Review: Pendix eDrive

Recentelijk heb ik de Pendix eDrive aan jullie voorgesteld. Het is nu tijd voor mijn test subjectieve rij-impressie.

Met de Pendix eDrive ombouwset kan je van bijna iedere fiets een E-bike maken. Een paar maanden geleden heb ik mijn eigen Santos door F.O.N. (de Nederlandse Pendix-importeur) van zo’n elektrische motor op de trapas laten voorzien. Ik ben natuurlijk niet de eerste die dit gedaan heeft. Er rijden al meerdere Santossen, Koga’s, Avaghons en dergelijke met de Pendix rond. Santos en Avaghon hebben het systeem inmiddels in hun standaard assortiment opgenomen. Het Pendix systeem is ook erg populair bij eigenaren van bakfietsen en vouwfietsen. Voordat ik mijn ervaringen uitschrijf, eerst nog even de theorie over het Pendix systeem.

MODULAIR SYSTEEM
De Pendix is te installeren op bijna alle fietsen met een trapas met BSA-schroefdraad. Het systeem bestaat uit een crankstel met een geïntegreerde 50Nm, 250 Watt elektromotor, een trapas met krachtsensor en een accu. Dat is alles. De motor zit in de linker crank en hierdoor blijft, in tegenstelling tot bij alle ín het frame geïntegreerde middenmotoren, de originele aandrijflijn behouden. Het kan gecombineerd worden met derailleurversnellingen (ook met twee of drie voorbladen!) en versnellingsnaven, zoals Rohloff, maar niet met de Pinion bracket-transmissie. Een fiets met Pendix kan altijd weer teruggebracht worden naar originele staat in geval van verkoop of inruil. De Pendix kan dan eventueel mee verhuizen naar je nieuwe fiets.

Het totaalgewicht van de Pendix eDrive is inclusief 300Wh accu slechts 6,5 kg. Verder is de Pendix ‘zelflerend’. Dit betekent dat de karakteristiek van de ondersteuning continu op jouw rijstijl wordt afgestemd. Hoe meer je fietst, hoe fijner de Pendix met je mee gaat werken, is de theorie.

DE PENDIX MOTOR
De motor is van het zogeheten ‘direct drive’ type. Dat wil zeggen dat de elektromotor zijn krachten direct op de trapas overbrengt in plaats van via een tandwieloverbrenging. Hierdoor draait de motor trillingsvrij en geruisloos en levert ‘ie geen extra weerstand op bij fietsen met uitgeschakelde motor. Door de afwezigheid van slijtende onderdelen in de motor en dankzij de waterdichte behuizing is de motor geheel onderhoudsvrij.

TRAPAS MET KRACHTSENSOR
De originele trapas wordt vervangen door een speciaal exemplaar met krachtsensor van Pendix. De trapas is het enige onderdeel dat kan slijten, maar een fatsoenlijke levensduur is aannemelijk en op den duur is ‘ie eenvoudig te vervangen.

DE ACCU
De 48 Volt lithium-ion accu is verkrijgbaar met capaciteiten van 300 Wh en 500 Wh. Bovenop de accu bevindt zich de bedieningsknop waarmee je wisselt tussen de drie ondersteuningsstanden eco, smart en sport. Een lichtgevende ring geeft met kleuren aan hoeveel stroom er nog in de accu zit. Vragen hoeveel kilometer je op één lading kunt fietsen, beantwoord ik meestal met een wedervraag: Hoeveel kilometer kan jij op twee boterhammen met kaas en een kop thee fietsen? Pendix geeft voor de 500 Wh accu heel verstandig een ruime indicatie op: tussen de 50 en 110 kilometer.

GEEN DISPLAY
Er is geen display voor op het stuur. Dat lijkt misschien armoedig, maar ik vind het ideaal! Sinds ik een paar jaar geleden de kilometerteller van mijn stuur verwijderde, ben ik meer van het fietsen gaan genieten. Ik ben wel een beetje klaar met al die afleidende digitale data en daarom heb ik bewust zonder de Pendix-app gefietst. Wil je wel alle cijfertjes zien, dan kan je de Pendix-app op je smartphone installeren. De app heeft meerdere functies, waaronder een navigatiesysteem.

Montage van de Pendix eDrive

Het inbouwen van de Pendix geschiedde lekker vlot. Gerben Meijer van Fiets OmbouwCentrum Nederland is ongeveer anderhalf uur met mijn fiets bezig geweest. Het was een kwestie van de originele trapas en het crankstel verwijderen, de Pendix-trapas en het Pendix-crankstel monteren, het voortandwiel overzetten en de tandriem terug plaatsen. Vervolgens werd de accu op de plaats van de bidonhouder geplaatst en werden de kabels vastgestekkerd. Met een app op zijn telefoon stelde Gerben het systeem op de juiste wielmaat in. Calibreren doet het systeem zelf steeds tijdens het rijden. En toen was mijn vertrouwde Saint Christopher Santos ineens een E-bike met middenmotor!

Je kunt de Pendix eDrive overigens niet zelf monteren. Dit mogen alleen dealers doen die de training hebben gehad en over de juiste gereedschappen beschikken. Voor ombouw van je eigen fiets kan je bij F.O.N. in Velp of bij één van de Pendixdealers terecht.

En nu lekker fietsen!

De eerste meters voelen direct vertrouwd, omdat ik gewoon op mijn eigen fiets zit. Alleen gaat het nu allemaal een heel stuk makkelijker en vlotter. De Santos stuurt praktisch hetzelfde, dankzij het centraal en laag gelegen zwaartepunt. Qua duw in de rug doet de Pendix precies wat iedere goede E-bike met krachtsensor doet. De direct drive motor reageert lekker direct, maar daarin schuilt tegelijk een minpunt. Je voelt dat de motor namelijk een fractie van een seconde later reageert en ongeveer 6 cm doorduwt als je de trappers plots stil houdt. Nu hebben alle E-bikes wel zo’n vertraging in hun reactie, maar die voel je niet, omdat er een overbrenging of vrijloop tussen de motor en de trapas zit. Bij de Pendix komt alles ongefilterd door. In de eerste twee standen is dit doorduwen niet bijzonder storend en hoe langer ik ermee fietste, hoe minder het werd (door het zelflerende vermogen, zal ik maar aannemen), maar in de sterkste stand is het wel hinderlijk.

Soepel schakelen met een naafversnelling achter de Pendix vereist enige oefening. De motor houdt dus iets langer druk op de aandrijflijn, terwijl je bij een naafversnelling juist even de koppeling in moet trappen (kracht op de pedalen minderen) om soepel te kunnen schakelen. Je moet de Pendix heel duidelijk laten weten dat je wilt gaan schakelen door de trappers echt even stil te houden. Bij derailleurfietsen is dit probleem minder groot, want een derailleur wil onder belasting nog wel gewoon overschakelen, al kan dat wel met wat protestgeluiden gepaard gaan.

In stadsverkeer schakel ik de sportstand liever niet in. Mijn jonge-honden-rijgedrag (snel optrekken, veelvuldig en vlot schakelen en laat remmen) past niet zo goed bij de Pendix. Ik moet echter niet vergeten dat mijn rijstijl niet representatief is voor de doelgroep. Toen ik mezelf een rustigere rijstijl oplegde, voelde het allemaal veel beter. De Pendix-motor communiceert het best met je voeten als je je trapfrequentie hoog houdt. Dus niet continu in een lompzware versnelling rijden, zoals het meerendeel van de E-bikers gewend is te doen!

Qua constructie is de motor vergelijkbaar met de meeste achterwielmotoren en die hebben de beperkende eigenschap dat ze bij te lage toerentallen warm kunnen lopen (bij lang en langzaam klimmen) en zichzelf tijdelijk uitschakelen om af te koelen. De Pendix heeft hier niet snel last van, want doordat de motor aan de trapas zit, draait deze altijd met een hoger toerental dan het achterwiel. Desondanks is het aanhouden van een hoog genoeg beentempo altijd aan te raden. Dat is beter voor de aandrijflijn, het stroomverbruik, de motor èn je gewrichten en je hart.

Buiten de stad, waar je niet zo vaak van tempo wisselt en dus minder vaak schakelt, is de sportstand wel fijn, maar ook in de middelste stand zat ik altijd snel op de 25km/u, dus de sportstand werd maar zelden ingeschakeld. Standje 1 en 2 rijden gewoon het lekkerst.

De bediening

Om met de Pendix van stand te wisselen, moet je even met je hand omlaag reiken naar de grote draaiknop op de accu. Ik vond dat prima, want ik wissel nauwelijks van stand, omdat de krachtsensor zijn werk gewoon goed doet. Als je bij een kort klimmetje meer kracht zet, doet de motor dat ook. En als het klimmetje erg lang duurt, stap dan niet direct over naar de sportstand, maar schakel gewoon één of meerdere versnellingen terug, zoals je bij een niet-elektrische fiets ook zou doen. Ik miste de bedieningsknoppen aan het stuur eigenlijk geen moment, maar ik kan me voorstellen dat mensen die, om wat voor reden dan ook, wel regelmatig van stand wisselen dit als een nadeel kunnen ervaren.

Een display om de vullingsgraad van de accu op af te lezen, mis ik evenmin. De lichtgevende en van kleur veranderende led-ring die met groen, geel, oranje en rood aangeeft hoeveel prik je nog hebt, is altijd goed zichtbaar. In het donker zelfs iets te goed. Het vergroot wel je zichtbaarheid van opzij, al denk ik niet dat Pendix die verlichting bewust daarvoor heeft bedacht.

De accu is eenvoudig afneembaar door ‘m een stukje te draaien. Er zit geen slot op, want dan zouden de accu en de houder te volumineus worden. Wel zit er een uitschuifbaar stalen beugeltje in de accu waar je een kabelslotje doorheen kunt halen. De oplader is relatief compact, wat fijn is als je ‘m mee op fietsvakantie moet nemen. Voor thuis levert Pendix er een aluminium voet bij die ervoor zorgt dat de accu netjes rechtop staat en niet van de tafel af rolt.

Zoals gezegd, kan je je smartphone via Bluetooth en met een app aan de Pendix koppelen, maar dit neemt niet de bediening van de draaiknop op de accu over! De app heeft de volgende functies:

  • Display van gangbare tellerfuncties, zoals snelheid, gemiddelde snelheid, trapfrequentie, afstand, e.d.
  • Display van de gekozen ondersteuningsstand.
  • Display van resterende hoeveelheid stroom in de accu.
  • Navigatie.

Gerben vertelde dat Pendix de software continu doorontwikkelt en dat er binnenkort een aantal mogelijkheden bij komen. Zo kan je straks de mate van ondersteuning per stand zèlf bepalen. Je kan dan eventueel meerdere profielen aanmaken (bijvoorbeeld stad, platteland en bergen) waarbinnen je het gedrag van de Pendix zelf kunt optimaliseren en instellen.

Die arme smartphones krijgen het onderweg alsmaar drukker met zaken als navigeren, registreren, informeren, fotograferen, enzovoort. Wat dat betreft is het maar goed dat de Pendix-accu over een USB-plug beschikt. Stop maar met al dat geklooi met losse accupacks en USB-opladers aan de naafdynamo en steek je telefoon onderweg of ‘s avonds op de camping gewoon in de accu.

Grote Q-factor

Dat Pendix zo’n grote motor naast de trapas heeft weten te proppen, is heel knap, maar het is logisch dat hierdoor de pedalen wat verder uit elkaar komen te staan. De afstand tussen de pedalen wordt in de fietsindustrie de Q-factor genoemd en deze afstand wil je zo klein mogelijk houden. De Q-factor verschilt per fiets en in geval van de Pendix moet je daar ongeveer 2 centimeter bij tellen. Op mijn Santos is de Q-factor met Pendix maar liefst 208 millimeter. Dat is ergonomisch niet optimaal, maar ik moet bekennen dat ik er eigenlijk nauwelijks iets van gemerkt heb. Mocht ik nu ineens veel gaan klimmen of langere tijd met een uitgeschakelde motor rijden, dan zou ik kunnen merken dat mijn trapbeweging minder efficiënt is. Of het op de lange duur nadelige gevolgen kan hebben voor de heupen, kan ik nu nog niets over zeggen. Ik hoor fatbike-rijders eigenlijk nooit klagen dat ze teveel wijdbeens fietsen en die rijden soms met een nóg grotere Q-factor! Het is wel heel belangrijk dat de Pendix-monteur ervoor zorgt dat de pedalen aan beide kanten even ver naar buiten komen te staan. Een asymmetrische houding is nooit goed!

De plussen en minnen van de Pendix eDrive

Tsja, zo alles tesamen bekeken, bereden en beschreven zou ik een oordeel moeten kunnen vellen, toch? Ik zal een poging wagen, maar ik ben bang dat het te sterk afhangt van persoonlijke voorkeuren en de specifieke situaties waarin potentiële E-bike-kopers zich bevinden…

Voorstanders van de Pendix kunnen de modulariteit van het systeem als groot voordeel noemen, terwijl de tegenstanders dit tegelijk als nadeel zien. Het ligt er maar net aan in welke behoefte dit systeem voorziet. Feit is wel dat de Pendix eDrive je opties enorm vergroot. Zo kan je lekker door blijven fietsen op je huidige trekkingmaatje en hoef je je niet te verdiepen in de overspannen en onoverzichtelijke E-bike-markt. Maar je kan ook juist je blik verbreden binnen de gespecialiseerde trekkingfietsmarkt en de voor jou perfecte fiets op ieder gewenst moment laten elektrificeren. Vanuit duurzaamheidsoogpunt is een modulair systeem als de Pendix in ieder geval een goede ontwikkeling. Je hoeft nu geen goede fiets meer af te danken ten faveure van een (mogelijk net-niet-ideale) E-bike. En je fiets blijft altijd goed verkoopbaar, omdat je de elektrische onderdelen er weer af kunt halen.

Voordelen:

  • Duurzame, eenvoudige constructie.
  • Onderhoudsvrij.
  • Geruisloos en trillingsvrij.
  • Goede gewichtsverdeling
  • Met ongeveer 7 kilo relatief licht
  • Geen extra weerstand bij uitgeschakelde motor.
  • Past in bijna iedere fiets met behoud van de originele aandrijflijn.

Nadelen:

  • Relatief grote Q-factor (afstand tussen de pedalen).
  • Geen bediening vanaf het stuur.
  • Design. De grote zwarte schijf aan de linkerkant springt nogal in het oog.
  • Door de direct-drive voel je de motor nog een fractie van een seconde door duwen als je de pedalen stil houdt. In stand 1 en 2 heb je hier niet veel last van en het wordt vanzelf wat minder, maar dit maakt de Pendix eDrive niet geschikt voor hele sportieve fietsers.
  • Door de extra druk op de aandrijflijn zal een fiets met naafversnellingen minder soepel schakelen. Je moet de trappers bij het schakelen even duidelijk stil houden.

Zou ik de Pendix aan iedereen aan kunnen bevelen? Dat ligt eraan waar je behoeften liggen en hoe hoog je budget is. Zou ik het misschien ooit voor mezelf aanschaffen? Dat weet ik nog niet. Daar kan ik pas iets over zeggen als ik daadwerkelijk aan een E-bike toe ben. Technisch gezien is het een mooi systeem en ik heb wel vertrouwen in de duurzaamheid en het onderhoudsvrije verhaal, maar ik heb ook met fijnere (veel duurdere) E-systemen gereden, zoals de Alber Neodrives achterwielmotor. Maar die wordt dan weer gecombineerd met een Pinion-transmissie, terwijl ik zo verknocht ben aan mijn fietsje met Rohloff! En als ik een nieuwe E-bike met Rohloff zou moeten kopen, dan kom ik bijna automatisch uit op een Bosch middenmotor en die wil ik juist weer niet! Moeilijk, moeilijk…

Weet je wat? Zoek het lekker zelf uit. Aan mij heb je nu toch niks. Ik zit er stiekem een beetje van te balen dat ik mijn Saint Christopher Santos na de Fiets en Wandelbeurs van komend weekend weer terug krijg zonder elektrische ondersteuning.

[UPDATE] Ik ben om. Ik moest even een psychologische drempel over, maar ik heb de Pendix eDrive toch maar gekocht. Mijn Santos is nu een E-bike.

 

61 Replies to “Review: Pendix eDrive”

  1. Leendert Jan says:

    Alhoewel ik zelf hardnekkig human-powered blijf fietsen lijkt het me een heel mooi doordacht product. Simpel en naar verwachting duurzaam. Heb je er nog mee gefietst zonder accu? En wat is dan het verschil met de oorspronkelijke configuratie?

  2. Michiel says:

    Zonder accu rijdt het gewoon als mijn Santos, maar dan met een paar kilo extra.

  3. Rob Willemsen says:

    Heb je ervaring met fietsen in heuvelachtig terrein?

    Sinds 1998 in het bezit van een Batavus B1 als hybride fiets, in de loop der jaren omgebouwd tot toerfiets, o.a. ivm leeftijd. Deze leeftijd (70+er) icm gezondheid zorgt ervoor, dat fietsen steeds moeilijker wordt. Een e-bike kopen?
    Dat lukt nauwelijks omdat mijn fietsdragers max 20 kg per fiets mogen hebben.
    Dus mijn Batavus ombouwen van ca. 15,5 kg, gaat dat lukken met het extra gewicht van 6,5/6,9 kg.
    Sommige sites melden 4,2 kg voor de motor, 2,3/2,9 kg voor de accu.

    En is deze motor dan sterk genoeg om mij vanuit het dal van de Ruhr (voorbeeld) uit het dal te laten fietsen naar dat mooie kasteel? Of de posbank, Kopje van Bloemendaal, de Holterberg?

  4. Michiel says:

    Klimmen gaat met de Pendix als iedere andere E-bike met een vergelijkbaar koppel. Hoe dat in uitdagende omstandigheden zal bevallen, kan Fred Charité je straks het beste vertellen. Deze ‘krasse knar’ rijdt al een tijdje met een Santos Race Lite met Pendix en gaat binnenkort de 100 Cols tocht rijden. Ik volg zijn ervaringen op Facebook.

    Of de motor sterk genoeg is voor jouw soort gebruik, is niet met 100% zekerheid te zeggen. Dat ligt eraan hoeveel kracht je zelf nog in je benen hebt. Want je moet niet vergeten dat het een hulpmotor is. Je moet nog altijd zelf trappen en de motor kan hooguit jouw eigen input aanvullen met een maximaal koppel van 50Nm.

  5. Ron says:

    Inzichtelijke review, Michiel – bedankt. Ik overweeg het voor mijn idworx AR. Voor de duidelijkheid: het schakelen met Rohloff blijft dus WEL lekker soepel als je eerst de pedalen even stil houdt? Of zelfs dan niet?

    Groeten,
    Ron

  6. Michiel says:

    Ha Ron,

    Ik heb vandaag even op een Idworx Easy Rohler met een gloednieuwe Pendix gereden. Die schakelde veel soepeler dan mijn Santos met de gebruikte test-Pendix. De Pendix op de Idworx duwde iets minder nadrukkelijk door als ik de trappers stil hield. Zal misschien met nieuwere software te maken hebben?

    In stand 1 en 2 was even kracht minderen voldoende om een versnelling terug te schakelen. Meerdere versnellingen tegelijk op of af schakelen ging het soepelst als ik de trappers heel kort stil hield. Binnen een dag krijg je wel het juiste gevoel in je benen en rechter hand en na een paar dagen weet je niet beter.

  7. Ron says:

    Hartelijk dank voor deze heldere, aanvullende informatie Michiel. Ik ga het volgende week uitproberen bij FON in Velp. Enige waar ik nog wat huiverig voor ben is de door jou reeds genoemde Q-factor. Maar dat is een kwestie van uitproberen en een uur mee rondrijden. Nogmaals dank !

  8. Michiel says:

    Ron, mijn Santos staat nog bij FON. Daar mag je wel even op rijden. Als die qua schakelgevoel net niet goed genoeg is, dan mag je er wel van uit gaan dat het op jouw All Rohler beter zal voelen.

    En schrik niet van het rare gevoel van de achterrem. Ik heb in IJsland een deukje in mijn achtervelg gereden.

  9. Ron says:

    Bedankt voor dit aanbod Michiel ! Nog een snelle vraag; je schreef dit: “Het is wel heel belangrijk dat de Pendix-monteur ervoor zorgt dat de pedalen aan beide kanten even ver naar buiten komen te staan.”

    Maar..is dat eigenlijk wel mogelijk met dit systeem? Als ik de foto bekijk in je review dan lijkt het alsof het linkerpedaal verder van het frame verwijderd is dan de rechter? Wellicht vergis ik me. Zoals ik eerder vanmorgen schreef, het verhaal van de Q-factor doet me nog twijfelen. Maar ik moet het zelf uitproberen. Alles wat je hierover nog kunt zeggen qua ervaring en rijcomfort stel ik zeer op prijs.

  10. Michiel says:

    De Q-factor is bij heel veel fietsen niet exact symmetrisch en kleine verschillen tussen links en rechts zijn geen probleem. Zet jij bij het opstappen je voeten altijd tot op de millimeter gelijk op beide pedalen? Lukt je niet. 😉

    Bij fietsen met een kettingkast kan het voor komen dat de rechter Pendix-crank niet past. Dan zou je de originele crank kunnen laten zitten, maar dan wordt het geheel wel heel erg asymmetrisch. Niet ideaal.

    Bij mijn fiets hoefde er niet met de trapas geschoven te worden, de uitlijning van de riem was weer precies goed en de trappers zitten er symmetrisch op. Dat moet bij een All Rohler net zo makkelijk gaan.

  11. Ron says:

    Duidelijk, Michiel. Ik ga het uitproberen en zal hier laten weten zodra ik een beslissing heb genomen. Ik heb ook nagedacht over een upgrade naar een oPinion E met Pinion C1.12 en Neodrives, maar zelfs met een bepaald niet slechte inruilprijs voor mijn AR moet er dan nog steeds een aanzienlijk bedrag bij.. en zo kwam ik dus op het Pendix systeem uit. De Vakantiefietser in Amsterdam lijkt er redelijk enthousiast over (als je al een erg goede fiets hebt althans), en het feit dat Santos het nu af fabriek aanbiedt geeft op zich wel vertrouwen.

  12. Michiel says:

    Dat Santos het nu af-fabriek levert, deed in de fietsindustrie wel wat wenkbrauwen omhoog gaan. Want welke high-end fabrikant waagt het om zo’n “lapmiddel” aan te bieden?

    Ik denk dat het wel eens een groot succes kan worden. Op de Fiets & Wandelbeurs was het in de stand van Santos een drukte van jewelste en de Pendixfietsen waren op het testparcours continu in beweging. Gerben van FON was er ook blij mee. Hij had aan aandacht geen gebrek. Mijn review is ook al opvallend veel gelezen. Eigenlijk best bijzonder dat een techniek die al een paar jaar leverbaar is nu ineens zo hot is geworden.

    Pendix voorziet als ‘aftermarket’ techniek duidelijk in een behoefte en dankzij Santos komt Pendix nu ook terecht in het gat tussen de fietsen met Rohloff + Bosch (Koga, Riese & Muller) en de veel duurdere fietsen met Pinion + Neodrives (Santos, Idworx).

  13. Ron says:

    Michiel, waarom denk je dat de industrie het als “lapmiddel” beschouwt? Omdat het op een bestaande fiets kan worden toegepast? Het zou overigens interessant (en waardevol) zijn om de ervaringen te lezen van iemand die er al pakweg een jaar lang woonwerkverkeer mee heeft gereden, in alle weersomstandigheden (en dan met name regen en wind).

  14. Michiel says:

    Ik heb op Bike Motion meerdere mensen van andere merken gesproken en hun voorkeuren gingen uit naar geïntegreerde middenmotoren en de betere achterwielmotoren. De Pendix werd vooral bestempeld als ‘raar’ en ‘te makkelijk’. Leuk als ‘achteraf oplossing’, maar niet ‘eerste afmontage waardig’.

    Laat iedereen maar kletsen. Uiteindelijk bepaalt de consument wie er gelijk heeft.

    Nu mijn fiets nog bij FON staat om weer omgebouwd te worden naar de originele staat, heb ik even de tijd om de Pendix en andere E-systemen te overdenken. Hoe fijn en praktisch een E-bike ook kan zijn, ik vond tot nu toe dat ik nog lang niet toe ben aan elektrische ondersteuning. Voor mijn vrouw ben ik wel op zoek en de voorkeur gaat al een tijdje uit naar een fiets met Pinion en Neodrives. Dat is tot nu toe het fijnste systeem waar ik mee gereden heb en de nieuwe Z20 motor is naar verluid nog beter.

    Na het aanhoren van positieve ervaringen van een aantal dealers en fietsers, kreeg ik echt vertrouwen in de betrouwbaarheid van de Pendix. Eén heel goed voorbeeld is van een boswachter die het hele jaar door en in alle omstandigheden door het bos fietst. Grote, krachtige kerel die alles kapot weet te trappen. Hij rijdt nu al drie jaar probleemloos en onderhoudsvrij met de Pendix.

    De nieuwe, geruisloze Bosch motoren rijden ook erg fijn, maar ik heb geen interesse in geïntegreerde middenmotoren, vooral door de mindere duurzaamheid en het feit dat een Bosch-fiets niet zonder de motor functioneert. Die dingen worden gebouwd als E-bike en gaan dood als E-bike. En dat moment breekt vaak eerder aan dan je lief is, waarbij de elektrische onderdelen de beperkende factor in de levensduur zijn. Ik vind de mogelijkheid om elektrische modules achteraf in te bouwen en eventueel later weer te verwijderen erg mooi. Het feit dat je een nog heel goede fiets moet verkopen of inruilen op het moment dat je een E-bike wilt, is niet duurzaam. Neodrives is top en sinds het verdwijnen van GO Swissdrive is Pendix misschien wel ‘the next best thing’.

    De Pendix zit nog in mijn fiets en ik heb FON zojuist gemaild dat hij mag blijven zitten. Ik heb besloten de Pendix te kopen, want het is toch wel heel fijn en handig. Ik heb jaren woonwerk-verkeer van 2×20 km gedaan, maar binnenkort wordt dat 2×40 km. Eens kijken hoe goed de Pendix mij kan helpen met mijn goede voornemens. Het is in ieder geval heerlijk dat ik op mijn vertrouwde Santosje kan blijven rijden. Ik hoef ‘m niet te verkopen of in te ruilen en ik hoef niet te wachten tot ik €8.000,- gespaard heb voor een Idworx met Neodrives. De Pendix heeft de drempel om elektrisch te gaan rijden enorm verlaagd. Het zou mooi zijn als het bevalt en anders kan de Pendix altijd nog over gezet worden op de derailleurfiets van mijn vrouw.

    Ik vrees echter dat de Pendix mooi in mijn fiets blijft zitten en dat we alsnog door moeten sparen voor een Pinion+Neodrives damesfiets. Nu nog nadenken of dat een Idworx, Santos of zo’n sexy titanium Pilot moet gaan worden.

  15. Ron says:

    Hey Michiel, bedankt weer voor de uitgebreide reactie. Ik ben eigenlijk wel blij om te horen dat je besloten hebt om het Pendix-systeem op je Santos te laten zitten, en dat je er nu in een woonwerkverkeerscenario mee gaat rijden. Ben zeer benieuwd naar je ervaringen. Je hebt gelijk; het modulaire aspect van Pendix is ook precies wat mij erg aanspreekt; je kunt het er altijd weer afhalen en je fiets keert dan weer terug in originele staat en behoudt (deels) z’n waarde. Ik ben erg blij met m’n idworx AR, en wil ‘m eigenlijk nog niet kwijt.

    Ik moest lachen om dat verhaal over die boswachter, haha ! Als hij er nu al drie jaar probleemloos mee rondcrosst dan zegt dat inderdaad wel wat.

    Ik vraag mij trouwens af hoe Gerrit Gaastra denkt over Pendix; iets zegt mij dat hij het niet op z’n fietsen wil zien.. Op zich ook wel begrijpelijk omdat hij alleen maar het beste van het beste gebruikt… – en dan wint Neodrives het uiteraard van Pendix.

    Petje af voor jouw 2 x 40 km per dag overigens …- met het schaamrood op de spreekwoordelijke kaken moet ik in deze context bekennen dat mijn woonwerkverkeer slechts 2 x 13 km is. En als 51-jarige vind ik eigenlijk dat dat zonder ondersteuning moet…en dat doe ik inmiddels ook al een groot deel van mijn werkende leven zonder ondersteuning (ik ga bewust autoloosdoor het leven). Maar na een vrij ernstig ongeluk enkele Jaren geleden waardoor ik de kracht in mijn linkerbeen voor een flink deel permanent ben verloren, is het fietsen sindsdien, wat vaker dan me lief is, wat zwaarder geworden, met name als het wind tegen is zoals de afgelopen weken. Dan zit ik vloekend op de fiets en zakt m’n snelheid naar zo’n 12 km per uur, terwijl ik normaalgesproken bij windstil rond de 22 km per uur zit (kan sneller, maar ik heb geen zin en douche- en verkleedpartijen op kantoor). Kortom, het lukt op zich allemaal nog steeds wel zonder ondersteuning, maar als ik tijdens ritten de wind vol mee heb, dan is het echt enorm genieten. En als ik dat gevoel nou altijd kan hebben…

    Anyway… volgende week maar eens uitproberen bij Gerben van FON. Aardige vent aan de telefoon overigens. Hij gaf aan zelf ook maar volle tevredenheid met Pendix te rijden.

    Michiel, ooit trouwens wel eens overwogen een “SintChristophorus” fietsrit voor, c.q. met, jouw website lezende gelijkgezinde fietsfanatieke zielen te organiseren?

  16. Michiel says:

    Ik ga die 40km niet iedere dag heen en weer doen, hoor. Dat gaat me met een gemiddelde van 20km/u ongeveer vier uur per dag kosten. Vinden ze thuis niet zo gezellig en mijn conditie is nu niet al te best. Een nieuwe baan kost al energie genoeg, dus ik ga het afwisselen met trein of auto. De ene dag op de fiets heen, de volgende dag weer terug. Dus max. 40km per dag. Als 41-jarige vind ik ook dat dat zonder ondersteuning moet, maar wat heb ik te bewijzen en aan wie? De Pendix gaat voor mij de drempel verlagen en dat is alleen maar goed voor de fietskilometers. De accu opladen doen de zonnepanelen op ons dak.

    Toen ik een paar jaar geleden nog in de fietsenwinkel werkte, leende ik maar wat graag af en toe een E-bike voor de terugweg. Na een dag hard werken en pap in de benen als gevolg is een E-bike echt een heerlijk middel om fietsend en genietend van de wind in de rug (ook bij tegenwind) thuis te komen.

    Gerrit moet inderdaad een beetje lachen om de Pendix. Dat deed hij zelfs in de reacties op deze website. Wat iedereen met zijn of haar eigen Idworx doet, moet men natuurlijk zelf weten. Als niet iedereen direct naar Santos rent, maar hun Idworx via FON en zijn dealers laat ombouwen, dan hoeft Gerrit zich nergens druk om te maken.

    Ik speel al heel lang met de gedachte om eens een weekend voor SintChristophorus.nl lezers te organiseren. Een kampeerweekend, al dan niet met fietstocht, ergens op een natuurcamping op de Veluwe, o.i.d. Maar het is er helaas nog niet van gekomen. Ik kom al te weinig aan testkilometers en mijn solotripjes met de hangmat toe. Er is voldoende interesse voor, dus het gaat zeker een keer gebeuren.

  17. Reijer van den Brink says:

    Op onze TwinnyLoad fietsendrager worden de fietsen met de linker crank vastgezet. Dat gaat volgens mij niet met een Pendix fiets. Dat mag van mij bij het lijstje nadelen.
    Reijer van den Brink.

  18. Michiel says:

    Dat is dan zeker al een oudere drager? Heb je er misschien een foto van? Mogelijk heeft deze drager een verouderde lichtbak waar je niet mee het buitenland in mag. In Nederland worden ze nog wel gedoogd, maar nieuwe modellen moeten aan strengere wetgeving voldoen.

    Crankbevestiging is een nadeel van de fietsendrager. Er zijn nog maar weinig fietsen die op zo’n drager passen en het is bovendien niet de veiligste bevestigingsmethode. Twinnyload maakt deze drager allang niet meer. Moderne dragers die aan alle huidige wetgeving voldoen hebben allemaal frameklemmen.

  19. Michiel says:

    Ik ben nog even op zoek geweest naar fietsdragers met crankbevestiging (met Europese goedkeuring), maar ik kan ze niet meer vinden. Logisch ook, want de populairste E-bikes hebben middenmotoren (Bosch, Shimano, Yamaha, enz) en die passen niet op dat soort dragers en de meeste gewone fietsen met moderne Shimano trapassen gaan erdoor kapot.

  20. Jan says:

    Waarom niet voor de neodrive gekozen? Deze beviel je ook goed. Is de pendix beter dan de neodrive in jouw mening ?

  21. Michiel says:

    Dat heb ik hierboven al uitgelegd. Ik vind de Neodrives inderdaad fijner, maar heb nu even geen achtduizend-en-nog-wat Euro liggen voor een topfiets met Pinion en Neodrives. Ik ben gewoon nog superhappy met mijn Santos met Rohloff en moet er niet aan denken om die nu al in te ruilen op een dure E-bike voor een elektrisch woon-werk-experiment. De Pendix is een relatief betaalbare verleiding waar ik eerder dan verwacht aan toe heb gegeven. Ondertussen sparen we lekker door voor een E-bike met Neodrives voor mijn vrouw. Zij heeft om medische redenen elektrische ondersteuning nodig en ik gun haar het beste.

  22. Jan says:

    Hoe kom je aan de 8000 euro? De standaard opinion e-bike kost 6000 euro en een beetje. Kies je de 12 versnelling opinion kom je aan de 6495 euro. Kies je alle opties kom ik aan 7685. Bijna 8000 euro, maar heb je de opties niet nodig, ben je met 6495 al klaar.

  23. Michiel says:

    Daar heb je gelijk in, Jan. Idworx is van de topmerken nog redelijk ‘betaalbaar’, maar ik reken natuurlijk wel een dikke verzekeringspremie mee.

    Het zou echter ook een Santos kunnen worden en die gaan over de achtduizend. En wat een custom Pilot gaat kosten, moet ik nog uitzoeken.

  24. jan says:

    Zelf ben ik voor de idworx gegaan vanwege het grote prijsverschil met santos. Deze koste mij zo 1500 euro goedkoper en ik begrijp niet echt waar het verschil in zit. Nu heb ik geen riem maar ketting aandrijving maar dan nog. Nu de go swiss met hun motor stopt is het een erg goede keuze geweest. Ze zeggen wel dat ze met garantie doorgaan en zo, maar het is altijd maar afwachten.

  25. Ron says:

    Jan, hoe bevalt je idworx met Neodrives en Pinion? Meer specifiek: wat gebeurt er zodra je sneller dan 25 km fietst: slaat de motor dan af, of hou je ondersteuning (uiteraard tot 25 km) en alles boven de 25 km lever je met spierkracht? Of werkt het zo niet? En wat zie je als nadelen van Neodrives? Dank alvast voor het delen van je ervaringen.

  26. jan says:

    Als je sneller dan 25km gaat, stopt de motor ermee. Gaat tot 26km eigenlijk en dan stopt hij. Maar ik ga nooit sneller dan 25km. Je kunt ook zonder ondersteuning goed fietsen. Nog geen echte nadelen ontdekt. Kan ook niet eigenlijk voor dat bedrag. Goede fiets en bevalt me erg goed.
    Ga dit jaar naar australie met de fiets. Hij kan mee maar zonder de accu. e-bike is geen probleem in het vliegtuig, maar gaat om de accu dus. Wil de accu opsturen per post zoals fedex of zo. weet niet of dat kan en zal wel wat kosten maar goed, is niet anders.

  27. Michiel says:

    Wat raar… Ik wist wel dat E-bikes niet in het vliegtuig mogen, maar die losse accu per post gaat toch ook gewoon met het vliegtuig?
    Zou Neodrives ook in Australië verkocht worden?

  28. jan says:

    E-bikes mogen niet het vliegtuig in vanwege de accu. Als je de accu niet mee neemt, mag de fiets mee. Of neodrives in Australie verkocht worden weet ik niet. Bosch e-bikes worden wel verkocht in Australie en die batterijen moeten er toch ook heen gestuurd worden. Zal ook wel niet met de boot gaan, dus je zou denken dat je een accu per post moeten kunnen versturen. UPS verstuurt accu’s geloof ik maar moet als gevaarlijk goed verstuurd worden geloof ik.

    https://www.ups.com/us/en/help-center/packaging-and-supplies/special-care-shipments/batteries.page

    Moet nog wat meer onderzoek doen, mocht het niet kunnen ga ik dus niet naar australie.

  29. Ron says:

    Jan, het kan inderdaad met UPS (of een andere small parcel carrier), maar dat is niet goedkoop.

  30. jan says:

    Het is inderdaad niet goedkoop, maar lokaal een batterij kopen is ook niet goedkoop. Je moet wel als je door Australie wilt fietsen met je e-bike. Ga van Perth naar Darwin fietsen. Deed deze route in 1996 ook, maar met gewone fiets. Als de prijs niet al te gek is, is het mij wel waard

  31. Ron says:

    Het lijkt me voor zo’n prachtige reis onderdeel van je reisbudget. En misschien kun je een bevriende relatie vinden met een zakelijk UPS contract; de kortingen kunnen dan fors oplopen. Je kunt ook Alber vragen hoe het met hun Aftermarket service zit in Australie. Zij kunnen wellicht een batterij bij een locale Dealer laten afleveren. Of via een importeur van fietsonderdelen (Monza, als ik mij niet vergis) die het bij Alber namens jou bestelt.

  32. jan says:

    Ron, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Een batterij bestellen bij Albers en die laten afleveren in Perth bij een fiets dealer of iets dergelijks. Bedankt voor de tip.

  33. Ron says:

    Michiel, kan ik je nog wat vragen over de 25 km begrenzing? Een reden waarom ik zelf nog twijfel of een “25 km” e-systeem wel iets voor mij gaat zijn is dat ik bang ben al heel snel tegen die grens van 25 km aan te zitten, waardoor je je tijdens het fietsen juist moet gaan inhouden om te voorkomen dat de motor stilvalt. Ik wil niet dat het een kwestie wordt van alleen nog maar de pedalen ‘aaien’ als je snapt wat ik bedoel. Hoe heb jij dit ervaren in de laagste stand van de Pendix? Moest je zelf ook nog wel redelijk wat spierkracht toevoegen? Was het nog steeds ‘lekker fietsen met wat inspanning’ waarbij een zekere mate van vermoeidheid optreedt (afhankelijk van ritlengte uiteraard) of werd het een kwestie van ‘pedalen aaien’? Bedankt alvast voor het delen van je ervaringen !

  34. Michiel says:

    Pedalen aaien is vooral een eigenschap van E-bikes met alleen een rotatiesensor, dus zonder krachtsensor. Die dingen geven altijd evenveel vermogen, ongeacht hoeveel kracht jij zelf levert.

    Ik heb met de Pendix in 1 en 2 geen moment het gevoel gehad dat ik aan het aaien was. Je moet het nog altijd zelf doen, want de motor reageert door de krachtsensor op jouw input en doet niets meer dan de ingestelde maximale ondersteuning. Als jij de pedalen aait, aait de Pendix terug.

    Als Pendix straks de nieuwe app klaar heeft, kan je de mate van ondersteuning per stand zelf instellen.

    De 25km-begrenzing kunnen we wettelijk niet onderuit, tenzij je een highspeed E-bike koopt, maar dat is weer een heel ander verhaal. De begrenzing is bij bijna alle systemen wel op te rekken, ook bij de Pendix, maar het is helaas niet toegestaan en dus ben je in geval van een ongeluk niet verzekerd!

    Of alle E-bike rijders ook echt 25km moeten kunnen halen is overigens weer een andere discussie.

  35. Ron says:

    Heel helder, Michiel. Bedankt. Ik wordt nu echt steeds nieuwsgieriger; eind van de week heb ik mijn testrit bij FON.

    Wellicht lastig te beantwoorden… maar is de ondersteuning van de idworx oPinion E in de laagste stand (ongeveer) gelijk aan de ondersteuning van de Pendix in de laagste stand?

  36. Michiel says:

    Dat is niet te zeggen. Misschien zijn de percentages wel ergens te vinden, maar qua rijgevoel zijn het echt twee verschillende systemen.

  37. Ron says:

    Ik ga vrijdag beide systemen uitproberen en zal hier mijn ervaringen delen.

  38. Ron says:

    Jan, fiets je ook met je oPinion E in de regen? Dat is voor mij nog enigszins een punt van zorg. Vocht en elektra…. – geen fijne combi. Ik fiets dagelijks 25 km, en in alle weersomstandigheden, dus soms ook in de stromende regen. Wat zijn jouw ervaringen? Bedankt alvast.

  39. Otto says:

    Ron,

    Ikzelf rij ook een Opinion met elektrische ondersteuning (ben er zeer tevreden mee) maak je vooral geen zorgen over de regen dit heeft bij mij nog geen negatieve invloed gehad op het elektrisch systeem.

    Groet Otto

  40. jan says:

    Ikzelf heb nog niet een hele dag in de regen gereden. Wel een klein buitje gehad, slechts wat druppels, dus kane r niet veel over zeggen nog.

  41. Michiel says:

    Zowel de Pendix als de Neodrives zijn waterdicht. Maak je over vies weer maar geen zorgen.

  42. Peter says:

    De vraag is waarom Pendix dan wel een zgn regen beschermset aanbiedt. Deze lijkt overbodig aangezien de Pendix aan de IP65 norm voldoet. Ik denk zelf dat ze deze set leveren voor klanten die hun Pendix willen beschermen tegen winterse omstandigheden . Dus bescherming van accu tegen de kou en bescherming van de contacten tegen water.

  43. Michiel says:

    Die hoezen zijn niet waterdicht. Ze zijn puur ter bescherming tegen koude en pekel.

  44. Marcel says:

    “Gerben vertelde dat Pendix de software continu doorontwikkelt en dat er binnenkort een aantal mogelijkheden bij komen.”

    Zit die nieuwe software al in de Pendix als ik die nu zou kopen, Michiel?

    Dank je!

  45. Michiel says:

    Het betreft een update van de Pendix-app, niet van het Pendix systeem op je fiets. Iedereen die nu al met een Pendix rijdt, kan de update downloaden en gebruik maken van de nieuwe functies. Je hoeft met je aanschaf dus niet tot de nieuwe update te wachten.

  46. Michiel says:

    Ron, hoe beviel de proefrit? Deed de Pendix ongeveer wat je ervan verwachtte?

  47. Ron says:

    Dag Michiel – ja, ik heb proefgereden bij FON (op jouw fiets – dank !). Eerste indruk: het reed prima ! De grotere Q-factor is me, zoals je al schreef, eigenlijk nauwelijk opgevallen. Ik vond het in het begin wat onhandig om naar de onderbuis te moeten reiken om de stand van de ondersteuning te wijzigen, maar dat wende snel, en ik vermoed dat wijzigen niet vaak nodig zal zijn. Wel kwam ik met mijn broekspijp soms tegen de zwarte schijf / motor aan. Om dat te voorkomen verplaatste ik mijn linkerbeen wat meer naar links, waardoor de Q-factor nog wat groter werd, maar dat fietste wat ongemakkelijk. Een klem op de broekspijp lost dit op, schat ik zo in.

    Het schakelen ging ook prima; ik heb eigenlijk niets gemerkt van de vertraging van de motor waardoor de pedalen nog even door blijven bewegen, maar dat is waarschijnlijk omdat ik sowieso altijd al even de pedalen stil hou als ik de Rohloff schakel.

    Dus beslist een mooi systeem…en dan is nu de vraag: ga ik m’n idworx All Rohler van het Pendix systeem voorzien? Het antwoord is nee. Ik heb besloten de AR te houden zoals-ie nu is (een absoluut perfecte fiets), en er een e-bike bij te kopen. Dan kan ik het afwisselen, want ik heb de ondersteuning niet dagelijks nodig. Ik heb inmiddels proefgereden op een idworx oPinion E met Neodrives en Pinion, en dat reed heel fijn; voelde erg natuurlijk aan. Daarnaast ook gefietst op een Koga E-WTS met elektrisch geschakelde Rohloff met Bosch middenmotor. Ook dat vond ik erg plezierig rijden; fijner dan ik had verwacht. Wel anders dan de idworx; de Koga was wat ‘feller’ (lastig om dit precies te verwoorden) en dat zal het verschil zijn tussen een Bosch motor en een Neodrives motor, vermoed ik. Nadeel van de Koga is het feit dat het frame op maat is voor de Bosch motor…die op een gegeven moment natuurlijk vervangen moet worden, en dan is het nog maar de vraag of een nieuwe motor in het frame past. Een optie zou kunnen zijn een ‘gewone’ Koga WTS aan te schaffen, en deze vervolgens laten voorzien van het Pendix systeem. Dat komt qua kosten ongeveer op hetzelfde uit. Dus daarover ben ik nu met mijzelf in conclaaf: idworx oPinion E, Koga E-WTS met Bosch, of Koga-WTS met Pendix… of wellicht een e-bike van Tout Terrain….zucht…

  48. Ron says:

    PS: nu ik het Pendix systeem zelf heb uitgeprobeerd, realiseer ik me hoe goed (accuraat) je review is !

  49. Michiel says:

    Bedankt voor je compliment, Ron. Ik doe mijn best. Maar dan nog kan iedereen het anders ervaren.

    Je hebt duidelijk last van een luxeprobleem. De verleiding van een Idworx oPinion met Neodrives begrijp ik heel goed. Dat je zo’n fiets ernaast kan hebben is natuurlijk pure luxe, maar hij voegt ook wel iets toe naast je All Rohler. Een Koga WTS met Bosch kan ik ook nog snappen, maar die fiets is zowel goedkoper als minder duurzaam en minder verfijnd dan een Idworx oPinion-E.

    Maar dat je een Koga WTS met Pendix ook overweegt, snap ik niet zo goed. Die voegt eigenlijk niets toe naast je All Rohler. Waarom niet een lichtere, snellere fiets naast je All Rohler met Pendix zetten? Dat maakt het niet-elektrisch fietsen weer een stukje makkelijker en leuker. Want als je eenmaal een elektrische fiets hebt, is de verleiding groot om dat ding voor ieder wissewasje te pakken en vraagt het veel zelfdiscipline om ook eens op de gewone fiets te stappen. Je maakt het voor jezelf makkelijker als de niet-elektrische fiets er andere verleidelijke kwaliteiten tegenover stelt. Een Idworx Grandone ofzo. Of een Koga GrandTourer. Santos Trekking Lite misschien? Van Nicholas Amazon? Pilot Vamos in een lichte samenstelling. Ach… er is zoveel moois. 😉

  50. Ron says:

    Michiel, het idee van de Koga WTS met Pendix is omdat die fiets dan duurzamer is dan de Koga WTS met Bosch (en goedkoper dan de idworx oPinion E). De idworx AR wil ik houden zoals-ie is, want die fiets is perfect; alles wat ik daar aan zou wijzigen maakt ‘m naar mijn mening minder perfect.

    Ik heb, zeker op niet al te lange termijn, ondersteuning nodig (medische redenen). Dus met een hele lichte fiets ben ik niet echt geholpen; ik heb op ‘slechte dagen’ die ondersteuning nodig. Dus daarom mijn afweging: idworx oPinion E, of Koga WTS met Bosch of met Pendix. Het voordeel van de Koga met Pendix is dat ik een fiets heb die op termijn mee kan veranderen.

    De All Rohler blijft zoals-ie is, en zal ik beslist blijven gebruiken. Het is een fantastische fiets, maar met forse tegenwind wordt het lastig. Ik wil het daarom gaan afwisselen.

    En ja, ik realiseer me dat het een luxe probleem is… maar er zijn maar weinig zaken zo leuk als het nadenken over, en vervolgens aanschaffen van, een nieuwe fiets.. 😉

  51. Ron says:

    Michiel, heb jij trouwens al gereden met een elektrisch geschakelde Rohloff? Zo ja, hoe is het je bevallen? Ik was aangenaam verrast over de snelheid ervan. Nadeel: mocht je batterij uitvallen, dan kun je niet meer schakelen; de Rohloff springt dan naar een van tevoren door jou te bepalen stand.

  52. Hans de Haan says:

    Ik zag je fiets vanmiddag bij FON, met Lepper zadel en handvatten. Wat een plaatje:-). Erg mooi ook dat zwart met honing belettering. Bij FON werden we keurig geholpen een Santos Trekking Comfort fiets met Pendix 500w te ‘elektrificeren’. Wat een genot die aandrijving, haast schandalig:-).

    [EDIT] Hans, ik heb je reactie verplaatst naar het Pendix-artikel.

  53. Erwin. says:

    Hoi Michiel,
    Naar aanleiding van jouw review ben ik mij ook eens wat meer gaan verdiepen in de Pendix, en zijn wij afgelopen vrijdag gaan proefrijden met dit systeem.
    Wij zijn er erg enthousiast over.
    Mooi design, zeer eenvoudige “bediening” en systeem is werkelijk volkomen geruisloos. Erg fraai!!!
    Wij hebben dus maar besloten het systeem op de Koga WT van mijn vriendin te laten bouwen.
    Kan nu helemaal niet meer wachten op onze fiets vakantie in de Spaanse Pyreneeën 🙂
    Groeten Erwin.

  54. Michiel says:

    Ha Erwin, lang niet gezien!

    Leuk! Waar heb je ermee proefgereden?
    Houd ons a.u.b. op de hoogte van jullie ervaringen!

  55. Erwin says:

    Hoi Michiel,
    Ik woon inmiddels in Kampen, vandaar dat wij hebben proefgereden bij Jan Brinkman in Dronten.
    Ook een erg leuke zaak met vriendelijke mensen met verstand van zaken.
    Ik heb zelf mijn Travel Lite zo’n twee jaar geleden ingeruild op een Van Nicholas Zephyr. Schitterende fiets welke ik ook niet meer zou willen missen, maar…….voor vakanties mis ik mijn mooie witte Santos toch wel….
    Keuzes, keuzes, keuzes…….
    Ik heb voor mijzelf nu een gebruikte Koga Lite Deluxe gekocht, wel iets anders dan mij oude TL, maar hier kom ik de bergen ook wel mee over (en deze kostte iets minder :-)).
    Wij hebben sinds vorig jaar het vakantiefietsen weer opgepakt, maar wij hadden “iets” niveau verschil wat fietsen in de bergen betreft.
    Vandaar de move naar de Pendix.
    Gaat volgens mij een (nog) leukere vakantie worden op deze manier, ik hou je op de hoogte!
    Groeten Erwin.

  56. Erwin says:

    Hoi Michiel,
    Even een technisch vraagje…
    Als ik de fiets wegzet, dan druk ik één keer op de knop om het systeem te deactiveren. Lamp/led gaat dan inderdaad uit.
    Ik zou dan verwachten dat het systeem geheel uit is, echter blijkbaar is dit niet het geval. Ik hoor dan de motor steeds even “zoemen”, en als je aan de fiets en/of motor voelt, dan trilt deze ook.
    Blijkbaar is de motor dus nog steeds actief, en trekt dus ook bij uitgeschakeld systeem de accu leeg?
    FON adviseerde aan de dealer dat je even de pedalen achterwaarts moet draaien, of horizontaal zetten om dit te voorkomen, echter dit helpt niets, trillen/brommen blijft.
    Ik haal dus nu de accu er maar vanaf als de fiets niet gebruikt wordt, totdat er een definitief antwoord van FON komt.
    Mijn vraag aan jou, constateer jij dit ook aan jouw fiets?
    Groeten Erwin.

  57. Michiel says:

    Ik heb dit bij mijn fiets niet meegemaakt. Als de dealer er niet uit komt, moet FON er maar even naar kijken.

  58. Thomas says:

    Beste Michiel en andere fietsers,

    Lees met veel plezier de reviews en de reacties. bij deze heb ik zelf een vraag over keuze wat betreft E-bike Santos met pendix, of Idworx/santos met Neodrives achterwielmotor. Voor komende 3 jaar ga ik met gezin waarschijnlijk wonen en werken in Indonesie. we willen graag blijven fietsen, maar het is daar wat heuvelachtiger en warmer dan in NL. om niet gelijk na elke fietstocht helemaal in het zweet te baden lijkt ons een E-bike wellicht een goed idee. mijn vrouw heeft reeds een Idworx easy rohler, die zou uitgebreid kunnen worden met een pendix e drive neem ik aan. Zelf zou ik nog een fiets aan moeten schaffen ik denk daarbij aan Santos met pendix, of Idworx/Santos met Neodrives achterwielmotor. Ik vraag me alleen af waar ik goed aan doe. Pendix lijkt minder storingsgevoelig aangezien het minder onderdelen kent (o.a. geen display) wat een grote plus is. Heeft er iemand ervaring hoe beide motoren het houden in heuvel/berg achtig terrein en met hoge temperaturen?

    wat zouden nog andere zaken zijn om in de afweging rekening mee te houden?

  59. Erwin says:

    Pendix heeft het perfect gedaan in Navarra Spanje.
    Wij hebben nu samen routes kunnen rijden welke wij zonder de Pendix nooit samen hadden kunnen rijden 🙂

  60. Robbert Jan says:

    Als ik zo de reacties lees blijkt dat de ‘ouderen’ (incluis ikzelf) elektrische ondersteuning zien als iets dat je pas gaat gebruiken als je niet anders meer kan, als je het nodig hebt. Medische redenen kunnen dan een geldig ‘excuus’ zijn. Maareh… ondertussen koopt mijn pleegzoon van 20 gewoon een Speedbike. Voor de fun! Het is maar net hoe je ertegenaan kijkt 😉
    Wij ‘ouderen’ schamen ons voor trapondersteuning, maar als je er eenmaal wat van gebruikt, dan blijkt het toch verslavend te zijn…
    Ikzelf twijfel nog of ik een Pendix aan mijn Santos zal toevoegen, maar sinds mijn vrouw met elektrieke ondersteuning trapt, begin ik langzaam meer die kant uit te neigen, haha…

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *