Vorig jaar introduceerde Van Nicholas de 29er-versie van de Pioneer. Sinds Koga eigenaar is geworden van de Titaniumspecialist in Numansdorp wordt het assortiment geoptimaliseerd en krijgen een paar modellen een welkome facelift. Zo ook de Pioneer 29er.

Hoe goed de Pioneer ook was, stilistisch was het wel een beetje een rommeltje doordat diverse onderdelen in niet bij elkaar aansluitende tinten zilver gekleurd waren. De mat zilveren bagagedragers, velgen, remmen en spatborden oogden nogal ‘goedkoop Duits’ en de blanke, hoogglans gepolijste naven van Rohloff en SON vielen uit de toon. Al dat kille grijs en zilver paste niet bij de warme glans van het mooie titanium frame.

Onder leiding van Ralph Moorman, de nieuwe General Manager/Product Manager (voorheen Koga’s Signature-productmanager), heeft het team van Van Nicholas nu consequent voor zwarte componenten gekozen, waardoor het titanium frame extra goed tot zijn recht komt. De naven, velgen, spatborden, verlichting, remmen en bagagedragers zijn vanaf 2014 allemaal zwart. De voorvork en de leren Brooks handvatten en het zadel zijn donkerbruin, evenals het sigarenbandje om de bovenbuis. Het staat de Pioneer goed!

Zie hieronder de 2013-versie van de Pioneer 29er en vergelijk hem maar eens met de 2014-variant daaronder. Die ziet er toch veel sjieker uit?!

Van Nicholas Pioneer 29er 2013


Van Nicholas Pioneer 29er 2014

De Van Nicholas Pioneer op de beursvloer van Bike Motion was al uitgerust met de vernieuwde Rohloff-draaischakelaar. Deze is ergonomisch verbeterd en biedt meer grip.

Leuk detail: in een later stadium zal het mogelijk worden om je eigen naam in de titanium afdekdop van de stuurbuis te laten lazergraveren.

39 thoughts on “Van Nicholas 2014: Pioneer 29er opgefrist

  1. Wow,mooi karretje !
    Enne…op zijn Nederlands,wat kost dit model zoals te zien is op de foto ?
    [ Dus stuur,bel en zadelpen in titanium uitvoering]
    Mooie gripshift trouwens,ik mis de uiteinden op de spatborden…
    Is de bekabeling en bedrading ook wat strakker afgewerkt tov de modellen hiervoor ?

  2. Michiel,
    De fiets ziet er zeer gelikt uit het is net wat je zegt het frame komt hierdoor zeer goed tot zijn recht, weet jij ook wat de eventuele prijs consequentie zijn t.a.v. de 2013 versie?

    Groet Otto

  3. De exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar deze zullen niet heel veel afwijken van nu, denk ik. Als de configurator klaar is kan je de fiets helemaal samenstellen en de prijs en het gewicht zien.

  4. Optisch erg mooi. Ben benieuwd naar de mening van collegae fietsers hoe er gedacht wordt over deze fiets tov de idworx allrohler.

    Groet Peter

  5. De All Rohler is een heel ander soort fiets. Eigenlijk nergens direct mee te vergelijken. Je moet de Pioneer meer zien als een sportiever alternatief voor de Idworx Easy Rohler of de Santos Travel Lite.

  6. Wat een bloedjemooie fiets is dit! Alleen dat stuur al, het is levensgevaarlijk daar ik mijn ogen er niet vanaf zou kunnen houden tijdens het fietsen.
    Op een één of andere manier heeft dat titanium een hoog aaibaarheidsgehalte, ik wil er gewoon continu aanzitten.
    Ik heb er denk ik een uur omheen staan dralen op de Bikemotion terwijl ik op weg was naar de stand van idworx.
    Specifiek de hier afgebeelde fiets kost €5.257,- (leverbaar met riem en Rohloff v.a. €3.911,-) en als de Sint nicolaas verkoper mij een mooi beursvoorstel had gedaan stond ie nou in mijn slaapkamer. Maar helaas daar wilden ze niet aan.
    Inmiddels wel geslaagd voor een idworx All Rohler. Als er zich iemand meldt met een Van Nicholas in het midden van het land ben ik bereid voor Peter een vergelijk te maken :-).

  7. De Pioneer moet je m.i. vergelijken met de Idworx ERTi. Wat wel opvalt, is de ruimte tussen spatbord en band. Onder de Pioneer zit volgens mij 37-622 terwijl onder de ERTi 50-622 zit. Als je deze maat ook onder de Pioneer kan leggen, dan zal de ruimte tussen spatbord en band aanzienlijk minder worden.
    De combinatie titanium met zwarte onderdelen doet het zondermeer goed!
    Nog mooier zou zijn geweest, als de remnokken à la Idworx aan het frame zouden zijn gelast, zodat er Magura FirmTech remmen gebruikt kunnen worden.
    Wel mooi is dat Pioneer een deelbaar frame heeft, zodat je de keuze hebt uit of een ketting of een tandriem.

    Zoals Michiel al schreef kun je de All Rohler (alu frame) absoluut niet vergelijken met een titanium frame. Ten eerste is de AR een stuk zwaarder en voelt hij bepakt een stuk stabieler aan. Iemand heeft ooit eens gezegd dat titanium organisch aanvoelt. Zelf heb ik dat nooit kunnen ontdekken. Wel worden oneffenheden in het wegdek wat meer weggefilterd bij een titanium frame en voelt het frame wat meegaander aan. De AR en de ERTi zijn gewoon perfecte fietsen en dat zal de Pioneer ook zijn. Titanium is een grondstof wat uitgeput raakt, dus in de toekomst zal dit alleen maar duurder worden. Een titanium fiets zal dus wel zijn waarde behouden.
    Ultieme fiets zou zijn een titanium frame deelbaar met schijfremmen à la Idworx AR. Zal wel enige aanpassingen aan het frame gaan vergen, denk ik zo.
    Frits

  8. @ Frits: Titanium heeft wel een exotisch klinkende naam, maar het komt toch vrij veel voor. Ik geloof niet dat het in de toekomst snel zal uitgeput geraken. Bovendien is de soortelijke massa van Titanium ook hoger dan die van Aluminium: dat de AR dus een stuk zwaarder is, zal waarschijnlijk niet aan het framemateriaal liggen (misschien eerder aan de afmontage).

  9. Frits, de Pioneer op de foto’s heeft weldegelijk 50-622 banden.

    De prijs van de Pioneer ligt lager dan de Easy Rohler Ti, maar de stijfheid van het frame ook. Ik maakte het vergelijk op basis van de soort fiets (zithouding, inzetbaarheid) en niet op basis van het framemateriaal. De Pioneer kan concurreren met fietsen met hoogwaardige aluminium frames in dezelfde prijsklasse. De prijs ligt op het niveau van de aluminium Idworx Easy Rohler en de eveneens aluminium Santos Travel Lite.

    Titanium heeft inderdaad een wat hoger soortelijk gewicht dan aluminium, maar je hebt er minder materiaal van nodig om een voldoende sterk frame te krijgen. Aluminium buizen moeten dikwandiger uitgevoerd worden om sterk (duurzaam) genoeg te zijn. De sterkte van het frame is echter wat anders dan de stijfheid.

    Een titanium frame is bij een gelijk gewicht vaak wat flexibeler dan een aluminium frame. Sommigen noemen dat lekker comfortabel, anderen noemen het slap. De framebouwer bepaalt vooraf welk karakter een frame moet krijgen en past daar de buisdiameters en wanddiktes op aan. Een titanium frame kan op bepaalde plaatsen waar nodig dik en stijf gemaakt worden en op andere plaatsen dun en flexibel voor wat extra comfort. Bij aluminium kan dat in veel mindere mate. Alu buizen moeten vrijwel overal dik uitgevoerd worden om niet te scheuren.

    Idworx kiest bij al zijn modellen voor maximale stijfheid, dus ook bij de titanium varianten. Een titanium Easy Rohler is net zo stijf als een aluminium versie en is niet comfortabeler. Wel veel sterker en duurzamer.

    Wat betreft de remmen, daar heeft Van Nicholas bewust gekozen voor conventionele cantilevernokken zodat ze ook V-brakes kunnen monteren. Firmtech-nokken zijn zeer moeilijk op titanium frames aan te brengen, omdat het materiaal erg lastig te bewerken is. Een correcte uitlijning is een grote uitdaging en maakt het frame aanzienlijk duurder, want als het mis gaat, kunnen ze het frame in de shredder gooien.

  10. De kleurstelling is zeer zeker een verbetering.
    Zo te zien is er ook een andere voorvork gemonteerd. De lowrider staat beter horizontaal en er is een kabelbevestiging voor de dynamo-kabel aanwezig.

    Mijn inziens de volgende verbeterpunten voor 2015
    -standaard slot
    -keuze voor riem-soort
    -dragerbevestiging onder
    -verlichting achter bedraad
    Als de configurator een keuze aangeeft , zou ik kiezen voor kunststof spatborden ( kan beter tegen een stootje )
    Bij de keuze voor een drager zou ik gaan voor de titanium Tubus Logo

    Nog zo`n mooi Nederlands merk van titanium fietsen is : Gilbertson
    http://www.gilbertson.nl/bikes
    Zo te lezen binnenkort ook custom build.

  11. Mooie fiets!
    Alleen die spatbordjes vind ik persoonlijk te fragiel, had ze zelf ook om mijn Blacksmith randonneur. Ze zijn niet stevig genoeg gemonteerd en slaan op oneffen wegen tegen de banden, ook had ik in no-time een knik in het spatbord. Ook houden ze bij harde regen te weinig spatwater tegen. Kunststof meer gebogen over de band houdt meer tegen en veert in dat opzicht meer mee bij oneffenheden.

    Groet, Henk

  12. @ Peter: een slot hoeft niet standaard te zijn, want bijna alles is optioneel, omdat het een configureerbare fiets is.

    Als je een CDC riem wil, dan kan je dat met je dealer regelen.

    Dragerbevestiging onderaan had inderdaad mooier gekund.

    Een draadje naar het achterlicht blijft altijd kwetsbaar. Ik heb liever een batterij achterlicht dan een dun draadje van voor naar achter. Of een degelijke kabelboom zoals Idworx maakt.

    Helaas bestaat er nog altijd geen titanium Tubus lowrider, dus als je de titanium achterdrager kiest, kan je er geen passende voordragers bij krijgen.

  13. Een standaard goedgekeurd fietsslot is gemakkelijk om een verzekering af te sluiten en is zeker beter als bewijslast voor de verzekeraar dat je gestolen fiets op slot stond.
    Met alleen een ketting/beugelslot kun je wel 2 sleutels inleveren bij de verzekeraar , maar wie zegt dat het ketting/beugelslot is gebruikt. Ik weet niet hoe de verzekeraars tegenwoordig omgaan bij diefstal van een 5000 euro fiets.
    Stichting ART geeft het advies om een standaard goedgekeurd slot te gebruiken icm een tweede ketting/beugel slot.

    In de configuratie-lijst 2013 kan ik geen standaard slot kiezen

  14. Filip, het is niet mijn eigen waarneming, maar ik heb het horen zeggen en lezen. Als de dollar in waarde zakt, zie je de goudprijs stijgen, de waarde van titanium prijs blijft redelijk stabiel tot licht stijgend. Als je het prijsverschil ziet van een Idworx ERTi van 2009 en die van nu, dan schrik je van het verschil. Die stijging zal niet alleen te verklaren zijn door de moeilijkere bewerking van titanium.
    Gevoelsmatig voelt het titanium frame van Idworx lichter aan dan die van de AR (zonder onderdelen). Door o.m. de schijfremmen van de AR is de fiets zwaarder.

    Michiel, een foto kan toch een vertekend beeld geven, ik zou zweren dat het geen 50-622 band is. Maar ik geloof je meteen als je zegt dat het wel zo is.
    Toch vind ik de ERTi in vergelijking tot de AR wat meegaander reageren op oneffenheden in het wegdek. De AR voelt harder aan. Maar dat zal wel een persoonlijk zijn, ieder heeft weer een ander gevoel.
    De FirmTech remmen luisteren inderdaad heel erg nauw. Voorzover ik weet wagen alleen Idworx en Santos zich hieraan.
    Frits

  15. De 2013 versie van de Pioneer lijkt wel bredere banden te hebben dan de 2014 versie. (60-55 versus 50?).

  16. Zijn dezelfde banden. De vorm van de spatborden vertekent het beeld. De Curana 2014 spatborden zijn platter dan de SKS en zo kan je er meer tussendoor kijken.

  17. Ja, wat Henk ook al zei, kunststof spatbord erop en klaar.
    Ik ben erg benieuwd naar de rij eigenschappen van deze nieuwe versie

    Weet je toevallig welke framemaat de fiets op de foto is? en of bij een grotere framemaat de sloping minder is?

  18. Schitterende fiets! Alleen een misser van jewelste zijn die Curana spatborden. Ik heb ze gehad op een Cannondale Traveller Classic. Wat een ramp…Al het spatwater komt op je hele fiets terecht omdat ze veel te plat zijn. Geef mij maar degelijke (lange) SKS spatborden met een spatlapje. Dan blijft je fiets toch maar mooi droog en proper.

  19. Peter vroeg zich af wat de verschillen zouden zijn met een All Rohler en eerlijk gezegd ben ik daar als berijder van zo`n All Rohler ook wel nieuwsgierig naar geworden. Zelf zou ik ook wel eens op zo`n Amazon willen rijden om het verschil te proeven.
    Is er niemand in het midden van het land die dezelfde behoefte heeft en eens op een andere fiets zou willen proefrijden? Voel ik nou een Saint Christopher testdrive event aankomen ……

  20. Als het goed is dan zal in week 8 deze fantastisch rijdende en bloedmooie Pioneer 29er met CDC belt en zwarte componenten (spatborden/Rohloff/Son28/Edelux) van mij zijn… dat gaat weer heel veel fiets plezier geven de komende jaren.

    Wel komen er andere banden op te liggen, ik heb gekozen voor de Marathon Almotion (50-622). Deze nieuwe band zou nog weer 30% minder rolweerstand hebben t.o.v. de Big Apple / Big Ben.

    Nog maar 6 weken wachten…

  21. Wow, daar zal wat moois komen te staan, gefeliciteerd! Dat worden zes lange weken zeg.
    Jammer dat we hier geen foto’s kunnen plaatsen of een soort fotoboek hebben.

  22. Ja, 6 weken is nog heeeel ver weg 😉

    Misschien iets voor Michiel om een foto upload voorziening toe te voegen.

  23. Wat je overigens wel kan doen is een URL bij het Website veldje invullen. Als je dan op de naam van de ‘poster’ klikt dan kan je bv naar facebook redirecten. Klik mijn naam maar eens aan…

  24. De fiets is binnen, het weekend heb ik er al lekker op kunnen trappen.
    Wat is deze fiets mooi geworden zeg, erg mooi is de combinatie met de zwarte dragers/velgen/Rohloff/Son/Edelux.
    De ‘hazelnoot’ kleurige Ortlieb tassen en de donkerbruine Brooks zadel/stuur tas maken het compleet.

    De fiets loopt geruisloos en superlicht mede dankzij de Swalbe Almotion banden.

  25. Nu mis ik hier nog meer een fotovoorziening, wat zal een hier een mooi ding staan zeg!

  26. Ik heb hem vorige week voor het eerst zien staan en man… wat een mooie fiets.
    @Eddy, veel plezier met dit mooie titanium ros 🙂

  27. Helemaal zoals ik hem zelf ook zou samenstellen, een ongekende schoonheid met mooie Brooks details. Love it!
    Heel veel plezier ermee, geniet ervan.

  28. Eddy, het is een plaatje, mooie combi ook!
    Ik hoop dat je er veel plezier mee zult gaat beleven en uiteraard vele veilige km´s met de fiets gewenst.

  29. En Eddy, hoe bevalt de Pioneer tot nu toe?
    Je schrijft dat je donkerbruine Brooks accessoires hebt, maar op de foto lijkt alles wel zwart. Is de voorvork nou ook zwart of heel donkerbruin?
    Zou je op deze fiets nou ook niet van die rondere zwarte SKS spatbordjes kunnen zetten?
    De verschillen met een Amazon vind ik overigens maar klein. Ik heb net beide eens vergelijkbaar samengesteld op de VN site en kom tot een paar tientjes verschil.
    Zou zo’n Amazon nou echt meer een Randonneur (en daarmee de snellere) fiets zijn?

  30. Jan-Willem,

    De Pioneer is echt een superfiets, het titanium is stijf genoeg om ruim bagage in tassen voor en achter mee te nemen. De Titanium zadelpen geeft net voldoende flex om comfortabel te zitten. Ik heb van deze aanschaf geen moment spijt gehad en zou de fiets direct weer aanschaffen.

    Het Brooks zadel (B17), zadeltas en stuurtas zijn echt donkerbruin, de foto geeft geeft dit niet helemaal goed weer.

    De zwarte voorvork (op de foto) die er nu inzit is slechts tijdelijk, de orginele voorvork van ‘van Nicholas’ kwam niet door de kwaliteit test van Koga en mocht niet uitgeleverd worden. Het wachten is nu op de nieuwe vork van ‘van Nicholas’, deze zou ook donkerbruin moeten zijn net als de demo fiets met oginele vork die bij BongersBikes in de winkel staat. Je kan natuurlijk elk spatbord op de fiets (laten) zetten. ook SKS.

    De Amazon is een iets lichtere fiets met een carbon voorvork waar geen voordrager op kan. Als je geen voortassen nodig hebt dan is dat ook een heel goed alternatief. Op de Amazon kan je volgens mij ook geen 55mm banden monteren (is dus geen 29er) wat op de Pioneer wel kan.

    Als je meer een randonneur en nog lichtere fiets wil, dan is de Titanium Yukon met Rohloff/belt ook een optie

    Ook de Amazon staat bij BongersBikes in de winkel. Beide fietsen kan je proberen als je dat zou willen. Een ritje naar Apeldoorn is natuurlijk zo gemaakt.

  31. Ben sinds November 2014 in bezit van deze fiets is een aanrader voor fiets liefhebbers. Heb nog geen moment spijt gehad van deze aankoop, was een hoop geld maar is het dubbel en dwars waard. Heb er nu al 4000km mee weg voor woon werk als prive verkeer. Hoop als het weer mooi weer word lange dag tocten mee te gaan maken.

  32. Wat grappig. Ik heb net afgelopen weekend zwarte Idworx-spatborden op mijn 5 jaar oude Pioneer gemonteerd. Lees nu dit & ziedaar, ik ben onwetend met de trend meegegaan! Zelf moest ik even wennen, maar inderdaad. Zwarte spatborden zijn onopvallend en leiden de aandacht veel meer naar het zacht glanzende titanium frame.
    Titanium achterdrager: deze heb ik gecombineerd met een RVS-low rider aan de voorzijde. Persoonlijk vind ik dat mooi genoeg combineren, wat mij betreft geen beletsel om de Ti-achterdrager te kiezen als je ook een voordrager wilt. Als je het weet zie je wel dat de glans ietsjes anders is maar ach. En het gewicht is wat mij betreft ook niet echt een probleem, een pak melk meer of minder weegt ook weer een kilo…

  33. Mooie fiets Petrus! Zal een hele verbetering zijn mbt de looks tov de zilveren spatborden. Zie ik nou een rode Rohloff?? Wist niet dat dat ook kon bij VN.

  34. Dit is een pre-Koga Pioneer en toen kon er nog (bijna) alles. Om later betrouwbare levertijden te kunnen garanderen, moest Koga bij Van Nicholas het één en ander meer standaardiseren en veel opties verdwenen.

  35. Klopt Michiel. Al heb ik hem niet zo gekocht als hij nu geworden is, alleen de rode achternaaf was indertijd echt afwijkend van hetgeen standaard geboden werd.
    Ik heb naderhand zelf de nodige onderdelen vervangen door wat beters: die bagagerekjes al na twee jaar omdat ik die roestende Logo & Cargo echt zat was. En na 3 jaar waren mijn standaardbanden op, toen ben ik overgestapt op tubeless ready, Vredestein Black Panther. Zalig! Grote banden, paste maar net met mijn spatborden (of eerlijk gezegd, eigenlijk net niet). Maar ook dat is nu verholpen want de Idworx-spatborden zijn 5 mm breder én een stuk stijver dan wat er af-fabriek op zat.
    En ja, ik mag die koperen fietsbel niet vergeten, die is Japans 😉

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *