Behold the Saint Christopher 4.29 by Santos

Saint-Christopher-Santos-429-01

Aanschouw mijn nieuwe wapen voor IJsland! Na de speciale Saint Christopher uitvoering van de Santos Travel Lite mag nu een Santos 4.29 mountainbike in ‘Expedition-spec’ zijn off-road trekkingkwaliteiten gaan bewijzen.

De Santos Travel Lite heeft vorig jaar flink op zijn donder gehad op de rots- en gravelpaden van IJsland en is de allerfijnste heavy-duty trekkingfiets gebleken die ik tot nu toe bereden heb. Onze lichamen hebben het ook flink te verduren gehad en dit jaar gaan we nóg ruigere routes opzoeken en daarom moest er een nog meer terreinwaardige trekkingfiets komen. Mét voorvering! Voor het behoud van onze handen, armen, schouders en nek. En voor een veiliger rijgedrag.

Saint-Christopher-Santos-429-13

Santos stelt wederom een fiets met Rohloff-naaf en tandriem beschikbaar en ik heb specifiek gekozen voor het model 4.29 met Magura velgremmen in plaats van schijfremmen. Deze hydraulische stoppers zijn simpelweg het betrouwbaarst en meest onderhoudsvriendelijk. Echter, met de komst van de 29er mountainbikes hebben de fabrikanten van verende voorvorken massaal besloten enkel nog schijfremnokken op de 29er vorkpoten te maken, want de hele wereld wil schijfremmen (behalve een klein groepje Batavieren en Germanen Hollanders en Duitsers). Dit betekent dus helaas het einde van de V-brakes en de zo fijne Magura HS33 remmen op mountainbikes.

Alle MTB-fabrikanten volgen lijdzaam de opgelegde schijfremtrend, maar er is één klein dorpje fietsfabriekje dat dapper weerstand blijft bieden aan de overheersers. Het team van Santos weigert de Magura remmen vaarwel te zeggen en ging op zoek naar een verende voorvork met de juiste montagenokken. Er kwam hulp uit Duitsland. De voorvorkfabrikant German-Answer (afgekort German-A) produceert een indrukwekkende parallellogram voorvork met de naam ‘Kilo’. En zo heeft Santos als enige ter wereld een 29er mountainbike met Rohloff, tandriem, verende voorvork en Magura velgremmen. Die moest ik dus hebben!

Saint-Christopher-Santos-429-03

Santos wil graag laten zien dat een 29er mountainbike heel goed geschikt is voor ruige fietsvakanties en dus monteren ze standaard nokjes voor een bagagedrager op de achtervork van de 4.29. De German-A Kilo voorvork kan af-fabriek geleverd worden met nokjes voor spatborden, koplamp en lowriders. Tot slot kan de voorvork van de 4.29 Expedition-spec voorzien worden van een oliedemper met een degelijke spiraalveer in plaats van luchtvering. Dit is wel een tikkie zwaarder, maar hiermee kom je tenminste niet in het midden van nergens stil te staan met een lekke veer. De demping is te regelen met de rode draaiknop. Van soepel en snel reagerend tot helemaal vast.

Saint-Christopher-Santos-429-07

Op verzoek heeft Santos er weer een Saint Christopher editie van gemaakt. Deze keer moest het een wat stoerdere kleurencombinatie worden in plaats van het klassieke zwart met bruine bestickering, koperen naven en leren details op de Travel Lite van afgelopen jaar. Ik koos voor glanzend zwart met metallic grijze letters en zo veel mogelijk zwarte componenten.

Op de bovenbuis prijkt wederom de slogan van deze website “Behold Saint Christopher and go your way in safety.” De heilige Christoffel himself kijkt vanaf de balhoofdbuis vooruit.

De samenstelling van de Saint Christopher 4.29 Expedition-spec is als volgt:

  • Aluminium frame.
  • German-A Kilo voorvork.
  • German-A oliedemper met spiraalveer.
  • Rohloff 14-speed versnellingsnaaf.
  • Gates CDC tandriem.
  • Gates CDC tandwielen. 50t voor, 22t achter.
  • Magura HS33 velgremmen.
  • Tubus Travelrack stalen bagagedrager.
  • Cane Creek verende zadelpen.
  • SQlab 611 Active zadel.
  • Ergon GP5 handvatten met lange bar-ends.
  • Santos petfleshouder op de onderbuis.

Jeroen en ik gaan in IJsland zonder voortassen rijden, want die sloegen vorig jaar steeds op de rotsen en veroorzaakten zelfs valpartijen. De slaapzakken binden we nu aan het stuur en er gaat wat bagage in frametassen. Dit kost ons ruimte voor 2 bidons en dus heeft Santos op verzoek drie nokjes aan de onderkant van de onderbuis gemaakt, zodat daar een 2 liter petfles kan hangen. De rest van het water gaat in een bidon aan de zadelpen of in een Camelbak op de rug.

santos-429-saint-christopher-02

Om onze telefoons, camera’s, E-readers en GPS  in IJsland van stroom te voorzien heb ik het originele voorwiel geruild met het voorwiel met SON naafdynamo uit de Travel Lite. Dat kan, omdat de velgen precies hetzelfde zijn. Je kan de 4.29 ook direct compleet met naafdynamo bij Santos bestellen. Vanuit de naafdynamo loopt er een stroomkabel door de vorkpoot omhoog naar een omvormer en een accu in het kleine tasje op de bovenbuis.

santos-429-saint-christopher-06

santos-429-saint-christopher-07

Na IJsland gaat het voorwiel met de naafdynamo er weer uit en demonteer ik de bagagedrager. De Saint Christopher 4.29 zal dan gewoon weer als mountainbike gebruikt worden en ik ga er lekker mee ‘bikepacken’!

Met het weglaten van de lowriders en voortassen besparen we flink wat gewicht en de 4.29 is uitgerust met veel lichtere banden. Door de afwezigheid van spatborden, slot, standaard en verlichting is de 4.29 zowiezo al lichter dan de Travel Lite. Namelijk 13 kilo voor de 4.29 (zoals afgebeeld) tegenover 17 voor de Travel Lite. Dat zijn vier gratis kilo’s minder om mee te zeulen!

IJsland, we komen eraan!

Doei!

36 Replies to “Behold the Saint Christopher 4.29 by Santos”

  1. John van der Hulst says:

    Is deze fiets gespoten door de firma Bikepaint uit Noordwijkerhout?

  2. Anne says:

    Fijne vakantie op IJsland!
    Die fiets ziet er weer prima uit.
    Ik ben razend benieuwd.

    Maar ehh, is de Heilige Christophorus van zijn geloof gevallen voor wat betreft het zadel?

    Verkondigde hij altijd: “Onder mijn kont (excusez le mot) mag niets anders dan een lederen exemplaar”, nu gaat hij op vakantie met een SQlab..

    “O, tempores, o, mores”, zo riepen de Ouden uit, bij constatering van zulk een verval van zeden!

    Alle gekheid op een stokje, ik ben benieuwd hoe dit zadel je bevalt.

  3. chris says:

    slimme keuzes maken dit een knappe fiets.

    ik hoor graag je reactie op die german A.

    Een paar extra revelate tassen zouden m misschien nog iets stoerder maken.
    Ik ben zeer blij met mijn bovenbuis Tangle!

  4. fiets71 says:

    – Volledige op maat gemaakte framebag nemen (die resterende driehoek dus nuttiger opvullen)
    – Brandstoffles aan de onderbuis niet aan je zadelpen (zonde van de ruimte, daar kan nog wel een grote zadeltas)
    – Twee 2L petflessen bovenop de drager of anders 5L waterzak. Je petfles komt nu onder de modder (en wie weet bacillen) te zitten en krijgt opspattende stenen te verduren.
    – 2 drinkbidons zou je nog kunnen plaatsen in Revelate Designs Mountain Feedbags (aan het stuur bevestigen)
    – Je reserveriem kan gewoon in een zijtas of camelbak rugzak.
    – Electrodraad tussen naafdynamo en accupuffer via opening in frametas (zit ook in de tangle bag). De rits van de gastank kun je nu niet volledig sluiten.
    – Gastank voor eten of reserveband/gereedschap benutten, niet voor electro.

    In je vorige reis had je heel veel eten nodig en nam je reisgenoot jouw tent mee. Hoe ga je dat nu oplossen (eten in camelbak? bivyzak in plaats van tent?) of fietst er weer een sherpa achter je aan? Kunst van bikepacken is ook dat je selfsupporting blijft ;).

    Heb je vertrouwen in de banden? Racing Ralphs zijn een stuk soepeler dan de Mondials…. dus ook gevoeliger voor slijtage en zijwandscheuring.

    Succes met je reis! Wordt vast weer een mooie ervaring.

  5. Michiel says:

    Wat betreft tassen had ik andere plannen, meer zoals jij beschrijft, maar Revelate kon helaas niet op tijd leveren… Heb op het laatste moment andere tassen moeten lenen. Niet mijn eerste keus. Jeroen rijdt nu met een Idworx Racing TiRohler. Met een grotere frametas.

    We hebben weer voor 2 weken eten bij ons. Verspreid over alle tassen. De één draagt de tent in een achtertas, de ander de kookspullen en extra eten. Gewicht is gelijk verdeeld en we wisselen regelmatig van fiets. Samen uit samen thuis.

  6. Michiel says:

    Qua banden vergelijken we Schwalbe met Snakeskin en Vredesteins met elkaar. Op de Santos liggen nu Vredesteins Black Panther Extreme en op de Idworx ligt achter een Racing Ralph SS en voor een Nobby Nic SS.

    We zijn vannacht geland en trekken straks via de zuidkust het binnenland in. Kan voorlopig niet reageren. Wij gaan lekker fietsen en hopen dat de boel heel blijft.

  7. mike says:

    Dat ziet er goed uit. Ik verwacht deze week ook mijn Santos 4.29 met rohloff/Riem en Disc, alleen niet iceland proof. Vaste voorvork, marathon allmotions maar met salsa woodchipper stuur en cane creek mechanische schijfremmen. Nog een paar dagen……

  8. ron says:

    mooi fietsje
    het lijkt nu op een gravelracer
    hoe schakel je de naaf nu ??
    ziet er gaaf uit zo met dat salsa stuur
    snap niet dat je het niet meer ziet
    veel fietsplezier met je nieuwe bike

  9. Patrick says:

    Gave fiets, veel plezier in IJsland. Misschien zie ik je daar, ik vertrek op 14 juli.

  10. mike says:

    Met de co motion shifter op het salsa woodchipper stuur bedien ik de rohloff naaf…In eerste instantie wilde ik een gravel racer zoals de salsa fargo aanschaffen maar wilde uiteindelijk toch graag een onderhoudsarme fiets dus toch bij Santos aangekomen..

  11. Gerlof says:

    Ik denk dat de nieuwe Magura MT 7 discbrakes met top remvermogen bij grote afdalingen (met bepakking) het beter zullen doen op deze Santos dan de velgbrake HS33. Probeer maar eens en je zult ervaren dat je nooit geen velgremmen meer op je fiets gaat monteren.

  12. Koen says:

    Ook ik ben bij de samenstelling van de surly troll gevallen voor de mt4’s van magura en dat was al een immens verschil met de hss33 op de Koga.
    Enorme beetkracht bij bepakte afdalingen en tot nu geen enkel last gehad van het piepen of kraken en vuil dat er tussen zou komen.

    Ook bij de afdalingen, waar de schijven heet worden, geen tekenen van vervorming tegengekomen, ook niet bij een zware bepakking.

    Ik denk dat het niet lang meer zal duren of schijfremmen worden ook meer en meer de standaard in de trekkingwereld, net zoals je meer en meer 29’ers zult gaan tegenkomen wereldwijd.

  13. Maarten VG says:

    @Michiel

    Ik zie de reserve gates riem in het frame. Heb je gereedschap nodig om onderweg een kapotte gates riem te kunnen vervangen door een reserve? Verschilt dit voor de types gates riem?

  14. Michiel says:

    Een riem vervang je gewoon met een inbussleuteltje, of in het geval van de Santos met een torx. Die zitten tegenwoordig standaard in de meeste toolkitjes.

    Ik vervang een riem net zo snel als dat ik een binnenband verwissel. Gelukkig heb ik het nog nooit onderweg hoeven doen.

  15. Klaas says:

    Torx bij “Santos” of bij “deze Santos”? Bij mijn Travelmaster open je het frame gewoon met inbusboutjes. Wat overigens niet meeviel (bij verwisselen van band, niet van riem) was het weer aanklikken van de bajonetten van de versnellingskabel. Is daar een slimme truuk voor om dat te vergemakkelijken?

  16. Michiel says:

    De Santossen met de opening in de liggende achtervork maken tegenwoordig gebruik van torxboutjes.

    Voor het makkelijker lossen van de bajonetkoppelingen kan je de stelschroeven van de buitenkabel een paar slagen richting het wiel draaien om de binnenkabels wat meer ruimte te geven. Na het vastklikken de stelschroeven weer strakker draaien.

  17. Mowikan says:

    Prachtige Bike.
    Technisch zal er altijd beter of anders zijn.
    De vraag is gaat deze fiets doen wat jij er van wil.
    Dan heb je altijd de juiste fiets te pakken!

  18. karl says:

    Zelden zo’n idiote / lelijke creatie gezien.

    Tandriem komt men nog wel op terug!

    karl

  19. koetsepeerd says:

    Voor IJSLAND zie ik een fatbike met Rohloff XL een betere toekomst dan een fiets met een zeer dure ‘ kilo-voorvork’. Missischien wil Santos wel een fatbike maken. Onderhoudsvriendelijk en een echte singletrack-fiets. Er zijn ook al fatbikes met pinion.

  20. Michiel says:

    Een Fatbike? Jaaahhh! Dat zou ik graag nog een keer doen! Maar vooral omdat het ‘vet’ is en niet omdat dit nu overal in IJsland sneller of makkelijker gaat. In een paar gebieden ben je met die dikke banden in het voordeel, maar in de meeste gevallen ben je toch langzamer dan een gewone MTB. Van een aantal Fatbike-IJslandgangers heb ik geleerd dat 2,35″ banden voor bijna het hele land, behalve het strand, breed genoeg zijn.

    Santos + Fatbike? We zullen zien! 🙂

  21. Gerlof Homan says:

    De Kilo voorvork van German-A is high tech veercomfort en is de investering waard!

  22. Jan-Willem says:

    @Michiel neem aan dat je gehoord hebt dat er een vulkaan op uitbarsten staat op IJsland. Weet niet of je er nog zit, maar ben nieuwsgierig naar je reisverslag op deze vette bike! Vind het een mooi en uniek uitziend geheel. Houd je ons niet te lang in spanning ondanks je drukke en nieuwe werkzaamheden?

  23. Paul de Brouwer says:

    @Michiel, zijn jullie al weer terug? benieuwd naar het verslag van jullie trip!

  24. Erwin says:

    Misschien alvast een tipje van de sluier met betrekking tot het SQlab zadel?

  25. Michiel says:

    Het SQlab zadel was in het begin heel erg wennen. Het zadel hielp me bij het aannemen van een goede houding, waardoor mijn rugpijn veel minder werd.

    Wel was het in het begin een flinke aanslag op mijn zitbotjes, omdat die nu eindelijk gingen doen waarvoor ze bedoeld zijn: zitten. De zitbotjes hebben weken nodig gehad om uit te harden, maar nu zit het zadel me nagenoeg perfect. Op de ATB geeft hij me lekker veel bewegingsvrijheid om goed te kunnen bewegen en manouvreren.

    Zo nu en dan stap ik weer op mijn Brooks B17 en dat voelt wel iets beter aan de kont, maar de rugpijn komt dan toch vrij snel weer op. Als ik dan mijn rug actief strek om de pijn te verlichten, verplaatst de druk zich teveel naar mijn kuis. En dat is waar ik bij de SQlab juist geen last van heb.

    Dus gun jezelf bij een SQlab zadel een ruime tijd om je kont te trainen en dan komt het meestal vanzelf goed.

  26. Erwin says:

    Ok bedankt Michiel, ga ik het toch nog maar een keer proberen. Mijn Brooks is/was perfect als hij nieuw is. Nadat hij op IJsland een keer nat was geworden is hij doorgezakt en is het fijne er weer af. Ik heb destijds een 602 in de maat 14 geprobeerd, vond deze te “zweverig” aanvoelen. Probeer nu maar eens een 611 in de maat 13. Volgens de website is de 611 wat harder door een dunnere en andere vulling, en 13 zou beter bij mijn zitbotjes (10 cm) passen.

  27. Thijs says:

    Michiel, waarom heb je voor het zadel gekozen voor het type 611, wat volgens de site van SQ een racezadel is, en niet voor een trekking zadel?

  28. Jan-Willem says:

    En ik ben dan weer meer benieuwd naar je reisverslag naar IJsland met deze geweldenaar en de daarmee gepaard gaande mooie foto`s van je.
    Of is e.e.a. in het nwe. B&T magazine na te lezen?

  29. Michiel says:

    De 611 is een race/ATB zadel. De juiste keuze hangt af van de stuurhoogte t.o.v. het zadel en de gewenste hardheid. Bij de Santos 4.29 staat het stuur lager dan het zadel en dan zijn de trekkingzadels niet zo geschikt. Daarnaast wilde ik een stevig zadel en de trekkingmodellen zijn te zacht voor me.

  30. Frits says:

    Net als Michiel zijn er twee zadels die mij het meest bevallen en dat is het Brooks Flyer Select zadel en het SQLab 602 Trekking zadel.
    Helaas is de 602 trekking uit het assortiment van SQLab gehaald, waarom is mij nog steeds een raadsel.
    De 602 Active is hiervoor in de plaats gekomen. Dit zadel zou o.a. ook de rug tijdens het fietsen beter ondersteunen.
    Ik heb het een halfjaar geprobeerd en ik kan er niet aan wennen. Op de één of andere manier zit ik er niet lekker op en kan ik mijn zit er niet op vinden.
    Ik hoorde van iemand die ook een 602 Actieve zadel heeft, dat die dezelfde ervaring heeft.
    Suzanne Papendorp van SQLab heeft voor mij nog een 602 Trekking kunnen bemachtigen (was wel de laatste kreeg ik te horen).
    De 602 Active heb ik weer ingeleverd.
    Zo zie je maar weer dat een zadel héél persoonlijk is.

  31. Fokko says:

    En hoe beviel de fiets tijdens de reis? Ik ben erg benieuwd! Hoe beviel de beltdrive, de KILO-voorvork, en de fiets?
    Ik zag de fiets op de Fiets-en wandelbeurs 2015. En zou je deze ook met pinionuitvoering willen hebben?

    Lees graag je revieuw!

  32. Erwin says:

    Hoi Michiel,

    Ik zie dat jij met de Gates CDC tandwielen 50t voor en 22t achter hebt gereden.
    Is deze combinatie jou goed bevallen of zou je de volgende keer bij veel off-road gebruik een nog iets lichtere overbrenging overwegen?

    Er zou eventueel nog een 46t voor gemonteerd kunnen worden i.c.m de 22t achter (ik vermoed met een iets kortere riem 120t in plaats van de 122t).
    Lijkt mij een ideale berg/off-road combinatie?

    Groeten Erwin.

  33. Frits says:

    Even iets anders, ik lees dat als je een nieuwe Santos koopt, je naam of favoriete spreuk op je Santos kan krijgen. Er zijn zelf 4 lettertype beschikbaar.

    Maar stel na verloop van tijd wil je een andere fiets kopen, je ruilt je fiets in, echter de koper van jouw fiets zit dan wel opgezadeld met een fiets met jouw naam erop. Als je je fiets ooit eens wilt inruilen, dan zit een eventuele koper van jou fiets wel met jouw naam opgezadeld.
    Betreft het een sticker die eenvoudig te verwijderen is, of zit e.e.a. “onder de blanke lak” verwerkt?
    Bij de Signature van Koga was het laatste van toepassing.

  34. Erwin says:

    Hoi Michiel,

    Komt er binnenkort nog een verslagje van jouw ervaringen met deze fiets in IJsland?
    Ben erg benieuwd hoe deze fiets jou is bevallen in vergelijking tot jouw eerdere ervaringen met de Travel Lite.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *