Santos experimenteert ook met Pinion

Santos toonde op Bike Motion een prototype van de Travel Lite met de Pinion versnellingsbak. Met een ketting… dat nog wel.

De meeste merken die al jaren met de Rohloff-versnellingsnaaf werken zijn sinds twee jaar ook al druk aan het experimenteren met de nieuwe Pinion-transmissie. Met zijn 18 versnellingen, groot bereik en kleine stapjes tussen de versnellingen wordt Pinion gezien als een welkome toevoeging boven of naast Rohloff.

Het grootste verschil met de Rohloff-naaf is dat de Pinion-bak in het midden van de fiets gefixeerd is in plaats van in het achterwiel. Het perfect in het frame integreren van de Pinion, al dan niet met ketting of tandriem, is voor de techneuten van de diverse fietsmerken een grote uitdaging. Alle merken hebben zo hun eigen ideeën over welk systeem nu het beste is om de ketting of tandriem op de juiste spanning te zetten of te houden. Het ene merk stelt hogere eisen aan de onfeilbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van het geheel dan de ander.

Santos wil graag gebruik blijven maken van de foolproof en onderhoudsvriendelijke Magura Firmtech remmen en daarbij is het niet mogelijk om het achterwiel verstelbaar te maken, omdat de remblokken niet versteld kunnen worden. De merken die wel voor een verstelbaar achterwiel kiezen zie je dan ook meestal overstappen op schijfremmen die wel met het achterwiel mee bewegen.

Zo niet Santos en dus wordt er een kettingspanner met twee tandwieltjes toegepast. Deze kettingspanner wordt standaard door Pinion geleverd.

Naast de Travel Lite stond een 4.29 mountainbike met een eenvoudiger spansysteem met slechts één tandwieltje. Beide systemen zijn toepasbaar op de Travel Lite, afhankelijk van wat je zelf het mooist vindt.

Nu is Santos natuurlijk hét merk van de fietsen met tandriem. Daarmee hebben ze enorm veel ervaring en een naam hoog te houden. Op de vraag wanneer we de tandriem-versie van de Travel Lite met Pinion mogen verwachten kon Santos nog geen duidelijk antwoord geven. Ze zijn nog druk aan het ontwikkelen en testen.

“We willen niet iets overhaast in de markt zetten, omdat anderen dat ook doen. We nemen liever meer tijd om onze Pinion-fietsen met tandriem optimaal werkend, praktisch, foolproof en duurzaam te maken,” verklaarde Robbert Rutgrink, de eigenaar van Santos.

Wanneer de kettingversie van de Pinion Travel Lite leverbaar gaat worden is nog niet bekend.

23 Replies to “Santos experimenteert ook met Pinion”

  1. Robbert says:

    We zijn sinds vorig jaar aan het testen met Pinion. Mooie ontwikkeling die we al een jaar of 4 in de gaten houden.
    Wel wat problemen met de versnellingsbakken, ze gingen kapot. Opgestuurd en snel weer gerepareerd terug gekregen. Volgens Pinion zijn ze nu beter, we zijn weer aan het testen.
    Aan een oplossing voor de combinatie van Pinion en riemaandrijving werken we nog. Want we gebruiken geen verstelbare achterpadden omdat we anders die super betrouwbare HS33 firmtech remmen niet meer kunnen gebruiken.
    Tot die tijd gebruiken we kettignspanners van Pinion of DMR. Die laatste werkt wat mij betreft beter omdat die geen geluid maakt en het lijkt of die minder kracht kost.

  2. Filip says:

    Een kettingspanner ziet er niet uit, maar hij heeft toch ook een voordeel, gisteren ervaren tijdens een mountainbike toertocht. Ik had de ketting (Shimano Nexus) nog maar kort weer gespannen dmv de excenter, maar één toertocht verder liep de ketting er opnieuw voortdurend af. Telkens er weer opgelegd, maar na wat gekraak op de tandwielen kreeg ik schrik dat de ketting zou breken, en heb ik ze dan noodgedwongen “in het veld” maar terug gespannen. Dat duurde op zich niet zo lang, maar gezien de (weers)omstandigheden toch ook geen aangenaam klusje. Samengevat: ik sta er echt versteld van hoeveel zo’n ketting (of tenminste de mijne) rekt. Nooit echt bij stilgestaan bij mijn derailleurfiets.

  3. Robbert says:

    Ik rij regelmatig met de KMC X1 op een van m’n fietsen. Ook deze moet ik (te) vaak naspannen. Een spanner met 1 wieltje/rolletje werkt voor mij het best. He lijkt alsof die minder weerstand geeft als de typische Rohloff en Pinion spanners met twee wieltjes en een sterke veer. DMR heeft er een, zonder veer, maar wel erg makkelijk instelbaar. Wij werken zelf ook aan een spanner met 1 wieltje en een veer. Maar dat kan nog wel even duren.

  4. Mowikan says:

    Ik kijk er naar uit maar een fiets zonder riem en met kettingspanner koop ik niet. Met name die spanner is mij een doorn in het oog. Het zijn 3 bewegende punten die kapot kunnen en niet op een vakantie fiets thuis horen mijns inziens. Leuk voor op een e-bike, waar ze nu veel gebruikt worden.

    Santos ga lekker een xtr schijfremmen set gebruiken met beweegbare achter as icm belt.

  5. Peter M says:

    @ Mowikan
    Santos ga lekker een xtr schijfremmen set gebruiken met beweegbare achter as icm belt.

    Dit is dus niet uitdagend! Laat ze zich hun hoofd maar breken over de schijnbaar onoplosbare combinatie met Magura’s.

  6. Robbert says:

    We zijn bezig met een Pinion met riem en zonder verstelbare achteras. Dan zit je wiel altijd recht en kun je velgremmen gebruiken. En schijfremmen passen ook.
    We doen ons best om het zo snel mogelijk beschikbaar te krijgen.

  7. Peter M says:

    @Robbert,
    Dat zal dan wel een verschuifbare Pinion worden. :))
    Voor mij hoef je geen haast te maken want ik ga mijn Santos met Rohloff niet inruilen (nog geen jaar oud).

  8. Robbert says:

    Eerst goed testen. Want het moet allemaal simpel en goed (blijven) werken. Dus het duurt nog wel even.

  9. Mowikan says:

    je moet ook afscheid durven nemen van de hs33 of nog goedkopere v-brakes. Die markt kan je prima bedienen met een rohloff/excenter of een pinion met ketting spanner.

  10. Michiel says:

    Verstelbare achterpadden zijn niet alleen een probleem met velgremmen, maar ook is de correcte uitlijning van de tandriem niet altijd gegarandeerd. Bij een excenter en vaste achterpadden weet je zeker dat de consument, de dealer en de fabrikant het achterwiel altijd recht plaatsen. Als het wiel niet netjes recht zit, kan de riem eraf lopen en de CenterTrack tandriem kan zelfs breken.

    Ik heb ook regelmatig gezien dat de bouten van verstelbare achterpadden vastrotten in het frame en daar ben je absoluut niet blij mee als dat bij je dure Rohloff- of Pinionfiets gebeurt. Die bouten moet je goed ingevet houden en in de winter regelmatig schoonmaken en dat betekent weer meer onderhoud.

  11. Peter M says:

    En ik wil helemaal geen schijfremmen.
    Trouwens geen Pinion ook, zoals ik al eerder schreef. Maar ik blijf wel nieuwsgierig!

  12. Joris VE says:

    Waarom doet iedereen zovee moeite? Verstelbare achterpatten lijkt erg ingewikkeld en dus ook kwetsbaar. Ketting spanner ziet er niet mooi uit en ook kwetsbaar. Zou het niet beter zijn om de bal bij Pinion terug te leggen en hen te vragen om iets te bedenken zodat de hele bak verstelbaar wordt? Een vasthuis aan het frame en daarbinnen een binnenhuis dat met een stelbout(en) verplaatst kan worden. Ik ben geen ingenieur (en jullie zullen roepen dat blijkt wel, dus bespaar je de moeite), maar ik weet wel dat als het systeem om die reden niet verkoopt dat de leverancier er toch van wakker ligt en gaat investeren.

    Een ander punt is dat ik denk dat Rolhoff ook niet stil zal zitten. Gelukkig staat mijn Santos travelmaster pas op 11.000. Ik ben altijd zuinig, hou van poetsen etc. Dus die kan nog jaren mee. Tegen de tijd dat ik aan een nieuwe toe ben zal ik wel zien.
    Joris

  13. Ouwerkerk says:

    Een achternaaf met 18 versnellingen dan maar?

  14. Michiel says:

    Tout Terrain heeft de Pinion al kantelbaar onderin het frame gehangen. Dat schijnt te werken, maar ik heb mijn bedenkingen m.b.t. de bracketstijfheid.

    Het zou inderdaad mooi zijn als Pinion met een eigen verstelmechanisme zou komen.

  15. Ouwerkerk says:

    Waarom zijn we tegen een goede ketting/riem spanner? Kmc x1 rekt inderdaad aardig, met ketting spanner altijd de juist spanning. Met de juiste plaatsing zou het geheel niet verkeerd zijn.

  16. Frits says:

    Joris, de mooiste oplossingen komen vaak van consumenten/gebruikers en veelfietsers, ingenieurs veranderen er iets aan en maken daar dan goede sier mee.
    Michiel, je hebt gelijk, ga je de Pinion kantelen zoals Tout Terrain heeft gedaan, dan gaat dit ten koste van de bracketstijfheid, immers het frame aan de onderzijde bij de bracket wordt langer.
    Ik zou als ik Pinion was eerst mijn oor eens te luister leggen bij de fietsfabrikanten zoals Koga, Idworx, Stevens, Santos en Tout Terrain, kijken of die een passende oplossing hebben, maar wellicht komt Pinion met een mooie en bruikbare oplossing.

    Persoonlijk zweer ik bij een goede excenter en vaste achterpadden en neem het iets vaker spannen van de ketting of riem dan voor lief.
    Frits

  17. Bart says:

    Zijn er hier rijders met Pinion ervaring/eigenaar ?
    Bibikes verkoopt toch regelmatig een mtb met pinion/gates.
    Hoeveel lawaai / ratelen maakt uw Pinion in 7e en 13e versnelling ?
    Is normaal zegt Pinion maar het is me toch te luid, tenzij het bij jullie slechts licht hoorbaar is.
    Als de draaihendel net tegen de 14e versnelling verdraai dan is het bijna niet hoorbaar.
    Voor de rest zeer fijne versnellingsbak.
    Alvast bedankt.
    Bart

  18. Robbert says:

    Ook ik ben erg benieuwd naar de ervaringen met Pinion. Wij hadden wat problemen waardoor de eerste bakken retour moesten. Netjes opgelost door Pinion en nu doen ze het weer prima. Ook in m’n eigen 4.29 doet die het sindsdien goed. Schakelt iets zwaarder en taaier dan Rohloff. Stapjes van de bak vind ik in het terrein soms wat klein, op de snellere stukken juist lekker. Bij Rohloff vind ik dat precies anders om, in terrein prima, op de weg in de grote versnellingen zou ik liever kleinere stapjes zien.
    Geluid vind ik niet storend, doet Rohloff ook in bepaalde versnellingen. Vooral in de lage versnellingen is Pinion stiller dan Rohloff (lekker bij het klimmen). Verder is mij niet een storend geluid opgevallen bij 7 en 13. Dat heb ik bij Rohloff wel een beetje bij de 7de. Wel behoorlijke vrijloop als je gaat trappen wat komt door de dubbele vrijloop bij Pinion (in de bak en in de achternaaf).

  19. Bart Vlaminckx says:

    Robbert, wat waren die problemen ? Geluid ?
    De stappen van de Rohloff mogen inderdaad soms kleiner.
    En standaard is de overbrengingsverhouding bij Koga meer op snelheid gericht. Voorblad van 50 naar 46 gaf 1 gewonnen versnelling onderin.
    Ik heb liever meer versnellingen onderin dan dat ik bergaf 45km/u kan rijden.
    Als mtb toch voor Pinion/gates gegaan wegens meer versnellingen dichter bij elkaar. Enkel het te luid ratelend/storend geluid doen me de 13e versnelling voorlopig mijden.
    Wordt de juiste versnelling op zijn plaats gehouden door de kabels ? Dat zou het minder luid ratelen verklaren net voor overschakelen naar z’n 14.

  20. Peter M says:

    Op de Fiets- en wandelbeurs was een interessante oplossing te zien van Tout Terrain.
    Het hele huis met de versnellingsbak was kantelbaar gemaakt. Hierdoor is het mogelijk de riem/ketting te spannen. Hoe deze constructie uitwerkt in de praktijk, zal moeten blijken. Maar vernieuwend was het wel.

  21. Bart Vlaminckx says:

    Ondertussen na een 2e herstel is de Pinion geluidloos geworden.
    Goed opgelost door Pinion, enkel spijtig dat het mij overkomt maar dat is leergeld voor hen nietwaar.
    Hoe stijf is het geheel nog als je de versnellingsbak kantelbaar maakt want je zet er wel kracht op met trappen.
    Na enkele 100’n km pinion had ik toch liever het verschil tussen versnellingen nog wat kleiner. Nu is het een 10 cadans verschil tussen de versnellingen boven de 20-30km/u. Als je op de koersfiets gewoon bent om per tand (12-23) te veranderen is de pinion soms te zwaar trappen of te licht.
    Maar Pinion ging nog meer modellen maken van hun versnellingsbak.
    Al bij al zeer tevreden en blij dat ik niet dat gekraak heb bij mtb toertochten van een ketting onder zand en modder.

  22. Robbert says:

    Het probleem met mijn Pinion bakken werd volgens mij veroorzaakt door de schakelas die de versnellingen aanstuurt, iets met een tolerantie afwijking.
    De service van Pinion is prima (net als die van Rohloff). En ik hoorde dat er hard wordt gewerkt aan de productiekwaliteit (wel nodig).
    De verstelbare Pinion bak is interessant. Zelf hebben we ook een prototype op de zaak liggen. Maar nog steeds teveel bouten en draaipunten en daardoor kans op kraak-geluiden. Hij zit precies in het spat-water van het voorwiel.
    Daarom hebben we ook nog een andere optie getest. Resultaten tot nu toe zijn goed en daarom heeft Gates hun medewerking toegezegd want zij moeten iets voor ons maken.
    Wordt vervolgt…

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *