Beste fietsvrienden, ik ben een beetje in de war. Ik voel me opgewekt, zweverig, opgelaten en schuldig tegelijk. Ik ben namelijk verliefd geworden, terwijl ik al jaren samen leef met een geweldige partner. Mijn Santos is weliswaar de droom van iedere man; zelfverzekerd, krachtig, avontuurlijk, trouw, mooi en extreem ‘low maintenance’, en toch begeer ik sinds kort een ander. Terwijl ik die niet eens wens te bezitten en eigenlijk alleen maar verlekkerd naar wil kijken. Bovendien is die ander ook nog eens van het andere geslacht!

Dit is ‘r. De Pilot Vamos Pinion Mixte. Zucht…

Pilot Vamos Pinion Mixte sport

Kan je verliefd worden op een fiets? Op een niet-geesteszieke manier, welteverstaan. Is het raar dat ik als een gelukkig gebonden man graag naar mooie damesfietsen kijk? Ik geef toe dat ik op fietsgebied best wel een beetje ijdel ben en beroepsmatig laat ik me als designer zowiezo graag in vervoering brengen door alle vormen van schoonheid. Ik heb echter geen travestie-neigingen. Ben je gek! Ik laat liever mijn vrouw op de Pilot Vamos Mixte rijden! Dan heb ik onderweg mooi twee schoonheden om naar te kijken!

De Pilot Vamos Mixte brengt me in herinnering terug naar de zomervakanties in Frankrijk met mijn ouders. Met blozende wangen keek ik bewonderend naar de mooie, luchtig geklede Françaises die met hun slanke Motobecanes en Peugeots met dubbele bovenbuisjes en smalle bandjes aan de hand langs de terrasjes flaneerden. Racefietsen met damesframe waren in Frankrijk veel meer in gebruik dan hier in Holland en de meer praktisch ingestelde Franse jongedames reden op gracieuze randonneurs en niet op opoefietsen met veel te ver doorgezakte bovenbuizen en grote rieten manden aan het stuur. Oh, nostalgie! Het waren mooie tijden voor liefhebbers van vrouwelijk schoon en sierlijke damesfietsen.

Ik heb altijd een zwak gehouden voor damesframes met twee naast elkaar liggende bovenbuizen die in één rechte lijn van het balhoofd naar de achteras lopen. Een hedendaags voorbeeld van dit concept is de Santos Trekking/Travelmaster 2.8 Mixed, maar die oogt minder verfijnd. En nu is er dan ook de schitterende, uit titanium opgetrokken Pilot Vamos Mixte, welke bovendien het enige klassieke Mixte model met Pinion transmissie is. Die Pinion versnellingsbak in het bracket is een redelijk volumineus blok, maar toch ziet de Vamos Mixte er relatief slank uit. Stel je eens voor hoe deze fiets eruit zal zien met een Rohloff-naaf!

Joris en Pieter van Pilot ontwerpen en bouwen hun fietsen helemaal volgens de wensen van de klant. Ongeveer net als Santos, maar dan uitsluitend met frames van titanium, desgewenst op maat gemaakt en voorzien van persoonlijke, functionele en stylistische details. Met hun ongelakte, satijnglanzende titanium buizen zijn de fietsen van Pilot tijdloze ‘natural beauties’.

Op de website van Pilot staan foto’s van drie verschillende Vamos Mixte exemplaren. De mooiste is naar mijn mening de lichtgewicht versie die je bovenaan dit artikel hebt gezien. Met smalle banden, een carbon voorvork, een uitdagende, diepe zithouding en een sexy lowrider (á la Santos) aan de achtervork. Een vlotte, slanke en goed verzorgde jonge vrouw! Dít is de fiets die mij in nostalgische vervoering bracht. Met een racestuur kan je haar nóg mooier maken.

De tweede versie is wat volwassener. Ze draagt comfortabeler schoeisel en heeft een degelijke titanium voorvork en een doe-maar-gewoon-bagagedrager. Een minder sexy, maar meer zelfverzekerde zithouding met een hoger comfortstuur zou hier nog steeds niet misstaan.

Pilot Vamos Pinion Mixte

De derde versie is eenzelfde Vamos, met hetzelfde mooie mixte frame, maar dan gepokt en gemazeld door het leven en voorzien van alle praktische gemakken. Deze Vamos loopt op degelijke Meindl schoenen en verkiest een comfortabele zithouding boven een jeugdige, diepe zit. Aan de degelijke dragers voor en achter, de vele bidonhouders en extra montagenokken te zien, is deze dame inmiddels gewend al haar last op alle mogelijke manieren met zich mee te torsen. Voor haar hoeft het allemaal niet meer zo snel, strak en verzorgd. Het moet gewoon functioneren en goed voelen.

Pilot Vamos Pinion Mixte

Eén model in drie stadia van het leven, maar altijd met dat schitterende, klassieke mixte frame. Zo tijdloos mooi kan het zijn! De volgende stap in de levenscyclus van deze fiets is het toevoegen van een elektromotor in het achterwiel, wat gewoon kan als je daar eenmaal aan toe bent. Ja, deze fiets gun ik mijn vrouw wel! Dat ze samen maar mooi oud mogen worden!

Goed… genoeg gezwijmeld over de Pilot Vamos.

Wat is jouw favoriete framevorm voor dames?

11 thoughts on “Is dit de mooiste dames trekkingfiets?

  1. Een damesframe blijft voor mij altijd een compromis, extra buizen moeten toevoegen om bij een lage instap toch een stijf frame te krijgen vind ik jammer.

  2. En hoe lager de instap, hoe slapper het frame. En dan moeten ze ter compensatie de buizen weer dikker maken…

    Een herenframe is gewoon het best. En zo praktisch is de relatief hoge instap van een mixte frame nu ook weer niet.

  3. Michiel, ga je haar nog testen om te kijken of ze ook onder zware belasting stabiel is en blijft?

  4. Daar ga ik het morgen op Bike Motion even met Pilot over hebben. Het was zowiezo de bedoeling om het herenmodel te testen, maar als ze de damesversie in de juiste maat beschikbaar hebben, dan kan dat natuurlijk ook.

    Zijn er hier misschien dames die graag eens een weekendje met deze fiets willen kamperen?

  5. Ik heb afgesproken dat ik de heren- en de mixte-versie tegelijk ga testen. Als het even kan één met Rohloff en één met Pinion.

  6. Slap frame? Nee, integendeel. Toen fietsframes met luggen werden samengehouden was het herenframe het stijfst / sterkst. Vandaag worden frames gelast waardoor de stijfheid toeneemt. Een mixte-frame met dubbele doorlopende bovenste framebuis tot de achteras is zeker zo stijf als een herenframe. Voor een riemaandrijving is het zelfs aangewezen gezien de bijzonder stijve achtertrein. Na 9 jaren fietsen met een mixte waarvan 7 met een Santos en 2 met de Pilot Imuhagh (onderste foto hierboven is trouwens mijn op maat gemaakt fiets met verlaagde BB-drop) en telkens tussen 30 tot 35 kg bagage zijn mijn bevindingen alleen maar positief.

  7. De ideale fiets voor mij heb ik nog niet gevonden. Idworx heeft maat 52 voor de lady E-bike met Opinion en achtermotor, dit is te groot voor mij, vooral de afstand van zadel tot stuur. Dit komt door formaat /vorm van de accu; als ik de plaatjes bekijk dan lijkt de accu ontworpen vanuit het herenframe, zodanig dat er nog een bidon op de verticale buis past. Het damesmodel krijgt dezelfde accu en daardoor heeft een kleiner frame geen ruimte voor deze accu en dus bestaat een kleinere framemaat niet voor deze E-bike. Een stuur dat naar mij toe gekanteld kan worden lijkt mij geen ideale oplossing, omdat dan het zwaartepunt heel anders komt te liggen. Santos heeft kleinere dames frames, maar zij moeten overstappen naar Neodrives waardoor mogelijk hetzelfde probleem ontstaat? Ik hoop daarom dat binnenkort een kortere (=dikkere?) accu ontworpen zal worden, nog beter als de accu’s kleiner worden zodat de lengte ervan geen beperking meer vormt voor het ontwerp van een kleiner frame. Ik zal eens bij Pilot kijken, wie weet kan dat iets worden…. dit fietsseizoen gaat het ons in elk geval niet meer lukken om op een E-bike te rijden, helaas….

  8. Wat leuk om mijn liefde voor dit fietsframe eens door iemand anders verwoord te zien! Ook ik draai me op straat om als ik zo’n mooi fietsje voorbij zie rijden. Voor mij nooit een ander model. M’n eerste, begin jaren tachtig, was een witte Raleigh en toen mijn dochter naar de middelbare school ging kreeg ze een grijs Peugeo’tje met zo’n authentiek rechthoekig stuurtje en een koplampje-met-geel-licht op het voorspatbord. De Raleigh ging al snel de deur uit (altijd problemen) en ik kocht een beige Peugeot, een ware schoonheid met racestuur en natuurlijk geel achterspatbord, waar ik duizenden kilometers op gereden heb. Een jaar of vijftien geleden zwichtte ik voor een tweedehands Koga Miyata, jaren ’70/’80, oranje, met racestuur en spectaculaire details. Allemaal heerlijke fietsjes en een plezier om naar te kijken, met hun elegante mixte-frames. Omdat ik langere tochten wilde maken heb ik een paar jaar geleden een Batavus Venturo gekocht, een tank van een fiets met veel luxe, maar ook eigenlijk wat te zwaar naar mijn zin. En het mixte frame is bij deze fiets een beetje een karikatuur. De Peugeot’jes zijn inmiddels met pensioen; er is niet meer aan onderdelen te komen voor reparatie. Maar wegdoen is geen optie, ze staan lekker droog in de schuur.
    Prachtig, die Pilot-fietsjes (minpuntje -vind ik-: een knik in de buizen van zadel naar achteras); doe mij die stoere maar op de derde foto. Prachtige fietsen ook van Franky de Langhe.
    Aan iedereen die geen horizontale stang wil: kies een mixte frame ! Comfortabel, sterk en een sieraad op de weg!
    PS: Opmerkelijk: in Duitsland zie je nog geregeld van die oude Franse mixte frame fietsjes rondrijden; meer dan hier en vaak nog in goed onderhouden staat. Zo ook in het aan de Duitse grens gelegen Straatsburg, zo viel me een paar jaar geleden op.

  9. Begin 2017 heb ik de toen nog unieke voorloper van de Vamos Pinion Mixte op de site van Pilot gezien. Mijn eerste zelf gekochte fiets was een Peugeot met derailleur en regelmatig onderhoud en de Pinion zou echt DE opvolger van mijn Batavus Sprint Tour mixte met Sachs 7 naaf uit ongeveer 1992 zijn. De Batavus heeft trouwens tot nu toe alleen nieuwe banden, snelbinders en een beetje WD40 in de naaf nodig gehad. Mooi degelijk en onderhoudsarm, en als ik ouder wordt te elektrificeren met een accu op de onderbuis en motor in het achterwiel waardoor een mooie gewichtsverdeling met relatief laag zwaartepunt zou ontstaan. Helaas financieel voor mij op dit moment niet realiseerbaar. Er zijn wel andere Mixte/Anglais/Trapez frames met Pinion te vinden echter niet met de mooie slanke dubbele diagonale bovenbuis. Vaak is dan ook nog de grootse maat in deze frameuitvoering kleiner dan bij een soortgelijk frame met Rohloff. Verder valt mij op dat tegenwoordig zoveel zwarte onderdelen als velgen, bagagedragers en stuur- en zadelpennen gemonteerd worden. Ongetwijfeld onderhoudsarm echter ook erg somber volgens mij. Voor nu is de Pinion nog een droom, hopelijk lukt het mij ooit deze te verwezenlijken😄!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *