Heb je een fiets met naafversnelling en een ketting, maar had je toch liever een onderhoudsvriendelijkere tandriem gehad? Maar je frame is niet belt-ready? Oftewel, je kunt je achtervork niet open schroeven om er een tandriem doorheen te steken? Het Amerikaanse Veer Cycle heeft de oplossing. De Split Belt. Een tandriem die open kan!

De voordelen van een tandriem zijn al jaren evident. Weinig onderhoud, geen smering nodig, geen last van roest en een lange levensduur. Althans, dat geldt voor de tandriemen van Gates. Andere merken, zoals Continental, krijgen het maar niet voor elkaar om de kwaliteit en betrouwbaarheid van Gates te benaderen. Wat dat betreft is het kleine groepje jonge Amerikanen, waaruit het bedrijfje Veer Cycle bestaat, wel erg dapper. Zij gaan echter niet een directe confrontatie met Gates aan, maar richten zich heel slim op de fietsers die Gates uberhaupt niet kan helpen. De tandriemen van Gates hebben namelijk één grote beperking: je hebt een belt-ready frame nodig. Veer richt zich op de eigenaren van niet-belt-ready frames.

De tandriem

De tandriem van Veer is qua constructie vergelijkbaar met die van Gates. Beide bestaan uit een kern van carbon draden met rubberen tanden, maar de riem van Veer heeft twee losse uiteinden die je met een serie pinnen in elkaar ‘vlecht’. Zo kan je ‘m door een niet-belt-ready achtervork steken. Voor het inpersen van de RVS pennetjes heb je een speciale tang nodig.

De tandwielen

Veer Cycle moest ongetwijfeld een paar patenten van Gates zien te omzeilen en daarom zien de tandwielen en riem er iets anders uit. In plaats van de opstaande rand in het midden van de tandwielen (CentreTrack), heeft Veer opstaande randjes aan de buitenkant van de tandwielen om de riem op het tandwiel te houden. De vorm van de individuele tandjes is ook anders. De tandwielen hebben een open profiel om vuil tussen de tanden af te voeren. Voor een lange levensduur zijn de tandwielen gemaakt van Chroom-molybdeen-staal met een nikkel coating.

Compatibiliteit

Veer maakte de Split Belt als eerste geschikt voor single-speed fietsen. Daarna kwamen er tandwielen voor fietsen met Sturmey-Archer en Shimano Nexus en Alfine naven. Een Rohloff-compatibel tandwiel komt er ook aan.

Het is wel goed om te weten dat een tandriem wat meer druk op de naaf zet dan een ketting en daarom moet ieder belt-ready frame eerst door Rohloff goedgekeurd worden. Pas als de achtervork voldoende stijf is, wil Rohloff garantie geven. Alle niet-belt-ready frames zijn nooit getest en komen dus niet in aanmerking voor garantie van Rohloff. Dit geldt natuurlijk voor nieuwe fietsen met nieuwe naven. Aangezien het vooral oudere fietsen zullen zijn die met de Veer Split Belt uitgerust gaan worden (de meeste nieuwe frames zijn al een paar jaar belt-ready), is dit geen punt meer, want die zijn toch al uit de garantie. Veer zegt dat de Split Belt iets flexibeler is dan die van Gates en dat hun riem minder strak gespannen hoeft te worden, dus het probleem van extra spanning op de lagers zal niet zo groot zijn.

De meeste Rohloff-ketting fietsen hebben een vorm van kettingspanner: verstelbare achterpadden, een excentrische trapas of een kettingspanner met tandwieltjes. Bij de eerste twee kan de Split Belt probleemloos gemonteerd worden. Bij de derde optie kan Veer je van een riemspanner voorzien en daarmee zou je zelfs een derailleurframe kunnen opwaarderen met een versnellingsnaaf en een Split Belt.

Montage van de Split Belt

De complete set van de Veer Split Belt kost $349,- en bestaat uit:

  • 14mm carbon fiber tandriem, op maat geleverd
  • Voortandwiel
  • Achtertandwiel
  • RVS pennen
  • Spacer ringen voor het uitlijnen van het voortandwiel

Daar moet je nog de tang van $29,- bij bestellen. Een losse riem kost $99,-.

De montage is een vrij tijdrovend klusje. Een Gates tandriem in een belt-ready frame monteer je sneller dan het verwisselen van een binnenband, maar bij de Split Belt ben je wel even zoet met al die pinnetjes. Nu maar hopen dat de Veer Split Belt een beetje betrouwbaar is, want je wilt onderweg geen nieuwe riem monteren… 

8 thoughts on “Deelbare tandriem van VEER

  1. Kan ik toegang krijgen tot de video betreffende de montage van de Veer Split Belt.
    Ik heb een van Nicholas titanium mountainbike met 26 inch wielen en een excentrisch bracket. Ik wil graag mijn mountainbike aanpassen met een riem en sta nu voor de keuze te kiezen voor een Veer Split Drive of mijn frame laten aanpassen door een gespecialiseerd lasbedrijf en van een deelbaar element te voorzien.

    Met vriendelijke groet Dick Ris

  2. Na 10 jaar met ketting gefietst te hebben, Vond ik het tijd worden voor een upgrade. Op internet las ik over de Veer deelbare riem. De verhalen en op de site van Veer ben ik wat meer te weten gekomen. Mijn Koga signatuur met Rohloff versnellingsnaaf kon omgebouwd worden naar Veer deelbare riem. Van de week is mijn fiets omgebouwd bij “Meer Voor Fietsen” in Kudelstaart. Naar alle tevredenheid. Het fietst geruisloos. Het voelt meteen goed. Volgend jaar ga ik op fietsvakantie en ga ik hem uitproberen met 24 kg bagage op de fiets.

    Klaas Pieter.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *