Jan Janssen Rohnin nu ook aan de tandriem

jan-janssen-rohnin-tandriem-03

Als je bij Jan Janssen een vakantie-woon-werk-toer-fiets met Rohloff zocht, dan kwam je al een paar jaar bij de Rohnin uit. Met uitsluitend een kettingoverbrenging en helaas geen tandriem… Maar de Rohloff-naaf is inmiddels zó onlosmakelijk verbonden met de tandriem dat Jan Janssen niet langer achter kon blijven.

Want als je tegenwoordig geen onderhoudsarme tandriem aan je onderhoudsarme Rohloff-naaf kan koppelen, hoor je er niet meer bij. En dus heeft de familie Janssen het frame van de Rohnin aangepast om de montage van een Gates Beltdrive mogelijk te maken. De eerste exemplaren werden op de Fiets & Wandelbeurs gepresenteerd.

jan-janssen-rohnin-tandriem-01

De achtervork werd volgens de eisen van Rohloff verstevigd en de liggende achtervork is deelbaar gemaakt om de riem erdoor te kunnen steken. Dat de opening in de liggende achtervork is aangebracht is handig, want zo hoef je bij het vervangen van de tandriem niet ook de bagagedrager en spatbordstang los te schroeven.

Er zijn echter twee dingen minder handig:

  1. Jan Janssen heeft ervoor gekozen om het mechanisme voor het spannen van de tandriem in de achterpadden te verwerken.
  2. Er is gekozen voor de CenterTrack tandriem i.p.v. voor de originele, duurzamere CDC tandriem.

We zijn nu een aantal jaren verder met tandriemfietsen en de praktijk heeft geleerd dat een verstelbare, excentrische trapas veel gebruiksvriendelijker en betrouwbaarder is dan verstelbare achterpadden. Bij een tandriem dienen de tandwielen perfect recht achter elkaar uitgelijnd te staan en dat is met verstelbare achterpadden niet te garanderen.

Daarnaast dienen de bouten in de achterpadden goed ingevet te worden en moet je ze minstens één keer per jaar lossen en opnieuw invetten, want anders kunnen ze vast corroderen in het frame. Vooral als je de fiets ook in de winter gebruikt. Zorg er ook voor dat je bij het los en vast draaien een inbussleutel en steeksleuteltje van goede kwaliteit gebruikt. Anders draai je de boutkoppen dol en kan je ze uit het frame laten boren.

Na het verstellen van de achteras moet je ook ALTIJD de positie van de remmen t.o.v. de velg controleren en eventueel bijstellen!

Bij fietsen met een excentrische trapas (o.a. Santos en Idworx) kunnen zelfs mensen met twee linker handen de tandriem zelf aanspannen en perfect uitlijnen. Gewoon met een inbussleutel en zonder speciaal gereedschap.

jan-janssen-rohnin-tandriem-04

En dan de CenterTrack tandriem. Deze wordt door Gates aangeprezen als de beste van de twee tandriemvarianten, maar inmiddels weten we dat dit niet waar is! De CenterTrack heeft de volgende nadelen t.o.v. de originele CDC tandriem:

  1. Hij gaat slechts half (!!) zo lang mee.
  2. Hij draait minder licht doordat de opstaande rand in het midden altijd een beetje aanloopt.
  3. De uitlijning is niet op het oog te controleren en in combinatie met verstelbare achterpadden ook niet eenvoudig te corrigeren.
  4. De CenterTrack is duurder.

Jammer dat de familie Janssen de afgelopen paar jaar niet gebruikt heeft om de kunst bij tandriemspecialist Santos af te kijken en te kiezen voor de meest praktische en duurzame optie (CDC tandriem gecombineerd met een excentrische trapas).

Gelukkig passen de originele CDC tandriem en bijbehorende tandwielen ook, dus Jan Janssen zou alsnog over kunnen stappen of je regelt de ombouw met je dealer.

jan-janssen-rohnin-tandriem-02

De damesversie van de Rohnin heeft nog altijd een lage instap. Wel praktisch voor dagelijks gebruik, maar niet aan te raden als je met een complete kampeeruitrusting op fietsvakantie gaat. Een lage instap maakt het frame namelijk veel slapper. Als je met de Rohnin wil gaan trekken, dan kan je het beste voor een herenframe kiezen.

29 Replies to “Jan Janssen Rohnin nu ook aan de tandriem”

  1. Mowikan says:

    Wat Ruud zegt! en dat is jammer omdat Jan Janssen fietsen een hele goede prijs kwaliteit verhouding heeft. Maar voor dagelijks woon werk verkeer zijn dit natuurlijk wel mieterse fietsen! Overigens ben ik het maar half eens over die achter padden. Mijn ervaring is dat je niet dagelijks aan het bijstellen gaat. Wat dat betreft lang leve de fietsenmaker. Verdient er ook nog wat aan.

  2. Peter says:

    Erg jammer. Fiets al jaren op een Jan Janssen en ik wist dat ze hier mee bezig waren. Had gehoopt dat dit mijn volgende fiets zou worden, maar helaas.
    Jan Janssen is voor mij een betaalbaar alternatief voor Santos, maar dus niet voor een fiets met tandriem. Toch verder sparen voor de veel duurdere Santos.

  3. Michiel says:

    Mowikan, het klopt dat je de riem gelukkig niet zo vaak hoeft na te spannen. Veel minder vaak dan een ketting. Maar ik heb helaas al te veel gevallen gezien waarbij zowel de gebruiker als de fietsenmaker het geheel niet perefect recht gesteld hadden en dan slijt je riem onnodig snel, loopt hij zwaarder en in het ergste geval kan hij eraf lopen en breken. Een enkele keer was de klant ook vergeten om de remmen bij te stellen na het spannen van de riem en dat kostte hem uiteindelijk een achterband. Bij een excentrische trapas is dat allemaal uitgesloten.

  4. Mowikan says:

    We zijn het eens hoor Michiel! Maar ik lees nog steeds de gebruiker kan het niet goed krijgen 🙂 Het echte probleem volgens mij met die verstelbare achterpadden is als er een off-set in je tandwielen zit door het frame of montage. En die zit er altijd in door productie onnauwkeurigheid(kwart tot halve MM is genoeg voor scheef loop). Omdat je een excenter naar links en naar rechts kan schuiven is het goed op te lossen. Bij verstelbare achterpadden niet maar juist daarvoor is dat center track ding ontworpen omdat op te vangen. CDC kan hier totaal niet mee overweg.
    Ja bij budget fiets–> achterpadden in combinatie met center track.
    Nee bij robuste fiets–> altijd excenter as in combinatie met CDC

  5. Michiel says:

    Mowikan, de praktijk heeft inmiddels uitgewezen dat de CenterTrack even gevoelig is voor een correcte uitlijning als de CDC. Alle mooie praatjes van Gates ten spijt, kan het toch voorkomen dat de CenterTrack eraf loopt. Bij een slechte uitlijning wordt de riem op het achtertandwiel omhoog gewipt en deze zal dan vrijwel direct breken.

  6. Mowikan says:

    Dan zie ik maar 1 oplossing voor de CDX 🙂

  7. Michiel says:

    Santos is inderdaad de enige die hierover communiceert, mede om Gates onder druk te zetten. Alle andere merken gebruiken gewoon de CT versie en zullen hun lippen dus stijf op elkaar houden.

    Wij hebben ook bij ons in de werkplaats inmiddels bij veel klanten geconstateerd dat de CT aanzienlijk sneller slijt dan de CDC. Dat heeft ons doen besluiten om bij aankoop van een nieuwe Koga en Van Nicholas de CT kosteloos te vervangen door de CDC. Idworxen met ketting bouwen wij vanaf het begin al om met de CDC tandriem.

    Volgens Santos zit het probleem ‘m niet zozeer in de CT tandriem, maar in een niet zo optimale vorm en hardheid van het achtertandwiel. Gates gaat daar nu mee aan de slag, hebben ze gezegd.

  8. Peter says:

    De fiets is inderdaad niet te vergelijken met een Idworx of Santos.
    Toch is de fiets qua opbouw redelijk te vergelijken met een Koga.

    Ik heb geprobeerd om voor beide merken een soortgelijke configuratie samen te stellen.
    De Jan Janssen Rohnin is bij het vergelijk meer dan 700 euro goedkoper dan de Koga KS-TR 28.

    Voor 2500 euro heb je al een serieus goede woon-werk fiets met Rohloff .
    In mijn ogen een zeer goede concurrent voor de zogenaamde goedkope Duitse Rohloff-fietsen als VSF, Gudereit en Kalkhoff.

    Ik heb op site niet kunnen vinden welke velgen er worden gebuikt en hoe het zit met garantie op frame en vork.
    Er is blijkbaar geen keuze voor remmen. Magura is standaard.

  9. Michiel says:

    Daar zeg je iets heel goeds, Peter. Inderdaad een prima woon-werk fiets en een zeer goed alternatief voor een Gudereit en een betere fiets dan een VSF.

    Jan Janssen gebruikt goede Rigida velgen en nog belangrijker; ze spaken de wielen met de hand! Gewoon goede wielen, al was het misschien net iets beter geweest als in het achterwiel geen gebuste velg toe zouden passen.

  10. Esther says:

    Hoi fietsers,
    Ik wil een vraag stellen hier…
    Ik ben voornemens mijn oude passie, het afstandfietsen, weer op te gaan pakken. De eerste kilometers om de benen te laten wennen en het zitvlees te laten harden maak ik op mijn oude sportfiets van Batavus. Ik ben hard aan het sparen voor een echte mooie randonneur/trekkingfiets. Ik heb besloten er 2500 euro voor uit te trekken, dan moet ik toch een goeie voor kunnen kopen, toch? Rohloff wil ik graag. Ik heb er in het verleden al veel kilometers mee gereden en ik vind het heerlijk om mee op stap te gaan. Mijn vraag… Welke fiets adviseren jullie me en waarom? Ik had al een beetje mijn pijlen gericht op een Jan Janssen Rohnin. Maar door alle informatie, kritiek, vergelijkingen… Weet ik soms even niet waar ik verstandig aan doe. Ik zie mezelf geen echte expedities doen. Mijn kilometers zullen hoofdzakelijk op verharde, of minder verharde, maar goed begaanbare ondergronden worden gemaakt. Multicycle, Snel, Santos, Jan Janssen, wat hebben we nog meer? Oja, ik wil een Nederlandse fiets… Kunnen jullie me tippen? Dankjewel alvast, groetjes, Esther

  11. Ruud says:

    Hoi Esther,bij een topsegment trekkingfiets met Rohloff [ Idworx,Santos ]
    zit je al snel op 4000 tot 5000 € nieuw !
    Qua prijs daaronder komt MC,Snel,JJ etc.
    Voor 2500 € kan je via dealers,internet etc. wel een prima 2e hands op de kop tikken,of in de herfst/winter een “overjarige” !
    Derailleurversnelling is al snel een 1000 € goedkoper nieuw.
    De keuze is reuze…en gelukkig wel aan jou.
    Neem de tijd ervoor,succes.

  12. Michiel says:

    Hoe lang ben je ongeveer, Esther? Bongers Bikes in Apeldoorn heeft een gebruikte Rohnin met Rohloff en ketting staan voor €1800,-. Maat 57.

  13. Esther says:

    Ruud en Michiel, dankjulliewel, dat eerst.
    En Michiel, ik heb volgens de metingen echt een 60 cm nodig. Ik ben 1.87 groot..
    En Ruud, zijn die topsegment fietsen ook echt veel beter? Of is een JJ en MC eigenlijk ook gewoon goed?
    Als ik naar afbouw kijk, ontlopen ze mekaar niet zoveel eigenlijk… En de Rohnin past wel erg goed, vond ik meteen..

  14. Michiel says:

    Esther, een meting kan nooit zeggen of je een 60 nodig hebt. De ene 60 is de andere niet. De maat van een fiets is afhankelijk van de bovenbuislengte en de hoogte van het balhoofd. Welke framehoogte daarbij hoort verschilt per merk en model. Ook binnen één merk zit er geen vast systeem in de frameverhoudingen!!

    Voorbeeld: een 53cm Santos is iets langer en aan de voorkant hoger dan een 56cm Idworx. De Santos is ‘op papier’ weliswaar kleiner dan de Idworx, maar valt in de praktijk toch groter uit. En iemand die op een 60cm Koga goed zit, komt bij Santos op een 57cm uit. En bij een Jan Janssen kan dat wéér anders uitpakken!

    Oftewel: NOOIT zomaar aannemen dat je een 60cm nodig hebt! Laat je alsjeblieft goed informeren door een fietsenwinkel met verstand van zaken!!

  15. Michiel says:

    Ik ben zelf 1.88m en rij meestal op frames van rond de 57cm. Dat heeft niets te maken met mijn beenlengte, maar met alle andere maten en de soepelheid van mijn hamstrings.

    Veel fietsenwinkels werken nog met oude te-kort-door-de-bocht meetsystemen en achterhaalde kennis, waarbij helaas maar al te vaak unieke persoonlijke eigenschappen van de berijder genegeerd worden en waardoor teveel mensen op een slecht passende fiets gepropt worden.

  16. Esther says:

    Michiel, dank voor al je info en zorg… Ik heb sterk de indruk dat de man die mij heeft gemeten wel erg deskundig is. De apparatuur, maar vooral ook de manier van werken kwamen mij zeer deskundig en serieus over. Er werden wel 5 of 6 zaken opgemeten en afgezet tegen een reeks van afmetingen van de toekomstige fiets. 59,5 cm kwam uit de formule. Ik heb daar wel vertrouwen in. Zowel de Rohnin als de Millenium van JJ worden immers ook in kleinere maten gemaakt. Hij is er, samen met mij, ook wel anderhalf uur mee bezig geweest. Ook hij wees me op de verschillen in symetrie, waardoor sommigen frames met dezelfde hoogte, toch niet te vergelijken zijn. Ik ben wel erg blij met alle info van jullie, maar ook alles wat ik vind op de site. Ik voel me echt gesterkt in het maken van de keuze. Een Santos is financieel een maatje te groot voor me. Dus een Jan Janssen lijkt me een top alternatief. En de Rohloff naaf blijft me aantrekken, dus ik denk dat het wel de Rohnin zal worden. Hartstikke bedankt voor je antwoorden.

  17. Michiel says:

    Fijn dat je vertrouwen in jouw fietsadviseur hebt, Esther! En goed om te lezen dat deze man blijkbaar wel weet en wil communiceren waar hij het over heeft. Welke winkelier hebben we het hier over, als ik vragen mag?

    De reden waarom ik bij meerdere artikelen op framematendiscussies reageer of ze zelf aanslinger, is dat hier heel veel onwetendheid en verwarring over heerst. Zowel bij de consument als bij het gros van de fietsenwinkels.

    Ik ga nog een keer een artikel plaatsen over framematen, want zo als het nu in de fietsbranche gaat, is het net als wanneer je een schoenenwinkel binnen loopt en tegen de verkoper alleen je wreefhoogte noemt…

    Gezien je budget is de Jan Janssen mijns inziens de beste keus. Beter dan de bekende Duitse budgetmerken. Ik ken de familie Jan Janssen persoonlijk, heb met ze samen gewerkt en gezien hoe ze hun fietsen bouwen. Los van een paar technische keuzes die ik anders zou maken, kan ik niets anders dan respect opbrengen voor hoe zo’n klein bedrijf zulke mooie fietsen maakt voor dergelijke nette prijzen.

  18. Ruud says:

    Michiel,weet jij misschien of Herman van Springel ook op een JJ rijdt… ?
    [ just kidding ]

  19. Esther says:

    Hoi Michiel, tuurlijk mag je dat weten. Patrick van den Weegel van in-balance uit Roelofarendsveen. Ik vond het een ontzettend leuke ervaring om op deze, zeer persoonlijke manier, een fiets te gaan uitkiezen. Erg leuk en professioneel ook, dat hij zeer lovend was over andere merken ook, terwijl hij daarvan geen dealer is. En leuk trouwens dat jij de familie kent. Jan Janssen was in mijn jeugd toch wel een soort held, kan ik me herinneren.

  20. Roel says:

    ik heb net een Rohin besteld met riem. Nu lees ik hierboven dat JJ heeft gekozen voor de Center track terwijl de CDC een veel langere levensduur schijnt te hebben, zie hierboven.
    Heeft iemand hier ervaring in?
    Alvast bedankt voor jullie info.

  21. Herman says:

    Gefeliciteerd met je nieuwe fiets.
    Niks aantrekken van die discussies over die riemen .
    Gewoon lekker gaan fietsen op je mooie Jan Janssen .
    Veel plezier.

    Groet.

  22. Esther says:

    Ik zou de raad van Herman maar ter harte nemen. Niks van aantrekken en fietsen met je Rohnin. Ik heb mijn Rohnin inmiddels een half jaar en die is nog met gewone ketting en dat is al een topper, vind ik.

  23. Roel says:

    Bedankt Herman en Esther voor jullie reactie: ik ga ook zeker lekker fietsen.
    Maar de opmerking van Michiel over de verschillende uitvoeringen van de riem en dan zeker de levensduur staat er natuurlijk niet voor niets dus vandaar mijn vraag of iemand daar ervaring mee heeft. Kan me nl. moeilijk voorstellen dat ie dat verzint.
    Ik hoop dat er iemand is die ervaring heeft en reageert.

  24. Frits says:

    Roel, ik heb nog geen ervaring met de CDX riem, hoop hier binnen niet al te lange tijd mee te gaan fietsen, maar daar heb je natuurlijk nu niets aan!
    Vorig jaar heb ik op Bike Motion gehoord dat iemand er al 30.000 km mee gefietst heeft en er geen problemen mee gehad heeft.
    Santos heeft al veel ervaring opgebouwd met de CDX riem.
    Misschien is het verstandig om Robbert Rutgrink eens te bellen of te mailen.

    Zo wil ik ook wel eens weten (maar dat is een ander topic) wie er inmiddels al zo’n 10.000 km of meer met de Pinion naaf heeft gefietst en hoe die in praktijk bevalt.
    Ik lees wel allemaal testverslagen maar dat zijn in praktijk maar korte stukken
    die de testredacteuren afleggen en zegt mij nog helemaal niets over de betrouwbaarheid op lange termijn.

  25. Peter says:

    Blijkbaar heeft de Rohnin een nieuw frame, Ik zag bij toeval een afbeelding van de Rohnin met een excenter in het bottem bracket. Enigzins vreemd dat er nergens informatie is te vinden over de “nieuwe “ Rohnin.
    Email verkeer met Janjanssen verloopt ook enigzins stroef.

  26. Mowikan says:

    Voor €2699 is dat een hele fraaie deal!

  27. Michiel says:

    Klopt, de Rohnin is voor 2018 compleet vernieuwd. Onder andere met excenter en ruimte voor bredere banden. Ik heb ‘m op Bike Motion goed bekeken en ik vond het een hele nette fiets geworden. De site is mogelijk nog niet helemaal up to date, maar ik zal de familie Janssen even bellen voor alle informatie en er dan een stukje over tikken.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *