Voelt Bernhard Rohloff de hete adem van Pinion al in zijn nek nu Pinion de collectie uitbreidt? Vooralsnog lijkt ‘t erop dat hij zich niet dik maakt. Maar wel breed. Met de Rohloff Speedhub XL voor Fatbikes!

De Fatbike-markt is aan het ontploffen. Steeds meer grote fietsmerken en onderdelenleveranciers zijn deze niche enthousiast aan het vullen tot de markt bepaalt dat ‘ie vol is. Hierdoor ontstaat er meer afzetmarkt voor onderdelenleveranciers die verbeteringen te bieden hebben. Fatbikebouwers hoeven nu minder in het bestaande onderdelenaanbod te zoeken en hun fietsen daarop aan te passen of zelf onderdelen fabriceren, maar kunnen hun fietsen verder optimaliseren met nieuwe, algemeen verkrijgbare Fatbike-specifieke componenten.

Zo moesten de eerste Fatbikebouwers het doen met achternaven van 135mm breed, de MTB- en Hybridestandaard. Bij de varianten met allerbreedste banden moest de achtervork ruim om de band heen gebogen worden om vervolgens bij de naaf weer naar binnen te draaien om op 135mm uit te komen. En tegelijk moest de naaf off-center gepositioneerd worden om in lijn te komen met het voortandwiel, zonder dat de ketting tegen de extra brede band aankomt.

Rohloff vindt nu dat de tijd rijp is om zijn naaf in de nieuwe Fatbikestandaard van 170mm uit te brengen, zodat ook de allervetste Fatbikes met zijn naaf uitgerust kunnen worden.

rohloff-speedhub-xl

Rohloff motiveert zijn XL-naaf als volgt:

“Fatbikes are primarily designed to enable one to keep pedalling through even the harshest conditions – conditions in which a cyclist on a traditional bicycle would be forced to dismount and push. The fat tires offer a much larger footprint thus keeping the bicycle afloat on soft terrain. The additional traction this provides ensures a Fatbike rider will enjoy many miles of riding long after the standard bicycle has reached its limits. Fatbikes are especially suitable for transversing snow, bogs/marshland and sand.

The SPEEDHUB 500/14 XL is the ideal transmission for Fatbikes. The conditions in which such bicycles are ridden require a transmission that can be kept as clean as possible. Only a clean, un-clogged transmission can ensure problem-free functionality and nothing increases the enjoyment you can have out on the trails more than having access to the right gear at all times! Of course the SPEEDHUB 500/14 XL has the additional advantage of being compatible with the ‘Gates Carbon Drive’ belt drive system, reducing the level of transmission maintenance even further.”

rohloff-xl-fatbike-02

Intern is de Speedhub XL exact gelijk aan de reguliere Rohloff Speedhub. Enkel de as en de buitenhuls zijn verbreed. De XL-naaf wordt uitsluitend leverbaar met schijfremaansluiting en in de kleur zwart en zal naar verwachting zo’n 10% meer gaan kosten.

Lees alles over de reguliere Rohloff-naaf hier >>

De Rohloff-naaf nog even kort samengevat:

  • 14 interne versnellingen
  • Een bereik van 526%
  • Stapjes tussen de versnellingen van 13,5 en 13,7%
  • Altijd een rechte kettinglijn (in tegenstelling tot derailleursysteem)
  • Extra sterk achterwiel door symmetrisch spaakpatroon
  • Versnellingen hoeven nooit afgesteld te worden
  • Zeer weinig onderhoud nodig
  • Compatible met Gates tandriemen

rohloff-xl-fatbike-03

3 thoughts on “Rohloff maakt zich breed met XL-naaf voor Fatbikes

  1. Toch wel fat hoor zo`n combinatie, zou er weleens mee door de bossen willen crossen. Zou die veel zwaarder zijn als de standaard Rohloff?
    Zijn er fabrikanten die deze naaf al gebruiken op hun fatbikes of is het heet van de pers?

    Niet geheel on-topic
    Zou er ook een variant bestaan i.c.m. een Gates riem en alu frame welke wat gunstiger geprijsd is als b.v. de titanium 11Ants elephANT
    http://www.11antsbikes.com/bikesparts/elephant/

  2. Mooie ontwikkeling! voor het buitenspelen staat dit type fiets hoog op mijn Sinterklaas wensenlijstje!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *