Het is inmiddels bewezen dat Rohloff duurzamere en lichter lopende versnellingsnaven maakt dan Shimano. Elan, de Nederlandse importeur van Rohloff, maakte op Bike Motion de voornaamste verschillen tussen de twee op een hele eenvoudige manier duidelijk.
Elan schroefde de Rohloff Speedhub en de Shimano Alfine 11 versnellingsnaven uit elkaar, peuterde de tandwieltjes en lagers eruit, bond ze op een plankje, en voila! Zoek de verschillen.
De tandwielen en lagers van Rohloff zijn beduidend groter dan die van Shimano. Ook hebben de tandwielen van Rohloff grotere tandjes met een hele strakke afwerking, waar die van Shimano meer afgerond en kleiner zijn. De grotere tandwielen en lagers van Rohloff kunnen grotere krachten weerstaan, want ze hebben meer ‘body’ en meer grip op elkaar. Door de grotere diameter zijn de lagers van Rohloff het sterkst en rollen ze lichter.
Verder zien we bij Shimano dat het meest rechtse tandwieltje schuin geplaatste tandjes heeft. Shimano past dit toe voor een soepelere en geruislozere schakelwerking, maar doordat de tandjes meer langs elkaar glijden dan recht in elkaar haken, slijten ze wel wat harder dan de rechte vertanding van Rohloff. Deze rechte vertanding is mede de oorzaak dat de Rohloff-naaf in bepaalde versnellingen wat geruis voortbrengt.
Bij een Shimano-naaf is de kans dat de tandwielen onder hoge belasting doorslaan groter dan bij Rohloff het geval is. Dit komt door de smallere en minder stijve assen en doordat de kleinere en meer afgeronde tandwieltjes minder zeker in elkaar grijpen dan grotere, scherper uitgesneden exemplaren van Rohloff. In onderstaande tekening heb ik geprobeerd dit aan te tonen. Links zie je dat de kleine tandwielen op niet meer dan 4 punten contact met elkaar maken en rechts is te zien dat de grotere tandwielen met twee tandjes meer in elkaar grijpen. Bij Shimano grijpt er in het minst gunstige geval 1 tandje in 2 en bij Rohloff 2 in 3.
Doordat bij de grotere Rohloff-tandwielen de krachten over een groter oppervlak verdeeld worden, slijten deze ook minder snel. En de kans dat er een tandje afbreekt is al helemaal tot bijna nul gereduceerd. Mocht dit onverhoopt toch gebeuren, dan valt dit onder de garantie. Levenslang!
Je begrijpt dat Shimano niet blij was dat Elan de verschillen zo duidelijk op de beursvloer zichtbaar maakte. Echter, Shimano geeft zelf stilzwijgend toe dat hun techniek niet op het niveau van Rohloff is (maar hun prijs ook niet), want ze staan fabrikanten van hardcore, heavy-duty trekkingfietsen en mountainbikes officieel niet toe Shimano Alfine 11 naven te monteren. Daar is deze naaf gewoon niet voor ontwikkeld. Shimano behoudt die naaf voor aan sportieve stads- en toerfietsen die niet met 35 kilo bagage over de Alpen gesleurd worden. Oeps… dit had ik niet mogen zeggen! Ach… ik vind gewoon dat je dit moet weten.
Al wist ik niet de datails zo je die hier op perfecte manier uitlegt, mijn vertrouwen is zeer groot in de ROHLOFF speedhub.
Ik heb de Rohloff al diverse malen behoorlijk op zijn donder gegeven; nadat ik de olie verlorenwas in Kazachstan, gaf Rohloff mij de volle garantie [via mail] door te kunnen fietsen. [Bij thuiskomst is mijn Speedhub netjes kosteloos herstelt.]
In Albanie dagen lang zeer zware bergen en erg slechte wegen gefietst… ook daar geen krimp van de Rohloff.
Na deze uitleg nog meer overtuigt van de goede kwaliteit van Rohloff.
perfect die uitleg zo in detail!
Thanks, graag gedaan. 🙂
Beste Henk,
Ik heb het zelfde probleem als jij dat ik de olie ben verloren maar mijn naaf is nu voor de 2e keer naar Rohloff terug omdat hij nu binnen in de naaf ook de ringen vervangen moet worden. Je merkt niet dat er olie uit is, dat is een heel sterk punt van deze naaf.
Hoi Arie,
Bij mijn naaf liep de olie uit een afdichting ergens aan de kant van het kettingwiel.
Een maat van me op dezelfde reis had ook een olie probleem met zijn Rohloffnaaf, daar liep idd de olie ook in de steekas weg, maar ook hij kreeg volledig vertrouwen dat hij verder kon fietsen en later ook zonder bijkomende kosten het probleem opgelost.
Ik heb ooit een strandrace [Brinta beach clasic] op de mountainbike gedaan in Scheveningen, er stond windkracht 7 en ik moest veel door het water, het tweede deel van het peloton is toen uit de race gehaald ivm hoog water en te zwaar weer.
Mijn fiets moest nadien volledig in de revisie vanwege zand, zout, roest en andere ongemakken. Daar zou ik met een Rohloff geen last van gehad hebben.
Heb het bord helemaal over het hoofd gezien op de beurs!
Wel fijn dat het door Elan zo in beeld wordt gebracht, wat een hoop verklaart.
Helaas ook bij ons al verschillende problemen met alfine 11 naven op de zaak.
Zelf erg blij dat ik sinds kort ook op een Rohloff rij. Een ongelofelijk fijne naaf, sta er na elke rit nog steeds versteld van.
Wat voor problemen met Alfine 11 heb je het over, Luke? Wij hebben er zelf nog geen problemen mee gehad.
Doorslaan tijdens normaal trappen (niet overdreven kracht zetten of rare trapfrequentie).
Wat reeds aangegeven is, het wat hakerig schakelen. Dat de naaf ‘m net even niet goed pakt in de versnelling. Voelt en klinkt ook niet bepaald ‘soepel’ aan.
Wat me ook opviel is dat bij enkele naven te weinig olie in de naaf zat af fabriek.
Nadat dit op juiste peil is gebracht was het doorslaan minder, tenminste heb de klacht niet meer gehoord bij de betreffende klant.
Vind de naaf wel erg gemakkelijk in onderhoud. Binnenwerk is in no time vervangen, erg eenvoudig en snel te doen. Wel komt het erg precies om de kunststof ring er goed op te draaien, de draad beschadigd snel. (maar hier houden ze rekening mee, want je krijgt bij een nieuw binnenwerk een nieuwe kunststof ring).
De naaf loopt gewoon goed, als ze functioneert naar behoren.
Tussenstappen vind ik ook erg fijn, daar waar je bij de Alfine 8 net te grote stappen hebt.
Maar verschil met de Rohloff vind ik duidelijk merkbaar. Vooral als je een stuk op beiden hebt gereden. Rohloff loopt merkbaar soepeler.
Ik heb sinds kort de Rohloff naaf met riemaandrijving en nog geen 200 km daarmee gereden. Hoe lichter ik de versnelling zet, hoe meer geluid uit de naaf komt. Is dit normaal?
Beste Alex,
Ja dit is normaal want je moet de naaf eerst tot ongeveer duizen kilometer in rijden en dan wordt het geluid steeds minder.
Ik heb inmiddels er al 13.000km mee gefietst en bij mij hoor je de naaf alleen nog maar in de 7e versnelling dus het komt goed.
@ Alex: Lees dit artikel maar eens: http://www.sintchristophorus.nl/zoals-het-rohloffje-thuis-tikt/
Hie staat beschreven dat de Rohloff-naaf in de eerste 7 versnellingen wat geluid maakt. Zoals Arie zegt wordt dit in de loop der tijd vanzelf minder.
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb het artikel gelezen en ik ben een stuk wijzer geworden. In de zomer van 2012 ga ik met mijn vrouw een rondje Nederland fietsen en in 2013 ga ik alleen de Limes route fietsen.
Ook na 6700 km en olie verversen blijft de naaf ‘snorren’ zeg maar. Vindt het zelf wel prettig omdat je dan weet dat je in de 1-7 planeet zit. Ivm het schakelen naar 8 en hoger. Ook hoor je dan goed je trap frequentie omdat je als je in deze 1-7 groep zit toch echt door bagger fietst of berg op.
Hangt ook een beetje af met welke tandwielverhoudingen je rijdt (voor en achter oneven of voor even en achter oneven) en welke bandenmaat er om je velgen ligt. Mijn fiets is 26″ en ik heb 57/559 om mijn velgen liggen en de tandwielverhoudingen zijn voor 39 en achter 17. Dus bij tegenwind of heuvel op fiets ik de range 6 t/m 9. Ik heb ruim 10.000 km met de Rohloff naaf gereden. Bij 6 en 7 is het “snorren” het beste hoorbaar, maar voor mij niet storend, lager in de versnellingen neemt het “snorren” af en bij 8 t/m 14 maakt de naaf nauwelijks nog geluid.
Ook is van belang hoe je schakelt, schakel je terwijl je doortrapt wat m.i. wat slechter voor de naaf is al geeft Rohloff aan dat dit niet uitmaakt, toch heb ik van mensen gehoord (MTB’ers) dat de naaf dan meer lawaai maakt, of hou je je benen stil (één voet boven en de andere beneden), waardoor de naaf naar mijn idee minder op z’n donder krijgt. Het laatst heb ik mij aangeleerd en het bevalt mij en de naaf prima.
Frits
Het is inderdaad zaak om met gevoel te schakelen. Een fractie van een seconde kracht minderen zorg voor veel soepelere overgangen, net als het intrappen van de koppeling bij je auto. Zonder koppelen schakelen is in een auto wel mogelijk, maar dat moet je heel goed aanvoelen. Bij Rohloff is het een kwestie van even uitademen terwijl 1 van je benen onderaan de pedaalslag is en dan overschakelen.
Ja en het aanleren is zo gebeurt, het soepeler worden van je Rohloff en het stiller worden gaat geleidelijk aan. Ik heb enkel in de 7 nog geruis, ik heb de tandwiel verhouding aangepast zodat ik voor mijn ideale tempo voornamelijk in 9-11 zit. Dan hoor je helemaal niets meer.
Je hebt het niet echt in de gaten, dat is mijn gevoel erbij
Je merkt het pas goed als je een rit maakt met een fiets met een nieuwe Rohloff. Dan merk je duidelijk het verschil met een ingereden exemplaar. Die maakt wat herrie in 5-7 en ook het schakelen verloopt wat minder soepel, zelfs als je al weet hoe te schakelen.
Vraagje: heeft er iemand al eens versleten/gebroken kabeltjes gehad.? En is 10000 km niet wat vroeg om eea preventief te wisselen?
Ik heb nog geen gebroken of versleten kabeltjes gehad. Rohloff geeft zelf aan om de kabels bij 10.000 km te vervangen. Ik heb inmiddels een kleine 10.000 km gefietst en de kabels en het schakelen functioneren nog prima. Wel heb ik kortgeleden de kabels in de draaishifter alsmede in de buitenkabels wat olie gegeven (formeel hoeft dit van Rohloff niet), maar vind dat dit de soepelheid wel ten goede is gekomen.
De kabels in de draaishifter zagen er overigens nog prima uit.
Wil je preventief te werk gaan, dan moet je de kabels bij 10.000 km vervangen.
Ik heb overigens het interne schakelmechanisme (met bajonetsluiting), dit zal misschien iets gevoeliger zijn dan de externe schakelbox waar alle kabels volledig zijn afgesloten.
Frits
Hoi Arie en Henk,
Ik ben op wereldreis. Ook ik gebruik een Rohloff naaf. Ongeveer 1000 km geleden (onlangs dus) heb ik de olie vervangen. Net als enkele dagen ervoor, lijkt er olie uit de as te komen. De aspen is vet en glinstert. Bovendien is ook het frame bij de asdop vet 🙁
Is dit een ernstig probleem!? Is dit het probleem dat jullie ook hebben ondervonden? En is dit een fout van Rohloff?
Groet en veel dank,
Aart (todayyoucan.nl)
@ Aart, dit komt wel vaker voor bij Rohloff, maar is geen acuut probleem. Een vettige steekas duidt op een inwendige lekkage door slijtage aan de afdichtingen. Dit wordt naar mijn weten altijd door Rohloff onder garantie opgelost.
Mocht je naaf al z’n olie verliezen, dan kan je nog zeker een jaar doorrijden en bij thuiskomst je achterwiel door de dealer op laten sturen naar Rohloff. Je kan ter geruststelling even een mailtje sturen naar de Nederlandse importeur Elan of naar Rohloff zelf.
Hoe lang ben je nog op reis?
Hoi Michiel!
Dank voor de snelle reactie 🙂 Ik ben 5 maanden onderweg en zal nog zeker een jaar weg zijn.
Als ik jou goed begrijp, kan je gerust een jaar met een Rohloff naaf zonder olie doorfietsen? Ik fiets bijna 2000 km per maand. Gaat de vlieger dan nog op?
Heel erg bedankt, geniet van de Feestdagen!
Aart
Graag gedaan. 😉
Ja, doorrijden zou geen probleem moeten zijn. Volgens Rohloff blijft er in geval van lekkage nog voldoende olie tussen de tandwielen plakken om verder te kunnen. Maar met jouw kilometrage, locatie en omstandigheden zou ik voor alle zekerheid maar even een mailtje naar Rohloff sturen met een duidelijke omschrijving.
goede avond
Ik kan nu met deze lage temperaturen de schakelshifter niet verdraaien zet ik de fiets even binnen is het zo over, hebben meer mensen hier last van ,en is er iets aan
te doen? we hebben 2 fietsen ze hebben het allebei. ik heb wel eens ergens gelezen
dat er dan vocht in kan zitten dat bevriest.
gr.Adriaan
@ Adriaan: dat de kabels met deze temperaturen vastvriezen is heel normaal, want er kan o.a. door condens wat vocht in de kabels gekomen zijn. Vaak kan je gewoon door extra kracht zetten en een paar keer heen en weer draaien de zaak wel lostrekken. Heb je een Rohloff-naaf met clickbox?
Wees maar blij dat je een Rohloff-naaf hebt, want een derailleur en de Alfine-naaf kunnen met vastgevroren kabels alleen nog maar naar een lichtere versnelling schakelen. Zwaarder schakelen gaat niet, omdat de veer niet sterk genoeg is.
Michiel , bedankt voor de tip ik heb interne schakeling, dus je kunt niet zo snel iets
kapot draaien ?
Inderdaad, dat kan in principe weinig kwaad. Wrik gewoon maar wat heen en weer en dan trek je de kabels vanzelf los.
Ik rij op dit moment op een Koga met clickbox en daarmee gaat het nog zwaarder doordat er ijs tussen de tandwieltjes in de clickbox ontstaat. Maar gelukkig blijft, in tegenstelling tot bij m’n derailleurfietsje, het schakelen bij -10 graden wel mogelijk. Het gaat zwaar, maar het werkt. Wachtend bij de stoplichten hengst ik een paar keer aan de shifter om alle versnellingen los te krijgen en dan gaat het weer.
Hoi Adriaan,
Ik heb dit probleem vorig jaar ook gehad en deze winter niet meer ik heb voor de winter mijn schakel kabel aan de binnen zijde met siliconen spray ingespoten.
Hij schakelt wel wat zwaarder maar zit niet meer vast.
Adriaan en Michiel,
Ik gebruik voor de fiets nooit siliconen spray, dit is mij altijd afgeraden, heeft nauwelijks smerende werking. Zelf gebruik ik altijd Interflon fin lube voor schakelaars, kabels en draaiende delen. Voor de ketting en soms ook kabels gebruik ik ook nog Cyclon. Voor trap- en pedaalassen alsmede naven gebruik ik Interflon lagervet.
Ik fiets zelf met een interne Rohloff naaf schakeling en een externe schakeling zgn. schakelbox. Bij de eerste heb ik de schakelkabels met Interflon fin lube ingedruppeld, volgens Rohloff mag of hoeft dit niet, echter mijn ervaring is dat zomer, winter de schakeling perfect is.
Teneinde water in de externe schakelbox te voorkomen (zorg dat de schakeling in de 1e óf 14e versnelling staat en maak dat de schakelbox los), voorzie de aansluiting naar de naaf met wat vet en doe voordat je de schakelbox weer dicht maakt de randen aan de binnenzijde met wat vaseline, zodat er geen water de schakelbox binnen kan dringen. Overigens als je de schakelbox niet helemaal gesloten krijgt, even met de draaischakelaar voorzichtig heen en weer bewegen en dan valt ie er vanzelf in en kan je hem dichtdraaien.
Frits
Ik snap het niet helemaal eigenlijk wat de bedoeling van die Rohloff medewerker is of fan is, natuurlijk is hij voor zijn merk.
Wij vergelijken zijn verhaal met degelijkheid van een auto mijn Golf TDI 1.9 tegen de auto van mijn vrouw een daihatsu cuore 1.0 van 1999 die veel kleinere inhoud heeft maar nu al op 320.000km staat zonder problemen, mijn auto de veel betere naar men zegt bij VW is al ver voordat ik er de 150.000km mee bereikte geconfronteerd met allerhande problemen die bij de Daihatsu niet zijn voorgekomen, dus onderzocht en wat blijkt de Golf is veel minder van kwaliteit dan word gezegd.
Tuurlijk, de golf is comfortabeler, je zit er beter in, is sneller op de autoweg, is veiliger heeft mooiere materialen maar is niet beter als het gaat om kwaliteit.
Mijn Golf heeft al versnellingsbak problemen gehad, de betere grotere tandwieltjes in vergelijk met de Cuore dus.
@ Alex, in de media en door veel consumenten wordt de Alfine nog wel eens iets teveel als alternatief voor Rohloff gezien. Dit artikel is bedoeld om aan duidelijk te maken dat er een te groot verschil tussen de twee bestaat en waarom het prijs- en prestatieniveau zo groot is. Niet om een bepaalde winnaar of verliezer aan te wijzen, want we hebben het hier over twee totaal verschillende producten.
Jammer genoeg klopt het tandwielverhaal niet: Bij tandwielen met rechte tanden is altijd maar 1 tand in aangrijping met een tand van het andere tandwiel! Bij schuine vertanding zijn daarentegen wel meerdere tanden in aangrijping, wat geruislozer loopt en grotere krachten kan overbrengen met als nadeel het optreden van krachten evenwijdig aan de as.
Verder is de Alfine naaf ontworpen voor lichter gebruik dan de Rohloff naaf, dus niet 1 op 1 vergelijkbaar. Als Shimano een naaf ontwikkelt voor soortgelijk gebruik ben ik benieuwd naar een vergelijking. Neemt niet weg dat ik veel respect heb voor de ingenieuze Rohloff naaf!
@ Dick: Dit artikel is niet zozeer als 1 op 1 vergelijking bedoeld, maar vooral om verwarring weg te nemen, omdat bleek dat veel consumenten de Alfine heel graag als alternatief voor Rohloff wilden zien, terwijl dit dus niet de bedoeling is. Shimano communiceert inmiddels steeds meer dat de Alfine 11 niet voor ruig gebruik (ATB’s en Trekking) bedoeld is.
Rohloff heeft me duidelijk laten zien dat zijn tandwielen weldegelijk meer dan 1 tandje tegelijk in elkaar grijpen en dat de naaf op die manier nooit kan overslaan. Dat heeft toch meer te maken met de afmetingen dan met schuine of rechte vertandingen?
Rohloff legde me uit dat de horizontale krachten die bij schuine vertanding op de as optreden in zijn ogen te nadelig zijn voor het rendement en de levensduur. En daarom kiest hij bewust voor rechte vertanding.
Help me even: Jij stelt dat de schuine vertandingen van Shimano hogere krachten aan kunnen en dus wel met meer dan 1 tandje in elkaar grijpen (zoals bij versnellingsbakken van auto’s het geval is). Hoe is het dan te verklaren dat een Alfine wel over kan slaan en een Rohloff niet? Voor zover ik kan bedenken ligt dit vooral aan de afmetingen en de stijfheid van de assen en tandwielen.
@ Michiel: Nu je het nog eens herhaalt zie ik de achtergrond van de vergelijking duidelijker.
Ik wil mijn bezwaar intrekken: Bij hele kleine tandwielen zal maar 1 tand van een tandwiel aangrijpen, bij grotere tandwielen gedeeltelijk meerdere. Zie de duidelijke illustratie op http://www.dct.tue.nl/New/Post/2002/Ingrijping.htm
De stelling klopt dus: Bij grotere diameters zullen meerdere tanden aangrijpen!
Wat betreft het overslaan twee dingen:
1. Stel dat de productie nauwkeurigheid (maattolerantie) van Shimano en Rohloff gelijk zou zijn: dan heeft de onnauwkeurigheid bij de kleinere Shimano tandwieltjes, asjes en lagers relatief meer invloed dan bij de grotere Rohloff onderdelen (bijv. een afwijking van +/- 0,1 mm op 10 mm diameter versus +/-0,1 mm op 20 mm).
2. Kleinere asjes zullen inderdaad eerder buigen bij grotere krachten en tandwielen daardoor eerder overslaan. De hart afstand tussen de verschillende assen is erg belangrijk, als die te groot wordt zal een tandwiel overslaan. Dat Shimano bij kleinere diameters ook nog schuine vertanding toepast vergroot dit gevaar doordat de schuine tanden schuifkrachten veroorzaken, wat de positionering van de tandwielen niet ten goede komt.
Het principe dat bij schuine vertanding meerdere tanden tegelijkertijd aangrijpen wint het zo niet van de nadelen.
Doe mij maar de Rohloff, het ratelende geluid is een bijwerking van een bewuste keus 🙂
Bedankt voor de toelichting, Dick! Dat verduidelijkt de zaak voor iedereen weer wat meer.
Wil deze week beslissen om een mooie signature te kopen. Mijn idee is om in de weekenden mooie (vermoedelijk dag)tochten te rijden en woon- werkverkeer (28km enkel) te gaan proberen. Het prijsverschil tussen derailleur en rohloff is behoorlijk groot. idd pm 800 euro met een shimano deore set.
Ik verwacht niet dat ik hele verre fietsvakanties ga doen. Waarom zou ik dan toch voor rohloff moeten kiezen?
Waarom Rohloff ipv Shimano Deore?
Het onderhoudsvriendelijke karakter van de Rohloff is voor mij wel een pluspunt ten opzichte van een derailleur
Afgaande van de beschrijving die je geeft ga je toch aardig wat kilometers rijden en dan vind ik het wel prettig als je niet moet omkijken naar het materiaal.
Maar goed, in dit artikel wordt vergelijking gemaakt tussen de Rohloff en de Shimano Alfine, beide hebben het onderhoudsvrije voordeel ten opzichte van een derailleur systeem. Maar de shimano alfine naaf is stukje goedkoper dan de Rohloff.
Dus wellicht is dat nog een optie
@ Twan: het is juist het woon-werk verkeer waar je met de Rohloff het meeste voordeel behaalt t.o.v. een derailleur. Een enkele fietsvakantie en een paar mooi-weer-tochtjes zijn niet zo’n schokkend grote aanslag op de aandrijving. Dagelijks gebruik in alle omstandigheden juist wel. Mensen die zowel woon-werk als vakantiekilometers maken hebben met Rohloff de fijnste fiets die het altijd zal blijven doen en met iedere kilometer goedkoper uitvalt t.o.v. een derailleur.
Nou.. ik heb nog wel een auto voor de deur dus als het zo’n pet weer is als vandaag, dan stap ik daar wel in. haha
maar idd… ik zie wel in dat het gesloten systeem wel veel voordelen heeft.
Wel jammer dat het prijsverschil zo groot is natuurlijk.
Laatst op een demo dag gereden met een Santos met Rohloff (met riem), WOW! Schakelde intuitief en reed zorgeloos, zelfs door mul zand.
Maar: stel nu dat je op een verre reis bent en de Rohloff loopt dan toch een keer in de soep, wat kun je dan? Met een derailleur systeem kun je denk ik nog iets frøbelen om verder te komen of enigszins lokaal een andere derailleur kopen. Met andere woorden: moet je er altijd op blijven vertrouwen dat de Rohloff heel blijft?
Ja, dat moet je. En dat kan je gerust. Bij een derailleur is gefrøbel soms/vaak nodig en bij een Rohloff niet. Het ergste wat je kan overkomen is dat de naaf zijn olie verliest, maar dan kan je nog gerust meerdere maanden doorfietsen.
Spijt……is wat je krijgen als je de rohlof/riem niet koopt. Wat krijg je wel…….vieze vingers. Groet van dubbel en dwars tevreden santos,rohlof, riem woonwerk fietsende mtbjer
Mooi hier de theoretische kant van mijn fietsplezier te lezen. Ik rij nu bijna een jaar Rohloff met riem. De meeste km’s zijn woon werk, maar voor alles rond de 25 km enkele reis probeer ik de auto thuis te houden.
Toch in die tijd nog twee keer een Santos met ketting en Alfine 11 versnellingsnaaf gekocht. Dochter van 12 en mijn vriendin rijden daar nu mee rond. Ze maken minder km’s en het maakte het mogelijk twee fietsen te kopen ;-). Ze doen het beide prima. Het schakelen van de Rohloff (je draait in 1 slag van 1 naar 14) is echter suprieur en ik heb het gevoel dat de boel bij mij net iets soepeler loopt. Maar het kan ook zijn dat de voornaven dat verschil al maken.
Ook moet ik nog zien hoe de Alfines zich gedragen als er straks wat roest op de kabels komt en ze bij vorst in beweging moeten komen. De Rohloff kan niet verkeerd schakelen (sommigen krijgen hem in een andere versnelling dan verwacht, maar nooit er tussen in), de twee kabels zorgen dat de beweging beide kanten op goed is. IJs, vuil en eventueel roest is daarbij eenvoudig te overwinnen. Iets wat de contraveer van een Alfine op een gegeven moment niet meer lukt.
Hoeveel beter de Alfine is, dan de 7- en 5-versnellingsnaven weet ik niet. Wel weet ik dat die het in combinatie met mijn benenen slechts een jaar of drie uithouden. Dan gaan ze al trappend toch naar standen waar ze de weerstand van de weg niet meer hoeven te overwinnen en ik blij ben dat mijn nageslacht redelijk compleet is.
De Rohloff geeft niet de indruk zich tot dergelijk gedrag te verlagen…
Dan over de riem. Eerlijk gezegd weet ik het nog niet. De vormgeving van de fiets wordt een stuk beter. Die kasten rond de ketting zijn maar ondingen, maar ik zou het woon werk verkeer niet graag zonder doen. Ook de riem en de tanden waarin deze valt zie ik slijten. Het fijne zand van de Veluwe laat duidelijk sporen na. Een ketting in een kast heeft echter een heel ander leven dan een die open voortdurend al schakelend in een ander spoor wordt gedrukt. Vergelijkingen in de vakbladen tussen de riem en de ketting betreffen die laatste situatie. Maar ik probeer graag iets nieuws en het is zeker mooier!
Binnenkort valt de beslissing over de fiets voor de oudste zoon. Hij trapt net als ik, het zal wel een Rohloff worden. En die riem, tja de kast is een onding …
Saco, dat bij jouw Rohloff-fiets de zaak iets soepeler loopt dan de Alfine-fietsen klopt. Verschil in rendement door de rechte vertanding van Rohloff tegenover de schuine tandjes van Shimano.
Kettingkasten zijn inderdaad ondingen. Ik ben nog maar weinig tot geen exemplaren tegengekomen die echt goed werken, passen en te demonteren zijn…
Saco, gisteren heeft de Alfine 11 Santos van je vriendin een beurt gehad en de monteur heeft flink zitten mopperen op de Hebie Chainglider kettingkast in combinatie met de Alfine-naaf. Het draaiende deel waar de kabel aan trekt maakt ruzie met de Chainglider. De Chainglider belemmerde de naaf in de zwaarste versnelling te schakelen. Een perfecte afstelling is dus noodzakelijk en in een enkel geval moet je een randje van de Chainglider af snijden om alles vrij te laten bewegen.
Bij Rohloff heb je hier geen last van. Daar blijft de naaf geheel vrij van de Chainglider.
Jouw Santos heeft nog het oude aluminium achtertandwiel en deze slijt harder dan de nieuwste stalen tandwielen met mudports. Als je ooit aan een nieuw tandwiel en tandriem toe bent, dan wordt het nieuwe tandwiel gemonteerd en kan je nog veel meer kilometers maken op 1 riem.
Met veel plezier lees ik de artikels hier, proficiat Michiel! Waar ik al een hele tijd aan denk, is een fiets met Rohloff naaf, al dan niet in combinatie met een riem…Maar ik moet zeggen, dat ik er steeds minder van overtuigd raak om het te doen. Ik heb 3 vrienden die met Rohloff rijden. Wel, er zijn er 2 die problemen hebben ermee. En ik die dacht dat zo’n naaf zo degelijk was! De ene heeft een Idworx ER, en de naaf lekte olie links. De naaf is terug geweest naar Rohloff. En is tot nu toe ok, de andere vriend heeft een Koga WT met riem, en zijn naaf lekt olie aan de rechterzijde.. De kant van de riem, -die volgens de dealer niet vettig mag worden. Hij is op reis en moet nu elke 30 km stoppen om olie af te wrijven. Beiden hadden de problemen na de eerste oliewissel, met weinig km’s dus. Kan het daar mee te maken hebben, of kan je weinig verkeerd doen bij zo’n wissel? Ik denk dat ik het maar niet zal doen, ‘k zou waarschijnlijk de hele tijd kijken of er nergens olie uitkomt, en er enige stress van krijgen…Benieuwd naar reacties!
Rob,
Ook mijn naaf lekt links. Fiets stond heel schuin in de schuur en er had zich toen een klein plasje olie gevormd. Weet wel dat het niet hoort maar er blijft altijd genoeg olie in de naaf achter om eea te smeren. So don’t worry. Zou de naaf terug moeten sturen naar Rohloff maar kan ‘m niet missen; heb de fiets gewoon hard nodig voor werk en fun. Overigens heb ik niet meer getest of de naaf nog lekt ( zal wel is waarschijnlijk een kapotte olie kering), hij zweet in ieder geval niet aan de linker zijde. Ik maak me er geen zorgen over heb er zoveel plezier van. Volgens mij is dit altijd een garantie kwestie, gegarandeerd. Fietst echt heerlijk met de Santos SCC03 riem en Rohloff. Ben wel benieuwd naar reactie Michiel. Ik zeg doen! Oh ja 14000 km gefietst ermee euvel geconstateerd rond de 11000.
Rob,
Vakantiefietser site en dan’ Rohloff voor gevorderden’. Suc6. Gaston
Fiets ff en nachie op zijn linkerkant gelegd en geen lekkage meer vastgesteld. Dus naaf heeft eenmalig links gelekt. Veel fiets plezier allen nog.
Ik volg deze discussie met veel plezier!
@Rob: Een van de charmes van de fiets vind ik dat alle onderdelen betrekkelijk makkelijk uit- en in elkaar kunnen, bij een Rohloff gaat dat echter niet op. Beschouw ‘m als een black box: niet openmaken, maar blijf er maar op vertrouwen dat ‘ie het blijft doen! Dat is nou net wat mij nog tegenhoudt.
Ben nu met m’n Rohloff-fietsje naar Parijs op en neer. Ik zal uitgebreider reageren als ik terug ben.
De fiets ligt overigens al meerdere nachten op z’n zij naast de tent en ik heb geen last van lekkage.
Olieverlies is eerder uitzondering dan regel en valt eigenlijk altijd onder de garantie. En zoals eerder genoemd, olieverlies kan gedurende een ruime periode geen kwaad.
@ Dick: inderdaad! Vertrouw er maar op! Rohloff geeft levenslange garantie en in geval van twijfel doen ze ook veel reparaties onder coulance.
Ik fiets nu een jaar met de Rohloff naaf van de Noordpool naar de Zuidpool. De lekkages heb ik ook gehad, maar na overleg met Elan Ligfietsen werd mij verzekerd dat het verlies geen kwaad kon en ik gemakkelijk nog via Afrika terug zou kunnen fietsen.
Echter eergisteren ontdekte ik dat de naaf bij enkele versnellingen ‘doortrapt’. Dit gebeurt momenteel bij de stappen 5 – 4, en 13 – 12 – 11 – 10 (van de 14 versnellingen). Dit is niet prettig aangezien je opeens in volle vaart in het niets zit te trappen. Ik heb wederom een mail gestuurd naar Elan Ligfietsen, alsmede naar het Rohloff service emailadres. Een bevriende fietser is tevens al een jaar onderweg en meldde mij gisteren dat hij met zijn Rohloff naaf hetzelfde probleem ondervond en Rohloff kosteloos een nieuwe naaf naar Guatemala heeft verstuurd. Ik wacht af en meld de voortgang/afhandeling!
@ Aart: Wat een onderneming!! Op wat voor een fiets rij je?
@Michiel: ik rijd op een Giant Expedition AT (http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bikes/model/expedition/10553/53553/).
Ja, een lange, maar erg leuke onderneming 😉 (www.todayyoucan.nl)
Nog andere pechgevallen gehad, Aart? Hoe staat het met spaakbreuk? En je schijfremmen?
Nee, ik heb na bijna 18.000 kilometer nog geen enkele spaak gebroken. Mijn schijfremmen houden ook goed stand. Uiteraard is er de normale slijtage en het vervangen van de remblokjes (tot dusver drie maal voor en achter vervangen). Eenmaal heb ik de achterschijf moeten vervangen omdat ik hem in de Adobe klei door heb gefietst met volledig afgesleten remblokjes. Ik vond het piepende geluid al zo vreemd 😉
Ik heb deze week dan toch maar de knoop doorgehakt, en mijn droomfiets besteld, dus toch met Rohloff naaf, longlife bracket en kettingkast (ER). Laat ons hopen dat hij zo goed is als ze beloven…
Een prachtige fiets, Rob! Veel plezier ermee!
Gefeliciteerd Rob,
Ik wens je er heel veel reisplezier mee!
Hallo allen, hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Ik heb vorig weekend een nieuwe fiets gekocht, er zit een Alfine 11 naaf in.
Heb er ondertussen een kleine 60 kilometer mee zitten fietsen en heb deze ochtend een olievlek op de grond onder mijn naaf gevonden. Is dit normaal???
MVG,
Charles
@ Charles: Nee, dat is niet normaal. Heb je een Alfine met tandriem?
@ Michiel. Hartelijk bedankt. Heb idd een Schindelhauer, dus met Gates riem. Maakt dat een verschil?
Ja, dat maakt verschil. Tandriemen zorgen voor grotere krachten op de naaf en daar blijkt de Alfine-naaf in de praktijk niet altijd goed tegen bestand. Inmiddels geven bij steeds meer merken de Alfine-naven i.c.m. tandriem de geest…
Wel eens beide naven geprobeerd? De Rohloff is iets directer, de Alfine aandrijflijn veert ietsje meer door. Logisch gezien de kleinere tandwielen en de verdere constructie. Dit vereist enige gewenning. Verder viel me op dat de Rohloff veel herrie maakt, dit doet het evt. rendementsvoordeel psychisch totaal te niet. Oja het bereik is ietsje minder, maar bij off road gebruik in Nederland en ook in Limburg zeker geen probleem. Afdichting, dat schijn inderdaad bij de Alfine minder voor elkaar te zijn. Maar de naaf kost dan ook een fractie van de Rohloff en zal alleen maar goedkoper worden gezien de productie aantallen. Levensdoor, zal ook wel minder zijn. Maar de inhoud is snel en goedkoop te vervangen. Oja ik rij een Genesis Fortitude…
Ik wil nog even terug komen op het verhaal van Aart Huijg, de Amsterdammer, die onderweg is van Alska naar Vuurland, ik neem tenminste aan dat dit dezelfde Aart is als die hier heeft geschreven.
Doortrappen van de Rohloff naaf kan veroorzaakt worden door een versleten ketting of het tandkransje achter, even omdraaien en het euvel is verholpen.
Sommige mensen met een Rohloff naaf trappen door tijdens het schakelen, dit kan volgens Rohloff geen kwaad, maar of dit de levensduur van de naaf ten goede komt, weet ik niet.
Ik schakel met Rohloff altijd als de ene trapper boven en de andere beneden staat, dan maakt hij geen geluid en schakelt fijner, verder heb je niet of nauwelijks trapverlies.
Olieverlies bij Rohloff kan absoluut geen kwaad. Neem de tijd als je de olie in de naaf wil verversen. Laat de spoelvloeistof er goed uitlekken, zodat deze zich niet met de nieuwe olie vermengd!!! De olie wordt anders te dun en daar kunnen de pakkingen slecht tegen, zeker als het ook nog eens warm weer is.
Op Bike Motion hoorde ik dat de Alfine 11 naaf nogal wat problemen geeft, maar dat zou met het binnenmechaniek te maken hebben. Shimano zou afgevlakte gladde tandwielen gebruiken, dit in tegenstelling tot Rohloff.
Als ik Stefan was zou ik graag zorgeloos willen fietsen en mij geen zorgen hoeven te maken over mijn versnellingsnaaf. Niets is zo vervelend als je met je fiets steeds weer terug moet voor reparaties.
Frits
Hoi allen,
Ik was dit forum even helemaal kwijt. Ik wilde namenlijk nog even terugkomen op de afhandeling van mijn doortrappende naaf. Dat werd erger (naaf en ketting heb ik geheel vervangen en het probleem bleef).
Rohloff heeft het probleem zeer goed opgelost. Naar de dichtsbijzijnde grote stad (Paramaribo) hebben zij per expres een nieuwe naaf gestuurd. De kosten voor het retourneren van de oude namen zij ook op hun rekening.
Rohloff is dus een prima bedrijf. Toch raad ik ieereen een Rohlof naaf af! De reden? Specifieke onderdelen als een kettingspanner, remschijf en sprocket zijn nergens in de wereld te verkrijgen. Ook onderdelen die onderweg (op een lange reis) vaak vervangen moeten worden zijn moeilijk te vinden. Zo zijn de spaken veel korter, en super moeilijk aan te komen.
Mazzel,
Aart
Hoi Aart,
Wat fijn dat Rohloff je weer op weg heeft geholpen! Dat ze de naaf onder garantie vernieuwen is een sterk punt van Rohloff. Een dergelijke service heb ik bij geen enkel ander bedrijf nog gezien.
De andere zaken die je noemt (kettingspanner, spaken en remschijf) zijn echter problemen die mijns inziens volledig te wijten zijn aan de keuzes die Giant heeft gemaakt.
– Giant had de Expedition AT beter met velgremmen uit kunnen rusten i.v.m. verkrijgbaarheid van onderdelen in Verweggistan.
– Giant heeft geen specifiek Rohloff-frame gebruikt, maar ze hebben hun derailleurframe omgebouwd naar Rohloff. Daarom hebben ze dus een kettingspanner toe moeten passen. Frames die direct vanaf de tekentafel voor Rohloff ontwikkeld zijn hebben zo’n spanner niet nodig.
– Spaakbreuk is een probleem dat ik, enkel door de fiets te bekijken, al voorzien had. Ze hebben bij Giant gewoon niet de beste combinatie van velg en spaken gebruikt.
– Een reserve sprocket is niet groot en zwaar en kan eenvoudig meegenomen worden. Er zijn wereldfietsers die met 1 sprocket de wereld rond gereden zijn.
Aart heeft geschreven dat hij nog weinig problemen is tegengekomen, het verbaast mij dan ook dat hij nu wel met allerlei problemen op de proppen komt.
Zoals Michiel terecht stelt, heeft Aart een verkeerde keuze gemaakt, of heeft zich slecht laten voorlichten. De meeste wereldfietsers gruwelen van een volgeveerde vakantiefiets.
Hij had veel beter kunnen kiezen voor balloon banden i.p.v. mechanische vering.
Ik dacht dat Aart gesponsord werd door Giant, maar blijkbaar is dit niet het geval.
Ik hoop dat e.e.a. zijn wereldreis niet vergald.
Frits
Frits, je hebt een andere fiets in gedachte. Aart rijdt op de Giant Expedition AT, het meest recente model zonder achtervering.
Deze: http://www.sintchristophorus.nl/bike-motion-11-giant-expedition-at/
In dit artikel benoemde ik vorig jaar al de zwakke punten waar Aart nu dus last van ondervind.
Ik heb de Giant website even gecheckt en wat blijkt? De Expedition AT zit niet meer in de collectie! 🙂
Er is nu wel een Expedition LT R14. Zelfde constructie, maar nu met 28″ wielen, vaste voorvork en minder nutteloze off-road-avontuurlijke-lifestyle beschermbeugels. Helaas nog wel met gebuste velgen, schijfremmen en een kettingspanner…
Hoi!
Inderdaad word ik door iant gesponsord. Fijn!
De fiets ondervind overigens geen problemen. Ik schreef hierboven over de Rohloff naaf. Die naaf staat los van de fiets. Voorvork werkt perfect, net als de hoge voordrager. Gisteren ben ik van acheteren aangereden. Flinke klap. Frame gaf geen krimp. Top! Enkel de bagagedrager is verbogen…. minder!
Ik heb inmddels 24.000 km afgelegd, waarvan ruim 6.000 over onverharde paden. De laatste 2,5000 km door de Amazonen. Tja, dat er dan een keer een spaak breekt is niet gek. Ik heb eens de schijfrem moeten evrvangen omdat ik met afgesleten remblokken doorfietste. Niet slim.
Michuiel: hoe doen die fietsres dat dan met een sprocket? Je zal je ketting toch echt eens in de x kms moeten vervangen (en daarbij vaak de sprocket)
Jammer dat Monster eruit is. Toffe fiets 🙂
Ga jullie goed…
Aart
Michiel, sorry je hebt gelijk, inderdaad niet goed gekeken.
Aart, heel vervelend dat je van achteren bent aangereden, maar gelukkig heb jij niets en dat is het belangrijkste, achterdrager kan vervangen worden, je leven echter niet.
Kan Giant niet voor een vervangende achterdrager en ketting zorgen?
Ik las dat in Peru een Belgisch koppel op huwelijksreis én wereldreis door een vrachtauto van achteren is aangereden (vrachtwagen moest uitwijken voor een andere vrachtauto). De vrouw is door inwendige bloedingen in het ziekenhuis overleden. De man is door een wonder er met relatief lichte verwondingen goed van afgekomen. Het is echter een vreselijk drama.
Doe voorzichtig aan en kijk liever wat meer keren over je schouder!!
Een hele goede en veilige verdere reis toegewenst.
Frits
Vorig jaar heb ik de gehele Great Divide route van El Paso(tx) tot aan Jasper (alberta) gereden (met een Batavus Supreme 2011) en de enige problemen die ik met de naaf ondervonden heb was dat een versnelling het soms niet deed (7 of 8)en dat ie op deze stoffige route zwaarder ging schakelen. Echter na een goede schoonmaak beurt van het achtertandwiel en ketting functioneerden alle versnellingen weer na behoren en na de olie bij thuiskomst ververst te hebben (dit met een Rohloff onderhoudset) schakelde hij weer als nieuw. Ik ben het dan ook niet eens met de laatste regels van dit artikel en heb ondervonden dat deze naaf wel betrouwbaar genoeg is om met 35 kilo bagage hellingen tot zo´n 10% te nemen zowel verhard als onverhard!; ik heb geen enkel probleem met doorslaan gehad. Over de duurzaamheid van deze naaf kan ik na 7500 km helaas nog niets vertellen al zal ie ongetwijfeld niet zo duurzaam blijken te zijn als de Rohloff die inmiddels tot 100.000 km gegarandeerd word; eenderde daarvan moet ie toch kunnen halen.
Hendrik-Jan
@Hendrik-Jan:
Heb je een website met foto’s van de Great Divide? Dat lijkt me een fantastische ervaring!
Groeten Dick.
Ongeveer 18000 km gereden met mijn Stevens Flyer met alfine 11 naaf . Was tot voorkort tevreden over de naaf. Steeds periodiek onderhoud laten doen. Recentelijk trapt de versnelling door in de 4e en 5e versnelling, ook bij andere versnellingen overkomt me dat steeds vaker. Het lijkt erdus op dat de naaf kapot aan het gaan is. Ik zit er nog aan te denken dat de kabel mogelijk wat haaljes heeft waardoor de kabel blijft steken. Als dit het ook niet is vraag ik me af wat shimano hier mee doet. Zouden ze garantie geven op dit soort -wat mij betreft – te vroege slijtage? Heeft iemand daar ervaring mee? De fiets is net 2 jaaroud.
Helaas zijn mijn eigen foto´s van de Great Divide route niet openbaar, maar op internet zijn er veel foto´ en zelfs filmpjes te vinden zoals bij http://www.greatdivide.org; en als je de route enigszins kent dan kun je natuurlijk ook via google earth inzoemen. Het rijden ervan is zeker een fantastische ervaring en kan ik dan ook aanraden.
Wat de betrouwbaarheid van de Alfine 11 naaf betreft heb ik gemerkt dat hij zeer gevoelig is voor de juiste afstelling; zo kan het iets verplaatsen van de arm aan de naaf waar de versnellingskabel aanzit al een verschil uitmaken. Ook kan een extra spoelbeurt (wat je eenvoudig zelf kunt doen) veel schelen; op http://www.forem.ctc.org.uk staat een zeer lange discussie en tips over de longer term reliability van deze naaf. Ik ben het met je eens dat 18000 km te weinig is maar ik denk niet dat er al veel mensen zijn die er meer mee hebben gereden en je dus beter bij Shimano kunt informeren wat zijzelf een redelijke levensduur voor deze naaf achten.
Hendrik-Jan
Rohloff kopen lijkt me.
het olie lekken van een rohloff naaf, vindt men allemaal normaal en accepteren mensen dit gewoon ,maar gezien de kwaliteit en de hooge prijs zou dit met de huidige kennis en techniek niet nodig hoeven te zijn,ik hoor hier de meeste klachten over,normaal ,ik,vindt van niet.ook mijn rohloff naaf lekt lings,en gaat ook terug naar rohloff voor nieuwe keeringen,jammer en zonde van de tijd.ik hoop dat mhr rohloff hier toch eens over na gaat denken,dat dit bij zon hoogwaardig product niet nodig is.dan wordt de tweehonderd duizendste naaf van platina h.gr cees.v.d.knaap
Valt onder garantie, is inderdaad jammer van de tijd. Weekkie weg die naaf en dan terug. Goeie dealers hebben ruil wiel met R-naaf. Dus geen probleem. Maar denk je dat een Rolls Royce soms ook niet naar de garage hoeft?????
Bij alle met olie gevulde technische onderdelen (zoals motoren, versnellingsbakken, koppelingen, dempers, etc) worden keerringen toegepast om de olie binnen te houden. Deze ringen kunnen natuurlijk slijten of beschadigen en vervanging hiervan wordt altijd tot het reguliere onderhoud gerekend. Er is in de wereld geen enkele fabrikant van bijvoorbeeld auto’s, motorfietsen, scooters, boten, etc. die dit onder garantie vervangt, behalve Rohloff.
– Een Rolls-Royce, Porsche of Ferrari met een lekkende koppakking? Stoppen met rijden en betalen!
– Een Ducati, Harley of BMW motorfiets met een lekkend koppelingshuis? Stoppen met rijden en betalen!
– Een Rohloff met lekkende keerringen? Geen paniek, gewoon lekker doorrijden en bij de eerstvolgende jaarlijkse onderhoudsbeurt laten fixen. Gratis!
De Shimano Alfine 11 naaf beschikt ook over rubberen keerringen. Versleten? Jammer, maar betalen! Slechts 2 jaar garantie.
Overigens hoeft een Rohloff met lekkende keerringen niet altijd terug naar de fabriek. Een goede dealer vervangt deze zelf en zo kan je al na een dag weer verder fietsen. Tenzij het niet de buitenste keerringen betreft en de binnenste pakking in de naaf kapot gedraaid is, dan moet de naaf door Rohloff uit elkaar gehaald worden. Deze binnenste pakking slijt normaliter niet door het gebruik, maar kan wel kapot als de as van de naaf onkundig te strak is aangedraaid door de dealer of consument of als de as om andere redenen teveel onder spaning is komen te staan. Toch valt ook dit onder garantie.
In de eerste plaats bedankt voor jullie reacties,maar ik wil toch even heel duidelijk zijn mijn rohloff naaf is net nieuw eerste duizend km er op zitten ,eerste service beurt gehad nieuwe olie er in en daarna lekte hij .Ik heb gelijk mijn dealer gebeld of dit normaal was nee zij hij,kom maar even langs dan halen wij er wat olie uit zodat het lekken stopt,en in october stuur ik het wiel met naaf terug naar rohloff voor nieuwe keeringen.Maar ik kan maar niet begrijpen dat dit zo makkelijk kan gebeuren,met de huidige techniek hoeft dit echt niet,maar ja voor de rest is het een goed product ik hoop dat het straks opgelost is. ps in de 60e en 70e jaren was dit normaal bij motorfietsen en autos normaal,maar er is technisch gezien heel veel veranderd,dus voor mij is het een rohloff naaf hoeft niet te lekken,en gezien uit milieu oogpunt is het het ook niet netjes als die olie overal op straat loopt.Ik stop nu h.gr cees v d knaap
Een eventueel teveel aan olie loopt er door de keerringen uit, maar dit is niet schadelijk voor de naaf. Als een dealer de olie ververst, moet hij goed opletten hoeveel van de oude olie eruit gezogen is. Er blijft altijd een beetje in de naaf achter. Als hij dan weer evenveel nieuwe olie erin spuit in plaats van het hele flesje, dan zou er niets aan de hand moeten zijn.
Een Rohloffnaaf kan nooit meer dan 25ml olie op straat lekken, meer zit er namelijk niet in. Bedenk eens hoeveel olie er in het milieu verdwijnt door fietsers die hun ketting en derailleursysteem regelmatig reinigen en smeren.
Rohloffnaaf: €1000,-
Shimano Alfine 8: €200,-
Shimano Alfine 11: €400,-
Zou niet best zijn als de Rohloff dan niet beter is.
De vroege mechanische problemen komen door vuil afzetting tussen de dichting.
Het vuil meestal zand schuurt tegen de dichting.
Daarom is een volledig gesloten kettingkast of riemkast zeer nuttig.
Uit ervaring heb ik ontdekt dat er zelfs met de kettingkast nog vuil op de ketting en versnellingsnaaf kwam .
Het meeste vuil komt door de gleuf aan het achterwiel .
Aandachtspunt voor de ontwerpers.
De kettingkast moet het vuil en regenwater buiten houden en de olie van de ketting binnen houden.
Ik heb zelf al aanpassingen aangebracht maar ik zoek naar nog betere oplossingen.
Mijn goede raad voor de rohlofnaaf is reinig regelmatig het vuil weg tussen het kettingwiel of riemschijf.
Groetjes Johan
Ik begrijp de discussie niet helemaal. Shimano heeft zelf aangegeven dat de alfine 11 niet te vergelijken is met de Rohloffnaaf. Hoezo een topic waarom Rohloff beter is dan Shimano??
Zelf heb ik een fiets met een alfine 11 met inmiddels 12000 km op de teller. De naaf functioneert nog steeds prima, geen klachten. Im fiets niet in de alpen, alleen in Nederland, dus altijd vlak terrein. Waarom zou ik een Rohloff a 1000 euro aanschaffen? Die alfine haalt m.i. gegarandeerd de 100.000 km ook wel (voor 300 euro).
Toen de Alfine11 uit kwam dachten veel mensen dat het een serieus alternatief zou kunnen zijn voor Rohloff, maar de Alfine is niet bedoeld als directe concurrent. Ik heb dit artikel geschreven om te laten zien waarom.
Dit is een mooie aanleiding om te wijzen op een ontbrekend, doch essentieel, punt in het artikel n.m.l. de verschillende overbrengingsverhoudingen tussen beide naven.
De kleinste overbrengingsverhouding bij de Alfine 11 naaf is 0,527 en bij de Rohloff is dit 0,279!.
Nu is het zo dat hoe kleiner het verzet dus hoe groter de vertragingsfactor hoe groter de krachten zijn die in de naaf optreden!. Hieruit volgt dat het verschil in sterkte van de Rohloff naaf en de Alfine 11 reeds verwerkt is in de overbrengingsverhoudingen; de Rohloff naaf moet veel sterker zijn.!
Men hoeft dan ook veel minder bang te zijn voor doorslaan dan gesuggereerd in het artikel; ik heb hier zelf ook geen slechte ervaringen mee terwijl ik dit jaar een maand door voormalig Joegoslavie met Slovenie en Oostenrijk getrokken ben en hierbij hellingen van 12% met 25 kg bagage geslecht heb en zonder bagage zelfs +/- 20% (Ik ben 50); en vorig jaar zelfs de gehele GDMBR.
Wanneer men de Rohloff naaf als vervanger ziet voor een moutainbike groep (waarvoor hij is ontwikkeld) en de Alfine 11 als vervanger voor een triple racegroep (het bereik is hetzelfde), dus meer voor de klassieke randonneur; dan doet men aan beide naven evenveel recht en zullen er niet gauw problemen optreden.
Ik wilde hierbij ook nog even opmerken dat ik al een jaar zonder problemen met Rohloffolie (welke iets dikker is) in m´n Alfine 11 naaf rij en dat wanneer de vaak terugkerende problemen met olielekkage bij de Rohloff naaf te wijten is aan het zeer kwetsbare aluminium afsluitdopje van deze naaf die te vervangen is door die van de Alfine 11 naaf; ze hebben dezelfde schroefdraad.
Aan Michiel u plaats op dit forum dat er niet meer dan 75 ml kan lekken er zit niet meer in,dan heb je daar al drie keer te veel olie inzitten.
De vul hoeveelheid is 25 ml zie maar op de website van rohloff.
Zelf heb ik een Van Nicholas 29″ met rohloff en belt drive al ongeveer 6000 km door modder,plassen zand enz …. gereden zeer tevreden over fiets met belt drive.
Volgende fiets Koga 29″ signature is besteld voor dagdagelijks werk verkeer ook een rohloff met belt,dus super tevreden.
Moet geen ketting aandrijving meer hebben.
Spijtig dat er geen race fietsen in bestaan, gewicht te zwaar, al is het meestal de fietser is die te zwaar is 😉
75? Oeps… tikfoutje…
Welke tandriem heb je, Marc? CDC of CenterTrack?
De fiets met Rohloff en Beltdrive die het dichtst bij een racefiets in de buurt komt is de Santos Race Lite. Deze weegt kaal 10 kilo.
Hè Michiel is een CDC ben daar heel tevreden over geruisloos rijden.
Op mijn nieuw bestelde koga weet ik het niet.
Jouw nieuwe Koga krijgt de CenterTrack.
Sorry maar niet mee eens. Heb ze alle twee gehad in me fiets maar de shimano naaf hield het langer vol. Ben iemand van de lange tochten en ging met een Rohloff opstap. Maar na een tijd veel me op dat de fiets niet lekker liep. Ik op onderzoek en bleek dat me achternaaf warmm tot zeer warm aanvoelde. En dat voor e een bijna nieuwe fiets. Terug gegaan en bleek de naaf niet goed te zijn. Goed garantie. Naaf twee hield er na 6 maanden mee op omdat de tandwielen niet goed meer waren. Ben overgestapt naar alfine maar tot nu aan toe geen problemen. En ik rij er nu zo’n 1,5 jaar mee.
Hallo Dennis,
Ik heb in totaal10 rohloffnaven in diverse fietsen gehad.
Eerste naaf nr 1085, laatste naaf 144700.
Tot nu toe met geen enkele naaf ooit problemen gehad, af en toe een beetje oliezweten.
Oorspronkelijk ontwikkeld voor mountainbikegebruik, maar inmiddels niet meer interessant voor mtb, voorbijgestreefd door de laatste ontwikkelingen op derrailleurgebied.
In mijn ogen voor op de weg het verreweg beste systeem.
Je kan je dure naaf ook in je volgende fiets gebruiken, momenteel wissel ik tussen 2 fietsen zomer en winter een met singlespeed.
Met pinion is dit niet meer mogelijk.
Dennis, in wat voor een fiets zat je Rohloff-naaf?
Hi Dennis,
volgens diverse fietsen verkopers bij mij in de buurt, is het onzin dat een Rohloff naaf beter is dan een Shimano, alleen de prijs verschil is erg groot volgens hen, ik weet het nu niet meer wie ik moet geloven.
M.vr. gr.
Ries
Ries, dan kan je het beste Shimano zelf geloven. Zij zeggen dat ze geen naaf van het niveau van Rohloff willen en/of kunnen maken en dat ook niet gaan proberen, omdat hun productiesysteem daar niet geschikt voor is en hun verdienmodel anders in elkaar steekt.
Rohloff is een goede versnellingsnaaf maar wat een onzin wordt hier uitgekraamd!
Wie is de opdrachtgever en hoeveel is ervoor betaald?
Feiten;
Oldtimers (auto’s) hadden rechthoekige vertanding in versnellingsbakken.
Nadelen;
Veel lawaai en meer slijtage en zwaarder.
Een schuinere verstandig bij dezelfde tandwiel breedte als rechte heeft een veel groter wrijvingsoppervlak en dus minder druk per viernte mm /cm.
Daarbij komt dat elektronische schakelingen subliemer zijn.
Als voorbeeld..bijna alle automobielen en de vrachtauto merken leveren nu massaal electronisch/automatisch geschakelde versnellingsbakken.
Er komt een tijd dat Rohloff deze trand echt niet gaat missen!
J.Herink
Bullshit is jezelf nog meer afhankelijk te maken van electronica.
Ik heb twee Alfine 11 naven, ik heb behoorlijk wat problemen gehad de ergste zijn drie maal een gebroken naaf, hij brak alle keren daar waar de remschijf aan de naaf vast zit, ook had ik last van olie lekkage.
Na drie gebroken naven was ik het zat, ik heb het huis van de naaf helemaal gesloopt om te zien wat er aan de hand was:
Het naaf huis is heel dunwandig zelfs bij de remschijf opname, en bestaat uit twee delen, de spaakflens aan de kant van de remschijf is met een vertanding op de rest van het huis geperst en of verlijmd. Het naaf huis is te zwak om de krachten die er ontstaan over te brengen via de spaken velg en band op de weg, het naaf huis is continu in beweging waardoor breuk en ook lekkage kunnen ontstaan. Ben zelf behoorlijk zwaar en dat helpt natuurlijk niet een lichter persoon zal hier zeker minder last van hebben.
Wat ik heb gedaan is een heel nieuw naaf huis gemaakt uit een stuk aluminium deze heb ik wat zwaarder uitgevoerd, alle onderdelen uit het origineel heb ik overgezet, de opname voor de remschijf is nu met de standaard 6 gaten waardoor het huis ook daar behoorlijk wat steviger is geworden.
In het begin moest ik nog wel het een en ander aanpassen omdat de maten van het origineel niet goed meer waren te meten.
Op het ogenblik al bij elkaar met mijn beide naven zo’n 2500 kilometer gefietst en geen problemen meer die er waren door het zwakke naaf huis, dus geen olie lekkage geen breuk en ook een ander probleem was opgelost, mijn beide wielen kraakten in originele toestand altijd na dat ik er zo’n 1200 kilometer op had gefietst dit gebeurt nu ook niet meer.
Dit is natuurlijk geen oplossing die men zo maar kan uitvoeren maar maakt wel duidelijk wat de zwakke punten van de Alfine 11 zijn.
Ik kon geen keuze maken voor een Rohloff, vanwege mijn fiets hier kunnen alleen Shimano naven in en zelfs een Alfine 11 ging niet zonder de nodige aanpassingen.
Mijn fiets is een Beixo Slim een fiets met een cardan aandrijving.
R. van Holten
Dear Michiel and other contributors
Thank you for making such interesting article. I have some questions.
1. Michiel have self written this article or you have just copy-paste some marketing article?
2. Have you ever seen a broken shimano gear tooth? – e.g any shinano Nexus/alfine 3, 7, 8, 11 at any type of bikes city, postman, carrier bike /¨bakfiets/, motherbikes etc.
3. Article said ¨Door de grotere diameter zijn de lagers van Rohloff het sterkst en rollen ze lichter.¨ – How do you come to this conclusion? The physics low says just opposite
I have few remarks remarks to this great article.
– You explain very good the effect of geared tooths! It is good to metion that It is planetary mechanism using 3 planetary wheels per stage. Or shortly say multiply the number of contact areas by factor 3.
– I should completely remove explanation about helical gears. As already mentioned the helical gears are used in every manual transmission cars and trucks. If I´m marketing guy I would say that helical gears are proven technology for as many as 100,000,000,000,000kms and are used widely in industrial applications. Yes the helical and hypoid gears required different lubricat – GL4, 4+ or GL5 but that is not what bike or LBS mechanic must know. They simply buy shimano or ruhlof oil.
– I will write in maximum two sentences.the whole story about helical gear
If you are shimano fan boy – The helical gear offer small dimnetion,light and silent gear even in this high gear ration.
If you are Rohloff fanboy – The helical gears are less efficient. This explains why Alfine 11 is less efficient than Speedhub.
Thanks
Miro
wat heerlijk alles zo nog eens te lezen ! Mijn rohloff gaat na 15000 km mee naar een singular met belt . Kom maar weer op met 15000 km modder ! Feestjes moet je vieren en iedereen blijft kijken : wat is dat dan ?
Is Rohloff ook beter dan Pinion ?
[ Ivm de aankoop van een nieuwe fiets binnen 1 jaar ]
Of moet de tijd dat nog gaan leren…?
Nou, dat geeft de burger moed… Ik heb sinds eergisteren een fiets met Rohloff naaf… Dus met de waanzinnige kilometerstanden, die ik lees in de discussie, denk ik, dat ik dus nooit meer iets nieuws hoef te kopen. De mijne heeft de eerste 50 kilometer erop staan, dus is nog niet eens ingereden. Bedankt trouwens voor alle goeie tips die ik van enkele van jullie kreeg om een keuze te maken in de aanschaf van een nieuwe fiets om flinke afstanden mee te gaan afleggen… Een foto van mijn nieuwe stalen ros, zit hierbij. Het is een Rohnin geworden van Jan Janssen…
Tres bien. Goede keus en veel plezier gewenst. Heb enige tijd terug preventief de schakelkabeltjes laten vervangen. Ongeveer na 25000 km. De oude kabeltjes vertoonde geen slijtage. Mooi toch? Super Rohloff.
Dankjewel Gaston, 25000km, dat duurt nog wel even…
Maar ben er al superblij mee….
Prachtige fiets Esther, veel plezier ermee!
Vraag mij wel af wat er in die bidons zit met dat flessenboompje ernaast 😉
Alle geluk ermee en veilige kilometers gewenst.
Jan-Willem, dankjewel….
En ik ga kijken/proeven wat erin zit…..:)
Morgen maar eens de boel inrijden…..
Proficiat Esther met jouw nieuwe aluninium ros
Proficiat Esther met jouw nieuwe aluninium ros
Dankjewel, Peter…. Ja, je hebt gelijk…. Geen staal….maar alu…..
Goede keus Esther, heb zelf deze fiets al 4.5 jaar en 53000km mee weg.
Heb je de Rohnin met belt drive of met ketting?
De Rohnin is waarschijnlijk de rohloff-fiets met de beste prijs kwaliteit verhouding. Voor ong 2500 euro koop je een mooie JJ
Zo te zien is de fiets niet samengesteld voor grote fietsvakanties ( drager racktime ) Ik zou denk ik ook dezelfde drager kiezen.
Is dit frame voorbereid voor riemaandrijving, ( doorgang voor riem ) ?
Bij Jan Janssen kun je kiezen voor meerdere soorten grijs.
Welke mooie kleur is dit ?
Hoi Arie, deze is met ketting. De extra kosten voor de belt, waren me iets te gortig.
Platinum is de kleur, Peter… Kostte wel wat extra’s, maar het is echt heel mooi.
En geen idee of deze is voorbereid voor riemaandrijving. Heb ik het totaal niet over gehad tijdens de aanschaf.
Wat een afstanden trouwens, Arie…53000 in 4,5 jaar… Dat ga ik niet redden,hoor. Maar hij is echt super. Vandaag weer een flink stuk weggetrapt. Zadel en stuurstand behoeft nog wat fine-tuning, maar dat komt de eerste servicebeurt vast wel goed. En Peter, ik heb nog wel wat wensen, hoor. Maar het is een dure fiets, dus de komende jaren zal ik er nog wel wat aan verbouwen…
Dankjulliewel, trouwens….
Na twee fietsen met elektrische trapondersteuning (waarover ik niet tevreden ben, aan die elektrische fietsen heb je in de winter niet veel) heb ik drie jaar geleden voor woonwerkverkeer gekozen voor een Staiger Ontario met een Rohloff 14. Intussen drie jaar gefietst, 15.000 km en twee keer olie ververst van de naaf. Naaf is prima, schakelen in stilstand en steile bruggetjes zijn gemakkelijk te nemen. Wel intussen de ketting, kettingbladen en chainglider vervangen. Ook pedalen en remblokjes achter zijn intussen vernieuwd. Ik ben me nu aan het oriënteren voor een nieuwe fiets, maar ik begrijp van deze site eigenlijk dat je beter een Rohloff 14 dan een Shimano Alfine 11 kunt kiezen. Ik zit te denken aan een Winora Labrador met Rohloff. Koga past niet in mijn budget. Heeft iemand nu een goede suggestie?
Winona Labrador, werkelijk nog nooit van gehoord. Zelfs Bij Google afbeeldingen krijg ik alleen maar honden te zien. Help mij even uit de droom: wat is dit voor fiets?
Is dit geen mooi alternatief als een Koga wat boven budget is:
http://gudereit.nl/gudereit-fietsen-nieuws-mastbergen-fietsen-renkum-de-gudereit-specialist/7-speciale-aanbieding
Het is Winora, met een r dus
http://www.winora.de
Ah dank u, slecht gelezen (dacht waarschijnlijk direct aan Winona Ryder 😉 ).
Dan gaat er inderdaad een hele fietswereld open, kende het niet, maar in elk segment wel iets leverbaar. Wellicht heeft Michiel of een andere lezer wat kennis van dit merk.
Ter info : Winora valt onder de accell groep ( Batavus , koga , van Nicholas’ , haibike etc etc etc )
Beste Jan-Willem ,
Bijna 2 jaar in het bezit van een Gudereit met Rohloff.( gekocht bij Mastbergen )
Ondertussen 10000 km afgelegd zonder problemen .
Ook even een mening ventileren. Ik heb na 3.5 jaar mijn fiets met Rohloffnaaf terug verkocht. Het is geen slecht product, maar ik vind het toch wat overroepen. Wat heeft mij gestoord eraan? Veel te duur in aanschaf, jaarlijks onderhoud met veel te dure olie, olielekkage gehad, naaf werd kosteloos hersteld, dienst na verkoop is dus in orde, maar de naaf had amper 5.000 km gelopen. Vind ik niet kunnen, zo vroeg al problemen. In mijn vriendenkring hebben de meesten met Rohloffnaven met lekkage te maken gehad. Loopt volgens mij toch iets minder licht dan een gewone goed onderhouden derailleur. Voordien had ik gewoon een Deore derailleurversnelling en Shimano 105 op een andere fiets. Nooit problemen mee gekend. Levensduur van derailleur is ook goed als je de kleine moeite doet om te reinigen en te smeren. Nu heb ik een lichte toerfiets met Shimano XT in bestelling. Samenvatting: niet meer voor mij.
Ik heb een vergelijkbare ervaring als Rob. Na ongeveer 5.000 begon de naaf te lekken. Deze is netjes door de dealer teruggestuurd naar Rohloff en hersteld, maar toch: het zou niet moeten mogen.
Overigens vraag ik mij af of deze website nog wordt onderhouden. Ik zie weinig activiteit en een laatste post van bijna 4 maanden geleden. Heb ik iets gemist?
Rob en Susan, nogmaals eens verteld. Ik rij meerdere Rohloff naven en nooit problemen gehad met lekkende naven. Ik ga ervan uit dat in deze 5.000 km de olie al een keer vervangen is.
Nu moet ik wel zeggen dat ik olie wissel zelf doe. Belangrijk is, dat je de oude olie en spoelmiddel goed moet laten uitlekken.
Veel fietsenmakers hebben hier geen tijd voor, wat ook logisch is.
Vergeet ook niet dat wat je aan lucht toevoegt in de naaf er ook weer uit moet.
M.a.w. doe je nieuwe olie (25 ml) in de naaf, dan moet je er ook weer 25 ml lucht uit de naaf trekken, anders krijg je teveel overdruk.
Beide zaken wordt nog wel eens over het hoofd gezien.
Susan, Michiel heeft een betaalde baan en daarnaast doet hij testwerk voor het blad Bike&Trekking. Hij heeft al eens eerder aangegeven nog maar weinig tijd te hebben om deze website continu bij te werken.
Wij moeten geduld hebben.
Beste Frits,
Bij mijn aangepaste Alfine 11 naven heb ik 2 olie vul gaten in mijn naven gemaakt om de olie wissel wat makkelijker te laten verlopen, dat werkt perfect.
Dank Fritz voor je reactie.
Je opmerking over Michuel zet me wel aan het denken: zou niemand anders e.e.a. kunnen overnemen cq hem ondersteunen? Het zou zonde zijn als deze site ten onder gaat. Uit ervaring weet ik dat mensen na een paar keer al niet meer terugkeren op een site als daar niets plaats vindt. Zou echt zonde zijn.
Roland, is dit serieus of als grapje bedoeld??
Ik denk dat je bij Shimano niet meer voor garantie hoef terug te komen.
Beste Frits,
Nee geen grapje er staat nog een eerder stuk van mij hier waar ik het een en ander uitleg.
De naven zijn overigens al lang buiten de garantie en de het huis dus de buitenkant van de naaf is door mij zelf gemaakt.
Ik kan op dit ogenblik niet de juiste bestandsformaat foto’s sturen anders had ik er een foto bijgevoegd.
Oké Roland, blijft wel staan als je de procedure volgt bij olieverversing bij een Rohloff naaf, je geen problemen met lekkage hoeft te hebben.
Susan, hou ook de site van Bike@Trekking in de gaten. Onderstaand een stukje van Michiel.
Koga Signature Worldtraveller S (test 2016)
Er waait een frisse wind door Koga Signature, het reisfietsenlabel van Koga met online ondersteuning. Er is een nieuwe website en – niet onbelangrijk – een comp leet nieuwe fiets: de World Traveller S. Deze is gebouwd volgens een vernieuwde filosofie, met ‘optimalisatie’ en ‘integratie’ als kernwoorden. Klinkt mooi, maar wat heeft de fietser daar aan? Hebben Koga’s vernieuwde zienswijze en aanpak nu ook daadwerkelijk een betere World Traveller opgeleverd? Technisch en esthetisch is het antwoord ja. Of het zich ook vertaalt in een beter rijdende fiets, heeft redacteur Michiel van den Brink uit mogen proberen.
Koga heeft de geometrie van de nieuwe Signature World Traveller S een beetje aangepast, maar dat resulteert niet in een schokkend ander rijgedrag. Gelukkig maar, want op dat vlak mankeert aan de huidige Signature modellen niet zo heel veel, al zijn ze in vergelijking tot dit nieuwe model wel aan de zware kant. De nieuwe World Traveller S weegt namelijk ruim een kilo minder en dat voel je. De fiets is lichtvoetiger, wendbaarder. Toch is de rechtuitstabiliteit prima, iets dat de lange-afstand-rijder zal aanspreken. Ondanks dat het frame, met name de achtertrein, stijver is geworden om probleemloos met zware bepakking te kunnen rijden, is de nieuwe WTS voor mijn gevoel minder stug dan z’n voorganger. Deze comfortbeleving komt voor een belangrijk deel op het conto van de brede Almotion banden van Schwalbe. Die rollen heerlijk licht en strijken oneffenheden eenvoudig glad. Dat maakt deze Koga niet alleen geschikt voor gebruik op asfalt, maar ook op klinkerwegen, gravelpaden en bospaadjes. Mooi allround inzetbaar dus.
Sportieve zit
De zithouding van het testmodel is tamelijk sportief, ondanks dat Koga het balhoofd anderhalve centimeter hoger uit heeft laten komen dan op de huidige WTS. Rechter zitten is een kwestie van een andere stuurstuurpen combinatie kiezen, alhoewel je bij een zeer rechte zit al snel weer een torentje vulringen onder de stuurnok krijgt en dat doet afbreuk aan de esthetiek waar Koga zich juist voor ingespannen heeft. Opvallend: op de testfiets zijn MT5 vier-zuiger schijfremmen van Magura gemonteerd, met voor én achter een grote, 180 mm remschijf. Ik moet toegeven dat ik de voordeligere Shimano XT schijfremmen, die Koga ook kan leveren, eigenlijk plezieriger vind remmen. Directer, minder sponzig. Maar met name zware fietsers die met veel bagage in de bergen onderweg zijn weten zich met de Magura’s verzekerd van een haast onbeperkte remkracht.
Conclusie
De basis waarop Koga de WTS bouwt is technisch flink verbeterd. Qua rijgedrag is het is een fijne allrounder waar veel mensen zich snel op thuis zullen voelen. Stabiel, comfortabel, wendbaar, niet te nerveus. Allemaal eigenschappen die een trekkingfiets behoort te hebben. Eigenlijk is het een bloedsaaie fiets. Dat klinkt misschien niet erg vriendelijk, maar het is juist een groot compliment. Met de nieuwe World Traveller S kom je namelijk niet voor verrassingen te staan.
– MvdB
Beste Frits,
Natuurlijk zo ook bij een Alfine 11 maar je moet echt geduld hebben ik dacht ik begin toch opnieuw dan los ik dat ook gelijk op.
Na zo’n 20000 kilometer nog steeds in orde.
Fritz, kan jij geen webmaster worden..? 😉
Roland met alles wat je doet, moet je de tijd ervoor nemen, dat is vaak het halve werk.
Susan, daar heb ik helaas geen tijd voor en daarnaast is het het kindje van Michiel. Ik denk ook niet dat Michiel dit uit handen wil geven.
Ook hier geldt geduld is een schone zaak.
Geef Michiel even de ruimte, de tijd en het geduld, er komen vast en zeker weer mooie testverslagen en informatieve zaken aan de orde.
Fijn de zekerheid te hebben dat je kan door rijden zonder olie in de naaf.
Maar het is behoorlijk balen als op de dag na aanschaf een groot gedeelte van de olie op de vloer ligt.
Nu 2000 km verder weer de zelfde ellende,nu komt het langs de snelspanner,vorige keer langs de grote flens pakking.
Ouder dan 2 jaar,geen punt reparatie onder coulance.
Maar dat gaat Rohloff dan wel pas in september october doen.
Alleen in de garantie periode van 2 jaar volgt reparatie direct.
Anders alleen in de periode september tot april.
Toch graag nu herstel? Kan kost je €140.00
Wat ik hier van vind……….
Ik zal het u besparen
Zijn er inmiddels al fiets fabrikanten, die de Rohloff A12 al monteren ?
( met 12 mm steekas-opname )
Victor, sorry voor de late reactie. Kan mij voorstellen dat je behoorlijk baalde.
Gezien de strenge controle voordat de naaf de verpakking ingaat, is dit denk ik toch een gevalletje maandagochtend en mag dit eigenlijk niet gebeuren.
Dat na 2.000 km de olie langs de snelspanner komt, zou veroorzaakt kunnen worden doordat de snelspanner te strak staat.
Andere oorzaak lekkage kan zijn, dat als de olie in de naaf vervangen wordt dat er onvoldoende tijd wordt uitgetrokken om de oude olie en het spoelvloeistof te laten uitlekken. Als dit niet gebeurt en je voegt de nieuwe naafolie (25 ml) toe dan komt er teveel vloeistof in de naaf wat bij hogere temperaturen en dito druk tot olielekkage kan leiden.
Denk ook even aan het feit dat als je oude olie en spoelvloeistof uit de naaf trekt, je dezelfde hoeveelheid lucht weer moet toevoegen.
Hetzelfde geldt bij het inbrengen van de nieuwe olie, 25 ml olie toevoegen betekent ook 25 ml lucht uit de naaf trekken.
Zo ontstaan er geen drukverschillen in de naaf.
Peter, ik weet niet of andere fietsfabrikanten voor 2017 met een A 12 Rohloff naaf komen. Er zullen denk aanpassingen aan het frame moeten komen.
Idworx b.v. monteert dit jaar op aanvraag een bredere voorvork met een 15 mm steekas. Dit betekent aanpassing voor de SON naafdynamo en aanpassing van balhoofd en lager.
Wij zullen Friedrichshafen en Bike Motion moeten afwachten voor alle nieuwigheden voor 2017.
Wel is al bekend, maar dat is van een andere orde, dat Idworx met een Pinion C1.12 komt.
Ik denk om een Pinion fiets in een iets lager prijssegment te stationeren.
Deze zal dan ook iets goedkoper moeten zijn dan de Rohloff naaf.
Wellicht interessant voor woon/werk verkeer.
Frits, ik denk niet dat een fiets met C1.12 goedkoper zal worden dan een fiets met Rohloff.
Een pinion P1.18 fiets bij Idworx is 700 euro duurder dan een met Rohloff.
Een pinion P1.12 aandrijving is ongeveer 200 euro goedkoper bij duitse fietsmerken.
De pinion C1.12 zal vast weer iets goedkoper worden dan de P1.12.
Al met al zal het prijsverschil tussen Rohloff en C1.12 niet extreem groot zijn. Ik denk dat in de toekomst het marktaandeel Pinion als maar groter wordt.
Inderdaad maar wachten op nieuws van de Eurobike.
Ik heb sinds kort een Cube Editor met een alfine 11 en een gates riem. Perfecte fiets voor de wintermaanden in het vlakke land. De naaf doet het prima. Nu bijna 1000 km mee gereden en hij begint een beetje te ratelen. Niet hard en niet hinderlijk maar ik vraag me af of dat normaal is. Een beetje het geluid wanneer je ketting tegen de voor derailleur aan loopt maar dan zachter. Heeft iemand dat Ook? Hij rijdt en schakelt perfect…
Hans, als de Alfine het 1.000 km zonder geratel heeft gedaan en nu begint de naaf een beetje te ratelen dan zou dat voor mij een reden zijn om even naar je rijwielzaak te gaan. Misschien dat je rijwielzaak aan de hand van zijn of haar bevindingen dan contact opneemt met Shimano.
Ik zou het in ieder geval niet negeren, ondanks het feit dat de naaf zoals je zegt perfect schakelt.
@ Hans : Rijd nu 1 1/2 jaar met elektrische HS fiets met Alfine 11 naaf .
Hier geen problemen ondervonden . Ondertussen 14K km op d eteller .
Volgen het boekje moet je na de eerste 1000 km de olie vervangen , daarna iedere 5000 . En eens met Frits , toch even de rijwielzaak er naar laten kijken .
Frits, Leon, bedankt voor jullie reactie. Ik ga inderdaad binnenkort de olie verversen. Misschien is het rateltje daarna wel weg maar dat zou dan ook geen goed teken zijn. Een bezoekje bij de verkoper ga ik sowieso doen want ik heb nog een servicebeurt tegoed. Ik was benieuwd of er meer alfine 11 bezitters last hadden van een bijgeluidje…ik weet trouwens niet eens zeker of het wel de naaf is maar ik kan eigenlijk niets anders bedenken. Tot dusver heb ik een positieve ervaring met de naaf maar ik gebruik hem dan ook waar hij voor bedoeld is…Als alternatief voor de racefiets in de wintermaanden en als stadsfiets. De hoogste beklimming bij mij in de buurt is de van Brienenoordbrug…. 🙂
Hans, kijk ook even op de site van de Wereldfietser onder het kopje: Alfine 11 : hoeveel km heb jij er mee gereden?
Blijkbaar krijgt Rohloff er opnieuw een concurrent bij in 2017: http://www.cyclingabout.com/kindernay-xiv-hub-14-speed-internally-geared-hub/
Lijkt in grote mate een kopie van Rohloff, maar dan wel met hydraulische shifters.
Filip, op Bike Motion is mij dit ook al ter ore gekomen. Noorwegen is momenteel vrij innovatief bezig op fiets gebied. Ik denk dat zij met de kindernay nog een lange weg te gaan hebben (of zij moeten alles van Rohloff gekopieerd hebben. Rohloff heeft zich natuurlijk al lang en breed bewezen.
Goed voorbeeld is de Pinion schakelbak, aantal kinderziekten in de afgelopen jaren, met als laatste cranks die afbraken. Hopelijk zijn alle problemen nu verleden tijd.
Een concurrent van Rohloff zou zo maar eens de Pinion C1.12 kunnen worden in 2017.
Geruchten gaan (al wat langere tijd) dat Rohloff met elektronische schakeling bezig is.
Bike Motion is er volgend jaar niet!
De opzet wordt iets anders.
In 2018 wordt Bike Motion samengevoegd met de Fiets- en Wandelbeurs, plaats Utrecht en vermoedelijk wordt deze in maart gehouden.
Ook Eurobike in Friedrichtshafen wordt waarschijnlijk niet meer in augustus gehouden maar vroeger in het seizoen.
Dag Frits, met slechts 300 Euro verschil tussen de oPinion en AllRohler Urban Spec versies, geef ik je gelijk: Rohloff heeft er met de C1.12 een stevige concurrent bij. Ik zie trouwens dat idworx zijn AR Urban Spec ook 100 Euro goedkoper heeft gemaakt ten opzichte van het vorige (model)jaar. Is dat omdat Rohloff zijn prijzen nu ook laat zakken, of zijn er aanpassingen gebeurd aan de onderdelen van de fiets?
Filip, bij de trekking bikes van Idworx zijn er nauwelijks aanpassingen doorgevoerd. Het enige wat bij de AR is toegevoegd is een Light spec uitvoering. Standaard uitgevoerd met de Idworx Darim Lite carbon velgen (22 mm binnenmaat) en de banden van Schwalbe de G-One 40 – 622. Verder heeft de fiets de standaard nieuwe vork met 15 mm steekas en inbouwbreedte 110 mm met aangepaste SON naafdynamo.
Er is weliswaar wat geschoven in de prijzen, maar voor de kleuren moet je nu extra betalen. Voor de standaard kleur (glanzend zwart) behoeft geen meerprijs te worden betaald.
Frits: die nieuwe Darim Lite carbon velgen, zijn die nu wel met een ringslot combineerbaar? Zo’n slot is misschien niet het summum van beveiliging, maar in het dagelijks gebruik toch wel handig. Verder is de AR Light Spec een mooie, sportieve fiets en een interessante toevoeging aan het gamma. De prijs is wel stevig.
Filip, door de hoge velg is de fiets helaas (nog) niet met een ringslot combineerbaar.
Dit betekent dat de fiets eigenlijk niet te verzekeren is, omdat verzekeringsmaatschappijen een vast ringslot op het frame eisen.
Ik hoorde op Bike Motion dat Ten Tusscher samen met Abus een ringslot zouden hebben ontwikkeld, wat daar van waar is en hoe ver men hiermee is, weet ik niet.
Wat in de auto industrie al veel voorkomt, is dat op één platform meerdere modellen worden gemaakt. Dit ga je straks ook in de fietsindustrie zien.
Goed voorbeeld is het frame van de Santos Travelmaster 3 +.
Ook Idworx laat zien dat je met een bestaand frame (AR of ER) er een Light spec van kan maken geschikt voor b.v. woon/werk verkeer of light trekking.
De prijzen zijn stevig, maar dat is inherent aan de relatief kleine bedrijven die Santos en Idworx zijn. Alle ontwikkelingskosten moeten zij zelf betalen en b.v. 100 nieuwe vorken laten maken, kost nu eenmaal meer dan 100.000 vorken laten maken.
Voordeel van kleinschaligheid is wel dat je de kwaliteit beter kunt sturen waardoor je je producten naar een hoger level tilt.
Spijtig van het ringslot, maar het merk ondertussen een beetje kennende, zullen ze al wel aan het broeden zijn op een idworx oplossing.
De trend van het “multi-inzetbare” frame lijkt inderdaad aantrekkelijk, maar ik geloof er niet zo in. Wie gaat er — zoals Santos voorstelt — voor een fietsvakantie z’n 29’ers omwisselen voor 27,5+? Met de grote wieldiameter steek je toch even vrolijk het continent over? Variatie brengen in de afmontage (zoals idworx met z’n “specs” doet) vind ik wel zinvol. Niet iedereen heeft 3mm dikke remschijven nodig.
Filip, het is allemaal heel persoonlijk. Santos is natuurlijk niet over één nacht ijs gegaan. Shimano XT of Deore schijven zijn natuurlijk ook oké.
@Filip, de reden omdat de AR goedkoper is geworden, is volgens mij om het verschil AR urban – AR opinion groter te maken. Anders heb je een aanbod van twee fietsen in dezelfde prijsklasse.
Ik heb de AR urban specs nog eens vergeleken met die van vorig jaar.
Bijna compleet gelijk.
Vorige jaar stond er nog vermeld bij remmen : XT remmen 180 mm, bij het huidige model staat er vermeld : Deore remmen zonder type aanduiding.
Schijfremmen hebben blijkbaar de toekomst.
Sta je voor de keuze AR urban of een OP urban dan kan ik me voorstellen dat de keuze moeilijk is. Ik ben het met je eens dat XT remmen vooral in Nederland zeker wel voldoen.
Misschien dat de specs op de Idworx site niet helemaal kloppen. Ik zie nog wel een foutje ( specs banden van een ER travel en urban staan onjuist vermeld )
Wat me tevens opvalt, dat bij de Opinion gekozen wordt voor een 39/35 verzet tandwielen. Vorig jaar was dit bij de travel versie nog 35/35. Misschien is dit ook een foutje in de lijst.
Het bereik van de Pinion is al zo groot, waarom kiest Idworx dan toch voor deze verhouding ?
Op deze site wordt dit beter verduidelijkt.
http://ritzelrechner.de
Heeft iemand al ervaring met de C1.12 ?
hallo allemaal
ik heb een schimano alpine 11.
bij het olie verversen ben ik de richtingschroef kwijt geraakt
iemand een idee of die los te verkrijgen is?
kan iemand me een referentie geven voor bestelling aub?
Beste Steven,
Ken je Rose in Duitsland zij hebben ook een Nederlandse website.
Via het contactformulier kan je je die schroeven bestellen heb het vaker gedaan.
.. jullie zijn deskundigen !!! ; ik ben maar een eenvoudige fietser die nu een e-bike heb gekocht maar – gelukkig (?) – nog niet in huis heb, en ik ben blij als één van jullie mij op korte termijn een degelijk antwoord kan geven op wat ik nu het beste kan doen, want te laat zag ik dat ik bij een – nu even niet te noemen – bedrijf een fiets naar wens samengesteld kon kopen : e-bike voor mij (ben inmiddels 75 ..), ja !!! ; het probleem is het volgende : ik heb dus een e-bike gekocht met shimano 8 normaal ( + ketting ), maar had achteraf veel liever zo ‘n fiets gehad met rohloff + aandrijfriem !!! ; heb er geld genoeg voor want voor je het weet ben je dood en als laatste wil je toch het beste om te ervaren want / en je hebt genoeg want je geeft haast niks meer uit .. ; je wilt gewoon top kunnen schakelen met kleine stapjes, en op een gewone fiets met shimano 7 èn rug-wind zit ik al in de zwaarste stand (of één minder) en wat moet dat dan met trap-ondersteuning + rug-wind ? : ZIT JE ZÒ OP JE MAXIMUM te trappen .. ; en bovendien wil ik mogelijkheid hebben om door mul zand of onregelmatig bos genieten van dat schakelen van rohloff .. ; WIE KAN ME EEN BEVREDIGENDE REACTIE GEVEN ? ; groet aan allen ; wim ~ ; wat – DAARBIJ – ik wil gaan proberen is om de koop van die – reeds gekochte (aanbetaling van 1000 euro) – e-bike : TERUG TE DRAAIEN, incl. kosten natuurlijk : heeft iemand hìér advies ôp ? …. ( ik hoop dat ik duidelijk ben, èn aan een goed adres hier .. !!! )
Wim, vraag is of je frame deelbaar is, is belangrijk om je riem door te geleiden.
Een Shimano Nexus 7 of 8 of een Rohloff maakt niet zoveel uit voor een E-bike, met beide versnellingssystemen zit je met rug wind zo op het max (25 km p/u) te trappen. Als je kleine stapjes schakelen prettig vindt (en je hebt het geld ervoor over) dan zou ik Rohloff kiezen, maar voor Nederland is Shimano Nexus 8 prima!
Heb je overigens met de verschillende schakel systemen al proef gereden?
.. oh, mooi dat je reageert !!! ; nee : ooit eens een proefrit met een e-bike gemaakt maar mag geen naam hebben : een ommetje van zeker gauw een jaar of 8 geleden zeg-maar ; ik rij hier ‘gewoon’ op nexus 7 te fietsen ; ben geen snelheids-monster en/dus met rug-wind trap ik al gauw op 7 of even terug op 6 en ‘gewoon’= op-eigen-kracht, maar als ik gewoon fiets op 7 met de normale trap-frequentie – ik rij gemiddeld richting zwaar dus geen hoge trapfrequentie zoals ik lance armstrong zag doen maar ook niet zo zwaar als ulrich, maar je moet daarbij bedenken dat ik over een boodschappen-rit van 20 km naar groningen-stad = 20 km heen & 20 km terug : gemiddeld 5 kwartier héén nodig heb en toch al gauw 7 kwartier neem om weer thuis te komen, maar ik rij dan met volle bepakking hè, en dat kan wel tot 40 kg oplopen ; ik heb ortlieb achter en daarbij een drager-verbreder met 1 bananen-doos plus soms wel een tweede er bovenop en verdeel de ‘buit’ dan goed/evenwichtig ; een heel enkele keer was het geheel zò zwáár dat ik moest oppassen om niet te kiepen, dus wat ik wil gaan doen is van die low-riders aan het voor-wiel met ortlieb (per e-bike), en verder ga ik er misschien nog wel eens een keer puur voor het plezier uit : hier in de omgeving, zoals ik vroeger wel eens deed : zo rond de 50 jaar oud was ik toen (nog) ; nee ik rij niet zo snel maar wil er wèl de gang in houden ; verder nog even een bijzonderheid vermelden : ik rij/zit bijzonder (te noemen want ik zag nooit eerder een ander zò fietsen), behoorlijk hôôg : dat komt omdat ik ook het enkel-gewricht gebruik bij het fietsen, en daarbij heb ik de stuurpen – dat bovenste deel – naar binnen geklapt & op de juiste hoogte waardoor ik vrijwel/nagenoeg rècht-óp zit : ik heb er járen over gedaan om te ontdekken dat dìt voor mij : deze zit, het prettigste & mooiste & minst vermoeibaar is om te fietsen !!! ; ik fiets nu al zeker zò een 10 jaar en weet niet beter meer en geniet – sinds die tijd : eindelijk – van fietsen ; die voor-over gebogen houding kom ik niet lang vol-houden : werd er ont-zèttend moe van, maar had als kind een rug-probleem (waar ik later wel overheen gegroeid ben) : misschien dat je dáár de oorzaak kan zoeken .. ; ik had wel een mounten-bike om even lekker dóór te trappen maar dan was ik die voorover-gebogen houding weer goed zàt na een kwartier of wàt .. ; verder het vermelden waard dat toen ik hier kwam te wonen op mijn 40-ste – dit dorp – dat ik nog helemaal niet wist wat fietsen was – stads-mens uit utrecht -, maar ik ben ook maar een licht-gewicht mannetje/-ke van rond 60 kg bij een lengte van 1m74(voorheen)/73(nu) en zonder afgetraind te zijn hè ? ; als ik al een paar km naar het ns-station moest trappen moest ik onderweg een paar keer de benen gewoon stil houden van vermoeid-heid, maar dat gedrag ken ik àl-láng niet meer ; ik kan nu rustig door-trappen, maar niet te snel hè : tegen mijn maximum, met af en toe even wat sneller en dan weer wat rustiger/gewoon voor het plezier !!! ; ik vertèl dit álles zo uitvoerig om een beeld te scheppen ,, om wat meer duidelijkheid te geven van hoe & wie ik ben .. ; eerst dìt maar even plaatsen en dan verder met het fiets-verhaal want dat moet eigenlijk nog komen ..
” ….. niet te kiepen …. ” : als ik nog niet zít hè ? ; ik was een keer bij de l**l met veel 100-%–fruitdrank – vooral die druive(n)sap 100-% – mee terug [ maak mijn eigen – gezonde – mixen met o.a. soja-melk (puur, dus zonder suiker) & geite(n)-melk (druif kan goed (geite-n-)yòghurt verdragen) & soja-lecithine o.a. ; banaan mag er ook wel bij : bij grape-fruit + sinas alleen hè ; mág wel even hier hè want we willen toch gezond léven ? : heb al tientallen jaren geen dokter meer gezien .. (leef ook al zò-láng vegetarisch : hèlp dát ? ; past niet bij iedereen ..) ] .. mee terug (hè), en toen moest ik geholpen worden om – goed – op de fiets te komen : had weer te veel gekocht ; ” hoe kom ik thùís ” dacht ik, maar het is goed gegaan : de weg de stad uit was kort en daarna is er een (één-richtings-)fietspad, en meestal ging ik terug met rug-wind – daar zorg ik dan wel voor !!! – en dàt scheelt met al die bagage .. ; ” fiets-verhaal moet nog komen “, hè ?
.. kom je naam tegen, frits : terug-ge’bladerd’ ; mooi al die verhalen èn reacties !!! : mooi menselijk verbroederend gebeuren !!! ; misschien kan ik ook bijdragen aan het hele fiets-gebeuren !!! ; heb ôôk mijn (levens/fiets-)ervaring op gedaan !!! ; zaterdag ga ik naar groningen-stad [ ” de grootste fietsen-winkel van noord nederland ” (?) ] dus vòòr die tijd moet ik àlles op een rijtje hebben om goed ‘uit de vèrf’ te komen [ kan ik het voor elkaar krijgen om de koop te annuleren en die andere – mooi samen te stellen – fiets(=e-bike) aan te schaffen (in utrecht/de meern !!) ? ] ; trouwens : mag ik namen noemen van bedrijven/winkels, of .. (?); geen idee .. ; wel makkelijk om man-en-paard te kunnen noemen .. !!! ; moet straks het probleem nog eens helder & duidelijk formuleren, maar ik moet – wat dat betreft – ook nog ‘wat’ groeien in bewust-zijn ; kan me gauw onzeker (aangedaan & -soms- aangeslagen) voelen en dat moeten we hier niet hebben !!! ; zal binnen die dagen even alles goed op een rijtje zien te krijgen, en dan krijg ik hopelijk voldoende duidelijkheid : na de nodige reactie(s) !!!
.. ik ga pas eind volgende week terug naar die winkel, dus heb daardoor nog wel een week(je) de tijd om met de voor mij belangrijk(st)e vragen te komen ; vraag is nu wel of ik met de naam van een bekend fietsen-fabrikant uit de meern mag komen : hier op deze site ; vroeger heette het dat je geen reclame mocht maken, maar – niet minder dan – simon carmiggelt had een mooie uitspraak : ” in nederland mag niks, maar is alles toegestaan ” ; moeten we dat tégen-spreken ?
Wim, namen mogen gewoon genoemd worden.
Hoezo Rohloff beter?
Sinds nieuw 1900km gereden.
2x kering vervangen.
Garantie me hoela.
Zonder kosten,nee dus.
Alleen tussen oktober en april kostenlooos herstel.
Mijn even oude Alfine,10 jaar,werkt perfect.
Mn Rohloff al jaren stil in de gang,dure aanschaf,daarna mag je wachten of dokken.
Wie een leuk bod doet mag hem hebben.
Bijzonder verhaal, Vic.
Wat voor fiets gaat het om?
beste mensen ;
nog (weer) even aan het lezen gegaan : hier op deze site .. ; ik word hier werkelijk gelukkig van : mooie (reis-)verhalen van mensen die kwaliteit van techniek èn leven vóór-ôp-stèllen : dat verlengt de levens-duur èn verhoogt de levens-vreugde die er toch moet zìjn ? ;
— ik (1943) ben opgegroeid tussen ouders (1907 + 1912), die plicht-mâtig leefden, waardoor ik eind jaren ’60 – was nà dat misleidend flower–power—gebeuren – vòl-kômen vast liep op alles .. [ ik weet niet meer precies hòé het is gegaan maar er zal een ‘joint’ (tabak + hashish) rond gegaan zijn en ik heb – niets vermoedend en in betrekkelijke onschuld – een trekje genomen …. ] — ;
zaterdag ga ik proberen de koop terug te draaien van een e-bike met shimano 8 (nog steeds niet opgehaald), omdat/sinds ik iets mooiers & beters heb ontdekt (info : later) ; en reken er op dat ik met rohloff wil gaan rijden !!! ; sinds ik in 1969 een ernstig (inwendig) voet-probleem heb opgelopen heb ik – verhuisd (1983) naar een dorpje – pas rond mijn 60-ste (2003) het èchte fietsen ( +/in de voor mij jùíste/ideale zit !!! ) ont-dekt ; na jarenlang gereis per trein + vouw-fiets, rij ik nu – sinds een jaar of 15 – volledig op eigen kracht heen & terug (volgepakt) naar/van de grote stad (= groningen) ; is géén – uiterlijke – wereld-reis, maar als je me ziet met al die bepakking (terug) mag je aannemen dat ik wèl enige ervaring heb opgedaan .. : ik rij op een dames-frame (wel ‘handig’ met al die bagage) en zo’n frame maakt in-stabiel, dus in rust & evenwicht houden is ver-eist : een kunst wat je/jou wèl moet ‘liggen’ ;
binnenkort (dag of wat) de verzamelde informatie :
ben van mezelf gewend om op tijd/laatste nippertje, alles klaar te hebben ;
( stel graag uit : doe ik dat omdat ik die druk nodig heb om te prestéren ? ) ….
.. wil die rohloff wel hebben, vic, maar moet je niet eerst uit (laten) zoeken wat er aan de hand is (dat je hebt moeten betalen en dat ‘ie nog steeds niet goed werkt) ? ; overleggen met michiel om alles weer soepel & goed te laten verlopen (de juiste mensen) lijkt noodzakelijk ; ” wàt is er precies mis gegaan ” : is een belangrijke vraag om – be-antwoord – verder te komen ….
Hij werkt perfect,altijd gedaan.
Mag ik als koper er van uitgaan dat een versnellingsnaaf van deze prijs olie dicht is?
Door de houterige gang van zaken om het te herstellen,en het voor de tweede keer lekken is mijn lol er wel van af.
Hij staat droog en warm,en lekt nu geen drup meer.
Blijft dat met alle hoera verhalen rondom Rohloff ik het een blamage vind zo’n naaf zweet laat staan lekt.
Als dan ook nog stoef omgegaan word om het op te lossen ben ik er klaar mee.
Mag wel €140.00 dokken.
En lees de andere commentaren hier,ik ben niet de enige.
Wat ook niet helpt is dat de framehoogte die mij is aangemeten voor mij te hoog is.
Het gaat maar is net niet lekker.
@Vic: apart verhaal. Om wat voor fiets gaat het? Hoe lang heb je hem al? Waar is ie gekocht?
Ooit ook problemen gehad met de Rohlof-naaf en dat is toen supergoed (en gratis) opgelost door Santos. Kan me niet voorstellen dat andere gerenommeerde merken dat anders doen. Dus man en paard graag (mag dat Michiel..?)
.. is erg fustrerend voor vic ; en vertel ook iets meer over je fiets (èn frame-hoogte), vic : dan krijgen we een beter beeld .. ; mòét ogelost worden en zal ons wijzer maken .. ; ik heb mijn terugkeer naar de winkel voor een week opgeschort dus nu een week extra om goed beslagen ten ijs te komen ; nog dank voor jouw reactie, fritz : ik ben intussen weer lekker bezig geweest met mijn zoek-tocht & ontdekkings-reis .. (nee : niet ôp de fiets maar vóór de fiets, èn het hele fiets-gebeuren .. op internet : heb – er – mooie dingen gezien ..) ; tot later …………
Man en paard? Natuurlijk mag dat.
Frame is 57
Nee geen namen.
Heeft geen zin,ze leren het echt niet.
Op de werkplaats factuur van Rohloff stond als gedane werk,Rohloff naaf gereviseerd!
Na 2000 km,jawel
Wateren rare man die Wim, viel mij ook met ellende lange berichten lastig over dat hij mijn Rohloff fiets kopen wou..
Gelukkig heb ik de mbt nog, ideaal de Rohoff!
Wil mijn Cube Hyde ook ombouwen naar Rohoff.
Beetje late reactie, ik heb zelf een Beixo Slim en heb er naar gekeken of een Rohoff een optie zou zijn maar dat zou niet lukken vond dat erg jammer, dus heb ik er nu een Alfine 11 in zitten ook met de nodige aanpassingen, en dat er gezegd wordt dat deze naaf niet geschikt is voor zware belasting dat kan ik beamen, want ook hier moest ik de nodige aanpassing uitvoeren en wel dat ik het naafhuis zelf helemaal opnieuw heb gemaakt uit massief aluminium en daar alle onderdelen weer in heb gezet dit naafhuis zal nu wel voldoen een de Rohoff standaard, voor de rest houdt hij het wel uit nu al meer dan 50.000 kilometer.