Eind 2015 introduceerde Koga haar nieuwste topklasse trekkingfiets, de Koga Signature WorldTraveller-S. Ik stelde ‘m destijds al hier en hier aan jullie voor.  En nu is hier dan eindelijk mijn rij-impressie!

Er waait een frisse wind door Koga’s Signature-afdeling, de afdeling waar Koga toer- en trekkingfietsen bouwt die naar wens van de klant worden samengesteld. Een paar jaar geleden werd Aloys Hanekamp als nieuwe Signature-manager aangesteld en er kwamen een nieuwe huisstijl, een nieuwe website en – niet onbelangrijk – een compleet nieuwe fiets: de WorldTraveller-S. Deze is gebouwd volgens een vernieuwde filosofie, met ‘optimalisatie’ en ‘integratie’ als belangrijkste kernwoorden. Heel mooie marketingwoorden natuurlijk, maar wat hebben wij fietsers daar aan?

De Signature-modellen van Koga kon je altijd al met veel verschillende opties naar wens samenstellen en om het logistiek een beetje eenvoudig te houden, koos Koga er jaren geleden voor gebruik te maken van één type frame waar alle soorten versnellings- en remsystemen op pasten. Dus één frame dat geschikt is voor Rohloff én derailleurs, velgremmen én schijfremmen en voor een vaste of verende voorvork. Dat is voor de inkoop, interne logistiek en de assemblage-afdeling wel handig, maar het levert de consument geen optimaal product op. Er zaten altijd wel een paar werkloze nokjes de fiets te ontsieren en op technisch vlak en qua geometrie moest Koga consessies doen. Als je altijd alles wilt kunnen combineren om iedereen te vriend te houden, kan je nooit maximaal optimaliseren. En dat is iets waar Koga’s voornaamste concurrenten Santos en Idworx nu juist zo goed in zijn. En de iets lagere prijs ten opzichte van deze twee merken bleek onvoldoende verschil te maken, want dat doen een paar Duitse prijsvechters echt veel beter. En dus werd Koga geleidelijk links en rechts ingehaald door goedkopere merken én fabrikanten die zich minder druk maakten om een lage prijs en juist meer aandacht schonken aan optimalisatie, afwerking en kwaliteit. Er moest dus wat gebeuren bij Signature. Aloys besloot niet op prijs te gaan concurreren, want daar is Koga simpelweg te klein voor. Hij koos voor optimalisatie en meer kwaliteit om het gat met Santos en Idworx te verkleinen.

Aloys ging vooraf bij veel dealers langs om informatie te verzamelen en hij heeft ook uitgebreid met mij in de winkel gesproken over het eisen- en wensenpakket. Het R&D-team is bij de ontwikkeling van de nieuwe WorldTraveller-S van meet af aan meer uitgegaan van de gebruiker en minder van de ‘numbercrunchers’ met hun excel-sheets. Het resultaat is een veel cleanere en compromislozere fiets die technisch en qua samenstelling weer helemaal bij de tijd is.

Koga Signature WorldTraveller-S

 

Optimalisatie

Bij de WorldTraveller-S wordt nu gebruik gemaakt van zogeheten ‘dedicated’ frames. Dat wil zeggen dat het frame speciaal gemaakt wordt voor de onderdelen die eraan geschroefd worden en niets meer. Het frame van mijn testfiets is uitsluitend geschikt voor schijfremmen. Kies je voor velgremmen, dan krijg je dus een frame zónder schijfremnokken. Dat klinkt heel logisch, maar zo is het vele jaren niet geweest bij Koga. De afwezigheid van overbodige nokken geeft de Signature WorldTraveller-S een mooi clean uiterlijk.

Koga heeft er ook voor gekozen de WorldTraveller-S uitsluitend geschikt te maken voor de populaire Rohloff 14-speed versnellingsnaaf. Mét (zoals het hoort) een excentrische trapas voor het spannen van de ketting of tandriem, in plaats van de niet-zo-praktische verstelbare achterpadden. Daar zijn we nu gelukkig vanaf.

Zo’n excentrische trapas scheelt je een hoop gedoe bij het onderhoud plegen. Hij is heel eenvoudig en in twee richtingen te verstellen, wat bij tandriemen erg belangrijk is voor een goede uitlijning. Laat je dealer het werken met de excenter een keer voordoen en dan kan je dit vervolgens onderweg gewoon zelf. Daarnaast garanderen de vaste achterpadden een correcte positie van het achterwiel en, in tegenstelling tot de verstelbare achterpadden, je hoeft nu de velgremmen niet meer na te stellen als je je achterwiel iets verplaatst hebt.

De verende voorvork verdween uit het assortiment, wat Koga de ruimte gaf om een stijver voorframe te construeren met een langer balhoofd en een vaste vork. Voor de dames is de variant met lage-instap komen te vervallen. Voor hen is er alleen nog het mixed-frame, want die is veel stabieler met bepakking.

 

Integratie

Koga heeft haar best gedaan om de fiets een clean uiterlijk te geven door zo veel mogelijk te integreren. De rem- en schakelkabels lopen door het frame en de stroomdraden voor de verlichting lopen van de naafdynamo door de voorvork, het frame en de achterdrager. De kabels liggen niet los in het frame te klapperen, maar lopen keurig door ingelaste geleidingsbuisjes. Hier zie je Koga’s aandacht voor details. Het is technisch erg complex, maar over het nut van kabels integreren kan je eindeloos discussiëren. Het dient namelijk slechts een esthetisch doel. Idworx doet het bewust niet, omdat ze hun frames niet onnodig met gaten willen verzwakken. Santos doet het soms en de Duitse concurrentie doet het bijna altijd.

Daarnaast is er nog de doordraai-beveiliging van het stuur die voorkomt dat de kabels, koplamp en het frame beschadigen als de fiets omvalt. Idworx en Santos hebben ook zo’n ‘stopnok’, maar bij deze Koga is hij heel mooi binnen ín het balhoofd verwerkt. Het gebeurt niet zelden dat een trekkingfiets onder het gewicht van de bagage en op zachte ondergrond vanuit stilstand omvalt. En dan is een deuk in je bovenbuis, een gebroken remhendel en een kapotte koplamp een duur geintje… De onzichtbare doordraai-beveiliging kan je dus veel geld besparen. Maar gelukkig hoeft het waarschijnlijk nooit zo ver te komen, want de Signature heeft twee standaarden! Een degelijk exemplaar aan de achtervork en een kleintje aan de voorste bagagedrager. Dat staat altijd stabiel.

Verder kan je twee soorten USB-adapters voor het opladen van je elektronische gadgets bestellen. De ene is een koplamp met USB-plug en een geïntegreerde bufferaccu en de andere is ‘The Plug’, die ín de stuurbuis gemonteerd wordt. We hebben veel gedoe meegemaakt met de eerste generaties van The Plug, maar de storingen zouden inmiddels verholpen moeten zijn.

 

Meer opties

Kopers houden van keuze en dus biedt Koga nu meer afmontage-opties. De frames zijn leverbaar in vijf kleuren poedercoating en voor het komende jaar komen daar weer een paar kleuren bij. De Rohloff-naaf en de SON naafdynamo en koplamp komen in de kleuren zwart, zilver, rood en blauw. Maak daar maar wat moois van!

Qua schijfremmen kan je kiezen voor de fijne Shimano XT’s met 160 mm grote schijven of de heavy-duty en Downhill-waardige Magura MT5’s met vier (!!) zuigers per klauw en nog grotere 180mm schijven. Deze Magura’s zaten op de testfiets, maar ik moet toegeven dat ik ze niet bijzonder fijn vond. Ze voelden iets te sponzig. Dit zou niet zo moeten zijn, maar toch heb ik dit bij meer Magura schijfremmen ervaren. Ik zou de voordeligere Shimano XT remmen adviseren. Die remmen altijd lekker strak en krachtig genoeg. Bijterig zelfs!

Wie het liever bij low-tech velgremmen houdt, kan kiezen voor conventionele Shimano XT V-brakes of de robuuste Magura HS33 hydraulische velgremmen. Deze laatste zijn al jaren een begrip in de trekkingfietswereld, want ze remmen goed, zijn onderhoudsarm en zéér betrouwbaar.

Om jouw fiets ergonomisch passend te maken, biedt Koga meerdere opties voor zadels, sturen, stuur- en zadelpennen en handvatten. Wat betreft de wielen, 26-inch is uit! Vijftig millimeter brede banden rond 28-inch velgen zijn nu de standaard. Inclusief mijn favoriete all-round trekkingband; de lekker licht rollende Schwalbe Marathon Almotion. Voor wie een off-road reis gaat ondernemen is de bijna niet kapot te krijgen Schwalbe Marathon Mondial een aanrader.

In de online configurator kan je je eigen Signature samenstellen. Bij iedere verandering die je doorvoert, zie je de prijs en het gewicht van de fiets rechts onderin het scherm veranderen. Het geteste exemplaar met Magura MT5 schijfremmen, tandriem en SON verlichting kost iets meer dan €4.500,- en weegt zo’n 17 kg.

 

Rij-impressie

Hebben Koga’s vernieuwde zienswijze en aanpak nu ook daadwerkelijk een betere fiets opgeleverd? Technisch en esthetisch is het antwoord een volmondig JA. Of het zich ook vertaalt in een beter rijdende fiets heb ik op het eerste prototype uit mogen proberen.

Koga heeft de geometrie een beetje aangepast, maar dit resulteert niet in een schokkend ander rijgedrag. Gelukkig maar, want daar was met de huidige Signature-modellen al weinig mis mee, al waren ze wel wat aan de zware kant. De nieuwe WorldTraveller-S weegt ongeveer een kilo minder en dat is goed voelbaar. Daarnaast heeft hij een goede rechtuitstabiliteit en dat is waar de lange-afstand-rijder veel plezier aan zal beleven. Toch is hij ook lekker wendbaar, zonder nerveus te zijn. Hij is voldoende stabiel met bepakking en voor mijn gevoel minder stug dan het vorige model. Dit zal grotendeels te danken zijn aan de fijne Schwalbe Almotion 50mm banden. Deze strijken oneffenheden eenvoudig glad en hebben een lekker lage rolweerstand. Daar geniet je iedere meter van! De Koga rolt lekker vlot over asfalt, maar ook met relatief gemak over bospaadjes, klinkerwegen, putdeksels en dergelijke. Mooi allround inzetbaar dus.

De zithouding van het testmodel is erg sportief, ondanks dat Koga het balhoofd anderhalve centimeter hoger uit heeft laten komen ten opzichte van het vorige Signature-model. Ik zit er zelfs dieper op dan op menig mountainbike. Meer comfort is een kwestie van de juiste stuur-stuurpen combinatie kiezen. Toch kiest de concurrentie regelmatig voor een hoger balhoofd om een zo comfortabel mogelijke zitpositie met een minimum aan vulringen mogelijk te maken. 

Ik denk dat ik jullie over de zorgeloze Rohloff-naaf en de onderhoudsarme tandriem niets meer hoef te vertellen. Daar heb ik al heel veel over geschreven en die technieken zijn gewoon super. Over het Brooks Cambium zadel dat mij niet lekker zat, kan ik wel klagen, maar dat heeft weinig zin. Koga biedt meerdere soorten zadels, dus dat is een kwestie van je eigen favoriet bepalen. Hetzelfde geldt voor sturen, handvatten, bar-ends en pedalen. Jij bepaalt, Koga bouwt.

 

Conclusie

De Koga Signature WorldTraveller-S is technisch flink verbeterd en qua rijgedrag is het een fijne allrounder gebleken, waar veel mensen zich snel op thuis zullen voelen. Stabiel, comfortabel, wendbaar, niet te nerveus. Allemaal eigenschappen die een trekkingfiets behoort te hebben. Eigenlijk is het een hele saaie fiets. Dat klinkt misschien niet erg vriendelijk, maar het is juist een groot compliment! De nieuwe Koga Signature WorldTraveller-S doet precies wat je van een allround trekkingfiets mag verwachten.

Qua afwerking en kwaliteit gaan Santos en Idworx echt nog wel een paar stappen verder. Zij zijn op specifieke gebieden veel kritischer en laten meer onderdelen naar eigen ontwerp maken, zoals trapassen, bagagedragers, velgen en dergelijke. Het gat naar Santos en Idworx is door de WorldTraveller-S weer een stukje kleiner geworden, maar nog niet helemaal dichtgereden. De Koga is zo veel mogelijk opgebouwd met standaard onderdelen van de bekendste leveranciers. Op zich niks mis mee, want voor een alleszins redelijke prijs heeft Koga gewoon een mooie, degelijke, breed inzetbare en goed uitgebalanceerde fiets neergezet!

 

Met dank aan Jacco Herzog van New Exposure voor de mooie foto’s!

13 thoughts on “Test: Koga Signature WorldTraveller-S

  1. Fijne test, alleen jammer dat jij zo verbonden bent met de branche dat je een geloofwaardigheid van 0,0 hebt. Allemaal dom gezwets om veel te dure fietsen aan de man te brengen.

  2. Spijtig dat je het zo ziet, Alex. Maar ik ben bang dat ik daar niets aan kan veranderen.

    Duur is overigens een relatief begrip. Als een product waar voor zijn geld levert, is het niet duur. Als iets onderpresteert in relatie tot soortgelijke producten met een vergelijkbare prijs, dan is het wel duur.

  3. Alex, je zit op het verkeerde forum. Maar serieus, om te begrijpen wat je bedoelt, wat voor fiets zou jij hier dan tegenover willen zetten met in jouw ogen een beter prijs/kwaliteit verhouding?

  4. Alex, dit is een serieuze site waar mensen op een respectvolle manier met elkaar om gaan. Men probeert hier elkaar te helpen en te ondersteunen en niet af te branden. Michiel heeft het op een juiste manier verwoord, als iets niet goed is, dan zal Michiel de eerste zijn om dit kenbaar te maken (zie onderwerp Karpos Vetta regenjas).
    Ook Thijs heeft een punt, wat zet jij er tegenover??

  5. Leuke test en goed gedaan van Michiel. Begrijp de reaktie van Alex dan ook niet helemaal. Duur is inderdaad relatief. Deze fiets koop je niet voor 1 of 2 jaartjes maar voor langere tijd. Verspreid over de jaren is het dan een stuk minder duur. Ook is je fiets het belangrijkste als je op vakantie gaat. Niks mis mee om dan iets extra uit te geven.

  6. Aardige test. Ik bespeur wel een meewaardige blik voor de “oudere” signaturen s. Volgens mij niet echt professioneel. Een center track is niet meer ” in” en beter dan de stelnaaf van Koga. Een center track heeft meer dan wordt aangegeven onderhoud nodig. Lees op diverse fora van wereld fietsers. Nog een vreemde opmerking is dat 26 inch uit is. Dat is een subjectieve mening.

  7. In plaats van 26″ is de Koga Signature nu leverbaar met 27,5″ wielen. Evenals de nieuwste Santossen, Idworxen en nog een paar meer merken. Of en per wanneer de 26″ echt helemaal uit is, zal de toekomst uit moeten wijzen. Ik hoop dat je begrijpt dat mijn opmerking vooral gekscherend bedoeld was.

    Volgens mij haal je de woorden excenter en centertrack door elkaar. Klopt dat?

    Centertrack CDX tandriemen en tandwielen zijn inderdaad minder goed dan de originele CDC tandriemen. Maar helaas wordt CDC niet meer gemaakt en de voorraden beginnen op te raken, dus het heeft nog maar weinig zin om die vergelijking steeds te blijven maken.

  8. Haha….Jazeker Michiel. En ja..ik heb de excenter en centertrack verwisseld. Je hebt gelijk in deze.

    Ik heb wel moeite met het feit dat door veel mensen Santos en Idworx fietsen ver boven de Koga fiets verheven wordt. Het blijft subjectief.
    Je geeft ook aan dat Santos en Idworx speciaal voor hun fietsen onderdelen laat maken. Bijvoorbeeld zo’n voorlamp verlenger. Of een extra sterk travelrek. Of extra sterke wielen. Deze onderdelen zijn niet beter dan de originele varianten. Extra sterk wil ook maar al te vaak zeggen:” nou dat gaan we ruiger mee om”, of ” dit rek kan 50 kg bagage hebben dan ga ik ook voor 50 kg”. Het ziet er ruiger en robuuster uit. Maar is dat het doel?

    Michiel. Mijn vrouw heeft een “dikke” Santos. Een collega van mij een dikke Idworx. Ik heb mijn Koga WTS 26 er zelf gecustomized. Fijn met al die zgn. overbodige rokjes ed. Laat ik daar nou slim gebruik van gemaakt hebben…haha.

  9. Wat is de. Framekleur van de fiets van Peter ( foto hierboven). Ik ga binnenkort mijn Koga worldtraveller s samenstellen. Dit is een erg mooie kleur. Heb overigens veel aan de testbeschrijving.

  10. Marja, die fiets is niet van mij hoor …..
    De afbeelding komt van de facebook pagina van KOGA.
    Ik heb nog wel een foto voor je van de kleur : classic grey shiny

  11. Een mooie, bescheiden en toch niet opvallende kleur! Overigens uitgaande van de foto, mooie lasnaden die niet of nauwelijks te zien zijn.

  12. Sinds december 2020 ben ik de trotse eigenaar van een Koga Worldtraveller S met rohloff , son dynamo en schijfremmen. En inderdaad het is een klap geld, maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Duur is dus inderdaad betrekkelijk. Om te komen tot mijn keuze heb ik uitgebreid onderzoek gedaan naar het verschil tussen bijvoorbeeld Pinion en rohloff in combinatie met een Santos, Koga of een Idworx. Ik heb op alle fietsen uitgebreid gereden bij verschillende fietsenhandelaren in het land. Voor mezelf is de keuze tussen Idworx, Santos of Koga als de keuze tussen Mercedes, BMW of Audi. Welke je ook koopt je hebt altijd een geweldig product. Het is een kwestie van smaak.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *