De Pendix eDrive
Sinds 2015 levert het Duitse bedrijf Pendix GmbH ombouwsets waarmee je van bijna iedere fiets een E-bike met middenmotor kunt maken; de Pendix eDrive. In de zoektocht naar een betrouwbaar en duurzaam elektrisch systeem dat te combineren is met Rohloff-versnellingen kwam Santos vorig jaar bij Pendix uit. Ze hebben de Pendix eDrive nu in het standaard assortiment opgenomen onder de naam Santos PX serie.
Stel; je bent toe aan elektrische ondersteuning en je gaat jezelf oriënteren op het enorme aanbod E-bikes. Veel elektrische trekkingfietsen met Rohloff en tandriem hebben een Bosch middenmotor. Maar wat als je absoluut geen Bosch wilt? En misschien gaat een fiets met Pinion transmissie en een GO SwissDrive Alber Neodrives achterwielmotor je budget te boven? Dan is het voor jou als ervaren en veeleisende trekkingfietser heel goed mogelijk dat er van alle E-bikes geen enkele fiets exact aan al je eisen en wensen voldoet, terwijl je huidige reisfiets dat al jaren wel doet! Je mist alleen nog een elektrisch duwtje in de rug. In dat geval kan je de Pendix eDrive laten installeren, zonder je vertrouwde en geliefde fiets af te moeten danken ten gunste van een net-niet-ideale E-bike.
Het Pendix systeem bestaat uit een crankstel met een geïntegreerde 250 Watt elektromotor, een trapas met krachtsensor en een accu. Dat is alles. De motor zit in de linker crank en hierdoor blijft, in tegenstelling tot bij alle geïntegreerde middenmotoren, de originele aandrijflijn behouden, inclusief alle versnellingen, ketting, tandriem of een eventuele kettingkast.
Het Pendix systeem is lekker eenvoudig qua samenstelling en bediening. Door zo min mogelijk onderdelen, kabels, stekkers en draaiende delen toe te passen, heeft Pendix de kans op storingen zo klein mogelijk proberen te maken. Displays, bedieningsknoppen op het stuur en de bijbehorende kabels en stekkers zijn vaak storingsgevoelig, raken makkelijk beschadigd of je bent je afneembare display weer eens kwijt. De Pendix heeft dit allemaal niet. Je bedient het hele systeem heel eenvoudig met een draaiknop bovenop de accu.
De ondersteuning kent drie standen: eco, smart en sport. De Pendix is ‘zelflerend’. Dit betekent dat de karakteristiek van de ondersteuning continu op jouw rijstijl wordt afgestemd. Hoe meer je fietst, hoe fijner de Pendix met je mee gaat werken, is het verhaal.
Bij de meeste middenmotoren zit de elektromotor naast de trapas en worden de krachten via een overbrenging ín de motorbehuizing op de trapas overgebracht. Bij Pendix niet, want het is een zogeheten ‘direct-drive’ motor die de krachten direct op de trapas overbrengt. Er zitten dus géén bewegende delen in de motor. Daarnaast zitten de kwetsbare elektronische delen veilig opgesloten in de waterdichte motorbehuizing.
De voordelen hiervan zijn:
- Geen slijtage.
- Betrouwbaar.
- Duurzaam.
- Geruisloos en trillingsvrij.
- Onderhoudsvrij.
- Geen extra weerstand bij uitgeschakelde motor.
De accu heeft een waterdichte aluminium behuizing en is leverbaar met twee volumes: een 330 Wh accu en één met een inhoud van 500 Wh. De nog resterende acculading wordt weergegeven d.m.v. een oplichtende led ring op de accu. Aan de kleur van de verlichting zie je hoe vol de accu nog zit. Groen = 100% – Geel = 70% – Oranje = 40% – Rood = 10%.
Pendix @ F.O.N.
De Nederlandse importeur van Pendix is Fiets Ombouwcentrum Nederland (F.O.N.) in Velp. Voordat Santos de Pendix eDrive definitief aan het assortiment had toegevoegd, heb ik mijn eigen Santos Travel Lite door F.O.N. van een Pendix laten voorzien. Dat was binnen anderhalf uur gepiept! Ik ben het systeem nu aan het testen en ik zal mijn ervaringen en meer informatie na de Fiets & Wandelbeurs in een review verwerken.
Update: lees de review hier!
Pendix for Santos
De Pendix eDrive die Santos monteert, is een beetje anders dan de standaard set waar ik nu mee rijd. Santos houdt nu eenmaal van optimaliseren en dat hebben ze als eerste gedaan met de software in de eDrive. Dankzij de herschreven computercode, waarbij ze de ondersteuning van stand 1 en 2 iets omlaag hebben bijgesteld, belooft Santos een grotere actieradius ten opzichte van de standaard Pendix. Ongeveer 30% meer in stand 1 en zo’n 40% meer in stand 2.
Santos durft het zelfs aan om de garantie uit te breiden. Pendix zelf geeft 2 jaar fabrieksgarantie, maar Santos doet hier nog een schep bovenop. Alle Santos PX E-bikes krijgen een garantie op de motor tot 100.000km of 5 jaar. Deze garantie is alleen geldig op Santos fietsen die uit de Santos werkplaats komen en zijn te herkennen aan het ‘Pendix for Santos’ logo op het crankstel en de accu.
Heb je bijvoorbeeld een Idworx en wil je zo’n Pendix met extra garantie via Santos? Dan heb je pech. Bij alle niet-Santossen moet je de standaard Pendix bij F.O.N. in Velp laten monteren. Dat kunnen ze eventueel ook bij je thuis doen of je laat het uitvoeren door een Pendix-dealer bij jou in de buurt.
Op de komende Fiets & Wandelbeurs (Jaarbeurs Utrecht – 1-2-3 Maart) hebben zowel Santos als F.O.N. testfietsen voor je klaar staan.
Hoi Michiel ik ben zeer benieuwd naar je ervaring met deze aandrijving , zo op het eerste gezicht vind ik het geen echte mooie aandrijving. Het komt allemaal wat fors over aan de onderzijde. Tevens lijkt het me niet handig om onder het rijden van ondersteuning te wisselen die boven op de accu zit.
Ha Otto,
Die dikke schijf aan de onderkant is inderdaad niet echt mooi, maar daar ontkom je niet aan als je geen interne overbrenging toe wilt passen. Pendix heeft in feite een achterwielmotor naast de trapas gepropt en dan is het eigenlijk nog best knap dat de schijf niet groter en breder is geworden.
Het wisselen van ondersteuning valt me tot nu toe reuze mee. En zo vaak doe ik dat nu ook weer niet. Het gaat makkelijker en sneller dan een bidon uit de houder halen. Toch lees ik elders dat er mensen zijn die het niet zo fijn vinden. Hoe vaak wissel jij per dag van ondersteuning?
Het grootste minpunt vind ik tot nu toe het iets te directe gevoel met de direct-drive motor. Als je stopt met trappen, duwt de motor een fractie van een seconde door, omdat er een kleine vertraging in zijn reactiesnelheid zit. Dat is heel erg wennen. Elektromotoren in het achterwiel en in middenmotoren doen dit ook, maar doordat daar een vrijloop tussen zit, voel je het niet in je pedalen.
Een ander aandachtspunt is het schakelen. De Pendix houdt continu druk op de aandrijving en dan schakelt de Rohloff-naaf moeizaam. Ik heb mezelf een rustigere rijstijl aan moeten wennen om niet teveel last te krijgen van het doorduwen en een zwaarder schakelende Rohloff-naaf. Rustig optrekken en de pedalen duidelijk even stil houden tijdens het schakelen (=koppeling intrappen) is echt wel nodig.
Ruim drie jaar geleden kwam ik in contact met Thomas, een van de oprichters van Pendix. Toen vond ik het een gek systeem. Maar ik ben nieuwsgierig en wilde graag weten waarom het er zo uit ziet en waarom het zo gebouwd is.
Jezelf afvragen waarom dingen zijn zoals ze zijn is soms best waardevol. Thomas en zijn 5 mede oprichters zijn alle opgeleid ingenieur voor de automobiel industrie. In Zwickau, de geboorteplaats van Pendix, staat namelijk een grote autofabriek van Audi.
Met hun afstudeerproject, een elektrische auto, hebben ze in 2010 een wereldwijde wedstrijd onder universiteiten gewonnen. Aangezien de fietsbranche hen meer trok hebben de 6 vrienden in 2013 Pendix opgericht.
Doel: het maken van een betrouwbaar elektrische aandrijving voor fietsen die eenvoudig te bedienen is.
Net als Go Swissdrive en Neodrive is Pendix een modulair systeem dat achteraf of direct door de fabriek op een geschikt frame gezet kan worden. Deze modulariteit vind ik belangrijk. Bij Santos zijn veel onderdelen modulair. En we vergelijken fietsframes met een autochassis; het is de basis waarop je verschillende varianten bouwt.
De afgelopen anderhalf jaar hebben we intensief met Thomas en de rest van het Pendix team samengewerkt om onze eigen Santos PX aandrijving te kunnen laten maken; een Pendix systeem met Santos logo’s, Santos software en Santos instellingen voor een grotere actieradius (in stand 1 en 2).
Verder werken we nog aan een aantal ontwikkelingen waarvan we de eerste hopelijk in maart kunnen introduceren. Alle ontwikkelingen passen op eerder uitgeleverde Santos PX modellen zodat je je systeem altijd up-to-date kan houden, dat vinden we belangrijk.
Ik zie Pendix als een volwaardig alternatief voor andere systemen. Een super degelijk en betrouwbaar systeem dat nog niet door iedereen wordt erkent. Een beetje zoals 10 jaar geleden toen wij met de riemaandrijving begonnen.
Vanuit mijn ervaring en die van de vele verhalen over allerlei verschillende systemen die ik van mijn klanten hoor, vind ik Pendix eigenlijk een hele slimme oplossing; eenvoudig, modulair, degelijk en betrouwbaar.
Daarom geven wij op de Santos PX motor met Pendix-for-Santos logo’s maar liefst 100.000km of 5 jaar motorgarantie.
Met het wisselen van de standen eco-tour-turbo heb je gelijk Michiel dat doe ik eigenlijk nooit. Ik rij meestal in de eco modus , maar dan is er nog wel de mogelijkheid om in een bepaalde modus te wisselen met meer of minder ondersteuning. Ik weet niet of dat bij deze ondersteuning ook mogelijk is.
Michiel, sinds maart 2018 is mijn Travelmaster 2.9 voorzien, door F.O.N. , met de Pendix Edrive en het bevalt prima. Met twee accu’s van 500W kom je overal en de ondersteuning ervaar ik als rustig en betrouwbaar. Ik gebruik de Smart-optie maar dan alleen op lange ritten met bagage tijdens vakanties. De Eco-modus vindt ik meer geschikt voor de korte ritten in de stad omdat je vaak moet afremmen voor mede fietsers, onverwachte geslinger van andere of stoppen bij stoplichten. Het enige minpunt na het installeren van de EDrive is dat het nu omslachtig is om de Gates riem zelf te spannen. Het motor gedeelte moet er af om toegang te krijgen de bij de eccenter.
Hoi Hans,
Dank voor je reactie. Ben blij dat het systeem bevalt. Eco vind ik in de stad ook het fijnst. De sterkste stand werkt het best als je weinig tempowisselingen hebt en niet regelmatig je pedalen stil moet houden.
Hoe ben je erbij gekomen om de Pendix te laten monteren? Heb je ook nog een ‘echte’ E-bike overwogen? Of was je TM 2.9 inruilen absoluut geen optie?
Hallo Michiel, Begin 2018 was ik aan het zoeken naar een mogelijkheid om op mijn Travelmaster 2.9 te blijven fietsen met ondersteuning omdat mijn linkerbeen minder kracht heeft dan mijn rechter. Daarbij was het doel om de Travelmaster te behouden. De geometrie van 2.9 is uitermate geschikt om middels het verhoogde balhoofd comfortabel lange ritten te maken. Met de Pendix Edrive is het nu mogelijk om na een fietsrit “uitgeruster” aan te komen.
Daarnaast is Pendix in de toekomst bij eventueel inruil relatief makkelijk te verwijderen waardoor de waarde van de oorspronkelijke fiets niet teveel daalt.
Dus na het browsen in de maanden januari en februari kwam ik uit bij Gerben Meijer (F.O.N.) en hij heeft bij mij thuis de Pendix set erop gezet.
Foto’s vindt je op de site van F.O.N.
Op de vraag “Hoe vaak wissel jij per dag van ondersteuning?” is mijn antwoord: elke keer als ik een heuvel, brug of viaduct oprij of een afslag neem en flinke tegenwind krijg. Bovenop de heuvel schakel je weer terug. Dat komt omdat ik in de laagste ondersteuning fiets, voor zo groot mogelijke actieradius (170 km). Dus ik schakel vrij actief, met zowel motor als derailleur. Ik fiets met een GoSwiss Drive, die heeft 8 standen, de min-standen en 0 meegerekend.
Dit is weer zo’n verachtelijke verkooppromotie in het jasje van een zogenaamde “onafhankelijke” site.
Ik begrijp niet dat mensen zich lenen voor dit soort misleiding. Je moet toch wel diep gezonken zijn wil je op deze manier geld verdienen.
@ ‘promo’: Hé, gezellig! Daar ben je weer! Je hebt wéér een andere naam en een nieuw IP-adres, zie ik. Word je daar nu niet moe van?
Ik verdien geen geld met deze site en ik ben ook gestopt met pogingen daartoe, want anders moest ik echt héééél diep zinken. 😉
Zie: http://www.sintchristophorus.nl/over-sint-christophorus/adverteren-sintchristophorus-nl/
Het goede doel waar de bannerinkomsten aan het einde van het jaar naartoe gaan, zal ik aankondigen als ik de definitieve keus heb gemaakt. Voel je vrij om dan te doneren!
Heb je verder nog iets on-topic te melden of te vragen over de Pendix?
Beste Michiel,
Tot mijn blije verrassing zie ik weer een reeks van leuke en interessante publicaties op deze site. Hartelijk dank daarvoor, je doet er mij in ieder geval een groot plezier mee!
Graag gedaan, Leendert Jan!
Blijf nog even hangen! Ik ben nu bezig met de laatste alinea’s van de Pendix review. Ik schat dat ‘ie rond 23:00 uur online staat.
Ga ik doen, en ik ben benieuwd.
Klaar!
Check: http://www.sintchristophorus.nl/review-pendix-edrive/
Ik rijd nu een jaar me Pendix op een idwox. Grosso modo ben ik tevreden; het systeem geeft een fijne ondersteuning en als ik rustig rijd kan ik er een trekking dag met bagage mee rijden. Echter, er is een aspect dat ik nergens tegen kom: je kunt je toe clips niet gebruiken met Pendix. Zodra je begint te trekken aan het omboog komende been, raakt de krachtsensor van de Pendix van slag en dan stopt de ondersteuning. Dit is fnuikend op steile hellingen. Voor mij reden om te zoeken naar alternatieven.
Mijn Santos werd uitgerust met PENDIX FOR SANTOS.
Hierbij heb ik alle drinkbushouders verloren. Wie ken hiervoor oplossingen?
ik reed steeds met klikpedalen. Nu kan dit niet meer. Welke pedalen best monteren op mijn trekkingfiets?
Hoi Dany,
Er bestaan veel verschillende oplossingen om bidonhouders op diverse plaatsen van de fiets te monteren. Je hebt houders voor montage aan het stuur, achter het zadel of met klembandjes op willekeurige plekken aan het frame. Er zijn zelfs stuurtassen met geïntegreerde bidonhouder.
Je dealer zal je daar hopelijk bij kunnen helpen.
Hallo,
Ik heb een 10 jaar oude Santos’ travelmaster met Rohloff en ketting. Die ketting moet ik toch wel een paar keer per jaar bijspannen. Betekent dat ook dat ik dan een paar keer per jaar de pendix moet demonteren? DAt lijkt me nogal een gedoe. Sowieso vraag ik me af of ik op mijn fiets van 10 jaar oud nog zo’n “duur” systeem moet monteren. Een lastig te beantwoorden vraag, ik weet t!
Hoi Maurice,
Bij het spannen van de ketting hoef je de Pendix niet te demonteren. Hij draait gewoon met de excentrische trapas mee.
Een tien jaar oude Santos met Rohloff? Die zijn vaak pas net ingereden. 😉
Op dit moment kost een Pendix €1900,- inclusief montage. Daar heb je geen nieuwe E-bike voor, laat staan één met Rohloff.
Beste Michiel, ik kan uit je laatste antwoord nog niet herleiden hoe ik mijn ketting (id workx ER met Rohloff) kan spannen als ik er een pendix op laat zetten. De pendix motor blokkeert op mijn fiets de “inbus” om m’n ketting te spannen. en iedere keer een motor demonteren lijkt wat omslachtig…
De Pendix blokkeert links inderdaad de excenter. Maar rechts is er wel wat ruimte om iets van een ijzeren pin erin te steken. Steek de pin (inbus, schroevendraaier, enz) in het gat, doe een doekje tussen de pin en de crank en gebruik de crank als hetfboom om de excenter te draaien.
Michiel, is dit een beproefde methode of theorie. Ik kan me voorstellen dat zoiets werkt bij een vers gemonteerde excenter, maar of dat ook werkt bij een excenter die een half jaar modder, zand en waterplassen achter de rug heeft?
Ja, dit is beproefd. Eergisteren nog gedaan bij de montage van een nieuwe Pendix in een Santos.
Als de excenter met voldoende vet gemonteerd is, zal deze niet zo snel onwrikbaar vast gaan zitten. Indien nodig kun je ook de spanning eraf halen door een schroevendraaier in de spleet van de behuizing te steken en ‘m een klein beetje open te duwen.