De trekkingfietsmarkt komt steeds meer onder spanning te staan. Volts, Watts en Ampères, welteverstaan. Met de toenemende actieradius en het dalende gewicht van de betere elektrische systemen worden E-bikes steeds meer geschikt voor lange fietsreizen. Het Duitse merk Rose toonde op de Fiets & Wandelbeurs twee stoere E-bikes met de populaire Bosch middenmotor.
Bosch timmert stevig aan de weg met haar middenmotor en ieder zichzelf respecterend merk bouwt er graag een fiets omheen. Op de beursvloer liep ik de talloze huis-tuin-en-keuken E-bikes het liefst snel voorbij, omdat er teveel meer van hetzelfde geboden werd, maar de Xeon EL en de Xtra Watt van Rose wisten mijn aandacht wel lang vast te houden. Deze dikke Duitsers zagen er serieus goed en doordacht uit.
De Rose Xeon EL en Xtra Watt worden in verschillende uitvoeringen gemaakt. Allebei hebben ze een dik aluminium frame en de Bosch middenmotor als basis.
Rose Xtra Watt serie
De Xtra Watt heeft 28″ wielen met schijfremmen en is in alle uitvoeringen voorzien van een verende voorvork (niet geschikt voor lowriders). De accu zit bij de herenversie op de onderbuis en bij de damesversies (mixed en comfort) is de batterij in de bagagedrager ondergebracht.
Voor de overbrenging kan je kiezen uit drietal versnellingsnaven: Rohloff 14-speed, Shimano Alfine 11-speed of de traploze NuVinci. Voor ieder wat wils dus. Bekijk de complete Xtra Watt serie hier >>
De prijzen variëren van €2675,- tot €3599,-
Rose Xeon EL serie
De Xeon EL is de sportiefste van de twee. Hij heeft een mountainbike-achtig frame met 26″ wielen en is, net als de Xtra Watt, voorzien van schijfremmen. In plaats van een verende voorvork heeft de Xeon een moddervette, vaste carbon voorvork. Deze is helaas ook niet geschikt voor voordragers.
Door de kleinere 26″ wielen te combineren met een relatief lange wielbasis is er achter de zadelbuis extra ruimte ontstaan. De accu die normaliter op de onderbuis geschroefd wordt, is nu verticaal achter de zitbuis geplaatst. Samen met de middenmotor zorgt deze configuratie voor een goede gewichtsverdeling en blijft er ook nog ruimte in het frame over voor twee drinkflessen.
De Xeon EL is uit te rusten met een 10-speed derailleursysteem of de Rohloff 14-speed versnellingsnaaf. Bekijk de complete Xeon EL serie hier>>
De prijzen variëren van €2949,- voor een kale sportversie tot €3899,- voor een compleet aangekleed exemplaar met Rohloff.
Kopen in Duitsland = scherpe prijzen
Als je de Xtra Watt en de Xeon goed bestudeert en de serie kwaliteitsonderdelen bij elkaar optelt, dan zijn beide E-bikes opmerkelijk scherp geprijsd. Dit kan Rose doen dankzij de in Duitsland lagere onderdelenprijzen, arbeidskosten en belastingen en doordat het bedrijf als fietsfabrikant direct aan de consument levert. Er is geen dealernetwerk waar een deel van de marge naartoe gaat. Dat betekent wel dat je ze uitsluitend in Bocholt, even over de grens met de Achterhoek, kan bekijken, uitproberen en kopen.
Deze fietsen zien er aantrekkelijk en stevig gebouwd uit. Ook de prijs is aanlokkelijk. Ik fiets sinds een week met mijn nieuwe Idworks Power Rohler, Rijdt ongelooflijk leuk, schakelt super en de krachtige schijfremmen bijten prettig. Als grotere afstanden om een of andere reden een probleem worden is de E-bike de gedroomde oplossing.
Michiel, ik hoor steeds meer geluiden dat de Bosch middenmotor niet geruisloos is.
Heb jij inmiddels deze geluiden ook gehoord?
Ludo is jouw Bosch middenmotor wel geruisloos.
Overigens maakt Rose ook goede degelijke fietsen die ook nog eens betaalbaar zijn, alleen bij problemen moet je terug naar Duitsland.
De fietsenmakers in Nederland staan niet te trappelen om eventuele mankementen die nog onder de garantie vallen te verhelpen.
Het klopt dat de Boschmotor geluid maakt. Vooral als je kracht zet en de motor extra kracht gaat leveren.
Voor service en garantie ben je altijd aangewezen op de verkopende partij. Fietsenwinkels in Nederland zijn je niets verplicht en zullen dus niet snel belangeloos een garantiekwestie van een Rose-fiets voor je afhandelen.
Nee Frits, helemaal geruisloos is de Bosch middenmotor niet, bij minimale ondersteuning zoemt ie zachtjes, als je meer kracht vraagt zoemt ie wat luider. Op wegen met veel verkeer hoor je hem nauwelijks, op stille landwegen merk je wel dat de motor geluid maakt. Ik vind het helemaal niet storend, ik kan nu tenminste weer met plezier behoorlijke afstanden fietsen. Helemaal gelukkig met mijn zoemfiets !
Hoi Ludo,een prachtige zoemfiets hoor !
Ik ben wel nieuwsgierig hoe de motor zich houd qua opladen,oplaadtijd,en het aantal km wat je kan rijden voordat ie weer onder stroom moet.
Beantwoord dit in praktijk de verhalen uit de folder ?
Dat valt allemaal prima mee Ruud, het is natuurlijk wat wennen en ondervinden. 135 km met een batterijlading is prima haalbaar als je ‘t een beetje verstandig aanpakt. Veel blijven schakelen is de boodschap, en niet toegeven aan de neiging om ‘n te grote versnelling te trappen om sneller te gaan. Op die manier kan je ‘t ondersteuningsniveau prima controleren en zo laag mogelijk houden. Bij 25 km per uur valt de ondersteuning sowieso uit maar ook dan loopt ie ondanks zijn 25 kilo bijzonder goed. Het is natuurlijk geen racer en wie niet graag trapt kan beter een brommer kopen 🙂 . De batterij is nieuw en hoe ze zich zal gedragen na een groter aantal laadbeurten is niet te voorspellen, ik hoop er ‘t beste van. Ik heb de Power Rohler nu twee weken en ik heb er al hopen plezier aan beleefd. Het is dan wel een e-bike maar je behoudt altijd het ‘fietsgevoel’, da’s niet zo bij alle e-bikes vind ik. Als je kans ziet om ‘n proefritje te maken, zeker doen en probeer dan maar es aan de verleiding te weerstaan 😉
Ludo, veel te blijven schakelen, dat is een hele goede tip om de batterij duur te verlengen! Zo had ik het nog niet eens bekeken.
Ik wens jou heel veel fietsplezier met je Power Rohler maar dat zal best wel lukken, gezien je enthousiasme.
Hou ons op de hoogte ook mede gezien wat Ruud heeft gemeld.
Ik zit met een vraag over de Bosch motor.
Als deze stuk is kan je hem niet gemakkelijk vervangen omdat hij vast( verankerd) zit aan het frame. Klopt dit? Je zou dus het hele frame/fiets moeten vervangen. Dit heb ik dit weekend gehoord en net ook op een ergens online gelezen.
Persoonlijk vind ik dit maar vreemd dat voor een fiets van de 3000-4000 Euro net dit onderdeel niet kan vervangen worden…
Ik kan zo’n dure fiets niet voor me zien als een soort wegwerp consumptie product.
Wie verspreidt dergelijke onzin?
De motor is voor reparatie of vervanging gewoon door de fietsenmaker te demonteren.
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik denk dat die persoon niet zo heel goed geluisterd heeft & het daarmee verkeerd begrepen heeft.
De volgende redering zal de pannevrees wel iets beter verklaren.
Als Bosch de huidige motor uit productie neemt met de huidige geometrie. Dan zou je problemen kunnen hebben bij een panne met je fietskader. Er is dan geen motor meer voor je oude fietskader.
Anderzijds zou Bosch dan nog een soort adapters kunnen maken voor de nieuwe motoren & oude kaders.
Naafmotoren hebben dit risico iets minder. Ze mogen dan niet compleet van de markt gaan door het succes van de Boschmotoren.
Meestal zullen onderdelen nog wel een tijd te verkrijgen zijn en hoef je niet altijd het hele motorhuis te vervangen.
Maar dan nog, de elektrische fiets is dankzij de snelle ontwikkelingen en de hoge prijs van de accu’s, langzaamaan een wegwerpproduct aan het worden.