Op dit moment ben ik de zeer bijzondere Surly Pugsley Fatbike aan het testen. Het is nog veel te vroeg voor een compleet testverslag, maar ik heb zóveel schik met deze dikke-banden-fiets dat ik dit gewoon met jullie móet delen. Het is misschien niet de beste fiets die ik tot nu toe getest heb, maar absoluut wel de leukste!

Met de kampeeruitrusting in twee tassen aan de achterdrager ben ik op de Pugsley de bossen ingereden en heb ik stiekem wild gekampeerd op een zandvlakte ergens op de Veluwe. Deze fiets maakt de vrijbuiter in me los!

Het was koud ‘s nacht… Heel koud… De natgeregende kledingstukken lagen hard bevroren in de bagagepunt en er stond ijs op de buiten- en binnentent. In de bidons dwarrelden dunne stukjes ijs en de banden van de Surly waren bedekt met een witte laag kristallen.

De opkomende zon deed me de kou gelukkig snel vergeten. Het unieke kampeerplekje, de ochtendzon en de Surly Fatbike leverden een paar prachtige foto’s op, waarvan jullie er hieronder al één te zien krijgen.

Klik op de foto voor een groter formaat.

Ik ga nog even verder met spelen! Hou deze site in de gaten voor het uitgebreide testverslag en volg de Facebook-pagina voor tussentijdse updates.

30 thoughts on “Test in uitvoering: Surly Pugsley

  1. Surly laat een prachtig arsenaal aan brede-banden-fietsen zien. Welke band het beste bij je past, is sterk afhankelijk van de ondergrond, al dan niet met gebaande wegen. Wil je tijdens je reis ook nog het nodige asfalt vreten dan ben ik geneigd het bij de ECR/Krampus/Troll/Ogre te houden. Heb je alle tijd en wil je echt van het paadje af, dwars door weilanden, heidevelden, zandvlaktes, woestijnen, stranden en sneeuwvelden dan zou je het nog ietsje breder kunnen zoeken.

    4.8″ (100mm velg): Moonlander
    3.8″ (82mm velg): Pug Ops en Pugsley
    29×3″ (29×2.5″ bij triple): ECR
    29×3″ (50mm velg): Krampus
    26×2.75″: Troll
    29×2.5″: Ogre

    just my 2ct

  2. Volgens mij is Surly de eerste die deze dikke-banden-fietsen commercieel inzette, klopt dat?

    Ik herinner me nog dat een extreme sporter in de jaren ’90 met een Giant Terrago op expeditie ging naar de noordpool. Hij had twee velgen tegen elkaar gespaakt en reed met dubbele banden. Vier in totaal dus.

    En nu zie je overal Surly’s op de sneeuwvlaktes in het Hoge Noorden. Dat die Amerikanen zo gek nog niet waren, blijkt nu ook uit het feit dat ook Trek en Specialized met een Fatbike komen. Welk merk zal er volgen?

  3. Michiel, een heel aparte fiets! Ben benieuwd naar het vervolg van je testverslag.
    Was het weer even voor je wennen met de deraileurversnelling als Rohloff adept?
    Zijn deze Fatbikes ook met Rohloff en riemaandrijving?
    Frits

  4. Frits, het was enorm wennen aan de derailleurs! Ik had er om de haverklap ruzie mee! Steeds nadenken en anticiperen om op het juiste moment te schakelen, te veel tussen de twee voorbladen heen en weer moeten schakelen, aflopende ketting, chainsuck, etc… Doe mij maar Rohloff: gewoon niet nadenken en schakelen wanneer je wil.

    De Surly’s zijn gelukkig ook als los frame te bestellen en uit te rusten met Rohloff. Helaas niet met Beltdrive. Ik ga over een poosje een Fatbike van een ander merk met Rohloff en tandriem testen.

  5. Ik had al zo’n vermoeden! Ja, Rohloff is wel verwennerij. Ik kijk uit naar je testverslag(en).
    Frits

  6. Mooie foto’s !
    Ik heb steeds meer de gedachte bij het volgen van de site Sint Christophorus dat als je geen fiets hebt boven de € 4000 met een belt en Rohloff/Pinion etc.etc.dat je eigenlijk maar een prutser/sukkel bent !
    Mijn good old ET met DERAILLEUR gaat als de brandweer en op het eind van de rit gaat het mij om het plezier en de beleving van het fietsen.
    C’est ca.

  7. Plezier aan het fietsen, daar gaat het om, Ruud!

    Ik ben gewoon een verwend mannetje geworden met het testen van al die Rohloff-fietsen. Omdat deze site eerst en vooral een hobby van me is, vind ik het natuurlijk het leukst om de meest hoogwaardige fietsen te testen. Net zoals autojournalisten die liever een Roll-Royce of Ferrari uitproberen dan een middenklasser van Opel of Kia.

    Toch heb ik ook wel minder duur spul getest, zoals de Koga WorldTraveller29 (€1999,-), de Santos Travelmaster 2.6 Special (€1600,-) en deze Surly (ook €1999,-).

    Daarnaast leveren de leveranciers waarmee ik het meest bekend ben me nu eenmaal het liefst hun mooiste producten. De meer middenklasse merken blijken tot nu toe wat terughoudend, maar daar komt langzaam wel verandering in. In de toekomst ga ik graag meer ‘normaal’ geprijsde fietsen testen, want ook daarmee kan je heel veel plezier beleven.

  8. Waarom niet?

    Ik vergelijk geen auto’s met fietsen, maar wel het testen daarvan. Ik had ook het testen van boten of motorfietsen als voorbeeld kunnen gebruiken. Plezier staat bij mij voorop, want deze website is een onbetaalde hobby, en dan vind ik het in de meeste gevallen gewoon het leukst om de paradepaardjes te testen. Maar wees gerust, de middenklassers komen vanzelf ook aan de beurt.

    Toch heb ik ook met deze Surly verschikkelijk veel plezier, ondanks dat het geen dure jongen met Rohloff en tandriem is.

  9. Ruud, je bent absoluut géén prutser / sukkel. Fietsers die deze site bezoeken hebben allemaal liefde voor de fiets, of dit nu een Pinion, Rohloff, Shimano Alfine, derailleur, ketting of riem is, maakt niet uit. Het gaat erom wat jij lekker vindt fietsen en als jij een mening hebt of iets kwijt wil, dan mag je die gewoon op deze site ventileren als het maar op een informatieve en respectvolle wijze gebeurd.
    Ook als je vragen hebt, ben je hier altijd welkom.
    Dit is een heel andere site dan het forum van de Wereldfietser waar mensen en meningen nog wel eens worden afgekraakt of met een belerend vingertje worden terecht gewezen.
    Frits

  10. Ruud, overigens is jouw Idworx Easy Transport met derailleur ook niet te versmaden!! Het rijdt perfect en schakelt soepel, zelfs met een Deore voorderailleur, die jij, denk ik, hebt.
    Wil je ooit eens een Shimano XT voorderailleur dan moet je type nr. SH-FDM 773 nemen die is n.l. geschikt voor zowel kabels van onder als boven komend met klem.
    Frits

  11. Cool. Alleen jammer dat er geen nokjes voor bagagedragers op zitten en je er helemaal vanuit Amerika mee naar huis moet fietsen.

  12. De Santos 2.9 lijkt meer een BMW X1
    De Idworx OR Evo heeft iets van een Mercedes G-klasse
    De Surly Pugsley is een Bowler Wildcat
    🙂

  13. Santos 2.9 als Land Rover Discovery of D12? You’ve gotto be kidding, die gekke bultrug Santos lijkt meer op een Fiat Multipla (1998-2004 versie).

  14. Goede keus Michiel.
    Ik behelp me met een XC60 😉
    Past de Idworx MR net achterin (en straks de Van Nicholas Zion Belt Drive)

  15. Welke bagage drager zit er achterop de pugsley? Wanneer kruipen we het hele test verslag? Mooie foto’s!

  16. De bagagedrager is een eigen fabrikaat van Surly.

    Testverslag wordt aan gewerkt. Heb helaas niet veel tijd, dus ik loop met meerdere artikelen achter op mijn planning…

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *