Van Nicholas introduceert voor modeljaar 2016 een titanium trekkingfiets met Pinion-transmissie. De Deveron, vernoemd naar een Schotse rivier.

Naast de Pioneer met de bekende Rohloff 14-speed versnellingsnaaf heeft Van Nicholas nu met de Deveron met Pinion P1.18 versnellingsbak in het bracket een tweede model met een onderhoudsvriendelijke overbrenging in het assortiment. Het frame van de Deveron is gemaakt van dezelfde Ti 3Al-2,5V legering als de Pioneer. Het gedeelte waar de Pinion 18-speed versnellingsbak wordt gemonteerd, alsmede de verstelbare achterpatten en het kroonstuk zijn echter vervaardigd uit gegoten Ti 6Al-4V.

Het Deveron frame is voorzien van verstelbare achterpatten om de tandriem te kunnen spannen. De vernieuwde, ruimere opening in de achtervork moet het verwisselen van de tandriem vereenvoudigen. De Deveron kan zowel met een conventionele ketting als met de Gates CDX CenterTrack tandriem besteld worden.

Van-Nicholas-Deveron-Pinion

Van Nicholas heeft voor de Deveron een nieuwe voorvork ontworpen dat uit Ti 3Al-2,5V vervaardigd is. De nieuwe titanium vork is overigens ook geschikt voor het Pioneer frame en is los verkrijgbaar voor een prijs van €799,- (*slik*).

Van-Nicholas-Deveron-balhoofd

De Deveron zal verkrijgbaar zijn in de maten 47, 52 en 57cm met een prijs vanaf €5.690,-. Een los frame zal €1.999,- gaan kosten.

Vanaf medio december kun je de Deveron naar wens samenstellen in Van Nicholas’ online configurator.

20 thoughts on “Nieuw: Van Nicholas Deveron met PINION

  1. De sprongen met het 5 cm voor de framematen vind ik nogal groot. Blijkbaar overgenomen van Koga . Net zoals de voor-standaard.
    Dan zullen XT schijfremmen ook waarschijnlijk wel mogelijk worden.

    5690 is een interessante prijs…maar ja, het is een vanaf prijs

  2. Zullen waarschijnlijk…. ziet er niet uit dat dit ook gaat gebeuren omdat de achterpadden dan anders ontworpen moeten worden.

    Jammer ik had deze graag in naakte versie gehad met carbon voorvork als knaller voor in de buurt te fietsen.

  3. Schijfremmen zullen inderdaad niet leverbaar worden.

    @ Mowikan: dan is het voor jou wachten op de Zion 29er mountainbike met Pinion!

  4. Klopt maar dan wil ik wel graag smalle banden. Ik heb van mijn travelmaster de sks spatborden afgloopt en vervangen door 40 mm clite en 37mm conti travel contact en rij nu op 90 km 2km per uur gemiddeld sneller op mijn vaste rondje.

  5. Is de zit op deze fiets zó extreem sportief dat er af-fabriek een Brooks Swallow op geleverd wordt?

    @Michiel
    Zou jij mij uit kunnen leggen waarom gekozen is voor een titanium voorvork (wel mooi trouwens!)? Is deze vork zo stijf geconstrueerd dat er van enige titaniumflex in dit geval geen sprake meer zal zijn? M.a.w. gaat hier dan ook het verhaal op dat de buisdikte zo dik gemaakt is dat deze dezelfde stijfheidswaarden als b.v. carbon heeft?

  6. Ik denk dat het Swallow zadeltje er vooral voor het mooie sportieve uiterlijk op zit. Maar zo gek is het niet, want de zithouding zoals op de foto is vergelijkbaar met die van een mountainbike (stuur lager dan zadel). Maar zadels zijn zeer persoonlijke opties, dus je moet gewoon kiezen wat je nodig hebt, niet wat het mooist staat.

    De titanium vork is volgens mij vooral gemaakt omdat het zo mooi is. En omdat het kan. En heel misschien zit er een minimaal comfortvoordeeltje in. De vorm is zo te zien identiek aan de bestaande alu versie. Over stijfheid kan ik nog niks zeggen.

  7. Hallo,
    Even een afbeelding van mijn Pilot pinion ook met titanium voorvork, 399 euro.
    Heb nu 1000 km gereden en vind hem erg comfortabel, conti riem tot nu toe perfect, is nog kaal maar alle bevestigingspunten zitten er op.

  8. Hoi Jan- Willem en Mowikan,
    Bedankt voor de leuke reacties, het is eigenlijk geen vakantiefiets, maar meer een toerfiets voor alle dagen en in Zuid-Limburg kan je beter een versnellinkje meer als minder hebben.

  9. Da`s een spyshot van iets moois!
    Ben je lekker aan de wandel daar? Ik kijk alweer uit naar je nieuwsberichten.

  10. Vorig jaar heb ik op de Bikemotion eens goed naar Pilot bekeken want Arjan Kruik van B&T magazine was er nogal enthousiast over.
    Ik vermoed dat de reisfiets die ik zag een ‘pilot’ was (sorry voor de woordspeling:-), want er zaten te veel ontwerpfouten in de fiets. Wellicht een prototype? Dit jaar nog maar eens opnieuw kijken op de Bikemotion.

  11. Dat is bij Pilot eigenlijk ook niet goed te doen, want je laat de fiets of alleen het frame naar je eigen inzichten maken met alle stijfheidswaarden of diameters van buizen en vormen met alle bracketsoorten met alle nokjes of helemaal kaal bijv als singlespeed.
    Er zou wel voor 2016 enige vaste modellen komen, maar in principe is alles mogelijk, er word door de heren van Pilot goed naar je geluisterd, ben supertevreden en de tijd zal het met de conti riem wel leren, je moet ook wel eens wat wagen, ik heb nog niet veel km gereden maar tot nu toe houd hij zich prima.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *