Aanschouw de Koga Signature Traveller KS-TR 28 met Rohloff-naaf en tandriem-overbrenging. Een Koga Signature kan je zelf online samenstellen en op laten bouwen als toerfiets, trekkingfiets of fiets voor alledag. Ik heb hem uitgebreid mogen testen.
Na de robuuste Van Nicholas Pioneer, rij ik nu weer met een Rohloff-tandriem combinatie. Dit aandrijfsysteem is op dit moment erg hot en er is veel discussie over gaande op internet. Opmerkelijk is dat de meest kritische discussies gevoerd worden door mensen die zelf geen praktijkervaring met de tandriem hebben. Daarom ga ik na deze Koga Signature nog even lekker door met het testen van tandriemfietsjes. Hoezeer de meningen ook verdeeld lijken te zijn, ik vind het een heerlijk systeem!
De Signature-afdeling van Koga biedt de mogelijkheid om je eigen ideale fiets op te bouwen. Middels een hele mooie online configurator kan je thuis achter je eigen computer met de samenstelling spelen. Je kan kiezen uit verschillende soorten frames, 26 of 28 inch wielen, diverse derailleursystemen, Rohloff-naaf, tandriem of ketting, diverse sturen, remsystemen, banden, zadels, etcetera. Rechts onder in beeld zie je het gewicht en de prijs van de gekozen samenstelling bij iedere aanpassing veranderen. Heel mooi gemaakt.
Het geteste exemplaar was van het model Traveller KS-TR 28 en als volgt opgebouwd:
- 7005 triple butted aluminium frame
- 28 inch wielen met KM21 Xstrong velgen
- Rohloff-naaf
- Gates tandriem
- Feathershock verende voorvork
- Verende zadelpen
- Vlinderstuur met leren bekleding
- Shimano XT V-brakes
- Shimano XT naafdynamo met B&M verlichting
- Tubus achterdrager
- Vredestein Perfect Tour 37 mm banden.
Dit was de fiets die Koga op de diverse fietsbeurzen toonde. Hieronder zie je hem achter twee 26-inch modellen staan.
Aluminium Triple Butted Frame.
Het frame van deze Signature is gemaakt van oversized, triple butted, aluminium buizen. Buizen met een grote diameter maken stijve constructies mogelijk, maar het gewicht dient ook binnen de perken te blijven en daar is dat ‘triple butted’ voor bedacht. Dit betekent dat de wanddikte van de buizen verdund wordt door ze te verhitten en op te rekken. De buis blijft dik op plaatsen waar het moet en wordt dunner op plaatsen waar het kan.
Een ‘plain’ buis heeft een wanddikte die over de hele lengte gelijk is. Een ‘single butted’ buis is in het midden een beetje verdund, een ‘double butted’ buis nog iets meer en een ‘triple butted’ buis heeft een drievoudige verdunning ondergaan. Zo is het frame van deze Koga relatief licht en toch stijf genoeg geworden.
Het frame is in twee kleuren verkrijgbaar: metallic zwart en blank gepolijst aluminium. De lasnaden van de zwarte frames zijn voor het spuiten mooi glad afgewerkt met plamuur. De blank gepolijste versies hebben duidelijk zichtbare lasnaden, omdat deze onder de blanke laklaag niet geplamuurd kunnen worden.
Koga past voor alle soorten afmontage één type frame toe. Het frame is dus geschikt voor zowel derailleursystemen als Rohloff met ketting of tandriem. Dat is voor Koga logistiek handiger en voordeliger dan wanneer ze voor iedere soort afmontage een specifiek frame zouden laten maken, zoals bijvoorbeeld Santos doet. Nadeel is wel dat er altijd een paar nokjes op het frame zitten die niet gebruikt worden, wat een beetje afbreuk doet aan de mooie strakke afwerking van het frame. Op het testmodel zitten er een paar nokjes voor derailleurkabels niets te doen, maar verder ziet het geheel er keurig en sjiek uit.
In verhouding tot de framemaat heeft het Signature-frame een vrij kort balhoofd. De boven- en onderbuis komen bij de meeste maten dicht bij elkaar samen. Aangezien praktisch alle Signatures verkocht worden met een paar centimeters aan spacers onder de stuurpen om de gewenste stuurhoogte te bereiken, zou Koga het balhoofd gerust met zo’n twee of drie centimeter mogen verlengen. Dat zal mooier staan en het levert ook wat meer torsiestijfheid op.
Duurzame afmontage met Rohloff-naaf en tandriem.
Over Rohloff (bijna) niets dan lof. Wil je meer weten over deze versnellingsnaaf van Duitse makelij, lees dan dit artikel.
Koga monteert om logistieke redenen uitsluitend Rohloff-naven die voorbereid zijn op schijfremmen, ook op de fietsen die besteld worden met velgremmen. Dat betekent dat je altijd een Rohloff-naaf krijgt met schroefgaatjes voor remschijven…
De bediening van de versnellingen gebeurt via de zogeheten klikbox. Dit is een afneembare unit waar de kabels in uitkomen en die vervolgens via een tweetal tandwielen de versnellingsnaaf over laat schakelen. Dit werkt minder licht en precies dan een Rohloff-naaf waar de schakelkabels direct in uit komen, maar het is wel eenvoudiger om de schakelkabels los te koppelen wanneer het achterwiel uitgenomen moet worden.
Het vervangen van een gebroken schakelkabel is bij de klikbox een lastig klusje en je kan geen noodoplossing met een schoenveter aanleggen, zoals bij de naaf met interne kabels vaak wel het geval is. Gelukkig is de kans op een gebroken kabel bij een Rohloff-naaf niet groot, omdat deze, in tegenstelling tot bij een derailleur, niet constant onder spanning staat.
Verstelbare achterpatten en Rohloff-naaf met klikbox
Ik heb in wisselende herfstige en winterse omstandigheden met de Koga gereden en de Rohloff-naaf gaf, zoals verwacht, geen krimp. Stof, zand, water, sneeuw en vrieskou hebben geen nadelige invloed op de Rohloff-naaf. In de ochtend reed ik meerdere keren met veertien graden vorst naar mijn werk en ondanks dat de fiets de hele nacht buiten in de ijzige kou had gestaan, had de Rohloff-naaf geen last van bevriezing. Dat was bij mijn derailleurfietsje altijd wel anders… Door vastgevroren versnellingskabels kan een derailleur niet meer schakelen, maar een beetje ijs in de schakelkabels van Rohloff is niet erg. De draaischakelaar draait even wat zwaarder, maar na een paar bewegingen is het ijs tussen de tandwieltjes vandaan geperst en draait het geheel weer soepel. Winterproof dus!
Koga heeft in de achtervork een systeem aangebracht om de ketting of tandriem te kunnen spannen. De achterpatten zijn met vier inbusbouten vastgezet en met twee stelbouten is het achterwiel horizontaal te verstellen. Op deze manier heeft Koga de ouderwetse kettingspanner met tandwieltje achterwege kunnen laten. Helaas zit het stelsysteem er bij een derailleurafmontage voor niets op.
Als je bij een Signature met Rohloff-naaf de ketting of tandriem opnieuw op spanning zet, dan moet je er wel op letten dat de blokjes van de velgremmen nog goed op de velgen uitgelijnd staan en desnoods opnieuw afstellen. Bij fietsen met een excentrische trapas (een draaibare trapas waarmee je de ketting spant) heb je hier geen last van. Let er ook op dat je bij tandriemfietsen het achterwiel altijd perfect recht uitlijnt, anders loopt de riem niet goed.
De tandriem hield zich tijdens de winter goed. Als het heel erg koud is, kan hij een heel klein beetje knerpen, als voetstappen in verse sneeuw. Dit is niet erg hinderlijk en klinkt zelfs wel een beetje gezellig. Een ketting kan veel meer herrie maken! De tandriem loopt lekker licht en soepel en ik hoefde me niet druk te maken over schoonmaken en smeren. Nooit meer last van gekraak en geknars en smeer aan de broekspijp. Ideaal!
De tandriem kan soms wel hinderlijk piepen… Als de tandriem iets te slap afgesteld staat, dan kan hij aan de onderkant van het achtertandwiel iets los komen en loopt hij tegen de snubber (het borgwieltje) aan. Je moet de riem dus goed op spanning houden en de snubber niet te dicht op de tandriem plaatsen.
Een andere oorzaak kan zijn dat de tandriem tegen de opstaande rand van de tandwielen aan loopt. De tandriem moet aan de zijkanten mooi vrij lopen en een perfecte uitlijning is dus noodzakelijk. Helaas heeft de Koga geen excentrische trapas die zijwaarts kan bewegen en waarmee de uitlijning heel eenvoudig te corrigeren is. Als de riem om wat voor reden dan ook langs de rand schuurt, dan moet je de uitlijning corrigeren door het voortandwiel met ringetjes van verschillende diktes te monteren en dat is lastig… Gelukkig heb ik dit mogelijke probleem bij het testmodel en bij exemplaren van huidige Signature-rijders nog niet geconstateerd.
Over de verschillen tussen deze Koga en fietsen met een excentrische trapas kan je in dit artikel meer lezen.
De tandriem is er nooit afgelopen door ophoping van sneeuw en ijs, want hij perst de sneeuw bij het voortandwiel tussen de tandjes door en bij het achtertandwiel wordt vuil en sneeuw zijwaarts uit het tandwiel geperst middels de zogeheten mudports.
Hoe rijdt dat nou?
De Koga Signature in 28-inch uitvoering heeft een gemiddelde geometrie, niet uitgesproken sportief, maar ook niet tuttig lui. Met verschillende sturen en afstellingen kan je er een comfortabele toerfiets mee maken, maar ook een sportieve trekking-hybride. Het geteste model had een vlinderstuur en het bleek moeilijk om daarmee een sportieve zithouding te vinden.
Een vlinderstuur verkort je zithouding met zo’n 5 centimeter en je handen zitten ook dichter bij elkaar, wat niet lekker stuurt als je tassen aan je voorvork hebt hangen. Een vlinderstuur werkt eigenlijk alleen goed als deze zo’n 8 centimeter boven je zadel afgesteld staat. Als je van een beetje stevig doorrijden en klimmen houdt, ga dan voor een recht ATB-stuur met bar-ends. Dat is ook veel beter voor de controle wanneer je met voortassen rijdt.
Het frame van de Signature is lekker stijf en ook met bagage voelt het geheel strak aan. Kaal is de Koga is een beetje aan de stugge kant, maar met bepakking klopt het geheel helemaal en rijdt hij comfortabeler. Een goede trekkingfiets krijgt een rustiger rijgedrag wanneer hij volgehangen wordt met bagage en dat is bij deze Koga het geval. De bagagedrager van Tubus is top en heeft 30 jaar (!!) garantie. Met twee volle achtertassen heeft de Signature niet snel last van een wiebelkont. Ook met een met boodschappen volgeladen Ortlieb tas aan één kant blijft de Koga goed rechtuit rijden.
Vering? Doemaarnie…
Op z’n 28-inch wielen komt de Signature vlot vooruit. Echter, met z’n 37mm banden en stijve frame is hij wel wat stuiterig en trillingen komen goed door in de handvatten. Ondanks de aanwezige verende voorvork!
De Feathershock verende voorvork ziet er, met het in het balhoofd weggewerkte veerelement, mooi slank uit. Hij kan echter alleen grotere klappen als drempels en boomwortels verwerken. Kleinere trillingen komen ongefilterd door. En het zijn juist de trillingen van o.a. klinkers, stoeptegels en grindweggetjes die zo vermoeiend werken. Daar moet het comfort toch echt uit de banden komen en dan schieten de 37 mm banden, die je goed op spanning moet houden, tekort.
Ik heb ook exemplaren met 47 en 50 mm banden en een vaste voorvork gereden en die voelden in alle omstandigheden comfortabeler, stabieler en rustiger aan. Dikkere banden met iets minder druk zijn heel goed in staat om trillingen glad te strijken en de rolweerstand op minder gladde ondergrond wordt ook nog eens lager!
Op snelheid kan de Feathershock voorvork op hobbelige paden hinderlijk klapperen, omdat deze minder stijf is. De vaste ‘Widebone’ voorvork is stabieler, lichter en betrouwbaarder. De Feathershock voorvork is alleen fijn als je de Koga uitsluitend gebruikt als toerfiets. Een Signature met Widebone vork en dikkere banden rijdt en stuurt het fijnst. Punt.
Deze Koga Signature was ook uitgerust met een verende zadelpen. Over deze optie kan ik kort zijn: kies ‘m niet! Zo’n telescopische pen voegt in de praktijk nauwelijks tot geen extra comfort toe en krijgt op den duur altijd zijwaartse speling. De duurdere optie, de Airwings Evolution 360, is wel wat beter, maar met een meerprijs van ruim honderd euro toch ook niet echt een aanrader…
Als je zo nodig zadelvering wil of vanwege rugklachten nodig hebt, koop dan de enige goede verende zadelpen die nu op de markt is: de Cane Creek Thudbuster. Deze veert niet telescopisch, maar met een parallellogram scharniersysteem. De Cane Creek zadelpen kost echter wel een lieve duit en komt niet in de optielijst van Koga voor.
Tips voor het samenstellen van je eigen Signature trekkingfiets
Het heeft op zich niet zo heel veel zin om de test-Koga heel kritisch op z’n afmontage te beoordelen, want uiteindelijk kan je zelf, afhankelijk van je gebruiksdoelen en budget, bepalen hoe je je eigen fiets aangekleed wil hebben. Je moet bij ieder onderdeel zelf heel bewust de afweging maken of je het wil en/of nodig hebt. Een dealer die veel ervaring heeft met trekkingfietsen kan je daarbij assisteren.
Het testexemplaar was uitgerust met een prima Shimano XT naafdynamo in combinatie met een B&M Lumotec koplamp met 40 Lux lichtopbrengst. Dit voldoet in de meeste gevallen prima, maar als je met een Rohloff-naaf kiest voor kwaliteit en duurzaamheid, dan is de SON naafdynamo met de 80 Lux Edelux koplamp een beter in verhouding staande keus.
De Shimano XT V-brakes op het testmodel waren prima op hun taak berekend. Wil je iets meer degelijkheid en minder onderhoud, kies dan de Magura HS33 hydraulische velgremmen. De optionele schijfremmen zijn voor een zwaar belaste trekkingfiets als deze Signature niet aan te raden. Te gevoelig voor vuil en beschadiging, met een grote kans op aanlopen en piepen. Bovendien worden de spaken er extra door belast. Van mij mogen ze die schijfremmen helemaal uit de optielijst verwijderen, maar ja… er zal wel vraag naar zijn. Omdat het stoer staat ofzo…
De Magura’s zijn perfect te doseren, hebben een hoge remkracht, zijn onderhoudsvriendelijker dankzij de hydraulische leidingen en de remblokken zijn dikker en gaan derhalve langer mee dan die van V-brakes. Ook hoef je de Magura’s in principe nooit af te stellen en de remblokken vervang je in een paar simpele handelingen. Magura geeft 5 jaar garantie op lekkage.
Topmateriaal: Magura HS33 remmen en SON Edelux koplamp
Voor mensen die lange fietsvakanties willen ondernemen en die in bijna alle omstandigheden met de Signature willen kunnen rijden heb ik een, in mijn ogen, ideale samenstelling gemaakt. Ik ben hierbij uitgegaan van de beste mix van betrouwbaarheid, degelijkheid, rijcomfort en een betrouwbaar rijgedrag.
- Aluminium KS-TR 28 frame (stijf en stabiel)
- Widebone vaste voorvork (betrouwbaar en stabiel)
- Rohloff-naaf (duurzaam, onderhoudsvriendelijk en veel bedieningsgemak)
- Gates tandriem (schoon, stil, onderhoudsvriendelijk en duurzaam)
- KM21 Xstrong velgen
- Schwalbe Supreme 50 mm banden (comfortabel en lichtlopend)
- Magura HS33 hydraulische velgremmen (krachtig, duurzaam en betrouwbaar)
- SON naafdynamo met SON Edelux koplamp (lichtlopend en grote lichtopbrengst)
- Vaste zadelpen (betrouwbaar)
- Recht stuur met Ergon handvatten en bar-ends (actieve zithouding en veel controle)
- Tubus Logo achterdrager en Ergo lowrider (sterk, betrouwbaar en stabiel)
Voor het ruigere trekkingwerk met veel onverharde wegen kan je een 26-inch versie laten bouwen met robuuste Schwalbe Marathon Mondial banden.
Helemaal compleet, dus inclusief slot, bidons, pomp en pedalen, weegt de Koga Signature in deze configuratie net geen 18 kilo, wat een vrij gemiddeld gewicht is. De prijs van deze uitvoering is (op het moment van schrijven) €3649,-
Sinds kort is het bij Koga ook mogelijk om de Rohloff-naaf, naast zilver, in zwart, blauw of rood te bestellen. Met bijbehorende zwarte, blauwe of rode SON naafdynamo en SON Edelux koplamp! Cool!
De Koga Signature is een goede, degelijke allrounder gebleken, maar het rijgedrag is sterk afhankelijk van de samenstelling. Het frame is de stijfste uit de hele Koga-collectie en vormt een stevige basis voor een duurzame en robuuste trekkingfiets. Verder bepaal je zelf wat je er allemaal aan laat schroeven, maar bedenk goed: alles wat beweegt (vering) kan kapot en komt het rijgedrag en de betrouwbaarheid van de fiets niet per definitie ten goede. Kies dus wijs en laat je goed informeren door een kundige dealer. Maak vervolgens een proefrit en oordeel zelf.
Ik heb de Signature met veel plezier gebruikt voor woon-werk verkeer en diverse tochten in de omgeving over alle soorten ondergrond. Ik heb er zelfs mountainbikeroutes door de bossen en over de heide mee gereden. Smalle, slingerende bospaadjes met niet al te zachte ondergrond kan de Signature prima aan! Als je vervolgens kiest voor de breedst mogelijke banden, dan heb je een trekkingfiets waarmee je met veel genot en in stijl over de meest uiteenlopende soorten wegen en paden binnen en buiten Europa rond kan trekken. Amen.
Dat is niet verkeerd. Die 50 mm banden, kunnen die erop zonder spatborden weg te halen?
Michiel, mooi en duidelijk testverslag!
Ik vind het een compliment waard, dat je ook wat kritische opmerkingen plaatst t.a.v. Gates riem aandrijving.
47 mm banden zouden m.i. nog wel passen maar 50 mm betwijfel ik, wel als je de spatborden verwijdert.
Frits
Als je ‘m bestelt met brede banden, dan monteert Koga ook bredere spatborden. De ruimte houdt niet veel over, maar het past.
Je kunt bij de signature ook andere frames kiezen , waaronder een stalen randonneursframe. Weet je misschien hoe sterk en strak dat frame zich gedraagt?
@ Joh: Ja, dat frame is bij lange na niet zo stijf als de aluminium versies. Het Randonneurframe heeft niet mijn voorkeur; te slap en te zwaar en… in tegenstelling tot wat ‘men’ vaak beweert, ik vind hem niet comfortabeler rijden…
michiel, dank je voor de reactie. ik heb even de signature site bekeken: het is 2,6 kg voor staal vs. 1,9 kg voor aluminium. een merkbaar verschil maar ik realiseerde me nog niet dat het gewicht van een dergelijke fiets voor bijna 90% helemaal niet bepaald wordt door het frame maar door wat je er op en aan laat schroeven!
overigens vond ik de review erg nuttig. ik overweeg een signature, maar ik zocht nu informatie over de Gaastra 4.14 (de Poor-man’s idworx), en kwam toen hier terecht.
Klopt, de afmontage is het meest gewichtsbepalend. Je kan met het randonneurframe best een licht fietsje bouwen, maar in de vorm van de standaard Randonneur uit de Kogafolder vind ik ‘m te zwaar, vooral in relatie tot de stijfheid. Met tassen beladen wordt het verschil in stijfheid extra duidelijk voelbaar.
De Gaastra is met z’n dikke buizen net zo stijf geconstrueerd als de Idworx en is exact een kilo zwaarder. Dat illustreert heel mooi het verschil tussen alu en staal.
De op de Signature site opgegeven gewichten zijn overigens meestal naar beneden afgerond en verschillen per framemaat. Zo weegt het slot volgens de site 700 gram, wat in werkelijkheid 750 gram is. Meerdere afrondingen van minus 50 gram kunnen een voelbaar effect op het eindresultaat hebben. Tel gerust zo’n 10% bij het opgegeven gewicht op.
50 gram is voor de sleutel 😉
Twee sleutels! 🙂
Michiel,
zit er erg veel verschil in de 26 en 28 versie qua rijeigenschappen.
ga de fiets bestellen, maar twijfel over de wielmaat.
Rij nu op een 28 randonneur van koga.
Eigenlijk vreemd dat mensen denken dat een 28″ trekkingbike zoveel gratis sneller is dan een 26″ trekkingbike. Alsof je het verschil in wattage merkt of je nou met een snelheid van 22,2kmh of met een snelheid van 22,4kmh fietst. Ik zou me een stuk prettiger voelen met de wetenschap dat je onder een 26″ sterkere wielen hebt en hoogstwaarschijnlijk ook bredere banden kunt plaatsen. Altijd prettig als je een stukje onverhard in je route wilt opnemen.
Een 28″ heeft alleen zin als je voortdurend met smalle bandjes toe kunt, geen voortassen meesjouwt, strakke kleding draagt en voornamelijk op asfalt fietst. Voor de rest zie ik alleen maar voordelen van een 26″, die overigens met smalle bandjes, zonder voortassen, in strakke kleding op asfalt ook supersnel fietst.
Ach, ik heb met mijn 28 inch nergens last van hoor. Ik rijd graag onverhard, en zeker door het bos.
Heb tot 30 kg bagage mee voor een lange tocht (all in, dus ook water enz), schwalbe supremes van 37 eronder, afgelopen vakantie met 2 28 inch fietsen, zelfde bandjes, veel opgebroken wegen en binnendoorwegen offroad genomen
Geen slag in wiel, geen spaakbreuk, geen lekke band…
en daar zaten echt wegen tussen waarvan ik dacht dat het een mirakel was dat ik niets stuk reed.
Ik ga zeker niet zeggen dat 28 inch even sterk is als 26… ik zeg alleen maar dat je met 28 inch ook gewoon lekker offroad kan
@ Jaap: Het rendementsverschil tussen 26 en 28 inch is, zoals fiets71 hierboven omschrijft, in veel gevallen verwaarloosbaar. Althans, bij bepakte trekkingfietsen. Bij kale lichtgewicht mountainbikes is het een heel ander verhaal.
Er is wel een groot verschil in rijgedrag tussen de twee Signature modellen door andere geometrie, verschillen in zwaartepunt en zithouding, etc. Ga ze dus allebei maar eens uitproberen bij een dealer die ze beiden heeft staan.
Als je een Randonneur gewend bent, dan zal de 28″ Signature vrij snel vertrouwd aanvoelen. De 26″ is wat mountainbikeriger.
Hoi Michiel,
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb op de 26 uitvoering gereden met belt-drive en vond het strakke en wendbare gedrag van de fiets wel fijn.
Heb in het verleden wel veel gemountainbiked.
Vond de zithouding tov mijn randonneur wel even anders, maar ik denk en ( hoop) dat het een kwestie van gewennig is. En natuurlijk de fiets goed afstellen met het juiste stuur en stuurpen.
Ga hem morgenavond met mijn kogadealer opbouwen en bestellen.
Als ik op het forum van de wereldfietser naar info zoek, valt me altijd op dat er een zekere hekel tegen koga is. Kun jij dit verklaren?
Wij rijden al 5 jaar naar volle tevredenheid koga randonneurs en hebben nooit problemen. Ook vol bepakt op fietsvakanties.
Als ik een signature ga opbouwen met goede componenten zijn ze ook echt niet duurder dan vergelijkbare fabrikanten.
Groetjes Jaap
@ Jaap: Er heerst op het WF-forum op wel meer gebieden en tegen meerdere merken een “hekel”-sfeertje… Erg jammer en in mijn ogen vaak ook onterecht… Ik probeer het maar niet meer te verklaren.
Er is een klein clubje dat op het WF forum erg sfeerbepalend bezig is… Dit groepje is erg behoudend en staat sterk negatief kritisch tegenover alles wat modern en commercieel is. Ik voelde me niet thuis op dat forum en met hen de discussie aangaan bleek vaak verloren energie. Dat is 1 van de redenen waarom ik SintChristophorus.nl ben begonnen.
michiel,
Das duidelijke taal.
Ik had dat vermoeden al.
Compliment voor deze site.
Duidelijk zonder vooroordelen.
Groet jaap
@ Jaap: Ik zal niet ontkennen dat ook ik soms wel mijn vooroordelen heb. En natuurlijk mijn persoonlijke voorkeur.
Ik probeer echter wel zo veel mogelijk alle fietsen en technieken van meerdere kanten te bekijken en het liefst pas na een uitgebreide test een oordeel te vellen. Ook sta ik altijd open voor nieuwe technieken en ik hoop nog heel vaak en heel lang via deze site nieuwe ontwikkelingen te mogen tonen en testen.
Michiel,
Klopt, iedereen heeft zijn voorkeuren en vooroordelen,
En over smaak valt niet te twisten.
Maar goed, vanavond heb ik met mijn kogadealer de signature besteld.
Nu maar wachten hoelang het duurt in deze vakantie tijd.
Een weekje of 7 ongeveer. Hmmm kan niet wachten.
Signature zwart 26 inch. Rohloff met belt-drive. Son naafdynamo en lamp. Alles in zwart. Hs 33 magura. Recht stuur. Supreme 50mm.
Wat een dijk van een fietsje. Zal hem eens posten bij het forum van de wereldfietser. Zal veel commentaar opleveren denk ik. Haha.
Maar japie is er blij mee.
Groet Jaap
Michel, maar het zou wel leuk zijn als je ook eens een echte low-budget no-nonsense bike in de schijnwerpers zet (goedkoop en duurzaam) die niet aan een van de bekende merken is gerelateerd. Of eens een test van een mooie oude opgeknapte tweedehandsfiets, zou ook leuk zijn. Niet iedereen heeft immers het budget om 3000-7000 euro uit te geven voor een fiets en bepakking. Aangezien je hier altijd enorm dure fietsen plaatst (en je ook de enige bent die dit kan doen), waarvan de afmontage op sommige punten wel eens discutabel is mbt betrouwbaarheid en duurzaamheid, roept het natuurlijk wel de vraag op hoe onafhankelijk/commercieel je site in werkelijkheid is. Het is natuurlijk wel een feit dat een trekkingbike heel goed zonder son/gates/edelux/magura/rohloff en titanium kan, en dat scheelt meteen al een dikke 1500-5500 euro.
@ fiets71: Natuurlijk zijn er genoeg goede en betaalbare trekkingfietsen met derailleur te beoordelen. Die komen t.z.t. vanzelf een keer aan bod!
Daarnaast ben ik te druk om heel veel meer fietsen te testen en dan kies ik natuurlijk graag eerst voor het mooiste van het mooiste. Ik doe deze site immers vooral voor de lol. 🙂
Wat voor fiets rij je nu zelf?
Ik fiets van baggergoedkoop tot peperduur 🙂 dus trap zowel graag in de commercie-val, als dat ik ook maar al te graag mijn oude fietsen goed onderhoud en in lengte van dagen bewoonbaar houdt. Van singlespeed tot rohloff dus.
Ik zou het echt leuk vinden als er eens een keer een bombproof supergoedkoop gepimpt tweedehandsje of zelfopgebouwde fiets aan bod komt, eentje die alle nieuwe fietsen in de schaduw zet 🙂 Want zeg nou zelf, een goede fiets heeft vooral een goed frame en een paar goede wielen en banden nodig…. de rest kan al vrij snel goedkoop afgemonteerd worden.
In die zin is mooiste van het mooiste een relatief begrip. Het kan ook mooi zijn om zelf je fiets in elkaar te steken en te onderhouden en zo geld over te houden voor een langere reis. Het mooie zit toch vooral in het plezier van het fietsen zelf. En zorgen over je fiets maken hoeft dan ook niet meer, want je hebt zelf elk boutje aangedraaid ;).
Waarom moet het een commercie-val genoemd worden? Wat is er mis met commercie?
Over een aantal jaren is er toch ook tweedehands spul nodig voor de kleinere beurs, de centenkniepers, de zelfsleutelaars en de kleine groep excentriekelingen die niet in de commercie-val willen lopen?
Ook “ouwe meuk” is commercieel, want er is altijd geld mee gemoeid. Commercie is geen vies woord.
Tweedehands fietsen testen vind ik niet interessant, want het betreft dan altijd 1 specifiek exemplaar en daar heeft uiteindelijk slechts 1 koper wat aan.
Zelf opgebouwd spul is best leuk om in beeld te brengen, maar die doelgroep is klein. En de zelfbouwers zijn slim en/of eigenwijs genoeg om zelf te bepalen wat ze willen en hoe ze hun fiets opbouwen. Die hebben mijn reviews niet nodig. Ik maak het liefst het wat meer algemeen verkrijgbare ‘commerciele’ aanbod transparant met informatie en tests. Daar hebben de meeste mensen wat aan.
Maar als je een leuk zelfbouw-fietsje hebt staan, dan ben je welkom voor de categorie “De fiets van…”!
Beste Michiel,
Kun je mij vertellen of het bij een koga ks-tr 26 inch frame met rohloff en riem moeilijk is om het achterwiel, bij een lekke band bijvoorbeeld,
terug te plaatsen. Dit in verband met de rechte uitlijning van de riem.
Moet de riem, na het terugplaatsen van het wiel, opnieuw gespannen worden?? Als dat zo is lijkt me dat niet gemakkelijk onderweg.
Kun je mij dit uitleggen svp.
Vriendelijke groet,
Jaap Kok
Hoi Jaap,
Als het wiel recht zit, dan gaat deze er na het uitnemen ook gewoon weer recht in. Er verandert niets aan de uitlijning. De riem opnieuw spannen is ook niet nodig.
Michiel,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik dacht dat ik over alles goed had nagedacht, alleen dit was ik vergeten. Ben blij dat dat geen problemen geeft.
Mijn fiets wordt week 38 geleverd. Duurt wel effe, maar dan heb je ook wat.
Groet Jaap
Beste Jaap
Komt er op jouw bestelde fiets de center-track riemaandrijving of de tot nu toe gemonteerde CDC-riem ? Ik wacht namelijk nog even met bestellen . Volgens mijn fietsenmaker wordt eind dit jaar ( 2012 ) bij Koga de center-track riemaandrijving leverbaar
Hoi Peter,
Bij het opbouwen 3 weken geleden via het signature programma,
kwam het er op neer dat ik de cdc uitvoering zou krijgen.
Heb eens nagevraagd en mij is verteld dat de bouwers de voorraden cdc opmaken en dan pas overstappen.
Of dat allemaal waar is weet ik natuurlijk ook niet.
Contact gehad met de vakantiefietser en daar werd mij verteld dat de centertrack meer bedoeld is voor de shimanonaaf en de slappere frames.
Op een koga zou hij geen toegevoegde waarde hebben omdat de frames daar superstijf zijn.
Ik weet niet of dit allemaal klopt, misschien kan Michiel ons dit uitleggen?
Groet,
Jaap Kok
@ Peter: Ik zie geen reden om op de Center Track te wachten. Deze is voor toer- en trekkingfietsen namelijk niet beter dan de CDC-riem.
Het schijnt dat de Center Track wat beter met heel veel modder overweg kan, maar daar staat tegenover dat de CDC lichter loopt doordat deze niet tegen de opstaande rand aanloopt. De Center Track schuurt altijd tegen de opstaande middenrib aan.
De Center Track is geschikt voor fietsen die niet perfect uitgelijnd zijn en niet aan de stijfheidseisen van Rohloff voldoen. Shimano stelt geen eisen aan de stijfheid van het frame. Bij een te slap frame kan de riem eraf lopen, vandaar dat Gates de Center Track in het leven riep. De Koga Signature voldoet aan de technische eisen die Rohloff en Gates stellen en dus ben je met de lichter lopende CDC beter af.
@ Peter: Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat jouw fiets straks wat duurder uitvalt. Koga (en veel andere custom-build fietsmerken) past de prijzen namelijk continu aan, afhankelijk van de dan geldende prijzen van toeleveranciers, valutakoersen, etc. Als je een fiets online samenstelt en opslaat, dan is de opgegeven prijs slechts beperkt geldig.
@ Michiel, bedankt voor de snelle uitleg. Had ik het toch goed begrepen.
@Peter, ga bestellen. Ik heb er een dag mee proefgereden.
Super gewoon.
mmm, vreemd dat Koga dan toch de overstap maakt naar Center Track. Blijkbaar is deze vernieuwing van fabrikant Gates dus geen verbetering.
Wie zegt dat ze echt overstappen? Klopt dat wel.
Inderdaad , de keuze bij de koper laten. Dit zou het de beste oplossing zijn.
Michiel,
Kwam vandaag iemand tegen met een koga signature 26 inch uitvoering met rohloff en ketting. Hij had de fiets van december 2011.
Ik zag dat zijn frame niet deelbaar was voor een riem.
Ik meende dat koga maar met 1 type frame werkte wat en voor ketting en voor riem gebruikt kon worden?
Groet,
Jaap
@ Jaap: De oude, niet deelbare frames moesten natuurlijk eerst op.
@ Peter: het is sterk aan te raden om naar een dealer te gaan die veel ervaring met tandriemfietsen heeft. Deze zou bij voorkeur meerdere soorten tandriemfietsen in de showroom moeten hebben staan. Er gaan nogal veel onzinverhalen in het rond, ook onder fietsenwinkels, dus let er op dat je met iemand met verstand van zaken te maken hebt.
Beste mensen, met interesse jullie opmerkingen, commentaren en ervaringen gelezen. Ik heb besloten de commerciële economie in friesland te stimuleren en een Signature met Rohloff/riem te bestellen. 4-8 weken wachten maar daarna: Ardenne, here i come!!
nog 4-8 weken spanning en dan veel plezier gewenst met je aanwinst 🙂
Ik zal mijn ervaringen delen: goed, matig of slecht! (de Duitse economie wordt trouwens ook aardig gestimuleerd met zo’n Rohloff, zeg. Pfffff…)
Ha Rob,
Proficiat met je mooie fiets. Ik sta voor week 38. Heb hem op 27 juli besteld. Vanaf morgen zou het weer 3 a 4 weken zijn. Vakantie weer voorbij bij koga. Kunnen ze met frisse zin aan onze fietsjes bouwen.
Groet,
Jaap
Nou, ik heb mijn fietsje. Twee weken eerder dan gepland.
wat een totaal andere fiets dan mijn randonneur. Super stijf. wendbaar.
Sávonds effe door het bos de son lamp testen. wat een bak licht.
Dan nog de rohloff en riem. Super gewoon.
Na de eerste week ben ik super positief. blij dat ik hem besteld heb.
Gefeliciteerd Jaap!
veel plezier ermee
Jaap, heel veel plezier met je nieuwe fiets en hou ons op de hoogte van je bevindingen.
Frits
Bedankt voor de felicitaties.
Ik ga mijn ervaringen hier plaatsen.
Groet jaap
Week 43 voor de mijne …..
Zo, even een kleine update.
Ik heb nu zo’n 280 km gefietst en zal wat ervaringen vertellen.
Mijn vorige fiets was een Koga randonneur 28 inch. Wat me bij mijn nieuwe signature 26 inch opvalt is het wendbare gedrag en vooral de stijfheid. Het verschil vind ik erg groot. Maar okee, het is maar wat je plezierig vind.
Als ik samen met mijn vrouw onderweg ben, zij heeft nog de randonneur lady van 2007, dan valt me vooral op als je over wat slechtere wegen rijd, dat aan haar fiets vanalles trilt cq rammelt.
Zij heeft de marathon supreme 37mm en ik de supreme 50mm.
Ik heb 3.5 bar en zij 4.5 bar. Ik rol rustig zonder een rammeltje over de hobbeltjes en zij stuitert erover. Het enigste geluid wat mijn fiets maakt is de rohloffnaaf in de lagere versnellingen. De riem is ook lekker stil.
Het enigste negatieve puntje is dat het een tijdje geduurd heeft voordat ik mijn ingereden B17 zadel weer goed had staan.
Voor de rest ben ik super positief over de 50mm banden, dat is echt een genot.
Het is een dijk van een fietsje waar ik ontzettend blij mee ben.
@Peter @ Michiel, er werd door jullie en door mij gepraat over de Gates cdc uitvoering, maar dat moet de cdx uitvoering zijn. Die zit op mijn fiets. Koga schijnt trouwens gauw genoeg op de cdx centertrack over te stappen.
De Signature die op dit moment aan de dealers getoond wordt en die straks op Bike Motion staat is al uitgerust met de Center Track.
Heren, jullie kunnen je eigen Signature in het forum aan ons showen!
Check: http://www.sintchristophorus.nl/ontmoeten/viewtopic.php?f=25&t=33
Michiel,
Heb jij al ervaring met de centertrack?
Weet je of je bij koga de keuze krijgt tussen cdx
of centertrack?
Hallo Michiel, ik loop achter bij de Koga Signature evaluatie, mijn ervaring is na ruim 5000 km de volgende
Tot 2011 reed ik op een Koga Citylite, 2*20 km regelmatig woon-werk verkeer (als soort training) maar als ik vanuit Apeldoorn m.b.v. Garmin over bijv. zandpaden naar “ B “ wilde fietsen, dan was dat lastig en zijn bredere banden handig. Bovendien wil ik volgend jaar een landschappelijke route fietsen van Lands End naar John O’Groats. Dan zijn lagere versnellingen gewenst.
Daarom dacht ik aan een Idworxs of een Koga Signature trekking fiets.
Op beide fietsen heb ik enkele proefkilometers gereden. Idworx rijdt soepel, schakelt vloeiend, maar met ketting kast en best prijzig.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor Koga Signature met 28 inch wielen en 47 mm Schwalbe banden, en vooarl vanwege de riem aandrijving omdat het onderhoudsarm is en de fiets elementair en transparant maakt. Zoals een fiets bedoeld is. Bovendien ben ik in mijn dagelijkse 7*24 productie omgeving machines gewend met riem aandrijving, dus dat lijkt mij voor een fiets zeker bewezen technologie.
Tot slot een bruin Brooks zadel met een scharnierende zadelpen van Cane Creek ipv een verende pen. Die verende pen was op de Citylite niet effectief en beviel mij niet. Nu ben ik er zeer tevreden over en aan het zadel ben ik gewend.
Stuur : de GR2-L bar ends zijn genoeg om af en toe een andere houding aan te nemen en zo te ontspannen
Geen naafdynamo maar “accu’s” voor de verlichting omdat ik de meeste km’s bij daglicht afleg (dus toch een E-bike). Daarnaast vond ik de kabels die Kopga onder het sparbord wegwerkt, geen praktische plek
Hobbeltjes:
Bestellen via Internet, maar er was een misverstand ivm de 47 mm Schwalbe banden in combinatie met de spatborden, die waren aanvankelijk te smal. Dit is door Koga en Bongers uitstekend opgelost.
Bij ± 4000 km hoorde ik tikken bij de trapas als ik er op stond: is keurig opgelost via het voorblad. In de vakante is op Kasseie wegen in Rugen de fietsstandaard iets los getrild. Daarvoor heb je dan de combi sleutel van Koga bij de hand
Hoe is de verdere afwerking ?
Met de riem aandrijving krijg je een elementaire en transparate fiets en dan wordt kabelgeleiding enzo opvallend. Dat had wat mij betreft weggewerkt mogen worden
Inmiddels heb ik er sinds december ruim 5500 km op gefietst.
De fiets zit goed, zadel veert voldoende, fietst lekker, de Magura HS33 remmen werken direct, banden zijn nog als nieuw (verbaast me wel)
Waar ik toch het meeste plezier van heb is de Rohloff versnelling : ik gebruik het veel en blijf zo bij tegenwind of stijging lang in mijn eigen “ritme” fietsen. De fiets loopt geruisloos en er rammelt niets. Dat maakt het tot een genot om te fietsen.. …als het droog weer is.
Samenvattend :
uitstekende fiets die me goed bevalt op meerdere soorten ondergrond
Beste mensen,
Ik lees met veel interesse jullie puzzels en parels rondom riemaandrijving e.d. Ik laat bij Berend Industries (Blom fietsen, Leusden) een fiets bouwen (Commuter) met Rohloff en belt drive. Ik heb allerlei fietsen bij Wim de Jong in alle rust mogen testen en ga de sprong wagen. Duurt nog wel twee maanden. Ik ben zeer benieuwd.
Koga is een week geleden overgestapt op de centertrack riem.
Ben benieuwd naar de ervaringen van deze riem en de slijtvastheid.
Santos is er nog mee aan het testen omdat zij vinden dat de riem te snel slijt.
3 weken geleden wilde mijn vrouw ook graag overstappen van haar randonneur lady naar een ks-tr 26 frame met rohloff en riem. Vanwege de stijfheid en omdat zij zag dat ik zo rustig langs haar fietste en zij over elk hobbeltje stuiterde. Ook had zij last van een zwabberende fiets als hij volgepakt was op vakantie.
Ik heb mijn dealer met koga laten bellen en zij hebben beloofd dat we nog de oude riem zouden krijgen. Ik ook makkelijker op vakantie’s ivm meenemen van maar een reserveriem.
Week 43 wordt hij geleverd. Dezelfde configuratie als de mijne.
Laat ze nu ook nog jarig zijn in week 43. Komt dat even goed uit.
Ik heb ook de knoop doorgehakt en een Koga Signature gekocht. ( Ik had al eerder gemeld dat ik misschien zou wachten op de center track-riem.)
Het gaat om een al bestaande nieuwe fiets met echt al mijn gewenste opties……rohloff ,son ,gates-riem ,hs33 ,brooks b17, wide bone vast.
Dit is een fiets zonder center track-riem. De center track riem moet zich maar eerst eens bewijzen ivm de hogere slijtage.
Mocht de huidige riem ooit vervangen moeten worden , over ik weet niet hoeveel km, kan altijd nog de overstap op center track gemaakt worden.
Ik zal de komende jaren wel in gaten houden of de huidige riem leverbaar blijft.
Dan heb ik altijd een reserve-riem beschikbaar.
De fiets wordt hoofdzakelijk gebruikt als woon-werk fiets en daarom gekozen voor schwalbe racer 40 mm banden.
Mooi Peter! Waar heb je hem gekocht?
De demo-fiets stond bij mijn plaatselijke dealer .(POT-Haaksbergen) Ik heb de laatste maanden vele tripjes gemaakt om fietsen te proberen bij meerdere dealers. ( santos, idworx, gaastra….. )
Toen is er bij mij wel een voorwaarde ontstaan : indien mogelijk…..fiets kopen bij een lokale dealer. Alleen al voor het gemak. Ik kan er altijd zo even aanwippen.
Vele dealers zijn op dit moment bezig met nieuwe modeljaar-fietsen en willen ook Signatures laten zien met de laatste opties ( center-track, pinza voorvork….)
Daarom kon ik nu met een klein voordeeltje deze demo-fiets kopen.
Beste mensen, Ik heb hem GEZIEN en AANGERAAKT! Week 43 werd hij netjes geleverd maar er moeten nog een paar dingetjes aan gebeuren (andere banden, een Mio en nog een electronisch dingetje om zowel de lamp als de Mio te voeden).
MORGEN IS HIJ KLAAR!
Ik maak een paar foto’s…..
Hoi Rob,
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop. Ik ben wel benieuwd naar dat electronisch dingetje om de lamp en de MIO (welke heb je aangeschaft) en gaat het dan om een naafdynamo?
Vr.g.,
Kees
Proficiat peter en rob. Mijn vrouw krijgt deze week haar fiets.
Ik geniet al een paar weken van de mijne.
Groet jaap
@Kees, ik heb de mijne via vanRijn in Vrouwenakker gekocht en hij wist me van een paar slimme veranderingen te overtuigen. Over dat dingetje heb ik niet doorgevraagd maar ik zal het hier doorgeven tzt.
@Jaap, mijn vrouw heeft ineens OOK zin in een nieuwe fiets! Duren maanden zijn dit! (Zij hoeft geen Rohhloff/Gates maar wel een naaf versnelling en zeker geen derailleur.)
@Jaap, Hoe bevalt de fiets nu een ruim een maand na je laatste reactie? Hoe gedraagt de riem zich zonder excentrische as?
@ Michiel, vanuit je werk nog nieuwe ervaringen opgedaan met de Koga Signature met riem? Is de Signature met riem met je ‘today’ kennis aan te bevelen?
Gijsbert, de fietsen bevallen uitstekend. De riem doet wat hij moet doen. Wij zijn heel blij dat we deze stap genomen hebben. De rohloff is gewoon super en door de riem bijna geen onderhoud meer.
@ Jaap, bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat je dus de riem niet opnieuw hebt hoeven bijstellen en de mogelijke problemen die Michiel in dit artikel beschrijft, nog niet hebt ervaren.
Gijsbert, door omstandigheden pas 1000km gefietst en moet de fiets zijn eerste onderhoudsbeurt nog krijgen. Ik heb de indruk dat de riem misschien ietsjes strakker mag, maar de riem bijstellen is eenmalig.
Gijsbert, een van de redenen dat ik voor Koga heb gekozen is de niet aanwezige excentrische trapas. De keuze voor een Rohloff met riemaandrijving was al gemaakt. Je kunt je misschien voorstellen, omdat naspannen van de riem niet nodig is, dat de excentrische trapas vast zou kunnen gaan zitten na langere tijd .
Een nieuwe vorm van onderhoud is dan noodzakelijk, namelijk de trapas losnemen en invetten
Ik weet niet hoe zich de moderne excenters houden ( zoals de mooie Buschnell bij Van Nicholas ) bij een langere tijd niet verstellen.
De excentrische trapas zoals die bij Idworx en Santos wordt toegepast vind ik wel een mooie oplossing bij het gebruik van een ketting
Ik fiets inmiddels een maand op mijn Signature. De fiets bevalt super. Rohloff en riemaandrijving zou ik in de toekomst niet meer willen missen.
Heerlijk stil en geen onderhoud.
Ik ben ook op zoek naar een dergelijke fiets, probleem dat ik zie bij Koga is bij het strak spannen van ketting of riem. Dan schuift het wiel iets naar achteren en moeten volgens mij de remblokjes bijgesteld worden, dit lijt me bij de Magura nauwelijks mogelijk.
Een dealer zegt dan dat er ruimte genoeg is, maar een ketting rekt toch wel en een velg is vrij smal dus lijkt me dat bijstellen toch echt nodig.
Hebben jullie hier ervaring mee?
@ Gerardt: Het klopt dat de remblokken versteld moeten worden. Misschien niet direct na een eerste keer aanspannen, maar daarna wel. Het remvlak van de velg is vrij smal, maar de Magura’s zijn ruim voldoende verstelbaar.
Een tandriem moet inderdaad minder vaak nagespannen worden dan een ketting, maar toch wel een paar keer gedurende de levensduur van de riem. Een ketting gemiddeld eens in de 1000 km, soms vaker en dan moeten de remblokken inderdaad meermaals bijgesteld worden.
@ Gijsbert: Ik ben in de praktijk nog geen nieuwe problemen tegen gekomen. Het is met het relatief kleine achtertandwiel (19 tands) wel heel belangrijk dat je de riem goed op spanning houdt, anders slaat hij makkelijk over. Houd de spanning dus ook goed zelf in de gaten en wacht niet met controleren tot de eerstvolgende servicebeurt.
Een 22 tands tandwiel dat bij Santos in gebruik is heeft wat minder last van overslaan.
Ik heb bij fietsen met een excentrische trapas wel meegemaakt dat de excenter vast zat, maar een klap met een hamer links en rechts maakte hem altijd wel weer los.
@Michiel: Is de riem spannen makkelijk zelf te doen?
Ja hoor, dat is niet moeilijk.
Het wordt uitgelegd in het tweede filmpje van dit artikel: http://www.sintchristophorus.nl/les-6-al-het-onderhoud-aan-een-rohloff-naaf/
@gijsbert, hier zijn enkele manieren om de riem te spannen/controleren
google maar eens op tension gauge carbon drive, hier vind je een handige tool.
Een meer profesionele tool vind je hier :
http://bicycles.stackexchange.com/questions/5187/how-to-measure-the-correct-belt-drive-tension
Zelfs op de site van gates kun je een app downloaden , hier test men de riemspanning als een soort gitaarsnaar, de juiste frequentie is dan bepalend. Deze manier is meer bedoeld als een controle.
@Jaap, wil je even kijken bij je achtertandwiel ? Heb jij de verbeterde uitvoering met afvoergaten ? ( de zgn CDX versie ).
@Peter, ik heb de cdx uitvoering. Had mijn twijfels in het begin. Maar op de site van gates kun je het nakijken.
@Jaap , ik heb je deze vraag gesteld omdat ik een raar verschijnsel heb meegemaakt tijdens het slechte weer van afgelopen week. Het leek net of de riem versprong.
Blijkbaar worden bij Koga verschillende delen door elkaar gebruikt. Ik heb de CDC versie met mudports( ??? ) . De CDX versie is een verbetering vanwege de betere afvoer van vuil en sneeuw bij het achtertandwiel.
Ik heb ook een ander type Son-dynamo. Bij mij is een center-lock Son-dynamo gemonteerd , eigenlijk bedoeld voor remschijven.
Dit terwijl bij mij Magura 33 aanwezig is. ( ??? )
De oorzaak zal waarschijnlijk logistiek liggen, net zoals de gebruikte Rohloff-naven die bedoeld zijn voor remschijven.
Ik hoop dat het geen willekeur is. Ik ga in overleg met mijn dealer.
@ Peter: je moet je riem weer wat strakker laten stellen, dan zal het overslaan verholpen zijn. Het maakt wat betreft overslaan niet uit welk tandwiel er gemonteerd is.
Koga maakt inderdaad altijd gebruik van naven die geschikt zijn voor schijfremmen, zowel Rohloff als Son. Jouw fiets klopt dus gewoon.
@ peter, hoeveel km heb je totaal gefietst tot de riem oversprong.
De Son dynamo vind ik geen probleem. Ik zie dat alleen bij foto`s op de sintchristophorus-ontmoeten-site er wel andere types ( met koga of son28 inscriptie ) zijn gemonteerd. Vandaar mijn twijfel over willekeur bij Koga, De werking is gelijk en dat is belangrijk.
Ik hoop alleen dat het achtertandwiel geen probleem oplevert. Ik denk zelf dat er een korte tijd een vuildeel of een bevroren deel tussen riem en tandwiel zat.
Riemspanning is goed, de riem is vorige week gespannen bij de eerste controle-beurt ( huidige km stand 600 )
@Michiel, als het achterwiel van mijn ks-tr 26 fiets goed uitgelijnd is, moet dan de afstand tussen de velg en de liggende achtervork aan bij de zijden hetzelfde zijn? Er zit bij mij namelijk een halve cm verschil tussen links en rechts.
Jaap, als het goed is zijn de twee liggende vorkpoten niet exact gelijk. Het is dus goed mogelijk dat er een verschil in afstand is. Check je band maar eens ten opzichte van de zadelbuis.
Ik lees de reacties over de bandenbreedte en ben er nog niet uit.
Geeft het problemen om op een 28 inch wiel met rohloff naaf een 50 mm band te leggen?
Past het net wel of net niet?
Of zijn er andere maten / merken (zoek wel een comfortabele goede band) breder dan 37 mm die zonder problemen goed passen?
Dank voor reacties.
Een 50mm band met niet teveel profiel past om de standaard 28″ velg. De beperking zit ‘m in de ruimte binnen het spatbord. Die is vrij krap. Het past net, maar er blijft weinig ruimte over voor ophopende modder en sneeuw en je moet goed opletten dat de spatbordstangetjes niet tegen de band buigen. Met 42mm Schwalbe Supreme banden houd je meer ruimte over binnen het spatbord en die rollen lekker licht en nog best comfortabel.
Als je echt graag 50mm banden zou willen, dan zou ik eens kijken naar de Santos Travel Lite en de Idworx Easy Rohler. Die zijn daar echt op gebouwd.
Een toevoeging van René
Koga signature geeft aan dat een 50 mm band niet past bij voorvork feathershock.
Welke goede / fijne band, breder dan 37 mm, zou wel passen?
Opnieuw dank voor evt. reacties/ hulp
Klopt, 50mm banden passen alleen onder de vaste aluminium en carbon voorvork. Maar met zulke dikke banden heb je geen voorvering nodig. De banden geven meer comfort dan zo’n bewegende vork. Onder de FeatherShock passen slechts 37mm banden.
Nu is het wel tijd voor een updateje: We hebben samen de eerste 1500km op de Signatures erop zitten. Heerlijke fietsen – in het kort. Ik heb een Rohloff/Gates aandrijving en mijn mooiere helft een afgesloten ketting en shimano naaf – verder gelijkwaardige fietsen.
Ik heb alvast de olie ververst in de naaf (ook al denken velen dat ik ze in de maling neem) al hoeft dat officieel nog niet – kwaad kan het niet en bovendien was de oude olie aardig zwart. Verder gingen er wat dingen tikken en kraken op een gegeven moment en de zadel was niet meer goed vast te krijgen. Kwestie van alles, echte ALLES goed aanzetten en de zadelbout van een beetje locktite voorzien. Daarna alles strak en vast en geruisloos zoals het hoort. Alhoewel, de eerste 7 versnellingen zijn nog wel duidelijk hoorbaar – en dat is heel goed te merken als je naast elkaar rijdt. Ik weet niet of het inmiddels minder wordt – in NL rijd ik bijna altijd boven de 8e dus loopt het niet in (of is dat onzin?). De riem is prima, het blauwe is er inmiddels af maar doet keurig z’n werk. Ik las zojuist een verslag waarbij het werd vervanging bij 9000km maar dat leek me erg vroeg, eerlijk gezegd. Enfin, wij moeten nog een paar oefen kilometers in de benen pompen en dan gaan we naar zuid duitsland.
@ Rob: de fiets waarbij de riem al na 9000km vervangen werd wordt erg intensief gebruikt. Vergelijkbaar met een mountainbike. Ik schat dat die riem nog makkelijk 5000km mee had kunnen gaan. Bij de meeste trekkingfietsen die niet zo ruig gebruikt worden ligt de maximaal haalbare kilometerstand per riem veel hoger.
Ook van mijn kant even een update.
Myriam en ik rijden beiden op een Signature 26 inch met rohloff en gates. Ik heb nu bijna 900km gefietst ( en niet 1000km zoals ik eerder aangaf ). Bij 800km zijn eerste beurt gehad en is de riem een beetje strakker gezet. Het was echt niet veel. Voor de rest was alles oké, want ik houd voor de rest alles goed in de gaten. Draai in het begin alle boutjes en moertjes veelvuldig na. Is vaak ook wel nodig is mijn ervaring. Vooral de standaard.
Mijn vrouw heeft dezelfde fiets in maat 50 en ik maat 57. Wat is dat optisch een wereld van verschil. Haar fiets is veel mooier om te zien.
Zij heeft er nu zo’n 650 km mee gefietst en haar fiets begon met kracht zetten flink geluid te maken. Ik heb toen het stelwieltje achter de riem iets verder van de riem afgezet. Toen was het probleem opgelost. De riem zal wel iets bijgesteld moeten worden.
Ik heb vanmiddag nog even een uurtje kunnen fietsen sind’s lange tijd en wat een genot was dat weer. Hopen dat het gauw beter weer wordt dan kunnen we weer grote tochten maken.
Myriam fietst als het weer mee zit dagelijks 8 km enkel naar haar werk en ze moet dan over een modderig fietspad door het bos. Als je ziet hoe dat fietsje eruit ziet, net een atb. Maar ja, ik hoef er niet meer naar te kijken of alles nog werkt. Geen ketting en blok meer schoonmaken en smeren. Heerlijk gewoon.
Toen zij haar fiets kreeg had ik er al zo’n 400 km opzitten en toen we alletwee in de 7 gingen fietsen kon je het verschil in geluid goed merken. Mijn rohloff was al een stuk stiller.
Zij durft met deze fiets ook over een slecht wegdek ook met snelheid naar onder te gaan. Ze vind deze fiets strak en stabiel. Ze had voorheen de randonneur lady van koga en die fiets was met bagage een ramp vergeleken met deze. Maarja, toen wist je niet beter.
Ik las dat Rob al zo snel zijn olie had ververst. @ Michiel, is het wellicht beter om voor het jaar om is of voor de 5000km te verversen?
Ondanks de toch wel forse investering van twee zulke fietsen hebben wij nog geen seconde spijt of twijfel over deze twee pracht fietsen.hebben
Beste fietsliefhebbers, mag ik jullie objectieve ervaringen horen omtrent het volgende.
Waar zou je voor kiezen als fietser op de harde weg in NL en tijdens vakanties, dus ook in dorpjes met straatwerk als klinkers en soms kinderkopjes en zo mogelijk het waarom van je voorkeur:
– de featherschock voorvork met 37 mm banden of de vast voorvork met 50 mm banden?
– fietst de 50 mm band merkbaar zwaarder dan de 37 mm?
Verder wordt me afgeraden een koga kettingfiets met remblokjes te combineren met rohloff. Opgegeven reden -> als je de ketting aan moet spannen trek je het wiel iets naar achter. Hierdoor is de positie van de remblokjes, die op het frame zitten, niet meer goed ten opzichte van de velg.
Idworx heeft het mechanisme “aanspannen ketting” op de trapas zitten en kent dit probleem niet, aldus het advies.
Heeft iemand, langdurige, ervaring met koga ketting in combinatie met rohloff m.b.t. aanspannen ketting en positie remblokjes op de velg?
Zijn de remblokjes bij te stellen zodat ze optimaal op de velg blijven, ook na vele km.
Alvast dank.
@Michiel,
Kun jij mij vertellen wat bij onze Koga ks-tr 26 inch fietsen met rohloff naaf en riem, 50 tanden voor en 19 tanden achter, de kleinste versnelling is omgezet naar derailleur. Op onze randonneur 28 inch was de kleinste versnelling 26 x 32. Hebben we nu een veel lichter verzet of is dat niet merkbaar?
Groet Jaap.
Ps we komen binnenkort op een vrijdag eens naar de winkel.
Moet nog wat reservespaken en een riem hebben. Heb je wel op voorraad denk ik?
Sinds kort fiets ik met een Koga traveller TS28 met Rohloff en gates center track.
Bij optrekken en versnellen piept m’n fiets als een oud versleten barrel.
Volgens Koga moet de riem en tandwiel wat ingevet worden.
Heeft iemand hier nog slechte ervaringen mee? Wat is dan het smeerloos voordeel nog van een riem?
Ik las hierboven iets over het rolletje achteraan. Dit staat toch niet tegen de riem?
Meestal rijd ik in de 9e of 10e versnelling. Ik heb dus 2 of 3 versnellingen die ik raar of zelden zal gebruiken. Ik zou ipv riem 120T en 50T TW voor (19T achter) naar 118T riem en 46T TW voor willen gaan.
Dit zou kunnen volgens Gates.
Is dit zinvol of weggegooid geld omdat de laagste versnellingen dan nooit gebruikt zullen worden in de bergen wegens veel te klein.
Alvast dank voor enige reactie.
Het smeren van de tandriem is nooit een goede oplossing!
Het piepen van de riem kan twee oorzaken hebben:
– De riem staat niet strak genoeg gespannen, waardoor de riem onderaan het achtertandwiel iets los komt en bij iedere aanzet tegen de snubber aan komt. Het is dan de snubber die het piepende geluid maakt.
– De riem is niet goed uitgelijnd waardoor hij tegen de opstaande rand van het voor- of achtertandwiel schuurt.
Michiel,ik kan op g-boxx.com niet vinden hoe met de Gates belt ruler de uitlijning van een Center Track is te controleren.
Bart, advies ….ga naar een fietsenmaker die ervaring heeft met riem-aandrijvingen.
Ook ik heb last gehad van een piepende riem, de riem wou ik niet gesmeerd hebben met een middeltje of siliconenspray.
Gates geeft trouwens wel het advies dat behandelen met een dry silicone nodig kan zijn.
Ik was zeer benieuwd of het piepen vanzelf na enige tijd weer weg zou gaan.
Dit was niet het geval.
Uiteindelijk heeft mijn fietsenmaker door afstellingen / uitlijning er voor gezorgd dat de riem niet meer piept.
Gevoelsmatig blijf ik het toch een gedoe vinden, afstellen, uitlijnen en zelfs de riem met een dry silicone doen, zou bij een riem toch niet hoeven, was altijd de mening.
Ik wil absoluut niet de discussie over riem / ketting aanzwengelen, maar is er behoudens de levensduur van de riem nu zoveel verschil met de ketting?
Alle verhalen over de riem goed of niet goed blijven mij toch wel een beetje verbazen.
Frits
@ Michiel, als je de riem spant bij een Koga gaat het achterwiel naar achteren. Gaat de schakelbox dan ook naar achteren? Met andere woorden komen de schakelkabels dan ook strakker te staan?
Ik ben al een keer met de fiets van Myriam teruggeweest naar de fietsenmaker omdat hij zo zwaar schakelde. De kabelspanners konden niet meer losser gezet worden. Ze hebben de box losgehaald en in het rolletje 1 kabel wat losser gezet. Het schakelen ging toen weer goed.
Nu heeft de fiets zijn eerste beurt gehad ( 1000 km ) en is de riem bijgespannen. Nu gaat het schakelen weer zwaar. De spanners kunnen niet verder gelost worden en de draaishifter gaat zwaar en er zit totaal geen speling in. Mijn fietsenmaker zegt nu dat het niet aan het spannen van de riem kan liggen.
Kun jij dit beamen?
De schakelbox en de kabels bewegen met het wiel mee en de schakelwerking staat volledig los van de riemspanning!
Dus als de riem gespannen wordt gaat de box wel mee naar achteren en komen de kabels dus ook strakker te staan?
Binnen en buitenkabel gaan samen mee, dus de spanning verandert niet
Ik zou graag nog even willen terugkomen op de 50mm Supreme banden. Michiel zegt terecht dat er erg weinig ruimte overblijft tussen band en spatscherm. Ik fiets als forens al een tijdje op een Koga Signature. Het eerste jaar met 50mm banden maar dit was een ergernis. De ruimte was echt veel te klein en in winter en herfst met wat modder op de fietspaden liepen mijn spatborden elke rit helemaal vol. Gek werd ik ervan! Ik heb nu 42mm banden en die hebben veel meer ruimte, iets minder comfort maar ik geloof dat ze wel iets lichter lopen.
Nou, het is al enkele maanden sinds ik hier iets van mn bevindingen heb achter gelaten, maar hier gaat ie dan:
Twee Signatures, eentje met Rohloff/gates en de andere met shimano11/omsloten ketting.
Inmiddels 3500 resp 2000 km erop zitten.
In een woord: Perfect! De 1-7 versn op de Rohloff is veel stiller geworden en schakelt soepeler dan voorheen. De Shimano – geen verschil soepel en precies.
Ik gebruik een Mio voor route/health dingetjes en overweeg een M172 USB van Kemo te monteren (op de Son) om de Mio op spanning te houden. Ik hoor wisselende geluiden maar ga het toch proberen. Tips en Truuks hoor ik graag!!
Ik zie op de Koga -site dat nu ook de combinatie Signature/Alfine 11/gates-riem mogelijk is.
Lijkt me de ideale woon-werk fiets of voor fietstochten in Nederland. Volgens mij is dit de eerste Alfine 11 – fiets met centertrack, die wel een stijf frame heeft. Het frame is namelijk ontworpen voor een Rohloff icm een riemaandrijving.
Hier even een update van mijn kant.
Wij zijn hemelvaartsdag vertrokken vanaf Roermond naar vlissingen Breskens om in sluis de Groene valleienroute op te pikken. De eerste dagen hadden we vol tegenwind richting de Franse kust. We werden bijna van onze fiets geblazen. Het was er ook erg koud bij. Vanaf Frankrijk hadden we veel regen en ook erg koud. Na 10 dagen hebben we besloten om er mee te stoppen omdat de vooruitzichten richting Luxemburg en de Eifel ronduit slecht waren. Onze dochter heeft ons met de auto teruggehaald. Dit slechte weer hebben wij op al onze fietsvakanties nog nimmer meegemaakt.
Het moraal van dit verhaal was onze Hilleberg tent die stond als een huis en liet geen druppeltje door.
En dan de koga’s met Rohloff en riem. Daar hoefden we ons dus geen zorgen om te maken. Over de Franse boerenweggetjes vol met leem van de boeren die met hun tractoren van het veld kwamen. De fietsen zaten onder de leem maar bleven het gewoon doen. Ik moet er niet aan denken dat we een ketting hadden gehad.
Ze hebben er nu 3000km opzitten en geen enkel minpuntje.
Het enige was de fietsen poetsen na de vakantie en een beetje vet aan de externe schakelbox en wat vet in de gripshifter die wat slechter draaide. Maar wat wil je na al die regen.
Hoi Jaap, onder vergelijkbare omstandigheden zijn wij vorig jaar aan de groene weg begonnen. En als je dan inderdaad niet netjes elke avond je ketting smeert dan trap je hem inderdaad na een paar dagen stuk. Mijn vriendin had met haar riem nergens last van. Ik ben dus uiteindelijk noodgedwongen maar gaan poetsen elke avond.
Jammer voor jullie van het weer, wij hadden vorig jaar gelukkig het vooruitzicht dat het beter werd na 14 dagen.
Over iets meer dan een week vertrekken we richting duitsland… benieuwd of het weer nog enigsinds wil beteren 🙂
Hallo,
ik be recent op mijn koga door marokko getrokken.
Prima! te doen zelfs op de reguliere paden waar menig mountainbike toertocht organisatie jaloers op zou zijn. de 50 mm banden hebben mij een paar keer gered van een stevige glijpartij. het hele gebeuren met rohloff en tandriem heeft zijn nut bewezen. De fiets van mijn reisgenoot had tijdens transport een tikkie gehad een bijna onherstelbare schade! Met wat creativiteit en het opofferen van drie versnellingen konden we verder. voor mij vanaf nu niets meer anders dan rohloff of een andersoortige intern schakel systeem.
De stijfheid van mijn volbeladen maar niet overladen koga viel mij behoorlijk tegen. tijdens afdalingen op asfaltwegen trilde ‘de pakezel’ als een bang veulentje. Een puntje van aandacht temeer ik eigenlijk een 64cm frame zou moeten hebben maar al een 60 genomen had om de stijfheid maximaal te houden. zijn er meer ervaringsdeskundigen die dit herkennen?? graag jullie reacties
@ Sjoerd: bedankt voor je reactie. Goed om te lezen dat de fiets zijn mannetje staat.
Wat betreft de stijfheid, in tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt, is een fiets met een 64 cm frame niet slapper dan met een 60 cm frame. Daarnaast is niet alleen het frame verantwoordelijk voor de nodige stijfheid. Voorvork, wielen, stuur en stuurpen zijn ook van groot belang.
In verhouding tot de framemaat heeft de Signature een relatief korte balhoofdbuis. Dat levert misschien wel een stijvere framedriehoek op, maar de voorvork en de stuurpen worden weer relatief lang en daar lever je weer heel veel stijfheid in. Een groter frame met een lang balhoofd en een korte vork en dicht op het frame geplaatste stuurpen levert een stijvere totaalconstructie op. Je ziet dit bij o.a. diverse modellen van Santos, Idworx en Van Nicholas.
helder!!
blijft wel het feit dat deze fiets verkocht wordt al traveller/worldtraveller
dus…… bepakking en in verhouding veel totaal gewicht. Tijdens de afdaling is deze fiets niet betrouwbaar boven de 40 km per uur is het niet mogelijk ook maar je hand van het stuur te halen, dan hou je het geheel niet recht.
Ter illustratie, 15 jaar geleden op mijn Vittorio met 63 km per uur, losse handen van de mt vetoux naar beneden al brood etend. (zeer onverstandig maaar wel vertrouwd je bent jong en……) de fiets trilde geenszins.
Is dan gezien de verklaring van Michiel de geometrie van mijn huidig topper, niet ideaal voor het reizen met bagage en hogere snelheden tijdens de afdaling? (inverhouding lange voorvork/stuurpen) Dat zou een erg-zuur appeltje zijn gezien de investering en de plannen?
groet, Sjoerd
Hoi Sjoerd,
Ik herken jouw verhaal niet.
Heb je 28 of 26 inch wielen?
Onze fietsen met 26 inch wielen met rohloff en riem liggen als een blok op de weg. Afgelopen fietsvakantie met volle bepakking bergafwaarts was geen enkel probleem met volle snelheid.
Wij waren juist heel blij want met onze vorige koga randonneurs
hadden we die problemen juist wel.
Is er niets anders aan de hand?
Groet Jaap
jaap,
28″ wielen!
Geen idee wat er anders aan de hand zou kunnen zijn.
ik heb gedacht aan de stuurtas, slechte verdeling lowridertassen etc… vanalles geprobeerd te wijzigen en te verhangen met niet het wenselijke resultaat.
vlgd week ff naar de dealer ff checken….
dank voor je reactie
gr sjoerd
Sjoerd, welke velgen en banden heb je erop gekozen? Laat je dealer vooral even naar de spaakspanning kijken.
Om het verschil tussen je Vittorio en je Koga te kunnen verklaren moet ik meer weten over de geometrie en opbouw van de Vittorio. Vreemdgenoeg heeft die een veel slapper frame dan de Koga…
Ik kom volgende week naar apeldoorn.
ik ben benieuwd!!
voor nu prettig weekend!!
Zit jouw dealer in Apeldoorn? Oh shit… 😉
zeker ken je die??
wat zijn jou ervaringen daar??
Ja, die ken ik. Stelletje prutsers… 😉
Maar nu begint het te dagen en besef ik dat ik je Vittorio ken. Mogelijk verschil kan de balhoofdhoek en de naloop van de voorvork zijn. De Vittorio is luier gebouwd dan de Koga.
Hoeveel gewicht had je in je stuurtas?
En ben je bij de 40 km/u gestopt met versnellen of heb je ook harder gereden?
klopt prutsers daar ;-))
stuurtas normaal beladen; kaart, boekje, camera, paspoort, ehbo setje, zakmes.
wel een grote aug kyoto prima ding trouwens concurerend voor de Ortlieb behalve de sluiting met elastieken. mooi kaartvak veel ruimte o internet voor weinig!
boven de 43/45 wordt het weer stabieler. eigelijk van af 35 tot 43 erg instabiel rijgedrag. heb zelf ook gedacht aan de stuurtas hoogste punt ……… we zullen zien.
goed weekend!!
Sjoerd, heb je geen last meer gehad van een overslaande riem?
Nee nix geen trammelant met de aandrijving, wel nog even kraken doordat af en toe het wieltje voor de geleiding weer geraakt werd, iets terug gezet geen probleem meer.
Ik realiseer mij wel dat je met deze hightech aandrijving kwetsbaar bent qua reparatie (als hij stukgaat door ruw vervoer/ oid), de confentionele aandrijving van mijn reisgenoot had een tikje gehad in het vliegtuig. Tijdens een misschakeling raakte een spaak de derailleur en nam deze mee tot tegen de achtervork kort onder de fietstas. Dederailleur had een gebroken rug en het padje in het frame was 70 graden verbogen. Deze in eerste instantie vakantie killer was met een ‘ouderwetse’ gebruikte SIS derailleur met haak en wat creativiteit te repareren(heeft nog 500km gravel- en rotsroutes dienst gedaan). Dan realiseer je je dat een tandriem in de hoge atlas niet te vinden is en reparatie bij extreme panne meteen einde vakantie is. Maar een reserve riem is snel gekocht en meegenomen natuurlijk, een volgende trip!
Over het rohloff ding niets dan lof!
Ik kon alles fietsen wat nog te fietsen was. Bij zeer steile hellingen waar je als je te hard trapte in de 1!!, kwam het voorwiel los vd grond en als je ging staan slipte het achterwiel op de gravel ondergrond was het erg handig dat je stilstaand kunt schakelen. Een paar meter in de 2 om opgang te komen en dan op volle druk terug schakelen was voor ‘het ding’ geen probleem.
Ook als je moet lopen naast je fiets is de rohloff erg fijn, hij tikt niet zo irritant en tikt je niet met de neus op de feiten hoe langzaam je vordert ;-).
Conclusie van dit relaas;
Over de aandrijving en de overbrenging niets dan lof!!
Ik zoek ervaringsdeskundigen mbt
Het reizen(met kidz11-13) op de fiets in Mongolie/khazagstan, kent iemand een paar van deze superhelden?
Ik hoor het graag.
ben me aan het orienteren maar lees hier dat apeldoorn niet een goede keuze is betreft koga santos dealer.welke dan wel woon in het oosten van land
hoor het graag
jan,
grapje…….apeldoorn is the palace to be!!
Jan, dat was sarcastisch bedoeld met een gezonde dosis zelfspot. Ik behoor namelijk tot die “prutsers” in Apeldoorn. 😉
Om een indruk te krijgen ….mooie plaatjes
https://www.facebook.com/pages/BongersBikes/295414093811346
Voor alle Signature-rijders met een Rohloff-naaf heb ik even een belangrijk punt van aandacht m.b.t. de verstelbare achterpatten. Ik ben nu meerdere Signatures tegen gekomen waarbij de bouten van het kettingspansysteem vast zijn gaan zitten.
Het is zaak om eens in de zoveel tijd de bouten met een goede (!!) inbussleutel los en vast te draaien en deze goed ingevet te houden. Ze kunnen namelijk eenvoudig vast gaan zitten… Spuit het geheel in de winter in met vaselinespray.
Gecorrodeerde bouten zijn bijna niet meer los te krijgen en als je het onderweg tijdens je fietsvakantie met je kleine toolkitje moet doen, dan draai je de kop van de bout eenvoudig dol en dan heb je een probleem…
Ben gelijk aan de slag gegaan. Een zat al goed vast.
Kunnen de fietsen er weer even tegen. Een goede tip trouwens.
Heb ook het boutje van het deelbaar frame maar even ingevet. Was ook moeilijk los te krijgen en er zat een blauw laagje om. Locktide soms?
Heb hem er met wat vet terug in gedraaid. Hoop dat dat ook zo de bedoeling is?
Helemaal goed, Jaap. Dat blauwe laagje is inderdaad Locktite.
Inbusboutjes zet ik altijd vast met montagepasta, je krijgt ze dan altijd weer los. Gebruik je een momentsleutel, hou er dan rekening mee, dat je het aandraaimoment verlaagt. Heb je geen momentsleutel, dan is het credo vast is vast.
Frits
Laatst bij het bijspannen van mijn ketting merkte ik al dat het erg moeilijk ging. Eén kant zit nu echt compleet vast. @Michiel: heb je nog tips om dit weer los te krijgen? Kruipolie? En wat als ik straks de kop dol draai, heb je daar ook nog oplossingen voor? Ben benieuwd.
@ Sebastiaan: liever niet zelf gaan lopen klooien. Een dolgedraaide bout moet je uitboren en dat kan je beter door een vakman laten doen.
Kruipolie kan helpen. Als het zeskantje in de bout een klein beetje beschadigd is, neem dan een torx sleutel i.p.v. een inbus. Als de torx of inbus te weinig grip hebben in de bout, dan kan je het even proberen met een dun rubberen stripje ertussen. Het rubber vergroot het contactoppervlak en zo de grip van de sleutel op de bout.
Alle boutjes en moertjes even voorzien van wat montagepasta, is weliswaar even wat werk, maar je krijgt alles op een normale manier weer los.
Frits
Michiel,
Jij weet nog wel eens “wat” 🙂
Ik zit mij helemaal scheel te studeren op het verschil tussen normale belt en de center track.
Mijn riem piept en dat word opgelost.
Nou begrijp ik best dat center track minder precisie vraagt van het frame enz.
Ik weet ook dat het 20% sterker is dan de oude variant.
Gaan ze minder lang mee?
Heb jij ervaring dat center track gaat piepen net als de normale belt enz.
Zelf denk ik dat center track net zo goed is als de oude versie. Maar met modder wat minder zelf lossend is. Maar KM’s en zo? kan het ook piepen enz enz
Zou je daar eens wat over kunnen schrijven?
Ik zou dat erg waarderen.
De verschillen tussen de gewone CDC riem en de Center Track is wel een artikel waard! Zoals het er nu naar uit ziet, gaat mijn voorkeur nog altijd uit naar de CDC versie. Ik zal later in een artikel uitleggen waarom.
tof
Naar mijn mening is het een feit : een riemaandrijving piept soms minimaal. ( ondanks goed uitlijnen, opruwen riem en inspuiten riem ).Het is maar net hoeveel je je aan het piepen stoort.
Niet voor niets staat het bij de Gates-site en Koga-site bij de FAQ. Michiel nog bedankt voor je aanbod voor een second opinion/kritische blik. Ik maak er voorlopig nog geen gebruik van.
Hallo allemaal,
Ben bezig een Koga Signature fiets samen te stellen. Voornaamste gebruik is woon-werk verkeer. Heb de hierboven geplaatste opmerkingen gelezen over de 50mm Schwalbe banden. Lijkt me dan geen goede keuze.
Enig alternatief is dan de 37mm band, want vreemd genoeg kun je bij Koga geen 28″ 42mm band selecteren (TR28 frame). Weet iemand waarom de 42mm bij 28″ niet mogelijk is?
Andere vraag. Wat zijn de breedte maten van de gemonteerde SKS spatborden bij de verschillende bandbreedtes?
Ik zou toch de 50mm Supremes selecteren, want die worden gemonteerd met brede spatborden. Indien nodig kan je later nog altijd iets smallere banden monteren. 42mm Supremes of eventueel de nieuwe 50mm Schwalbe Almotion die ik nu aan het testen ben. Deze band is in werkelijkheid 45mm breed.
Kies geen smalle banden, want dan krijg je ook smallere spatborden, waarmee je later geen kant meer op kan.
Peter,
ik had het ook dat piepen. Terug naar dealer en maar het ging er niet uit. Ik ben met mijn fiets naar Santos terug geweest en rij nu weer al weer 700km rond met een echt stille riem!
Moraal van het verhaal: niet iedereen is even goed met afstellen.
Hallo,
Voor mij is dat een van de redenen om mijn nog te bestellen Koga Signature (met Rohloff) uit te rusten met de oude vertrouwde ketting.
Heb m’n signature nu zo’n 1600km in gebruik voor hoofdzakelijk woon-werk.
Piepen in het begin was het rolletje en niet de riem.
Dus terug weg met het wat ‘invetten’ van de riem.
Na regenbuien op zandpaden naar huis blij dat ik enkel de tuinslang nodig heb en geen ketting werk.
50mm banden bevallen ook. Niet echt veel stenen onderweg dus geen last met kletterende stenen tussen band en spatbord.
Topfiets enkel het Brooks zadel ligt me niet.
Misschien niet breedt genoeg. Dus nog zoekende.
Hallo,
In bovenstaand testrapport staat beschreven dat de Koga is uitgerust met KM21 Xstrong velgen. Klopt dit wel?
Koga geeft namelijk aan dat men bij keuze voor een Rohloff naaf voor het achterwiel altijd een EX19 Xstrong gebruikt (met Sapim Race spaken).
Betekent dit dat je dan twee verschillende velgen, met verschillende breedtematen, op je fiets krijgt?
De KM21 is nog altijd een optie in het samenstellingsprogramma.
Ja, dat klopt ook wel. Maar Koga geeft zelf aan dat ze bij het achterwiel de gemaakte keuze ALTIJD vervangen door de EX19 Xstrong velg (bij een Rohloff naaf). Dit wordt in de configurator en in de PDF niet weergegeven.
Zie ook laatste alinea in dit nieuwsbericht uit 2010:
http://www.koga-signature.com/nl/signature-newsitem.aspx?Id=9076854
Het is mij nog niet opgevallen. Ik zal het morgen eens checken.
Bart, ik las dat je nog geen vrienden bent met het Brooks zadel. Ik weet niet wel model je hebt, maar probeer eens de Brooks Flyer Select, is van iets dikker leer, wellicht dat deze wat beter zit.
Anders moet je eens SQ Lab 602 zadel proberen. De zaken die SQ Lab zadels verkopen meten eerst de afstand tussen je zitbotjes, de gegevens voeren zij in in de computer en dan komt daar een advies uit. De 602 serie is er in 13, 14 en 15 (breedte tussen de zitbotjes).
De elastomeer veren heb je in 3 kleuren, waarvan de zwarte voor zwaardere personen is.
Zadels zijn zeer persoonlijk, wat voor de één comfortabel is, geeft voor de andere misschien veel problemen.
Frits
Hallo,
@Michiel, heb je het al nagekeken?
Koga verandert inderdaad het achterwiel als je de Rohloff naaf kiest. Dit betekent dat als je kiest voor de KM21 Xstrong, Koga het achterwiel verandert in een EX19 Xstrong. Het voorwiel blijft de KM21 Xstrong.
Weet iemand waarom Koga in combinatie met de Rohloff naaf het KM21 Xstrong achterwiel vervangt door de EX19 Xstrong?
De meeste spaak breuk ontstaat bij de nippel . Dit komt doordat er knikken ontstaan bij de overgang van de spaak naar de nippel. Dit behoort nu tot het verleden omdat bij de Exal EX19 en de Rigida Andra de spaakgaten onder een hoek zijn geponst. Dit geeft de nippel de mogelijkheid om als een kogelgewricht zich aan te passen in de richting van de spaak.
Deze velgen zijn dus niet dubbel gebust.
Het lijkt in het begin misschien wat vreemd, Voor een gebuste velg, achter niet.
Maar de spaak-symmetrie en keuze voor deze velg zorgt voor een extreem sterk achter-wiel.
Dank voor deze uitleg.
En dit betekent dat de Exal EX19 velg niet in het voorwiel (met Son28) toepasbaar is?
Hmm, heb `t zelf nog niet eerder gezien.
Bij Koga in ieder geval niet te bestellen. Ik dacht ook dat de EX19 en de Rigida andra velg specifiek voor Rohloff was.
Toch is bij bike-components.de de andra velg ook te bestellen met een Son dynamo.
http://www.bike-components.de/products/language/en/info/p30533_Son-28—Andra-30—Sapim-Race-Laufrad-.html
Heb zelf de EX19 Xstrong achter icm Rohloff en de KM19 Xlite icm Son voor zitten. ( gebruik geen low-rider )
@Frits
Ik heb de Koga keuze van de signature. Zij hebben maar 1 keuze van Brooks.
Het is inderdaad persoonlijk van persoon tot persoon en fietshouding.
Op verlof had ik het Fizik zadel van m’n mtb erop staan maar op de Koga bevalt het ook niet echt.
Dus het zal nog even zoeken worden.
Weet iemand of je in Belgie of Zuid Nederland Brooks zadels een tijdje kan uittesten ?
@ Bart: een nieuw Brooks zadel kan je niet ‘even’ testen, want een nieuw Brooks zadel zit in het begin nog niet goed. Deze moet ingereden worden en wordt met iedere kilometer beter passend bij zijn berijder. Het heeft ook geen zin om op een gebruikte Brooks van iemand anders te rijden, want die past bij de kont van de betreffende persoon.
Bart,ik heb mijn Brooks zadel gehaald bij Vlerick in- De Pinte- Belgie die verdeler is van het merk en ook de goedkoopste was. Maakt ook maatfietsen .
Bedankt voor jullie info ivm zadels.
Misschien dat een breder zadel beter geschikt is op de Koga.
Je zitbook rechter dan op een koersfiets of mtb.
Ik heb voorlopig het standaard Brooks zadel terug erop gezet.
ja Bart,zoals Michiel zegt moet een lederzadel eerst ingereden worden ,pas dan kun je oordelen.ik (woog)117 kg, heb toen de breedste Brooks B 33 met dubbel spiraalveren gemonteerd , (ik zit wel relax en recht op mijn fiets.) er terug af en 5 verschillende zadels geprobeerd wat ook niet lukte.Nu heb ik terug mijn Brooks er terug op gezet en +- 3000 km gefietst. Weeg nu nog 92 kg maar het zadel zit lekker en ik wil geen ander meer.
Michiel, heb je al een keer zelf de carbon pinza voorvork van Koga getest ? Ik vraag me af of deze voorvork werkelijk meer comfort brengt.
Eerder zag je nog dat men koos voor stalen voorvorken ( oa Santos Travelmaster ) voor meer comfort, de Travel Lite van Santos en de ER van Idworx hebben tegenwoordig een stevige aluminium voorvork.
Voor een vakantie-fiets kies je geen carbon, je wilt immers geen gedonder onderweg. Voor een woon-werk fiets zou het een optie kunnen zijn.
Of dan toch maar een vaste vork kiezen…….met 50 mm banden ?
Ik even zoeken , wie een Koga met Pinza voorvork heeft staan.
Ja gevonden, bij BB
Zie ik zomaar een Koga Pinion te koop staan, op voorraad ??
Is dit de vastgestelde prijs door Koga ?
Ik vind die carbon Pinza vork op een trekkingfiets totale onzin. Hij is wat lichter, maar dat is alleen interessant als je een Signature als snelle woon-werk fiets op zou bouwen. De Pinza is niet comfortabeler.
De Koga’s met Pinion zijn besteld en worden nu door Koga gebouwd. Begin oktober verwacht ik ze in de winkel. De prijs van €5000,- geldt voor de betreffende afmontage.
Hoi Michiel,
Graag had ik wat hulp gehad voor een fiets te kopen en samen te stellen van Koga.
Zou enkel gebruikt worden voor kleine fiets tochten +/- 30-40km
Heb wel wat rugklachten en soms lastige polsen/ vingers van trillingen fiets, denk ik.
Zou eventueel opteren voor (iets) lagere opstap en recht stuur zodat ik mooi rechtzit op de fiets voor mijn rug en voor niet te veel druk te geven op mijn polsen.
Ben ook aan het twijfelen om die riemschijven te nemen en of vering stuur en zadel, na jouw reacties natuurlijk:)
Graag een beetje profesionele hulp.
Ik zelf hou ook van kwaliteit en weinig onderhoud en hoop daar dan ook vele jaren plezier te hebben en ja, dit zou mijn eerste Koga kunnen worden
Groetjes Marion
Hoi Marion, het uitzoeken en samenstellen van de juiste fiets is een te persoonlijk proces om zo eventjes via internet over te kunnen adviseren. Vooral als je hele specifieke eisen stelt aan een zithouding. Daar zijn altijd meerdere oplossingen voor en uitgebreide proefritten en goed advies ‘in real life’ zijn noodzakelijk.
Het enige waar ik nu wat zinnigs over kan zeggen zijn de remmen: schijfremmen moet je niet kiezen! Voor 99% van de toerfietsers zijn de Magura velgremmen het best.
Hallo Michiel,
Thanks!…maar weet je toevallig een goede dealer in België want degene waar ik geweest ben in Sint-Niklaas had geen ervaring met riem overbrenging en had ook geen meerdere modellen om te testen
Hallo,
Ik hoop binnenkort weer eens naar m’n fietsendealer te gaan om weer verder te gaan met mijn ontwerp van de Koga Singature, met Rohlof en tandriemaandrijving.
Nu heb ik ook wel op de site van Santos zitten kijken, maar helaas is er in de buurt waar ik woon geen fietsenspeciaalzaak die ook dealer van Santos is. Nu kan ik een Santos ook bij de fabriek zelf laten aanmeten en bestellen, maar dan zit ik toch weer met de service en garantie en waar ik naartoe moet voor de eerste gratis servicebeurt (ik kan dan ook geen gebruik maken van de Nationale Fietsenregeling van m’n werkgever, kan alleen als je hem via een daarbij aangesloten dealer bestelt).
Nu bestaat er ook een mobiele fietsenmaker via Fietsennet die je overal kunt laten komen, hetzij bij je thuis of op je werk. Die komen met een bestelbus ingericht als werkplaats. Nu weet ik niet of zij ook garantie en eerste gratis servicebeurt overnemen wanneer je de aankoopfactuur van de fiets kan laten zien? Wie heeft daar trouwens ervaring mee?
Daarnaast heeft ook de ANWB tegenwoordig een pechservice voor fietsen die je extra bij je lidmaatschap kan afsluiten. Alleen schijnt dat niet veel verder te gaan dan onderweg je band plakken of je anders bij de dichtsbijzijnde fietsenmaker te brengen. Kost € 25,- per jaar.
Je kan een Santos wel in de fabriek laten samenstellen, maar de uiteindelijke verkoop, de aflevering en aftersales-service geschieden ALTIJD via een Santos-dealer.
Marion, ik meen in Leuven bij Koen (vragen naar Olivier), die heeft ruim voldoelde expertise.
Mijn eigen dealer heeft de merken Koga, Jan Janssen en daarnaast nog Batavus en RIH.
Ik bedoelde FietsNed, de mobiele fietsenmaker in mijn vorige bericht. Ze geven ook gratis pechhulp als je daar een pechpas bij neemt.
Bandenpech is vaak de fietsenpech die helaas het meeste voorkomt… Stond zelf afgelopen zomer nog met een klapband midden in het bos op de Veluwe. Toen kon ik ruim 8 km. lopen naar een dichtsbijzijnde fietsenmaker. Gelukkig maakte die wel tijd om m’n band te verwisselen zodat ik weer verder kon (anders is het “kom morgen maar terug om hem op te halen”).
Maar met een Koga of Santos met Rohlof en tandriem lijkt me de kans op fietsenpech, behalve een lekke band, niet echt groot. Of het zouden gesprongen spaken moeten zijn. Weet niet of de hydrolische Magura velgremmen ook kans op pech kunnen geven? (misschien olielekkage waardoor de remmen dienst weigeren omdat de druk wegvalt)?
John, plakspullen en een reserve biba bij je hebben is gewoon handig.
Kapotte spaken mits goed gespaakt en op de juiste spanning komen niet of nauwelijks meer voor.
Over de hydraulische velgremmen van Magura hoef je je absoluut geen zorgen te maken, gaan alleen kapot door eventuele onkunde.
Hallo,
Waar kan je verschillende kaders uittesten voor mijn Koga signature of meerdere Koga’s? België of Nederland is OK
@Michiel, de trapaslagers bij de Koga met riem krijgen die nu ook meer te verduren door de strakke riemspanning? Of zie ik dat verkeerd.
Hebben jullie in de werkplaats daar al ervaring mee dat ze eerder stuk gaan?
Ja, de lagers staan wat meer onder spanning dan bij een ketting. Ik heb hier echter nog weinig problemen bij gezien. Bij mountainbikes is het verschil in duurzaamheid wel duidelijk te merken, maar bij trekkingfietsen valt dit tot nu toe reuze mee.
Is er een gemiddeld aantal kilometers aan de lagers te geven of is dit heel verschillend?
Heel verschillend. Ligt o.a. aan de gebruiksintensiteit, gewicht van de berijder en bagage, de kracht van de berijder, enz.
John en Leo, proficiat met jullie nieuwe Koga.
Voor welke banden/ voorvork / remmen hebben jullie gekozen ?
Hallo,
Ik heb de voorvork zonder vering en Magura hydrolische velgremmen en Schwalbe Marathon “28.
@Peter:
Dank je. Ik heb ‘m nog niet helaas, nog even wachten tot eind maart.
Banden:
Schwalbe Marathon Supreme 28inch 50mm
Velgen: KM21 XStrong
Maar hierboven (Ranold 30-08-20130) lees ik dat Koga afwijkt naar EX19 bij een Rohloff (mijn keuze). Op de site en de print van mijn keuzes staat KM21. Overigens weet ik niet wat 21 en 19 inhoudt, maar ik verwacht de breedte van de velg. KM en EX zal wel een typeaanduiding zijn, maar wat het verschil is weet ik niet. Op de site lijkt de doorsnede van de KM21 wat vierkanter dan de KM19, maar een EX19 zie ik niet. Michiel, enig idee?
Voorvork: Koga Wide Bone vast
Op de site geeft het plaatje een voorvork met bevestigingsogen voor een schijfrem. Heb ik niet, dus ik hoop dat mijn vork die bevestigingsogen niet heeft, maar ik vrees van wel… :-\
Remmen: Magura HS33 hydraulische velgremmen.
Trouwens, ik heb een rode Rohloff een rode Son naafdynamo en een rode Son koplamp. Koga doet er dan automatisch een rode zadelbuisklem bij…
Wel chique…
@Iedereen:
Veel van de Koga komt aan de orde, vooral ook de aandrijving. Maar eerste onderdeel van de fiets qua aandrijving zijn de pedalen. En ik kan weinig vinden over de ‘beste’ pedalen. Ik wil niet klikken, ook niet enkelzijdig, welke keuze hebben jullie gemaakt?
Pedalen zijn altijd heel persoonlijk. Ligt eraan waar je de fiets het meeste voor gaat gebruiken.
Ik rij met Shimano Saint pedalen met groot oppervlak en kleine pinnetjes voor lekker veel grip. Alleen geschikt voor rubberen zolen. Niet in het Signature programma aanwezig.
Voor dagelijks gebruik met o.a. leren zolen zou je de Koga Solemate pedalen kunnen kiezen.
Voor de fietsvakanties verwissel ik de Saint pedalen voor dubbelzijdig SPD, omdat ik dan graag vast zit aan de pedalen. Enkelzijdig inklikbare pedalen vind ik een irritant compromis, omdat je altijd aan de verkeerde kant opstapt en je de pedalen teveel om zit te draaien.
Hallo een vraag
ik rij nu 4 jaar met een koga terraliner alloy en bij de laatste controle zag de dealer een scheur in het frame.
ivm koga garantie gevraagd voor een ander frame.
waarschijnlijk is het oude frame niet meer te leveren en hun voorstel was een 26 inch koga signaturen frame aluminium 7005.
zijn daar eigenlijk significante verschillen in te merken vwb wielbasis en zadel / stuur afstand.
kleine verschillen zullen wel te ondervangen zijn door afstelling, maar zou de praktijk met een ander frame dan origineel geleverd veel ongemak opleveren?
ik heb veel plezier gehad tot nu toe van de fiets en weet niet wat me met een ander frame dan origineel zal overkomen.
misschien heeft iemand ervaring hiermee.
theorethisch passen alle onderdelen wel weer op het signaturen frame.
alleen kabel lopen niet meer binnendoor en bidonchroeven zitten anders.
ik hoop dat ze toch een origineel frame kunnen leveren, maar anders is dit signaturen frame de enige optie vrees ik.
john
Duidelijk verhaal alleen de opmerking over het vlinderstuur slaat nergens op en lijkt op het napraten van anderen. Ik rij al sinds 1998 met een vlinderstuur en ga met 20 tot soms 25 kg (boodschappen in afgelegen gebieden) over slechte wegen en met een vlinderstuur heb je maximale controle ook bij snelle afdalingen. Mijn mtb met bar ends (idworx) is totaal niet handelbaarder dan een vlinderstuur en ik geef je het te doen om met een dergelijk stuur 10 dagen of langer achtereen 100 tot 120 km per dag te rijden. Zonder fietshandschoenen zeker niet aan te raden en een mega belasting van schouders, nek en armen.
Wat ik nog vergat is dat daarnaast mijn idworx mountainbike Heel veel technische mankementen laat zien (voor een fiets van die prijs!) en de dealer in veenendaal het liefst er niet aan meewerkt om het op te lossen. Binnen twee jaar en 1000 km na nieuwe aankoop: spaken voor en achter volledig vervangen door breuk, remleiding (magura hs33) vervangen, voorvering vervangen, zadelbuis stuk, Zadelbuis quickrelease stuk en diverse nieuwe binnenbanden door warmlopen velg in de bergen, rohloff kabel vervangen.
Wat betreft de sturen is dit kennelijk ook weer heel persoonlijk. Ik heb geen ervaring met een vlinderstuur, en zal dat ook niet krijgen omdat ik zo’n stuur gewoon niet mooi vind. Wel ervaring met een recht stuur met de grote Ergon bar-ends, en met een racestuur. 100-140 km dagen achter elkaar is totaal geen probleem met deze sturen. Misschien ook wel een kwestie van ergens aan wennen.
Sorry in English, but I can read Dutch.
I bought a Koga Signature with beltdrive and Rohloff gear and have in the meantime about 600 km on the clock.
It was already revised, I changed the butterfly handlebar against a straight one because it was impossible to find a good position. Happy to read here that I am not the only one with this issue.
However, the biggest problem is resistance in the “powertrain” from pedals to bearings, belt and gear. For my daily 50 min trip to work I clearly need 5-10 min more now compared to my old touring bike (steel frame, derailleur). The new bearings are still quite tight, so I wonder if I should loosen them a bit, change the grease in the bearings and the oil in the gear, or do something else. I have not clearly found out which component is the biggest culprit. In cold weather I suspected the (stiff) belt, but now?
Any experience with this kind of problem and maybe a proposal for a fix? The dealer finds this “normal” and did nothing to improve this. Do I have to wait until my leg muscles react with a training effect?
Hartelijk bedankt, reacties graag in het nederlands 🙂
@Michael:
Vergeet je banden niet qua veranderde weerstand of loopt er een remblokje aan?
Maar het allerbelangrijkste is volgens mij je houding.
Op mijn racefiets is 30 km/h kruissnelheid volhouden geen probleem; op mijn trekkingbike wel. Daar zit ik véél meer rechtop en vang ik dus véél meer wind. Dat heeft m.i. een veel grote invloed dan je aandrijving.
Maar zwaar lopende lagers verlagen ook je rendement. kun je een beetje ‘lossen’.
I.i.g. succes met je beenspieren 🙂
Ik rijd met de koga signatuur/riemaandrijving naar Gibraltar. Hij bevalt prima maar ik voel tijdens het trappen om de paar omwentelingen een hele lichte vibratie in het trapstel. Moeilijk te omschrijven maar ik heb dit bij eerdere fietsen nog nooit gevoeld. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Dag Bert,
Omdat het om de paar omwentelingen optreedt, lijkt het mij niet iets met de lagers.
Ik heb vergelijkbaar gevoel gehad tijdens mijn eerste IJsland trip, waar ik een lange afdaling had gemaakt zonder mee te trappen.
Hierdoor was een gedeelte van de riem vervuild geraakt wat een vergelijkbaar gevoel opleverde. (Riem komt op dat punt dan net even wat strakker te staan).
Mijn advies, spoel even de riem goed schoon.
Helemaal eens met de recensie op de Feathershock vering.
Op mijn Koga E-xite N8 zit ook zo’n voorvorkvering. Koga prijst hem aan als comfortabel en instelbaar, geen van beide blijkt waar. Herhaalde correspondentie met Koga en overleg met de fietsenmaker leverde niets op. De fiets is een “stuiterbal” te meer omdat de originele banden te weinig ruimte onder de spatborden hebben en vervangen moesten worden door smallere. Ik monteerde een Cane Creek Thudbuster verende zadel pen, kost een paar centen maar werkt, alleen het voorvork probleem lost het niet op. Al eerder moest ik de rammelende chainglider vervangen door een scherm en moest ik de reflector van de voorlamp afbreken (stond zo strak op het spatbord dat de lamp omhoog schijnt). De fiets is een miskoop, service wordt door Koga niet geleverd.