Na de bekende Travelmasters 2.6 en 2.8 van Santos is het nu, geheel volgens de huidige trend, tijd voor een Travelmaster 2.9. Een heavy-duty 29er trekkingfiets met een aluminium frame, vaste stalen of verende voorvork en uitgebreide samenstellingsmogelijkheden.

Achtentwintig inch + extra dikke band = 29er.

Twentyniner is een marketingterm voor fietsen met 28 inch wielen waar banden omheen passen met een minimale dikte van 50mm. De term Twentyniner wordt gebruikt om een grote-wielen-met-dikke-banden-fiets te onderscheiden van fietsen met normale 28″ toerfietswielen of conventionele 26″ mountainbikewielen.

Hoe groter het wiel, hoe lichter deze rolt. Hoe dikker de band, hoe meer luchtvering de fiets heeft en dus hoe meer comfort je ervaart. Een dikkere band met een lagere luchtdruk strijkt kleine oneffenheden beter glad en zo voor een lagere rolweerstand. De extra bandbreedte zorgt ook voor een groter contactoppervlak met de ondergrond en dus voor meer grip.

Santos bouwt al jaren de Travelmaster 2.8, maar door de beperkte bandbreedte van maximaal 42mm is dat geen 29er. De luxere Santos Travel Lite is dat met zijn 50mm banden wel, maar er is vraag naar een goedkopere, multifunctionelere en nog meer heavy-duty trekkingfiets en dus werd deze Travelmaster 2.9 ontwikkeld.

Functioneel aluminium frame

Het eerste wat opvalt aan de Travelmaster 2.9 is de opmerkelijk gevormde bovenbuis. Hij heeft een soort van dromedarisbult. Volgens santos is dit puur ‘form follows function’.

Het frame is zo gebouwd dat er een verende voorvork in past en daarmee komt de voorkant van de fiets hoger te liggen. Daarnaast is de balhoofdbuis zo lang mogelijk gemaakt, want dat levert een stijver frame op en dus meer stabiliteit met volle bepakking.

Op deze manier komt de bovenbuis veel hoger dan normaal te liggen en om nu niet met de edele delen op de stang te komen als de berijder over de fiets staat (er moeten natuurlijk ook in de toekomst Santosklanten zijn), heeft Santos de bovenbuis in het midden laten zakken.

De Travelmaster 2.9 is bedoeld voor reizigers die voor langere tijd door Verweggistan willen trekken en veel bagage en water mee moeten kunnen nemen. Daarom is er met de verhoudingen van het frame rekening gehouden dat er drie multifunctionele flessenhouders voor 2 liter PET-flessen op passen. Je kan dus maar liefst 6 liter water in het frame meenemen en daarmee is deze ‘woestijnfiets met bult’ met recht een dromedaris te noemen.

Uitgebreide samenstellingsmogelijkheden

Het frame en de stalen voorvork (met de remnokken aan de achterkant) van de Travelmaster 2.9 zijn zo gebouwd dat alle soorten remmen erop passen. V-brakes, Magura’s of mechanische schijfremmen, je zegt het maar!

De Travelmaster 2.9 wordt standaard geleverd met een Rohloff-naaf en is naar keuze op te bouwen met:

  • Verende of vaste stalen voorvork.
  • Tandriem of ketting.
  • Banden tot 60mm breed, waaronder de nieuwe Schwalbe Almotion.
  • V-brakes, Magura velgremmen of mechanische Avid schijfremmen.
  • Verschillende soorten bagagedragers.
  • Verschillende soorten sturen, zadels, handvatten en pedalen.
  • Shimano of SON naafdynamoverlichting of batterijlampen.
  • Spatborden, slot, pompje, standaard voor en achter.

Je kan de Travelmaster 2.9 in maar liefst 26 verschillende kleuren laten spuiten en de Rohloff en SON-naven zijn verkrijgbaar in 6 kleuren. Met de vele kleuropties voor de stickers maak je het geheel helemaal naar smaak af.

Santos presenteert de nieuwe Travelmaster 2.9 op de aanstaande Bike Motion in Utrecht.

55 thoughts on “Nieuw: Santos Travelmaster 2.9

  1. Mooie fiets Michiel!
    Vraagje:
    Is de velg breedte wel gelijk aan die van mijn 2.8?
    Als dit zo is, dan zou ik om mijn 2.8 om te bouwen naar een 2.9 eigenlijk alleen een nieuw frame met voorvork + nog een paar zaken nodig hebben en kan de rest door jullie worden overgebouwd toch?

    Daarmee zou ik dan mijn 2.8 helemaal perfect kunnen maken om volgend jaar meer onverharde routes te gaan rijden.

  2. Ja, de velgen zijn exact gelijk aan die van jouw 2.8. Ombouwen is mogelijk, maar dan hou je een kaal frame over. Misschien is inruilen een betere optie?

  3. Inruilen leek mij veel duurder dan ombouwen maar misschien zit ik er wel naast 🙂
    Ik kom binnenkort wel even bij je langs Michiel, dan kunnen we samen deze opties met elkaar vergelijken wat voor mij de beste is oké?

  4. Zo, dat is een mooie fiets geworden. Had ik nu maar een paar maanden gewacht. Maar ja, dan er wel weer wat nieuws.

  5. Normaal heeft de gekromde onderbuis bij een 29er met geveerde voorvork wel degelijk een funktie.
    Bij het doorslaan van het voorwiel bij bv een valpartij wordt de onderbuis niet door de draaiende geveerde voorvork beschadigd.
    Santos heeft al het zgn anti-doordraailager op het balhoofd zitten. Een van de twee oplossingen is dus overbodig.

    Ik moet waarschijnlijk nog even wennen aan het frame…..vind het niet de mooiste fiets.
    Voor de doelgroep is het op dit moment wel de meest funktionele fiets.

  6. Het anti-doordraaibalhoofd moet je zien als een rem, niet als een absolute stop. Ik heb bij mijn valpartij in IJsland meegemaakt dat het stuur bij een harde klap toch verder door kan draaien.

    De gekromde onderbuis van de TM 2.9 heeft hier dus nog steeds een functie.

  7. Ik zou deze fiets zeker niet met verende voorvork bestellen. Er zijn dikke banden gemonteerd, die voor mij voldoende comfort bieden. Bij klimmen lijkt me die verende vork ook veel kracht van de trapbeweging weg te nemen.
    Idd deze fiets is niet moeders mooiste, maar in barre omstandigheden zou ik toch een werkpaard boven een sierpaard verkiezen.
    Dit rijwiel is een dromedaris!
    Nu smachten wij naar een kameel…

  8. Ik zou ook niet gaan voor de verende voorvork. Dikke banden zorgen voor voldoende vering.

  9. Misschien wel indien de vering te blokkeren is. Geeft toch nog veel meer comfort op zgn wasborden. De dikke banden lijken mij voornamelijk prettig voor het rijden op losse ondergrond, niet zo zeer voor het comfort.

    Wat maakt deze 2.9 trouwens meer multifunctioneler/heavy duty dan de Santos Travel Lite?
    De Travel Lite heeft toch ook dezelfde componenten+wielen en is met dezelfde bagagedragers en bandenmaat uit te voeren?
    Of is het alleen dat de 2.9 comfortabeler zit doordat het stuur hoger staat t.o.v het zadel (of lijkt dit alleen zo doordat de gefotografeerde 2.9 een kleine frame maat is)?

  10. Jammer…. na IJsland zat ik te kijken om mijn 2.8 in te ruilen, initieel dacht ik aan de travel lite, maar besloot te wachten op de nieuwe travelmaster 2.9, heavy duty is toch meer mijn ding.

    Nu zie ik de fotos en… ik vind deze fiets echt lelijk. Het mag dan wel functioneel zijn, geloof ik best, maar nee… dit doet mij niets. Gelukkig zijn meningen persoonlijk, maar ik ga nog maar een tijdje verder met de 2.8…

    Misschien is de voorkant iets meer in proportie met een verende voorvork, maar die zou ik nooit willen op zo’n fiets. Dus nee… jammer maar helaas voor mij 🙂

  11. Wat een lelijke fiets!

    Dus die bochel in de bovenbuis is ontstaan doordat Santos graag verende voorvorken wil toepassen? Hoeveel fanatieke vakantiefietsers zouden deze fiets daadwerkelijk met een verende voorvork kiezen? Ik schat niet meer dan 5 tot 10%. De echte Verweggistan-gangers hebben genoeg aan de 60mm banden. Die willen verder geen poespas, want dat kan allemaal maar stuk.

    Dus de resterende kopers van deze fiets rijden met een lelijk mormel , omdat een minderheid graag vering zou willen… En de rest koopt deze fiets gewoon niet! Ik vraag me serieus af of Santos wel genoeg van deze fiets gaat verkopen, ondanks de USP van de verende voorvork.

  12. Ja hoor, testen wel. Wat ik al zei, een ontwerp wat mij niet aanspreekt kan nog wel functioneel en goed zijn.

    Het kan een fantastische fiets zijn die ik gewoon niet mooi vind.

  13. Ik heb al een tijdje niet meer op deze site gereageerd, want ik vond stilletjes meelezen net zo leuk en interessant, maar bij deze fiets kan ik het toch niet laten om te reageren.

    WAT EEN GEDROCHT!

    Zo……., dat vind ik ervan.

    Ik hoef geen voorvering en dus ook niet zo’n lelijk frame en die opgehoogde voorvork vind ik ook geen porem!

    Dikke banden lijken me wel fijn, maar daarvoor ga ik toch echt naar een andere fiets kijken. Ik wil geen lelijke dromedaris, maar wel een mooi sterk paard. Ik ben (nog) niet in de markt voor een nieuwe fiets met Rohloff, maar als ik nu een keus zou moeten maken, dan zou het iets als een Idworx Easy Rohler worden of de Santos Travel Lite. Michiel heeft in IJsland al aangetoond dat die Travel Lite echt wel heavy-duty genoeg is.

  14. Er lijkt goed over deze fiets nagedacht te zijn. Verende voorvork, hoog balhoofd, comfortabele zitpositie, genoeg ruimte van kruis tot bovenbuis, dikke banden, 3 petfleshouders, alle soorten remmen, etc.

    Ik denk echter dat er iets té goed over deze Travelmaster is nagedacht. Santos wil teveel mensen tevreden stellen, maar ik denk dat de meeste kopers de geboden opties als vering en schijfremmen helemaal niet willen, en dat de daadwerkelijke kopersgroep van deze fiets heel erg klein is, zoals G.Herveld terecht opmerkt. Maar de liefhebbers van heavy-duty trekkingfietsen met vering en schijfremmen kunnen al jaren bij andere merken terecht (Surly, Salsa, etc.) of bouwen een 29er mountainbike om naar trekkingfiets.

    Wat overblijft is een lelijke Santos die bedoeld is voor bijna iedereen, maar die bijna niemand wil hebben. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Ik zal hem op Bike Motion eens op mijn gemak gaan bekijken en ik hoop dat ik hem dan iets minder lelijk zal vinden. Voorlopig zie ik deze Travelmaster 2.9 niet als een mogelijke opvolger voor mijn Santos Travelmaster 2.8.

  15. Michiel, welke framemaat heeft de fiets op de foto’s? Ik schat zo’n 57cm. Kan je je voorstellen wat een rare verhoudingen de kleinere maten krijgen!

  16. @ Erwin: Antwoorden op jouw vragen:

    Vering kan alleen goed met grotere klappen overweg. Het zijn juist de dikkere banden die de kleinere trillingen en schokken van een ruwe ondergrond gladstrijken.

    De Travel Lite is grotendeels met dezelfde componenten af te monteren als de Travelmaster 2.9, maar de TL heeft enkel Magura Firmtech remmen en op de TM 2.9 passen alle andere remsoorten.

    De TM 2.9 kan 3 petflessen dragen, de TL maar 1.

    Het frame van de TM 2.9 zou volgens Santos stijver zijn dan die van de TL.

    De TM 2.9 kan een verende voorvork hebben, de TL niet.

    En inderdaad, de TM 2.9 heeft een hoger balhoofd voor een meer comfortabele zitpositie zonder een extra hoge stuurpen te hoeven monteren.

    @ Traveller: Ik weet niet welke framemaat dit is.

  17. Ik vind hem wel iets hebben. ‘k Zou zeker geen verende vork nemen.
    Gevoelsmatig zou ik denken dat dat hoger balhoofd een mooiere oplossing is dan een extra hoge stuurpen waar je mss toch nog een beetje extra ‘flex’ in hebt. Is mss ongegronde gedachte, heb alleen dat buikgevoel.
    Ook op het eerste zicht voldoende ruimte tussen pedaal en voorwiel.
    En plaats voor drie petflessen … Nice!
    Alleen die prijs, is die al bekend? …. :o(

  18. Dat buikgevoel klopt, Pickles. Dat hoge balhoofd met ver uit elkaar geplaatste onder- en bovenbuis is zeer goed voor de torsiestijfheid. Veel beter dan slechts een verlengde balhoofdbuis of een lange stuurpen.

    De prijs is variabel, zoals bij iedere Santos, omdat je hem zelf kan samenstellen. Vanaf Bike Motion zal hij online te configureren zijn.

  19. Bij een racestuur heeft een verlengde balhoofdbuis nog een functie, hier is ie volledig overbodig, veel te hoog dat stuur, een standje voor oma’s en ouwe lullen met zwakke ruggegraatjes die er wel een heel comfortabele zitpositie op na houden. Los daarvan had de bovenbuis nog steeds recht kunnen lopen, de zitbuis is immers ook verlengd. Een van de Santos’ ontwerpers heeft lopen freaken. Functioneel/esthetisch gezien niet de sterkste keuze van Santos. Voor de rest, prachtige fiets, alleen jammer dat ze de fiets niet met derailleur afleveren ;). Kom maar op met meer van die dikke banden fietsen! PS, heeft ie ook bredere velgen ivm eventuele 60mm bandjes, of moet je dat ook zelf samenstellen?

  20. Het lijkt erop dat de fietsen er niet mooier op gaan worden Eerst de Pinion waardoor de fiets (lees frame) aangepast moest worden en dan nu deze Santos. Veel valt er natuurlijk aan het uiterlijk van de fiets niet meer te veranderen, dus gaat men sleutelen aan het frame, waardoor je dergelijke frames gaat krijgen.
    De één zal hem mooi vinden en de andere spuuglelijk. Persoonlijk vind ik dat een frame er strak moet uitzien. Een lichte buiging van de buizen bij het balhoofd kan nog net, maar bij deze Santos is overdaad wat schaad.

    Ik zou nooit kiezen voor een vakantiefiets met verende voorvork en al helemaal niet bij een 28’er, sorry 29’er (gewoon een 28’er met dikkere en brede banden).

    Ik zal hem op Bike Motion eens aandachtig gaan bekijken.
    Frits

  21. Is er ook een versie met mixed frame? Ik ben benieuwd hoe die er uit ziet.
    @fiets71: Dit is commentaar van een ouwe lul met rugproblemen.

  22. Michiel, ik sta van vrijdag t/m zondag op de stand van Idworx dus ik hoop je op één van deze dagen te ontmoeten en om elkaar even de hand te schudden.
    Frits

  23. Ah Frits, het kwartje valt. Ik zag al vaak op deze site dat je veel technische fiets-kennis hebt.
    Kun je vertellen, wat je doet bij Idworx ?

  24. Frits werk niet voor Idworx. Hij is een groot liefhebber en ervaringsdeskundige en zodoende een hobby-ambassadeur voor het merk.

  25. Oké Michiel, ik zie je zondag.
    Peter, ik ben gewoon een klant, maar……..wel een beetje (boel) Idworx fan. Maar andere merken kan ik ook mooi vinden. Verder ben ik een detailfreak. Gerrit Gaastra ken ik al vanaf het begin in 1999/2000. Ik was één van de eersten die een Idworx DD bij hem kocht. De V-brakes brachten mij vaak tot wanhoop, zeker als het wiel eruit moest. Door Gerrit zijn ontwikkeling m.b.t. de FirmTech rem i.s.m. Magura was dat probleem ineens getackeld. In de afgelopen jaren is er tot op de dag vandaag een vriendschap ontstaan. Dit heeft geresulteerd dat ik inmiddels een goede klant van Idworx ben geworden. Ik heb danook een paar mooie Idworxfietsen tot mijn beschikking en ben daar zuinig en trots op.
    Verder probeer ik wat dingen uit en geef dan vaak mijn ervaringen door.
    Een aantal jaren terug heeft Gerrit mij eens gevraagd of het mij leuk leek om op Bike Motion wat over mijn ervaringen met Idworx te vertellen. Door drukke werkzaamheden is het er tot 2011 nooit van gekomen, maar sinds vorig jaar (waarbij ik het wat rustiger heb) ben ik aanwezig en het bevalt mij zeer, zeker de ontmoetingen met andere woon/werk, toer en vakantie fietsers zijn mij dierbaar.
    Verder kan ik wat makkelijker over verschillende dingen praten (o.a. aankoop nieuw, overjarig, 2e hands, vergelijkingen tussen andere merken etc.) dan de medewerkers van Idworx die alleen vanuit hun Idworx filosofie kunnen praten.
    Totzover en wie weet tot op Bike Motion.
    Frits

  26. Hoi Frits,nu je er toch bent….
    Kun je mij vertellen of er nog enig verschil zit in de Idworx Off Rohler Evo
    van 2014 tov het model 2013 ?
    Alvast bedankt.

  27. Moet zowel zaterdag als zondag werken, dus ik ben er niet bij dit jaar.
    Ik lees wel een mooie samenvatting hier op de site he Michiel 😉

  28. Heel typisch ,dit design .
    De meeste mensen beginnen te kijken van links naar rechts.Bij deze fiets begint het goed ,maar eindigt het met enige verwarring.
    Zal technisch wel weer de perfectie van Santos hebben ,Qua design is het erg praktisch opgelost.
    Hoe hebben ze dat ook weer bij de 2CV. Een werkpaard met sterallure.!
    Dit is dus een dromedaris met een dipje.

  29. Mooi ? wat is mooi. Ik vind hem best wel stoer en zeker niet minder dan de bestaande lijn. Ik heb er op gereden en hij fietst fantastisch. Beter, stijver en stabieler dan bestaande modellen. Probeer het maar eens. Ik heb er ook een besteld.

  30. Gefeliciteerd John!
    Nog even uit nieuwsgierigheid, met welke voorvork heb jij je TM 2.9 besteld?

  31. Nou, klaarblijkelijk ben ik dan een van de weinige die het juist een hele mooie fiets vind. Ik heb er op gefietst evenals op een Idworx Allrohler (of iets in die geest).

    Ik weet niet tot welke doelgroep ik behoor en dat interesseert me ook niet. Ik wil eigenlijk gewoon een fijne, mooie, multifunctionele, voorverende, schijfremmende, riemaangedreven fiets.

    Het optielijstje bijna klaar en dan gaat er eentje besteld worden !!!

    Iemand trouwens nog een Santos Brons Metallic (oranje-rood-bruin-achtig) staan zodat ik eens kan kijken hoe die kleur eruit ziet op een fiets ???

  32. ik ben ook naar Ijsland geweest en heb net als de andere schrijver moeten ervaren dat de Santos 2.8 voor de F-wegen met drie cijfers niet echt geschikt was. Mijn gedachte gaat dan wel uit naar de 2.9. Een tweede reden dat ik een 2.9 zou willen aanschaffen, komt door de behoefte toch weer door de velden te willen crossen. Voor vering in de voorvork zou ik wel willen kiezen. Ik heb zelf nog nooit gefietst op een met voorvering, maar ik zie ook weer niet het argument dat door deze optie kracht verloren gaat. Het stuur is en blijft toch een vast punt t.o.v. de trappers.
    Grtjs Joep

  33. Zie ik nou op de Santos website een Travelmaster 2.9E met Pinion, Riem en HS33 en een trapondersteuning? Verrassend model uit de hoge hoed. Jammer alleen dat er nog steeds geen plaatjes bij je configuratie komen te staan op de Santossite.

  34. Dat klopt! De eerste twee Travelmasters 2.9 met Pinion, tandriem en elektrische ondersteuning heb ik laatst verkocht. Ze zijn nu in aanbouw.

    Alle Santossen die straks met Pinion komen (Travel Lite, TM 2.9 & 4.29) zullen ook met een elektromotor uit te rusten zijn.

  35. Wie kan mij nou vertellen wat voor fiets in onderstaand linkje afgebeeld is?
    Het onderschrift zegt dat het een Travel Lite is, maar ik zie volgens mij zo’n bult in de bovenbuis en notabene ook nog schijfremmen. Bij Santos zie ik volgens mij geen Travelmaster 2.9 of Travel Lite met schijfoptie of mis ik iets?

    Het gaat overigens om de twee Australiërs.
    http://www.vakantiefietser.nl/201408/gelukkige-klanten-2014-2/

  36. Grappig , Jan Willem. Ik kijk ook vaak wekelijks naar de “gelukkige klanten “van Eric. Altijd leuk om de blije eigenaren met hun nieuwe fiets te zien.
    Waarschijnlijk een type foutje gemaakt door Eric.
    Het gaat hier om een travelmaster 2.9, die inderdaad met een remschijfoptie is te kiezen.
    Volgens Santos gaat het hier om de mechanische Avid BB7 ( speciale vakantieuitvoering met extra grote schijf )

  37. Ah dat biedt helderheid, dank je! Blijft wel verwarrend dat je in de configurator een fiets moet selecteren met HS33’s om dat vervolgens zelf weer te moeten wijzigen bij de opties ….

    Ik zit ook altijd naar die foto’s te kijken. Blijft toch leuk om te zien welke keuzes er gemaakt worden in dit segment. Er is bijna geen fiets gelijk en het klantenbestand is ook heel divers.
    Zie er af en toe zelfs een mooie klassieke Gaastra voorbij komen 🙂
    Wanneer zou Michiel die eens aan de ketting gaan voelen? Mooie langeduur testfiets lijkt mij.

  38. Nou, hij is besteld (bij http://www.sector2bikes.nl in Elst (U)).

    En met “hij” bedoel ik dan een:
    – Travelmaster 2.9 Brons metallic (niet te knal maar toch een kleurtje)
    – Rohloff + riemaandrijving (technisch wondertje)
    – Rockshox verende voorvork (comfort op no. 1 van mijn wensenlijstje)
    – Hope hydraulische schijfremmen (ik ga niet naar de Himalaya)
    – Brooks C17 met prostaatgleuf (ga tenslotte ook richting de 50)
    – Hele dikke Schwalbe Super Moto (gewoon, omdat het kan)

    Er moet nog wel even gebeld worden met Santos over de hier en daar wat afwijkende hardware maar het zou allemaal moeten kunnen. Er wordt ook nog even gekeken of een middenstandaard mogelijk is. Persoonlijk vind ik die standaard bij de achteras een aanfluiting.

    T.z.t. zal ik nog wel eventjes een foto plaatsen.

  39. Wat is er mis met het achterstandaard, Hijlko?

    Trekkingfietsers zijn er juist erg blij mee, omdat je volbepakte fiets daarmee veel stabieler staat. En je pedaal kan nooit blijven haken als je de fiets achteruit rolt.

  40. Ja, dat kan ik me voorstellen.

    Ik heb hem echter gekocht als MPF (multi purpose fiets) en niet zozeer als vakantielastdier en zal er maar heel weinig zoveel bagage aanhangen.

    Bij de kwaliteit heb ik in ieder geval wat vraagtekens. Ik heb een (lig)fiets gehad waarbij ik twee standaards van hetzelfde merk met dezelfde bevestiging heb versleten. Al na relatief kort gebruik rammelt de standaard tijdens het fietsen en dat vond ik best wel storend. Deze standaard is nog een stuk langer en zit nog een stukje dichter bij de achteras waarmee het (denk ik) alleen maar erger wordt.

    Dan vind ik dat ik een hele mooie hightech fiets besteld heb en vind de standaard er dan wat gewoontjes uitzien. Niet in stijl met de rest van de fiets zal ik maar zeggen. In opgeklapte toestand ziet het er ook niet echt uit vind ik dan en zou hem liever onder de achtervork (bijna niet) zien..

    Tja, misschien gebruik ik de fiets anders dan waarvoor hij bedoeld is en ben ik een uitzondering. Ben wel benieuwd of er meer soortgelijke ervaringen zijn voor wat betreft het rammelen tijdens het fietsen.

  41. Nog een dingetje over de standaard wat ik vergeten ben erbij te zetten. Deze loopt vrij smal uit en heeft geen rubber voetje of iets anders met een wat groter oppervlak. Hierdoor is deze eigenlijk niet geschikt voor onverharde ondergrond. En dat vind ik dan ook een iets minder gelukkige keuze bij dit type fiets.

  42. Hijlko ik denk dat op jou fiets een Esge Pletscher fietsstandaard zit. Deze moet standaard een rubber voetje hebben. Kan zijn dat deze tijdens gebruik (b.v. op een zachte ondergrond) verdwenen is. Gebeurt nog wel eens.
    Oplossing: nieuw rubber voetje met een paar druppels secondenlijm weer vastzetten op de standaard poot. Wel opletten dat je het rubber voetje goed op de juiste wijze plaatst.
    Inderdaad hoor ik nog wel eens problemen van rammelde Esge standaarden.
    Ik neem aan dat je nog garantie hebt, dus ik zou terug gaan naar je dealer.

  43. De standaards van Esge behoren wel tot de meest degelijke, maar zijn nog altijd niet perfect. Helaas moeten fietsfabrikanten het ermee doen, want er zijn eigenlijk geen betere alternatieven en zelf een standaard ontwikkelen en produceren is voor hen niet rendabel.

    De rubberen voetjes willen vaak loslaten en die moet je inderdaad met een beetje lijm vastzetten. Als je ‘m kwijt bent, dan hebben de meeste dealers wel een voorraadje doppen liggen.

  44. Ik heb de fiets net besteld dus ben nog niet in de garantiefase maar wilde dit ook eigenlijk voor zijn.

    Op de site van Santos staat een Esge standaard afgebeeld zonder rubberen voetje en overigens ook een ander type bevestiging. De vergelijkbare standaard die ik destijds op de ligfiets had had ook geen rubberen voetje overigens.

    Ik hoop dat het lukt met de middenstandaard en ben in afwachting van informatie van de dealer wat het dan precies gaat worden.

  45. Hallo allen,

    Hoe zijn de ervaringen tot nu toe met de santos travelmaster 2.9? Wil er ook eentje aanschaffen maar wil graag vooraf meerdere ervaringen horen/lezen.
    Bovendien hoor ik hier en daar dat de fiets niet zo geschikt is voor kleine mensen. Ik ben iets van 177 lang!
    Bedankt voor jullie reacties,
    Groeten,
    Jan

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *