Twee bikepackers voorzagen de onderstaande endurance mountainbike op geniale wijze van een geïntegreerde pomp. Fietspompen in de zadelpen kennen we al van meerdere vouwfietsfabrikanten, maar wat de Franse custom bouwer Yoann Loncle van Menhir Cycles en techneut/designer/bikepacker Joël Dunkl hebben bedacht, is nog niet eerder vertoond.
Voor de fanatieke bikepackers en mountainbikers is lichtgewicht en snelheid van belang en daarom maken zij vaak gebruik van CO2-patronen in plaats van een handpomp. Fietsen fietsen, fietsen, psssssst, lekke band, binnenband wisselen, patroon erop draaien, pfffffft, patroon losdraaien en weer door! Erg handig en efficiënt, maar ook een beetje prijzig en aluminiumverspilling. En zeg eens eerlijk; heb jij altijd de lege patronen weer netjes terug in je zak gestopt? Nooit perongeluk één ‘verloren’? Goedzo! Maar toch vind ik ze soms langs de populaire mountainbikeroutes bij ons in de bossen. En heb je er ooit wel eens meerdere per tocht nodig gehad en moesten je fietsvrienden je te hulp schieten?
Yoann Loncle en Joël Dunkl fietsen en kamperen, zoals het hoort, volgens het LNT-principe, oftewel LEAVE NO TRACE, oftewel JE BENT TE GAST IN DE NATUUR, DUS RUIM JE EIGEN SHIT ACHTER JE REET OP! En dus gingen zij op zoek naar een alternatief voor de CO2-patronen. In eerste instantie wilden ze een pomp in het frame inbouwen, maar dat bleek technisch te ingewikkeld. Toen kwamen ze op het geniale idee om het frame als een grote compressietank te laten fungeren. Zoals bij de meeste geniale uitvindingen is de eerste gedachte: waarom heeft niemand daar eerder aan gedacht?
Yoann en Joël hebben de onder- en bovenbuis via een slangetje met elkaar verbonden en de verbindingen met de zitbuis en trapas luchtdicht gemaakt. Via een ventiel op de onderbuis kan je het frame met een vloerpomp tot ongeveer 15 bar vol pompen en met een compressor tot maximaal 20 bar. Vervolgens kan je twee tot drie mountainbikebanden onderweg van de lucht uit je frame voorzien.
Joël vertelt erover op de website evanoui.cc:
“We ran initial tests with good old construction site plumbing pipes that we brazed and put a valve on. We managed to fit a tubeless fatbike tyre with this set up! The test was a success, everybody in the workshop was euphoric!
We calculated the tube volume, the theorical pressure capacity this kind of structure can hold, which is 150 bars / 2175 PSI! (Should we find a powerful enough machine!) We can inflate the frame up to 15 bar / 215 PSI with a good floor pump. This is enough to inflate two 27.5*2.85 tyres at 1.7 bar / 25 PSI. It allows me to play with pressures, I can add some air when I’m back on tarmac.”
De fiets is voorzien van nog drie handigheidjes, namelijk een reparatiesetje voor tubeless banden in het rechter handvat en een mes / zaag / flesopener aan de andere kant.
Het mooiste stukje uitrusting vind je echter op de bovenbuis, direct achter het balhoofd. Het rondgebogen, metalen plaatje is afneembaar en bedoeld voor … ?
Wie weet het?
Tip: het heeft te maken met kamperen volgens het LNT-principe.
Grrrr. Geen idee. Vuur maken?
Nee, het is niet om vuur mee te maken. Daarvoor gebruik ik een gewone aansteker of mijn mes met firesteel.
Nog een tip: op een camping heb je ‘m niet nodig.
Voor de grote boodschap onderweg. Netjes een gaatje graven 🙂
Dat klopt, Koen!
Zo’n schepje noemt men een cathole shovel.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cathole
Zijn die dingen voor in het stuur ook los te koop?
Belle, ik heb wel eens wat van dat soort dingen voorbij zien komen. Ik ga zoeken!
Ik overweeg om voor mezelf zo’n mes te laten maken. Als dat slaagt, kunnen dat er misschien meer worden.
Haha, super het graaf je eigen poepgat tool!
Pracht idee – maar wel zorgen dat je heel droge lucht in het frame opslaat. Ge comprimeerde lucht bevat veel meer vocht – daarom hebben compressors een aftap plug onderaan de tank. Een goede waterafscheider in de compressie leiding is een vereiste – anders wordt je fiets een water tanker !
Goed punt, Jacob!
Maar hoe groot zal dat probleem in de praktijk worden? Niemand weet het nog, aangezien dit een eerste experiment is. Misschien is af en toe je ventiel open schroeven om het een dag te laten leegdampen wel voldoende? Met aluminium en titanium frames zou ik dit wel aandurven, maar een stalen frame…?
Tja misschien een aftap ventiel op laagste punt van frame ?
Hier in Australian het ventiel open zetten kan wat lastig zijn – een mud-wasp wil er geheid een …. modder nest in creeren. 🙂
( Ja inderdaad we hadden ooit contact vanuit Australia – ik zou in Europa gaan fietsen – een series tractor ongeval stopte dat vooralsnog – heb hier inmiddels een Surly fiets , elke morgen even een uurtje het Warrumbungle National Park in )
Dingen in het stuur zijn van topeak.
Belle,
De op de foto afgebeelde tooltjes ken ik niet. Ik weet wel dat Wolf Tooth Components tools heeft die in het stuur opgeborgen kunnen worden.
https://www.wolftoothcomponents.com/products/encase-system-bar-kit-one
Hier nog een mooi setje van Granite Design: https://bikepacking.com/gear/granite-design-stash-tools-review/
Deze probeer ik voor mijn winkel te krijgen.