Idworx gaat keihard Enduro met spek, sla en tomaten! Aanschouw de Idworx oPinion Ti BLT.

BLT staat in Amerika voor een beef burger met ‘Bacon, Lettuce and Tomatoes’, maar het is later ook de naam geworden van een Canadees mountainbike-trail ‘voor echte mannen (m/v)’. Alleen staan de letters daar voor ‘Boulders, Logs and Trees’. En dat is precies waar deze nieuwe Idworx Adventure Bike met ‘beefy’ PLUS banden voor ontwikkeld is.

Gerrit Gaastra is een fervent Enduro Motorcrosser op een KTM, dat kleine, eigenzinnige motormerk uit Oostenrijk, met oranje als huiskleur. Dan weten jullie nu ook waar die frisse oranje lak van de Rock’n Rohler en de AllRohler vandaan komen. En in het geval van deze BLT de optionele, oranje voorvork.

 

oPinion Ti zonder spatborden?

De Idworx oPinion Ti BLT heeft een titanium frame, Pinion P1.18 versnellingsbak, een vaste aluminium voorvork, SON verlichting en de flink overbemeten Idworx-Hope schijfremmen. Hey! Maar dan is het toch gewoon een spatbordloze oPinion Ti met extra dikke banden? Nou nee. De BLT heeft namelijk geen 28 inch wielen, maar een hij rolt op zogeheten PLUS-wielen in de maat 27,5 inch met banden van 2,80 inch breed. Daarvoor moesten de afmetingen van het frame aangepast worden en om ruimte te maken voor de moddervette achterband is de liggende achtervork achter het bracket net zo geconstrueerd als Idworx’ mountainbikes.

Hieronder zie je duidelijk de verschillen tussen de gewone oPinion Ti en de BLT.

idworx-opinion-ti-blt-transmissie

oPinion Ti BLT

idworx-opinion-ti-achtervork

oPinion Ti

27,5″ PLUS wielen

De PLUS wielen zijn een nieuwe trend in de zoektocht naar de ideale off-road wielen. Aan de ene kant hebben we de Fatbikes met banden van maar liefst 4 inch breed (lomp, zwaar, voor de meest extreme soorten ondergrond) en aan de andere kant de 29er mountainbikes met een gemiddelde bandbreedte van 2,20 inch (snel, licht, voor algemeen off-road gebruik). De 27,5 PLUS met 2,80″ banden zijn een middenweg. Voor voldoende stabiliteit heeft Idworx de velgen maar liefst 40mm breed gemaakt.

Het lijkt erop dat de Fatbike-hype over zijn hoogtepunt heen is en steeds meer merken experimenteren met deze PLUS wielen om het beste van twee werelden te combineren en de nadelen van beide bandenmaten te beperken. De gulden middenweg? Dat zal geheel afhankelijk zijn van de omstandigheden en grondsoorten in de gebieden waar je voornamelijk gaat rijden. Ik heb inmiddels ervaren dat PLUS-wielen op de Veluwe niet veel voordelen bieden, maar ze lijken me perfect voor rotsige en zanderige landen als IJsland en Marokko. Of voor mensen die moeite hebben met een technische rijstijl, want de dikke banden lenen zich goed voor een recht-zo-die-gaat-doordonder-techniek.

 

idworx-opinion-ti-blt-voorkant

 

Idworx Noviteiten

De oPinion Ti BLT (evenals de gewone oPinion Ti, de oPinion en de AllRohler) is voorzien van een nieuwe, rechte, aluminium voorvork. De stekkerloze SON naafdynamo is (voorlopig) speciaal voor Idworx uitgevoerd met een extra stijve 15mm steekas.

De koplampsteun is op een nieuwe manier aan de vorkkroon bevestigd, zonder de vork te doorboren. “Mooi, maar ben je in jouw drang naar perfectie hier nu geen problemen aan het oplossen die niet bestaan?” vroeg ik aan Gerrit. “Nee hoor. We hebben een paar EasyRohlers van meer dan 10 jaar oud gevonden waarbij corrosie rond het koplampgat optrad. Corrosie is een risico op de nog langere termijn, dus dat moeten we nu al oplossen.” was zijn antwoord. Corrosie na 10 jaar? Hoezo perfectionistisch?

Bij de nieuwe voorvork horen ook nieuwe balhoofdlagers, omdat de stuurbuis ‘tapered’ is gevormd. Wederom voor meer stijfheid. Het lager bovenaan heeft de standaard afmeting, de onderste is groter dan voorheen.

 

Specificaties

Zie hieronder een korte opsomming van de belangrijkste specificaties en opties.

  • Frame: triple butted Ti3Al2.5V Titanium.
  • Transmissie: Pinion P1.18 versnellingsbak met Idworx tandwielen (39×35) en KMC ketting.
  • Remmen: Hope Tech Evo V2 met 203/3,2mm Idworx schijven.
  • Velgen: 27,5″. 40mm breed.
  • Banden: Schwalbe Rocket Ron 27,5″ x 2,8″. Tubeless ready.
  • Verlichting: SON stekkerloze naafdynamo met 15mm steekas, SON Edelux koplamp.
  • Bagagedragers: Tubus Logo achter, Tubus Duo voor.
  • Zadelpen: USE Titanium.
  • Voorvork: standaard matzwart. Oranje optioneel (€50,-)
  • Beltdrive: Gates CDX Centertrack 39×32 optioneel (€220,-)
  • USB-oplader: The Plug optioneel (€150,-)
  • Stuur: standaard Syntace aluminium. Kunststof flex-bars optioneel (€50,-)
  • Maten: 46, 51, 56 cm.
  • Gewicht: 16,9 kg
  • Prijs: €8495,-

Mijn ervaringen met de gewone oPinion Ti waren al bijzonder goed, maar ik denk dat ik met deze BLT nog mooiere avonturen kan gaan beleven!

162 thoughts on “Nieuws 2016: Idworx oPinion Ti BLT

  1. Arg gemiste marketing kans van idworx om die letters voor te bestemmen! surly heeft de ECR bewust niet benoemd, zodat de rijders er zelf iets bij kunnen bedenken.
    Dat en die oranje vork, voor de rest: prachtig!

    maar in je artikel staat: “Fatbike-hype over zijn hoogtepunt heen is”, nou… welke regio bedoel je dan? ben niet naar Eurobike geweest, maar heb van kennis gehoord dat het vooral fatbikes en ebikes waren die opvallend aanwezig waren.

  2. @ PieterM: Je ziet inderdaad nog opvallend veel Fatbikes, want het zijn natuurlijk hele goede aandachttrekkers en image-builders. Maar die markt lijkt zich nu toch wel te gaan stabiliseren. Veel merken hebben de fatbike nog steeds sinds een jaar of twee/drie in de collectie en blijven ze natuurlijk tonen en anderen stappen er nu (een jaar te laat?) mee in. De verkoop valt echter enorm mee. Er wordt meer geshowd dan verkocht. Vooral in NL. Voor de mooiste Fatbike-terreinen moet je toch echt naar de VS en Canada.

    Misschien dat de PLUS-trend in Europa de Fatbike grotendeels gaat verdrijven en misschien zelfs een grotere doelgroep aan zich binden? De toekomst zal het uitwijzen…

  3. Ha ha, de copy heeft langer geduurd dan ik had verwacht. Maar dat gaat al jaren op deze manier. Beetje zielig eigenlijk.

  4. Gerrit, nagemaakt worden is het grootste compliment dat je maar kan krijgen.
    En het houdt je scherp! Ga maar snel weer iets nieuws bedenken!

  5. hallo eric, geen idee maar ik ben net op mijn fiets door een scooter geraakt van de zijkant. been dik en bloed. lig nu op mijn bank met iphone….,.

  6. PieterM, volgens mij staat er nergens dat de Fatbike-hype over zijn hoogtepunt heen is. Wel staat er “HET LIJKT EROP dat de Fatbike-hype over zijn hoogtepunt heen is”. Geen onbelangrijke nuance lijkt mij.

  7. En mocht deze hype niet over zijn hoogtepunt heen zijn, dan wipt de nieuwe PLUS-band de Fatbike misschien wel net over het randje?

    Ik heb afgelopen weekend met een Titanium Pilot met Pinion en 27,5 PLUS wielen gereden en ik moet zeggen dat dat fijner rijdt dan een 4″ Fatbike.

  8. Een aluminium BLT behoort zeker tot de mogelijkheden voor MY2017. De Off Rohler is iets minder off-road gericht, zit dus tussen ER/AR/oP en de BLT.

  9. Dank je Michiel, ik leef nog (net;) Begint nu lekker pijn te doen…. wordt een lange nacht!

  10. Geweldige fiets! Overigens een offroad reisfiets op basis van een RnR zou niet verkeerd zijn (dat is al bijna 29+). Dikke banden zijn ideaal voor offroad en onroad met bagage: 55mm Almotions eronder voor alle asfaltwegen en schelpen/zandpaden. Gaat het wat ruiger met modder, boomstronken, afdalingen en singletracks dan zijn de 57mm Racing Ralphs een prima uitkomst. Overigens doen de Schwalbe RR’s het ook prima op asfalt (bij mij althans). Met bagage altijd de dikst mogelijke banden nemen en de breedste/sterkste velgen; een sterk/stijf frame en goede schijfremmen doen de rest. Weer goed bezig bij Idworx.

    PS1 Nog wel even een standaard framebagset erbij leveren, en ik zie geen bidonnokjes aan de onderkant van de buis. Scheelt weer gedoe als je gereedschapbidon of benzinefles wilt meenemen. Maar kan zijn dat er te weinig ruimte voor is ivm pinion. Bij bikepacken wel opletten dat de kabels niet in de weg zitten, begeleidingsnokjes dan wel op de juiste plaats ontwerpen.

    PS2 waarom gaat Idworx niet meer terug naar de nieuwste derailleurgroepen van SRAM of Shimano voor een meer budget-uitvoering van een vette reisfiets? Schakelt beter dan rohloff en fietst sneller/efficienter.

  11. Gezien op facebook Idworx :
    Blijkbaar is er de mogelijkheid om een “budget” BLT te maken.

    26″ (frame) + 27.5″ (rims) + 2.8″ (tyres) + 29″ (fork) = +/- 100% cool bike

  12. Met een idworx frame lukt dat net; de meeste (26″) frames hebben niet genoeg ruimte tussen de achtervorken.

  13. Enige wat ik niet snap is waarom voor lowriders wordt gekozen. Een 2,8″ (70mm) banddikte (vooral Rocket Ron) kan heel wat onverharde paadjes aan. Je verwacht een inzet op ruige singletrack en wat je dan niet nodig hebt zijn ortlieb frontrollers op lage hoogte die blijven haken en steken tegen lage rotsen en lage begroeiing.

    Wat je wilt is een ruime handlebarbag en dat vereist een ruime kabelloop en geen koplamp boven het voorwiel. Ideaal is de koplamp bovenop het stuur (ipv boven het wiel) en de rohloff/pinionschakelkabels+remkabels via de bovenbuis. Dus gelieve geen kabelnokjes monteren op de balhoofdbuis, maar iets verder naar beneden op de onderbuis. Dit geeft voldoende ruimte voor een dikke handlebarbag zonder dat de rohloff/pinionkabels in de weg zitten. De remkabels (achterrem) liefst laten verlopen via bovenbuis, zodat de remkabels tussen stuur en handlebarbag kunnen lopen.

    Backrollers zou nog net kunnen, maar voorkeur verdient om een zo smal mogelijk frontprofiel van de fiets+bagage te ontwikkelen. De pinion heeft als voordeel dat een groot deel van het gewicht tussen de banden komt te zitten, wat het rijgedrag en veergedrag van de fiets ten goede komt. Dan wil je niet alsnog heel veel bagage achter de achteras hebben, dan had je net zo goed weer een rohloffnaaf kunnen nemen (qua gewicht althans).

    De dikke banden zijn enorm toe te juichen, nu nog het totaalplaatje ontwerpen (dwz fiets met bagage) en een visie ontwikkelen voor welke paden 2,8″ voldoende is en voor welke paden een 2,35″ band voldoende is. Ik zit zelf met 115kg totaalgewicht (fiets&bagage&driver) redelijk goed met 2,35″, maar smaller moeten de banden het niet worden. Op een fatbike zit ik niet te wachten, te traag en te zwaar op asfalt en schelpenpaden… en bovendien te weinig bandenkeus. Datzelfde heb ik een beetje met 2,8″ en 3.0″, maar ben zeer benieuwd hoe nog lagere bandendruk op brede velgen uitwerkt! Met andere woorden, wat is echt offroad? Dat zijn geen wegen waar een SUV zich nog kan begeven (zand- en boswegen), maar waar een echte 4×4 thuishoort (rotswegen en singletracks).
    http://www.seekandenjoy.com/fatbiking-the-gr5-france/

  14. Je beschrijft hier de ideale BikePacking fiets, Pieter. En ik kan niet meer dan het volledig met je eens zijn en me eveneens afvragen hoe je deze Idworx BLT precies moet zien. Het is geen Bikepacking fiets en ook geen conventionele trekker. Ik ga het nog wel ontdekken als ik hem zowel met Ortliebs als met Revelate tassen vol ga hangen.

  15. De BLT in deze vorm is een prima Ortlieb fiets, maar nog niet een dedicated bikepack fiets voor zover die er uberhaupt bestaan. Met een paar kleine aanpassingen (lamp en kabelloop) kun je er een omvangrijke handelbarbag onder kwijt; in zijn huidige vorm wordt de bag iets kleiner/smaller, vooral als je het stuur laag wilt monteren. Met een kabelloop die over de bovenbuis voert heb je daar niet zoveel last van…. op dat lampje en gebrek aan bidonhouder op de onderbuis na dan.

  16. Eigenlijk kun je wel stellen dat – bij bikepacking – alle kabels tussen handlebar rolbag en het stuur in moeten lopen. Daarvoor worden van die rubberen afstandhouders toegevoegd. Kabelgeleiding (achterrem/derailleur/pinion/rohloff) zou dan dus bij voorkeur via de bovenbuis moeten lopen en niet via de onderbuis (zoals nu bij pinion/rohloff). Derhalve is dus een derailleursysteem voor bikepacken te prefereren. 1×10 of 1×11 is bovendien sneller, lichter en doeltreffender.

    Voor een adventurebike, wat deze BLT, gezien zijn dikke rubbers, wenst te zijn, wil je bovendien zoveel mogelijk gewicht tussen de wielen hebben en vooral niet achter de wielen. Het hefboom-effect is nadelig bij zware ortliebtassen achter de achteras en bovenop de vooras. Til je fiets maar eens op en hij valt als een dood paard neer. Je wilt souplesse houden in de banden, je wilt makkelijk over obstakels kunnen springen, dus je wilt zo weinig mogelijk dood gewicht aan de uiteinden van je fiets. Een pinion is dus alweer te verkiezen boven een rohloff, maar de kabels van een rohloff kunnen bovenlangs als je wilt, dus valt een pinion qua gebruiksgemak weer af ivm kabelloop, tenzij je die kabelloop weer heel ruim kiest (dus met lange kabels en een grote boog om de handle bar rolbag heen). Zie bijvoorbeeld hoe ook de Avaghon X29 worstelt met die kabels. Schakelen met rohloff gaat zowieso al moeilijk, laat staan met zulke strakke korte bogen in die schakelkabels.

    Idworx maakt schitterende fietsen en de BLT is absoluut een fantastische toevoeging (op prijsniveau na dan). Maar zorg ervoor dat je een versie uitbrengt met SRAM 1×11. Dat schakelt zoveel beter, sneller, soepeler en het systeem is een stuk lichter en fietst sneller en je zit niet met die rohloff/pinion kabels te knoeien als je een tentje in je handlebar rolbag kwijt wilt.

  17. Zie hier nog een foto hoezeer de rohloff kabels een knoop moeten maken om maar plaats te kunnen bieden voor de rolbag. Kan me niet voorstellen dat het soepel schakelt.

    Hoe heb je de bidonhouder vast gemaakt aan de onderbuis? SKS Anywhere bidonhouder?

  18. Wat betreft die kabels heb je grotendeels gelijk, Pieter, maar kabels langs de bovenbuis is niet altijd de oplossing. De lengte van de kabellussen blijft ook van belang. Bij mijn Santos Travel Lite en Santos 4.29 lopen alle kabels langs de bovenbuis en desondanks is het monteren van een stuurrol soms nog wel een gedoe. Het ligt er ook aan welke remhendels en stuurbreedte/hoogte je hebt en hoe dik je stuurrol is. Mijn voorkeur gaat meestal toch uit naar kabels die ruim genoeg rond de stuurrol lopen en dat is bij de meeste fietsen wel te realiseren, maar gebeurt helaas niet altijd af-fabriek.

  19. Jeroen had die petfleshouder er op een slordige manier onder geprutst met rubber strips en tie-wraps… Bij mijn Santos waren montagenokjes aangebracht.

    Het was inderdaad een gedoe om de Rohloff-shifter goed te positioneren om de kabels niet in de verdrukking te laten komen. Met de kabels naar de bovenbuis had het niet veel uitgemaakt, denk ik. Een ruimere bocht door langere kabels was praktischer geweest.

  20. Hier een voorbeeld van een ruime onderboog. Surly heeft geen kabelnokjes op de balhoofdbuis, maar gewoon op onder- en bovenbuis, dus kun je een ruimere boog van de rohloffkabels maken.

  21. Met als nadeel dat je het stuur hoog moet monteren. Ik geef voorkeur aan een zo laag mogelijke stuurpositie en dus het liefst rohloffschakelkabels via bovenbuis en tussen stuur-en-rolbag-in in plaats van onder rollbag langs (met onmogelijk gebogen schakelkabels).
    Gerrit, doe er wat aan! 😉

  22. Dus niet alleen de fiets ontwerpen, ook oog hebben voor het bagagesysteem en dan het liefst niet via de bekende korte weg (ortlieb).

  23. Beter is nog niet ideaal…. en kan goed zijn dat een dikkere rolbag of een lager geplaatst stuur wel problemen zou geven. Ook je remgrepen kunnen in dit geval tegen de rolbag aankomen als je een langere rolbag zou kiezen. Daarvoor heeft revelate die rubberen afstandhouders ontworpen, waardoor de rolbag nog lager komt te liggen, waardoor je nog langere pinion/rohloff schakelkabels nodig zou hebben…. laat staan dat er dan nog ruimte is voor een edelux koplampje (vooral bij kleine framematen). Vandaar mijn pleidooi voor edeluxlampje bovenop stuur en alle kabels tussen stuur en rolbag in (afstandhouders revelate harnass).

    Ik heb na lang zoeken inmiddels de voorkeur gegeven aan een zeer smalle rolbag en een ouderwetse ortlieb stuurtas. Voor grotere rolbags (zowel diameter als lengte) zijn rohloff/pinionkabels een probleem voor zover deze kabels via de onderbuis lopen.

    Derhalve chapeau voor het ontwerpen van een idworx adventurebike met 27+ banden. Maar ontwerp ook gewoon even een vette fiets met SRAM 1×11 = goedkoper, sneller, lichter, beter en je kunt er een vette rolbag onder je stuur plaatsen zonder te knoeien met die rohloff/pinionkabels. Want ortlieb op een adventurebike…. nee dankje, behalve dan dat ene stuurtasje 🙂 (en waterzakken, documenttasjes en al die andere handige dingen van ortlieb).

  24. ‘Bike pack’ fiets? Nee, het is een oPTi is een adventure bike voor meer off road gericht gebruik met traditionele tassen; een stap meer off road dan onze Off Rohler. De banden geven duidelijk meer comfort en de positie van de bagage is niet te hoog en de tassen zijn gemakkelijk bereikbaar. Niet van die ‘worstjes’ overal op de fiets.

  25. Ik zie Idworx niet meer zo snel met een derailleurfiets komen en dat heeft puur te maken met het prijsbeleid van de derailleurmakers. Sram en Shimano werken met kwantumkortingen en dat is voor kleine specialisten niet zo interessant. Het wordt lastig om je te onderscheiden in een markt waar iedereen zich hyperfocust op een zo duur mogelijke typenaam op de derailleurs.

    Rohloff daarentegen werkt met één vaste prijs. En dat is voor de grote merken weer niet zo interessant. Hier kunnen de kleine specialisten ineens wel onderscheidende fietsen met voldoende marge op de markt brengen.

  26. Ik hou eerlijk gezegd wel van worstjes, Gerrit. Dat rijdt erg lekker!

    Maar het ligt er maar net aan hoe de fiets voornamelijk gebruikt gaat worden. Voor echt lange reizen zijn bikepacking tassen te klein en dan heb je toch al snel vier Ortliebs nodig.

    Echter, in IJsland ben ik drie jaar terug regelmatig met de tassen aan de lowrider vast komen te zitten in diepe sporen of de tassen klapten hard op de vele rotsblokken. Daardoor ben ik vier meter verticaal omlaag gedonderd.

    Een jaar later heb ik de Ortlieb Frontrollers en de lowrider vervangen door een frametas en een stuurrollade en daarmee konden we op een veel fijnere en veiligere manier nóg ruigere routes rijden en toch ongeveer evenveel troep meenemen.

  27. Juist omdat de BLT meer offroad gericht is dan de Off Rohler wil je juist geen Ortlieb tassen, zodat je ook nog eens over singletracks kunt scheuren. Zie ook het merendeel van fatbike adventures. Fietsen met rolladeworstjes, frametassen en een rugzak fietst gewoon dynamischer en dat is lekkerder dan in de lengte even dik zijn als in de breedte. Ortlieb tassen zijn uiteraard wel lekker ruim, simpel en makkelijk toegankelijk. Vooral als je ook nog een standaard op je fiets ontwerpt, altijd lekker makkelijk om onderweg even in je tas te struinen. De Pletscher says it all.
    Echter gezien het prijspeil van de BLT ga ik toch maar sparen voor een alu RocknRohler (ook een geweldige fiets lijkt me dat), kun je er altijd zelf nog een son-wiel en edelux bij kopen en alsnog geld over hebben voor een mooie reis door Alaska.

  28. Oh, gelukkig is er geen verschil tussen adventure biking en bikepacking. Nu nog even een paar weken wachten op de Santos-kopie

  29. Rohloffschakelaar en bikepacken gaat lastig. Ga je dat nog optimaliseren? Met andere woorden ga je een worstjes-vriendelijke-fiets maken? Of iets anders bedenken zoals Avaghon probeerde met die voordrager aan de balhoofdbuis.

  30. Ortliebtassen aan beide zijkanten van de voorvork, da’s ook niks. Die dingen blijven steken en haken achter takken, wortels en rotsen tijdens “bike adventures”. Voordeel van een worst aan je stuur is dat het zwaartepunt van de worst dicht bij het scharnierpunt zit. Dat scharnierpunt is niet de onderkant van je band (je argument voor laaghangende tassen), maar je balhoofdlager. Bovendien moet je bij ortliebtassen beide tassen evenwichtig qua inhoud/gewicht verdelen, wat bijna onmogelijk is, waardoor een ortliebtas je stuur gemakkelijker uit balans trekt dan een gecentreerd bikepackworstje. Dat is wel het leuke van het rekje van Avaghon, daar zit het worstje verbonden aan het frame en niet aan het stuur of vork, de worst trekt dus niet aan het stuur, maar blijft permanent in balans met het frame). Alleen is dat avaghon rekje niet goed ontworpen voor een dikke worst want dan kom je er met het stuur tegen aan. Met andere woorden, liever een dikke worst aan mijn meedraaiend stuur dan twee laaghangende-brede-takvretende-steenbotsende-uit-balans-zwingende voortassen aan mijn vorkbenen.

    Maar misschien is de BLT meer bedoeld voor great wide open dirt- en forestroads zonder obstakels om tussendoor te laweren, hoewel een kleine worst met een ortlieb stuurtas geen enkel probleem voor de BLT moet zijn. De rechtuitdoordender geometrie van de idworxjes zitten wel snor. Alleen bij grote bagageworsten is rohloff/pinionschakelversteller aan het stuur een vervelend obstakel (imho).

    Over het algemeen zou de trekkingfietsindustrie meer kunnen leren van de andere takken in de fietssport (triathlon). Het meenemen van water zou veel meer geintegreerd moeten worden in het fietsontwerp. Water kan alle holle ruimte van het fietssilhouet opvullen, maar we gaan nog steeds uit van bidons uit de tijd van joop zoetemelk en jan janssen. Santos komt ook niet verder dan een petfleshouder. En als je ergens veel van nodig hebt tijdens je adventure bike bikepack trip door de woestijn dan is het wel water. Adventure biking is zoveel meer dan een fiets met brede banden. De vraag hoe je al je spullen meeneemt is minstens zo belangrijk, vooral als het gaat om eten/drinken/reparatie- en reservemateriaal/overnachtingshit en warme droge kleren

    “Drinking systems mounted between the aerobars or, better still, integrated into the frame (such as Specialized’s Fuelselage), provide convenient, aerodynamic options, while carefully shaped containers such as the top-tube box seen on the Scott Plasma or the Draft Box mounted behind the seat tube on Trek’s Speed Concept provide places for tubes, tools and food. ”

    Hoe meer je van dit soort spul direct aan je frame kunt binden hoe beter. Ortlieb is handig (ruim/solide/flexibel/afneembaar), maar is ook gedateerd en heeft zo zijn beperkingen. Ortlieb maakt een fiets breder en klunziger en brengt de fiets eerder off balance aan de uiterste buitenzijde van de fiets. Ortlieb haalt alle souplesse uit een fiets, dat is nadelig. De ruime tassen dagen ook niet uit om het meest minimale mee te nemen, maar is meer voor “comfort” bedoeld. Zie ook Michiel’s trip in IJsland.

  31. Ik vraag mij wel af hoeveel van dit soort fietsen echt gebruikt gaan worden voor hetgeen ze zijn ontworpen. Als ik zie hoe in Amerika die fatbike jongens vol worst rond rijden en wat ze er mee doen. Dat zie ik in NL niet zo gauw gebeuren(nog los dat je niet mag wild kamperen). Nog los van het feit dat het prijskaartje stevig is te noemen(ik zeg niet dat deze fiets het niet waard is want ik vind hem mieters maar ik dat mijn vrouw mij gaat slaan want hier kom ik zelfs niet mee weg) en ik zie toch veel van die Amerikaanse gasten rond rijden op fatbikes van Surly e.d.

    Maar my 2 cents

  32. m.a.w. wat zou er gebeuren als je revelate (frametassen) en speedfil (hydration systems) zou laten samenwerken en de uitkomst voor specifieke idworx framematen wordt verkocht. Mooie toegevoegde waarde lijkt me.

  33. Mowikan, ik zou ook graag zo’n BLT willen hebben, maar dan wel zonder tubus dragers en ortliebtassen (dat kun je altijd nog bijkopen). Ook liever geen pinion, in verband met voorkeur voor dikke worsten liever een top sram groep en een alu frame. Dat zou een minstens even goede fiets opleveren, maar hopelijk in een stuk lagere prijsklasse. Het basisidee (27+) van deze fiets is gewoon supervet, maar helaas voor mij buitencategorie. Benieuwd hoe dat ding in DL gaat verkopen, daar nog genoeg ruimte voor offroad avontuur.

  34. De fiets is prijstechnisch ver buiten mijn bereik, maar ik zal er zeker een paar plaatjes van schieten, zondag op de BikeMotion.
    Prachtig, wat een beest.
    Ik hou me vast aan de gedachte, dat de wens vaak net zo leuk is dan het werkelijke bezit. 🙂

  35. Het is inderdaad de mooiste en gaafste trekkingfiets van dit moment. Succes bij de bikemotion, kwijlemmertjes gereed

  36. Rock oPinion Ti Power spec met carbonvelgen en vario zadelpen EUR9790,- inclusief btw, exclusief frametasje 🙂

  37. Ik heb even gekeken bij bikefeeling
    Opvallend is dat bv de plug bij de travel spec fietsen nu een optie zijn. Vorig modeljaar was dit nog standaard bij de travel spec of je kon kiezen voor 100 minder door niet voor de plug te kiezen.
    Het modeljaar 2015 ER travel spec had een prijs van 4495.
    Dezelfde fiets kost nu 4745
    Die 5 % verhoging is allemaal het gevolg van de dollar koers ?

  38. Je kunt altijd nog gaan voor de Surly Krampus met rohloff en 3″ banden….. dan wel ruimte voor dikke worsten en schroefoogjes voor een bidonhouder onderop de onderbuis. Voor een derde van de prijs van de BLT.

  39. Peter, ik heb van ruim honderd jaar fietsindustrie geleerd dat de prijzen meer stijgen dan dalen. Oftewel, nu kopen, want volgend jaar betaal je meer. En het jaar daarop weer, en het jaar daarop weer, enz, enz.

  40. En zagen de idworx modellen er in het echt (bikemotion) net zo mooi uit als in de folder?
    Tussen de aluminium RoP rough spec en de titanium RoPTi power spec zit 3600euro verschil. Voor dat geld kun je gemakkelijk een Rockshox RS1 en een paar 27+ wielen bijbouwen (evt. met son naaf). Weet iemand of met de rohloff modellen (RnR/RacingTi) ook uitwisselbaarheid mogelijk is met 27+ wielen? De achterbrug van de rohloff modellen lijkt te verschillen met de pinion modellen. En iemand al eens geprobeerd om met een 29 achterwiel en een 27+ voorwiel te rijden (nog meer grip en vering door dikke voorband)?

  41. De Bikemotion is natuurlijk een mix van allerlei fietsen, dit jaar natuurlijk veel race en MTB , maar ook veel E-MTB.
    Trekkingfietsen waren behoorlijk in de minderheid.
    Maar ik heb nu wel de kans gehad om ook eens een Surly en Salsa te bekijken

    Het was mooi om alle modellen van Idworx op een rij te zien. ( in een mooie stand ). Positief dat ze elk jaar weer kleine verbeteringen doorvoeren. Goed, beter, best.

    Off topic….Overigens vreemd dat de complete nederlandse accell group ontbreekt bij een Benelux beurs, terwijl de duitse afvaardiging van de accell group wel aanwezig was ,waaronder Haibike, Ghost en Winora.
    De Koga WTS stond in een hoekje bij Gates.

  42. Koga is helaas al een tijdje niet meer aanwezig op beurzen. Ook de fietsenwandelbeurs. Het ‘hoekje’ van Gates samen met Elan was wel aardig compleet te noemen en voelde aangenaam.

  43. Hallo Peter,

    ja de prijsverhoging komt vooral door de Dollar. Afgelopen seizoen was idworx een van de weinige merken die de prijzen tijdens het seizoen niet verhoogden! Vele fabrikanten hebben om 8 tot 10% verhoogd in het 2015 modeljaar. Nu ca. 5% valt dan nog mee; komt omdat wij heel veel delen in Euros kopen gelukkig. Ti frames zijn enorm duurder geworden….

  44. PS
    Het artikel begint met “Idworx gaat keihard enduro”.
    Enduro lijkt in dit geval meer op “dure-euro” dan dat het iets met enduro te maken heeft :).
    De 1190 Adventure R heeft denk ik niet zoveel op met de pure enduro motorbikes van KTM. Enduro in mountainbiken is een mix tussen downhill en cross country. Deze Idworx BLT fiets is een echte dirtroad travelers bike, maar een snoeiharde snelle afdaling zoals een echte enduro kun je wel vergeten (vooral met zware ortliebs), dan heeft die naast die mooie dikke banden ook nog eens full suspension nodig (en minder kilo’s zou ook niet misstaan). Die minder-kilo’s is makkelijk te realiseren met alu frame, een mooie 1×11 of 2×11 en geen standaard en dragers, scheelt ook weer wat dure-euro’s. Kom op Gerrit, maak even een budget 27.5+’er, dan ben ik de eerste in de rij.

    http://theradavist.com/2015/03/2015-nahbs-fat-chance-yo-eddy-rigid-27-5-mtb/#24

  45. Hoe was de respons op de Bikemotion op de BLT? Veel belangstelling? Al daadwerkelijke orders binnen gekregen?

  46. Pietersma, was veel belangstelling voor de BLT. De aankomende maanden zal moeten uitwijzen of deze grote belangstelling ook daadwerkelijk wordt omgezet in orders.

  47. Het zou mooi zijn als de 27.5+ BLT een succesje wordt. Er gaat zoveel meer lucht in dan in een 29’er, dat het alleen maar super kan rijden vwb comfort en wegligging bij offroad gebruik. En als je veel asfalt rijdt kan je er alsnog een 50mm Supreme of Almotion onder gooien. Perfect fietsje voor alle omstandigheden. Nu alleen nog een instapmodelletje ontwikkelen en kan de OR eindelijk eens van de troon gestoten worden 😉

    Is er ook iets meer over de geometrie van de BLT vs de OR te zeggen? Twee foto’s over elkaar heen gelegd, voor zover de foto’s vergelijkbaar zijn. Balhoofdbuis lijkt wat hoger (door de grotere wielen), wat gunstig is voor comfort en zitpositie (voor touren althans), maar vorkbuis is korter afgesneden waardoor stuur weer lager zit. Wielbasis en lengte achtervork lijkt redelijk gelijk op te gaan. Dragers zitten bij de BLT wat hoger wederom door de hogere wielen. De OR stuurt en fietst perfect, zal het bij de BLT ook wel goed zitten.

  48. Pietersma, je moet de aankomende tijd even de site van Idworx in de gaten houden, bij Trekking Bike overzicht zie je dan van zelf BLT komen en dan kan je de specificatie en geometrie vergelijken met de OR.
    BLT kan je niet één op één met de OR vergelijken.

  49. Waarom kun je de OR niet met de BLT vergelijken Frits? Het zijn beide off road adventure rigid mountainbike achtige toerfietsen toch?

  50. Vind ik persoonlijk niet. Ten eerste qua prijs maar dat ligt ook aan het titanium
    en ten tweede qua bandenmaat.
    OR gaat maar tot 60 mm, terwijl BLT tot 72 mm gaat.
    Ook qua geometrie zullen er verschillen zijn.
    Blijft staan dat beide fietsen multifunctioneel inzetbaar zijn in ieder terrein.
    De BLT gaat wat meer naar de fatbike toe, dus ook in het mulle zand (denk aan beach biking) komt hij goed tot zijn recht.
    Als er geen verschillen zouden zijn, dan had Idworx de BLT niet op de markt gezet, zo simpel moet je het zien.

  51. Dat de bandenmaat in dikte en diameter verschilt is me niet ontgaan Frits. Maar de banden en wielen buiten beschouwing latend ben ik nu vooral benieuwd naar de geometrische verschillen (en daarmee houding en stuurgedrag in vergelijking met de OR) en ik zie er niet veel op het eerste gezicht. Sportievere zithouding dan de AR zal ook voor de BLT gelden (net als OR). Achtervork is langer dan de OR, balhoofdhoek iets steiler; lijkt me een stabiele fiets en toch nog redelijk sportief sturend, redelijk goed vergelijkbaar met de OR. Met een kale OR kun je in vlak Nederland prima mountainbiken bijvoorbeeld, dat zal met de BLT alleen maar beter gaan lijkt me. Mooie allround aanvulling, een fiets met bepaald doel ontworpen, maar waarmee je ook prima uit de voeten kunt op alle ondergronden. Hoge gewicht en prijs zijn nadelen.

  52. @ pierrots: Leuk joh, dan koop je die toch? Nu weten we het verder wel. Je punt is gemaakt.

    Verder zou ik je willen verzoeken om vanaf nu slechts één naam te gebruiken i.p.v. steeds tussen verschillende aliassen te wisselen. Kies NU je naam en blijf daar a.u.b. bij. Alle reacties onder één van jouw andere aliassen zullen vanaf heden verwijderd worden.

  53. Is toch mooi dat er nog kleinere merken dan idworx zijn die tegen een 7x zo lage prijs een veel beter schakelende en efficientere fiets op de markt brengen. Probeer in een steile klim maar eens terug te schakelen met rohloff/pinion. Of ie beter aanvoelt/stuurt weet ik niet, maar het ziet er goed uit. Dat moet je als fietsliefhebber toch kunnen waarderen. Aan de kleurtjes kan het nu niet meer liggen en voor 7500euro die je over houdt kun je een heel eind fietsen.

  54. Ja, heel mooi, heel fijn, fantastisch. Koop jij dan maar geen Idworx.

    Ik houd jouw schuilnaam vanaf nu op ‘pierrots’ en niets anders meer.

  55. Ik zou graag een idworx willen kopen, heb er het geld ook wel voor over, maar dan moet ie de meerprijs wel waard zijn. In dit geval zou de Idworx fiets beter af zijn met minder dure specs die de fiets beter doet schakelen (steile klim met terugschakelen), efficienter/sneller maakt (directe krachtsoverbrengin) en een minder grote warboel geeft vwb kabelloop (worstvriendelijker). Ik snap dat het niet strookt met de wetten van forummarketing, maar de nadelen van zo’n dure fiets mogen toch wel genoemd worden?

    Voor wat betreft het toegepaste kleurenpalet ben ik toch wel heel benieuwd of Marin Bikes gekopieerd heeft van Idworx, of dat Idworx gekopieerd heeft van Marin Bikes. Aangezien Gerrit nogal geprikkeld wordt door Santos’ kopiegedrag, ben ik nu omgekeerd ook wel benieuwd of die oranje voorvork toevallig gekozen is, of dat ie ergens in California inspiratie heeft opgedaan (vimeo video stond twee maand geleden al online) :).

    https://vimeo.com/136940134

  56. Wat de één als nadeel ziet, ziet de andere weer als voordeel, zoveel mensen zoveel verschillende meningen.
    Je kan het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken.
    Idworx is altijd vooruitstrevend geweest, dus van kopiegedrag hoef je Gerrit Gaastra zeker niet te beschuldigen. Het omgekeerde is vaak eerder het geval.

  57. Pierrots, je hebt je punt gemaakt en je zegje gedaan. En daarna weer. En weer. En toen weer onder een andere naam. En weer een andere naam. Nogal vermoeiend…

    Vanaf nu heet jij dus ‘pierrots’ en niets anders. Je mag zeggen wat je wilt, maar wel graag één keer.

  58. Frits, ik vind de BLT een schitterende fiets. Het prijspeil is onmetelijk hoog vergeleken met de gekopieerde Marin, maar het blijft een prachtige fiets. Persoonlijk vind ik het de eerste fiets die het qua maatverhoudingen goed doet met een pinion, die dikke banden maken de fiets mooi zonder dat de rare tandwielverhoudingen er afbreuk aan doen. En het is in ieder geval de eerste trekkingbike van het rijtje VN, Koga, Santos, Idworx die stoeit met 27.5+ en goede brede velgen (40mm?), dus hopelijk voor Nederlandse/Duitse begrippen trendsettend, want deze fiets kan wel wat concurrentie gebruiken om de prijs te laten zakken of simpelweg om offroad touring bereikbaarder te maken voor een groter publiek.

    Mondiaal gezien moet je voor pioneerachtige vooruitstrevendheid bij de Amerikanen zijn (salsa, surly, specialized. revelate designs, kirk pacenti, sram, gary fisher, stan’s notubes, etc). De wereld is groter dan rohloff/pinion/son/schwalbe/ortlieb, ook al snap ik heel goed dat Idworx?Santos zijn Duitse leveranciers goed te vriend wil houden (en Ortlieb heeft ook zijn eigen voordelen). In die zin zou ik Idworx vooral een verfijnd, perfectionistisch en tikkeltje conservatief eigenwijs merk willen noemen, die eerst een beetje de kat uit de boom kijkt en dan de juiste ingredienten bijelkaar raapt om een hele strakke fiets neer te zetten. De BLT is er ook zo eentje en ik hoop van harte dat ze er honderden van verkopen. Maar ik hoop ook dat ze een meer budget-vriendelijke fiets ontwikkelen (net zoals BMW niet alleen de X6M heeft, maar ook een X1). Want uiteindelijk gaat het niet in eerste instantie om de aandrijflijn (pinion/gates/rohloff/kmc), maar om een solide frame met dikke banden (fundament voor elke fiets). Juist daarom zou je flink wat van het gewicht en prijs af kunnen schaven als je teruggaat naar een derailleur aandrijving die qua ontwikkeling ook niet stil heeft gezeten. De derailleur met veer (shimano sram) kent eigenlijk nauwelijks nadelen meer. Maar wat je zegt, het is maar waar je in gelooft en waar je het meeste waarde aan hecht.

    In het plaatje de BLT zoals ik zou wensen dat een goedkopere versie eruit ziet.
    * uiteraard alu frame
    * Pinion vervangen door 1×11 (of 2×11) voor snel/goed schakelen, efficiënt fietsen en simpele kabbelloop
    * Edelux lamp hoog op het stuur (zodat ie niet smerig wordt door opspattend modder en boven de stuurtas uitstijgt, eventueel son tail light in de zadelpenstrop)
    * Bidonhouders op de voorvork (ook handig voor anything cages). Bidonhouder op de onderbuis zou ook handig zijn.
    * Tubusdragers weglaten en een mooie bikepackset toevoegen. Wel de boutgaten in het frame houden mocht je alsnog ortliebs willen toevoegen.

  59. Wat ook intersant is, is de vraag hoe gaat Idworx om gaat met coulance. We praten hier immers over peperdure fietsen. Nou, hier kan ik het volgende over zeggen.
    Tijdens het spannen van de ketting van mijn ER brak een inbusboutje waarmee ik de exentrische trapas met behulp van een momentsleutel vast zet. Misschien metaal moeheid? De fiets is immers bijna 11 jaar oud. Gelukkig kon ik het resterende boutje uit het frame krijgen door hier een gaatje in te boren waardoor op een gegeven moment het afgebroken boutje meedraaide. Gezien ik niet de schroefdraad in het frame wilde beschadigen en de voor mij dicht bijziende Idworx dealer z’n 75 km verder op is besloot ik Idworx te mailen voor een nieuw origineel inbusboutje. Enkele uren later mailde ze terug dat ze me een boutje zouden opsturen. Een paar dagen later ontving drie boutjes in mijn brievenbus. Geen verzendkosten, geen administratie kosten of de kosten van de boutjes zelf. Wat ik overigens graag had betaald. Dit is toch mooi, een decennia geleden een geweldige fiets gekocht waar ik dagelijks nog van geniet en tot op heden nog altijd kunnen rekenen op een stukje service en ondersteuning!!!

  60. Weer een leuke discussie over Gerrit zijn nieuwste product.
    Ik heb hem al eens gevraagd waarom hij geen stalen Idworx gaat leveren en gezien zijn eigen opmerking over de hoge kosten van titanium zou ik een RVS-frame (Reynolds 931/953 of Columbus XCr buis) een goede optie vinden evt. gekoppeld aan een Sram force 2×11-groep met crossverzet en schijf.
    Een echt goed antwoord had hij toen niet (“pak maar een Gaastra”), maar misschien nu wel.
    Zo boor je meteen een nieuwe markt aan omdat je een echte keuze bied tussen staal, alu en titanium en elk materiaal heeft zij eigen fans.

    grtz
    Vincent

  61. Roger, hoogstwaarschijnlijk zijn dit nog alu 6 mm bouten. Inmiddels zijn deze door stalen exemplaren vervangen.
    Bij monteren van deze bouten een klein beetje montagepasta gebruiken, hou wel rekening met het aanhaalmoment als je een momentsleutel gebruikt. Zonder montagepasta 12 Nm met montagepasta 10 Nm. Zet je de bouten toch met montagepasta op 12 Nm vast dan zitten de bouten met ca 14 Nm vast (valt dan nog binnen de norm van 15 Nm max.).
    Je had het niet hoeven uitboren. De andere bout ook losdraaien en vervolgens met een klein smal tangetje kan je het restant van de bout er zo uitdraaien.
    Goed te horen dat het naar tevredenheid is opgelost.

  62. Vincent, heb dit ook wel eens met Gerrit besproken, maar zoals Gerrit al opmerkt, dan kies je voor een Gaastra. Hoewel Gaastra natuurlijk een stapje lager ligt dan Idworx. Super RVS zou natuurlijk een interessante optie kunnen zijn, maar daar zal ongetwijfeld ook weer een prijskaartje aanhangen.
    Ben het met je eens dat door het aanbieden van 3 soorten materiaal (alu, staal en titanium) je wellicht meer klanten aan je bindt.

  63. Heb nu twee idworxen in de schuur staan. Alu frames en schijfremmen voldoen prima, nu alleen nog een BLT met sram en ik koop mijn derde idwurksje. Wie echt lekker doorrammen wil schiet met rohloffpinionriem net te kort. Maar ben bang dat ik nog lang kan wachten, gezien de (onnodige) “angst” bij Idworx voor de huidige generatie derailleurs. Mooi rvs hegeman 1×11 voortandwiel ontwikkelen samen met een slijtvaste 11sp cassettegroep en er is weer een innovatie geboren. Een gebla rohbox zou ook niet verkeerd staan.

  64. “Pak een Gaastra”,
    Leuk bedacht Gerrit, maar met die rechtopzit en een veel te korte bovenbuis krijg ik een “houten” kont.
    Behalve als je hem uitvoert als een AR in shiny RVS en dan mag er ook wel een groene of rode voorvork in.

    Leuk: rood en RVS, “eat your heart out baby”

  65. Frits bedankt voor de tip. Kan ik hier uit op maken dat indien je montagepasta gebruikt het aanhaal moment met 2 Nm minder moet aantrekken dan aangeven? Zo ja, geld dit dan ook voor hogere aanhaal momenten bijv. boven de 20 Nm? Of liggen hier de verhoudingen anders?

  66. Op de foto op de site van Idworx is er wel een achterlicht te zien. Gewoon vergeten in de specs en hier verborgen tussen de tassen?
    Overigens dikwijls een onveilige situatie dat het achterlicht v e fiets schuin vanachter en opzij door de tassen aan t zicht onttrokken is. Ik heb daarom extra licht op de zadelpen gemonteerd op mijn ER.
    Oplossing zou een bagagedrager kunnen zijn waar het achterlicht wat verder naar achter staat.

  67. Hallo mensen,

    “koplampsteun is op een nieuwe manier aan de vorkkroon bevestigd, zonder de vork te doorboren”

    – Is hier een foto van waarop de bevestiging te zien is?

    Bvd.

  68. Er zit een nokje links van de nieuwe lamphouder waar een draad doorheen loopt, is dit de draad van de koplamp zelf of van bv the plug? Ziet er vernuftig uit, like it.

  69. Richard, deze kabel komt van het achterlicht en staat in verbinding met de kabelboom die in het balhoofd zit.

  70. Beetje off-topic, maar die nieuwe Idworx Darim LaW carbon velgen: hoeveel lichter zijn die nu eigenlijk in vergelijking met de standaard velgen? Zijn ze echt een verbetering? Heeft iemand ze al eens getest? Kortom: zijn ze hun forse meerprijs waard?

  71. De idworx carbon Law velgen zijn 31.6 mm breed; de std. aluminium Darim Disc is 25 mm breed (binnenmaten!). De bijna 7 mm meer maken de band duidelijk stabiler (“vierkanter” in de doorsnede). Er kan dus met minder luchtdruk gereden worden. De band wordt door de extra 7 mm ca. 2 mm breder. De lagere bandenspanning geeft meer comfort bij behoud van een goed stuurgedrag (minder snel een shimmy bij lage druk en/of veel gewicht).
    Dit is de laatste stap in de evolutie van mijn balloon bike concept wat ik bijna 15 jaar geleden begonnen ben met de Schwalbe Big Apple op de idworx ET.
    Beide velgen zijn ideal voor TLE of tubeless ready wat de lekbestendigheid enorm verhoogt: geen snake bite in de binnenband (die zijn is er natuurlijk niet meer) en bij een klein lek dicht de latex-vloeistof het gat meestal snel en effectief af.
    Daarbij komt nog dat de rolweerstand zonder binnenband voelbaar minder is.

    Terug naar de velg: de Law weegt ondanks dat deze breder is ca. 50 g minder. En nog een groot voordeel van de Law velg is dat deze bijna niet kapot te krijgen is. En ik heb het al geprobeerd op mijn Rockn Rohler….

    Dus 50 mm Schwalbe Almotion op idworx Law velgen, TLE gemonteerd, is in mijn ogen de ultimative combinatie voor maximaal fietsplezier! Ik heb op het moment nog geen idee hoe ik dit voor MY 2017/2018 bij Schwalbe en idworx nog weer kan verbeteren.

  72. Bedankt voor je reactie, Gerrit. Ik vermoed dat 50 mm ook zowat de minimum maat zal zijn die je op de LaW mag monteren?

  73. correct. De productie Law velgen (Light and wide…) zien er wat chiquer en discreter uit: de logo’s zijn in outline en iets donkerder.

  74. Eens een Idworx, altijd een Idworx.

    Vorige week voelde ik speling in de voorvork van mijn Easy Rohler. In eerste instantie dacht ik dat ik het Ahead balhoofd wat moest aantrekken. Echter, na een grondige inspectie en demontage van de voorvork bleek er speling te zitten waar de stuurbuis in de voorvork geperst zit. Bij demontage voelde deze speling gering aan. Echter bevestigd aan het frame en aan het voorwiel, voelde dit zeer onstabiel. Een lange afdaling met snelheden boven de 40 km per uur met deze vork zou ik dan ook niet meer aandurven.

    Gezien de voor mij dichtstbijzijnde Idworx dealer zo’n 75 km verder ligt, besloot ik Idworx te bellen, met de vraag of ze mij nog zo’n zelfde voorvork konden leveren. Ondanks het feit dat mijn fiets 11 jaar oud is, konden ze mij dit onderdeel bezorgen. Een paar dagen later ontving ik een pakketje waar zich een nieuwe, originele voorvork in bevond. Compleet met de gelaste nokken voor de Firm-tech remmen, bevestigingen voor lowrider incl. roestvrij stalen inbusboutjes en dergelijke.

    Nu de boel toch uit elkaar lag, heb ik de lagers van het balhoofd maar meteen schoon gemaakt en van nieuw vet voorzien. Het kunststof kapje kun je er met een naald uithalen. De kogeltjes (cartridge) blijven netjes op hun plaats zitten. Overigens is het handig om tijdens de demontage de onderdelen te fotograferen. Zo kun je de volgorde van de lagers, afdichtingsringen en dergelijke checken als je het geheel weer in elkaar gaat zetten. De lagerschalen die in het frame zitten kun je mijns inziens beter laten zitten. Van de onderdelen die niet gedemonteerd hoeven te worden, kun je beter afblijven; zo gaat er ook niks kapot of scheef zitten.

    Er zijn me geen verzendkosten, geen administratiekosten of de kosten van de vork zelf aangerekend, die ik overigens graag had betaald. Dit viel onder coulance. Wel verzochten ze mij hun de oude vork toe te sturen zo voor onderzoek. Het is niet de eerste keer dat ze mij bij Idworx zo goed geholpen hebben; in het verleden hebben ze me al eens een specifiek boutje toegestuurd.

    Meer dan een decennia geleden heb ik een geweldige fiets gekocht waar ik dagelijks nog van geniet en waarbij ik tot op heden nog altijd heb kunnen rekenen op service en ondersteuning!!! Bij Idworx heb ik ervaren dat ze er alles aan doen om mij als klant zo goed en zo snel mogelijk te helpen. Dit voelt goed en vertrouwd. Mocht mijn rijwiel dan ook ooit gestolen worden of door een val niet meer te repareren zijn, zal de keuze snel gemaakt zijn. Ondanks dat een nieuwe Idworx voor mij veel geld zal kosten: eens een Idworx altijd een Idworx.

  75. Roger, dat is een mooie Idworx reclame, Gerrit zal er blij mee zijn!
    Maar zo hoort het natuurlijk ook.

    Leen, de Ortlieb bikepack tassen zijn mooi, alleen één kanttekening (ik hoop niet dat ik als azijnpisser word beschouwd), ik zie dat de stuurtas, naast de bevestiging aan het stuur ook d.m.v. een bandje om het balhoofd/voorvork wordt getrokken. Ook bij het plaatsen van tassen in de driehoek van de fiets moet de tas aan de bovenbuis, of aan de zadelbuis en of aan schuine buis vanaf het balhoofd naar de bracket bevestigd worden.
    Dit zal op den duur bij water, vuil en wrijving wel lakschade tot gevolg, daar moet je wel even aandenken.
    Verder een prima oplossing voor mensen die het gemak van een MTB willen combineren met een fietsvakantie en die bij een MTB geen mogelijkheid heeft om een lowrider of Tubus drager te plaatsen.

  76. De Ortlieb bike packing tassen zouden zeker goed bij de BLT of onze MTBs kunnen passen. Maar ik vind een stuurtas nog altijd lastig dus voor mij een tas op de zadelpen/zadel, grote in het frame driehoek en misschien nog een kleine op de bovenbuis tegen de voorbouw. Indien stuurtas dan heel licht met alleen een slaapzak bv.

  77. Ik hoor van meer mensen dat zij een stuurtas lastig vinden, maakt het sturen lastig, zwaar, de kabels komen in de verdrukking etc.
    Een stuurtas gebruik ik alleen voor persoonlijke bezittingen, w.o. sleutels en een camera. Bovenop zit een routebeschrijving.
    Om te voorkomen dat kabels in de verdrukking komen gebruik ik de verlenging adapter van Ortlieb.
    Aan mijn frame hang ik het liefst niets, ter voorkoming van beschadigingen, dat is echter een persoonlijke afweging.

  78. Volgens hun Facebook-pagina breidt Idworx de oPinion-reeks verder uit, en nog wel met een nieuwe Pinion-gearbox, de C1.12. Waarin de verschilt van de P1.12 is me niet helemaal duidelijk, en op de website van Pinion vind ik hem ook nog niet terug. Misschien iemand hier op deze site met wat meer info?

  79. Ik denk dat het een lichtere uitvoering is van de huidige pinion.
    De C zou kunnen staan voor compact range, dus minder dan de 600 % van de P1.12. De keuze is verrassend, aangezien GG eerder heeft gemeld de 1.12 niet te gebruiken.
    De Rohloff is er immers met goed bereik en verzet.
    Overigens een typisch voorbeeld van moderne marketing. Een teaser plaatsen, zonder informatie en maar hopen dat er veel over geschreven wordt.
    Ik hou er niet zo van.

  80. Ik mag er nog niet veel over vertellen maar de C-line is iets lager in prijs. Wordt de instap-versie bak bij idworx. Ikzelf heb nog steeds liever de 18 speed (std. travel spec). Er komt geen C-line 18 speed voor 2017.

  81. @ Gerrit: iedere klant is verschillend, dus meer keuze in het aanbod is altijd interessant. Komt zo’n “budget spec” oPinion dan in de buurt van de AR qua prijs? Momenteel zit daar toch nog een stevige prijskloof tussen.

    Ik vermoed dat je technisch nog niks mag zeggen, maar ik probeer het toch: zit de kostenreductie enkel aan de buitenkant, of is er aan het mechanisme binnenin ook gesleuteld?

  82. Ik heb al met een BLT test gereden. Hij rijdt fantastisch. Een groot probleem vind ik de inzetbaarheid. Het is een reismoutainbike voor singeltrack camping – reizen.
    Ik mis toch spatborden. Voor dag-dagelijks gebruik bij regenweer moet je je telkens gaan omkleden.
    Ik rijd zelf met een off rohler titanium. Deze is een zalige fiets die wel Multi inzetbaar is.
    Of Gerrit voor bijpassende spatborden kan zorgen? Dan ben ik wel verkocht. Het fietst fantastisch. Met de grote moto x banden van schwalbe goed op asfalt. Met terreinbanden snel inzetbaar voor offroad.

  83. Nee, helaas. Sterker nog, er gaan hoogst waarschijnlijk helemaal geen nieuwe tests meer uitgevoerd worden…

    Ik zal nog wat tijd moeten vinden om de reeds uitgevoerde tests uit te schrijven en te publiceren en daarna gaat deze website hoogst waarschijnlijk sluiten. Ik heb nog voor een paar maanden aan schrijfwerk liggen (waar ik maar niet aan toe kom) en in de tussentijd zoek ik een partij die de site over wil nemen en het werk voort wil zetten. Mocht die partij niet gevonden worden, dan gaat deze site helaas uiteindelijk uit de lucht.

  84. Toevallig al wat meer trekkingbike-nieuws voor 2017 doorgesijpeld? Is er al een prijs voor de nieuwe oPinion C-line bekend? Of over de nieuwe varianten? Ik ben alvast benieuwd…

    Wat Rohloff betreft: op de website van de vakantiefietser was eerder dit jaar (http://www.vakantiefietser.nl/201603/bernhard-en-barbara-rohloff-op-bezoek/) sprake van de “elektronische Rohloffschakeling” die op de Eurobike zou worden geintroduceerd. Iemand nog iets van vernomen?

  85. Nieuwe modeljaar prijzen komen bij Idworx altijd op 1 Oktober.
    Tip: bezoek de bike motion in Utrecht ( 21 t/m 24 oktober )
    De NS heeft voordeelkaartjes icm entree.

  86. De foto’s van mijn groene AR staan op de site van Idworx-bikes.de onder het kopje Idworxers.
    Tevens staat er een kort testverslagje bij.
    Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik dat wel.

  87. http://www.bikeandtrekking.nl/nieuws/14144/idworx-opinion-ti-blt-test-2016.html

    wat een fiets zeg! echt wow, zou hem zo voor 2000euro kopen ware het niet dat ie waarschijnlijk zo rond de 9000euro zou kosten (met alle toeters en bellen).
    Beetje rare conclusie in die test: “BLT is een redelijk zware en logge fiets geworden, niet geschikt voor tochten in Nederland” Aanvullend met de tip om een set 28″ wielen toe te voegen.

    Sjongejonge, nou zeg, is dat de conclusie van een test??? Dan doe je er toch een paar andere banden om en huppekee, supergeschikt voor NL. Tuurlijk is het relatief hoge gewicht een nadeel, maar dat geldt voor elke rohloff pinion fiets.

    volledige test hier: http://www.bikeandtrekking.nl/files/spotlightidworxopiniontiblt2016bt2_3539.pdf
    Nul informatie over geometrie en rijgedrag, dat zegt genoeg over de tester. Dit is een fiets voor het echte werk en met een paar andere banden zeer geschikt voor wat dan ook (atb tochtjes, woonwerk, boodschappen, dagelijkse trainingen, you name it). Dat was de Off Rohler ook al en deze BLT is dat nog meer, zeg maar de OR op steroids. Kan me overigens geen enkele rit bedenken die de BLT wel kan en de OR niet, dat zou mijn enige puntje van kritiek kunnen zijn (zeer afhankelijk van het atletisch vermogen van de koper), voor de rest een monsterlijk mooie en goede fiets.

  88. Modeljaren zijn niet meer van toepassing vanaf 2017 bij Idworx.
    De nieuwe BLT met alu frame krijgt bv de benaming generatie 1.0

    Een Easy Rohler travel de toevoeging generatie 4.4
    De eerste 4 staat voor het 4e easy rohler frame.
    De tweede 4 staat voor de 4e kleine aanpassing.

  89. Ik zie op facebook al wat foto’s verschijnen van die nieuwe generaties:
    – de genoemde BLT “multi spec” met de nieuwe Pinion C1.12, spatborden en een B&M Lumotec IQ-X voorlampje,
    – een nieuwe variant van de All Rohler, met Schwalbe G-One gravelbanden, een “travel spec” voorvork maar wel een “light spec” achterdrager,
    – en een nieuwe (27,5+?) single speed MTB met vaste voorvork.

    Ziet er interessant uit. Is er aan de Easy Rohler ook wat veranderd?

  90. Peter, ben benieuwd hoe jij aan deze info komt. Ik heb niet begrepen dat Idworx voor zijn modellen met cijfers gaat werken. Lijkt mij allemaal wat bewerkelijk.
    Ben overigens net terug van een 10 daagse fietsreis naar Duitsland met een fietsmaat van mij. Hebben ook nog even Idworx aangedaan. Even de nieuwigheden voor Bike Motion gehoord, zodat ik op Bike Motion iedereen van advies kan dienen. De nieuwigheden voor 2017 van Idworx zijn meer op het gebied van MTB te zien, bij de trekking bikes is er niet echt veel nieuws onder de horizon.
    Ik zou wel naar de stand van Idworx komen, want er staat iets wat erg in het oog springt. Ik kan jullie verzekeren dat het heel bijzonder is.

    Overigens ben ik met de groene AR op pad geweest en mijn fietsmaat met zijn oranje AR. Wij vielen letterlijk op. Mijn CDX riem had last van een geluid wat overeenkomt als je 2 leren schoenen tegen elkaar aanwrijft. Dit geluid constateerde ik al een paar maanden terug. In eerste instantie goed schoongemaakt en vervolgens wat siliconenspray erop. Maar dat hielp niet echt. Uiteindelijk weer ontvet en met een afwassopje de riem schoongemaakt. Toen was het een tijdje weg maar langzaam kwam het weer terug. Uiteindelijk bleek een tijdelijke oplossing water over de riem sprenkelen. Pas na ca. 50 km kwam het geluid weer terug. Afgelopen tijd was het geluid niet om aan te horen. Om de 40 km moest ik bij een tankstation even stoppen om water op mijn riem te sprenkelen en dan kon ik weer 40 km verder zonder geluid van de riem.
    Uiteindelijk heeft men bij Idworx de uitlijning van de riem grondig gecontroleerd (stond niet helemaal goed) en heeft men 4 ringetjes geplaatst bij de bevestiging van het voortandwiel, waardoor het voortandwiel fractioneel iets meer naar buiten komt te staan. Het is ca. 100 km weggeweest en toen kwam het geluid weer maar wel in veel mindere mate. Persoonlijk denk ik dat het komt door de gleuf in de CDX. Bij even kracht zetten op de pedalen ontstaat er naar mijn mening extra wrijving wat het geluid veroorzaakt. Op mijn oude AR zit overigens de CDC en die doet zijn werk al een paar duizend km geruisloos.
    De nieuwe (bredere) vork van Idworx is subliem. Bij een afdaling met ruim 50 km p/u flink remmen, de vork geeft geen krimp en torderen doet de vork niet. Mijn fietsmaat heeft ook op mijn fiets gereden en hij constateerde een duidelijke verbetering, veel rustiger en stabieler dan zijn AR met oude vork.

    De nieuwe schijven (dus zonder floaters) zullen in de bergen iets minder praktisch zijn omdat ze hun warmte niet goed kwijt kunnen. Deze schijven bestaan uit één geheel.
    De schijven met de floaters kunnen de warmte wel goed kwijt, omdat de schijf uit twee delen bestaat. Als je veel in de bergen rijdt is het denk ik verstandig om voor de schijven met floaters te gaan.

    Afgelopen zondag bakken met water over mij heen gehad, één voordeel de riem was helemaal stil. Overigens maakte de schijven wel behoorlijk geluid tijdens het remmen. Bij mijn oude AR heb ik hier nauwelijks last van, zo zie je maar dat de schijven in praktijk niet allemaal gelijk zijn.

  91. Peter, je hebt gelijk. Het wordt er echter allemaal niet overzichtelijker op. Maar goed wij gaan steeds meer het digitale tijdperk in. Catalogi voor 2017 is er niet, alleen de prijslijst. Alles loopt via internet. Of ik er gelukkig van word, denk het niet.

  92. Wat ik wel eens doe (bij zowel de CDX als de CDC riem) is een klein likje vaseline op ieder tandje van het voorblad. Echt een heel piepklein beetje. Dan is het gedurende lange tijd weg. Schoonmaken helpt vaak maar kortstondig.
    Overigens kun je idworx ook met CDC krijgen, je moet er alleen even naar vragen.

    De elektronische Rohloffschakeling die kon op Eurobike getest worden. (Dit was ik er niet dus geen filmpje, maar volgend jaar weer wel)

  93. Eric, dank je wel voor de tip. Van Idworx had ik begrepen dat je de CDX riem met silikonenöl/spray moet inspuiten.
    Maar een klein likje vaseline lijkt mij ook een bruikbare tip.
    Blijft Gates beide riemen nog steeds aanbieden?
    Destijds was sprake dat Gates de CDC niet meer zou maken.

  94. Wow wat een fiets die blt. Big apples eronder en je hebt een mooie wegfiets. Vette atb bandem eronder en elk atb parcour is voor jou. Liefst zonder riem want dan moet je alsnog smeren.

  95. Hartman, voor zover nu bekend komt alleen de Rockn Rohler in singlespeed uitvoering er. Deze staat op de Idworx stand (Hal 10 stand 10. C012) van Bike Motion in Utrecht.

  96. geef mij die laatste BLT maar met 70mm banden en svp zonder achterdrager maar met een set ortlieb bikepacktassen

  97. Whizzle, en vergeet niet de nieuwe voorvork van Idworx met 15 mm steekas en 110 mm inbouwbreedte. De vork is echt super, zo heb ik inmiddels ervaren, heel stabiel en strak sturend en absoluut niet nerveus in het weggedrag, ondanks de op eerste gezicht minder luie hoek.
    Idworx heeft een perfecte vork afgeleverd.
    Met de 70 mm banden heb je geen verende voorvork meer nodig.

  98. “It works” lijkt vooralsnog niet van toepassing op de nieuwe idworx website. Mogelijk ligt het aan mijn oude iMac?

  99. Nieuwe Idworx site werkt bij mij goed op ipad en iphone.
    Bedragen worden ( nog ) zonder BTW weergegeven.

    Voor meer info , zie de speclist op de site.

  100. Gerrit, waarschijnlijk is er dan toch iets gewijzigd.
    Vanaf vandaag is er een juiste weergave van de prijzen ( incl btw)

    Blijkbaar zijn de prijzen landelijk gelijk getrokken. Voor de Nederlander betekent dit een ongeveer gelijke prijs tov vorig jaar. Voor de Duitsers zijn de Idworx fietsen daarmee een stukje duurder geworden.

  101. Correct. Duitsers niet zo happy…. Sommige modellen in NL nu 100 Euro lager in prijs.

  102. Nog eens even terug over de idworx Darim LaW carbon velgen. Aantrekkelijke optie, maar volgens de specs op de idworx website niet combineerbaar met het standaard ringslot. Dat lijkt in tegenspraak met de fiets op de foto…?

  103. Filip klopt, maar Abus schijnt een slot te hebben met een langere doorloop (volgens mij te koop bij Ten Tusscher). Fiets is zonder vast slot helaas nauwelijks te verzekeren. Ik hoop dat slot fabrikanten gauw met alternatieven komen.

  104. Filip, kijk even op de site van Bikefeeling in Oudenbosch bij de aanbiedingen, daar staat een oranje AR met Darim LAW carbon velgen met slot van Abus.
    Ik probeer een foto, mocht dit niet lukken even naar de site gaan.

  105. Één puntje wat niet helemaal duidelijk wordt, is of het slot ook past bij bandenmaat 55 / 622 de Almotions MicroSkin TLeasy. De banden die op de foto eronder zitten zijn dezelfde alleen dan in de maat 50 / 622.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *