Op Bike Motion heb ik, net als vorig jaar, weer staan kwijlen over de moddervette banden van Surly, de Amerikaanse fabrikant van lekker extreme trekking- en expeditiefietsen.

De Fatbikes van Surly roepen associaties bij me op van fantasywezens uit jeugdfilms, zoals de ‘Rockbiter’ uit de film ‘The Neverending Story’. Dit reusachtige, goedaardige wezen roffelde met zijn eigen stenen Fatbike in een traag tempo heel Fantasia door en leefde van steen. Vooral kwarts kristal vond hij erg lekker. De Surly Fatbikes eten niet alleen flinke rotsen als ontbijt, maar ook zuigende modder en mul strand- en woestijnzand.

Ik vond vooral de Surly ECR erg interessant. Dit is een Fatbike die het midden houdt tussen een snelle 29er mountainbike en de vettere, maar tragere, Fatbikes met extreem brede banden.

De ECR heeft een stalen frame, 29+ wielen met 3″ brede banden, een 2×9 derailleursysteem, schijfremmen en veel nokjes aan het frame voor bagagedragers en bidonhouders.

De vetste Fatbikes met de bredere banden (3,8″ tot 4,8″) vragen om een extra brede trapas en dat trapt wat minder efficiënt, omdat je meer wijdbeens fietst. Met de 3″ banden van de ECR is het mogelijk om een trapas met een standaard breedte toe te passen. De ECR trapt dus als een gewone 29er mountainbike.

Als ik Fantasia (lees: IJsland of de Noord Europese bossen, e.d.) ga doorkruisen dan zou ik de ECR, net als op de foto hieronder, ook volhangen met een frametas, grote zadeltas en een stuurtas met ingebouwde bidonhouders. Voor de langere trektochten kan je een grotere frametas kiezen. Twee extra bidonhouders kunnen dan aan de voorvork bevestigd worden.

Met de bagage zo hoog en smal gepositioneerd heb je geen last van vastlopers in smalle, diep uitgesleten geulen of boosaardige rotsblokken en takken die je tassen van de fiets proberen te rammen, zoals Jeroen en ik in IJsland veelvuldig hebben meegemaakt.

De Surly ECR is met een gigantisch uit twee buizen opgebouwd stuur lekker breed geschouderd. Dit stuur fungeert ook als bagagedrager.

Schakelen gebeurt met eenvoudige draaihendels die we nog kennen uit de jaren ’80. Deze zijn lekker lowtech en ze zijn met warme winterwanden te bedienen.

Lees meer over de rockbiting, dirtdigging en sandstrolling Surly ECR op de website van de fabrikant >> http://surlybikes.com/bikes/ecr

20 thoughts on “Surly Fatbikes zijn Fat Cool!

  1. Stoere/aparte fiets maar volgens mij wel voor maar één specifiek doel geschikt?
    Door die dikke banden zou je er de F910 op IJsland heel mooi mee kunnen rijden denk ik. Maar ik zou mijzelf er in Nederland nog niet mee zien rijden, of het moet in een dik pak sneeuw zijn 🙂
    Ook vrees ik dat als je er een keer bergaf een gravel of zelfs asfalt weg mee zou rijden, dit niet erg stabiel zal aanvoelen met deze banden. Bergaf met bepakking lijken mij de mechanische schijfremmen ook wat onder bemeten?
    Vorm van het stuur is ook er ehhh…¨apart¨ zo met de stuur einden naar achteren gebogen. Vraag mij af of dit wel lekker zal rijden.
    Denk wel dat je heel veel bekijks hebt met zo´n fiets.

  2. Ik kan het je na volgende week vertellen, Erwin. Dinsdag verdwijn ik met een Surly Pugsly Fatbike met nog dikkere 3,8″ banden voor een paar dagen van de radar. Lekker kris kras door de Veluwse bossen en over de zandvlaktes. Ik probeer alle dagen off-road aan elkaar te schakelen en zal de asfaltwegen zo veel mogelijk mijden.

    Over de schijfremmen zou ik me niet teveel zorgen maken, die zijn echt wel goed. Mechanische schijfremmen remmen nauwelijks minder dan hydraulische. De Avid BB7 kabelremmen zijn prima betrouwbaar.

  3. Ik ben benieuwd naar je ervaringen met deze bike. Vooral ook met bagage. Bv hoeveel druk moet er in de banden om met bv 20kg niet te gaan zwabberen.
    En ben je er langzamer mee, of valt dat wel mee. Of misschien over onverhard terrein wel sneller?

  4. Ik heb op een toertocht (content marathon eersel) een x aantal kilometers achter zo’n dikke banden surley aangereden en ik kan je vertellen dat rijdt geweldig! Deze fiets reedt ook nog een single speed! ik weet niet of dat een geweldige keus is want bij de bochten kost het behoorlijk kracht om weer op snelheid te komen, vering heb je zat en die is natuurlijk te regelen door de hoeveelheid druk in de banden. Over grip was ook niet te klagen want de beste man knalde behoorlijk hard door de bochten. de route was op sommige plekken een behoorlijke kuilen route en ook daar stuiterde hij niet uit het zadel. In een gesprekje bij een pauzepunt vertelde hij dat deze fiets meer grip had dan hij ballen had en dat je op die dikke banden onbeperkt hard door een bocht kan zonder grip te verliezen. Over snelheid is er op deze single speed ook niet te klagen ik schat dat hij over 100 km ongeveer 22 kmh gemiddeld reed en ik zag hem niet van vermoeidheid van de fiets vallen. Dus ik denk dat deze fietsen enorm geschikt zijn om ook gewoon in Nederland te fietsen. Zeker rond deze periode , ik heb afgelopen weekend weer behoorlijk door de modder moeten ploeteren in de diverse toertochten!
    Ben erg benieuwd naar zo’n fiets……wat ik me wel afvraag is of hij geschikt is voor heel technisch werk maar ik ben er 100% van overtuigt dat het een geweldige toertochten fiets is

  5. Ik was instant verlieft op de moonlander! Leuk voor het buitenspelen zoals ene rondje ruiterpaden oid.

  6. Nu nog een trend , over een paar jaar misschien heel normaal.

    Ook bij de MTB-ers is er tegenwoordig veel interesse voor de fatbike.
    Er is interesse voor Surly en Salsa , maar ook voor Kona , Sandman ( uit Belgie ) en de mooie Specialized fatboy
    Ik denk dat binnenkort veel meer merken een fatbike aanbieden….er is immers markt voor.

  7. Die fietstassen vind ik interessant. Past wel bij de kant die ik op wil met fietsvakanties. Voor andere geïnteresseerden; deze tassen zijn van revelate designs.

  8. Wat versta je precies onder bikepacken? Fietsen met bepakking, maar dan zonder bagagedrager, zoals bij de ECR op de foto’s? Of fietsen met uitsluitend een rugzak op?

  9. Cool, al die aan het frame vastgemaakte tassen. Ik vindt het er wel stoerder uit zien. Rijdt dat lekkerder dan rijden met dragers en tassen? Of zou je de Great Divide ook met “gewone” dragers/tassen combi kunnen rijden? Eventueel zonder lowrider, wel met verende vork, en bv zo’n flinke stuurtas zoals op de foto’s te zien is.

  10. Ik heb twee kennissen/klanten die de GD gereden hebben. De ene met een Santos 4.20 Rohloff Beltdrive met een BOB aanhanger en de ander met een Salsa met derailleurs en twee normale achtertassen aan een bagagedrager.

    De Santos was compleet probleemloos, maar de BOB had op een gegeven moment veel kapotte spaken in het wiel. Veel GD-rijders geven de voorkeur aan de BOB aanhanger met vering.

    De Salsa deed het iets minder goed… Deze had op een gegeven moment een dubbelgevouwen achterwiel. Onderweg is een ander wiel gevonden en deze is bij thuiskomst door de verkopende winkelier onder garantie vervangen.

    Het is in dit geval toch beter geweest het gewicht meer over de beide wielen te spreiden, zoals bij de Surly op de foto’s zo mooi gedaan is.

  11. Maar dat hoog geplaatste gewicht, geeft dat niet een apart rijgevoel (door het hogere zwaartepunt).
    En waarom niet gewoon met dragers/tassen combi? Laag zwaarte punt, bewezen functioneel op reizen. Zitten die misschien in de weg bij het biken op de single tracks? Dat zou ik me kunnen voorstellen. Ik was vandaag nog onderweg op een parcours in de duinen. De Bob zou waarschijnlijk wel gevolgd zijn, maar met tassen links en rechts zou het echt niet gegaan zijn.

  12. Wel de tekst helemaal lezen, Robbert! 🙂

    Daar staat:
    “Met de bagage zo hoog en smal gepositioneerd heb je geen last van vastlopers in smalle, diep uitgesleten geulen of boosaardige rotsblokken en takken die je tassen van de fiets proberen te rammen, zoals Jeroen en ik in IJsland veelvuldig hebben meegemaakt.”

  13. Nou, dan moet ik maar eens wat van die tassen gaan bestellen. Ik ben benieuwd. De volgende Transalp kan dan self supporting…
    Na 3 x georganiseerd te hebben gereden merk ik dat de gedachte aan een week alleen in de bergen me wel aanstaat. Zin om mee te gaan?

  14. Mijn vrije tijd is schaars, dus ik kan maar 1x weg en dan ga ik absoluut weer naar IJsland.

    Ik wil best graag BikePacken, maar dat worden dan weekendjes hier in NL.

  15. Met de Surly Pugsley die ik nu aan het testen ben, verlangde ik afgelopen week wel steeds meer naar die hoge Revelate tassen.

    Ik ben veel van de gebaande paden af gegaan en de tassen bleven regelmatig in de takken en braamstruiken hangen. Het was zo nu en dan flink sjorren om erdoor te komen.

    En soms waren de smalle paadjes op de hei helemaal overwoekerd en sloegen de heidestruiken kilometers achtereen tegen de tassen.

  16. Hoog zwaartepunt? Zijtassen hangen excentrisch t.o.v. de middellijn, bikepacking blijft in de lijn van de fiets, dichtbij het totale zwaartepunt van mens/fiets/bagage. Met bikepacking kun je tenminste nog echt mountainbiken. Voordeel van bikepacking is dat je niet veel mee kunt nemen, je bent dus lichter en sneller, vooral met derailleur ;). De GD is een makkelijke route over brede wegen, dat kan zowel met BOB als ortlieb-lowriders.

  17. Daar heb je gelijk in, fiets71. Met de Ortliebs aan de achterdrager voelde ik de Surly Pugsley op de technische stukken stevig met zijn kont wiebelen en het gewicht van de tassen heeft merkbaar invloed op hoe de fiets een bocht in valt.

    Toch ben ik ook wel tevreden over de LiteRack van Santos, waarbij de tassen extra laag hangen en zo wat minder invloed hebben op het stuurgedrag. Deze achterdrager is ook erg stijf waardoor de fiets nauwelijks last heeft van een wiebelkont. Nadeel van de extra breedte blijft wel over.

    Ik ga de leverancier van die Revelate tassen eens heel lief aankijken, want ik wil ze wel graag eens uitproberen! 🙂

  18. Al je bagage op je achterwiel vereist wel een stijve drager. Is de drager van die Surly ook een Tubus? Bij bikepacking ben je genoodzaakt minder mee te nemen, dus minder gezwabber. Bovendien is het gewicht niet rechtstreeks op je achterwiel geplaatst, dus verdeelt het gezwabber zich nog wat over beide wielen. Als je ook nog een rugzak meeneemt, heb je nog minder dood gewicht aan je fiets hangen. Een rugzak beweegt met je mee als je een bocht induikt….. mits je niet teveel en een tegrote rugzak meeneemt uiteraard. Dus hou het compact en licht.

    Chainsuck zeg je, schakelde je per ongeluk 22-11 ofzo? In die situatie heb je een schuine kettinglijn en weinig spanning vanuit de derailleur. Is de lak op je liggende ondervork nu ook beschadigd? Bij mountainbiken moet je altijd een beetje vantevoren naar de juiste versnelling schakelen….. dat geldt overigens ook voor een rohloff. Terugschakelen op een te steile helling en je staat stil. Omschakelen van rohloff schakeling naar derailleur schakeling vraagt enige gewenning, gewoon veel meters maken en dan gaat het best wel goed.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *