IKEA roept uit voorzorg alle SLADDA stadsfietsen terug die sinds najaar 2016 door het woonwarenhuis zijn verkocht. De reden: brekende tandriemen. IKEA heeft wereldwijd elf meldingen ontvangen van geknapte aandrijfriemen. In twee gevallen heeft dat geleid tot lichte verwondingen. Dit getal lijkt op een totale oplage van ongeveer 6000 stuks helemaal niet schokkend, maar “veiligheid en productkwaliteit hebben altijd de hoogste prioriteit bij IKEA”, zegt de meubelgigant. Om nieuwe incidenten met de SLADDA fiets te voorkomen, is daarom besloten om met de verkoop van deze fiets te stoppen. Daarnaast roept IKEA haar klanten met klem op de SLADDA fiets niet langer te gebruiken en deze terug te brengen. Zij krijgen dan het volledige aankoopbedrag terug. Dit geldt ook voor accessoires die speciaal zijn ontworpen voor de SLADDA fiets.

De riem op de IKEA SLADDA komt van Continental en de kunststof tandwielen werden door het Nederlandse bedrijf Widek voor Continental ontwikkeld en geproduceerd. Mijn collega’s en ik hebben in 2015 zowel de riem als de kunststof tandwielen op verzoek van Widek getest. De tandwielen waren destijds nog niet in productie en Widek wilde eerst praktijkervaringen verzamelen. We hadden de riemset op een Santos gemonteerd, zodat we er zeker van konden zijn dat de testfiets aan de strengste technische eisen voor toepassing van een tandriem voldeed. Als het op een Santos niet werkt, dan ligt het echt aan de tandriem-tandwiel-combinatie. Helaas braken meerdere Conti-riemen al binnen 300 kilometer en de duurzaamheid van de Widek-tandwielen bleek ronduit slecht. Widek kon wat ons betreft terug naar de tekentafel! Iets eerder had Continental de Rohloff-compatibel tandwielen klaar, maar die pasten qua uitlijning niet zomaar op iedere fiets. We hebben de duurzaamheid van deze tandwielen niet kunnen testen, want ook hier brak de riem veel te snel.

Ik ging er van uit dat Continental en Widek nog wel wat tijd zouden nemen om de riemset te verbeteren en dat we voorlopig dus nog geen concurrentie voor de tandriemen van Gates hoefden te verwachten. Mijn verbazing was echter groot toen ik in 2016 ineens een fiets bij de IKEA zag staan, uitgerust met de Continental tandriem en Widek tandwielen! Zouden ze de problemen dan zó snel opgelost hebben? Nou… Nee dus…

IKEA-SLADDA-tandriem

 

Voorlopige productiestop Continental tandriem

Continental geeft aan dat de tandriemen in principe voldoen aan alle normen en standaarden. “Ons besluit en verdere aanbeveling om riemen te vervangen zijn gebaseerd op analyses van verschillende, op zichzelf staande gevallen,” zegt Antje Lewe van ContiTech. Een goede behandeling en het naleven van frame- en montage-toleranties zijn essentieel voor een betrouwbaar gebruik van Continental’s riemaandrijving. “In de praktijk kunnen en worden deze voorschriften duidelijk niet altijd nageleefd. Bovendien ontdekten we dankzij onze markt- en productmonitoring dat 8 mm-riemen en poelies niet over de vermogensreserve beschikken voor een betrouwbare werking onder bepaalde omstandigheden. We beschouwen deze vermogensreserves als noodzakelijk in het licht van Continental’s kwaliteitsstandaard. Dat is de reden waarom we vervanging aanbevelen om mogelijke risico’s voor fietsers te voorkomen,” aldus Lewe. Tsjonge! Die hebben een goede PR-tekstschrijver in dienst!

IKEA is niet de enige die problemen ervaren heeft met de riem van ContiTech. Ook fabrikanten als Gazelle, Trek, Union, CUBE en Kruitbosch hadden modellen met ContiTech riemen. Een aantal is al overgestapt naar een andere leverancier.
Lewe stelt dat ContiTech een consciëntieuze producent met verantwoordelijkheidsgevoel is. “Uit veiligheidsoverweging hebben we daarom besloten de 8mm riem voorlopig uit productie te nemen. Om onze betrouwbaarheid op de lange termijn te waarborgen, gaan we nog meer kwaliteitstesten uitvoeren die voldoen aan de huidige marktobservaties. Dit stelt ons in de gelegenheid onszelf nog meer te beschermen tegen toekomstig verkeerd gebruik.”

Cortina, een merk van de firma Kruitbosch, heeft ook een aantal modellen met de Continental 8mm tandriem. “Wij hebben onze dealers enige tijd geleden al geïnformeerd dat het Continental beltdrive systeem niet aan onze kwaliteitseisen voldoet en houden hen voortdurend op de hoogte,” aldus marketing manager Chantal Groot Kormelink. “IKEA roept alle fietsen uit voorzorg terug. Wij voeren intensieve gesprekken met ContiTech en zij hebben bij ons aangegeven te werken aan een oplossing. Daarvoor willen wij hen de mogelijkheid bieden. Op dit moment leveren wij op verzoek van ContiTech geen fietsen met het betreffende Continental beltdrive systeem uit aan onze dealers. Omdat er geen acuut veiligheidsrisico is, roepen wij de fietsen niet terug.”

cortina-tandriem

 

Waar gaat het fout?

Om een tandriem goed te laten werken, moet het frame aan een aantal strenge eisen voldoen. De uitlijning van de tandwielen moet zeer precies zijn en de achtervork moet stijf genoeg zijn, zodat de uitlijning onder belasting niet teveel verstoord wordt. Ook moet de riem met een relatief hoge spanning gemonteerd worden. Toen de tandriemen van Gates in opkomst waren, was het Rohloff die als eerste de randvoorwaarden berekende en zijn eisen aan de fietsfabrikanten stelde. Om een te hoge belasting op de lagers en schade aan zijn naven te voorkomen. Gates nam uiteindelijk de aanbevelingen en eisen van Rohloff over. De high-end specialisten kunnen hier prima aan voldoen, maar de goedkope massamerken met hun snellere en minder secure productiewijze niet.

Nu worden tandriemfabrikanten niet rijk van het uitsluitend leveren aan een paar high-end fietsfabrikanten en dus moeten ze de massamerken gaan bedienen om rendabele aantallen te kunnen draaien. Maar dan moet de tandriem wel geschikt worden gemaakt voor de minder hoogwaardige frames en lagers. En dat wil overduidelijk nog niet zo goed lukken. Met grote gevolgen voor de naam van het bedrijf in het bijzonder en de tandriem in het algemeen. Misschien moeten ze gewoon nog wat meer tijd nemen? Of het zelfs maar helemaal niet willen? Dat kan niet, want de consument vraagt erom en de aandeelhouders willen resultaten zien. Tot nu toe geldt in ieder geval: goedkoop = duurkoop. Want terugroepacties, productiestops en reputatieschade zijn héél duur!

Elf gebroken tandwielen op een aantal van 6000 IKEA fietsen is echt niet veel, maar als je het grote publiek gaat bedienen, dan kom je al snel in aansprakelijkheidsrechtzaken terecht. En die zijn duur. Nu heeft Gates in het begin veel meer last gehad van brekende riemen en te snel slijtende tandwielen, maar dit is door test- en ontwikkelingswerk van met name Santos en Rohloff en met feedback van actieve dealers redelijk snel goed gekomen. Bovendien wisten de toenmalige vroege kopers dat het een nog nieuwe techniek betrof, met het risico op kinderziektes. Santos heeft dit ondervangen door alle reeds rondrijdende vroege tandriemfietsen steeds gratis van de nieuwste updates te voorzien. Dat is voor IKEA echter wat lastiger, aangezien geen enkel filiaal een servicewerkplaats heeft en de verkoopaantallen wereldwijd nogal wat hoger liggen.

 

Gouden bergen

Wat mij nu zo boos maakt, omdat het pure misleiding is, is dat de fietsmerken die werken met Continental en de goedkope Gates CDN tandriem de voordelen en beloftes communiceren die uitsluitend voor de allerbeste tandriem op de allerbeste fietsen geldt! De consument wordt op alle websites gouden bergen beloofd. De meest duurzame en betrouwbaarste tandriem is de Gates CDC. Met deze riem is het allemaal begonnen. Kilometrages van 40.000 km (op trekkingfietsen) waren eerder regel dan uitzondering en met een enkele uitschieter van een Santos Race Lite rijder tot maar liefst 80.000 km! Op basis hiervan zeggen de fabrikanten van goedkope riemfietsen: “een tandriem gaat 4 keer langer mee dan een ketting”, wat voor de goedkope tandriemen ABSOLUUT NIET het geval is. De CDC-riem is IN GEEN ENKEL OPZICHT representatief voor de latere goedkope afgeleiden, maar wordt door de marketingmensen van meerdere massamerken wel als dusdanig misbruikt. En de meeste dealers praten ze vrolijk na… 

De Gates CDC-set was de beste tandriemvariant aller tijden. Ik spreek hier bewust in de verleden tijd, want de CDC wordt helaas niet meer geproduceerd. Reden: deze riem was te goed, te duurzaam en daardoor perongeluk commercieel niet interessant genoeg voor Gates. En… de CDC tandriem werkte alleen supergoed op een hoogwaardige en dus dure fiets. Omdat de CDC tandriem te goed was, introduceerde Gates een paar jaar later de ‘verbeterde’ CDX CenterTrack, welke aanzienlijk minder lang mee gaat dan de CDC en dus NIET per definitie vier keer langer meegaat dan een ketting. Maar een slimme marketeer krijgt zijn verhaal wel sluitend door simpelweg een andere ketting als referentie te nemen.

We zijn nu ruim 10 jaar verder sinds het verschijnen van de eerste Santos met tandriem en de verwachtingen van de consument zijn inmiddels zowel terecht (hoge prijsklasse) als onterecht (lagere prijsklasse) hoog gespannen. Voor middenklasse fietsen voorlopig nog echt veel te hoog, naar nu blijkt.

32 thoughts on “Terugroepactie IKEA SLADDA fiets en productiestop Continental tandriem

  1. Heeft die slechte kwaliteit van conti ook niet te maken met een aantal patententen op materialen en samenstelling van die riemen? Waardoor ze niet de kwaliteit kunnen leveren van Gates?

  2. Ik had ook eerder gelezen op de Contitech site dat alle aramide riemen uit de eerste generatie riiemen , kostenloos konden worden vervangen door carbon riemen.
    Hebben deze carbon riemen nu ook problemen ?

    Je zou maar net een fiets besteld hebben met een conti riem. Het is maar de vraag welk alternatief de fabrikant je gaat bieden.

  3. Voorbeeld van een klant :

    Ik heb een Sparta R5TE besteld. Maar na 2x uitstel van de levering komt er nu de mededeling.
    quote:
    De leverancier van de innovatieve riemaandrijving, Continental, is helaas gestopt met het leveren van de riem.
    Dat betekent dat wij u op dit moment niet de fiets kunnen leveren zoals u deze heeft besteld.
    Met deze brief komen wij met een alternatief voor de riemaandrijving.
    De afgelopen weken heeft onze Research & Development-afdeling achter de schermen hard gewerkt aan een oplossing en dat is dezelfde fiets met behoud van look en feel en met hetzelfde rijcomfort, maar dan met een ketting in plaats van de aandrijfriem.
    Wij realiseren ons dat deze aanpassing niet overeenkomt met de originele fiets.
    Daarom hebben wij de consumentenadvies prijs met €150 verlaagd naar €1999.
    Uiteraard werken we hard aan een verbeterde versie met een aandrijfriem.
    Omdat we zorgvuldig te werk gaan en absoluut geen risico’s dulden, kunnen wij helaas niet aangeven wanneer de verbeterde versie beschikbaar zal zijn.

  4. Wat een geweldige update over het Conti riem probleem ! Ik reageer even op Peter omdat hij zich afvraagt of het ook de carbon uitvoering betreft. Ja dus. Ik had op mijn Cortina Speed van begin af aan de carbon variant. Ik brak er twee in een jaar tijd.
    Die Ikea fietsen zullen wel voornamelijk in de schuur staan als er maar 11 snaren zijn gebroken wereldwijd; mijn vrouw en ik hebben er in een jaar tijd drie gebroken.

  5. Al is de CDX riem van Gates van een ander niveau ook daar zijn problemen mee. Zo is de passing van de Gates pulley op de Rohloff splined carrier verre van optimaal, waardoor speling kan ontstaan, en Gates hierdoor over enkele maanden met nieuwe tandwielen komt.

  6. Ik vind 2 gewonden op 6000 fietsen heel veel. Op de 18 miljoen fietsen in heel Nederland omgerekend zou je het dan hebben over 6000 gewonden. In Duitsland zouden het er tienduizenden zijn. Alleen vanwege een aandrijfriem! In de auto-industrie reageert men heel wat feller.

  7. Het bijgeluid probleem met de splined carrier komt al uit 2017
    Er bleek een tolerantie afwijking te zitten in de Gates tandwielen tov de splined carrier.
    Rohloff had destijds een vet beschikbaar om het bijgeluid te verminderen . Vaak was dit een tijdelijke oplossing.
    Volgens mij heeft Gates inmiddlels verbeterde tandwielen beschikbaar om het bijgeluid-probleem te verhelpen.
    Probleem moet je melden bij jouw dealer. Het is geen terugroepaktie.

    Wat was er overigens mis met de geschroefde carrier ?

    Zie artikel 8517 van Rohloff over het “silencing grease”

  8. @L: iedere gewonde is er natuurlijk één teveel, maar een schaafwondje of een blauwe knie wordt ook al als lichte verwonding meegerekend. Waar echter nooit over gesproken wordt zijn de vele gevaarlijke en/of pijnlijke situaties die ontstaan door aflopende of brekende slecht onderhouden kettingen, lekke banden, falende remmen, enz. Dat vinden we allemaal maar gewoon en vaak “eigen schuld dikke bult.”

    Alle technische elementen aan een fiets moeten aan specifieke eisen, montagevoorschriften, gebruiksvoorschriften en een bepaalde hoeveelheid onderhoud voldoen. De beste eisen die je aan de toepassing van een tandriem kunt stellen, zijn al vele jaren bekend en de goede fietsfabrikanten houden zich daar keurig aan. Dat riemfabrikanten hun producten (vaak onsuccesvol) aanpassen om aan lagere eisen te kunnen voldoen en zodoende meer te kunnen verkopen aan een grotere doelgroep vind ik een slechte zaak, maar dat zie je in alle takken van sport. Goedkopere schijfremmen bijvoorbeeld hebben in het begin ook voor een hoop ellende gezorgd, maar daar zijn nauwelijks paniekartikelen over geschreven.

    Je moet je als fabrikant van een vooruitstrevende techniek serieus afvragen of je je wel in het goedkope segment van IKEA, bouwmarktfietsen en internetfietsen wilt begeven. Fietsen zijn een nu eenmaal een serviceproduct, waar een goede fietsenmaker nog altijd een grote rol speelt in het veilig en plezierig gebruiken van de fiets. Bouwmarkten en meubelgiganten hebben geen service- en reparatieafdeling en kunnen dus niet garanderen dat de fiets vanaf nieuw goed op de weg wordt gezet en bij kleine probleempjes kunnen ze geen grotere problemen voorkomen. Goede voorlichting aan de consument is ook belangrijk en het bijleveren van een paar velletjes papier met gebruiksaanwijzingen en montagevoorschriften zijn echt niet voldoende. Even los van de kwaliteit, lijkt Continental nu wel een beetje in te zien dat het een te risicovolle stap is geweest.

  9. Ik denk dat Contitech een wel eens gelijk zou kunnen hebben wat betreft die “vermogensreserves” van de 8 mm riem, de Gates CDC riem is 10.6 mm breed en CDX is nog breder.

  10. @Michiel
    Geldt voor beiden, maar dus alleen de “splined” versie die je met een snapring bevestigt op de Rohloff carrier.

  11. @friso,…volgens mij is er alleen een probleem met de splined CDX versie.
    De CDC mudport versie werd op de carrier geschroefd.

  12. Sorry, vraag van Michiel verkeerd gelezen.
    Probleem van Gates tandwielen is inderdaad aanwezig bij beide CDX versies.
    Zowel bij de normale CDX als de CDX;EXP

  13. Hallo Michiel,
    Ik heb een vraag voor de riem deskundige.

    Conti CDS is een 8mm riemsysteem in twee varianten – Kevlar en Carbon. Vanaf 2016 is alleen carbon.

    Welke type riem gaat over in deze topic?

  14. Hallo Michiel,

    Interessant artikel, ik had op internet meer discussies verwacht over de Sladda fiets, het blijft redelijk stil en ik ben erg benieuwd naar hoeveel Sladda’s er ingeleverd gaan worden. Ikea heeft mij benaderd om mijn 3 Sladda fietsen te laten staan en in te leveren, dat doen ze heel netjes en ik mag ook een deels incomplete fiets terugbrengen (oorspronkelijke banden heb ik meteen weggegooid en anti lek er op gezet). Echter ik vind die Ikea fiets een erg leuke en vooral praktische fiets, de materialen zijn erg goed in verhouding tot de prijs en er zitten ontwerp slimmigheidjes in. Ook gebruik ik een bijbehorende fietskar, ook handig in Amsterdam. Ik wil de fietsen graag houden. Mijn fietsenmaker (heb meerdere ook duurdere fietsen bij hem in onderhoud en durf daar ook met een Ikea fiets te komen…) adviseerde naar klassieke ketting over te stappen gezien de kosten van een Gates systeem (CDX op Sram) in verhouding tot de prijs van de fiets. Ketting + tandwielen zo’n 100 euro, Gates CDX ongeveer 250 euro. Ik wil voor Gates gaan, de fiets is voorbereid op riemaandrijving en het is een fijn systeem. Hoe staan de andere forumgebruikers tegenover ombouwen Sladda naar Gates belt drive (CDX?). Hebben jullie nog tips? Als ik het door mijn fietsenmaker laat monteren op juiste spanning en hoek gaat het dan goed met de overige onderdelen van de Sladda? Het frame lijkt me vrij stug en ook lager cranckstel en naaf achter zijn redelijke merken.

  15. IKEA is geen fietsenmaker die problemen met bepaalde onderdelen achteraf op kan lossen. Ze hebben daarvoor simpelweg geen werkplaats, kennis en vaardigheden in huis. De enige oplossing voor een dergelijk bedrijf is de fiets in zijn geheel terugroepen, vernietigen en hun verlies nemen. Eeuwig zonde van alle gebruikte materialen en energie! En weer is de berg oud ijzer een paar meter hoger… Lekker duurzaam bezig, IKEA!

    Hans, jouw idee om jouw SLADDA om te laten bouwen naar een ketting of Gates tandriem is een mooi duurzaam voorbeeld die alle SLADDA-eigenaren van mij mogen volgen! Erg jammer dat IKEA dit niet zelf kan/wil. Of je nu extra investeert in de Gates CDX of de goedkopere Gates CDN, is iets wat iedere SLADDA-eigenaar voor zichzelf moet bepalen. Iedere goede fietsenmaker zou hier aan mee moeten werken, want het is compleet onnodig om een voor 99,8% goede fiets volledig af te moeten danken op basis van één falend onderdeel. De SLADDA uit laten rusten met een ouderwetse, hufterproof ketting en een beetje extra onderhoud voor lief nemen, is een mooie, praktische, betaalbare en duurzame oplossing. Helaas valt dit door de totale terugroepactie niet onder de garantie van IKEA…

    Nu maar hopen dat de Gates tandriem goed gaat werken op jouw fiets. In principe moet het kunnen, en anders kunnen we voorzichtig concluderen dat er meer mis is met de fiets dan enkel de Conti tandriem.

  16. Dank Michiel voor je reactie, eens dat vernietiging zonde is, misschien dat Ikea ze van kettingen voorziet en doneert aan bijvoorbeeld een ontwikkelingsland. Het zou ook een mooi project zijn dat ze samen met een lokale NGO zouden kunnen opzetten, kan ter plaatse omgebouwd worden.

    Enfin ik zelf ga voor ombouw naar Gates CDX voor eerst 1 van de 3 en kijk hoe dat gaat. Als veel Sladda’s vernietigd worden wordt het wellicht nog een zeldzame klassieker 😉

  17. Hallo,
    ik heb de contiaandrijving al van 2015 op een titanium plion pilot urbanfiets zitten in combinatie met de stalen tandwielen.
    de eerste aramideriem voldeet goed geen problemen geruisloos.
    Heb hem later gratis kunnen omruilen tegen een carbonriem, deze voldoet ook uitstekend.
    Een trekkingfiets is echter iets anders dan een urbanfiets nauwelijks bagage en minder kilometers.
    Als conti stopt met de riem heb ik een probleem, voor mij voldoet hij goed en de stalen tandwielen gaan nog lang mee, dat ze mij maar een paar sturen, heb ik verder geen zorgen meer voor de toekomst.

  18. Beste Michiel en anderen, de Sladda van mij heeft nu Gates CDX 130 tanden riem, 130mm 5 gats bevestiging tandwiel voor met 55 tanden en een tandwiel achter voor SRAM naaf met 26 tanden. Door 2 fouten had ik ook een 128 riem en 132 tands riem besteld, waarna de 130 paste. Deze twee riemen ga ik gebruiken voor mijn 2 andere Sladda’s. De 128t met 50-26 en de 132t met 60-24 tandwielen. Nu 1 straks 3 Sladda geupgrade.

  19. Heb zelf een cortina blau, met de carbon riem. Had eerst de aramide versie die heeft het niet lang uitgehouden. Zit zelf meer te denken aan ombouwen naar ketting. Gezien de waarde van de fiets de goedkoopste optie. Achteraf is een riemaagedreven fiets voor 600 euro blijkbaar toch te mooi om waar te zijn.

  20. Heb een bericht van Sparta gehad….
    “Dank u voor uw bericht en uw interesse in onze R5te.
    Het klopt dat deze fiets is uitverkocht.
    Wij hopen de fiets begin 2019 opnieuw te kunnen leveren.
    Als alternatief kunt u kiezen voor een R5te met ketting aandrijving.
    U leest hier meer over op onze site.”

    Word niets vermeld over het ‘Continental’-riem probleem…ben wel benieuwd met welke fabrikant Sparta in zee gaat, voor de uitgave van de 2019-versie dan…

  21. Ik ben net flink van mijn Cortina Speed gelazerd! Doordat mijn rien na nog geen twee jaar spontaan brak. Ik kwam net op gang en was staand aan het fietsen. Toen hij brak viel meteen de deuk van de trappers. De gevolgen kin je raden. Flink ei op mijn voorhoofd, kapotte elleboog en zere knie. Ik vertrouwde de riem! Na de goeie verkoopverhalen. Maar ik ben in 1 klap van mijn geloof af. Dit zal bij een ketting nooit gebeuren. Gelukkig had ik net geen kind achterop. Morgen meteen naar de winkel.

  22. Heel erg vervelend en het zou niet mogen natuurlijk, maar ook een ketting kan breken, met alle nare capriolen daarna.

  23. Mijn electrische fiets, een Pegasus Teccaro, heeft ook een Continental riem probleem. Nu is het afwachten of er eindelijk actie ondernomen wordt.

  24. Na 10 maanden / 6000 km is mijn Continental Riem geknapt. Gelukkig kort bij mijn werk.
    De fietsenwinkel zal onder garantie een Gates riem plaatsen

  25. Thanks for the explanation Michiel,
    I find this interesting now that my Conti belt has snapped.
    I had a Pegasus Sante Belt.
    Bought my bike from Mantel on September 2017, the notice from Conti appeared around April 2018, but shamefully, (I think), Mantel and/or Pegasus did not relay Conti’s notice to me to stop using the bicycle because of the potential risks (their words). I should have been informed, because then I could make my own choice, to try and fix the problem, or to try and obtain a remedy from Mantel or Pegasus.
    Essentially, Conti said that my bike was ‘broken’ within my guarantee, but now it is well past the guarantee.
    In my estimation, it’s pretty unacceptable the leave a customer in the dark that there’s a safety problem with their bike.

    So now I’m without a bike, too late to buy a new belt from Conti, (if I would have wanted), and now have to decide on a 100euro fix or a Gates fix costing more than 1/3 of the value of the bike.

    I don’t even know if I can retro fit a Gates system onto my bike.
    Has anyone else ‘improved’ their Pegasus Sante belt?

  26. Hi Bill, in any case the seller of the bike is responsible for all warranty issues. Conti is responsible for all communications to their clients, which are the bicycle manufacturers and stock holding dealers. In your case Mantel was obliged to inform you and offer a solution under warranty.

  27. Beste lezers,
    Wie kan mij adviseren?
    Ik kocht een vrijwel nieuwe Cortina Blau N7 over van de eerste eigenaar (voorzien van de factuur).
    Fiets is van januari 2018 en sinds juni 2018 in mijn bezit.
    Nu is (na minder dan 2000km) de Continental Drive System carbon belt geknapt. Ik kwam al googlend naar een nieuwe de berichten tegen over deze problemen.
    Contact opgenomen met Cortina.
    Zij geven aan dat ze weten van de problemen, dat ze hun verkooppunten hebben geadviseerd om de klanten op de hoogte te stellen en dat ze tot maart 2020 gratis ombouw naar Gates hebben aangedragen als oplossing, maar dat ze nu niets meer voor me kunnen doen.
    Behoorlijk teleurstellend: nu zit ik met een praktisch nieuwe maar onbruikbare fiets en zou het me honderden euro’s kosten om hem weer werkend te krijgen.
    Kan iemand mij aangeven wat mijn opties zijn?
    Is Cortina inderdaad maar een beperkte tijd verplicht een gedegen oplossing te bieden?
    Ik hoor het graag
    Mvrgr Frank

  28. Hallo Frank,

    Heb je er ooit nog iets over gehoord/ actie voor ondernomen?
    Hier ook nooit iets van de verkoper gehoord, nu toch kapot. Fiets in 2020 nieuw gekocht, maar lag dus al kennelijk eerder onder vuur?

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *