aan u voor door middel van foto’s met bijschriften.

 

Wat is de doelgroep van deze elektrische Idworx?

In het begin werden E-bikes vooral gezien als een vervoermiddel voor ouderen en mensen met een fysieke beperking. Later raakten ze steeds meer geaccepteerd als woon-werk-fiets, maar inmiddels is er van ieder fietsconcept wel een elektrische variant verkrijgbaar. Van elektrische mountainbikes en racefietsen met mechanische doping tot ligfietsen en gestroomlijnde high-speed trikes. De vraag wie dergelijke E-bikes koopt en waarom is op duizend verschillende manieren te beantwoorden… Jij weet voor jezelf het beste of je elektrische ondersteuning wilt of nodig hebt. Dat kan ik niet voor jou bepalen. De ondergetekende jonge god van veertig rekent zichzelf echter nog lang niet tot de doelgroep en daarom heb ik de Idworx voor een paar weken aan Otto uitgeleend.

Otto heeft een Idworx oPinion. Hij is al een eindje in de zestig en heeft een veel rustigere rijstijl dan ik. Ik zou een dergelijke sportieve fiets continu in de begrenzer trappen, maar Otto niet. Hij geniet van rustig toeren met een éénpersoons kampeeruitrusting van rond de 20 kilo. Het hoeft allemaal niet meer zo snel, maar het liefst wel ver genoeg om van zoveel mogelijk landschappen en bezienswaardigheden in binnen- en buitenland te kunnen genieten.

 

Neodrives achteraf in te bouwen

Otto heeft zijn eigen oPinion nog niet zo lang geleden gekocht met het idee om ‘m ooit in de toekomst, als hij het fysiek écht nodig ging hebben, om te laten bouwen naar E-bike. Het Neodrives systeem kan namelijk op ieder gewenst moment, vanaf nieuw of achteraf, in iedere Idworx met Pinion ingebouwd worden. Otto had zich voorgenomen dit pas over een paar jaar te laten doen. Maar deze test verpestte dit voornemen…

Otto heeft een paar honderd kilometer in Brabant en Zuid Limburg gefietst en hield me per e-mail op de hoogte van zijn bevindingen, zoals: “Voor mij echt verslavend om mee te rijden. Het maakt niet uit in de modder of over zandpaden, het blijft gaan.” Na een paar tochten mailde hij: “Ik wil de fiets volgende week terug brengen, deels uit eigenbelang, want hoe langer ik hier op rijd, hoe meer ik zin krijg in deze aandrijving.”

Toen hij de fiets terug kwam brengen, vroeg ik natuurlijk hoe de testfiets was bevallen. Ik wilde alle positieve en negatieve punten van ‘m weten. Otto ging zitten, slaakte een diepe zucht en met een ietwat dromerige blik in zijn ogen zweeg hij even, zoekend naar de juiste woorden. Toen hij eenmaal begon te vertellen, was het net of ik een verliefde puber over een nieuwe vakantieliefde hoorde praten. Hij had genoten van de dagen samen uit en overal waar hij kwam, oogstte zijn nieuwe liefde veel bewonderende blikken. Hij bekende dat hij zijn eigen oPinion al had afgeleverd bij zijn dealer die hem naar Idworx zou sturen voor de Neodrives-krachtkuur. Mijn excuses, Otto! Dat was niet mijn bedoeling!

 

Liefde maakt blind…

Die Otto toch… Aan zijn door verliefdheid vertroebelde oordeel leek ik voor een beetje kritische review niet veel te hebben. Daar kwam geen zinnig woord meer uit… Hij mompelde hooguit nog wat over een beweeglijk houdertje van het computertje. De actieradius die hij in de Limburgse heuvels behaalde, klonk wel veelbelovend, maar er zijn meer kilometers nodig om een realistisch getal te kunnen noemen. Dan moet deze jonge hond de geëlektrificeerde oPinion BLT zelf ook maar door de bossen jagen. Op zoek naar de grenzen en minpunten!

In het verleden werd ik al wel enthousiast van de Santos Travel Lite met een vergelijkbaar elektrisch systeem, maar dat exemplaar smokkelde met een ondersteuning tot 35 km/u. Die illegale snelheid bood me absoluut een bevredigende sensatie, maar hoe zou dat zijn met deze 25 km/u Idworx? De offroad-ambities en de sportieve zithouding passen wel bij mijn rijstijl, maar zouden die ‘suffe’ ondersteuning en het extra gewicht van de motor en de accu wellicht roet in het eten gooien?

Zucht… even goed om me heen kijken of ik geen bekenden zie… mijn interne weerstand uitademen… en… daar gaat ‘ie dan!

Idworx oPinion BLT-E test

 

De paden op, de lanen in met de Idworx oPinion BLT-E.

Fietskamperen met een E-bike… Dat het nu al zo ver zou komen… Je wordt oud, Michiel! Dit maalde de eerste paar kilometers op weg naar het bos steeds door mijn hoofd. Het reed op zich wel lekker, maar ik kon toen nog niet vermoeden dat ik het een paar kilometer verderop zó leuk zou gaan vinden.

Ik zal eerst maar eens wat vertellen over de niet-elektrische elementen van de BLT. Hij rijdt als een goedmoedige mountainbike. Absoluut niet nerveus, maar toch wendbaar genoeg om in een lekkere flow te komen op de singletracks. De goede rechtuitstabiliteit nodigt op de bredere gravelwegen uit tot lekker doorjakkeren. Als je daarbij op mulle stukken af dendert, dan kan je heel eenvoudig het stuur recht houden en nog even lekker het gas opentrekken. Je voelt wel dat er naast de bagage aan de achterdrager nog een extra gewicht in het achterwiel huist. Niet te hard over boomwortels en rotsen dus!

Het profiel van de Schwalbe Thunder Burt banden is ontworpen voor relatief harde ondergrond, zoals gravelpaden en stevige zandpaden. Op asfalt rollen ze ook verrassend soepel. Deze semi-offroad banden passen erg goed bij het allround karakter van de Multi Spec. Als je veel in mul zand en modder fietst, dan passen er ook wel banden met een grover profiel binnen de spatborden.

De 12 versnellingen van de Pinion C1.12 versnellingsbak zijn ruim voldoende. De 18-speed P1.18 optie zou voor deze fiets overkill zijn, want door het hoge koppel van de elektromotor heb je niet zo veel versnellingen nodig en het bereik van 600% is al groter dan dat van Rohloff (526%), dus je komt er de Alpen wel mee over. Het schakelen gaat lekker licht, maar wel iets minder secuur dan met Rohloff. Voor Rohloff-rijders went dit overigens snel. Mensen die van een derailleursysteem af komen, zullen daar meer tijd voor nodig hebben.

Remmen doet de BLT voortreffelijk. De Big Disc Hope schijfremmen remmen in principe net zo goed als de goedkopere Shimano XT schijfremmen, maar de extra dikke schijven kunnen wel veel beter tegen een stootje. Helaas kan iedere schijfrem wel eens piepen. De Hope remmen deden dat alleen bij stapvoets rijden en laat dat nu net het tempo zijn waarmee ik ‘s avonds door het bos sluip om wild te spotten. Ik overstemde het gekrijs van de wilde zwijnen en joeg de edelherten voor me uit. Bij normale fietssnelheden piepten ze gelukkig niet.

De verlichting is erg goed. Lekker fel en ver en breed schijnend. Een overstekende moedervos met twee jongen lieten zich vangen in de bundel. Zes blauwe lichtpuntjes keken me verschrikt aan. Gelukkig had ik goede remmen en voldoende grip van de Schwalbes en kon ik ze op tijd voorrang verlenen.

 

Rijden met het Neodrives systeem

De elektrische oPinion BLT blijkt op de glooiende gravelwegen en slingerende bospaadjes van de Veluwe bijzonder goed in zijn element te zijn! Ik moet toegeven dat de elektrische ondersteuning daadwerkelijk iets toevoegt aan het rijplezier. Ik heb bewust zo veel mogelijk in de Eco-stand (stand 1 van 5) gereden. In eerste instantie verwachtte ik daar niet veel van, want bij veel E-bikes van andere merken ondersteunt de laagste stand maar net genoeg om de eigen interne weerstand en het hogere gewicht te compenseren. Dit blijkt bij de oPinion BLT niet het geval! De ondersteuning is altijd merkbaar aanwezig en helpt je goed door de mulle stukken en tegen korte klimmetjes op. De sensoren in de motor doen hun werk zeer goed, want het was tijdens een pittig stukje op en neer bijna nooit nodig om naar een hogere stand over te schakelen. Zodra ik steviger op de pedalen ging staan, reageerde de motor direct met een dot extra vermogen die de Eco-stand tijdelijk overschreed. Heerlijk!

Voor de actieradius is het vanzelfsprekend altijd goed om in de laagst mogelijke stand te rijden, maar voor het rijgenot ook, heb ik ontdekt. Zodra je met iets teveel ondersteuning en weinig weerstand van de ondergrond of tegenwind steeds tegen de 26 km/u aan zit te duwen, gaat de fiets jojo-en. Hij rijdt het lekkerst als je met een standje minder ondersteuning toch je eigen krachtsinspanning goed blijft voelen en je onder de 25 km/u blijft. Als je door een windvlaag of kort klimmetje wordt verrast, dan zorgen de alerte sensoren er met een tijdelijke extra boost wel voor dat je niet direct terugvalt. Alleen bij de écht lange klimmen kan je eventueel overschakelen naar een hogere stand. Op slingerende bospaden is dat echt nauwelijks nodig, want je gaat mogelijk al snel te hard voor je eigen stuurmanskwaliteiten.

Bergaf kan je de motor ook in één van de drie negatieve ondersteuningsstanden zetten. De motor werkt dan als een dynamo en laadt de accu een beetje bij. Dit remt de fiets natuurlijk flink af, maar dat is juist wat je wilt om in de langere afdalingen de remmen een beetje te ontlasten.

 

Lekke band

Toen ik de fiets bij Idworx ophaalde, vroeg Gerrit Gaastra of ik de banden tubeless gemaakt wilde hebben. Tubeless? Dat is toch alleen voor de snelle wedstrijdjongens? Houd ‘m maar zo standaard mogelijk, zei ik. Had ik dat nu maar niet gezegd… Op de laatste testdag klapte het achterwiel iets te hard op een boomstronk waardoor de binnenband kapot gekneld werd. Snakebite, noemen ze dat. Dit kan bij tubeless banden niet voorkomen en daarnaast worden kleine lekjes door de latexmelk tijdens het rijden gedicht. Het is absoluut een aanrader om jouw dealer de tubeless-conversie uit te laten voeren! Het verhoogt bovendien het rijcomfort en verlaagt de rolweerstand, wat weer goed is voor de actieradius.

De Snakebite bezorgde me mooi de gelegenheid om eens te ervaren hoe makkelijk een bandenwissel bij het Neodrives uit te voeren is. Ten opzichte van een normaal wiel hoef je maar één extra handeling uit te voeren. Je wrikt eerst de motorstekker los, opent de quick-release en neemt het wiel uit. Simpel. Wel even opletten dat je bij het terugplaatsen de remschijf met beleid tussen de remblokken schuift. In tegenstelling tot veel andere achterwielmotoren hoeft er geen fietsenmaker met een laptop aan te pas te komen om de zaak opnieuw te calibreren. Je kunt de motorstekker straffeloos los en weer vast maken!

 

 

Actieradius

In de tussentijd had Otto zijn eigen oPinion met de Neodrives-upgrade ontvangen. Hij is er met en zonder bepakking mee gaan fietsen en heeft nauwkeurig de verbruikscijfers bijgehouden. Hij reed met 21,5 kilo bepakking, een gemiddelde snelheid van ongeveer 18 km/u en gebruikte altijd de Eco-stand. De resultaten verrasten me in positieve zin.!

In het eerste kampeerweekend lukte het hem niet om de accu leeg te rijden. Hij reed, met een matige wind, vlakke ritten van tot 116 km en hield iedere dag volgens de computer gemiddeld 70 km ondersteuning over. Later heeft hij de accu expres helemaal leeg gereden, wederom met weinig wind en vlakke wegen. Hij kwam op één lading maar liefst 232.5 km ver.

Dat minder gunstige omstandigheden en een sportieve rijstijl veel invloed hebben op het verbruik is logisch. In een weekend met continu windkracht 4 schuin op kop haalde Otto 155 km. In de Zuid Limburgse heuvels reed hij 120 km op een dag en dan had hij op de camping nog wel wat stroom over. En met mijn gedonder en gejaag door de bossen trapte ik de accu in 125 km leeg. Dat zijn gewoon serieus goede cijfers. Menig kont houdt het minder lang op het zadel uit…

 

Dorst…

Ik heb echter nog wel een groot nadeel aan de accu ontdekt. Er blijkt geen ruimte te zijn voor een bidonhouder op de zitbuis! Dat zou betekenen dat je niet alleen van stopcontact naar stopcontact moet fietsen, maar ook van terras naar terras! Concurrent Santos heeft dit opgelost door de accu zo hoog mogelijk op de onderbuis te monteren. Bij hen past er zelfs een 2 liter petfles tussen! De accu kan volgens Gerrit niet hoger geplaatst worden, maar ik vind dit wel een belangrijk verbeterpunt, wat wel op te lossen is met extra nokjes op de onderbuis. Niet iedereen rijdt tenslotte met een Camelbak of wil de bidons met klembandjes aan de zadelpen of het stuur bevestigen.

 

Elektrische BLT of toch liever de gewone oPinion met Neodrives?

Het Neodrives systeem heeft mij en Otto positief verrast. Otto heeft inmiddels een hele fijne relatie met zijn geëlektrificeerde oPinion. Dit model heeft een wat meer rechtop zithouding en is daarmee beter geschikt voor zijn rustige manier van toeren. Otto is van mening dat de gewone oPinion beter past bij de E-bike-doelgroep en zich dus beter leent voor het Neodrives systeem dan de BLT. Ik denk dat ik het met hem eens ben. Hoe gaaf en fijn ik de BLT ook vind, een elektrisch systeem in een dergelijke sportieve fiets is toch een beetje een contradictio in terminus.

Als je nu al een BLT hebt of ervoor in de markt bent, dan is de wetenschap dat je hem niet in hoeft te ruilen op het moment dat je aan een E-bike toe bent natuurlijk fantastisch. Zo’n degelijke en duurzame BLT koop je tenslotte niet voor een paar jaartjes. Ik schat echter zo in dat de markt voor elektrische gewone oPinions groter is en vind het dan ook wel opmerkelijk dat Idworx geen gestandaardiseerde oPinion-E in de collectie heeft, maar wel een BLT-E. Maar goed, ik ben slechts een Hollandse fietsliefhebber en het schijnt dat de wensen van de Duitse markt weer anders zijn.

Ik heb meerdere keren op de gewone oPinion en de oPinion Ti gereden en die zijn ook meer dan geschikt voor mooie bosritten. Als ik eenmaal de E-bike-gerechtigde leeftijd bereikt heb, dan zou ik de oPinion met plezier laten upgraden. Gelukkig is de Neodrives optie beschikbaar voor alle trekkingfietsen met Pinion, dus je kunt het gewoon lekker zelf bepalen.

           80 reacties op “Test: Idworx oPinion BLT Multi Spec E-bike

  • Goede test en leuk om te lezen. Wat de actieradius betreft, dat Otto meer dan 200 km haalt vind ik erg knap. Met 2 accu’s dus een theoretische bereik van 400km. In vlak terrein en zonder veel wind maar dan nog. Dan zou ik dus van mijn huis in Emmen naar Maastricht kunnen fietsen zonder op te laden.

    Overigens is de opvolger van de neodrive Z15 al uit, de Z20. Bij Idworx wordt deze al getest. Heb er een e-mail over gestuurd. Volgend hun wordt deze Z20 motor tegen het einde van het jaar pas geleverd. Het is in dat opzicht misschien beter te wachten dan. Ikzelf wil graag deze fiets kopen, maar doe dat later als de Z20 beschikbaar is. Duurt nog maar een paar maandjes maar je hebt dan wel gelijk de nieuwste uitvoering.

    Verder een erg goede fiets.

    Hoeveel bagage had je achterop de fiets als ik vragen mag?

  • Mijn dikke leesboek niet meegerekend, droeg ik ongeveer 10 kilo op de bagagedrager. Zo’n hangmat is lekker licht.

  • Thijs
    2 months ago

    Hoi Michiel,

    Mooi testverslag.

    Op een ander, jou bekend forum, is nog eens een discussie geweest over de belastbaarheid van achterwielmotoren berg-op. Met name het warm worden bij lage snelheid naar boven. Nu zijn de Ardennen geen hooggebergte, maar heb jij daar iets van kunnen merken?

  • Ach, je weet hoe het er vaak aan toe gaat op dat forum…
    Ik heb allang geen zin meer om me daar in de discussie te mengen om het één en ander te nuanceren. Ik heb het even geprobeerd, maar met fundamentalisten valt moeilijk te praten. Daarom ga ik het zelf maar testen en laat me goed informeren door fabrikanten en gebruikers.

    Het klopt dat achterwielmotoren bij zware belasting en te weinig toeren warm kunnen lopen, maar hoe realistisch en groot is dat probleem nu werkelijk? Er zijn er al velen probleemloos de Alpen mee over getrokken. Je moet gewoon niet te lang langzamer dan 10 km/u klimmen en dan is er niets aan de hand.

    Testkees van de fietsersbond heeft het imago van de achterwielmotor ook flink beschadigd door als een jonge hond tekeer te gaan, zoals niemand van de E-bike doelgroep ooit zou doen. Dat is precies de reden waarom ik de fiets aan Otto heb gegeven en zelf niet veel kilometers voor mijn rekening heb genomen. Otto heeft de motor niet heet kunnen krijgen, maar het blijkt dan ook niet eenvoudig om met ingeschakelde ondersteuning langzamer dan 10 km/u te klimmen.

  • Helemaal mee eens. Op de facebook pagina van idworx stond een berichtje van een mevrouw die deze fiets ook heeft en die heeft er de alp de huez, stelvio pass en de mont ventoux mee beklommen. Ze is altijd zonder problemen boven gekomen. Gebruikte ondersteuning 3 en soms 4 of 5 als het stijl werd.

    Nog even over de tubeless rijden. Is dat beter dan met tube rijden, met name voor een e-bike? Is misschien off topic, maar omdat Gerrit je de optie aanbood leek dat mij ook wel interessant. Ikzelf ga voornamelijk over verharde wegen dus een ander band, bv de super moto x zou dan ook beter zijn denk ik. Ook voor een grotere actieradius denk ik.

  • Ja, tubeless is altijd fijner.

    – lager gewicht.
    – minder rolweerstand.
    – meer comfort.
    – geen snakebites meer.
    – kleine lekjes door doornen, glas e.d. worden automatisch gedicht.
    – in geval van nood kan er altijd alsnog een binnenband in.

    Je moet wel om de paar maanden de latexmelk vervangen en met meer regelmaat de banden op spanning brengen.

  • Peter
    2 months ago

    Mee een met Jan. Als ik Otto was, zou ik nog even wachten op de Z20. Voor meer info over de Z20 zie :
    https://velotraum.de/news/z20-neuer-nabenmotor-von-neodrives

    Mooi om keer een duurtest te lezen. In principe heb ik meer geloof in deze test dan het testritje van testkees. Door leden van het WF forum wordt de mening van testkees vaak verspreid als een feit.

    De Z15 zal mischien wel zijn beperkingen hebben, maar blijkbaar valt het allemaal nog wel mee.

    Robbert Rutgrink van Santos heeft zijn ebikes ook doorontwikkeld. De ebikes hebben nu een P motor van Go Swiss ( Power motor )
    Robbert roept leden van het WF forum op om zijn ebikes vrijwillig te testen in de bergen.

  • Otto mag gewoon blij zijn met zijn huidige Neodrives. Als je altijd het beste van het beste wilt, dan moet je altijd wachten op wat nog komen gaat en kan je nooit genieten van wat nu ook gewoon goed is. 😉

    Mocht Otto’s motor toch ooit uitvallen door de warmte, dan zijn jullie de eersten die het horen.

  • Roland
    2 months ago

    Ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar de levensduur van aluminium.
    Aangezien aluminium op den duur vervormt…
    Na hoeveel jaar loop je tegen vervorming vh frame aan? E.e.a.hangt natuurlijk samen met de duur vd vakantie, het terrein, hoevaak je pj op fietvakantie gaat, onderhoud… Kun je zelf vervorming vh frame voorkomen of mogelijk uitstellen?

    Dank voor de geweldige review wederom, mooi leesvoer!

  • Roland, je moet je niet teveel bang laten maken door discussies op het WF forum. 😉

    Bij normaal gebruik (dus niet botsen, in een ravijn gooien, iedere dag een paar salto’s maken, met 250 kilo bagage fietsen, door zoutzuur rijden, in de brand steken, versieringen aanbrengen met hamers, bijtels en zagen, gaatjes boren om gewicht te besparen en meer van dat soort gekke dingen) gaat een aluminium frame in principe honderden jaren mee.

    Het is de taak van de fabrikant om het frame sterk genoeg te maken voor het beoogde gebruik. Als de fabrikant dit goed heeft gedaan (de ene doet dit beter dan de andere) en de fietseigenaar zich aan het beoogde gebruik houdt, zullen er geen problemen ontstaan. Dit geldt overigens net zo goed voor frames van staal, titanium, carbon, hout, bamboe, enz.

  • Peter
    2 months ago

    Nog even ter info over de Santos oplossing om de warmteontwikkeling te verminderen bij naafmotoren berg-op ( bij een lage snelheid )
    Uitleg Robbert :
    Daarom hebben we sinds begin 2017 bij Santos een andere motor van GoSwiss dan voorheen, namelijk de z.g. P-motor, de Power Motor. Herkenbaar aan de P op de motorsticker en het gebruik van een quick-release ipv asmoeren. Dit is de sterkste motor die GoSwiss momenteel heeft. Deze motor is net zo sterk als de Speed-Motor voor highspeed fietsen, maar dan met een andere interne spoel zodat de motor efficienter is bij lagere toerentallen. Het maximale vermogen dat we er uit zouden kunnen halen is meer dan 800 Watt continue bij voldoende rotatiesnelheid (lees; meer dan 20kmh). Deze motor is eigenlijk bedoeld voor extra zwaar gebruik zoals bij de bakfietsen van de Duitse Post. De motor wordt voor ons terug gekeurd naar 250 Watt nominaal vermogen zodat hij officieel geschikt is voor gebruik in onze elektrische fiets. De P-motor zorgt er voor dat warmlopen duidelijk minder snel optreedt dan met de motor die we voorheen gebruikte. En met de aangepaste software kan het systeem zo goed mogelijk op het gebruik worden afgesteld (instellen ondersteuningsgraad en instellen Amperage van de akku). Ook dit heeft sterke invloed op het opwarmen van de motor.

  • Thijs
    2 months ago

    Ik zat nog even naar de foto te kijken en wat me opviel was de lengte van de stangetjes van de achterdrager naar de achtervork. Iets wat je wel bij meer fietsen ziet, en wat denk ik het gevolg is van het naar achter brengen van de drager zodat je niet met je hielen tegen de tassen gaat. Nou heeft Idworx daar keurig een versteviging aangebracht, maar is het niet zo dat wanneer deze stangetjes loodrecht op de achtervork staan, en dus korter worden, dat daardoor de constructie ook stijver wordt? Of zou dat niet veel uitmaken?

  • De lengte van die stangetjes wordt bepaald door twee dingen. De achterwaartse positie van de drager en de aflopende vorm van het frame. Bij hogere frames kunnen de stangetjes rechter naar voren steken en vaak zijn ze dan ook korter. Normaal heeft deze fiets een verstevigingsbrug tussen de stangetjes, maar die zat er bij de testfiets net niet op. Desondanks heb ik niet echt last gehad van een zwabberkont.

  • Een mooie verhaal, altijd leuk om te lezen. Het is een soort van soup seriaal maar voor manen fietsliefhebbers van dure merken. Ik ben ook een zoiets. De tweede reden – De literatuur taal gebruik here is aan top niveau – nederlands is niet mij moedertaal en kan ik here aardig wat leren.

    Hieronder meld ik de reden aan waaroem neem ik inhoud serious

    1. Moete metde woord “TEST” – mij begrip komt overheen met wikipedia definitie https://en.wikipedia.org/wiki/Product_testing
    het is een romantische liefdeverhaal of literatuur essay.
    2. Hitte probleem – “Wirklich kritikwürdig beim Alber-Neodrives-Z15 waren »nur« die Zuverlässigkeit – da gab es Streuungen … – und die thermische Belastbarkeit bei längeren und steilen Ansteigen. Beim neuen Z20-System hat man diese Schwachstellen nun konsequent beseitigt. ” broon https://velotraum.de/news/z20-neuer-nabenmotor-von-neodrives

    3. Aktiradius – Aan wie moet ik geloven, eerlike gebruikers, fundamentaal technisch, en fabrikant bescrijving voor Z20 komt overheen “Deutlich zu spüren sind jedoch der um 30 Prozent gesteigerte Wirkungsgrad an langen und steilen Anstiegen. Da geht dem Z20 spürbar”. Helaas de lyrische proza zeg anders.

    Beste Michel – Blif scrijven ik lees je verhalen met plezier, of dat ze niet klopen met de realiteit is een andere verhaal. Dat is de magie van de literatuur. Keep going Show must go on.

  • Over het woord ‘test’ zijn hier al meerdere discussies gevoerd. Ik test niet in de letterlijke zin van het woord. Mijn schrijfsels zijn ‘subjectieve rij-impressies’, maar niemand gebruikt die term in Google. Vandaar dat ik, om gevonden te worden, het woord ‘test’ in de titel en url blijf gebruiken.

  • Nog even over de tubeless banden. Via de mail kreeg ik de volgende opmerking:

    “De laatste 2 punten wijzen praktijkgevallen uit dat wanneer er maar een groter stuk glas of iets anders is die de band lek maakt, dan dicht de vloeistof de band niet.
    Een binnenband stoppen in een buitenband die aan de binnenzijde met latexmelk is ‘gevuld’ is vies en plakkerig.
    Je moet eerste de buitenband aan de binnenzijde schoonmaken en dat is een behoorlijk lastig en tijdrovend klusje.”

    Dit klopt. Gaten van een paar millimeter worden inderdaad niet door de latex gedicht. Schwalbe adviseert dan toch om een binnenband erin te leggen, in ieder geval tot je weer in de gelegenheid bent om een nieuwe buitenband te monteren.

    Bij sommige banden en niet al te grote gaten kan je de buitenband nog wel met een plakkertje aan de binnenkant repareren, als je het lek kunt vinden, maar bij echt grote gaten moet je de buitenband toch als verloren beschouwen, omdat daar de vezelstructuur van het karkas teveel beschadigd is. Die band is dan niet meer veilig, want het karkas kan verder scheuren. Klapbanden in snelle afdalingen zijn niet goed voor je gezondheid… Dit geldt overigens ook voor niet-tubeless banden.

    De buitenband helemaal schoonmaken is niet echt noodzakelijk, want de tijdelijke binnenband moet je zien als een noodoplossing om thuis te komen. Gelukkig komen grote lekken in verhouding weinig voor. 99% van de lekke banden komen door gaatjes kleiner dan een millimeter en die merk je met tubeless banden niet op.

  • Wat betreft de accu en ruimte voor een bidon, met een langer kabeltje kan de accu iets hoger op de onderbuis gemonteerd worden, zodat er wel een bidon op de zitbuis kan.

    Bij het bestellen van de fiets moet je aangeven dat je dit wilt. Als je een fiets uit de voorraad van de winkel koopt of een bestaande fiets om laat bouwen, moet dit alsnog geregeld worden. Ik vind dat maar een gedoe en wat mij betreft moet Idworx gewoon alle fietsen van dit langere kabeltje voorzien, zodat er gewoon ALTIJD een bidon op past.

  • https://www.idworx-bikes.de/test-idworx-opinion-blt-e-abgefahren

    Ook hier een test van de BLT-E. Ook zij waren er tevreden over en bevestigen dat het wel degelijk een goede fiets is. De fiets werd mede in het Duitse middel gebergte getest.

  • Mooi verhaal. Alleen is de USB stekker op de display volgens mij niet geschikt om je telefoon op te laden, maar alleen geschikt voor een analyse/update van het systeem. Maar misschien dat er iets veranderd is zonder dat ik dat door had.

  • Nog een vraagje over het terug winnen van energie. Klopt het dat dit stopt bij 28 km per uur? Wat de bidon houder betreft , aan de onderkant van de buis waar de accu zit kun je toch ook een bidonhouder plaatsen? En toch ook aan de onderkant van de bovenhuis? Klopt dit? Dan kun je toch 2 bidons meenemen.

  • Frits
    2 months ago

    Eric, dat klopt, de USB op het display is alleen voor analyse of update van het systeem.

    Helaas is mijn elektronische kennis nihil. Ik weet alleen dat Idworx bij de opinion E-bike de kabelboom Z15 gebruikt, welke een lengte heeft van 445 mm (standaard is 420 mm). Het verschil is voldoende om de accu bak iets hoger te plaatsen om de bidonhouder op de zadelbuis te bevestigen. De Z15 heeft 4 in- uitgangen een deel wat naar de motor (Neodrives) loopt, een deel wat naar de accu loopt, een deel wat naar het display loopt en een deel voor de verlichting. Volgens mij gebruikt Idworx dit laatste deel niet omdat men The Plug heeft. Overigens zou voor dit jaar een nieuwe versie van The Plug op stapel staan.

    Jan, aan de onderkant van de bovenbuis zit zeker geen bevestiging voor het plaatsen van een bidonhouder.
    Ben er niet helemaal zeker van of aan de onderzijde van de buis waar de accu geplaatst is wel een bevestiging zit. In mijn beleving zit deze er niet, maar ik kan mij vergissen.

  • Na de vierde afbeelding in deze blogpost https://kampeerwijzer.com/2017/06/30/van-maastricht-naar-echternach/ beschrijf ik een daling en beklimming van 15% met een speed pedelec met GoSwiss Drive en lichtgewicht kampeerbagage. Zowel afremmen op de motor als klimmen was geen succes. Ben benieuwd hoe de hier gerecenseerde motor het zou doen op een dergelijke helling.

  • Had je bij de afdaling dan niet gewoon mee kunnen remmen? Je ging harder dan 50km toen de motor ermee stopte? Dan kun je als je tegen de 50 of zelfs 40 km ging, toch gewoon even mee kunnen remmen totdat je weer langzamer gaat? Of kan dat niet als je op de motor afremt?

  • Ja dat kan je doen. Je remblokken verslijten zodat je motor mee blijft remmen. Terwijl 50 niet erg hard is in eenafdaling. Maar erger vind ik het dat je met een GoSwiss Drive diezelfde heuvel niet eens op komt.

  • Ik dacht dat de remblokken minder slijten. De motor remt ook mee dus hoef je toch niet teveel te remmen om snelheid te minderen. Dat je de heuvel opkomt is niet leuk, maar misschine is eht anders met een fiets. Jullie hadden een driewieler toch? maakt dat veel uit tov een gewone fiets?

  • Dat de achterwielmotor een beetje remenergie kan opslaan is een leuke gimmick, maar je moet er ook weer niet teveel van verwachten en waarde aan hechten. Iedere teruggewonnen watt is toch mooi meegenomen? Ook al ga je vaak harder omlaag en wek je het grootste deel van de afdaling niets op. Je wint er heus geen 20 km actieradius mee terug. Middenmotoren kunnen dit überhaupt niet en daar klaagt niemand over.

    Warmlopen en bergop stil vallen is natuurlijk wel een vervelend probleem. Gelukkig staan de ontwikkelingen niet stil en horen veel voorkomende negatieve ervaringen van een tijdje terug steeds meer tot het verleden.

  • Marja
    2 months ago

    Speciaal voor Jan!
    Wij hebben contact gehad over mijn ervaringen op de Alpe d’Huez, Mont Ventoux en Stelvio. En ook dit jaar weer de Alpe d’Huez gereden. Totaal geen last van oververhitting van de motor. Ook de accu nog nooit leeg getrokken. Maar ik belast hem ook niet maximaal;Ik rij altijd in de eco stand en je moet die berg natuurlijk wel in je benen voelen! En als ik dat kan met mijn diagnose MS, dan moet dat toch voor de meeste onder ons mogelijk zijn. Op de foto ook te zien m’n solide bidonhouder op het stuur.

  • Fantastisch, Marja! Respect!

    Op de foto rijd je kaal, maar fiets je ook met bepakking? Aan je lowriders te zien wel.

  • Het ging mij om de remmende werking. Ik durf niet hard te dalen. Bij 40km vind ik het al eng. Als de motor afremt zodat ik tussen de 30 -40 km blijf zou ik dat erg mooi vinden. Als er geen energie bij komt, maakt me dat niks uit.

  • Had deze fiets nu 29 inch wielen of 27.5?

  • Deze heeft 29″ wielen.

    De motor remt niet hard genoeg af om de snelheid laag genoeg te houden. Daar heeft ‘ie gelukkig goede schijfremmen voor, die het in tegenstelling tot velgremmen niet zo erg vinden om slepend te remmen. Toch is het aan te raden om de fiets op rechte stukken regelmatig vrij te laten rollen en voor de bocht hard te remmen.

  • Even off-topic:

    In één van mijn reacties hierboven gebruikte ik het woord ‘fundamentalisten’ in relatie tot het wereldfietsersforum. Dit zware woord leverde natuurlijk nogal wat protest op bij de WF forumleden, maar het was niet mijn bedoeling dat de goeden zich aangesproken voelden.

    Deze review wordt op het WF forum besproken en ik heb aangegeven dat ik geen discussies meer voer op het WF forum, maar ik heb iedereen aldaar uitgenodigd om hier verder te komen kletsen. Twee discussies op twee plaatsen over één onderwerp is niet te doen…

    Ik zal nu even toelichten wat er gebeurt zodra één van mijn reviews op het WF forum besproken wordt en waarom ik het woord ‘fundamentalisten’ heb gebruikt.

    1- Artikel wordt met link op het WF forum genoemd, door mijzelf of door een ander forumlid.

    2- Discussie komt op gang, soms leuk en inhoudelijk goed, maar in mijn beleving vaker niet zo leuk en onnodig fel.

    3- Ik meng mij in de discussie, licht dingen toe, verdedig mijn standpunten, enzovoort. Niet zelden moet de moderator ingrijpen om het gezellig te houden en niet correcte reacties worden door hem verwijderd.

    4- Mensen die niet publiekelijk deelnemen aan de discussie beginnen mij Vervolgens persoonlijke berichten of e-mails te sturen. Velen willen me even laten weten dat ze het met me eens zijn en zeggen dat ik me niet gek moet laten maken, maar een kleine groep fanatiekelingen die niet of nauwelijks zichtbaar is in de publiekelijke discussies (dit zijn de fundamentalisten) gaat vanuit het niets nogal fel tekeer om hun gelijk te halen en mijn ongelijk te benadrukken. Ik ken die mensen niet, zij kennen mij niet.

    5- Vaak spelen deze anonieme fundamentalisten het direct op mijn persoon, inclusief beledigingen en zelfs bedreigingen. Soms schrijven ze ook nog allerlei verwensingen naar indirect betrokken personen, zoals bijvoorbeeld Gerrit Gaastra en Robbert Rutgrink. Best raar, aangezien we het hier slechts over een onschuldige fietshobby hebben…

    6- Het beste wat ik kan doen, is de kwetsende en dreigende tirades van deze personen maar gewoon negeren, maar dit heeft soms een averechts effect, want dan worden ze nog feller en noemen me arrogant.

    7- Ik laat de discussie in het WF-topic voor wat het is en hoop dat het onderwerp doodbloedt.

    8- Een enkele keer belandt er máánden na het starten van een bepaalde discussie ineens weer een pittige e-mail van een voor mij onbekende nieuwe fundamentalist in mijn inbox.

    9- Na het publiceren van een nieuwe review op mijn website houd ik opnieuw mijn hart vast, in afwachting van wat er nu weer uit de hoek van het WF-forum komen gaat…

    10- Ik neem mezelf voor om na publicatie van een nieuwe review NIET naar het WF forum te gaan, maar al snel stromen de mailtjes binnen van mensen die verslag doen van wat er nu weer allemaal geouwehoerd wordt. Of er dient zich ineens ongevraagd weer een fundamentalist aan… leuk hoor, fietsen testen…

  • Leuke test met 1 kanttekening. 235 km op 1 accu lading? Klopt dat wel? Op de Neodrives website staat 115km onder gunstige omstandigheden. Maar Otto doet 235 km?

    Voor de rest mooie fiets…

  • Ja, daar stonden wij ook even van te kijken! Hij deed dit in twee dagen. Gerrit Gaastra kon het ook niet geloven. Nu blijkt Otto wel een natuurtalent in zuinig rijden, d.w.z. rustig optrekken, constant tempo rijden en heel veel schakelen.

    Fietsfabrikanten en onderdelenleveranciers doen er verstandig aan de geschatte afstanden laag aan te houden. Massafabrikanten doen dit te weinig, die kunnen zich misschien nog wel een rechtzaakje veroorloven. De kleinere kwaliteitsmerken en specialisten zijn gelukkig wel voorzichtig. Dat een enkele gebruiker opmerkelijk goede resultaten haalt, is natuurlijk geen garantie voor andere fietsers.

  • Even rustig aan hier. Ik twijfelde ook maar als Otto beweerd zoveel te rijden op 1 accu, dan zullen we het voor waar moeten nemen. Ook met de nieuwste Bosch motor die minder sterk dan de CX model zijn, kun je volgens de Bosch range calculator in eco ongeveer 200km halen met 1 accu. Wel als de weg plat is en geen tegenwind en niet te hard fiets. Dus theoretisch zou het wel kunne dus

  • Nog even opgezocht. Het is de active line plus. Met eco mode, plat terrein en asfalt wegen kun je theoretisch 228km halen. Dat is met een 500w accu en de Neodrive heeft geloof ik 612w. Dus zou kunne kloppen.

  • Fedor
    2 months ago

    Hallo Michiel,

    Ook ff off-topic… en in het openbaar…:

    Ook al ben ik lid van het WF-forum, ik blijf graag je tests (of rij-impressies) en andere artikelen over onze gezamelijke hobby lezen. Een (inhoudelijke!) discussie over zaken kan ik overigens wel waarderen.

  • Joachim Schröder
    2 months ago

    Hallo Michiel,

    Op de site van de Vakantiefietser zag ik in het onderdeel “gelukkige klanten 2018” deze foto. Het is dus toch mogelijk om een bidon te monteren.

  • Klopt, Joachim. Maar dan moet je wel met klembandjes werken, zoals je hier aan de twee zwarte stripjes kunt zien.

  • Joachim
    2 months ago

    Dat had ik gezien inderdaad. Zijn daar nog nadelen aan verbonden? ik ben namelijk zelf van plan om deze fiets volgend voorjaar aan te schaffen.

  • Klembandjes werken over het algemeen prima. In IJsland hebben Jeroen en ik er flink mee gestuiterd en het bleef allemaal goed zitten. Je bent er lekker flexibel mee; bidons aan de bovenbuis, onderbuis, voorvork, bijna alles kan. Uiteindelijk laten de strips wel sporen na in de lak, dus eerst even een stukje tape eronder kan geen kwaad.

    Er zijn ook allerlei stuurhouders te koop. Ook wel handig, want zo heb je je bidons altijd direct binnen handbereik. Vroeger had ik zoiets op de racefiets met een rietje in de bidon. Dan kon ik liggend op het triathlonstuur makkelijk drinken.

  • Joachim
    2 months ago

    Bedankt voor de uitgebreide info Michiel. Op mijn huidige fiets (Cannondale Tramount 2) past nog wel net een bidon houder, maar vanwege de beperkte ruimte tussen de buizen kan er alleen maar een 550 ml. bidon in. Daarnaast heb ik nog een sks houder voor aan de zadelpen.
    De Cannondale heb ik twee jaar geleden gekocht bij Bongers Bikes, eens kijken of ik daar volgend voorjaar een goede inruilprijs voor kan krijgen.
    Inmiddels ben ik helemaal enthousiast geraakt over de Idworx (door jouw uitgebreide review 🙂 ), het lijkt me echt een geweldige fiets. Alleen ben ik er nog niet helemaal over uit of ik hem dan met ketting of riem neem.

  • Thijs
    2 months ago

    Michiel, in de test zelf geef je het gemis aan bidonnokjes terecht op als verbeter punt. In je laatste reactie vergoeilijk je het eigenlijk een beetje en kan het ook met klembandjes.

    Je praat over een fiets van serieus geld met een maker die claimt niet voor gadgets te gaan maar alleen voor weldoordachte oplossingen. Let wel, ik vind de Idworx een geweldige fiets en ik heb het grootste respect voor Gerrit Gaastra, maar klembandjes voor zo iets simpels voor een fiets met zo’n prijskaartje vind ik niet kunnen.

  • Ik vind nog steeds dat Gerrit de montagenokken voor de bidon bruikbaar moet maken. Maar dan kan je er nog steeds maar één kwijt en dat is vaak te weinig. Santos gaat daar verder in en dat zou Idworx ook moeten doen. Ik zou ze ook graag aan de onderkant van de onderbuis, de onderkant van de bovenbuis zien. Onder andere Koga heeft ook nokjes bovenaan de voorvork. Is superhandig.

    Neemt niet weg dat klembandjes op diverse plekken een oplossing kunnen zijn.

  • Joachim, ga er alsjeblieft héél uitgebreid mee proefrijden en vraag jezelf steeds goed af of deze fiets perfect bij jouw soort gebruik past of dat je hem om wat voor reden dan ook stiekem vooral gewoon gaaf vindt. De verschillen in rijgedrag zijn namelijk nogal groot, onder andere door derailleurs versus Pinion, Bosch middenmotor versus Neodrives achterwielmotor, verende voorvork versus vaste vork en het gewichtsverschil.

    Ik kan misschien wel enthousiast schrijven over de Pinion versnellingen, maar dat betekent niet automatisch dat jij er ook gelukkig van zal worden. Mijn vader rijdt zijn hele leven met derailleurs en die leverde de Idworx na één tochtje graag weer in. Hij kon niet met de Pinion overweg en dat is prima.

    Je zit vanaf BongersBikes snel in het bos, maar vraag maar eens aan Theo of je ‘m ook even in meer heuvelachtig gebied mag testen.

    Ketting of riem maakt voor het rijgedrag geen verschil. Voor de duurzaamheid ook niet. Voor het onderhoud en de prijs wel. Sinds Gates de CDC tandriem niet meer maakt, vind ik de tandwielen en ketting van Idworx qua duurzaamheid, betrouwbaarheid en onderhoudskosten in de meeste gevallen interessanter dan de huidige Gates CDX tandriem. Tenzij je écht niet wilt poetsen en smeren.

  • Joachim
    2 months ago

    Dat zal ik zeker doen Michiel, en ik zal ook jouw aandachtspunten meenemen. Wat ketting of riem betreft. Ik heb al veel gelezen op diverse fora (ook hier) over de CDC vs CDX tandriem en vanwege de extra geharde ketting en tandwielen van Idworx (plus nog de extra duurzaamheid vanwege het oneven aantal tanden) gaat mijn voorkeur denk ik ook uit naar een ketting. Af en toe smeren vind ik niet zo erg en een tandriem is ook niet geheel onderhoudsvrij.

    Mijn gebruik is overigens voornamelijk toerritten en vakanties. Vorig jaar heb ik met de Cannondale de groene weg naar de Middellandse zee gefietst en na afloop nog een stuk in de Provence. Toen ook de Mont Ventoux beklommen. Ik fiets voornamelijk op asfalt en qua onverhard beperkt het zich tot bospaden en jaagpaden. Dus niet echt het ruige werk. Ik heb mijn vork dan ook altijd op lock out staan en heb dus ook niet echt een geveerde vork nodig.

    Bij aankoop was mijn fiets door Bongers al omgebouwd tot trekkingfiets met Tubus achterdrager, wegbanden, stander en Ergon handvatten.

  • Ok, nu snap ik jouw interesse in de Idworx beter. Ik heb jouw fiets wel eens bij BongersBikes zien staan toen ik daar even koffie ging drinken.

    Hoe bevalt de Bosch tot nu toe? En hoeveel kilometer heb je er nu totaal mee gereden?

  • Nog even over de bidonhoudernokjes, Gerrit Gaastra heeft er een hekel aan om gaten in het frame te boren, omdat je daar toch de buizen mee verzwakt. Ieder gaatje is een potentieel scheurpunt. Idworx doet er alles aan om dit te vermijden, zoals je bij de voorvork en de kabelnokken kunt zien. De montagepunten voor de koplampsteun zitten óp de voorvork en zijn er niet in geboord, evenals de kabelnokken op het frame.

  • Thijs
    2 months ago

    Als leek zeg ik dan

    1. Al die andere (excellente) fietsbouwers die frames maken met nokjes zijn toch geen koekenbakkers, en

    2. Ik kan me voor stellen dat een nokje met schroefdraad, half verzonken in de buis, mooier is, maar je hebt toch ook nog zo iets als opgesoldeerde nokjes, zoals bijvoorbeeld bij de koplampsteun van Idworx?

    Misschien wil Gerrit hierop antwoorden?

    Blijft dat ik Idworx een schitterend merk vind.

  • Tuurlijk, sommige details en oplossingen kan je zien als vergezocht of onbelangrijk. Zo heeft iedere fabrikant zijn eigen aandachtspunten en obsessies, maar dat maakt het ook wel interessant.

    Veel fabrikanten steken veel aandacht en energie in het wegschaven van grammen, enkelen gaan juist tot in ieder detail voor maximale duurzaamheid ten koste van een laag gewicht. De meeste merken zoeken de middenweg en daar gaat het juist fout, want dan kan je niets écht goed doen. Bij merken die balanceren in de richting van een laag gewicht (dunne buiswanden) heb ik regelmatig framebreuk gezien die begon bij de gaten voor de kabels. Om die reden legt Idworx de kabels ook altijd buitenlangs.

  • Joachim
    2 months ago

    De Bosch bevalt tot nu toe erg goed, hij geeft een fijne ondersteuning en de actieradius in de eco stand (waar ik vrijwel altijd in fiets) op vlak terrein is tussen de 120-140 km. Alleen tijdens klimmen zet ik hem wel eens één of twee standen hoger.
    Vorig jaar in mijn vakantie laadde ik altijd tijdens de middagpauze een half uur tot drie kwartier bij en dat was voldoende om dag afstanden van gemiddeld 100 km. te halen. Wanneer ik dan toch een nadeel moet noemen dan is dat het geluid dat de Bosch maakt, vooral bij het klimmen dan zoemt hij behoorlijk.
    Maar verder heb ik geen klachten.

    En dankzij de trapondersteuning kan ik nu zulke fietsvakanties doen, vanwege een erfelijke heupafwijking heb ik al twee heupprotheses (ik ben 53) en ook een knie die niet helemaal 100 % is. Een uitkomst dus die e-bikes.

    De teller staat nu op 4600 km.

  • Peter
    2 months ago

    Ik kwam net foto’s tegen van de Eurobike ( te zien op http://www.cyclingabout.com )
    Ik zag o.a. deze oplossing van Koga om vele ebike reis-kilometers te maken.

  • Erg movie fiest en dubbele accu. De achterdrager accu is 400w dus 900w totaal. Ook erg mooie fiets en er past wel een bidonhouder 🙂

  • Nog even over de Z20. Deze kwam in april al uit en is echt een verbetering tov de Z15. Betere bereik van de accu. 145 tegenover 115. De remmend werking van de motor werkt tot 45km per uur en geen 28km meer.

    Toch levert idworx de Z15 nog. Als klant vins ik dat niet kunnen.

    Michiel zegt je kunt niet altijd op het nieuwste wachten, maar dat geld nu niet, want het nieuwste model is al 3 maanden op de markt.

    Voor idworx betaal je de hoofdprijs dus mag je verwachten dat je het beste krijgt, maar de beste motor krijg je niet, ook al is die sinds april beschikbaar.

    Ik raad mensen dan ook aan om te wachten totdat idworx de Z20 eindelijk levert. Er zijn al fietsen merken die de Z20 leveren dus.

    Ikzelf wacht ook totdat idworx het nieuwste model levert…

  • Het zou leuk zijn als gerrit Gaastra, die hier wel vaker reageert even uitlegt waarom het zolang duurt voordat de Z20 geleverd wordt. Ben best bereid het bedrag te betalen voor deze prachtige fiets, maar dan verwacht ik ook dat het beste geleverd wordt.

  • Pieter
    2 months ago

    Wat is dat voor merk tasje op de bovenbuis?

  • Dat is een tasje via AliExpress van het merk RockBros. Tweezijdig tasje met telefoonhoesje met klittenband.

    Er werd gezegd dat het tasje waterdicht is, maar dat is helaas niet waar. De stof en de naden zijn dat wel, maar de rits niet, waardoor het tasje volloopt. Ik heb er aan de onderkant twee gaatjes in moeten maken om het water weer weg te laten stromen. Het telefoonhoesje is gelukkig wel waterdicht.

  • Joachim
    2 months ago

    Jan, de opinion BLT-E die af fabriek als E-bike is samengesteld is voorzien van de Z20 motor.

    https://www.vakantiefietser.nl/px/idworx-opinion-blt-e-gen-1_0-brochure.pdf

  • Heb e-mail met idworx gehad en die zeiden dat de Z20 pas aan het ense van het jaar beschikbaar wordt. Misschien is het veranderd nu.

  • Off topic: zoals jullie in dit topic misschien hebben gezien, heeft iemand het op mijn persoon voorzien en verspilt dit sujet zijn en mijn tijd met tal van onzinnige reacties. Al zijn reacties zijn nu verwijderd, maar door het steeds verspringen van zijn IP kan ik ‘m niet individueel blocken. Helaas is dit een veelvoorkomend probleem waar steeds weer andere mensen hun energie aan verspillen. Precies volgens de structuur die ik in een eerdere reactie beschreef.

    Daarom worden vanaf nu alle reacties handmatig goedgekeurd voordat ze op de site geplaatst worden. Het zal vanaf zaterdag stil worden hier, want ik ga 11 dagen bikepacken in de Ardennen en zal gedurende die dagen niet kunnen modereren.

  • Hi Michiel. Jammer dat het gebeurt. Mooie test waar je kunt over discussiëren gebeurt dit. Is het bikepackwn in de Ardennen voor een nieuwe fiets test? Of voor een nieuwe artikel? Leuk man dat je dat gaan doen.

  • Thijs
    2 months ago

    Wel een flauw excuus dat je vandaaruit niet kan modereren. Gewoon een wild kampeerplekje zoeken met WiFi en dan zorgen dat je er op tijd bent. Kan je elke avond lekker modereren.

    Los daarvan, heel veel plezier.

  • @Joachim zojuist gemaild met de vakantievietser en het ging om een drukfout. Ze leveren nog steeds de Z15

  • Joachim Schröder
    2 months ago

    Ok duidelijk. Zelf ben ik ook geïnteresseerd in de fiets maar dat wordt pas volgend voorjaar. Dan zal de nieuwe motor wel geleverd worden inmiddels.

  • Joachim Schröder
    2 months ago

    Hallo Michiel, erg jammer dat bepaalde personen niet normaal mee kunnen doen met de discussie en zich zo kinderachtig gedragen. Vanmiddag had ik inderdaad ook in korte tijd nog weer een paar reacties gezien onder verschillende namen.

    Alvast veel plezier gewenst met je 11 dagen bikepacken!

  • Als ik met mijn hangmatje diep in het bos verstopt hang, ben ik lekker offline! Zouden bepaalde mensen ook eens moeten doen. 😉

    Ik ga met mijn Santos 4.29 een nieuwe set bikepacking tassen uitproberen en ik heb gisteren een andere lichtgewicht hangmat met tarp gekocht waarvan ik heel benieuwd ben hoe het slaapt!

    Weet er iemand misschien een gebied in de Ardennen waar ik veel ruïnes kan vinden? Ik doe de grote toeristische ruïnes en kastelen ook even aan, maar ben vooral op zoek naar de verborgen pareltjes.

  • De z20 is nog niet helemaal klaar in onze ogen want er zijn nog wat kinderziektes (geweest). Nu is de hardware eigenlijk net klaar en goed; alleen wordt er via de software in de volgende maanden nog het een en ander verbeterd (ook betreffende de regeneratie). Wij zijn klaar met het aanpassen van de sliders in de uitvaleinden zodat de nieuwe kabelboom uit de z20 motor ook op onze oPinions past.

    idworx neemt alleen het nieuwste wanneer het ook werkelijk beter is dan het voorafgaande.

    De z15 is het “uitgerijptere” product en ook de beste achterwielaandrijving op de markt op dit moment wat ik zo hoor en zie in Europa; we zullen deze aandrijving nog zeker een paar maanden in productie hebben.

    Wat de bidon op de zitbuis betreft; er ontstaat genoeg ruimte tussen de zitbuis en de accu wanneer er een langere kabelboom gemonteerd wordt bij de volgende modellen/maten:

    oPinion man: alle maten
    oPinion lady: sowieso geen bidonhouder op de zitbuis.
    oPinion BLT: 51 en 56 cm past goed. Bij 46 cm kan het net meestal met een beetje geduld bij het eruithalen van de accu.

    Dit kan met de langere kabelboom die vanaf nu geleverd kan worden. We hadden het niet std. omdat wij de accu zo laag mogelijk wilden houden voor de betere rij-eigenschappen. Wij dachten dat deze e-bikes sowieso meer voor forenzen zouden zijn die geen bidon gebruiken, maar nu zien we toch steeds meer mensen die dit systeem ook voor langere tourtochten gebruiken.

  • Nog belangrijk: de z15 motor is al sinds ca. een jaar gelijk aan de z20! De spoelen zijn beter/preciezer, waardoor de motor smoother en beter berop loopt. Dit verklaart het een en ander!

    De accu is ook al gelijk.

  • @Marja: mooie foto! Kan jij mij deze aub emailen voor gebruik op onze website etc?

  • William
    2 months ago

    Heb recent hier bij ons een kort testritje gedaan met een “BLT-Z15”, en moet zeggen dat het best meevalt. Ben een forens die wel eens enkele meerdaagse ritjes maakt. Bedoeling is om de tijd woon-werk gevoelig in te korten, ben dus aan het rondstruinen naar meer info omtrent “electrisch rijden”. Moet zeggen dat hetgeen ik hier lees en de uitleg die ik al heb gekregen mij wel aanstaat 🙂

  • Vandaag in de FAZ door HH Pardey (een echte fietser en journalist; sterven uit helaas), een test van de idworx Easy Rohler E1 (single-speed met Neodrives!):

    Frankfurter Allgemeine Zeitung, 07.08.2018, Nr. 181, S. T2
    43/17 plus 250 Watt
    Wie viele Gänge braucht ein Elektrorad?
    Gewiss, auf den ersten zwei-, dreihundert Kilometern zuckte der Daumen öfter. Aber da war am Lenker nichts – keine Tasten zum Drücken und auch kein Handgriff zum Drehen. Schalten, also die Übersetzung anpassen an Steigungen, Anfahren und Beschleunigen oder entspanntes Kreiseln der Beine, das geschieht bei einem geübten Radfahrer ja wie automatisch und vorausblickend auf die Situation bezogen. Fährt man ein Singlespeed, ein Rad, das zwar einen Freilauf und keinen Starrgang, aber eben nur eine Übersetzung hat, laufen diese unbewusst ablaufenden Reaktionen ins Leere. In diesem Fall muss Körperkraft die Anpassung leisten: Man muss kräftiger oder lässiger treten. So ist es auch beim Easy Rohler ER-E1 von Idworx (ausstattungsabhängig von knapp 5000 Euro an), doch mit dem entscheidenden Unterschied, dass ein Elektromotor (Alber Neodrives, 250 Watt) im Hinterrad hilft.

    Neulinge auf dem Pedelec merken schnell, dass sie von den – gerade beim teureren Rad, egal, ob mit oder ohne Motor besonders vielen – Gängen ihrer Schaltung nur sehr wenige nutzen. Die gute alte Dreigangschaltung würde ausreichen, so kommt es einem vor: Eine mittlere Übersetzung für die meisten Situationen und die Fahrt in der Ebene, eine – mäßig – verringerte zum Anfahren und für Steigungen, eine ebenfalls moderat vergrößerte für die Fahrt bergab, damit man nicht ins Leere tritt. Das ER-E1 bietet sozusagen sechs Möglichkeiten: von keinerlei Motorunterstützung bis Stufe 5. Statt zu schalten, wählt man mit dem sinnigerweise bei diesem Rad rechts am Lenker angebrachten Taster die passende Unterstützung. Dass der Antrieb von Alber überdies drei Charakteristiken besitzt, wie sich der Motor zuschaltet, sparsam oder betont prompt und sportlich, lässt sich ignorieren: Mit der mittleren Einstellung fährt es sich bestens – und vor allem nervenschonend leise bis unhörbar.

    Das ER-E1 ist ganz klar ein Nischenmodell. Trainierte, die gern sagen, dass sie “noch kein Elektrorad brauchen”, kann es begeistern. Ein Pedelec bietet eben Fahrvergnügen ganz eigener Art über die Unterstützung hinaus. Wer die jedoch dringend benötigt, wird sich wohl auf diesem Rad rasch überfordert fühlen. Die Sorge, ohne Gangschaltung sei ein Fahrrad nur etwas fürs Flachland, ist unbegründet: Die Übersetzung von 43 Zähnen vorn an der Kurbel zu 17 am Ritzel im Hinterrad (so beim Antrieb mit Kette, gegen Aufpreis ist wahlweise ein Gates-Riemen möglich) tritt sich sehr weich. Auch Zwölfprozenter in den Ausläufern des Taunus waren gut zu bewältigen. Dabei musste nicht einmal die äußerste Motorleistung abgerufen werden. Die dem Neodrives-Antrieb oft nachgesagten thermischen Probleme traten nicht auf. Der 612-Wattstunden-Akkupack erlaubt 100-Kilometer-Touren mit Gepäck auf dem rund 21,5 Kilogramm wiegenden Rad.

    Mit seinem hohen Preis versöhnen gleich mehrere Faktoren mehr als ausreichend: Zum einen die puristische, auf jeglichen Schnickschnack verzichtende Ausstattung, die in jedem Punkt erstklassig ist – bis auf die Pedale, die sind bei Nässe ein Graus. Mehr noch als die Ausstattung gefällt die Verarbeitung. Wie auch für die anderen Räder der Marke Idworx typisch äußert sich in vielen Kleinigkeiten eine Liebe zum Detail, die ihresgleichen sucht.

    HANS-HEINRICH PARDEY

  • Walter
    1 month ago

    Een mooie review. Mijn oP urban-spec uit 2017 wijkt wat af maar met 11000 km op de teller door Europa wil ik mijn ervaring delen. De fiets rijdt prima met zowel ketting als de riem. De Eco stand fietst inderdaad het fijnst maar mijn actieradius komt overeen wat BMZ zelf aangeeft.

    Toch is/was niet alles positief. Zo bemerkte ik na 500 km dat de C1.12 olie lekte aan de trapas. Ook na reparatie door Pinion lekte deze nog waarna ik een nieuwe heb ontvangen.

    Mijn stuur heeft neiging te fladderen (shimmy/wobble) bij 12 kg bagage achter. Onder gelijke omstandigheden stuurt mijn Cannondale beter. Het verhogen van de bandenspanning en een Brace op aanraden van Idworx helpt niet echt.

    De bidonoplossing is huisvlijt dat voldoet.

  • Ja, mijn C1.12, vermoedelijk uit dezelfde serie, lekte ook, maar daar hielp de reparatie wel. Goed dat Pinion jou na de tweede keer een nieuwe bak heeft gegeven.

    Gek met die shimmy, het frame is super stijf. Ik vermoed dat het gebeurt “met losse handen”? Dan is een dikke band altijd in het nadeel tov een smalle band zoals die bandjes op je Cannondale. Het voorwiel zoekt altijd links rechts ook wanneer je rechtdoor rijdt. Nu je gewicht naar achteren bij losse handen en dan wordt het links rechts door de brede band gestoord.

    Leuke oplossing voor de bidon. Wij hebben nu langere kabels zodat de accu iets hoger(meer naar voren) gezet kan worden zodat de bidon past.

  • Walter
    1 month ago

    De Urban vork heeft een forse naloop. Zou een rechte vork fladderen(met losse handen)kunnen verminderen, liefst elimineren?

  • naloop is gelijk met beide vorken. Dus de vork sprong is gelijk. Nee, het zijn meestal de brede banden in combinatie met gewicht ver achteren. Je kunt met een Land Rover met ballon banden ook niet goed op het circuit rijden. Andersom ook niet: een Porsche met 20″ wielen in op slecht wegdek…..

  • Ik heb ook af en toe een wiebelend stuur meegemaakt met zowel de gewone oPinion als met de oPinion BLT. Maar enkel met losse handen.
    Een beetje de balans herstellen door een stuur- of frametasje te gebruiken kan soms helpen tegen een shimmy.

  • Website van neodrive is ook eindelijk veranderd. Alles draait om de Z20. Ziet er goed uit.

    Vraag voor Gerrit: Tot welke snelheid kun je energie terugwinnen bij de Z15? Ik geloof het was oorspronkelijk 28 km per uur. Is dit nog steeds zo? Bij de Z20 hoor ik verhalen dat het tot 45 km per uur kan. Lijkt me toch beter aangezien je bergaf al gauw sneller dan 28km per uur gaat.

  • Gerrit Gaastra
    1 month ago

    idworx fietsen zijn vanaf October leverbaar met de z20. Ik heb geen idee wat het terugwinnen betreft… maar ik heb wel gehoord dat het beter wordt. Mijn ingenieur zegt dat de 28 km/h kloppen bij de z15 (is een remassistent die bij een bepaalde ingestelde snelheid afremt). Bij de z20 is het terugwinnen onafhankelijk van de snelheid maar kan qua werking sterker of minder sterk worden ingesteld
    .

  • Roland
    1 month ago

    Wellicht is mijn vraag eerder gesteld..
    Maar stel er komen meer versnellingen…zou het mogelijk zijn om die in een p1.18 bak te stoppen of heb je dan een totaal andere fiets nodig/welke met een grotere bak voorzien is.

  • Gerrit Gaastra
    1 month ago

    Er zullen niet meer versnellingen komen voor de Pinion bak zover ik weet. Eerder minder in de laatste jaren. De 6, 9, 12 en 18 speed bakken passen allemaal in hetzelfde frame.

Ouwehoer gezellig mee!

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *