In een eerder artikel stelde ik de Freeload aan u voor.
Deze universele bagagedrager voor allerlei soorten fietsen – inclusief full-suspension mountainbikes – welke ook als achter- èn voordrager toegepast kan worden, werd door Merida op Bike Motion geïntroduceerd.
Het leek mij een veelbelovend artikel en ik had beloofd de Freeload aan een nadere inspectie te onderwerpen. Welnu, dat heb ik gedaan.
Op het eerste gezicht zag het dragertje er leuk uit. Op de Merida-stand stond een kale crosshybride met een Freeload voor en achter gemonteerd en dat geheel zag er gewoon erg apart en sportief uit. Vooral het dragertje op de voorvork is een grappig gezicht. De voordrager is de zogeheten ‘Sports’ set en kost €119,95 en de achterdrager is de ‘Touring’ set t.w.v. €129,95
Om de Freeload op een voorvork toe te kunnen passen, wordt er een korter stangetje bijgeleverd die ervoor zorgt dat de verticale stand van de drager past bij de stijle hoek van de voorvork. Je kan de Freeload dus niet in een handomdraai van voor naar achter verplaatsen, als je dat ooit eens zou willen.
Op de foto is te zien dat de onderste spanband niet mooi recht zit. Blijkbaar is het bij bepaalde vorken nog wel een gepiel om de bandjes tussen de remnokken en op de juiste hoogte te positioneren. Het is ook de vraag of de drager, ondanks de polypropyleen antislip-kussentjes, niet te snel geneigd is om omlaag te zakken. De meeste vorken lopen naar beneden taps toe en dan is het maar te hopen dat er een schijfrem- of spatbordnok aanwezig is om het geheel tegen te houden.
De achterdrager werd met het optionele, modulaire frame voor zijtassen getoond. Dit kunststof frame met aluminium stangetjes om de tassen aan te hangen kost €34,50 extra. Voor de meeste vakantiefietsers is dit een noodzakelijk item, want de standaard Freeload is enkel geschikt om kleinere tassen bovenop te binden. Helaas doet de tassenmodule wel afbreuk aan het strakke design, maar ja… als het maar functioneert. Toch?
Functioneren… Tsja… daar heb ik toch mijn vraagtekens bij. Er ontbrak in ieder geval al één van de beloofde functies. Volgens de website van Freeload zit er een uittrekbare snelbinder in de buis verwerkt, maar deze heb ik helaas niet kunnen vinden… Oké, het gebeurt wel vaker dat er een dingetje sneuvelt tijdens de ontwikkeling van conceptfase naar productiemodel, maar toch…
Wat echter wel heel erg jammer is van de Freeload, is dat het geheel helemaal niet stijf blijkt te zijn! Zonder veel druk uit te oefenen kon ik met één hand de drager een paar centimeter van links naar rechts bewegen. De drager mag dan wel tot 25 kilo getest zijn, maar dat is dan waarschijnlijk alleen in verticale richting gedaan. Ik vrees dat het met een gevuld setje Ortliebs en een lichtgewicht tentje bovenop een zwabberend geheel wordt. De met metalen klembandjes en een stukje tape bevestigde dragertjes op mijn allereerste vakantie(race)fiets waren stabieler, lichter en goedkoper dan de Freeload. Helaas… Gewikt en gewogen en te licht bevonden.
Mocht ik het bij het verkeerde eind hebben, dan hoor ik dat overigens graag. Merida mag mij een setje toesturen om in de praktijk te testen en misschien mijn mening bijgesteld te krijgen. Deze kan echter ook bevestigd worden.
Inmiddels is meerdere malen, en zoals vermoed, gebleken dat de Freeload niet zo universeel is als Merida zou willen… Bij ATB’s en Cross Hybrides met schakel- en remkabels boven over de achtervork lukt het vaak niet om de Freeload te monteren. Daarnaast is het erg belangrijk dat de achtervork dik genoeg is om voldoende steun te bieden.
Er was laatst een klant bij ons in de winkel met een carbon racefiets die de Freeload op proef van Merida mee had gekregen. Hij wilde hiermee naar Spanje fietsen en zijn bevindingen met ons delen. Helaas zullen we het nooit weten, want de achtervork bleek te smal, met als gevolg dat de Freeload steeds opzij wegzakte. Vulstukjes boden ook geen oplossing en daarom gaat de betreffende klant nu naar het Zuiden met een BBB-drager aan de zadelpen.