Gates, de Amerikaanse fabrikant van de oh zo fijne Gates Carbon Drive, introduceert op de aanstaande Eurobike nieuwe “high-mileage” tandwielen voor kilometervreters en wereldfietsers. De CDX:EXP is volgens Gates een duurzamere variant van de door mij veel bekritiseerde CDX CenterTrack.

Gates-CDX-EXP-01

Gates heeft een probleem voor zichzelf gecreëerd, namelijk: de eerste CDC tandwielen en tandriemen zijn dusdanig goed en duurzaam dat ze er niet genoeg van kunnen verkopen. Té goed is commercieel namelijk niet zo interessant. Daarnaast kon het CDC-systeem eigenlijk alleen maar goed toegepast worden door de high-end fietsenbouwers en was het niet zo geschikt voor goedkope fietsen. Onder het mom van ‘new and improved’ kwamen ze een paar jaar later met de CDX CenterTrack. Dit zijn tandwielen met een opstaande rand in het midden en een iets bredere tandriem met een sleuf in het midden.

cdc&cdx-01

cdc&cdx-02

Helaas bleken de door Gates genoemde voordelen (o.a. betere lossende werking voor sneeuw en modder en een riem die niet van het tandwiel af kan lopen) in de praktijk helemaal geen verschil te maken en de duurzaamheid is, naar inmiddels overduidelijk blijkt, een factor 2 tot 4 lager dan het originele CDC-systeem!

Omdat er onder verschillende artikelen op deze website al veel over de verschillen tussen CDC en CDX gediscussieerd wordt, heb ik hieronder nog maar even de verschillen tussen CDC en CDX op een rijtje gezet.

Duurzaamheid

  • CDC: Gaat minstens 2 tot 4 maal langer mee dan een goede ketting.
  • CDX: Gaat ongeveer even lang mee als een goede ketting. CDX slijt dus 2 tot 4 maal sneller dan CDC.

Rendement

  • CDC: Loopt even licht als een goede ketting. Als het frame stijf genoeg is en de riem goed uitgelijnd is, dan raakt deze de opstaande randen van het tandwiel niet.
  • CDX: Draait minder soepel doordat de opstaande middenrand altijd aanloopt. Hoe slapper het frame en onnauwkeuriger de uitlijning, hoe lager het rendement.

Onderhoud

  • CDC: Hoeft niet gesmeerd te worden. Af en toe schoon spuiten. Slechts sporadisch na te spannen.
  • CDX: Hoeft niet gesmeerd te worden. Af en toe schoon spuiten. Met grote regelmaat naspannen, ongeveer net zo vaak als een ketting.

Uitlijning

  • CDC: Interessant voor high-end specialisten. Fietsfabrikant moet zich aan strikte toleranties houden (stijf en perfect recht frame). Consument kan de uitlijning van de riem tijdens het rijden op het oog controleren en zonder speciaal gereedschap corrigeren. In geval van een slechte uitlijning zal de riem eraf kunnen lopen.
  • CDX: Interessanter voor mid-class massafabrikanten. Fietsfabrikant kan iets minder nauwkeurig te werk gaan. Consument kan de uitlijning niet zonder speciaal gereedschap beoordelen en corrigeren. In geval van een te slechte uitlijning zal de riem door de opstaande middenrib opgewipt worden en breken.

Lossende werking

  • CDC: De tandwielen persen vuil en sneeuw via de zogeheten ‘mudports’ naar één kant opzij. Net als bij een ketting kunnen steentjes en takken die er per ongeluk tussen schieten de riem doen breken.
  • CDX: Door de opstaande rand in het midden worden vuil en sneeuw naar twee kanten opzij geperst. Net als bij een ketting kunnen steentjes en takken die er per ongeluk tussen schieten de riem doen breken, maar daarnaast kan de sleuf in het midden van de riem vollopen met steengruis en kleine takjes. De opstaande rand van het tandwiel drukt dit steeds steviger aan en de riem zal breken.

Jullie zien het: de CDX presteert op geen enkel front beter dan de CDC. En dan moet je eens naar de prijs van beide tandriemsystemen kijken…

Prijs (voortandwiel + achtertandwiel + tandriem)

  • CDC: €215,-
  • CDX: €281,-

Dus… de CDX is slechter én duurder dan de CDC! Zonder serieuze concurrentie is dat voor Gates commercieel natuurlijk reuze interessant, en de meeste fietsfabrikanten gaan braaf mee in het advies van Gates en monteren af-fabriek de CDX-versie. Er zijn in Nederland op dit moment slechts twee fietsmerken die kritisch blijven en eigenwijs kiezen voor de aloude, betere en goedkopere CDC-variant, namelijk: Santos en Avaghon. Zij testen eerst alles zelf en luisteren naar hun klanten. De rest luistert naar Gates.

 

CDX:EXP Expedition sprockets

Blijkbaar heeft Gates nu toch voldoende kritiek ontvangen, want ze hebben eindelijk een poging gedaan om de duurzaamheid van de CDX tandwielen te verbeteren. Sommige media maken een melding van een verbetering van 25%, maar die hebben het persbericht niet helemaal goed gelezen. Gates zegt namelijk het volgende over de CDX:EXP tandwielen:

“The extra durability derives from the 25 percent increase in surface area compared to regular CDXTM sprockets. Despite their extra strength, the CDX:EXP sprockets weigh only a few grams more than current CDX sprockets due to a redesign of the sprocket interface.”

Gates heeft kleine aanpassingen gedaan aan de vorm van de tandjes, wat voor een beter aansluitend contact met de tandriem en minder frictie zou moeten zorgen. Hoeveel langer de CDX:EXP tandwielen daadwerkelijk meegaan is dus nog niet duidelijk. De rest van de hierboven genoemde nadelige punten blijven gelden.

De CDX:EXP voortandwielen komen in drie maten en voor de achtertandwielen komen er vier maten beschikbaar, welke allemaal geschikt zijn voor gebruik in combinatie met Rohloff. De kleinste van de drie voortandwielen (39t) is ook voor en achter toepasbaar op de Pinion transmissie. Fietsen met versnellingsnaven van Shimano en Sram moeten het nog met de gewone CDX doen. Over de prijzen van de CDX:EXP tandwielen heeft Gates nog geen uitspraken gedaan.

Gates-CDX-EXP-sprocket

61 thoughts on “Gates verbetert de CDX tandwielen (een beetje)

  1. Ik las enkele maanden geleden al op het blog van Elmar en Ellen ( http://www.bicycle-junkies.com/ ) dat ze volgens Gates verbeterde CDX tandwielen hadden gekregen. Dit was op het moment dat ze de overstap maakten van de Travel Lite met Rohloff naar de Travelmaster 2.9 met Pinion.
    Waren ze misschien voor Santos al aan het testen ?
    El & El melden dat ze na 5000 km fietsen met de travelmaster 2.9 een verslag uitbrengen van de Pinion met CDX.

  2. Klopt, Santos krijgt van ieder nieuw type tandwiel een paar testsamples. De huidige CDX:EXP tandwielen zijn bijna volgens de tekeningen die Santos ruim een jaar geleden naar Gates had gestuurd.

    Gates blijft gelukkig wel bezig met verbeteren, maar de meningen en belangen van fietsbouwers en consumenten verschillen per land. Dat Gates vervolgens bepaalde commerciële afwegingen maakt, betekent niet automatisch het beste voor de consument. Shimano maakt zijn producten ook bewust niet te duurzaam, anders valt er te weinig te verkopen.

  3. Michiel, bedankt voor de uitleg!
    Zoveel meningen en belangen, kijk maar naar Santos (CDC) en Idworx (CDX).
    Waarom een goed product als de CDC van de markt halen? (ik hoor steeds meer geluiden hierover).
    CDC functioneert bij heel veel (vakantie) fietsers top.
    Nu gaan wij verder borduren op de CDX met EXP tandwielen of dit de kwaliteit ten goede komt weet ik niet.
    Moeten alle CDC rijders nu of straks gaan overstappen op CDX?, brengt toch weer een behoorlijk kostenplaatje met zich mee.

  4. Alles zal in de toekomst een keer gaan verdwijnen. Er is echter nog helemaal geen sprake van op korte termijn verdwijnen van CDC!

  5. Hi allen,

    Eerder schreef ik over mijn negatieve ervaringen met CDX, heb nu Rohloff met CDC gemonteerd. So far so good, maar het blauw van de riem is alweer verdwenen …..

    Het zou mijns inziens helpen als fabrikanten en fietsenmerken naast de eigenschappen van het product ook de eigenschappen van de fietser mee zouden nemen in hun analyse van de slijtvastheid et cetera van CDX en CDC. Dit zal helpen om de grote variatie tussen gebruikers (zie ander onderwerp in forum) te verklaren om iedereen in staat te stellen de wereld met een setje rond te fietsen!

    Groeten,

    Bas

  6. Haha, fietsen in Nederland wordt al apart benoemd :

    “Gates isn’t launching these due to any lack of durability on the regular CDX sprockets. Typical CDX customers have no need to order EXP,” a Gates representative said. “Under certain abrasive conditions, however, the belts were outliving the sprockets — especially in the Netherlands where there are a lot of winter cyclists who are riding 12 months a year in slop and abrasive dirt. The soils in the Netherlands have a high silica content that is hard on bike parts.”

  7. @Michiel. Het voorste tandwiel CDX is van aluminium..Het achter tandwiel is van RVS staal.
    Weet je wat de reden is om dit ook niet bij het voorste tandwiel toe te passen ?

  8. Ja, ik denk ook dat fietsen Nederland de plek is waar de lat moet liggen. Ik vind extra gewicht geen issue. Maak het systeem maar zo duurzaam als mogelijk…
    Bas

  9. Bas, ben dit met jou eens, duurzaamheid vind ik ook belangrijk, echter dan krijg je allerlei belangen waar Michiel in zijn posted van 11 augustus al over schreef.
    Ben ook benieuwd naar de beweegredenen waarom er met twee maten (RVS en aluminium) wordt gemeten bij de tandwielen?

  10. Michiel, mooi overzicht. Ik vind CDC weliswaar ook slijtvaster dan CDX (centretrack), maar ook CDX is al een hele verbetering t.o.v. een ketting.

    Toen CDX geïntroduceerd werd heb ik Gates gevraagd hoe lang CDC nog leverbaar blijft. Immers CDX zou de opvolger ervan zijn. Toen beloofden ze vijf jaar, dus daar zijn er nog drie van over. Op de komende Eurobike zal ik mijn vraag nog eens herhalen.

    Maar volgens mij is CDX toch echt goedkoper als ik op de prijslijst van Universal Transmission kijk. Maar wellicht is die van mij verouderd?

    Daarnaast kun je eigenlijk ook idworx toevoegen aan jouw CDC lijst, want de idworx dealer kan daar gewoon CDC op zetten als de klant dat wil.
    En dat geldt eigenlijk ook voor ieder ander merk met een CDX riem. Ombouwen kan altijd, je zult soms alleen wat moet bijbetalen:-(

  11. Vreemde ontwikkeling je spaart hard omdat je graag een fiets met cdc wilt, geeft de fabrikant aan te stoppen met het product omdat het te goed is en word je gedwongen een minder product op je fiets te monteren.

  12. @ John: Inderdaad een vreemde ontwikkeling. Gates wil me geen redenen geven voor het voorrang geven aan CDX t.o.v. CDC. Heeft mogelijk met verlopende patenten te maken.

    @ Eric: Ik voeg Idworx bewust niet toe aan het lijstje, omdat zij af-fabriek voor CDX kiezen. Iedere fiets van ieder merk met CDX is inderdaad door de dealer om te bouwen naar CDC. De goede dealers doen dit gratis.

  13. Als het patent gaat verlopen zou het dus kunnen zijn dat er een andere fabrikant met CDC materiaal op de markt komt tzt.

  14. En ook niet voor elektrische fietsen met middenmotor.

    En voor Shimano-naven waren ze er wel, maar worden volgens mij nu niet meer gemaakt.

    Dus… Alleen fietsen met Rohloff kunnen nog met CDC uitgerust worden.

  15. Gates CDC riem + tandwiel na 20.000km plus. Nog geen enkel probleem.
    Door weer en wind, droog, nat, sneeuw, vrieskou, warme zomerdagen. Geeft nog geen krimp.

  16. Wij hebben een Vlaamse klant die steeds op wereldreis is en pakweg een keer per jaar bij ons langskomt voor onderhoud.

    Wij hebben laatst uit voorzorg zijn CDC riem vervangen, ook al zag hij er na 35.000 kilometer (vijfendertigduizend kilometer) nog best wel redelijk uit.
    Ik heb er over nagedacht hoe het kwam dat zijn riem zo lang is meegegaan (en nu dienst doet als reserveriem).
    Toen realiseerde ik mij dat hij een beenprothese heeft en daardoor waarschijnlijk minder kracht zet…

  17. Rijd nu precies een jaar met een Van Nicholas pioneer waar een CDX riem op gemonteerd zit maar deze is versleten na 16.500km, ga nu over op een CDC riem. Het achter tandwiel is zo ver versleten dat het vlijm scherp geworden is.
    Hoop met de nieuwe riem toch meer km te maken als met de CDX riem.

  18. Arie, wat ik op Bike Motion heb begrepen is dat Gates de tandwielen voor de CDX riem gaat versterken zodat de riem wat langer zou moeten meegaan.
    Daar zouden de afgelopen tijd klachten over zijn geweest.
    Ben benieuwd!

    Overigens wat adviseren jullie, fiets nu met ketting, tandwielverhouding voor 39T achter 17T.
    Voor de duidelijkheid Rohloff met EBB.
    Als je met riem wilt gaan rijden heb je dan met 50T voor en 22T achter, dezelfde verhouding, zonder dat je riem en tandwielen geweld aan doet?

  19. Frits,

    Het ligt niet aan de riem maar aan de tandwielen die verslijten heel erg.
    Laat vandaag de CDC riem en tandwielen op mijn fiets monteren kijken hoe dat gaat. Hopelijk klopt het wat er verteld word dat de CDC riem langer mee gaat. Ik hoef eigenlijk geen ketting meer want met riem heb je weinig onderhoud te doen, ik maak regelmatig de riem met water schoon en het loopt weer als een zonnetje. Rijd het hele jaar door dus.

  20. Peter, ik heb er tot op heden ook niets meer over gehoord.
    Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de Rohloff steekkransjes.
    Zowel Koga, Santos als Idworx gebruiken nog steeds de “ouderwetse” draaikransjes.
    Ook over de geruchten dat de CDC riem vervangen zou worden door CDX hoor ik niets meer.
    Ik mag echt hopen dat de CDC gewoon in productie blijft. Deze riem boezemt mij namelijk toch wat meer vertrouwen in dan de CDX, maar dat is voor ieder denk ik heel persoonlijk.
    Ik ga het zien want ik heb een CDC riem op mijn ene en een CDX riem op mijn andere fiets zitten.
    Dus t.z.t. kan ik een goede vergelijking maken.

  21. Frits, mijn vermoeden is dat zowel CDX-EXP als de Rohloff steekkransjes , pas worden toegepast bij de 2017 modeljaren. ( ….nergens op gebaseerd hoor )
    Ik las tevens op Rohloff site dat de flens aan linker ( deksel ) zijde hoger is gemaakt vanaf een bepaald serienummer en dat er flensringen leverbaar zijn.
    http://www.rohloff.de/no_cache/de/produkte/speedhub/speichen_flanschringe/index.html?key=1-1&cHash=cf41e7c9b41a7749c138fd46c3f65e1e&sword_list%5B0%5D=ring

    Bij Santos worden de flensringen standaard gemonteerd
    Ik weet niet of bij andere fietsmerken met Rohloff de flensringen ook standaard gemonteerd worden.
    Santos timmert de laatste tijd ook flink aan de weg met kleine verbeteringen, zoals bv. het bedrade SON achterlicht, met keuze voor plaatsing. ( plus nieuwe drager, eccenter, brake booster, lamphouder, naven )

    Het lijkt dat Idworx zich steeds meer en meer richt op een nichemarkt, high end fietsen in kleinere produktie aantallen.
    Of heb ik het mis met die kleine aantallen ? 😄

  22. Peter, Idworx is natuurlijk een klein bedrijf, in potentie kleiner dan Santos die op haar beurt weer kleiner is dan Koga.
    Wat aantallen betreft weet ik het niet, mijn gevoel zegt iets kleinere aantallen (voor Nederland dan want in Duitsland scoort Idworx qua aantallen hoog), maar qua prijs kruipen de topmerken steeds meer naar elkaar toe. Dus de concurrentiestrijd wordt interessanter. Vooralsnog behoudt Idworx denk ik de toppositie, qua innovatie en doordachte details (dit modeljaar b.v. de flexbar).

    Voor zover ik weet, gebruiken ze bij Idworx de flensringen nog niet.
    Bij een goed gespaakt wiel mag een flensbreuk niet plaatsvinden. Belangrijk is, dat bij controle spaakspanning er altijd een spaakspanningsmeter wordt gebruikt. Zo voorkom je een “overspanning” of juist een te slappe spanning op de spaken wat tot spaak- of flensbreuk tot gevolg kan hebben.

    Het zou heel goed kunnen dat sommige (reeds vorig jaar aangekondigde) vernieuwingen pas in modeljaar 2017 worden toegepast.
    Ondanks aankondiging steekkransjes leverbaar deze maand, maar even afwachten of dit ook daadwerkelijk gaat plaatsvinden.

  23. Heren,
    Heb een CDX riem/tandwielen waarvan het achtertandwiel nu na 12.000km volledig spits (lees op) is!
    Bij 10.000 km dacht ik de tandwielen te kunnen laten omkeren door de dealer (Koga). Had ik namelijk gelezen op Koga site. Na wachten op bestelling voor benodigd gereedschap van dealer, bleek dat omkeren achtertandwiel niet mogelijk zou zijn, vlg mijn dealer!
    Vlg dealer zou. Riem/tandwielen nog zeker eens zo lang mee moeten gaan!…..niet dus!
    Nu moet ik dus binnenkort iig riem en achtertanwiel vernieuwen!
    – Weet iemand hoe het zit met eventueel omkeren van (achter)tandwiel?
    – Iemand ervaring met vervangen riem (en achter tandwiel) zonder voortandwiel te viervangen?

  24. Heeft jouw fiets een Rohloff-naaf of een Alfine?

    Als het achtertandwiel al puntig afgesleten is, dan zou ik hem niet omdraaien. Hij zou dan een nieuwe riem 5x zo snel opvreten. Hetzelfde geldt ook voor het voortandwiel. Altijd tandwielen en riem tegelijk vervangen.

  25. Heb zelf 16.500km met CDX riem gefiets maar nu de CDC riem en tandwielen laten monteren. De achtertandwiel van de CDX waren vlijm scherp geworden en vraten de riem helemaal op. Heb het idee dat CDC vele malen langer meegaat. Fiets zelf ongeveer 16.000km per jaar door weer en wind.

  26. Het achterkransje kun je niet omdraaien. En inderdaad: CDC gaat langer mee, wat overigens niet wil zeggen dat CDX slecht is. CDX vind ik nog altijd vele malen beter dan een ketting

    Maar je kan natuurlijk aan jouw dealer vragen of hij CDC (dus onder gleufje) erop wilt zetten. Ook als je een nieuwe fiets koopt kun je daarom vragen.

  27. Nog even (900 km om precies te zijn) en dan heb ik er 30.000 km op m’n Santos Trekking Lite op zitten. Met een CDC riem.
    Zoal het er nu uitziet gaat die nog wel een paar duizend km mee.
    Ik rijd zomer en winter, droog en nat, pekel, bos, verhard en onverhard. Geeft geen krimp is me met een ketting nog nooit gelukt.

  28. Mijn ervaring met de CDX riem op een mountainbike zijn minder dan verwacht: Het eerste achtertandwiel (20T) was na 2500km dermate versleten dat ik mijn riem er op stuk trapte. Het tweede tandwiel (22T) na 2500km is iets beter:

  29. Dan blijft voor mij toch een interessante vraag staan, n.l. is een ketting bij MTB niet beter en zinvoller dan een riem, ook qua kostenplaatje?
    Overigens verbaas ik mij over de slijtage van zowel riem als tandwiel na relatief zo weinig kilometers.
    Wordt het niet eens tijd dat Gates met iets hardere tandwielen gaat komen of heeft dit weer een averechts effect op de riem?
    Ketting of riem, het blijft een lastige discussie.
    Fiets vanaf half maart dit jaar nu ruim 2.800 km met een CDX riem op mijn Idworx AR.
    Riem op zich bevalt prima, echter dat een riem geen onderhoud behoeft, dat vind ik een fabeltje. De term onderhoudsarm is hier meer op van toepassing.
    De riem heb ik nu 4x met water, een natte doek en een borsteltje met afwasmiddelsopje schoongemaakt. Na iedere keer was de riem weer geluidloos, om na ca. 500 à 600 km weer geluid te gaan produceren.
    Tot op heden is van enige slijtage qua riem of tandwiel nog geen sprake

    Zal t.z.t. nog een foto uploaden van deze speciale groene Idworx AR met alle nieuwigheden van 2016 behalve de flexbar en een kort testverslagje hoe ik de fiets ervaar.

  30. De 30.000 km zitten erop (de 31.000 km naderen al). Gates carbon CDC doet nog altijd zonder haperen zijn werk. Ok, riem zoet er niet nieuw meer uit maar met een ketting zou ik dit nooit gehaald hebben. Heb m’n Santos Trekking Lite nu bijna 3 jaar (op 2 maanden na) rijd zowel zomer als winter, verhard en onverhard. Zoals het er nu uitziet houdt de riem het nog een hele tijd vol.

  31. Ik heb mijn santos travel lite nu 1,5 jaar. na 4000 km trapte ik bij het optrekken ineens de cdc riem kapot!! De nieuwe riem doet het na 5000 km gelukkig nog steeds. Maar hij begint veel sneller te piepen en kraken dan de vorige riem. Vooral bij droog en warm weer of bij pekel. Ik heb de riem al vaker met teflon ingespoten zoals santos adviseert, maar dit helpt maar tijdelijk (250 km). Daarnaast lijkt de riem af en toe ergens tegenaan te lopen waardoor iets weerstand en trilling is te voelen en een zacht zoemend geluid is te horen. Ik kan niet goed zien of de riem iets tegen het achtertandwiel loopt. Heeft iemand tips voor deze twee problemen?

  32. Dag Remco,
    Ik heb bij mijn travel lite de trapas excenter iets uit het midden gezet zodat de riem aan de voorzijde vrij loopt van het opstaande randje van het tandwiel. Hierdoor is de riem bij mij na zo’n 7500 km nog steeds geluidloos.
    De weerstand/trilling zoals jij deze beschrijft het ik in het begin ook ervaren. Bij mij stond te riemspanning veel te hoog (vanaf nieuw). Nadat ik deze correct had ingesteld waren deze trillingen verdwenen.

  33. Het piepen van de snaar komt volgens mij omdat de snaar tegen de zijkant van het voortandwiel aanloopt. Dit is bij mij op gehouden door het achterwiel goed t.o.v het voortandwiel te plaatsen.
    Bij mij ging de snaar eerst slechts 7000 km mee. Na twee snaren heb ik een groter achter tandwiel laten plaatsen. hierna ging de snaar 36000 km mee. Toen brak er een tand van de riem af. Ik ga wel 2 extra snaren bestellen. Voor het geval dat.

  34. Goede dag allemaal,

    Sinds december 2015 heb ik een Trek Dublin 5 met riemaandrijving voor woon werk verkeer. Gisteren heb ik na 3300 km de riem middendoor getrapt bij de las. Dat lijkt me erg vlug. Is dit iets wat iemand herkent?

    groet en dank

  35. Hallo John,

    Welk type riem heb je CDX of CDC?
    Meestal is een versleten achtertandwiel de boosdoener.
    Ik ben met de CDC set op de MTB inmiddels 2000km verder en heb nog geen enkele keer hoeven spannen! Dus CDC lijkt inderdaad veel beter te zijn dan CDX.

    groet

  36. Ik rij pas op een fiets met CDX. Volg graag jullie ervaringen.

  37. Hoi Michiel,
    Ik heb sinds een jaar een Kalkhoff Endeauvour 8 BNX 50.
    Dit naast mijn idWorks Easy Rohler M met een Rohlof 14 naaf.
    Tot nu toe loopt het lekker met de riem. Ik zorg wel voor een juiste riemspanning.
    Jan-Willem

  38. Hallo mensen,

    Nadat mijn Continental systeem had begeven, heb ik een cdc systeem aangeschaft. Echter kan iemand mij vertellen in welke richting ik de surefit tandwiel voor Shimano Alfine moet installen?

    Met de text leesbaar of text wijzend naar de naaf?

    Dankje wel!

    mVG,

    kIM

  39. Hallo allemaal,

    Ik zou graag deze zomer een nieuwe reisfiets willen afschaffen. Ik ben me volop aan het verdiepen in alle mogelijkheden waaronder de riemaandrijving. CDC is zo goed als volledig van de radar verdwenen en het is al CDX wat de klok slaat. Is er ondertussen vooruitgang gemaakt in de duurzaamheid van het CDX systeem? De meeste informatie gaat ondertussen al enkele jaren terug. Alvast bedankt voor jullie inzichten!

    Vriendelijke groet,
    Pieterjan

  40. Pieterjan, de CDX:EXP is de meest duurzame tandriem van het moment. Exacte kilometrages kan ik niet noemen, want die zijn van teveel factoren afhankelijk, maar ik heb gehoord dat het in sommige gevallen inmiddels richting de duurzaamheid van de CDC kruipt.

    Zijn er hier ervaringsdeskundigen die hier al iets meer over kunnen vertellen?

  41. Dag Michiel,

    Bedankt voor je input. Dat is toch al geruststellend.
    Ik dacht aan een Santos Travel Lite of Travelmaster met Rohloff en riem. Die zijn sowieso met CDX:EXP dacht ik?

  42. Ik heb in 4 maanden bijna 3500 km gefietst, hard, stevig optrekken en vooral ook: door de modder en de sneeuw. Een verademing in vergelijking met een ketting. Er is nog helemaal geen slijtage op de CDX riem te zien.
    Ik spuit de fiets als ie erg vuil is even met een simpel draagbaar (zo’n Karcher OC3) drukspuitje af, rij ‘m daarna even droog en dat is het.
    Ik geloof er geen hout van dat die CDX net zo lang meegaat als een goede ketting.

  43. Vandaag heb ik mijn Gazelle S8 Ultimate met CDX riem en tandwielen naar Wels in Driel gebracht. Na 44.326 km is mijn. CDX belt versleten. Aan de buitenkant van de riem waren een behoorlijk aantal tandjes ingescheurd. De tanden aan de binnenkant vertonen slijtage. Het voortandwiel is de oorzaak hiervan. Deze is na het monteren van een nieuwe trapas waarschijnlijk niet goed gecentreerd. Het achtertandwiel ziet er goed uit en hoeft volgens de fietsenmaker niet vervangen te worden

  44. Mijn fiets een MC Extreme was in eerste instantie niet geschikt voor een riem, ‘kheb toen een koppelstukje laten maken voor in de staande achtervork zodat er een riem gemonteerd kon worden.
    het achterste riemschijfje heeft op de Rohloff naaf een vast punt, om deze in lijn te krijgen met het voorblad heb ik tussen de Crank en het blad een M10 sluitring gemonteerd, geen problemen gehad dat de riem er af loopt.

    ik heb met mijn CDC voorblad 35K gefietst toen was deze versleten toen een CDX besteld omdat CDC niet meer leverbaar was. bij de CDX de midden geleiding met een Dremel weg gefreest er vervolgens nog weer 20K mee gereden nu is het voorblad helemaal versleten maar de riem is nog gaaf.
    ik zit er aan te denken om een voorblad van staal of een goed stuk aluminium te laten maken, heeft iemand daar ervaring mee?

  45. Binnen één jaar, moesten de EPX tandwielen van mijn nieuwe Idworx Opinion TI vervangen worden. Versleten, nu al…? Oké, 12.000 km gefietst in een jaar is misschien meer dan het gemiddelde. Maar toch… Inmiddels zijn er nu RVS tandwielen, voor en achter gemonteerd.

    Deze extreme slijtage viel niet onder garantie. Reparatie een kleine € 400,- Zucht.
    (Bongers Boys…, Ben Behoorlijk Bedroefd…!!!)

  46. Ik heb nu 4200 km met mijn fiets gereden (Pinion P1.18 + CDX + 2 maal RVS 32 tand tandwielen) en mijn ervaringen zijn als volgt:
    – In het begin rekte de riem flink op. Na de eerste 150 km moest ik hem opnieuw laten spannen. Het nadeel van een Pinion t.o.v. een Rohlof is dat deze de riem zwaarder belast. Bij de Pinion zit de koppelomvormer immers voor de riem en bij de Rohloff er na. Is dat oprekken normaal?
    – Voor het behoud van riem en tandwielen is het van groot belang e.e.a. schoon te houden. Daarom heb ik aan mijn voorspatbord een spatlap gemonteerd om nodeloos water en zand op de riem te voorkomen. Ik rij graag onverhard en het scheelt ècht nodeloze vervuiling van riem en tandwielen (met name voortandwiel).
    – Ik heb de riem in die 4200 km twee keer moeten “smeren” met siliconenspray omdat de riem begon te knarsen bij het trappen (ondanks dat riem schoon was). Het knarsen ontstaat door wrijving tussen riem en tandwiel en brengt slijtage met zich mee.
    – Probleem van het initieel oprekken is dat de riem minder goed zal passen op de tandwielen. De riem is immers een fractie langer geworden en de afstand tussen de tanden op de tandwielen niet. Dat geeft frictie en dus slijtage. De tandwielen zien er op dit moment nog redelijk gaaf uit.
    – Normaliter zou ik al een ketting hebben moeten vervangen (KMC X8.93)

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *