Is dit de mooiste dames trekkingfiets?

Beste fietsvrienden, ik ben een beetje in de war. Ik voel me opgewekt, zweverig, opgelaten en schuldig tegelijk. Ik ben namelijk verliefd geworden, terwijl ik al jaren samen leef met een geweldige partner. Mijn Santos is weliswaar de droom van iedere man; zelfverzekerd, krachtig, avontuurlijk, trouw, mooi en extreem ‘low maintenance’, en toch begeer ik sinds kort een ander. Terwijl ik die niet eens wens te bezitten en eigenlijk alleen maar verlekkerd naar wil kijken. Bovendien is die ander ook nog eens van het andere geslacht!

Dit is ‘r. De Pilot Vamos Pinion Mixte. Zucht…

Pilot Vamos Pinion Mixte sport

Kan je verliefd worden op een fiets? Op een niet-geesteszieke manier, welteverstaan. Is het raar dat ik als een gelukkig gebonden man graag naar mooie damesfietsen kijk? Ik geef toe dat ik op fietsgebied best wel een beetje ijdel ben en beroepsmatig laat ik me als designer zowiezo graag in vervoering brengen door alle vormen van schoonheid. Ik heb echter geen travestie-neigingen. Ben je gek! Ik laat liever mijn vrouw op de Pilot Vamos Mixte rijden! Dan heb ik onderweg mooi twee schoonheden om naar te kijken!

De Pilot Vamos Mixte brengt me in herinnering terug naar de zomervakanties in Frankrijk met mijn ouders. Met blozende wangen keek ik bewonderend naar de mooie, luchtig geklede Françaises die met hun slanke Motobecanes en Peugeots met dubbele bovenbuisjes en smalle bandjes aan de hand langs de terrasjes flaneerden. Racefietsen met damesframe waren in Frankrijk veel meer in gebruik dan hier in Holland en de meer praktisch ingestelde Franse jongedames reden op gracieuze randonneurs en niet op opoefietsen met veel te ver doorgezakte bovenbuizen en grote rieten manden aan het stuur. Oh, nostalgie! Het waren mooie tijden voor liefhebbers van vrouwelijk schoon en sierlijke damesfietsen.

Ik heb altijd een zwak gehouden voor damesframes met twee naast elkaar liggende bovenbuizen die in één rechte lijn van het balhoofd naar de achteras lopen. Een hedendaags voorbeeld van dit concept is de Santos Trekking/Travelmaster 2.8 Mixed, maar die oogt minder verfijnd. En nu is er dan ook de schitterende, uit titanium opgetrokken Pilot Vamos Mixte, welke bovendien het enige klassieke Mixte model met Pinion transmissie is. Die Pinion versnellingsbak in het bracket is een redelijk volumineus blok, maar toch ziet de Vamos Mixte er relatief slank uit. Stel je eens voor hoe deze fiets eruit zal zien met een Rohloff-naaf!

Joris en Pieter van Pilot ontwerpen en bouwen hun fietsen helemaal volgens de wensen van de klant. Ongeveer net als Santos, maar dan uitsluitend met frames van titanium, desgewenst op maat gemaakt en voorzien van persoonlijke, functionele en stylistische details. Met hun ongelakte, satijnglanzende titanium buizen zijn de fietsen van Pilot tijdloze ‘natural beauties’.

Op de website van Pilot staan foto’s van drie verschillende Vamos Mixte exemplaren. De mooiste is naar mijn mening de lichtgewicht versie die je bovenaan dit artikel hebt gezien. Met smalle banden, een carbon voorvork, een uitdagende, diepe zithouding en een sexy lowrider (á la Santos) aan de achtervork. Een vlotte, slanke en goed verzorgde jonge vrouw! Dít is de fiets die mij in nostalgische vervoering bracht. Met een racestuur kan je haar nóg mooier maken.

De tweede versie is wat volwassener. Ze draagt comfortabeler schoeisel en heeft een degelijke titanium voorvork en een doe-maar-gewoon-bagagedrager. Een minder sexy, maar meer zelfverzekerde zithouding met een hoger comfortstuur zou hier nog steeds niet misstaan.

Pilot Vamos Pinion Mixte

De derde versie is eenzelfde Vamos, met hetzelfde mooie mixte frame, maar dan gepokt en gemazeld door het leven en voorzien van alle praktische gemakken. Deze Vamos loopt op degelijke Meindl schoenen en verkiest een comfortabele zithouding boven een jeugdige, diepe zit. Aan de degelijke dragers voor en achter, de vele bidonhouders en extra montagenokken te zien, is deze dame inmiddels gewend al haar last op alle mogelijke manieren met zich mee te torsen. Voor haar hoeft het allemaal niet meer zo snel, strak en verzorgd. Het moet gewoon functioneren en goed voelen.

Pilot Vamos Pinion Mixte

Eén model in drie stadia van het leven, maar altijd met dat schitterende, klassieke mixte frame. Zo tijdloos mooi kan het zijn! De volgende stap in de levenscyclus van deze fiets is het toevoegen van een elektromotor in het achterwiel, wat gewoon kan als je daar eenmaal aan toe bent. Ja, deze fiets gun ik mijn vrouw wel! Dat ze samen maar mooi oud mogen worden!

Goed… genoeg gezwijmeld over de Pilot Vamos.

Wat is jouw favoriete framevorm voor dames?

7 Replies to “Is dit de mooiste dames trekkingfiets?”

  1. Bert says:

    Een damesframe blijft voor mij altijd een compromis, extra buizen moeten toevoegen om bij een lage instap toch een stijf frame te krijgen vind ik jammer.

  2. Michiel says:

    En hoe lager de instap, hoe slapper het frame. En dan moeten ze ter compensatie de buizen weer dikker maken…

    Een herenframe is gewoon het best. En zo praktisch is de relatief hoge instap van een mixte frame nu ook weer niet.

  3. Thijs says:

    Michiel, ga je haar nog testen om te kijken of ze ook onder zware belasting stabiel is en blijft?

  4. Michiel says:

    Daar ga ik het morgen op Bike Motion even met Pilot over hebben. Het was zowiezo de bedoeling om het herenmodel te testen, maar als ze de damesversie in de juiste maat beschikbaar hebben, dan kan dat natuurlijk ook.

    Zijn er hier misschien dames die graag eens een weekendje met deze fiets willen kamperen?

  5. Michiel says:

    Ik heb afgesproken dat ik de heren- en de mixte-versie tegelijk ga testen. Als het even kan één met Rohloff en één met Pinion.

  6. Franky De Langhe says:

    Slap frame? Nee, integendeel. Toen fietsframes met luggen werden samengehouden was het herenframe het stijfst / sterkst. Vandaag worden frames gelast waardoor de stijfheid toeneemt. Een mixte-frame met dubbele doorlopende bovenste framebuis tot de achteras is zeker zo stijf als een herenframe. Voor een riemaandrijving is het zelfs aangewezen gezien de bijzonder stijve achtertrein. Na 9 jaren fietsen met een mixte waarvan 7 met een Santos en 2 met de Pilot Imuhagh (onderste foto hierboven is trouwens mijn op maat gemaakt fiets met verlaagde BB-drop) en telkens tussen 30 tot 35 kg bagage zijn mijn bevindingen alleen maar positief.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *