In den beginne (2012) schiepen Christophe Lermen en Michael Schmitz de Pinion P1.18 versnellingsbak. Ze zagen dat het goed was en gaven 2 jaar garantie op hun schepping. En nu, ongeveer 3 jaar later, zagen zij dat het érg goed was en het toegenomen geloof in hun technische creatie deed ze besluiten de garantieperiode te verlengen naar 5 jaar. Met terugwerkende kracht!
Pinion CEO Christophe Lermen zegt: “No other manufacturer can guarantee the functioning of its gear shifting system for such a long period of time.”
“Ohja? En Rohloff dan? Die biedt toch een levenslange garantie?” hoor ik jullie nu denken.
Rohloff biedt officieel gewoon 2 jaar garantie, maar op initiatief van de Nederlandse importeur werd dit in de praktijk omgezet naar een hele soepele, levenslange coulance-regeling. Ik acht de kans groot dat dit met Pinion ook gaat gebeuren.
Over de nieuwe garantieregeling van Pinion kan je >hier< alles lezen, maar samengevat komt het hier op neer:
Met terugwerkende kracht
De versnellingsbakken van de eerste generatie kenden wel wat kinderziektes, maar die zijn inmiddels allemaal behandeld en genezen. De 5 jaar garantie geldt dan ook voor alle reeds in omloop zijnde versnellingsbakken.
Overdraagbaar
Pinion’s garantie is ook overdraagbaar, dus als je een gebruikte Pinion-fiets gekocht hebt, kun je, indien nodig, als tweede, derde of zoveelste eigenaar gewoon gebruik maken van de fabrieksgarantie. Mooi toch?
Olie verversen verplicht
Het spreekt voor zich dat regulier onderhoud de verantwoordelijkheid is van de consument. Gelukkig is het benodigde onderhoud voor een Pinion-bak minimaal. De enige voorwaarde die Pinion stelt, is dat je je versnellingsbak jaarlijks van nieuwe olie voorziet. Bij voorkeur door een officiële Pinion-dealer, maar je kunt het eventueel ook zelf doen. Hoe dat moet, zie je in het filmpje hieronder.
Op Eurobike heb ik uitgebreid met Barbara (Rohloff) gesproken. Tot nu toe zijn ze altijd supergoed met hun service. Ook als je geen garantiekaart hebt ingestuurd of geen garantiekaart meestuurt.
Volgend jaar zijn zij van plan om hier iets strenger mee om te gaan, omdat sommige Rohloff naven al aan hun derde, vierde of vijfde eigenaar bezig zijn.
En wees eens eerlijk als jij een Rohloff hebt van 12 jaar oud en je pakking lekt, zou dit dan nog steeds onder garantie moeten vallen?
Helemaal waar, Eric. Rohloff gaat heel vaak heel erg ver in het gratis repareren van hun naven. Ik heb bijvoorbeeld regelmatig gezien dat Rohloff geheel gratis een nieuw achtertandwiel monteert, terwijl daar het probleem helemaal niet zat. “Sprocket shows some wear. Replaced. €0,-” vermelden ze dan op de bon. Hun service is werkelijk uitmuntend en daar mag best een keer een grens aan zitten.
Dat Pinion dit nu vooraf met 5 jaar dichttimmert, om te hoge verwachtingen tegen te gaan, vind ik verstandig.
Nou, nou…
Een Rohloffnaaf kost ca 1000 Euro en dan mag je toch goede pakkingen verwachten.
Zou technisch ook mogelijk moeten zijn.
Een Nexusnaaf lekt ook niet.
Zelf heb ik een Idworx Easy Rohler Evo.
Een fiets van ca. 4000 Euro.
De Rohloffnaaf lekt aan beide zijden.
Een gigantische smeerboel, die ik zelfs na 12 jaar niet neem bij een fiets in die prijsklasse, mits goed onderhouden.
Het achterwiel gaat nu terug naar Rohloff en ik vertrouw er op dat het wordt opgelost. En daar is ook alle grond voor.
Zelfs bij de meeste auto’s van 12 jaar oud vind je geen olieplas.
Een Nexusnaaf lekt niet doordat er geen olie in zit, maar dik vet. Dit stroomt of druppelt er niet uit, maar verdwijnt en vervuilt op den duur toch, omdat de naaf nauwelijks is afgedicht.
Dik vet laat de naaf ook zwaarder draaien dan dunne olie. De Shimano Alfine naaf heeft, net als Rohloff, ook een oliebad met afdichtingsringen. Deze naaf lekt net zo goed.
Een lekkende Rohloffnaaf is misschien wel vies (we hebben het over maximaal 50 ml), maar het kan absoluut geen kwaad! Je kan met een leeggelopen naaf nog rustig een jaar doorrijden.
Bij de bak van Pinion hebben ze dankzij het geheel andere werkingsprincipe een lekvrije afdichting kunnen maken.
Als je een fiets goed wilt onderhouden, dan moeten eens per jaar alle lagers van nieuw vet voorzien worden. Ook de naven! Van alle soorten fietsen met alle soorten versnellingen! En daarbij worden dan bij voorkeur de afdichtingsringen ook vernieuwd. Dat hoort bij normaal onderhoud.
Maar als dit eens per jaar bij Rohloff eigenlijk ook moet gebeuren, wordt dat door velen ineens niet geaccepteerd…
Aha, Michiel!
Ik snap nu waarom de Nexus niet lekt en de Alfine en Rohloff dat wél kan overkomen.
Echter, wanneer je de pakkingen van de Rohloff eens per jaar ( preventief) gaat vervangen voor E 100,- per keer, dan betaal je de naaf in 10 jaar twee maal…
En….je bent je fiets 10 maal 10 =100 werkdagen kwijt..
Niet om door te komen.
Zelfs niet als je nog fietst met de ouderwetse kettingaandrijving.
???
Ach, de enige absoluut lekvrije naaf met olie is waarschijnlijk only made in Heaven.
Dit alles neemt niet weg dat de Rohloffnaaf geweldig is.
En
It works
On Idworx
€100,- per keer? Dat lijkt me veel te veel.
En als je veel fietst en je fiets keurig eens per jaar een onderhoudsbeurt laat geven, dan ben je hem inderdaad 1 dag in het jaar kwijt. Dan kunnen ze indien nodig gelijk de pakkingen van de Rohloffnaaf menemen. Maar echt alleen indien nodig. Voor hetzelfde geld gaan ze jaren mee. Ik zie het probleem niet.
Overigens is een terugkerende lekkage in veel gevallen het gevolg van onkunde van de dealer (even vergeten de naaf vacuüm te trekken met de oliespuit) of teveel olie ingespoten.
Lekkage vanuit het binnenste van de naaf (olie op de as van de snelspanner) is vaak het gevolg van het wiel veel te strak vastzetten. Dat lost Rohloff bijna altijd onder garantie weer op, maar is feitelijk niet hun fout.
Inderdaad, wij moeten het probleem niet groter maken dan het is.
Feit is wel dat, wanneer je wiel terug moet naar Rohloff, je hem 10 werdagen kwijt bent.
Die prijs van ca. E 100 kwam ik ergens op internet tegen, maar kan het niet terug vinden.
Maar het komt vast allemaal goed met mijn Rohloffnaaf.
No problem verder.
In ieder geval weer iets geleerd over de techniek uit de reacties van Michiel, waarvoor dank!
Er zijn helaas dealers die de naaf puur uit gemakzucht terugsturen naar Rohloff, terwijl ze het probleem ook zelf op kunnen lossen.
Als je een goede dealer met veel ervaring met Rohloff-onderhoud hebt, dan hoeft je wiel voor de afdichtingsringen niet terug naar Rohloff. Dat hoeft alleen maar als de pakking binnenin de naaf lekt.
Toch gevonden:
http://rohloff.nl/product-details/product/rohloff-8114.html
Apart…
Die prijs geldt voor het vervangen van alle pakkingen en keerringen en dat is in de meeste gevallen van lekkage teveel van het goede. De genoemde simmerringen kunnen door een goede dealer zelf vervangen worden. Dat zijn er helaas niet veel, vandaar dat er voor de veiligheid maar vermeld wordt dat het door Rohloff gedaan dient te worden.
Maar zullen we het nu weer over Pinion hebben?
Als een bedrijf 5 jaar garantie durft te geven, zegt dit genoeg over de kwaliteit. Dat zit wel goed.
Andere bedrijven die een meerjarige garantie geven zijn :
Magura…..5 jaar dichtheids garantie
Son……5 jaar garantie
Zijn er nog meer ?
Frame / voorvork Idworx 10 jaar ( titanium 15 jaar )
Frame / voorvork Koga levenslang voor eigenaar
Frame / voorvork Santos ?? ( niet kunnen vinden op de site )
Voor elk produkt dat verkocht wordt in NL is overigens conformiteit van toepassing. Een produkt moet voldoen aan een bepaalde gebruiksduurverwachting.
Door de komst van de 1.9 en 1.12 , worden de produktie aantallen steeds groter en worden daarmee hopelijk een stukje goedkoper
Michiel, tot slot nog even en dan is Pinion weer aan bod.
Mijn persoonlijke mening en ervaring met het vervangen van de olie bij de Rohloff naaf is het volgende:
Voeg de spoelolie toe en trek iets lucht eruit (en draai het nippeltje weer vast).
Ga dan eventueel gedurende 15 min. fietsen en schakel veel tussen de 3e en 5e versnelling of hang de fiets in een standaard en draai veelvuldig aan de trappers op- en afschakelen tussen de 3e t/m 5e versnelling.
Draai het nippeltje weer los en monteer de meegeleverde slang en spuit in de naaf.
Draai de naaf zodanig dat slang en spuit naar onder hangen.
Laat alles gedurende minimaal 30 min hangen.
Daarna langzaam de olie eruit trekken net zo lang tot er bubbeltjes in de slang ontstaan, dan stoppen en weer wachten.
Net zo lang tot er steeds bubbeltjes blijven verschijnen in de slang.
Laat de fiets dan een nacht lang staan met slang en spuit aan de onderzijde van de naaf.
De volgende dag zal je zien dat je nog minimaal 15 ml olie uit de naaf trekt.
Voor de monteurs is dit een te tijdrovend bezigheid, dus er blijft nog teveel oude olie en spoelvloeistof in de naaf achter, met als gevolg dat er teveel olie in de naaf komt (belangrijk in deze is ook dat na inbreng van de nieuwe olie er ook ca. 20 ml lucht uit de naaf wordt getrokken).
De clou van het verhaal is dat de naaf op den duur gaat lekken, de te veel ingebrachte olie zoekt naar een uitweg en doet dit bij voorkeur bij de keerringen en pakkingen.
Bij zeer warme omstandigheden zal je dit veel eerder gaan merken.
Zoals jullie wellicht weten kan je bij een lekkende Rohloff naaf gewoon blijven door fietsen, de smerende werking van de naaf blijft nl. gewaarborgd.
Ik heb nooit meer last gehad van een lekkende Rohloff naaf.
Hoop jullie hiermee van dienst te zijn geweest.
Ik laat hem gewoon de hele nacht uitlekken en heb ook nooit meer last gehad, de pinion hoop ik heeft door zijn andere constructie waarschijnlijk geen last van lekken.
Bij een pinionbak zou het misschien mogelijk zijn om een uitgaande as te construeren en een superlichte carbon cardanas te maken, zoals sommige dure auto’s hebben, wie weet wat de toekomst nog brengt.
Tot nu toe vind ik de pinion geweldig.
Is PINION echt iets nieuws?
Zie http://www.rijwiel.net onder het merk Phoenix.
“Midden jaren ’30 kwam een aantal Duitse fietsfabrikanten waaronder Adler met fietsen op de markt, waarbij een versnellingsmechanisme in de trapas ingebouwd was in plaats van in de achternaaf. In Nederland nam de Meppelse Primarius rijwielfabriek dit idee over en bouwde de Adler-versnellingsbak in licentie bij een eigen model in. Het werd geen succes. In de loop van 1937 verkreeg Schootstra de licentierechten voor de Zwitserse Phoebus “Mutaped”-drieversnellingsbracket. De bestaande relatie via de Nordlicht-verlichting speelde hierbij ongetwijfeld een belangrijke rol. Phoenix bracht een model met Mutaped-versnellingen op de markt, dat zo’n kleine 20 jaar lang wél goed verkocht. Daarmee had Phoenix voor het eerst een onderscheidend model.”
Anne,wat leuk.Goeie researche .En dank voor de link naar “rijwiel “.
Eindelijk weer iets leesbaars op fietsgebied .
Groet.
Die uitgaande as is er. Daar zit het voortandwiel aan vast. Moeilijkheid van een cardanas aan een Pinion is de breedte beperkt genoeg houden. De pedalen liggen bij Pinion al erg ver uit elkaar. Nog verder uit elkaar om ruimte te maken voor de haakse overbrenging levert heupproblemen op. Dan moet je de cardanas aan de binnenkant van het voortandwiel leggen en dat geeft snel conflicten met de band, het spatbord en/of het bracket.
Een cardanas op een fiets is met carbon wel een beetje lichter te maken, maar het surplus aan gewicht zal in de tandwielen, de lagers en het frame eromheen gaan zitten.
Daarnaast is het rendement van een haakse overbrenging hooguit 95%. Je hebt er twee nodig, dus een rendementsverlies van 10% tegenover 2 tot 3% van een ketting over twee tandwielen. En dat voel je!
Ja Michiel daar heb je gelijk in, maar Pinion licht hoog, je zou een uitgaande as onder de Pinion moeten construeren, die direkt via een cardanas het achterwiel zou moeten aandrijven, maar het zijn zo maar wat gedachten voor een volledig onderhoudsvrij systeem, ik vind ook een riem best wel kwetsbaar, en je hebt gelijk de boel moet niet te veel rendement kosten.
Michiel, een paar vraagjes over rendement van de overbrenging: Wat zijn de rendementsverliezen bij gebruik van een riem? Is er verschil tussen rendementsverlies tussen ketting + derailleur en ketting + Rohloff of Pinion? Is het makkelijk uit te leggen hoe men dat rendement meet?
Daar bestaan op internet veel artikelen over en de resultaten van tests uitgevoerd in laboratoriumomstandigheden lopen redelijk gelijk op, maar in de praktijk zijn de verschillen vrij groot, afhankelijk van de kwaliteit van de ketting, tandwielen, derailleur/versnellingsnaaf, de staat van onderhoud, de hoeveelheid viezigheid en de uitlijning van de ketting/riem.
De CDC tandriem loopt praktisch even licht als een goede ketting. De CDX iets minder, omdat de opstaande middenrand altijd een beetje aanloopt. Bij zowel een ketting als CDX riem geldt: hoe schuiner deze over de tandwielen loopt, hoe lager het rendement. Viezigheid en slijtage laat het rendement ook dalen, wat bij een ketting sneller gaat dan bij een tandriem.
Bij een derailleur is het rendementsverlies in het schakelsysteem zelf minimaal, mits de derailleurwieltjes lekker soepel lopen, maar daarbij loopt de ketting praktisch altijd scheef over de tandwielen en dat vreet energie. Het is voor velen nog altijd een hele kunst om zoveel mogelijk de meest rechte stand voor de ketting te selecteren. Dat betekent veel schakelen en tussen je benen omlaag kijken of je ketting niet onnodig schuin loopt.
Een naafversnelling heeft altijd een beetje intern energieverlies, de ene wat meer dan de ander, maar daarbij loopt de ketting wel altijd mooi recht over de tandwielen, dus daar wordt weer een stukje rendementsverlies van de naaf gecompenseerd.
Of een derailleur met ketting nu in de praktijk sneller rijdt dan Rohloff/Pinion met riem of ketting is moeilijk te zeggen. Veel hangt af van de omstandigheden (droog weer of modderig) en de rijstijl en schakeltechnieken van de berijder.
Vaak is het gewicht meer een issue, evenals de juiste bandenkeuze, de zithouding en of je de nacht ervoor goed geslapen hebt.
Ik heb sinds een jaar een Idworx pinion,na 100 km was de usb oplader al kapot.
En tijdens de reis merkte ik op dat de pinion vaak doorsloeg.Terug van de reis is de usb oplader vervangen,en de pinion opgestuurd naar Pinion.
Fiets is een maand weggeweest.Hij is er weer ondergezet,en na korte tijd weer doorslaan.
Pinion weer terug gestuurd naar Pinion,en weer de fiets een maand kwijt.
Toen ik de fiets weer kon ophalen,kreeg ik gelijk ook de schakel instructies mee.
Maar korte Tijd later sloeg weer de pinion door.
Toen is er een andere pinion ondergezet,en na 13km sloeg die ook door.Wel minder dan de vorige,
Morgen gaat de fiets voor de vierde keer terug.
Doorslaan betekent,een halve loze slag,en het komt voor in veel versnellingen.In de 4 en 8 12 13 14.
Ik durf nooit op de pedalen te staan voor extra kracht te zetten,als ie doorslaat lig ik op mn bek,je slaat echt van de pedalen af met je voeten.
De fiets fiets verder ontzettend fijn,Ik hoop ook dat het nu eens opgelost word.
Marco
Hoi Marco,
Zit het probleem niet in je achteras twee vrijlopen= samen langere slag , ik heb de originele pinion (Acros) achteras deze pakt direct op en ik herken dan ook niet je probleem, de Pinion is echt geweldig, nog beter dan mijn rohloff.
Verder veel plezier met je Pinion.
Ff over het olie verversen bij Rohloff. Je kunt beter eerst zoveel mogelijk oude olie eruit halen en dan pas de spoelvloeistof toevoegen. Dan spoelt men veel beter de oude olie resten uit. Logisch toch?
bedankt Jos voor je tip,ik weet ondertussen dat nog een fiets van Idworx hetzelfde probleem heb als ik. die heeft een andere bak gekregen en geen problemen meer.Ik heb een andere bak gekregen,maar hij blijf doorslaan. mijn vorige bak is onder een andere fiets gebouwd en die schijnt ook geen problemen meer te hebben.mvg Marco Burgers
Heerlijk mijn MiTech P1 met Pinion met de Acros naven, en nu met 5 jaar garantie da’s fijn. Alleen opletten met schakelen tussen 6 en 7 en de 12 en 13 en tegelijk kracht zetten
Herman, het is verstandig om tijdens het schakelmoment met de Pinion even je pedalen een fractie stil te houden. Idworx zou overwegen haar klanten dit te adviseren. Zelf pas ik dit ook toe bij mijn Rohloff naven en (gelukkig) nooit problemen met slecht schakelde naven.
Maar waren die naven dan niet bedoeld om probleemloos zelfs bij stilstand en ook al door blijven trappend te kunnen schakelen ?
Lijkt mij nogal lastig als je rekening moet houden tussen bepaalde schakel standen .Gaat gegarandeerd een keer mis natuurlijk .
Het is een kwestie van wennen, vroeger met die oude 3 versnellingsnaven trapte ik zelfs even achteruit, even de pedaal stilhouden is beter voor de mechaniek en word vanzelf een automatisme, ik doe het bij alle naven zowel shimano alfine als rohloff, echter door de dubbele vrijloop is bij pinion de slag wat langer voor hij pakt, maar niet storend.
Marco, graag wilde ik weten hoe het nu met je pinion gaat, heb je nog last gehad, sorry voor de late reactie gr Jos.
Ik had nog een eerste generatie Pinion en deze is kosteloos ge-upgrade. Hij schakelt en trapt nu een stuk fijner.
Dat de service goed is, kun je zien op mijn testfilmpje in Zuid Korea met de Koga Signature met Pinion. Carla heeft toen een mail gestuurd waarin zij uitlegde dat haar schakelaar in het vliegtuig kapot is gegaan. Zij verzocht Pinion om een nieuwe schakelaar toe te sturen (ook al light de service bij jouw dealer).
Binnen drie dagen was hij in Seoul. (het was niet goedkoop, want we moesten wel betalen, maar het was een goede test en daardoor heb ik vertrouwen gekregen in een relatief jong bedrijf.
@Marco, hoe is het nu met je Pinion versnellingsbak? Ik heb namelijk binnen een maand na aanschaf ook bij mijn tweede Pinion de doortrap problemen. Ik ben behoorlijk teleurgesteld en durf niet met losse handen te fietsen of op de trappers te staan. Om de 8 – 10 km slaat de Pinion een halve slag door.
Hallo Richard,dit is mijn tweede bak die er onder zit,in het begin sloeg deze wel door niet zoveel als de eerste.
Ik ben net terug van een rondje Italië 1800 km,en volgens mij is ie niet een keer doorgeslagen.
Vorig jaar heb ik in Engeland 2700 km gefietst,en daar sloeg hij nog twee keer door.Maar waar het hem in zit?ik weet het niet.
Ik rij sinds februari 2017 met een idworx oPinion Urban Spec, met de nieuwe Pinion C1.12 versie. Van bij het begin sloeg de bak om de ongeveer 10 km een keertje door. Het vervelende is dat het doorslaan niet met het schakelen was gerelateerd. Het gebeurde onvoorspelbaar tijdens het rijden, vaak kilometers na de laatste schakelactie. Gebeurde ook in iedere versnelling. Erg vervelend, vooral als je net aan het voorbijsteken bent of een zware fietskar aan het trekken bent. Toen de Pinion ook nog olie begon te lekken, is hij teruggestuurd en vervangen. De huidige slaat nog altijd soms door, maar veel minder frequent (ongeveer om de 50 km).
Van de een op de andere dag schakelt mijn pinion niet meer!
Komt dit vaker voor??
Blijkbaar zijn de kinderziektes nog steeds niet uit de Pinion versnellingsbak! Paul, heb jij een C1.12 of de 18. Terug naar de dealer waar je de fiets hebt gekocht en de versnellingsbak laten opsturen naar Pinion. Ook Filip had dit weer moeten doen. Ik weet niet hoe zijn bak nu inmiddels schakelt.
De fietsfabrikanten zeggen dat er soms een bak tussen zit die niet lekker kan schakelen, maar ik heb het gevoel dat dit geen incidenten zijn.
Voor mij blijft Rohloff nog steeds de standaard.
Dik een jaar geleden heb ik de Pinion 18 in een Idworx Ti fiets mogen testen. Ook ik heb problemen ervaren, niet zo zeer in het schakelen maar meer in kraakgeluiden in de bak zelf. De schroefverbindingen bak-frame waren niet met montagevet ingesmeerd. Daarnaast geeft titanium meer geluid door. Het geluid in de bak zou na een inrij periode tot het verleden moeten behoren maar dat heb ik helaas niet verder kunnen uittesten.
Het probleem als je de Pinionbak moet opsturen, je kan ook niet even meer fietsen, dit in tegenstelling tot Rohloff waar je een ander wiel met Rohloff kunt steken. Gelukkig hanteert Pinion een goede garantie bij problemen.
Een goede dealer die veel met Pinion werkt, zou gewoon een leenbak moeten hebben.
Kapotte Pinion opsturen, leenbak er tijdelijk onder schroeven en klaar!
Michiel, ik zou willen dat het zo makkelijk was! De ervaring, zo heb ik van diverse kanten gehoord, leert dat het toch even anders ligt. De service van “even” een leenbak eronder schroeven wordt wegens tijdgebrek vaak niet gedaan. Ook het kostenplaatje speelt een rol, de investering in Pinion fietsen is geen goedkope voor een fietsenmaker. Ook de investering in een leenbak is geen broodje van de bakker, voor dat geld investeert een FM in b.v. een goede toerfiets. Overigens blijft de garantie en service van Pinion gelukkig wel goed.
Hopelijk krijgt Pinion de problemen onder controle en gaan de bakken net zo betrouwbaar worden als Rohloff (die overigens in de begin jaren ook de nodige kinderziektes kende).
Frits, als ik ooit een fietsenwinkel zou beginnen, zou ik zowiezo investeren in een leen-Pinion. Een tevreden klant dankzij een snelle en goede service is de beste reclame voor je bedrijf.
Fietsen met Pinion zijn prijzige dingen en daar mag je ook service van een passend niveau bij verwachten. Natuurlijk moet ieder bedrijf zorgvuldige afwegingen maken over wat ze met hun geld doen, maar een winkel kan net zo goed even niets uitgeven aan advertenties en dan hebben ze het geld voor een leen-Pinion zo uitgespaard.
Bij fietsen met Rohloff is dat iets lastiger, want er bestaan veel wielmaten en meerdere naafversies. Toch kan het interessant zijn om eens bij je voorraad fietsen te kijken hoeveel leenwielen met Rohloff je als winkelier daadwerkelijk aan zou moeten schaffen. Er zijn winkels die het hebben gedaan.
Terecht en helemaal mee eens!
Geld uitgeven aan advertenties is een ander verhaal. In de regiokrant en huis aan huis bladen profileren vaak ook je collega FM en als jij er dan niet bij staat, dan mis je vaak de boot, maar……..je hebt dan wel een leen Pinion en kan je dus je klanten bedienen en dat is uiteindelijk het belangrijkste.
Overigens Michiel, fijn dat je de site trouwens weer oppakt (ga je de fietsenbranche weer in?). Doordat Sint Christophorus out of order was, ben ik maar weer eens gaan kijken op de Wereldfietser maar daar word ik niet echt vrolijk van. Bij sommige onderwerpen druipt het cynisme af bah.
Ach, met een goede online strategie hoef je nooit meer te adverteren in het plaatselijke sufferdje…
En ja, ik kom weer terug in de fietsbranche, maar ik vertel nog niet hoe en waar.
Dag Frits ,
Dit jaar een Idworx Opinion Travel gekocht hiermee al flink wat km’s mee weg gereden. Tot nu toe totaal geen last gehad van de kinderziektes met de Pinion versnellingsbak! Het is te hopen dat Paul, zoals jij al voorstelde rap terug gaat naar de dealer waar hij hem heeft gekocht.
Ik weet niet of Bongers Bikes een “leenbak” heeft maar het zou me verbazen dat ze een klant de deur uit sturen zonder een gedegen oplossing.
Frits, in mijn ogen benoem je een aantal problemen in een artikel over het functioneren van Pinion die niet of slechts zijdelings verband houden met “Pinion problemen”. Een snelle lezer zou ten onrechte dit kunnen verkeerd kunnen opvatten. Dat bij montage van de bak geen of te weinig montage pasta is gebruikt heeft niets met het functioneren van de Pinion te maken. Evenmin het feit dat titanium meer geluid door geeft.
Marco, Filip, Paul. Zeer spijtig om te lezen dat jullie nu al problemen hebben met de Pinion bak. Je koopt immers het neusje van de zalm en dan verwacht je niet zulke problemen. Ik zou dan zelf ook flink balen.
Jullie leverende dealers zullen dit vast goed afhandelen.
Blijkbaar heeft de doorontwikkeling van de Pinion nog tijd nodig.
Niet verkeerd bedoeld, maar de opmerkingen moeten in het geheel wel objectief worden gezien. Vaak lees je op internet wel de negative ervaringen, meestal niet de positieve.
Tip voor iedereen die twijfelt tussen Rohloff en Pinion : de duurtest van Ellen en Elmar . Eerste stuk wereldreis met Rohloff, tweede stuk met Pinion fietsen. ( 8500 km )
https://www.bicycle-junkies.com/review-pinion-p1-18-gearbox-with-gates-cdx-belt/
Vooral de conclusie en reacties zijn interessant.
Inderdaad klachten over kraken, maar dan vooral over de cranks die tikken en kraken of los gaan zitten. Pinion levert inmiddels verbeterde cranks.
Fijn om weer reactie te zien op SC.
En goed nieuws om te lezen dat Michiel weer iets met fietsen gaat doen.
Ontwerpen , schrijven , verkopen of een eigen bedrijf ?????
Ik ben zeer benieuwd
Thijs, destijds constateerde ik deze geluiden in de bak. Nadat de schroefverbindingen ingevet waren met montagepasta was in ieder geval één probleem verholpen. Dit wordt nu standaard gedaan. Echter moest de fiets destijds weer inleveren dus kon dit niet verder uittesten. Titanium geeft in praktijk altijd iets meer geluid door (maar het blijft mooi materiaal!). Probeer maar eens met je nagel tegen titanium en vervolgens tegen alu te tikken dan hoor je dat titanium een hoger geluid geeft. Verder heeft de bak net als bij Rohloff een inrij periode nodig. Destijds inderdaad problemen met de cranks, maar dat schijnt nu gelukkig opgelost te zijn.
Tip voor iedereen, met het fenomeen doortrappen : informeer eens bij Idworx.
Met de laatste generatie Pinion mag het doortrappen geen issue meer zijn.
Gerrit Gaastra heeft laten onderzoeken, waarom sommige fietsers hier toch last van blijven houden, ondanks dat de Pinion al een keer is vervangen.
Het blijkt dat het te maken heeft met de manier van rondtrappen van de cranks.
Het is immers inmiddels een feit, dat sommige berijders nooit problemen hebben en sommige berijders problemen blijven houden, ook na het vernieuwen van de Pinion
Mmmm, ik kan me eigenlijk niet goed iets voorstellen bij verschillen in “de manier van rondtrappen”, anders dan wel of geen druk houden op de pedalen. Maar zou dat wat uit mogen maken bij een normaal functionerende bak?
Misschien is Gerrit genegen om hier e.e.a. uit de doeken te doen. Al was het alleen maar om te voorkomen dat veel mensen nu Gerrit gaan benaderen met allemaal de zelfde vraag 😀.
Info van Eric Schuijt, eigenaar van de winkel vakantiefietser in Amsterdam en Eric heeft ervaring met Pinion fietsen
Overgenomen vanuit het WF forum :
Wat het gelijkmatig trappen betreft, dat heeft meer betrekking op de Pinion. Als je ongelijkmatig trapt dan gaat de Pinon tegenstribbelen en daarom is het goed om vooraf en proefrit te maken om te kijken of Pinion past bij jouw manier van fietsen.
Doortrappen bij Pion is bekend probleem bij onregelmatig trappende fietsers. Pinion kan de versnellingsbak aanpassen door het plaatsen van extra palletjes. Dit heeft geen nadelige bijwerkingen. Goede service van de fietsenmaker en fabrikant is onontbeerlijk.
Rick, vooropgesteld ik ben geen techneut en heb even moeten nadenken over jouw bijdrage over dit onderwerp, maar hoe ik het plaatsen van extra palletjes moet zien, wordt mij niet duidelijk. Als ik een open gewerkte Pinion versnellingsbak voor mij zie, wat een compact geheel is, dan zie ik niet zo gauw waar die palletjes geplaatst moeten worden. En hoe ziet dit met de levensduur en garantie?
Ben inderdaad heel benieuwd wat Michiel of Robbert (Santos) en Gerrit (Idworx)hierover kunnen zeggen. Waarschijnlijk hebben zij hierover een briefing gehad van Pinion en weten zij meer.
Deze week pech met de 18.1 ( gekocht nov 2016 ). Na 22.5K fietsen in één keer een hoop kabaal uit de bak en beide pedalen staan naar beneden. As gebroken en de olie stroomde eruit. Fiets weggebracht en de bak moet opgestuurd worden voor reparatie. Nu moet ik zelf de kosten van demontage en montage betalen. Is dit normaal of mag je van een dealer of leverancier verwachten dat hij deze kosten op zich neemt. Hoor graag
Ook last van doortrappen gehad alleen de dealer kon er niets mee
Binnen de garantietermijn horen de dealer en fabrikant voor alle kosten op te draaien. Als het inderdaad een garantiekwestie is, dan valt het de- en monteren van de bak daar ook onder. Ik zou daar als dealer helemaal niet moelijk over doen, want zo’n ingewikkeld klusje is dat niet.
Pinion C1.12 EEN GROOT DRAMA
Heb een idworx Pinion 12 versnellingen Mtb op aanraden van de verkoper en wat ik gelezen had op de Pinion site (speciaal ontworpen voor de moutenbike ) gekocht . Een half jaar later begonnen de problemen met de versnellingsbak had het geluk dat het bijna altijd mooi droog weer was geweest maar dat was voorbij we gingen fietsen door regen en de blubber maar dat mocht geen probleem zijn want ik had een onderhoud arme fiets gekocht ( Alle draaiende delen van de Pinion transmissie zitten hermetisch opgeborgen in een aluminium behuizing. De versnellingsbak heeft dus geen last van water en vuil. Bij de Rohloff-naaf hoef je slechts om de 5000 km de olie te verversen. Dat is al heel erg weinig, maar bij de Pinion hoef je slechts om de 10.000 km de bak van nieuwe olie te voorzien! Of één keer per jaar.
Modder? Met Pinion lach je erom. )
Heb ik niet zelf bedacht staat op de website van een pinion dealer.
Al met al heb ook al een nieuwe bak gekregen van pinion en die werkt ook alweer niet . Die fiets na Gaastra gestuurd (idworx) Heb hem terug gekregen met de opmerking dat de bak niet goed gemonteerd was maar dit was gebeurt door een monteur van pinion Kreeg ook de opmerking dat ik wel erg veel fietste en dat ik elke 500 kilometer het kapje los moest halen en de boel schoon moest maken dus de bak is dus ook niet water en modder dicht. En ik dacht dat er naar om de 10000 kilometer of 1 keer per jaar onderhoud hoefde te plegen .
Oja de achter naaf van pinion ging al snel kapot is na veel gezeur ook nog vervangen voor een ander merk
Al met al heb de fiets twee jaar gehad en meer dan een half jaar niet kunnen gebruiken Jammer dacht dat ik een onderhoudsvriendelijke fiets had gekocht .
Dit is echt niet het hele verhaal kan wel een boek schrijven en ik wil het wel een beetje netjes houden .
De services van Gaastra Idworx ,Van Vliet pinion is om te huilen ze moesten zich schamen
Pinion C1.12
Ik heb ook het idee dat de c1.12 geen verbetering is t.o.v. de p bakken. Heb sinds maart 2017 ook een c bak, maar nu (maart 2021) al voor de 3e maal olielekkage. Wordt allemaal wel netjes opgelost, maar is toch niet de duurzaamheid die ik er van verwacht had. Kreeg v/d zomer ook een “aanbieding”actie vanuit pinion om up te graden na een P bak. 870 euro als bak1jaar was. Dit zegt al veel lijkt me, maar dealer zegt dat ik gewoon veel pech heb. Benieuwd hoe lang het straks weer gaat duren tot de volgende lekkage.
Van bovenstaande wordt ik niet echt vrolijk van……Heb zelf ruim drie jaar geleden een Stevens fiets met P1.18 bak gekocht en probleemloos naar Portugal gefietst en al jaren geen enkel probleem gehad. Begin dit jaar een Gilbertson Inferno MTB fiets met C1.12 gekocht en nu na 800 km, heb ik veel gekraak bij het schakelen en af en toe ook een vrije slag. Verse olie hielp ook niet: echt waardeloos. Ga nu kontakt opnemen met CC5311 hoe dit verholpen kan worden…..wordt vervolgd. (Positief puntje: geen olielekkage geconstateerd)
In aanvulling op mijn reactie van 5 Jul 2021: volgens de dealer is niet de C1.12 de reden geweest van het doorslaan van de trappers, maar de Pinion H2R achternaaf. De afsluitmoer scheen los te zitten, waardoor de modder zich in het binnenwerk heeft kunnen dringen. De achternaaf is nu schoongemaakt en weer voorzien nieuwe smering en de afsluitmoer is nu wel vastgedraaid. De fiets rijd nu weer goed en nu maar kijken hoe het e.e.a. zich over langere periode gaat houden….
Weet niet zeker of deze blog nog gelezen wordt, maar als aanvulling op mijn berichtje van 30 augustus: het gekraak en doorslaan is weer terug gekomen. Het vertrouwen in de C1.12 bak is helemaal bij mij verdwenen. Fiets weer naar de dealer gebracht. Diagnose was weer: het ligt aan de Pinion H2R achternaaf en niet aan de Pinion C1.12 bak. Binnen een week was er een Pinion H3R gemonteerd (aangepaste DT-Swiss naaf met “ratched” vrijloop.). Nu weer aan paar honderd kilometer verder en inderdaad geen kraken of overslaan meer, alsof ik een nieuwe fiets heb…….Concluderend: vertrouwen in de C1.12 is weer terug en een Pinion H2R naaf is NIET duurzaam genoeg voor MTB gebruik.
Ik heb ook en MTB met C1.12 Pinion sinds september 2020.
Ook ik kreeg redelijk snel last van kraken en doortrappen wat steeds erger werd. Dacht in eerste instantie ook dat het aan de bak lag maar na enig onderzoek bleek het lawaai en de problemen van de H2R achternaaf te komen.
In juli dit jaar werd het binnenwerk van de naaf vervangen. Een dikke maand ging alles goed. Daarna begon het kraken en doortrappen weer steeds meer en erger.
Een maandje geleden was voor mij de maat helemaal vol en ging er een vlammende mail naar de dealer. De week erna mocht ik m’n fiets binnen brengen en gingen ze een andere naaf steken. Dat heeft enige tijd geduurd en afgelopen vrijdag mocht ik m’n fiets met nieuwe H3R naaf gaan afhalen. Helaas nog niet kunnen testen, maar hopelijk blijft het nu goed gaan.
@Koen, je hebt nu de H3R een paar weken, wat zijn jouw ervaringen nu?
Ik rij een Stevens C12 met een Pinion C1.12 en een Pinion H2R achternaaf. Ik herken de problemen die Paul en Koen over de H2R achternaaf beschrijven helemaal. De naaf is erg gevoelig voor vuil waardoor na verloop van tijd de kransjes niet goed meer in elkaar grijpen. De eerste indruk is dat het aan de Pinion bak ligt. Schoonmaken van de naaf help wel voor even. Na 14.000 KM / 3 jaar waren ze dusdanig versleten dat vervanging noodzakelijk was. Je kunt een nieuwe body (P7990) er in zetten, deze kost pakweg € 100,-. Ik heb echter ook voor een H3R naaf gekozen, deze is me onder coulance (50%) aangeboden. Helaas was de H2R 36 holes en de H3R 32 holes, dus ook een nieuwe velg en spaken.