Op de Eurobike presenteert Koga een geheel nieuwe, en op het eerste gezicht flink verbeterde, Signature-trekkingfiets. De Signature WorldTraveller S is specifiek ontwikkeld voor Rohloff.

De Signature-modellen van Koga kan je met veel verschillende opties naar wens samenstellen en om het logistiek een beetje eenvoudig te houden, koos Koga er jaren geleden voor gebruik te maken van één type frame waar alle mogelijke componenten en versnellings- en remsystemen op passen. Dat is voor de fabrikant handig, maar het levert de consument geen beter product op. Als je altijd alles wilt kunnen combineren, kan je nooit maximaal optimaliseren. En dat is iets waar Koga’s voornaamste concurrenten Santos en Idworx juist zo goed in zijn.

De iets lagere prijs die een universeel frame mogelijk maakt, blijkt voor veel liefhebbers onvoldoende reden om voor Koga te kiezen. Velen willen gewoon het beste en het mooiste. Het meest geoptimaliseerde product mag gerust wat meer kosten. Werk aan de winkel voor Koga, want ze waren flink wat terrein aan het verliezen op Santos en Idworx!

De nieuwe manager van Koga’s Signature-afdeling, Aloys Hanekamp, heeft veel met dealers gesproken (waaronder ondergetekende wijsneus) om de belangrijkste verbeterpunten te inventariseren. Ik had toen een hele waslijst en zou al blij geweest zijn als Koga ook maar de helft daarvan toe zou passen in toekomstige Signatures. En nu, zo’n twee jaar later, mailt Aloys me ineens een foto van de eerste Signature-nieuwe-stijl! En wat ik zo op het eerste gezicht zie, maakt me wel enthousiast.

KOGA-SIGNATURE-2016

Hier is wat ik tot zover over de Koga Signature WorldTraveller S kan vertellen:

Frame:

  • Rohloff-specifiek frame.
  • Excentrisch verstelbare trapas voor het spannen van de tandriem. YES! We zijn eindelijk van die #$%*@# verstelbare achterpadden verlost!
  • Geen werkloze derailleur- en kabelnokjes.
  • Alle kabels geïntegreerd.
  • Onzichtbaar geïntegreerd anti-doordraai balhoofd. Stuur kan niet meer tegen het frame slaan.
  • Leverbaar met herenframe en mixed-frame. Geen lage-instap-optie.
  • Uitsluitend leverbaar met een vaste, aluminium voorvork. Geen ‘suspension-corrected’ vork meer, dus een langere balhoofdbuis en waarschijnlijk een betere torsiestijfheid.

Remsystemen:

  • Leverbaar met schijfremmen, V-brakes of Magura HS velgremmen.
  • Schijfrem- of cantilever-specifiek frame. Het frame wordt niet meer ontsierd door nokjes van het niet-gekozen remsysteem.
  • Schijfremfietsen krijgen bijbehorende schijfremvelgen.

Wielen:

  • Geschikt voor 28″ banden tot 50mm dikte.
  • Lichtlopende Schwalbe Almotion banden aan de optielijst toegevoegd.

Opties:

  • Leverbaar in 5 verschillende kleuren. Poedercoating in plaats van spuitlak.
  • USB-oplaadadapters aan de optielijst toegevoegd. The Plug of Busch & Müller.

De prijs van Aloys’ eerste geesteskind zal ongetwijfeld wat hoger liggen, omdat er o.a. flink meer geïnvesteerd zal moeten worden in framevoorraden. Als het aanbieden van vijf kleuren de benodigde voorraad zomaar kan verdubbelen of verdrievoudigen, bedenk dan eens wat er gebeurt als je ook nog eens twee framevarianten voor twee remsystemen toevoegt!

Deze Signature-WorldTraveller-nieuwe-stijl is een aanvulling op het bestaande programma. Alle Signatures zoals we die al jaren kennen, blijven dus leverbaar. Het is echter ook een voorbode voor waar de toekomstige Signature-collectie naartoe gaat. Enkele door Koga genoemde speerpunten zijn: ‘dedicated’ frames, integratie, meer opties.

Vooral die dedicated frames ben ik erg blij mee. Het komt de optimalisatie en het afwerkingsniveau van de fiets ten goede ten opzichte van het huidige universele raamwerk waar Koga van alles en nog wat aan kan schroeven. Er moest ook echt wel wat gebeuren, want er is tenslotte een gat richting Santos en Idworx te dichten. Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit! Wanneer Koga meer informatie kan verschaffen, zal ik dat z.s.m. hier melden!

47 thoughts on “Nieuwe KOGA Signature WorldTraveller S

  1. Hoi Michiel,
    Hele vooruitgang deze Koga, er word toch goed geliusterd naar wat hier op de site word geschreven.
    Overigens ook de excenter heeft onderhoud nodig, gisteren een hele middag aan een vastzittende excenter gewerkt Cannondale bad boy,
    was helemaal vast in het frame gaan zitten, regelmatig de boel eens er uit halen, doet wonderen, was overigens niet mijn fiets en puur door het lange staan gekomen.

  2. Je zou toch kunnen verwachten dat Koga na alle door de nieuwe manager gevoerde gesprekken zich op de werkelijk goede verbeteringen zou richten, zoals de CDC tandriem.
    Ombouwen zal mogelijk zijn neem ik aan, maar leidt tot fikse meerkosten.

  3. Alle fietsen hebben onderhoud nodig. Zelfs de meest onderhoudsvriendelijke fiets heeft één keer per jaar een beurtje nodig om alles van nieuw vet te voorzien. Al is het maar preventief om malheur onderweg te voorkomen.

  4. Ziet er op het eerste gezicht (plaatje) niet slecht uit!
    Waarom heeft Koga gekozen voor de S achter Worldtraveller?
    In het verleden stond de S voor dubbele vering.
    Het voorstandaardje bij de lowrider mis ik dan weer.
    Ben benieuwd of de liggende achtervork ook wat langer is, zodat je niet met je hakken tegen de achtertassen komt.
    Zelfde geldt een beetje met het voorspatbord.

    Jos, de EBB goed reinigen en insmeren met montage pasta.

    Sjon, het nadien ombouwen van CDX naar CDC kost je wel wat duiten, o.m. nieuwe tandwielen.

  5. Tot 50mm banden????? Laat maar zitten, deze fiets voegt weinig tot niets toe aan bestaande multifunctionaliteit (ecr/troll/ogre/fargo/cutthroat/offrohler/tm2.9/cross crmo/etc), gemiste kans. Ze snappen er nog steeds niets van bij Koga.

  6. Nou, nou Henry dat vind ik wel een beetje kort door de bocht.
    Koga bepaalt samen met Santos en Idworx de top drie op de markt van trekkingfietsen.
    Geef Koga een eerlijke kans, op stel en sprong dingen drastisch wijzigen, lijkt mij niet echt raadzaam en succesvol.
    Zij hebben inmiddels geleerd wat beter naar de markt en hun klanten te luisteren.
    Een eerste aanzet is in ieder geval gegeven!

  7. Goed bezig Koga !
    Door Michiel genoemde punten zijn zeer zeker positief.

    Ik weet niet of de afbeelding ook het werkelijke eindprodukt zal worden.
    Ik had het frame graag nog iets moderner gezien. Altijd moeilijk te zien op afbeeldingen, maar de chainstay lijkt iets langer, het bracket is nog steeds aan de hoge kant in vergelijk met bv Santos / Idworx.
    Tevens is de bovenhuis niet heel erg sloping en worden daardoor helaas nog steeds spacers gebruikt .

    Maar ook zeer veel positieve punten.
    Ben wel benieuwd welke trapas en soort excenter er gebruikt zal worden.

    Ik denk als de poll opnieuw gestart zou worden, het percentage KOGA beslist hoger zal worden dan deze nu is ( poll : welk merk trekkingfiets wil je hierna afschaffen )

  8. Op het zijaanzicht is te zien dat de Excenter van Bushnell toegepast is. Net als Van Nicholas doet (die door Koga Signature monteurs geassembleerd worden).

  9. Wat ik na een paar jaar nog steeds niet begrijp is waarom Koga voor de 3/4 achteraanzichten foto’s met negatief perspectief maakt. Kijk eens naar het voorwiel. Dat staat verder weg en zou dus kleiner moeten zijn dan het achterwiel. Bij alle foto’s van Koga is het voorwiel in dit aanzicht groter, wat een totaal vertekend beeld geeft.

  10. Frits, dat voorstandaardje zal ongetwijfeld weer een optie worden. Misschien zelfs standaard, maar het model van de foto’s was nog maar net klaar voor de beurs.

    Peter, ik ben het met je eens dat het balhoofd wat langer had gemogen. Nu zullen er in veel gevallen weer onnodig veel spacers toegepast moeten gaan worden. Maar ja… Een laag balhoofd staat nu eenmaal sportief…

  11. Nu ik de grote foto’s zie moet ik zeggen dat deze Koga de vergelijking met Idworx en Santos wel aan kan poedercoating is ook minder kwetsbaar dan de hoogglanslak wat de signature nu heeft.
    Kortom een geslaagd ontwerp.
    wat ik een beetje jammer vind, is dat het sinds een paar jaar alleen Koga is beetje nietszeggend Koga Miyata klonk zo veel beter nostalgie?

  12. Mooie plaatjes Michiel
    Waarom iets nieuws bedenken, als het bestaande goed werkt ? Niets mis mee..toch ?
    Bedrading achterlicht lijkt op Idworx oplossing
    Riem-doorgang lijkt op oude Santos oplossing

  13. Dat ze bij koga de bandenmaat 2,35″ niet kennen is alles zeggend. Dit is een fiets ontworpen door een stagiair zonder enige atb-ervaring. Maar goed, daar is deze site en fiets ook niet voor bedoeld, sportief en avontuurlijk komt niet in het bejaardenhuis voor. Daarom alleen al zal Idworx (en Santos een beetje) nog jarenlang voor Koga uit lopen.

  14. ‘Henry’, of hoe je naam deze keer ook moge wezen… Dat jij niet tot de doelgroep van deze fiets behoort is duidelijk, maar je maakt dat niet echt op een fijne en respectvolle manier kenbaar. Dat jij je meer aangetrokken voelt tot de door jou eerder genoemde (niche) merken en modellen, is geen reden om de werkelijke doelgroep en bedenkers van deze fiets omlaag te trappen.

    De sfeer op deze site is over het algemeen gelukkig erg goed en dat wil ik graag zo houden!

  15. Heel soms bekruipt mij het gevoel bij het lezen van alle reacties dat uit het oog wordt verloren dat het eigenlijke doel, het reizen door de wereld op een fiets, ondergeschikt wordt gemaakt aan eindloze discussies over boutjes en moertjes. Een nieuwe fiets bespreken is logisch, maar voor mij persoonlijk wordt dit pas interessant als ik een nieuwe nodig heb, en hoe vaak is dat? 1 X in de 10 jaar? Over 3 maanden ga ik weer heerlijk fietsen langs de Mekong op mijn 15 jaar oude Koga met een derailleur. Het fietsgeluk hangt niet af van riempje A of riempje B, als je een beetje lekker fietst en de boel heel blijft is de rest bijzaak.

    Een ouwe fietsknar.

  16. Haha, helemaal waar, Kees!

    Maar zoals bij veel hobbies ontstaan er vanzelf allerlei nevendoelen, zoals het kletsen over elkaars spullen en nieuwe dingen. En het kletsen over boutjes en moertjes kan de mensen die nu, na zo’n tien jaar, toe zijn aan een nieuwe fiets eventueel helpen bij het maken van een selectie. Of juist in verwarring brengen, dat kan natuurlijk ook.

    Tijdens het kamperen klets ik met vrienden ook over elkaars tenten, brandertjes, tassen, bestek, enz. En we plagen of troosten elkaar met een miskoop.
    En tijdens het fietsen kletsen we even niet, maar dan genieten we van hetgeen we met onze veel bediscussieerde spullen kunnen doen.

  17. Overigens is sinds gisteren de vernieuwde Signature-website online gegaan. Volgende week wordt ook de configurator vernieuwd. Het submerk Signature heeft een nieuw logo gekregen en er is iets in het assortiment gesneden.

    De bestaande Signature 28″ modellen zijn ‘gedegradeerd’ naar het ‘Touring’ segment en de Trekkingcollectie bestaat nu uit deze nieuwe WorldTraveller S en de WorldTraveller 29. De 26-inch versie en de stalen Randonneur zijn verdwenen.

    http://www.koga.com/nl/koga-signature

  18. Kom op Michel, je weet zelf ook wel dat Koga een stoffig merk is geworden. Een merknaam die de oude doelgroep nog aanspreekt, maar ondertussen elke vorm van innovatie heeft verloren en die zelfs moeite heeft om trends te volgen. Een fiets ontwerpen rondom een bandenmaat is het leggen van een fundament en bepaalt de te nemen type wegen en de doelgroep (fietspad vergrijzing is het doel kennelijk!). Vijftig mm is gewoon te beperkt, zelfs de Idworx AR kent een bredere bandenmaat en zijn de velgen tubeless ready (en dan is de AR ook nog niet eens een dedicated offroad tourer, maar meer eens een asfaltfiets net als de ER). Hoe oud is de ER ook alweer? En Koga komt nu (weer) met een 50mm bandenfiets?

    De trend is bredere banden voor beter grip, meer comfort, vooral bij veel bagage. Daarvoor heb je een aangepast frame nodig en bredere velgen. Er ligt bij Schwalbe een wereld aan interessante banden tussen de 50 en 60mm, die Koga bij voorbaat links laat liggen. Hoeveel moeite is het nou eigenlijk om een frame voldoende ruimte te geven voor de dikste standaard banden?

    De bandenmaat is rechtstreeks synoniem voor de avontuurlijke wegen die je dan kunt volgen, vooral met veel bagage of veel eigen lichaamsgewicht. Deze nieuwe fiets doet me weer sterk denken aan hun vorige marketing miskleun, de world traveller 29, die was ook beperkt tot 50mm. Een 28×2.00 marathon, big apple, big ben, supreme of mondial is een leuke band, maar de wereld wordt zoveel mooier met 2.10″/2,15″ (almotion, big apple, racing ralph, thunder burt) of 2,25″/2,35″(big apple, nobby nic, racing ralph, thunder burt, smart sam, big one). Ik pleit dus voor vijftig plussers voor de vijftig plussers.

    Koga zal wel gedacht hebben, ons merk is voor de olde griezen en dat willen we zo houden. En dat geldt zo langzamerhand ook voor deze site, wanneer is er weer eens aandacht voor reizen en avontuur? De fiets is een middel, avontuur is het doel! Spoor die lui dus eens aan om weer back to basic te gaan en op het belang van de bandenmaat te wijzen. En graag meer artikelen over fietsavontuur! Sint Christopher draait zich om in het graf als ie erachter komt als hier alleen maar gepraat wordt over het minieme verschil tussen cdc en cdx.

  19. Je mag er vanalles van vinden en dat opschrijven, Henry. Echter, de manier waaróp je dat deed, accepteer ik hier niet. Dan weet je dat voor het vervolg. Je kan ook gewoon een reactie plaatsen als “Not my cup of tea”, al vraag ik me af of men daar nu nog op zit te wachten, omdat je jezelf met je voorgaande, denigrerende toon redelijk ongeloofwaardig hebt gemaakt.

    Zoveel mensen, zoveel wensen en zoals jij graag avontuurlijke fietsvakanties doet, zo zijn er nog véél meer die op een veel relaxtere manier op pad gaan. Nog bredere banden bieden niet voor iedereen dezelfde voordelen. Het is al een hele kunst om mensen het nut van 50mm t.o.v. de aloude 37mm uit te leggen. Bovendien is het voor de meeste fabrikanten zeer lucratief om je op de 50+ groep te richten, want daar zit nu eenmaal het meeste geld. Misschien dat ze er nog een keer een modelletje voor de avontuurlijke jongeling tegenaan gooien, maar als de huidige collectie je niet zint, dan zijn er plenty kleine, avontuurlijk georiënteerde fietsfabrikanten die wel de door jou gewaardeerde ‘innovatieve’ modellen maken. Ik kan me overigens ook goed voorstellen dat Koga daar bewust niet mee wil of hoeft te concurreren.

  20. Ik hoop niet dat ook dit topic weer volledig ontspoort.
    50 mm banden is voor 90 % van de veel -fietsers voldoende. De laatste 10 % die vaker off road fietst, die zal een andere fiets samenstellen. Hoeveel procent van de vakantie fietsers komt uberhaupt buiten Europa.
    Waarom denk je dat Idworx een urban spec in het leven heeft geroepen ?

    Voor Koga is het een koud kunstje om de gewenste fiets van “henry”op de markt te zetten. Ik denk dat de marketing afdeling bewust doelt op de mensen, die graag deze fiets willen met een klassieke uitstraling. Ja….dus ook de vroegere Koga Miyata rijders.
    Waarom precies dezelfde fiets bouwen zoals Salsa, Surly of een Kona. Die markt is ook al aardig verzadigd.

    Over de reisverhalen .Dit is nu eenmaal een site voor techniek liefhebbers. Een wereldfietser heeft het tegenwoordig al druk genoeg met het bijhouden van hun blog. Door het gebrek aan tijd zien zelfs velen daarvan af.

    On topic….ik vind de fiets er clean uitzien.
    Geen kabels en bedrading friemels meer bij het voor en achterspatbord.

  21. Peter, jouw reactie en redenering zijn terecht.Henry’s aanmerking was te direct en Michiel mag hem hierop attent maken omdat deze site een ‘open-mind’ insteek met een hoffelijkheid heeft .Onze beschikbare vrije tijd laat ons toe om slechts Europa te ontdekken,tenzij wij er ruime tijd voor uitrekken.

    Koga heeft te lang geteerd op haar bestaande modellen en miste de boot voor innovatie.Deze fiets oogt best mooi en zal een bepaalde dynamiek hebben.Michiel zal de kans krijgen om zijn objectief oordeel hierover te geven.

    Michiel, zou jij op deze site geen koopwijzer kunnen toevoegen?Het zou een overzicht met de plus en min van reisfietsen volgens budget weergeven.De inhoud mag als referentiewaarde verwijzen naar de 2 topmerken.
    Ik denk dat jij de nodige kennis in huis hebt om dit te doen.

  22. Dat is voor mij helaas onbegonnen werk, Patrick. Ik heb daar simpelweg de tijd niet voor. Ik mag al blij zijn als ik een beetje regelmaat in het plaatsen van artikelen kan krijgen. Daarnaast is het aanbod te groot en te divers en het wordt jaarlijks in meer of minder mate vernieuwd en aangevuld. En dan nog zou het slechts ‘a one-man’s opinion’ zijn.

  23. “Tijdens het kamperen klets ik met vrienden ook over elkaars tenten, brandertjes, tassen, bestek, enz. En we plagen of troosten elkaar met een miskoop.
    En tijdens het fietsen kletsen we even niet, maar dan genieten we van hetgeen we met onze veel bediscussieerde spullen kunnen doen.”. Leuk verwoord Michiel, erg herkenbaar!

  24. Ik sluit mij aan bij Peter (ondanks mijn 42 lentes). Mooi strak design, in mijn beleving ook veel minder druk als voorheen. Ook nog eens in een prachtige kleur en allemaal top spulletjes gemonteerd. Die bidons en pomp zullen vast ook in het zwart leverbaar zijn/worden, deze vallen een buiten uit de toon zo. Dit zal best een succesnummer voor Koga gaan worden.

  25. Die pomp is de Topeak Road Morph, de fijnste pomp voor trekkingfietsen die ik ken. Heb ‘m zelf ook. Is helaas niet in het zwart leverbaar.

  26. Ik twijfel ook niet aan de werking en kwaliteit, maar die fiets is verder gewoon zo mooi qua kleur en design dat ze in mijn ogen wat afsteken.

  27. Wat een mooie fiets! Ik hoop dat ze weer een beetje de concurrentie wakker maakt en er een beetje strijd gaat ontstaan. Dat is voor ons consumenten erg gunstig.

    PS En ik mag er niets van zeggen maar Henry wat een negatief mens ben je. Wellicht is wereldfiets forum wat meer jouw gading! Ik vind de sfeer hier juist heel fijn en positief en daarom kom ik hier graag. Maar daar draag jij niet aan bij!

  28. Voor negativiteit moet je bij Koga zijn. Hun configuratiesite is echt een lachertje. Bij de configurator kun je een frame selecteren, bijvoorbeeld de WORLDTRAVELLER KS-TR 29 of de TRAVELLER KS-TR 28. De volgende stap is dan de bandbreedte kiezen. De breedste band die je kunt kiezen is de 50 mm Marathon Supreme. Ja je leest het goed, de marathon supreme. Dit is de band waardoor KS-TR 29 frame de cijfertjes 29 verdient! Je kunt deze “dikke vette band” ook kiezen bij de KS-TR 28. Om de 50mm Mondial te kiezen moet je zelfs terug naar de KS-TR 26 (bizar). Je kunt echter op deze Koga site ook de Vredestein Perfect Trek 42mm kiezen: er staat bij: “All-round band voor intensief gebruik op verharde en onverharde wegen. Je kunt deze allround band eveneens kiezen in 37mm ook voor verharde en onverharde wegen. Het is om te huilen, een frame twentyniner noemen en dan voor offroad alleen keuze uit 42mm en 37mm banden.

    Van Nicholas is overgenomen door Accel/Koga, en je ziet in het verslag van Michiel over de Van Nicholas Pioneer 29 geen enkele ongezouten kritiek op die cijfertjes 29, terwijl ook daar nota bene 50mm supremes onder zitten (met simpele exal19 velgen), toch kun je daar met de configurator nog 2,25″ Racing Ralphs kiezen (die overigens niet lekker in exal19 passen). Je wordt door Koga gewoon in de luren gelegd terwijl hier in dit artikel wel melding wordt gemaakt van een kleine bijzaak dat bij schijfremmen je nu ook bijbehorende velgen kunt krijgen. Maar echte fundamentele kritiek op de basisfundamenten van een fiets (namelijk de banden) ontbreekt volledig.

    Maar ik snap Koga wel hoor, bij nog bredere banden kunnen ze er geen standaard axa fietsslotje monteren, moeten ze hun frame en spatborden aanpassen en ze denken toch wel dat voor 90 procent van de ritjes de almotions voldoen (zoals hier ook in de reacties valt te lezen). In plaats van dat je banden als uitgangspunt neemt voor je frameontwerp, zijn de banden bij deze fiets (net zoals bij alle fietsen van Koga) gewoon een onbelangrijk stelpostje.

    Ik zal het nog een keer herhalen. Fietsontwerpers van Koga: begin bij de banden. Ontwerp een frame die brede banden mogelijk maakt, minimaal tot 2,35”. Zorg voor brede tubelessready velgen zodat je ook met lage druk veel grip houdt. Kijk goed af bij Surly en Idworx. Geef spatborden veel ruimte en vooral geen fietsslot of velgremmen monteren die alle modder tegenhouden. Schijfremmen lijkt me evident. Gooi dat in de mix en dan heb je pas een vette fiets, die ook de jongeren nog zou kunnen aanspreken (en wat mij betreft breng je een aangepaste versie met met een minder sportieve geometrie voor de oudere medemens). Bouw gewoon een fiets die alles in zich heeft, juist door de mogelijkheid om de breedst mogelijke banden te monteren. Richt je niet op bijzaken zoals riem/ketting of pinion/rohloff of alu/tita, begin bij de basis de juiste banden voor de juiste fiets voor de juiste wegen.

    Er zit een wereld van verschil tussen 60-622 (racing ralph) en 50-622 (mondial) voor wat betreft soepelheid/grip en dus snelheid en comfort. Het gemak waarmee je op onverhard/slechte wegen door kunt stomen is gewoon heel groot en die basisbeginselen kun je zo van atb naar trekking overzetten. Wat ook geldt is dat je fiets gewoon langer meegaat. Hoe dikker de band hoe minder schokken naar de rest van de fiets worden doorgezet. Alles wordt duurzamer, je velgen/spaken/naven/balhoofdlagers/frame gaan langer mee omdat de schokken (vooral bij zware mensen en veel bagage) al bij de bron (het slechte wegdek) wordt gedempt. Deze ultieme fiets is nog steeds niet ontworpen, de enige die dicht in de buurt komt is de TM 2.9, maar echt dedicated kun je die niet noemen, het frame is lelijk en goede spatborden bij 60mm banden ontbreken. Het is te hopen dat GG nog eens de ultieme fiets ontwerpt, de 29 versie van de ORevo maar dan met schijfremmen.

  29. Henry, volgens mij maak je één klein foutje. Jij probeert de voor jou ultieme fiets te verheffen tot de standaard. Dat jij een door jou beschreven fiets ervaart als het ultieme genot, prima. Ik hoop echt voor je dat je zo’n fiets hebt of gaat kopen. Maar dat maakt deze nog niet tot de ultieme reis fiets, de “beste” fiets bestaat niet, want dat hangt helemaal af van wat je er mee wilt. Niet iedereen hoeft zo nodig off road, niet iedereen hoeft zo nodig Europa uit, niet iedereen hoeft zijn fiets als pakezel te gebruiken. Belangrijk is dat iemand een goed gevoel heeft bij zijn fiets. Wees blij dat er merken zijn die wel fietsen maken die jij mooi vindt. Maar dat betekent niet dat iedere fietsfabrikant dat in zijn portfolio hoeft te nemen. Het is trouwens ook niet zo dat “vette” fietsen er alleen maar voor jongeren zijn en fietsen met “een minder sportieve geometrie” alleen maar voor ouderen. M.a.w. heel leuk als je iemand enthousiast probeert te maken voor jouw visie op fietsen, maar laat mensen die er iets anders tegen aan kijken in hun waarde. Jouw mening is niet beter (ook niet slechter) dan van een ander, maar slechts één mening.

  30. Wat ik nog vergat te vermelden is dat Koga, na Idworx en Santos, nu ook een anti-doordraai balhoofd heeft toegepast. En het mooie is, je ziet er niks van, want de begrenzing zit ín het balhoofd verstopt.

  31. Ik heb nog een oudere Koga signature, het valt mij op dat deze Koga wel over een langer balhoofd beschikt en dus niet veel spacers nodig heeft.
    Ik heb latere signatuurs gezien met een heel kort balhoofd en een stapel spacers eronder niet zo mooi.

  32. Jos, bij jouw fiets is het balhoofd zo lang, omdat er toen nog geen verende voorvork als optie in het programma zat. Het balhoofd ligt hier dicht op de vorkkroon. Toen later vering werd toegevoegd, heeft Koga het balhoofd van onderaf ingekort en de vaste voorvork vanaf de vorkkroon opgehoogd om het lengteverschil met een verende voorvork te compenseren.

    Gelukkig is dit gedoe met deze nieuwe WorldTraveller S weer teruggedraaid.

  33. O dan is mijn oude signature zo slecht nog niet, superstijf maar helaas ook knalhard je houd geen vulling meer in je tanden als de weg slechter word.

  34. Ik geef Henri gelijk,ik maak wekelijks lange fietstochten in de Ardennen,zowel op verharde als onverharde wegen,ik rijd dan ts 150 en 300km per dag,nu het ergste wat ik ondervind met mijn koga is dat ik geen brede banden kan leggen,ik heb de breedst mogelijke en die zijn nog niet comfortabel genoeg,vorig jaar heb ik de Zwitserse juraroute gereden,de kader is de laatste dag op 2plaatsen gebroken aan de lasnaad ter hoogte van het balhoofd en van de trapas,als dat bergafwaarts gebeurd kan je het wel vergeten denk ik,met bagage en op onverharde wegen moeten de banden zo breed mogelijk zijn voor de schokken op te vangen zoals Henri zegt.tis hier toch een site voor fervente fietsers,ook op verharde wegen en zeker in Belgie zijn bredere banden beter,ook voor je eigen gewrichten.

  35. Ik snap de afsluitende zin van Henry niet: “Het is te hopen dat GG nog eens de ultieme fiets ontwerpt, de 29 versie van de ORevo maar dan met schijfremmen.”
    Die fiets heeft GG toch ontworpen: de AR. Of zie ik iets over het hoofd?

  36. Michiel, dat lijkt mooi een anti-doordraai balhoofd, maar ik heb hem toch liever buitenwaarts (iets in mij zegt ondefinieerbaars als veiligheid), maar weggewerkt is natuurlijk wel mooi.
    Otto, ik denk dat Henry het niet helemaal goed heeft verwoord, ik denk dat hij misschien bedoeld de OR evo 26 inch met schijfremmen.
    Als hij inderdaad bedoeld de 29er versie dan heb jij gelijk met de AR, hoewel de geometrie van de OR natuurlijk anders is dan die van de AR.

    Op zekere hoogte vind ik de (inhoudelijke) kritiek van Henry wel terecht, Idworx en Santos hebben een frame waar bredere banden in kunnen, Koga zou dit ook kunnen maken, ware het niet dat Idworx en Santos kleinere ondernemingen zijn. Koga maakt deel uit van een groter conglomeraat en veranderingen gaan over veel meer schijven.
    Maar Koga is weer op de goede weg, alleen begrijp ik de toevoeging van de S niet, deze stond destijds voor dubbele vering.

  37. Waar het bij een allround trekkingfiets om gaat zijn dikke banden. Idworx laat wederom het goede voorbeeld zien: Idworx oPinion Ti BLT

    http://www.bikeandtrekking.nl/nieuws/9597/nieuws-20916-idworx-opinion-ti-blt.html

    Wat een heerlijk bakbeest die nieuwe creatie van GG: Koga heeft nog veel te leren.

    Hier een lesje brede banden van Schwalbe
    http://www.schwalbe.com/nl/balloonbike.html
    http://www.schwalbe.com/nl/balloonbikes.html

    Kwam net nog een electrische Stromer tegen, nog zo’n heerlijk bakbeest met brede banden.
    Een frame die brede banden mogelijk maakt, daar gaat het om bij trekkingbikes, zowel voor asfalt als offroad.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *