Aanschouw de nieuwe Easy Rohler Evo van Idworx. De Easy Rohler is een breed inzetbare trekkingfiets met een dik aluminium frame en 28 inch wielen met dikke Schwalbe banden. In het achterwiel huist de onderhoudsarme en duurzame Rohloff 14-versnellingsnaaf en de fiets is opgebouwd met tal van degelijke onderdelen van gerenommeerde merken. Daarnaast zit de Easy Rohler Evo vol met doordachte details die uniek zijn voor Idworx. Zo’n mooie opbouw en samenstelling van goede componenten is veelbelovend! Ik heb ‘m uitgebreid voor u getest.

Het in Duitsland gevestigde merk van Gerrit Gaastra heeft het ontwikkelen van hoogwaardige fietsen bijna tot een exacte wetenschap verheven. Gerrit en zijn team streven onophoudend naar perfectie, met als doel de beste fietsen ter wereld te maken. Is de Evo-versie van de Easy Rohler weer een stap dichter bij perfectie? En is hij ook een beetje leuk?

Over alle nieuwe features van de Idworx Evo modellen kan je hier meer lezen >>

De Idworx filosofie

Gerrit Gaastra is de meest kritische persoon die ik ooit in de fietswereld ben tegengekomen. Hij is opgegroeid in een echte fiets-dynastie met vier generaties aan ervaring en Gerrit blijkt aldus een enorme geldingsdrang te hebben. Overgrootvader Gaastra richtte Batavus op, opa maakte dit merk groot en verkocht het aan de Accell Group en de vader van Gerrit, Andries Gaastra, is de oprichter van het merk Koga (ook verkocht aan Accell). Daarnaast introduceerde Andries het merk Giant in Europa. Gerrit heeft dus ‘some big shoes to fill’. En nu heeft Gerrit zijn eigen merken Idworx en Gaastra.

Idworx monteert de fietsen uitsluitend af met de (in hun ogen) beste onderdelen die er verkrijgbaar zijn. Als een standaard onderdeel niet aan de eisen van Idworx voldoet, dan laten ze dit deel volgens hun eigen standaarden nieuw ontwikkelen en exclusief voor Idworx fabriceren. Daarnaast worden de fietsen compleet opgebouwd, inclusief verlichting, slot, spatborden, etc. Alles wat je voor allround gebruik nodig kan hebben zit erop. Minder kan je niet krijgen.

Gerrit meldt dat innovatie op zichzelf voor de rijder geen waarde heeft en dat Idworx daarom alleen bewezen technologieën toepast die echte, aantoonbare verbeteringen opleveren. Idworx wil de fiets niet opnieuw uitvinden, maar aan de hand van groeiende expertise en door toepassing van functionele technologieën optimaliseren. Geen revolutie maar evolutie.

Op de website van Idworx zegt Gerrit het volgende:

“Onze bikes moeten – in deze volgorde van prioriteit en niet andersom:

1- extreem duurzaam en betrouwbaar zijn
2- bij zo min mogelijk onderhoud lang en optimaal functioneren
3- binnen een zo breed mogelijk toepassingsgebied maximaal rijplezier bieden
4- binnen het kader van bovenstaande voorwaarden zo licht mogelijk zijn.

Pas dan heb ik een fiets waarmee ik altijd volop kan genieten op elke weg of in elk soort terrein.”

Mooi, maar leveren deze richtlijnen de beste fiets ter wereld op? Nadert de Easy Rohler Evo de perfectie? Ik kan u nu al verklappen dat ik twee keer “bijna” kan antwoorden en dat ik de fiets als “zeer goed” beoordeel. Dat ga ik nu uitleggen.

Goed doordacht en stijf aluminium frame

Een goede trekkingfiets behoort een stijf en stabiel frame te hebben. De fiets mag niet gevaarlijk gaan zwabberen als er veel bagage aan hangt en dat heeft Idworx goed begrepen. Het frame is gemaakt van oversized aluminium buizen en voelt strak en solide aan, ook wanneer volgehangen met kampeerspullen.

Het balhoofd is voorzien van een stopnok die Idworx de ‘Stress Reducer’ noemt. Deze nok voorkomt dat het stuur bij een val met kracht omslaat en het frame, de koplamp en de kabels beschadigd raken. Deze nok heeft tijdens de test zijn waarde bewezen toen ik een moment niet oplette en vol achterop een stilstaande auto klapte. Terwijl ik tegen de achterruit van de auto vastgeplakt zat, was de fiets over de kop geslagen en hard op de klinkers geland. Gevolg: geen krasje! Maar wel een paar blauwe plekken en een deuk in mijn ego…

De afwerking van het frame is erg netjes, de lasnaden zijn niet te grof en het lakwerk is strak.

Het frame is voorzien van een excentrische trapas, waarmee je de ketting (of tandriem!) kan spannen en uitlijnen. Dit klusje is bij de Idworx een fluitje van een cent. Ook minder technische mensen kunnen vlot leren dit foutloos te doen. Je hebt slechts een 6mm inbussleutel nodig.

Het achterwiel zit gestoken in vaste, verticale uitvalpatten, waardoor een correcte positie en uitlijning van het achterwiel altijd gegarandeerd is en het uitnemen van het achterwiel in geval van een lekke band ook voor mensen met twee linker handen gewoon goed te doen is.

Beltdrive-ready !!

Het meest bijzondere aan het Evo-frame is het feit dat deze nu geschikt is voor de montage van een tandriem! De fiets wordt standaard geleverd met een kettingoverbrenging, maar kan desgewenst door een dealer met ervaring met tandriemen met een Gates Beltdrive uitgerust worden. Hier heb ik eerder al iets over geschreven >>

De opening die nodig is om de riem door de achtervork te steken is bijna onzichtbaar weggewerkt. Met een inbussleutel draai je de staande vorkpoot en de bagagedrager los en als je deze een centimeter naar buiten buigt kan je de tandriem er doorheen steken.

Robuuste, praktische en duurzame onderdelen

Alles wat Idworx aan het frame schroeft is van topkwaliteit. Rohloff, Magura, Tubus, Rigida, KMC, SON… Allemaal kwaliteitsmerken gekozen om hun duurzame en onderhoudsvriendelijke eigenschappen. En dan zijn er nog de speciale onderdelen die Idworx exclusief voor hun eigen fietsen laat maken.

Rohloff versnellingen
Over de versnellingsnaaf van Rohloff kan ik bijna niets dan goeds melden, maar dat hadden jullie waarschijnlijk al van mij verwacht. Ik sta niet alleen in mijn enthousiasme, want de Rohloff-naaf kent onder trekkingfietsers en mountainbikers een grote en immer groeiende groep tevreden gebruikers.

Lees hier meer over de robuuste Rohloff versnellingsbak >>

Idworx heeft veel aandacht besteed aan een vloeiende loop van de versnellingskabels. Er loopt nergens een bocht teveel of te krap, wat zorgt voor een minimale slijtage van de kabels en een lekker licht schakelgedrag. En dat is te merken; de Rohloff-draaigreep draait op de Idworx lichter en soepeler dan alle Rohloff-fietsen die ik tot nu toe gereden heb. De posities van alle kabels aan de Idworx zijn zo uitgekiend dat deze nergens langs het frame schuren.

Magura Firmtech remmen
De Magura HS33 Firmtech remmen zijn zeer, zeer fijn. Ze remmen erg stevig, zijn goed te doseren en vergen weinig kracht. De Firmtech remmen zijn aan de achterkant van de vorkpoten bevestigd. Zo krijg je een oplopende rem die zichzelf steeds strakker vastklemt als er hard geremd wordt. Ook rijders met kleine handen en niet veel kracht in de vingers kunnen de Idworx met slechts 1 of 2 vingers tot stilstand brengen.

Je komt de Firmtechs echter niet veel tegen in de fietswereld. Dit komt doordat het voor een framebouwer heel erg moeilijk is om deze remmen op het frame toe te passen. De remcilinders zijn met een scharnier direct op het frame gelast en kunnen niet afgesteld worden. Het is dus de verantwoordelijkheid van de framebouwer om de remnokken perfect recht uitgelijnd aan te brengen. Daarvoor moet je donders goed kunnen lassen, want als het ook maar een paar millimeter scheef gaat, dan kan het frame weggegooid worden! Voor zover bij mij bekend zijn er maar twee merken die deze remmen standaard op hun fietsen toepassen: Idworx en Santos.

Dat je de remmen niet af kunt stellen is voor de gebruiker erg fijn. Je kan er namelijk niets aan verprutsen. Ideaal dus voor fietsers met twee linker handen. Wanneer een remblok vernieuwd moet worden draai je de rem open en klik je het versleten blokje eenvoudig eruit en de nieuwe erin. Klaar!

Let wel op dat je voor de keramisch gecoate velgen speciale, extra harde remblokken nodig hebt. Niet de standaard zwarte Magura blokken, maar de grijze.

Handgespaakte Rigida wielen
De wielen van Idworx zijn top. Met de hand gespaakt tot een goed stijf geheel. Dat rijdt strak, kan veel gewicht aan en blijft lang heel. De Rigida Darim velgen zijn iets breder dan standaard voor een stabieler rijgedrag in combinatie met dikke banden.

De keramische coating op de velgen zorgt voor een extra lange levensduur van de velg en een zeer goed remvermogen. Het microscopisch fijnkorrelige schuurpapier-achtige oppervlak maakt wel een beetje een ruisend geluid tijdens het remmen.

Schwalbe Big Ben banden
Idworx voorziet de Easy Rohler al jaren van lekker dikke banden. ‘Air Suspension’, noemt Idworx dat. Een dikke band heeft minder luchtdruk nodig en rijdt daardoor comfortabeler. Daarnaast levert het in de meeste gevallen een lagere rolweerstand op! De minimale druk hangt af van het gewicht van berijder en bagage, de gesteldheid van de ondergrond en de snelheden in de afdaling. Experimenteer hier gerust mee.

De 50 millimeter dikke Schwalbe Big Ben banden hebben een allround geschikt profiel. Zand, grind, modder, bosgrond, het maakt de Easy Rohler niks uit. Hij rolt easy. Ik denderde met veel plezier over kronkelige mountainbike-paadjes met veel boomwortels en stammetjes.

Helaas bestaat er van het type Big Ben nog geen vouwbare versie, dus als je een reserve buitenband mee wil nemen, moet je een ander type kiezen, zoals de Marathon Supreme of de nieuwe Marathon Deluxe.

Na meerdere fietsen met dikke banden te hebben getest ben ik helemaal overtuigd geraakt van de voordelen. Het nadeel van een iets hoger gewicht is voor een trekkingfiets verwaarloosbaar. Ik wil geen smalle banden meer! Behalve op de racefiets…

De brede banden kunnen overweg met de meeste soorten ondergrond.

Zelfs met hobbelige paadjes met boomstammen!

SON verlichting
Wie kiest voor de kwaliteit van Rohloff, kiest bijna automatisch voor de topkwaliteit naafdynamo van SON. De koplamp straalt met 80 Lux een flink eind in de verte en Idworx heeft de reflector zo aan laten passen dat er meer licht kort voor het voorwiel op de weg en in de berm gestrooid wordt. Dat blijkt echt een heel verschil te zijn met de standaard SON-lamp!

Ik heb met veel plezier en vertrouwen door donkere bossen en over de heide gejakkerd. Zowel ver weg als dichtbij kon ik de wegen en paden goed lezen. Tijdens de paddentrek waren de vele padden Idworx en SON dankbaar, want ik kon van ver hun oogjes op de weg zien oplichten en er netjes omheen rijden. Let wel op dat je de lamp niet te hoog laat schijnen, want dan verblind je het tegemoetkomende verkeer!

De naafdynamo is stekkerloos uitgevoerd. Dat is erg handig als het voorwiel uitgenomen moet worden in geval van een lekke band. Geen gepruts meer met vastzittende stekkertjes! De naaf maakt contact met de voorvork en van daaruit loopt er een ononderbroken kabelboom met een stevige, dikke stroom draad buitenlangs het frame naar de lampen en de optionele USB-oplader.

“The Plug” USB oplaadadapter
Als optie kan “The Plug” besteld worden. Dit is een adapter waarmee je middels de naafdynamo diverse elektronische apparaten (telefoon, GPS, accu, e-reader, etc.) op kunt laden. Zo ben je niet meer afhankelijk van de stopcontacten bij toiletgebouwen op de camping.

Vanaf ongeveer 10 km/u gaat er een groen led-lampje branden, wat aangeeft dat de opgewekte spanning voldoende is. Daaronder laadt The Plug niet.

Helaas haperde het geteste exemplaar op kruissnelheid nog wel eens en bepaalde accupacks verlangden meer stroom dan The Plug kon leveren. Smartphones deden het gelukkig prima en waren na een dag fietsen weer helemaal vol. Het spreekt voor zich dat je telefoon het snelst opgeladen is als je hem tijdens het fietsen uit zet. Voor iPhones en Garmins moet je een losse bufferaccu gebruiken, omdat die gaan protesteren als de snelheid te laag wordt.

De USB-opening wordt afgedekt door een rubberen dopje, maar die valt er helaas steeds uit. Om te voorkomen dat er vocht in de opening stroomt is het aan te raden The plug met de opening naar achteren te laten monteren. Laat dit door je dealer doen en ga er niet zelf aan prutsen, want je zou de interne draad kunnen beschadigen!

Hoe rijdt dat nou, zo’n Idworx Easy Rohler Evo?

Het antwoord is simpel: best lekker! De Easy Rohler is stabiel, comfortabel, wendbaar en voelt zeer solide aan. Hij doet precies wat hij moet doen: comfortabel en soepel rollen.

Zoals eerder beschreven is de fiets zeer breed inzetbaar, op veel verschillende soorten ondergrond. Hard jakkeren over gravelpaden, kort draaien en keren op bospaadjes of relaxed cruisen over asfalt, je kan het er allemaal mee doen. De Easy Rohler is een veelkunner en allemansvriend.

Wat wel opvalt, is dat de fiets relatief kort gebouwd is en daardoor nogal wendbaar is. Sommige testrijders omschrijven ‘m als nerveus en weer anderen vinden ‘m gewoon lekker wendbaar. Het is maar net wat je fijn vindt en gewend bent. Bedenk ook dat de nervositeit direct verdwijnt wanneer je voortassen aan de optionele lowriders hangt.

De rechtuitstabiliteit is ondanks de korte bouw gewoon goed. De Easy Rohler slaagt met glans voor de losse-handen-met-bagage-test.

De zithouding op de Idworx is niet uitgesproken sportief voorover gebogen en ook niet tuttig comfortabel rechtop. Opmerkelijk is wel dat Idworx op alle maten een stuurpen van 10 centimeter monteert. Ik heb echter gezien dat veel mensen die op een L of XL passen (met name de heren) gebaat zijn bij een wat langere stuurpen.

Ook de zadelpen is bij alle maten hetzelfde, namelijk zonder setback, dus met de kop recht boven de pen. Bij de langere heren is het soms lastig om het zadel ver genoeg naar achter te stellen en daarmee de knie recht boven het pedaal te positioneren.

Ik had zelf in eerste instantie ook wat moeite om een lekkere actieve zithouding in te stellen, maar na het monteren van een 12 centimeter stuurpen en een zadelpen met 2 centimeter setback zat ik prima. Als dit mijn eigen fiets geweest zou zijn, dan had ik hem nog afgemaakt met een stoerder uitziend en dieper zittend recht mountainbikestuur. En onder mijn kont mag niets anders dan een leren zadel van Brooks of Gilles Berthoud. Maar dat ben ik…

Let er trouwens op dat de ruimte tussen het pedaal en het voorspatbord erg klein is. Plaats daarom je voet precies met de bal op het pedaal en geen centimeter meer naar voren, want anders kan je bij scherp sturen het voorspatbord raken.

Voor de handvatten, pedalen en het zadel kiest Idworx voor wat mogelijk de meeste mensen zal bevallen. De handvatten zijn van Ergon, het zadel van Terry en de pedalen zijn normale platform-pedalen van VP.

Echter, er is niets zo persoonlijk als die drie contactpunten met de fiets en dus moet je voor jezelf bepalen of en hoe je dit aangepast wil hebben. Ik zou in ieder geval de korte bar-ends vervangen door een set langere, want deze stangetjes, met de lengte van een pink, stellen niet veel voor. Ze ondersteunen niet je hele hand.

Ook zou ik de pedalen vervangen door een set grotere, om de kans op slapende tenen te verkleinen en voor meer grip. In het ruige terrein rij ik altijd met klikpedalen.

Eindoordeel

Vinden jullie het ook zo’n saai artikel geworden? Bijna alleen maar positieve tekst!

Tsja, sorry… Ik kan er niets aan doen. De Idworx is nu eenmaal een heel erg goede fiets die bijna perfect in elkaar steekt en boven verwachting goed presteert. Eigenlijk is het een hele saaie fiets! Hij doet gewoon precies wat hij moet doen. Ik heb er technisch niks, maar dan ook helemaal niks op aan te merken!

Daarnaast is de bouwkwaliteit van de Idworx ook nog eens top, want je trekt hem zo uit de doos, zet het stuur en het zadel recht en je kan er zo op weg rijden. Naar Parijs bijvoorbeeld, of Berlijn, Rome, Santiago… of verder… Kijk maar hoe ver je komt. Aan de fiets zal het niet liggen!

Maar… perfect is de Easy Rohler Evo niet, want dat is natuurlijk een utopie. Geen enkel product kan perfect zijn voor iedereen. En dan heb ik het met name over het stuurkarakter, de zithouding en de contactpunten met de fiets, welke aan persoonlijke voorkeuren onderhevig zijn.

Zoals mijn muzieklerares in de brugklas altijd zei wanneer ik een stukje foutloos gespeeld had: “Goed, maar een 10 is alleen voor Onze Lieve Heer, een 9 is voor mij en dus krijg jij een 8.”
Ik geef de Idworx Easy Rohler Evo van fietsmeester Gerrit Gaastra een 9.

We zouden eventueel nog kunnen discussiëren over de ketting versus de tandriem, maar dat wordt een hele lange discussie. Gelukkig biedt het Evo-frame van de Idworx nu wel de keus, dus laat je goed adviseren en bepaal zelf wat het beste bij je past.

En dan de kleur. Zwart of donker metallic bordeauxrood, zoals het testmodel. En de naven naar keuze in zwart of zilver. Kwestie van smaak. Voor bonte kleurcombinaties en andere frivoliteiten moet je niet bij Idworx zijn.

Gewicht en prijs

Punt vier van de Idworx-filosofie luidt: “…binnen het kader van bovenstaande voorwaarden zo licht mogelijk zijn.” Gezien de degelijkheid en stijfheid van de fiets zou je een aanzienlijk gewicht verwachten, maar dat blijkt niet het geval. De Easy Rohler Evo weegt net geen 15 kilo en dat is gewoon erg netjes. Met een tandriem komt ‘ie rond de 14,5 kilo uit.

Uiteraard heeft een topfiets als deze ook een topprijs, namelijk vanaf 4.095 euro. Duur? Ik vind van niet.

Maar het is natuurlijk wel een hoop geld…

Maar ook een hoop fiets…

Met een lange levensduur…

Met weinig onderhoud…

En een hoop rijplezier…

 

Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.

164 thoughts on “Test: Idworx Easy Rohler Evo

  1. Hoi Michiel,

    Dank je wel voor deze uitgebreide test! Ik heb het met veel plezier gelezen. Ik zou heel benieuwd zijn naar een vergelijking van jouw hand van deze fiets en de Off Rohler Evo. Ga je die laatste misschien binnenkort ook nog een keer aan de tand voelen?

    Groet, Marc

  2. Over een uur vlieg ik met een Santos Tavel Lite naar IJsland, dus ik ben twee weken niet beschikbaar voor reacties.

  3. Michiel , wat heb je toch een mooi beroep. Om jaloers op te worden.

    Ik heb het gevoel dat Santos tegenwoordig zeer dicht aankruipt tegen het niveau van Idworx. Hoewel ik nog steeds niet kan wennen aan de spuuglelijke riem-doorgang in de achterbrug van de Travel Lite.
    Ook Santos heeft tegenwoordig een stress reducer tegen het omslaan van het stuur, mooie firm-tech remmen, super gaaf travel lite frame ,een slimme oplossing tegen de dolgedraaide boutjes in het excenter/bracket ( losse bout-moer verbinding ) en meer keus om de fiets naar eigen visie/budget samen te stellen. ( onderdelen en kleur )

    Ik lees dat veel berijders zoeken naar een goede zithouding op een Idworx. Is dit specifiek een probleem van het evo-frame. Of hebben alle Idworx frames een korte zit ?

    Ik ben bij Idworx altijd benieuwd met welk vernieuwend idee ze volgend jaar weer komen. Zie Idworx site:

    Van 28 tot en met 31 augustus staat idworx op de Eurobike show in Friedrichshafen. Op de Rohloff stand presenteren we wederom een aantal nieuwe ontwikkelingen bij onze trekkingbikes. Ook zal een 2014 mountainbike te zien zijn. idworx en Rohloff zijn te vinden in hal A2, stand 311.

  4. Die “tuttige” rechtop houding is erg goed te combineren met een oplegstuur,iets wat bij de Easy Rohler een beetje moeilijk is te realiseren.Reden voormij om in eesrte instantie de Easy Rohler links te laten liggen.

    Indien er wel een “rechtop” houding mogelijk is met deze fiets zou ik graag willen horen,immers icm een oplegstuur rijdt het heerlijk comfortabel.Oh en perfect?Nou misschien als ie met deze nieuwe transmissie leverbaar is;
    http://pinion.eu/discover-pinion/pinion-p1-18/

    Gr,
    JJ

  5. @Peter: de ER (Evo) heeft geen korte zit. B.v. de 56 cm heeft een bovenbuislengte (effectief) van 585 mm en de 60 cm 600 mm. Het is wel iets minder sportief dan de zit op de OR (Evo).

    Leuk dat je benieuwd bent wat we op de idworx stand laten zien tijdens de Eurobike; wij verwachten natuurlijk ook weer een bezoek van Santos 😉

  6. Gerrit,

    Hebben jullie plannen om Idworx in Engeland te verkopen?
    Ik kan geen dealer vinden.

    Maarten
    UK

  7. Nee, nog geen plannen. Wel eens gekeken maar idworx vonden de dealers wel heel mooi maar verkopen meestal trekkingfietsen van maximaal 1.000 Pond….

    Mocht je een tip hebben, laat me weten aub.

  8. Het maar net hoe je het leest……Op de idworx stand presenteren we wederom een aantal nieuwe ontwikkelingen bij onze trekkingbikes. Nieuw,anders of beter. Een Evo-versie kan volgens mij niet beter.
    Misschien komen er wel andere ontwikkelingen, zoals een budget-versie. ??
    Niet voor niets verkoopt de Koga Worldtraveller29 zich als een tierelier.

    Bij nieuwe ontwikkelingen, kun je ook denken aan Pinion of een standaard conti riem.

  9. Hmm, afwachten. Maar geen budget versies, dat mogen de andere merken doen of natuurlijk Gaastra.

    Die mooie Koga is trouwens geen 29″! Gewoon 28″ frame en vork met band kleiner dan 28.4″. “Ja maar het is commercieel Gerrit”…..

  10. Nog even een kleine aanvulling mijnerzijds.
    De Evo frames + AR hebben een extra sterke laklaag gekregen.
    Voor ieder weertype zijn er Magura remblokjes (groene, zwarte, rode en grijze). De velgen van Idworx gaan minimaal 50.000 km mee.
    Gebruik je de grijze Magura’s dan slijten je velgen iets meer. Zelf gebruik ik de groene Magura’s, deze gaan wat minder lang mee, maar je velgen slijten er minder van. De rode en zwarte Magura’s kun je gebruiken voor slechtere weersomstandigheden.
    Idworx bouwt zijn fietsen voor de gemiddelde fietser op. De één wil een rechtop zit en de andere wil een meer sportievere zit. Met een andere stuur- en zadelpen kun je dit wijzigen.
    De Schwalbe Big Ben’s mogen wat mij betreft ook in een Marathon versie op de markt komen. de banden rollen weliswaar dan wat minder licht, maar op fietsvakantie met bepakking zal je hier niet veel van merken.
    Verder zal binnen niet al te lange termijn de trekkingfietsen met tubeless banden worden uitgerust. Of de vakantiefietser hier nu blij van gaat worden weet ik niet.
    Ik prefereer toch nog maar mijn vertrouwde biba’s.
    Frits

  11. Ter aanvulling op bovenstaande:
    De ER Evo + de AR frames zijn wat gedrongener. Het AR frame b.v. in maat XL (60 cmm) is effectief 59 cm.
    Of je dit verschil in praktijk merkt?…..ik in ieder geval niet. Bij een iets langere zit zoals bij de OR voelt de fiets iets minder nerveus aan, maar de rijeigenschappen van de Idworx fietsen zijn onovertroffen.
    Inderdaad kruipt Santos wat meer naar Idworx toe (ook qua prijs), maar op details moet Santos het toch nog afleggen tegen Idworx.
    Frits

  12. Gerrit,

    Sorry, een lang verhaal. Door het succes van Engels (en Great Britain) wielrennen in de Tour de France en de Olympische Spelen is de populariteit van elke vorm van fietsen in Engeland in een enorme stroomversnelling terecht gekomen. Toen ik 26 jaar geleden hier naar toe kwam was het een eenzaam vertoeven op mijn fietsje. Nu stikt het hier van de fietsers en er wordt regelmatig een vergelijking getrokken dat fietsen golf aan het vervangen is als de sport voor de welvarende middle class. De bedragen die worden uitgegeven aan fietsen is de laatste jaren ook fors opgelopen.

    De meest voor de hand liggende competitie in Engeland voor idworx zou SJS Cycles zijn met hun Rohloff uigeruste Nomad model wat hier tegen de £3000 aanloopt als je er wat aardige onderdelen op laat zetten. De Nomad is een zware stalen expeditie fiets terwijl de eveneens met Rohloff uitgeruste Thorn Mercury hun toerfiets is en ook al snel boven de £3000 uitkomt. Er zijn ook custom frame builders zoals Roberts die de Roughstuff toer fiets maken die waarschijnlijk erg dicht bij jullie prijzen komen.

    Jullie idworx fietsen zijn superieur op elk punt wat mij betreft en ik vermoedt dat er zeker interesse zou zijn als je een dealer in London zou kunnen vinden. Het is een enorm catchment gebied met een bijzonder welvarende bevolking. Het lijkt mij een dat het best interessant zou kunnen zijn voor jullie.

    Een alternatief zou een internet site kunnen zijn maar ik denk dat het merendeel van de potentiele klanten toch liever een proefrit maken voor dat ze kopen.

    Maarten

  13. Maarten, ik heb jouw statement doorgegeven aan Gerrit Gaastra. Persoonlijk denk ik dat Duitse (en een klein beetje Nederlandse) fietsen minder aanslaan op de Engelse markt, zo heeft het verleden uitgewezen. Misschien dat de valuta (EUR en Pond) hier ook een rol speelt. Maar wellicht dat de situatie nu veranderd is, maar daar moet Gerrit maar over nadenken en beslissen. Het bewerken en opzetten van de Engelse markt zal ook het nodige kosten.
    Frits

  14. Frits,

    Als Gerrit met mij direct contact will opnemen vind ik het uitstekend als je hem mijn email adres kan doorgeven.
    Dank.
    Maarten

  15. Wat doet die Santos Cola Brancard op de onderbuis van de Idworx?? Het zou verboden moeten worden! Die Big Bens rijden overigens niet eens zo verkeerd op atb-routes. Pas als het echt modderig wordt, is het geen vergelijking met goede atb-banden, maar op rechttoe-rechtuit onverharde wegen is het heerlijk toeven, dan scheur je al die atb’s zo voorbij.

  16. Maarten, meestal leest Gerrit deze site ook, dus hij zal wel met een reactie komen.

    Fiets 71, iedere fietser kiest zijn eigen fietsaccessoires. Ik zelf rij ook met Santos platformpedalen.
    De Big Ben´s hebben mij ook in positieve zin verrast, toch blijf ik hopen op een Marathon Big Ben.
    Hou er maar rekening mee dat in het modeljaar 2014 de trekking bikes worden uitgerust met tubeless banden. Of de vakantiefietser hier op zit te wachten betwijfel ik.
    Frits

  17. @ Frits
    Zolang Idworx en Santos niet met elkaar fuseren vind ik alles best. Als ze elkaar maar opstuwen tot het maken van mooie trekkingbikes :).

  18. Maarten, zou jij je e-mail adres kunnen doorgeven aan Gerrit Gaastra dan neemt hij contact met je op. E-mail Idworx: info@ggconcepts.de

    Fiets 71 dat hopen wij met z’n allen!
    Frits

  19. Michiel bedankt voor de review.
    Heren kan iemand mij de ergonomie van de genoemde aanpassingen uitleggen. In mijn ervaring geeft het veranderen van de lengte van de stuurpen of de setback van een zadel een (heel) ander rijgedrag, resp meer druk op het voorwiel met een opspringend achterwiel tot gevolg en meer druk op het achterwiel met een lichte neiging tot onderstuur. Door de aanpassingen gaat de balans uit de fiets. In het eerste geval zou ik veel eerder geneigd zijn om een frame te zoeken met een langere bovenbuis.
    Groet,

    Will

  20. @ Will: totaal verwaarloosbaar. Op de gewichtsverdeling en het stuurgedrag zijn heel veel zaken van invloed, zoals voorvorklengte en -hoek, naloop, achtervorklengte, zitbuishoek, bagage voor en achter, wel of geen buikje van de berijder, etc.

    Het is vrij normaal bij de meeste fietsmerken dat grotere maten een wat langere stuurpen krijgen, al of niet verstelbaar. Als iemand vervolgens de stuurpen naar zich toe trekt en verder achterop het zadel gaat zitten, gaat de fiets heus niet steigeren.

    Het aanpassen van de zadelpen was bij mij noodzaak om de voorste knie recht boven het horizontaal geplaatste pedaal te krijgen. Bij de Santos Travel Lite in dezelfde maat waar ik nu mee rij heb ik precies hetzelfde gedaan, alleen was dit een optie die af-fabriek gekozen kon worden.

  21. @ fiets71: misschien een idee voor Idworx om met een eigen (nog betere) versie van die petfleshouder te komen? 😉

  22. @ JJ: ik ken mensen die met veel genoegen op een Easy Rohler met opzetstuur rijden. Het is maar net welk ligstuurtje je kiest en welke houding je exact wilt bereiken. Een ligstuur met een wat hogere montage past prima op de Idworx en de armsteunen laten voldoende ruimte over voor je handen en de Rohloff-shifter.

  23. @ Gerrit Gaastra: ik ben hier in IJsland even niet in de gelegenheid om het te proberen, maar passen de 50mm Schwalbe Mondials binnen de spatborden van de Easy Rohler? Of hebben jullie dat niet bekeken?

  24. Michiel,

    Merkwaardig antwoord : totaal verwaarloosbaar. De verder uitleg impliceert het tegenovergestelde.
    Hoop het principe van bike-fitting ooit nog eens te begrijpen hoewel ik me realiseer dat daarbij de persoonlijke voorkeur van de rijder wellicht belangrijker is dan de optimale ergonomische “fit”. Ben erg benieuwd hoe fietsenbouwers met dit gegeven omgaan. Welke ideale anatomische properties heeft de persoon waarvoor framemaat 57 cm ontworpen is ?

  25. Bike-fitting is geen exacte wetenschap terwijl de makers van de verschillende meetsystemen dat wel graag als dusdanig presenteren. Mensen zijn gewoon te verschillend qua proporties, gewenste houding, rijstijl, etc. dat er niet veel zinnigs te zeggen is over een centimeter meer of minder in relatie tot het rijgedrag van een fiets.

    Bij het vak ergonomie heb ik geleerd dat het onmogelijk is om een product te ontwikkelen die voor iedereen geschikt is en dat je als ontwikkelaar hooguit uit kunt gaan van een serie gemiddelde maten binnen een vastgestelde bevolkingsgroep. Maar met gemiddelde maten doe je het nooit echt goed, want niemand is gemiddeld. Vandaar dat fietsen altijd met verstelmogelijkheden ontwikkeld worden en de zithouding en geometrie slechts heel losjes met elkaar in relatie staan.

    Natuurlijk moet je een fiets wel binnen bepaalde marges afstellen en de zaak niet uit proportie trekken, maar er wordt her en der op internet simpelweg teveel gediscussieerd over zithoudingen, framegeometriën, rijgedrag, etc. En hoeveel invloed die op elkaar hebben. Die relatie wordt echt onnodig overschat, vandaar dat er wat irritatie doorklonk in mijn reactie. Daarnaast vergeet men maar al te vaak welk effect een setje tassen op het rijgedrag heeft. Hang een paar tassen aan de fiets en alle discussies over gewichtsverdeling van berijder t.o.v. de fiets zijn ineens niets meer waard.

  26. Dank voor je antwoord Michiel.
    De wensen van de fietser ten aanzien van zijn fiets zijn vaak sterker dan zijn anatomische karakteristieken. Het lijkt daarnaast inderdaad onmogelijk om een fiets te ontwerpen die onder alle belastingen, kinderen en/of 1, 2 of 4 tassen, lekker blijft rijden. Vertrek morgen op mijn Snel Savanne met kind en 4 tassen op fietstocht door Nederland. Als alledaagse onbelaste fiets voor woonwerkverkeer nog steeds een wat zwaarwielig vehicle maar onder bovengenoemde omstandigheden een stabiel heerlijk rijdend fenomeen.
    Groet,
    Will

  27. Ik had gisteren de mogelijkheid om de ER Evo te proberen. Inderdaad, net zoals Michiel het omschrijft, heeft de fiets een zeer direkt stuurgedrag. Het was voor mij de eerste meters wel even wennen.
    Misschien wel van invloed dat de test-fiets een maatje te klein was voor mij. Tja…welke dealer heeft alle maten staan ?

    Daarna nog een Gaastra kunnen proberen. Bijna dezelfde geometrie ,maar wel minder sportief. Niets mis mee hoor. De fiets heeft een oer-sterk frame ( met z`n 1 mm wanddikte ) …..maar wel van staal. Ik heb van Gaastra helaas geen antwoord gekregen ,welke legering/ staalsoort is gebruikt. ( groep CrMo )

  28. Wat een prachtige fiets toch!
    Mijn volgende wordt een idworx!
    Al vind ik zelf bouwen ook leuk maar voor dat je een goed frame hebt gevonden.(ja ik weet er bestaan Surly en Staal e.d. maar ik wil echt idworx niveau en geen staal)

  29. Wat is trouwens de overweging om een externe schakelbox te monteren ipv interne op de rohloff? Ik heb nu een interne en ik begreep dat extern iets zwaard schakeld? optisch vind ik intern ook mooier 🙂

  30. Extern is makkelijker met wiel uitnemen, kabels zijn compleet gesloten en belangrijkste: je hebt niet het interne schakelkabeltje dat om de zoveel tijd vervangen moet worden en wat toch wel even een klusje is.

    Zwaarder schakelen met de EX box was een argument voor de interne versie, maar ik dacht dat Rohloff de EX versie iets aangepast heeft. Ik vind ‘late’ EX net zo fijn/soepel schakelen als een uitvoering met intern schakelkabeltje, maar heb zelf geen ervaring met een ‘vroege’ EX…

    De interne uitvoering is natuurlijk minimaal lichter en oogt wat slanker…

    I.c.m. een schijfrem heb je niks te kiezen: dan krijg je automatisch een EX versie!

    Sjors

  31. Een geweldige fiets!
    Ik heb er een in bestelling.
    Zwart glossy met naaf en dynamo zilverkleurig.

    Maat L is 56 cm
    Maat M is 52 cm

    Framemaat huidige fiets is 56 cm.
    Bovenhuis van huidige fiets is 57.
    Bovenbuislengte komt exact overeen met Idworx M.

    Tot mijn verbazing bleek de Evo M mij veel beter te passen dan de L.
    Meer één met de fiets en meer controle.

    De verkoper zag hier geen probleem. Hij nam zelfs het initiatief voor mijn proefrit op de M.

    Zitbuislengte zegt dus lang niet alles.

  32. Achteraf had ik voor een andere Rohloff/Son- naafkleur gekozen.Ik heb ook de gepolijste versie. In NL wordt er flink met pekel gestrooid.
    Je hebt natuurlijk de keuze , de naven poetsen/inspuiten of ze mat laten worden. ( of niet met de rohloff-fiets fietsen in de winter )
    Vanaf 1 Oktober worden ook de zilverkleurige Rohloff-naven geanodiseerd ipv gepolijst. Dat levert wel een betere bescherming op.
    Son zal dan waarschijnlijk volgen met de geanodiseerde versie.

    Ik weet niet wanneer de fabrikanten deze versie gaan monteren.

  33. Ik snap dat.
    Voor mij wordt het toer/vakantiefiets.
    In de winter bescherm ik naaf en dynamo door goed te poetsen en ze ietsje in te vetten. Ik fiets niet door pekel.
    Huidige vakantiefiets ook Rohloff zilver en geen problemen.

  34. Het nieuwe zilver (Rohloff/Son) komt in 2014 niet op een idworx. Het ziet er niet zo mooi uit. Dus alleen het speciale voor idworx gemaakte zwarte finish van Rohloff (polijsten, dan anodizeren, dan nog eens polijsten!).

  35. Volgende week al kan ik de “beauty” afhalen!
    En nu maar hopen dat de framemaat M echt ok is….
    Ook na fijnafstelling bij de dealer.

    Ik heb er zin in!

  36. Ben zeeer tevreden met mijn 2010 Easy Rohler. Zeker, de fiets kost veel geld. Maar, na 23:000 km, heb ik 2 achterbanden, 1 voorband en nog geen 2 kettingen versleten. En 4 maal olie ververst in de naaf, en 1 set remblokjes vervangen (voor Alpe d’HuZes). Tandwielen zijn nog goed. Kortom, de onderhoudskosten zijn bijzonder laag, ook van slijtage-onderdelen als ketting, tandwielen, banden en remblokjes.
    De Rohloff naaf voelt nog steeds als nieuw aan, dingen schijnen dan ook mininmaal 100.000 lm mee te gaan.
    Ook ‘n zware crash mee gehad, model over de kop, ik het ziekenhuis in. Alleen de fietscomputer was kapot !
    Een absolute aanrader voor de kilometervreter of voor eenieder die wil betalen voor topkwaliteit, of van crashen houdt (hahaha). Als de mijne gejat zou worden koop ik dezelfde dag een nieuwe.

    Een belangrijke TIP. Pomp de banden wel lekker hard op als je de bergen ingaat, het is mij gebeurd dat band ging draaien tov velg en dan wordt je ventiel uit de binnenband gerukt, en is band in 2 sec plat. Met 52 km/u was de fiets trouwens prima veilig tot stilstand te brengen, hoe bedoel je stabiel !

  37. De Easy Rohler Evo is binnen.
    Toch met zwarte naaf en dynamo, hoewel ik zilver had besteld.
    Het staat zo mooi bij zwart glossy, dat ik er achteraf blij mee ben.
    Ik had proef gereden op een “gewone” Easy Rohler.
    Wat is opgemerkt door anderen over verbeterde rijeigenschappen van de Evo door een bredere velg klopt echt!
    Ook maat M blijkt een goede keuze.
    Heb wel Supremes laten monteren vanwege iets betere lekbescherming.
    VP-pedalen heb ik laten zitten en stuurpen ook. In laagste stand gezet.
    En inderdaad, de fiets heeft geen gewei!
    Die korte Barends in combinatie met de Ergon handvatten

  38. Karel, mooie foto op de site bij Idworx (bij Idworxers)!!
    Tijdens onze tocht door de Duitse Eifel zijn wij ook nog even langs Wachtberg gegaan, het epicentrum van Idworx.
    Wij hebben daar ook even met Gerrit gesproken over een klantendag voor 2014.
    Hoe dat er uit gaat zien is op dit moment nog even niet bekend.
    Wij hadden een idee om een tocht uit te zetten via Nederland naar Wachtberg.
    Wordt in ieder geval vervolgd.
    Frits

  39. Frits, dat gaat inderdaad lukken!
    Heb al 265 km op de teller staan.
    Wat een fiets!
    Zit alleen klein kraakje in het zadel.
    Gaat misschien vanzelf wel over en anders iets voor de eerste servicebeurt.
    Hoewel ik eigenlijk totaal niet technisch ben, vallen me steeds meer details op, waar ik van geniet.

    Foto zal ik binnenkort eens een gelegenheid voor zoeken.

  40. Frits, een foto van mijn nieuwe Easy Rohler staat op de site van Idworx.
    Nu 500 Km mee gereden.
    Wat een fiets!

    Dan moet mij nog iets van het hart!

    Ik leefde in de veronderstelling dat de Heilige Christophorus, ik doel hier op de Heilge zelve, de reiziger behoedt voor allerlei onheilen..
    Je zou denken: “It works!”

    En wat lees ik op deze site?

    Een van zijn meest toegewijde vereerders klapt met een spiksplinternieuwe Easy Rohler achter op een auto en maakt andermaal een akelige val met een Santos, in een lofwaardige poging een dame op leeftijd te ontwijken.

    Functioneert de Helige Christophorus nog wel naar behoren of is ons geloof te klein en zijn de gevaren te groot?

    Wellicht wordt ons dit in het hiernamaals geopenbaard..

    Jongens, wees in het hiernumaals toch voorzichtig.

    IT WORKS!!!

  41. Anne, ik denk dat Christoffel zijn werk juist heel goed gedaan heeft. Ik heb het er namelijk iedere keer zonder kleerscheuren vanaf gebracht. Zelfs een duikeling van drie meter hoogte in IJsland heeft me geen letsel opgeleverd.

  42. Ik lees hierboven iets over framematen in combinatie met lengte van de stuurpen, dus misschien kan ik hier de volgende vraag stellen. Ik heb een Idworx ER model 2012, maat L. Ik vind hem voor mij te ‘lang’ (dode vingers en schouderkramp door overstrekken) en probeer dus het stuur dichterbij te krijgen. Tot nu toe aan het experimenteren met stuurpennen. De standaard stuurpen is 10 cm lang en ik zoek me scheel, maar kan tot nu toe geen kortere vinden dan 6 cm. De PRO ‘shorty-mtb’ heeft een hoek van 35 graden en valt dus het ‘kortste’ uit, maar verhoogt dus weer de stuurpositie.
    Twee vragen.
    1. Zijn er nog kortere stuurpennen?
    2. Kan ik een of twee ringen van de vorkbuis halen om het stuur wat te verlagen in combinatie met de ‘shorty’ 35 graden?

    Een volgende stap wordt het vervangen van het Idworx stuur door een SQlab 345, teruggebogen dus. Ik kom op de goede zit, stapje voor stapje, en leer een hoop onderweg (om optimistisch te eindigen)

  43. Schouderkramp kan ook komen door een te korte zithouding. Slapende vingers ook, maar er spelen meer factoren mee waar ik niets zinnigs over kan zeggen, omdat ik je niet op de fiets kan zien zitten.

    Hoe lang ben je?

    Hoe ver steekt de zadelpen uit je frame?

    Als je een fiets met een kortere stuurpen korter dan 6cm uit moet rusten, dan is deze duidelijk te groot gekocht. Een Idworx wordt zelden als te lang ervaren. Indien wel, dan is deze gewoon te groot.

  44. Dank voor je reactie. Uit eerdere bijdragen maak ik inderdaad ook op dat de meeste mensen de Idworx eerder kort vinden dan lang. En ik vind ook dat ik hem te groot heb gekocht, maar ja: als ik hem nu meteen zou verkopen dan lever ik zo 2000 Euro in, vermoed ik. En dan koop ik beslist niet meteen een andere fiets in deze klasse. Dus vandaar mijn poging. Maar misschien moet ik mijn verlies nemen hoor, hoewel ik het moeilijk vind (maar alles went).

    Ik ben 1.77 m lang, T-shirt medium, colbertjasje 46/48, dus niet zo breed gebouwd. Dus het stuur voelt voor mij ook erg breed.
    Zadelpen Ritchey steekt 7 cm uit (gemeten tot de overgang naar het naadje waar de zadelstrop begint onder het zadel). Dat is dus ‘RITCH’ en een stukje ‘E’. Zelf ingesteld met blote hiel op pedaal in verlengde zitbuis.

    Op mijn andere fietsen (een oude Koga racer en een Batavus Live stadsfiets uit 2007) heb ik deze klachten niet. Ik hanteer als vuistregel: elleboog tegen punt zadel, dan moet je met de toppen van de vingers het stuur kunnen raken. Op de Idworx kom ik dan (Brooks zadel) net voorbij de vorkbuis, maar dus niet aan het stuur. Bovendien: ik ben 50 +, klein (echt!) buikje en dus niet meer gewend aan de ‘racehouding’. Op de Koga echter kan ik wel ‘onder in de beugel’, maar daar kan ik goed bij. Enfin: ik begrijp je punt en zal eens bij een specialist langs. Nogmaals dank.

  45. De vuistregel van de onderarm tussen zadel en stuur is allang niet meer van toepassing, die dateert nog uit de jaren ’60 en werd toen alleen toegepast op racefietsen die reglementair, ongeacht de framemaat, een wielbasis van precies 1 meter moesten hebben. Ik wil graag iedereen zeggen daar NOOIT meer gebruik van te maken.

    Adriaan, meet de afstand van de punt van het zadel tot het midden van een handvat eens bij je Batavus en vergelijk die met de Idworx. En hoeveel schelen ze in stuurhoogte?

  46. Ik ben 1.78 en ook 50plus en 100 min.
    Mijn framemaat is M.

    Had ook bijna gekozen voor L.

    Ik kon daar prima op fietsen, maar M voelde tijdens proefrit beter.

    Wanneer je normaal maat 56 hebt, dan moet je uitgaan van een horizontale bovenhuis.
    Heb je te maken met een sloping bovenhuis, dan is de zitbuis meestal korter.
    Daarom moet je volgens mij de horizontale afstand meten tussen midden balhoofdsbuis en zadelpen om de eigenlijke framehoogte te bepalen.

    De zitbuislengte is makkelijk aan te passen d.m.v. de zadelpen. De bovenbuislengte is dat moeilijker, hoewel je een andere stuurpen kunt monteren.

    Adriaan, ik hoop dat je op L de juiste zithouding vindt. Zou wel moeten kunnen.

    Misschien heeft St. Christophorus nog een helder idee.

  47. De bovenbuislengte en bijbehorende verhouding zadel-stuur is inderdaad bepalend voor de maat. De framehoogte (zadelbuis) zegt helemaal niets, want de hoogte-lengte verhouding is bij ieder merk en model anders. De fiets moet altijd geselecteerd worden op de lengte en de mogelijkheid om het stuur hoog of laag genoeg in te stellen. Daarbij is de lengte van de balhoofdbuis erg van belang.

    Ik kan Adriaan alleen helpen als ik hem en de fiets in real life ontmoet.

    Dat de zadelpen slechts 7cm uitsteekt is eigenlijk te weinig, maar het kan nog net. Ik denk dat ik het met een andere stuurpen en eventueel een andere stuurbocht wel goed kan krijgen, maar dan moet ik precies weten hoe Adriaan wil/kan zitten.

  48. Inderdaad Adriaan moet even de moeite nemen om naar Michiel te gaan, de fiets en de berijder zien is meteen meten en weten. Nu is het gissen en natte vinger werk, je blijft zo teveel emmeren en dat schiet niet op.
    Het lijkt (maar nu ga ik zelf ook gissen) dat je met een lengte van 1.77 maat L van framemaat wel moet kunnen hebben. In principe moet Adriaan goed op deze fiets kunnen passen of er moeten vreemde verschillen zijn tussen armen, romp en benen. Wellicht dat setback van zadel en het oude Syntace VRO stuur nog enige soelaas bieden. Dit stuur kan je in principe een aardig stukje naar je toe of van je afdraaien.
    Adriaan ga niet verder meer prutten maar ga naar specialist Michiel.
    Frits

  49. Voor mij is mijn ‘prutten’ (@Frits) in zoverre positief dat ik nu weer de koe bij de horens heb gevat, ofwel de Idworx bij het stuur. Je moet weten dat ik hem nieuw heb gekocht en dus op een meetfiets gezeten heb. Die geschiedenis wil ik nu verder niet op ingaan, maar uit teleurstelling en frustratie heb ik de fiets 8 maanden niet aangeraakt. Dus heb wat clementie met mijn ‘prutten’ ajb en ik leer veel van jullie commentaren en adviezen, waarvoor dank! 🙂 Zal ook nooit meer de ‘onderarm tot stuur meting doen’! 😉
    Ik heb niet (zoals Anne) de gelegenheid gehad een M te proberen, dus niet echt een keus kunnen maken. Maar de L zit dus nog niet ok.

    Bezoekje aan Michiel is goede tip, maar dat gaat er tot november niet van komen (ook wegens 3 weken vakantie, niet alleen maar zielig).

    Ik ben eens wat met de rolmaat gaan prutten en ontdekte dat ik op alle 3 mijn fietsen (Batavus Live – stadskar, oude Koga en de Idworx) de zadels op dezelfde hoogte van de grond heb staan: 99 cm. Daar ben ik kennelijk erg aan gewend en ik wil met een teentje bij de grond kunnen (oude man).

    De afstand zadelpunt tot midden van handvatten. Batavus 45, Koga 48 bovenop stuur, 61 op de remgrepen (maar dat is dus een ouderwetsch stuurtje van 40 cm breed). En bij de Id op dat brede stuur: 56 cm. Dat ‘voelt’ echter verder dan op de remgrepen van de Koga (want bij de Koga kan ik met de armen rechtuit zitten en bij de Id heb ik het gevoel dat ik push-ups doe met gespreide armen).

    Stuurhoogtes vanaf de grond. Batavus 108 (zou het graag wat lager hebben maar kan niet vanwege ‘clerion’ lichtarmatuur in stuurbuis). Koga 93 en Id 105.

    Dat is dus ook een issue bij de Id: als ik mbv de verstelbare stuurpen het stuur ‘dichterbij’ breng, dan zet ik het ook weer hoger. Dus aan die optie heb ik niets.
    Ik had dat Syntace stuur al eens gezien op een website; zal deze mogelijkheid onthouden! Nogmaals dank allen!

  50. Opgelet, het is niet al goud dat blinkt met de idworx fietsen. Bezit mijn ER nu ruim 3 jaar en volgende herstelling werden onder garantie uitgevoerd: kettingbreuk (fabricagefout KMC ketting-terugroepactie); spatbord elektrische geleiding onderbroken; spatbord te weinig ruimte met band => sleep bij modder of sneeuw; TWEEmaal flens van Rohloffnaaf afgebroken; slechte fietsbel; bij afmontage te weinig vet gebruikt waardoor kraken.
    Niettemin nog steeds tevreden over het rijcomfort. Minpuntje is ook het stroefschakelen bij vriesweer. Perfectionist GG heeft nog werk om de fiets extreem duurzaam en betrouwbaar te maken.

  51. De spatborden met beschadigde interne elektrische geleiding hebben menig fietsfabrikant veel kopzorgen bezorgd. Alle merken die die specifieke SKS spatborden hebben gebruikt hebben dezelfde problemen gehad. Om die reden past Idworx nu de ononderbroken kabelboom buitenlangs het frame toe.

    De beperkte ruimte tussen band en spatbord vind ik ook een terecht kritiekpunt. Bij de Evo versies is dit een tikkie vergroot, maar dat zou van mij nog veel ruimer mogen. Dat maakt de fiets veel breder inzetbaar.

    Het stroever schakelen bij vorst is iets wat ik bij een Rohloff-naaf graag voorlief neem. Ieder ander versnellingssyteem schakelt bij vastgevroren kabels namelijk nog slechts 1 kant op of helemaal niet meer.

    Waar precies ondervond je een kraakje in je fiets? Stuur? Zadelpen? Trapas?

  52. Het stuur kraakte, maar na de hermontage met het nodige vet is het tot nu feilloos.
    Bij sterke vorst, komt het bij mij SOMS voor dat ik niet meer kan schakelen, (ik vermoed vastgevroren kabel).

  53. Adriaan, ik vind het onbegrijpelijk dat jij door een dealer (een Idworx dealer?) op een meetfiets bent gezet en dat het uiteindelijke resultaat knudde is. Ik begrijp dat je deze geschiedenis niet weer wilt oprakelen, maar ik zal toch eens met die dealer om de tafel gaan zitten en zeggen dat jij niet tevreden bent. Voor Idworx is dit ook geen goede reklame. Als de dealer niet wil meewerken zou ik een second opinion vragen bij b.v. Michiel en dan kijken wat de uitkomst is.

    Paul, bij de externe schakelbox van Rohloff komt dit wel eens voor door vocht. Eenvoudige oplossing schroef bij de schakelbox losdraaien (Let op schakelstand in 1 óf 14 zetten!!! voordat je het kapje loshaalt) daarna de rand rondom met een beetje vaseline insmeren en de binnenkant bij de schroef van wat lagervet voorzien, daarna het kapje weer monteren. Grote kans dat het niet kunnen schakelen of stroefschakelen weg is.
    In de kabels kan als het goed is geen vocht komen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
    Verder balhoofd demonteren (als je het niet zelf kunt laat het doen door je dealer) goed schoonmaken en weer met voldoende vet monteren (gebruik hiervoor geen carbon vet!).
    Hetzelfde ga je doen met de zadelpen.
    Ook kun je de EBB loshalen, ook hier goed schoonmaken en waar de EBB het frame ingaat goed van vet voorzien, ketting weer op spanning en de twee 6 mm inbusbouten weer vastzetten (ook hier een likje montagepasta kan geen kwaad)
    Wat Michiel terecht opmerkt is dat bij de Evo modellen de ruimte tussen spatbord en buba wat ruimer is maar nog niet voldoende. Bij de oudere ER modellen was de ruimte nog minder. Bij de OR is dit beter geregeld. Sommige mensen halen de spatborden eraf maar dat vind ik geen optie alles wordt smerig.

    De ononderbroken kabelboom die Idworx in zijn Evo modellen en AR toepast kan helaas niet achteraf gemonteerd worden.
    Frits

  54. Kan iemand mij vertellen welk merk zadel + type er op de ER Evo testfiets zit die op de bovenstaande foto’s te zien is …?

  55. Een ” bewerkte ” B17 ?
    Oké,het model lijkt mij net wat anders,vandaar mijn vraag.
    Dank je.

  56. “Bewerkt” zal vermoedelijk slaan op de prachtige gravures die Michiel maakt in de Brooks zadels.
    Als je rechtsboven op deze pagina op dat mooie zadel klikt zie je meer.

  57. Dat ook, maar ik heb in de zijkanten van het zadel een paar gaatjes geboord waar ik een veter doorheen geregen heb. Daardoor is de vorm van de Brooks B17 iets veranderd en niet direct herkenbaar als B17.

  58. Ik het lastig om het achterwiel van een ER te demonteren, wanneer er een kettingkast aanwezig is ?

    Als woon-werk fietser wil ik bij een lekke band, snel weer verder kunnen fietsen ( met een nieuwe binnenband ) .

  59. Ja, dat is lastig. Ik heb wat dat betreft een hekel aan kettingkasten.

    Naast een goede antilekbuitenband zou je de binnenband eventueel met vloeibare latex (Doc Blue van Schwalbe) kunnen vullen. Dan heb je minder vaak lekke banden.

  60. Peter, Michiel.
    Ik woon-werk (ict) dagelijks 40 km en heb in 25.000 km 3 lekke banden gehad onderweg. 2 maal achter waarbij ik met veel oppompen wel werk haalde. Daar was het vervangen van de binnenband kinderspel. De kettingkast kan simpel open, met desnoods ‘n muntstuk. Dan kan je de ketting makkelijk van het tandwiel liften.
    6 tips.
    1. Koop “brede” binnenbanden, die hoeven minder te rekken.
    2. Stop van die plastic handschoentjes (pompstation) in je zadeltas.
    ‘n Buitenband is smerig, ‘n ketting ook wel.
    3. Check of je met je pompen je binnenband makkelijk voor het eerst (oprekken) kan oppompen. Doe het anders altijd met ‘n nieuwe band.
    Of koop betere pomp.
    4. Check je buitenband op binnengedrongen voorwerpen iedere 1.000 km, bij ketting stellen en smeren dus.
    5. Rijd je buitenband niet helemaal kaal. 13.000 km is mijn ervaring, achter.
    6. Rij met wat hogere bandenspanning, 4 bar bv. Ook goed voor levensduur.

    En vergeet het ventielverloopstuk in je zadeltasje niet…

  61. En smeer je binnenband rijkelijk in met talkpoeder. Dan kleeft hij niet aan de buitenband.

  62. @Karel
    Ik ben ben wel benieuwd welk type band er bij jouw fiets is gemonteerd.

    Bij modeljaar 2014 wordt de ER evo standaard geleverd met de nieuwe schwalbe almotion. Wel mooi zo`n snelle band voor woon-werk. Ik vraag me af of de lekbestendigheid ( schwalbe klasse 4 ) wel voldoende is.
    De iets minder snelle banden van schwalbe bieden wel meer lekbestendigheid . Ik denk dan aan de schwalbe marathon of supreme.

    Ik had op mijn vorige fiets schwalbe racer banden ( ook klasse 4 lekbestendigheid ). Ik denk door de vele wegwerkzaamheden ,heb ik afgelopen jaar mijn achterband 4x lek gereden ( 5000km ).
    Gelukkig was het achterwiel er gemakkelijk uit te nemen ( riem-rohloff )

    Ik hoop dat Michiel ons over een paar maanden meer kan melden over zijn ervaring met de almotion band.

    Als noodreparatie-middel lees ik ook over goede ervaringen met Joe`s no flat super sealant.

  63. @Peter.
    Heb nu de standaard Marathon Supreme. Volgend voorjaar de Allmotion ‘s proberen. Half mei ga ik fietsen naar Alpe d’HuZes (1.600 km), dus wel eerst maandje proefrijden. Of ik niet teveel lek rij. Jullie horen me. Toevallig sprak ik Gerrit op ‘n beurs, hij was razend enthousiast over de band.

  64. @Peter, Michiel.
    Dat spul in je binnenband is wel erg vieze troep. Mijn fietsenmaker raadt het af. Zeker als je alleen maar op de weg rijdt. Lekke band heb je 1 maal per jaar, 10 min werk, en je voelt je ‘n beetje trots als je weer weg rijdt.

  65. Karel, je moet altijd een biba kopen waarbij de maat van de buba op de verpakking staat. Belangrijk ook, koop geen light versie of XLlight van een biba, deze zijn vrij dun. Zijn wel iets lichter maar wat maakt nu een paar gram uit.
    Mijn ervaring is om na ieder stop (op fietsvakantie) of na iedere dagtocht de buba op scherpe voorwerpjes te controleren.
    Na iedere 1.000 km heeft m.i. geen zin, de kans dat zo´n scherp voorwerpje een lekke band veroorzaakt is vele malen groter.
    De buba achter slijt altijd iets eerder. Afhankelijk van het gebruik hou ik altijd standaard aan een 10.000 km en dan gaat mijn voor buba naar achter en de achter buba naar voren.

    Peter, in eerste instantie was ik ook vrij sceptisch over de Big Ben’s die onder mijn AR zitten in maat 55-622 maar ik moet zeggen dat na ruim 4.000 km ik uiterst tevreden ben over de band. Wel had ik een probleem om de band van de velg te krijgen. Idworx gebruikt standaard bij haar fietsen een lichte biba, dus die wissel ik altijd meteen om in een wat dikkere versie. Ik kreeg echter de buba niet van de velg, met heel veel moeite heb ik de band weer om de velg gekregen. Oorzaak de iets bredere velg van de AR en er heeft een serie tussen gezeten van Schwalbe die wat aan de krappe kant was. Maar de rijeigenschappen vind ik prima.
    De Almotion waar ik begin volgend jaar een testsetje van krijg, claimt een lagere rolweerstand dan de Big Ben, ben heel benieuwd. Nu de AR een jaar op de markt is en de Travel Spec begin volgend jaar, vind ik wel dat er in de Marathon serie (met een lekbeschermingslevel van 5) van Schwalbe een qua maat (622)grotere band moet komen. Eerst maar eens kijken hoe de Almotion zich gaat houden.

    Dat Gerrit Gaastra razend enthousiast is over de Almotion, komt door het feit dat hij deze band in samenwerking met Schwalbe heeft ontwikkeld.

    Dat plakgoedje van Joe’s no flat super sealant of Schwalbes Doc Blue moet je niet gebruiken als je biba hebt.

    Wel nog een tip mijnerzijds, als je een biba hebt met Frans ventiel controleer één keer in het halfjaar even de 2e afsluiting van het ventiel, dus niet het bovenste deel van het ventiel die je losdraait als je je band oppompt. Schwalbe heeft een speciaal tooltje hiervoor. Ik ben hierachter gekomen omdat ik mijn biba regelmatig moest oppompen. Eerst gedachte was een lekje, maar het bleek de 2e afsluiting van het ventiel te wezen, dat moest iets aangedraaid worden daarna nooit geen last meer gehad.
    Frits

  66. @Frits,
    Dank voor al je nuttige tips.
    Heb ook ‘n tip. Bij de volgende keer dat je riem van velg haalt, neem velg even mee naar fietsenmaker en laat je ventielgat uitboren, of doe het zelf. Dan kan je ‘n biba met fatsoenlijk betrouwbaar Hollands ventiel gebruiken. Vooral verstandig als je fiets in vrachtuim vliegtuig gaat. Franse ventielen kan je nog wel gebruiken dan, draai die ring in de vergrote ventielopening.

    Dat Gerrit die Allmotion mede ontwikkeld heeft vertelde hij ook, en hij was erg blij met het behaalde resultaat. Ben benieuwd. Echter op fiesttochtje naar Alpe d’HuZes heeft het minder nut. Want na Maasstricht geen meter meer vlak.

    Buba voor/achter wisselen acht ik overbodig werk. Ik rij gewoon op tot betreffende band versleten is.

  67. Karel, ik ben om meerdere redenen niet zo’n voorstander om ventielgaten te gaan uitboren. In de handel heb je tegenwoordig ringetjes die je in het ventielgat van de velg stopt waardoor het Frans ventiel wat beter komt te zitten.

    Als je op fietsvakantie gaat, dan heeft rolweerstand weinig van doen. Belangrijk is dan dat je een goede lekbescherming hebt.

    Ik rij altijd 2 banden op, zodat je beide velgen van nieuw rubber kan voor zien.
    Wat sommigen ook doen is, de buba’s (b.v. Schwalbe Mondials of de Plus serie) na een fietsvakantie eraf en een iets lichtere versie er weer om.
    Frits

  68. Frits, welke redenen heb je nog meer om geen voorstander te zijn van ventielgaten uitboren ? Mijn bezwaren van Franse ventielen zijn niet zozeer dat ie niet goed in ventielgat zou zitten. Maar is kwetsbaar, verbuigt makkelijk, en is iets lastiger oppompen.

    Ja, ik ga idd Allmotion pas na Alpe d’HuZes gebruiken.

  69. Nooit uitboren!! We maken juist de idworx Darim velg met zo klein mogelijke gaten (daarom geen bussen) zodat tussen de gaten meer afstand is en er minder snel scheuren ontstaan.

    Vooral waar de (drie) gaten dicht bij elkaar staan om het ventiel-gat moet je de afstand ertussen niet nog kleiner maken.

    Een achterwiel eruit bouwen met een idworx KK is heel gemakkelijk en snel trouwens (las ik hier boven ergens iets over).

  70. Karel, zoals Gerrit al terecht stelt, de uitsparingen in de Darim velgen voor de spaken van Idworx staan onder een wat betere hoek (de uitboringen zijn niet recht in de velg, maar om en om wat rechter of linkser uit het midden in de velg) zodat de spaken wat beter gepositioneerd staan t.o.v. de naaf/as.
    Toen Idworx in haar fietsen nog velgen met bussen had, kwam het wel eens voor dat bij de bussen de velg wat haarscheurtjes vertoonden doordat de uitsparingen middenin de velg zaten waardoor de spaken er t.o.v. de naaf er iets geforceerd in kwamen te zitten.

    De vroegere Mavic velgen hadden soms een grote uitsparing voor het ventiel waardoor een Frans ventiel “erin kwam te zwemmen”. Door een opvulbusje in het ventielgat te plaatsen kwam het franse ventiel er wat strakker in te zitten.

    Ik las ook ergens in een review dat iemand de biba’s met talkpoeder in smeerde.
    Pas hier wel mee op, bij plotseling hard remmen kan de biba gaan glijden waardoor het ventiel kan gaan uitscheuren.
    Een klein beetje talkpoeder kan geen kwaad maar doe het heel lichtjes en met mate.
    Frits

  71. Frits. In 2012 vloog ik met 2,5 bar in mijn voorwiel van de Alpe d’HuZes af. Bij 52 het uur scheurde ventiel uit velg. Fiets bleef machtig stabiel met platte band en was veilig met achterrem te stoppen. Sindsdien rijd ik met 4,5 bar de Alpe af, zonder talkpoeder na jouw tip. Gebruikte het toch al niet.

  72. Gisteren eerste offerte gekregen. Als ik de ER evo ( maat XL + kettingkast ) nu bestel , kan de fiets pas in Juni worden geleverd. Hmm, kleine tegenvaller.

  73. Michiel , ik heb `m zien staan. ( zonder kettingkast met plug ).
    Voor woon-werk kies ik voor een kettingkast, plug niet nodig

    Ik had het idee om voorlopig op safe te gaan met een ketting, en als de riem aandrijving probleemloos is , dan pas een ombouw overwegen. ( conti ? )
    Dus als Idworx de riem in de optielijst zet, dan durf ik ook weer.

    Ik stuur je nog een PB

  74. Peter, ik wilde eerst tegen je zeggen, kijk eens naar eerdere modeljaren, maar toen realiseerde ik mij dat je bij Idworx toen nog geen ‘deelbaarframe’ had.
    Voordeel nieuw model Idworx zijn nieuwe remgrepen Magura, The Plug 3 en de Edelux 2 met een nog betere lichtopbrengst.
    Overigens kan je The Plug ook later aanschaffen, de stekkeraansluiting hiervoor zit al in het balhoofd.
    Ik hoop wel dat je een uitgebreide proefrit op de Idworx ER Evo hebt gemaakt!!
    Dit om, zoals Mowikan terecht zegt, impulsaankoop te vermijden.
    Momenteel wordt de riem van Conti getest. Ik verwacht niet dat Idworx al in modeljaar 2015 standaard met een riem komt, maar dat zij een keer met een riem komen dat staat denk ik wel vast.

  75. Conti komt pas met de Eurobike in oktober met tandwielen voor Rohloff en misschien Pinion. Tot die tijd kan niemand ermee testen.

    We krijgen binnenkort een testsetje voor Alfine 11.

    Verder zie ik geen enkele reden om geen Idworx met riem te kopen, behalve de meerprijs. B ij ons gaat 95% procent van alle Idworxen met een riem de deur uit en we bouwen ook fietsen om die bij dealers zonder tandriem-ervaring gekocht zijn. Ik zeg: gewoon doen, maar dan wel de CDC en niet de CenterTrack!

  76. overigens denk ik echt dat de riem van gates en dan niet de centertrack maar de gewone. Een hele veilige aankoop is! Ik vind oprecht dat er teveel aan bankmakerij en broodjes aap rond gaan onder fietsers.

    Ik zou je dan ook het advies willen geven om het om te keren: Zeg tegen je dealer, ik wil belt drive. Mocht het problemen geven(piepen, breken, vollopen met vuil enz) dan wil ik een kosteloze ombouw naar ketting.

    In het geval van IDworx krijg je dan netjes een zak onderdelen mee en kost het de dealer wat tijd om het terug te bouwen. Al denk ik niet dat je dat ooit gaat doen!

    Ik denk dat dat menig dealer dat zo met je durft af te spreken.

  77. @ Mowikan: dat zeg ik ook altijd en tot nu toe heeft nog niemand de riem terug geruild voor een ketting.

    Er zijn echter wel dealers die zich niet met tandriemen bezig willen houden, er dus ook geen ervaring mee hebben en zelf de broodjes aap verhalen in stand houden…

  78. Michiel, toch wordt de riem van Conti momenteel in Duitsland getest!
    Wellicht zijn de tandwielen ook testexemplaren.

  79. Dat moet dan sinds heel recent zijn, want de laatste keer dat ik er was, waren er nog geen Rohlofftandwielen aanwezig. En twee weken geleden meldde Conti me dat ze ermee bezig waren, maar de eerste tandwielen waarschijnlijk pas in oktober kunnen tonen.

    Als Idworx er nu al mee rijdt, dan kunnen we pas in 2017 de eerste tandriemen op een Idworx aantreffen, aangezien Idworx alles graag eerst drie jaar test, omdat ze alleen met ‘proven technology’ willen werken. 😉

    Oh wacht, de Pinion is er ook nog geen drie jaar…

    Wat mij betreft is het hoog tijd voor een Idworx met af-fabriek-tandriem, want die heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen. Het zal ze flink meer klanten opleveren.

  80. Wij worden door Duitsland nog wel eens op het verkeerde been gezet en soms worden wij (blij) verrast!
    Zo was het ook met de Idworx Opinion, nooit gedacht dat Gerrit de Opinion zo snel al op zijn fietsen zou monteren, na de hevige discussie tussen ketting en riem.
    Ik zie een riem ook nog niet zo gauw op een Idworx komen, maar misschien worden wij in modeljaar 2015 verrast!?

  81. Een testversie van de Conti-riem moet nu ongeveer gereed zijn. Ik kreeg het volgende antwoord van Contitech in November 2013 :
    vielen Dank für die Nachricht. Die Anbindung an die Rohloff Nabe ist gerade in Arbeit.
    Eine Fertigstellung nach einer Testserie wird für Frühjahr 2014 erwartet.

    Ze hebben het hier over een test-serie. Het zal dus nog wel even duren, voordat de riem echt in produktie gaat.

  82. ach de Duitse fabrikanten zullen conti omarmen want Duits…. tot die tijd en tot alle kinderziektes er uit zijn: Gates. Of je moet graag test konijn zijn… Gates heeft 1000-en tevreden rijders.

    Wat Michiel ook al zei. Ik bezoek vaan fietsen winkels en meerdere malen gehoord(ik hou mij van de domme dan) dat ik echt niet aan de riem moest. Te nieuw, te veel kinderziektes enz.

  83. Ach, ik vind het prima. Over niet al te lange tijd komen die dealers erachter dat ze de boot gemist hebben en dan aan een heel moeizame inhaalrace kunnen beginnen.

  84. Ik wordt er verdrietig van omdat mensen van mooie spullen verstookt blijven. Om nog maar te zwijgen van het co2 effect een ketting gaat minder lang mee, olie om te smeren wat langzaam onderweg verdwijnt in het milieu. 3 kettingen tegen 1 riemen in gebruik? En het kost echt heel veel meer co2 om een ketting te maken dan een riem. Maar oh oh wat zijn we groen bezig op de fiets….

  85. Ik heb ervaring met de Gates CDC riem. ( zie tandriem-topic ) Helaas niet altijd even positief. Ik wil de discussie riem / ketting in dit onderwerp over de ER evo niet weer aanzwengelen.

  86. Waarbij het wel van belang is om te melden dat het een Koga met verstelbare achterpadden en zonder excentrische trapas betrof, die niet eenvoudig uit te lijnen is, en een dealer die in eerste instantie geen idee had waar hij mee bezig was…

  87. dan ben je echt in de minderheid! ik had ook problemen. 1 bezoek aan santos en alles was opgelost!

  88. Sinds een maand of drie rij ik op mijn nieuwe ER EVO, die ik voornamelijk voor woon-werk verkeer gebruik. De fiets bevalt me geweldig, maar ik heb er één vervelend probleempje mee: hij ‘vreet’ broeken.
    De fiets werd geleverd met een Terry Fly GT zadel.
    Op mijn (jeans-)broeken onstaan er na relatief korte tijd schuurplekjes ter grootte van een euro. De broek wordt hier volledig doorgeschuurd. Aan het zadel is er niets te zien behalve wat pluisjes op het cordura randje ervan.
    Ik heb dit op mijn vroegere fietsen/zadels nooit gezien (zelfde fietsgebruik).
    Heeft nog iemand dit probleem gehad? Zo ja, wat is de oorzaak en valt er aan te doen?

  89. Monteer een Brooks.
    Ik begreep dat die terry er meer pro forma op zitten…

    Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

  90. Een Terry zadel is redelijk stroef. Het gestikte randje kan ook de boosdoener zijn. Een gladder, naadloos zadel levert mogelijk minder snel slijtplekken op.

    Zit het gestikte randje precies op de plaats van je zitbotjes? Dan is het zadel eigenlijk wat te smal.

  91. @Mowakan: Lijkt me een beetje raar dat Idworx iets “pro forma” zou installeren op een fiets. Voor zover ik kan nagaan op de verschillende webshops situeert het Terry zadel zich in min of meer in de prijsklasse van een Brooks B17.
    Natuurlijk is een zadel iets erg persoonlijk. Misschien een idee voor Idworx om daarin een keuze te laten.
    @Michiel: Tof dat jou conclusie dezelfde is als die ik al geformuleerd had naar mijn verkoper. De schuurplekken zitten inderdaad net op de gestikte overgang tussen het “leder” en het smalle “stoffen” randje. Zadel dus waarschijnlijk te smal. Kan de bredere MAX versie van dezelfde Terry hier soelaas brengen?

    Vermits jullie beiden nogal fan zijn van Brooks: heeft zo’n lederen zadel veel onderhoud nodig? Hou houdt zo’n zadel zich als je er dagen na elkaar mee door de regen rijdt, en het geen kans krijgt om echt op te drogen?

  92. Dominique,
    ‘n Leren zadel heeft slechts heel weinig onderhoud nodig. Af en toe opspannen en invetten, maar dat hoeft maar om de paar maanden.
    Ze kunnen idd slecht tegen water, en je broek wordt dan ook erg vies. Houd het zadel droog met speciale overtrek of simpelweg ‘n plastic zak. Mocht ie onverhoopt toch ‘n keer nat geregend zijn, dek hem dan af als je gaat fietsen en laat hem thuis rustig drogen.
    Zelf ben ik groot fan van ‘n leren Berthoud zadel. Geen randjes zoals de Brooks.
    Wel moet je de Thorax boutjes eens nalopen.

  93. @Dominique,
    2 jaar geleden de eerste 15 dagen van mijn fietsvakantie regen gehad, echter aangezien je op je zadel zit wordt het niet nat 😉 Als je stopt bij terrasje of camping, zadelhoes erover en klaar.
    Ik rij ondertussen al enige jaren met een B17, heb hem 1 misschien 2 keer ingevet en 1 keer beetje bijgespannen. Verder niets aan gedaan behalve zadelhoes erover als ik er niet opzit en hij buiten staat.

  94. Jeroen, op den duur wordt zadel heus nat ook als je erop zit. Dus dan hoes erover, heb je geen last van. Ik hang ook oude plastic zak over zadel onder bomen of als ik ergens parkeer, dan lijkt de fiets ineens stuk minder waard. Wat me wel doet opmerken dat dieven niet inschatten dat er ‘n dure fiets staat. Maar ik hang er wel altijd 2 sloten aan.

  95. ach er is nat en er is nat.
    Als je aan het fietsen bent wordt het niet nat genoeg om voor problemen te zorgen. Als je hem in de regen buiten laat staan… tsja…
    Maar ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, misschien is mijn achterste groot genoeg om het zadel te behoeden tegen regen 🙂

    Ik heb in de begin periode ook met een zadelhoesje over het zadel gereden als het regende, maar dat in combinatie met regenbroek enzo leverde mij meer irritaties op dan een zadel waar een paar druppen op komen als je bij een stoplicht staat. Moment dat je er weer op gaat zitten zijn die druppen ook weer weg

  96. Jeroen, als je fietsbroek nat is van de regen wordt het zadeldek natuurlijk ook nat.
    Natte omstandigheden kan je nu eenmaal niet voorkomen, of je moet niet met regen gaan fietsen, echter dat is voor mij geen optie.
    Bij plensbuien gebruik ik het Brooks zadelhoesje. Op campings gebruik ik een plasticzak.

    Karel, mijn ervaring is wel dat invetten en opspannen niet samengaan, doe je dat wel dan is je zadeldek zo uitgelubberd.
    1 x per jaar invetten (onderzijde) en 1 x per jaar opspannen (kwart slagje) of eventueel naar behoefte.

  97. Dank voor de uitgebreide reacties. Ik heb een Brooks B17 besteld (zou volgende week geleverd worden) om mijn Terry te vervangen.

  98. Even een vraag! Mijn Idworx easy rohler bevalt prima. Ik heb allen problemen met het te “parkeren” op de standaard. De fiets staat zo recht op waardoor hij zeer snel omvalt. Heeft iemand hier een tip voor!! Thanxx..

  99. Dank, zo simpel 😉 hebben meer mensen dit al gedaan? en wat is een stukje in centimeters?

  100. @ Marin, ik had ook dat probleem met mijn ER. Ik heb de standaard gewoon ongeveer 1 cm afgezaagd. Staat superstabiel nu. Het voetje onderaan heb ik wel terug vastgezet met lijm. Om zeker te zijn dat het er niet afvalt.

  101. Rob en Martin, doe het vastzetten van het voetje wel met seconden lijm.
    Verder heb ik de achter standaard voorzien van een langere inbusbout met borgmoer ter versteviging tijdens fietsreizen met bepakking.
    Wat na verloop van tijd wel eens kan gebeuren is dat de standaard in het draaisysteem stuk gaat en afbreekt.
    Als je met fietsvakantie gaat, probeer de standaard dan ook eens niet te gebruiken, door de fiets b.v. tegen een muurtje of bankje te zetten, dat spaart je standaard.

  102. ” Dat spaart je standaard ” ?
    Frits in mijn optiek moet een standaard doen waar die voor gemaakt is zoniet dan is de kwaliteit van de standaard ondermaats.
    Je kan bijv. ook staand gaan fietsen,dit spaart je zadel,
    Op zichzelf al vreemd dat een koper zoveel geld uitgeeft aan een fiets en daarna thuis de handige doe het zelver uit moet hangen om zijn fiets stabieler te laten staan !?
    Misschien kan deze ook op de To Do lijst van Gerrit.

  103. Zag dat Ruud nog een reactie had geplaatst, waar ik toch nog iets over wil zeggen, hoewel ik mij bewust ben van het feit dat dit misschien mosterd na de maaltijd is.
    Ik bedoelde in mijn eerdere stukje aan te geven dat je niet altijd de standaard hoeft te gebruiken. Zeker tijdens fietsvakanties met bepakking krijgt de standaard behoorlijk op z´n donder. Natuurlijk moet een standaard daarop berekend zijn, maar toch, heb je de mogelijkheid zet je fiets dan ook eens tegen een muurtje, bankje, paaltje of iets dergelijks. Je standaard gaat dat gewoon wat langer mee. Heb je echter geld over, gewoon de standaard altijd gebruiken.

    Anne, goed te horen dat je ER Evo goed bevalt! Met de bandenspanning moet je een beetje spelen, afhankelijk wat voor jou het lekkerste aanvoelt.
    T.a.v. de pedalen zou je eens de Wellgo (die ook op de Santos zitten) kunnen proberen. Die heeft van die kleine pennetjes, waarbij je schoenen absoluut niet van de pedalen afglijden. Enige nadeel, heel soms kan het gebeuren dat de pennetjes in je kuit blijven haken, maar als je enige voorzichtigheid betracht dan heb je daar geen last van. Overigens heeft Shimano ook dergelijke pedalen.
    Als je je fiets nog wat steviger wil laten staan, dan kan je ook denken aan een voorstandaardje van Tubus.

  104. Frits,
    Ik heb je advies opgevolgd en Shimano Saint-pedalen gemonteerd.
    Ze misstaan de ER Evo bepaald niet en zeker als je geen klikpedalen wilt zijn ze een prima remedie tegen glibberige pedalen.

  105. Intussen rijd ik een jaar met mijn ER EVO. In die tijd reed ik er 7500 km mee, voornamelijk woon-werkverkeer met meestal tussen de 10 en 15 kg aan bagage in twee fietstassen. Ik kocht hem met kettingkast.
    De fiets bevalt nog steeds zeer goed, en net als Michiel in bovenstaand artikel zou ik hem een dikke 9 op 10 geven. Alle goede punten uit bovenstaande kan ik alleen maar bevestigen. Op het gevaar af om negatief over te komen (wat helemaal niet de bedoeling is), een opsomming van de puntjes waardoor de fiets net geen 10 krijgt.

    Op volgende puntjes heb ik de fiets aangepast omdat de origineel geleverde onderdelen niet bevielen:
    * De VP-pedalen heb ik direct vervangen door Shimano-Saint pedalen. Voor mij waren de VP’s te smal en te glad. Met de Saint’s heb ik dan weer last gehad van klik- en kraakgeluidjes. Dit is opgelost door extra vet aan de pedaalassen te doen.
    * Het standaard geleverde zadel(Terry Fly GT) viel voor mij tegen (zie posts van 17 maart ’14 en verder). De Terry veroorzaakte bovenmatig slijtage aan broeken en zat niet echt prettig. Een Brooks B17 gemonteerd. Probleem met de broeken opgelost en ineens veel meer zitcomfort. Na inrijden lijkt het wel of dit zadel wat extra vering aan de fiets geeft.
    * Ik had redelijk snel last van getik en gekraak in de zadelpen. Invetten van de zadelpen met montagevet hielp telkens maar voor enkele honderden km. Ik heb uiteindelijk een andere zadelpen gemonteerd (Thomson Elite zonder setback http://bikethomson.com/seatposts/). Sindsdien geen kraakje meer.

    Blijft nog één probleempje waarvoor ik voorlopig geen oplossing vond:
    Bij het remmen in natte weersomstandigheden begint de voorvork kort voor stilstand te vibreren. Als de snelheid onder de 10km/u zakt, en ik blijft goed doorremmen, is net alsof de blokjes voordurend pakken en weer lossen. Dit tot stilstand. ‘t Is bijna het effect van een ABS op een auto. Ik heb de remblokjes al vervangen, eerst door identieke grijze, later door groene, maar ‘t help niet. Is er iemand met soortgelijke ervaringen, of zit ik met een uniek probleem?

  106. Css velgen, vooral als de carbide laag wat begint in te slijten, dwz iets glad worden en hun ruwheid verliezen, dan remt het heel slecht. De css laag werkt wel heel goed tegen slijtage van de velgwand, maar remmen in nattigheid is soms ronduit gevaarlijk (vooral bij steile offroad afdalingen door diepe waterplassen). Weet iemand goed werkende blokjes in die omstandigheden?

    Overigens die andra/sputnik zonder css velgwanden zijn dermate robuust dat slijtage niet zo snel een issue is. Gescheurde velgen nabij de spaaknippels zou wel eens eerder kunnen voorkomen zodat de meerwaarde van css weer wordt weggestreept.

  107. @Dominique, @henkie
    Zie FAQ op de Idworx-site :
    Bij het remmen met mijn Firm-Tech-rem ontstaan sterke trillingen
    De CSS-coating van de velg is nat (bij regen). Rode Magura-remschoenen gebruiken.
    De velg is beschadigd. De velg bij de idworx-dealer laten vervangen

    Er zijn soortgelijke ervaringen te lezen op het internet. Sommigen kiezen daarom bewust niet voor CSS velgen ivm het slechte remgedrag in regen en sneeuw.
    Bij Idworx heb je niet de mogelijkheid niet om geen CSS velg te kiezen….ik hoop voor je dat de oplossing van de FAQ lijst helpt.

    Zie ook de waarschuwing van Idworx…voorzichtigheid geboden bij regen ( bij gebruik grijze remblokken )
    http://www.idworx-bikes.de/nl/informationen/bremsbelaege.php

  108. @Peter,
    Ik heb de rode blokjes niet geprobeerd omdat Magura in zijn handleidingen stelt dat de zwarte en rode blokjes voor alu velgen zonder coating bedoeld zijn, dus niet voor CSS.
    Vermits het op de Idworx-site staat, ga ik het toch eens proberen.

  109. Iemand al eens zwarte magura remblokken geprobeerd op reeds ingesleten css velgen? Dwz proberen in natte omstandigheden, offroad, steil bergje af, diepe plassen met kletsnatte css velgen.

  110. In droge omstandigheden en ook bij normaal gebruik in de regen niets dan lof over css (in het vlakke nl dan welteverstaan).

  111. Ik gebruik de groene remblokjes van Magura op de Idworx CSS velgen en heb geen last van piepen of slecht remmen tijdens natte omstandigheden.
    Enige nadeel, blokjes slijten wat harder.
    Bijkomend voordeel de velgen gaan langer mee!
    Met velgremmen moet je altijd rekening houden dat remblokken een halve wielomtrek nodig hebben om zich “te zetten” op de velg.
    Met de eerder aangehaalde problemen met de grijze remblokjes kan ik mij helemaal vinden. Remkwaliteiten tijdens natte omstandigheden zijn beduidend minder en de velg slijt sneller.
    Dit is mijn persoonlijke ervaring.

  112. Frits,
    Ik kan er perfect inkomen dat het aanzetten van de remmen wat langer duurt bij natte velgen. De trillingen doen zich echter meestal voor bij het einde van het remmaneuver. Je zou verwachten dat de velg dan ahw droog gewreven is.

  113. Dominique, CSS velgen en grijze remblokjes zijn extreem hard, hebben dus even tijd nodig om zich “te zetten”, zeker bij natte en vochtige omstandigheden. Verder kan dit gepaard gaan met vibraties in het frame en voorvork.
    Mijn ervaring is dat zachte remblokjes hier minder last van hebben, maar nogmaals dit zijn persoonlijke ervaringen.

    Overigens alle lezers van dit forum een heel voorspoedig en gezond 2015 toegewenst en dat wij in het nieuwe jaar allemaal inspirerende fietstochten mogen gaan maken!

  114. Ik heb ook veel minder goede ervaringen met mijn Idworx ER.

    Sinds de aflevering in mei 2012 blijft het ding kraken en tikken.
    Hij is al verscheidene malen terug geweest naar Hans Struijk in Den Haag maar het lukt ze niet het probleem op te lossen. Je bent je fiets dan een hele tijd kwijt en dan krijg je hem terug onder de witte montagepasta. Het probleem lijkt dan weg maar het komt altijd terug.

    Er is iets met die eccentrische bracket of de achteras waardoor het blijft kraken. Super frustrerend.

    € 4.300 voor een fiets en uiteindelijk maakt hij meer herrie dan mijn studentenfiets.

  115. Als je dealer het niet op kan lossen, dan raad ik je aan het eens elders te proberen. Het kan een kleinigheidje zijn dat met een second opinion wonderwel ineens boven water komt.

  116. Wellicht te simpel, maar wissel eens van trappers, ga stuk voor stuk wat dingen uitsluiten en zoek je heil eens bij een andere dealer als ze er hier niet uitkomen.

  117. Dat lijkt mij erg verveld. Vraag eens of ze het crankstel, trap-as en excenter willen demonteren en het weer in elkaar zetten met montage pasta. Heb je het dan nog dan zou ik eens gaan kijken naar je zadel pen. Kan je nu trouwens ook al doen en even kijken of je iets ziet wat lichter is dan de rest.

    Helaas is dat piepen wel iets wat hoort bij die aluminium samengestelde fietsen.

    Succes!

  118. Gekraak kan van alles zijn. Zomaar ergens wat montagepasta in proppen is niet voldoende, je moet bv de schroefdraad eerst goed schoonmaken. Een klein zandkorreltje (waardoor er al voldoende tussenruimte ontstaat) kan al gekraak veroorzaken. Alles demonteren, goed schoonmaken tot op de laatste korrel, dan klein beetje montagepasta, even laten uitdrogen en vervolgens de boel goed vast draaien (vast is vast, dus niet onnodig de boel vernielen). Usual suspect nummer 1, de pedalen, crank en bracketas/cuplagers.

  119. Kraakjes komen bij alle soorten fietsen voor, in alle prijsklassen en bij alle materialen. Als een zandkorreltje zin heeft om eens lekker te kraken, dan maakt hem dat niet uit of het nu een Batavus, een Giant of een Idworx is. Wel is het zo dat bij de hoogwaardigere fietsen die op alle fronten heerlijk stil zijn, dat een klein kraakje dan extra goed opvalt.

  120. @MI
    Kraakjes en zeker tikken zijn zeer moeilijk te lokaliseren. Volgens mij een “nadeeltje” van alu frames met dikke buizen, die als een soort klankkast fungeren.
    Ik heb een tijdje zitten zoeken in de richting van de bracket en de achteras. Ik was echt overtuigd dat het getik ergens van daar beneden kwam. Bleek uiteindelijk de zadelpen te zijn. Poetsen van zadelpen en schacht en gebruik van montagevet hielp telkens maar enkele weken. Uiteindelijk opgelost met nieuwe zadelpen van een ander merk (Thompson) zoals hierboven beschreven. Sindsdien probleem opgelost.

  121. Pitlock wordt in Duitsland veel aan de fietsen gebouwd ipv de snelspanners. Diefstalpreventie. Werkt wel goed maar kraakt dus vaak.

    Wij hebben voor onze dealers een “kraaklijst” gemaakt. Wanneer een fiets dan een raar geluid maakt wordt deze lijst punt voor punt afgewerkt. Meestal wordt de oorzaak dan gevonden. Indien niet komt de fiets naar ons toe en mocht het dan toch een punt zijn wat op de lijst stond krijgt de dealer “straf”. Is het een nieuw punt, dan lossen wij het op en komt dit op de lijst.

    Die Pitlocks hebben ons eens een Off Rohler bijna compleet laten vernieuwen totdat we de oorzaak vonden….

  122. Goed systeem van analyseren, nou zou ik een opmerking kunnen plaatsen om dit systeem van “kraaklijst” ook bij een “pieplijst” toe te passen, maar dat doe ik maar niet 🙂

    Even constructief, dat Pitlock systeem kraken in de hand zou kunnen werken kan ik mij wel voorstellen.
    Ik zie de voordelen van zo’n systeem wel, maar heb mij er nooit aan gewaagd omdat ik denk dat de spankracht van dit systeem veel lager is dan bij een snelspan systeem?
    Voor dezelfde spankracht op de as zou je dan volgens mij een heel hoog aanhaalmoment moeten toepassen?
    Één en ander natuurlijk afhankelijk van de spoed van de schroefdraad.

  123. Wat een fantastische fiets. Op alle punten zijn de juiste ontwerp keuzes gemaakt. Alles is perfect afgewerkt.
    Tot nu toe 7000km in 5 maanden gereden.
    Aanpassingen: Gates-Riem (eens kijken of dat bevalt), leren zadel (zit voor mij beter), vlakker stuur (voor een sportiever zit), groene remblokken (beter remvermogen bij koud/nat weer) & Platform-pedalen met pinnen (betere grip bij regen).

  124. Ik begrijp dat iedereen laaiend enthousiast is over de Idworx bike. Twee jaar geleden toen ik een Idworx mountain rohler kocht was ik dat ook. Helaas na twee jaar en een goede 1000 km mtb ben ik dat niet meer: voorvork vervangen, remleiding vervangen, spaken voor en achter vervangen doordat spaken achter elkaar braken, zadelpen vervangen en quick release van het zadel vervangen en zadel blijft toch naar beneden gaan. Inmiddels drie nieuwe binnenbanden achter mogen monteren. Velgen worden warm in de alpen zegt de dealer. Als klap op de vuurpijl is de dealer in Veenendaal niet erg genegen meer om dit ‘topmerk fiets’ op de weg te houden. Het spijt mij maar ik zoek momenteel een 26″ trekkingfiets maar ik laat Idworx graag aan mij voorbij gaan.

  125. Heb al weet ik veel hoeveel fietsen onder mijn kont gehad, maar de idworx OR is de laatste fiets die ik zou verkopen. Voor mij een zo goed als probleemloze fiets, op normale slijtage en normaal simpel onderhoud na. De fiets heeft me de laatste zes jaar de mooiste reis- en fietsherinneringen gegeven dat ik spijt heb dat ik niet eerder zo’n monster heb gekocht. Ik kan er alles mee van trekkingsfiets tot forensenfiets en randonneursfiets. Wie bovendien een beetje getraind is en alle overbodigheid van een OR verwijderd en de mondial banden vervangt door slicks dan creëer je van een OR gewoon een supersnelle reesert, waarmee je echt heel veel wannebee racefietsertjes voorbij knalt.
    Met een OR lekker XC-ritjes gaat ook prima behalve dan als je echt snel wilt gaan dan mis je de rockshox wel, iets wat 57mm dikke racing ralphs ook niet kunnen compenseren.

    Spijtig te horen dat je oude MR je vaak in de steek heeft gelaten. Ben wel benieuwd hoe zwaar je bent en hoe je fietsrijtechniek is. In de alpen zou ik de voorkeur geven aan schijfremmen. Pompend remmen ipv slepend om oververhitting zien te voorkomen. Syntace p6 zadelpen is the best. Mijn RnR heeft me nog niet in de steek gelaten, maar ik ben niet naief om te denken dat een Idworx niet kapot kan. Je betaalt wat en je krijgt wat maar als je in wonderen gelooft ben je wel wat naief. Voor mij een dikke pluim voor het merk idworx. Altijd goede service gehad en respect voor de innovatieve kracht en het blijven nastreven van perfectie van zo’n klein bedrijf.

  126. Beste Wim,

    Ik ben met mijn ER door de Alpen geweest en zelfs de Alpe d”Huzes afgedaald. Velgremmen voldeden prima, alleen had ik te weinig spanning in de banden zodat voorband verdraaide en ventiel afschuurde, met 52 km/u. Nee, ik viel niet gelukkig, Goede fiets die ER!
    Pompend remmen is zinloos, de temperatuur opbouw is niet zomaar teniet gedaan.
    Dus ook met schijfremmen, pomp de banden tot 5+ bar op in de bergen.

    Nadeel van schijfremmen zijn de soms moeilijk verkrijgbare remblokken.

    Ja, ik ben ook helemaal weg van mijn Idworx ER. 35.000 km in 4 jaar, 3e ketting, nog originele tandwielen. Banden, de 3e achter, de 2e voor.
    Overige kosten, remblokken (1 maal) en Naaf spoel en smeerolie. Zeg 3* per 2 jaar, 16 euro per complete set.

    Alleen de achterlicht bedrading is wat storingsgevoelig.Verders compleet probleemloze fiets.

    Qua banden prefereer ik de Schwalbe Supreme Marathon, zeer goede antilek kwaliteiten, lage slijtage. Uiterst stabiel, uitstekende grip in de regen.

    De brede binnenband laat zich de eerste maal niet oppompen met goedkope kleine pompen, probeer het eerst thuis, en/of pomp hem 1 maal op, dan is de band, eh “ontmaagd”. Sorry dames.

  127. Karel, bedradingspunten van het achterspatbord goed schoonmaken en inspuiten met een Konservierungswax Transparant van VW artikelennr. AKR 321 M15 4.
    Zeker dat je probleem is verholpen, ik gebruik het al jaren om elektra contactpunten tegen corrosie te beschermen.
    Ik gebruik het b.v. ook bij The Plug.

  128. Wim, dank je.

    Nog een pluspunt van de Idworx is zijn crash bestendigheid. Ik ging, door een ander veroorzaakt, finaal over de kop en belandde in het ziekenhuis. Bij de fiets was de schade beperkt tot de fietscomputer en het achterspatbord en achterlicht beschadigd.

  129. Hallo,
    Ben nieuw en heb me aardig ingelezen; sta op het punt om een Idworx te kopen maar blijf stoeien met de maatvoering. Op basis van standaard maatadvies van Idworx zou ik een XL moeten hebben, proef gereden op L en XL en fietsenmaker heeft beide fietsen goed afgesteld en aangegeven wat er nog anders zou moeten (zadel wat meer naar achteren) Vanuit mijn verleden was ik gewend om een sportief te fietsen (beetje “dieper”), maar ik merk dat ik steeds vaker last kreeg van mijn polsen. Ik word ook al wat ouder 😉 en omdat er toch de intentie is om wat verdre te gaan fietsen is dit toch een “vrees-punt”
    Advies van fietsenmaker was xl en nu tijdelijk met kortere stuurpen, zodat ik in de toekomst de mogelijkheid zou hebben om wat meer comfort te creëren door de stuurpen weer wat langer te maken. Leek mij een slim en goed advies, maar op de L had ik direct een prettige en vertrouwde zit.

    Graag hoor ik wat jullie mening over wat wijsheid is.
    Gerard

  130. Oei, oei Gerard, jouw verhaal lezende, wordt dit een lastige beslissing!
    Feitelijk zou je op je gevoel moeten afgaan, maar gevoel kan je ook bedriegen.
    Voor het advies van de fietsenmaker valt wat te zeggen, maar……………..op de L versie fiets je prettig en het voelde vertrouwd aan.
    Wellicht biedt het zitten op een pasfiets uitkomst om zo de exacte maten en je eventuele (lichamelijke) klachten in kaart te brengen.
    Een uitgebreide proefrit van minimaal een dag voor zowel de L als de XL versie zal hopelijk uitkomst bieden.
    Een second opinion behoort ook nog tot de mogelijkheden (misschien Michiel van den Brink?).
    Hopelijk maak je de juiste keuze, want een Idworx is tenslotte geen broodje van de bakker.
    Veel wijsheid bij de beslissing (ik zou niet graag in je schoenen staan).

  131. De idworx easy rohler is een mooie fiets waarover ik twee vragen heb, hopelijk kunt u mij hierbij helpen. Welk model/ type SKS spatborden zitten er op de fiets en welk model stuur? Ik kan dit nergens terug vinden…

    Bij voorbaat dank!

  132. De spatborden zijn geen standaard model uit de SKS-collectie. In deze vorm worden ze speciaal voor Idworx gemaakt.

    Het type stuur dat er standaard op zit is eigenlijk nauwelijks van belang. Ga ermee rijden. Als het bevalt, dan laat je het zitten, zoniet, dan moet je met hulp van de fietsverkoper verschillende modellen uitproberen.

  133. Gerard, last van je polsen kun je ontzien door zo hoog mogelijk een ligstuur te plaatsen. Zorg er wel voor dat je bij aanschaf van een nieuwe fiets nooit de vorkbuis laat afzagen als je een ahead systeem hebt. Zo kun je maximale hoogte voor je ligstuur creëren. Zo ga je comfortabel en snel zonder je polsen te belasten.

  134. Beste Lambert. Ik heb gewoon het standaard stuur, wel met extra grote endbars. zodat je je handen kan verzetten, de enige manier om pijnlijke polsen op lange afstanden te voorkomen. je kan desnoods ook ligbeugels erop monteren. Of van die grote oren. Er is veel plek en door de stevige bevestiging kan het allemaal makkelijk. Er staat nu 36.000 km op mijn ER, in 4 jaar.

  135. Uit de nieuwe cataloog (2016) blijkt dat er van de ER Evo nu ook een “Light Spec” is uitgebracht. Die weegt zo maar even 2,7 kg minder dan de Travel Spec, maar naast de banden, de achterdrager en de handvatten zie ik precies weinig verschil. Ik kan me moeilijk indenken dat die dingen alleen de fiets een kleine 20% lichter gaan maken. Of zie ik dat mis?

  136. Als toevoeging nog het ontbreken van The Brace, geen slot en ongetwijfeld een iets smaller spatbord. Verder kom ik ook niet en de brochure geeft mij verder ook geen info meer. Aanvullingen ….

  137. Ik heb de lightspec Idworx gisteren gezien op de Bikemotion.
    Idworx heeft zelf 3 steuntjes via 3D printer ontworpen om de smallere spatborden dicht op de 35 mm banden te zetten.

    Gewichtsvoordeel wordt het meest behaald in de banden en het ontbrekende slot. Het verschil met de 50 mm almotion en de 35 mm kojak is bijna 500 gr per band. Een slot weegt normaal ong 800 gr.
    De tubus fly achterdrager geeft een voordeel van ong 300 gr.
    De resterende andere delen ( EBB lite, handvaten, geen brace, smaller spatbord) brengen het resterende gewichtsvoordeel.

    Er is mij uitgelegd dat ombouw ( bv in de wintermaanden ) naar bredere banden mogelijk is. De brede spatborden zijn dan weer noodzakelijk.
    De velg-breedte is gelijk ,dan aan die van de travel spec.

  138. 35 mm Kojak, prachtig snel bandje, maar (imho) lekgevoelig (ben dan ook 97kg). Jammer dat ze geen 50mm versie van de Kojak hebben (alleen in 26″) Marathon Racer en Supreme zijn ook in 700x35c te verkrijgen, bevallen me iets beter. Iemand nog een duurzamere tip voor een 35mm winterband?

  139. Michiel, is inderdaad de afstand voor spatbord / trapper zoveel korter bij de Easy Rohler dan bij de Travel Lite?

  140. Ten tijde van deze test wel. Ik weet niet hoeveel dat nu nog is, aangezien we weer een paar jaar verder zijn en Idworx steeds kleine veranderingen doorvoert.

  141. Goede middag, ik ben Jan Odinga te Burgum (Fr) ik denk 10 jaar gelden zon geweldige
    idworx easy rohler gekocht bij Mijndert fiets plus in Leeuwarden.
    Vandaag zie ik bij het opstappen in de rechter buis tussen het ketting ter hoogte van de band dus vlak achter het trapnaaf, op de bovenkant van die buis.
    Als ik afstap is hij zichtbaar en als ik op de fiets zit is hij weer dicht. Vraag: volgens mij is dit een fabriek foutje er zit ergens te veel spanning in het frame.
    Graag uw reactie, met vriendelijke groet Jan Odinga Tuorrebout 104 9251TG Burgum

  142. Beste Jan, er ontbreekt een woord in je bericht, dus ik weet niet wat je ziet. Zie je een gat? Een scheur? Dan snel naar je dealer!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *