Er is veel te doen om de vele verschillende wielmaten in de fietsindustrie. Zesentwintig inch, Achtentwintig inch, Twentyniners, 27,5″, 650B met en zonder ‘Plus’, Fatbike… Houden jullie het een beetje bij? Ik doe mijn best om het allemaal nog te volgen en ik heb met bijna alles gereden. Ik had echter nog niet uitgebreid met de 650B+ gereden en daarom was ik verheugd dat het in Nuenen gevestigde Pilot Cycles me een prototype van de titanium Pilot Locum Pinion 650B+ wilde lenen om lekker mee te gaan bikepacken.

Toen de mountainbikewereld overstapte op Twentyniner wielen (28″ velgen met banden breder dan 50mm) raakten de 26″-wielige fietsen sneller uit de gratie dan ik had verwacht. Zelfs in de trekkingfietswereld! Het 29er concept bleek gewoon erg goed en het gaf de fietsverkoop een enorme boost. Het leek de fietsindustrie wel lucratief om dit kunstje te herhalen met wéér een nieuwe wielmaat: de 27,5″, ook wel 650B genaamd. Deze kleinere wielmaat wordt deels gezien als de opvolger van de oude Zesentwintiger, maar in Plus-uitvoering (dus met een extra brede band) voornamelijk als opvulling van het ontstane gat tussen de Twentyniners en de moddervette Fatbike-wielen.

Wat nu interessant is aan het 27,5 Plus concept is dat de wielomtrek bijna gelijk is aan die van de Twentyniner en dat beide wielmaten in de meeste fietsen uitwisselbaar zijn. De 27,5 Plus biedt met zijn bredere banden meer luchtvering en een groter contactoppervlak. Dus extra comfort, een betere controle op echt ruige ondergrond en lekker veel grip. Maar tegen welke prijs? Waarom zou je niet gewoon bij de Twentyniner blijven? Dat ben ik eens gaan onderzoeken met de Pilot.

Titanium maatwerk (en confectie) uit Nuenen

Pilot Cycles is gestart door de twee fietsliefhebbers Joris Claessens en Pieter van der Marel. Joris heeft negen jaar lang een sportieve fietsenspeciaalzaak gehad en doet voornamelijk de commerciële kanten van de Pilot-business. Het ontwerpen en tot in detail uitdenken van de fietsen is de dagelijkse taak van Pieter. Samen werkten ze het idee van een speciaal titanium merk uit, waarbij de nadruk werd gelegd op maatwerk. Heel gaaf natuurlijk, maar waar hebben we dit concept al eerder gezien? Van Nicholas natuurlijk!

Toen Pieter en Joris druk bezig waren met het opbouwen van hun eigen merk, werd Van Nicholas plots gekocht door de Accell-group (eigenaar van o.a. Batavus, Sparta en Koga) en geïntegreerd in Koga’s Signature-afdeling. Onder de vleugels van Koga werd er bij Van Nicholas steeds meer gestandaardiseerd. De maatwerkframes verdwenen volledig uit de collectie. Dit had voor Pilot Cycles op geen beter moment kunnen gebeuren! Onvoorzien ontstond er een gat waar Joris en Pieter al in gesprongen waren.

Naast het maken van éénmalige custom fietsen, is Pilot ook standaard concepten gaan ontwikkelen. Daarvan zijn de frames uitontwikkeld tot productiemodellen die je vervolgens naar wens op kan laten bouwen. Maar ook deze frames zijn weer qua maatvoering en details te customizen. Voor een (geringe) meerprijs uiteraard. Het onderwerp van deze review is zo’n unieke custom fiets waar later een productieversie van is gemaakt. De foto’s hieronder tonen het productiemodel, te herkennen aan de gebogen onderbuis, het knikje in de zitbuis en het gefreesde bracket aan de liggende achtervork.

650B+ Do-it-all mountainbike

Pilot omschrijft de Locum als volgt:

On-trail, off-trail or completely lost, the versatile all new LOCUM is a mountain bike that isn’t afraid of adventures. Mount 650B plus tires and enjoy levels of traction and comfort that will blow you away. Or switch to fast rolling 29er wheels and make yourself Strava King of the Mountain on your local trail. If you develop a sudden urge to get away from the daily hassle and stress, the LOCUM is your partner.

Deze review is geen kritische test van de Pilot Locum, aangezien ik een prototype exemplaar heb gereden dat niet representatief is voor het productiemodel. Zie deze test vooral als kennismaking met het 27,5 Plus wielconcept en het bedrijf Pilot Cycles. Het productiemodel is onder andere al getest door Mountainbike.nl, maar zij deden dit op een heel andere manier dan ik. Lees hun review hier. Wat ik vooral wilde ervaren is op welke manier de Locum mij zo diep mogelijk het bos in brengt om daar in mijn hangmat te overnachten. Een beetje speels crossen alvorens een slaapplek te zoeken, mijn potje te koken en met een bekertje koffie in de hand vanuit de hangmat van de natuur te genieten en wild te spotten.

Custom titanium frame

Laat ik nu de fiets met jullie doornemen. Het betreft hier dus een custom titanium frame, geproduceerd in het Verre Oosten. De metaalsoort titanium wordt nog wel eens magische eigenschappen toegedicht. Zo wordt er gefluisterd dat het door een eeuwenoud dwergenvolk gewonnen wordt uit de fossiele overblijfselen van de Griekse Titanen. Een andere legende vertelt dat titanium door Targaryaanse draken tot onverwoestbare buizen wordt gesmeed in de vuren van Mount Doom… Hoe mooi dat ook moge klinken, de ware, niet-bijgelovige wetenschap over titanium staat op Wikipedia.

Het frame van deze Pilot is met flink oversized buizen gemaakt, maar toch is hij bij lange na niet zo stijf als bijvoorbeeld de aluminium Santos 4.29 waar ik normaal mee door het bos cross of de titanium Idworx Racing tiRohler waar Jeroen in IJsland op reed. Of en hoeveel de productieversie van de Locum in stijfheid heeft gewonnen kan ik niet vertellen. Blijkbaar wel voldoende, want Mountainbike.nl klaagde er niet over.

De Locum heeft geen uitvalnaven met snelspanners, maar extra stijve, oversized steekassen die je met een sleutel los en vast draait. De achterpadden zijn verstelbaar om de tandriem of ketting op spanning te kunnen zetten. Het verstellen is wel een aardige klus. Je moet eerst vier bouten los draaien en daarna kan je met twee kleine stelschroefjes de achterpadden verplaatsen. Gelukkig zorgt de stijve steekas ervoor dat je het wiel niet zo snel scheef plaatst. Een goede uitlijning is bij een tandriem namelijk erg belangrijk. De productieversie van de Locum heeft hetzelfde spansysteem.

Er zijn nokjes aangebracht voor drie bidonhouders en een bagagedrager. Dat is ook het geval bij de productieversie. Dit specifieke frame is aan de achtervork voorzien van een bevestigingsplaat voor een standaard. Daar heeft de gemiddelde mountainbiker niets aan, maar ik was er wel blij mee, want zo hoefde ik niet steeds met een liggende fiets de tassen in en uit te pakken. Zo’n standaard is overigens niet standaard.

27,5″ / 650B Plus banden

En hier gaat het uiteindelijk voornamelijk om: de 27,5″ velgen met 3″ brede banden. Het surplus aan grip en de extra luchtvering brengen je ver. Heel ver. Rotsen, boomstronken, los zand, modder, het maakt allemaal niet uit, de Locum dendert er lekker over- en doorheen. Het beklimmen van zandhellingen ging erg goed. Véél beter dan met m’n Twentyniner mountainbike. Met een Fatbike met 4″ brede banden kom je verder, maar zo’n echte BigFoot-fiets rijdt wel als een landbouwvoertuig.

De Locum voelt nog wel aan als een mountainbike, maar je merkt het hogere gewicht van de banden en velgen wel heel goed bij het sturen en accelereren. De velgen zijn extra breed om de ballonbanden voldoende zijdelingse stabiliteit te geven, maar desondanks is het verschil in bochtstabiliteit ten opzichte van een 2,25″ Twentyniner aanzienlijk. Een Twentyniner rijdt in alle opzichten lichtvoetiger, behalve op losse en zuigende soorten ondergrond, zoals mul zand en lavagruis. Als ik één woord moet kiezen om het rijgedrag van de Pilot Locum te moeten beschrijven dan zou ik zeggen: wollig.

De Locum 650B+ is erg geschikt voor de doordonder-rijtechniek. Je gaat vanzelf wat lomper rijden, sterk vertrouwend op de off-road kwaliteiten van de banden. Echter, hier in Nederland is het goed zoeken naar omstandigheden waar de 650B+ wielen goed tot hun recht komen. Daarom is het fijn dat er ook Twentyniner-wielen in de Locum passen. Ik zou ‘m direct met twee wielsets aanschaffen. De snelle, lichtvoetige Twentyniner-wielen voor het meerendeel van de tochten en de 650B+ wielset voor de ruigere trektochten door IJsland, Schotland, Midden Amerika of Afrika.

Pinion versnellingen

Het prototype van de Pilot Locum was voorzien van de 18-speed P1.18 versnellingsbak van Pinion. Hele mooie techniek, lekker onderhoudsarm en duurzaam enzo. Op een gewone trekkingfiets ben ik er altijd erg blij mee, maar op de Locum schakelde ik me helemaal suf! Nu is de Pinion-bak niet ontwikkeld voor wedstrijd-mountainbikes, want hij is te zwaar ten opzichte van een derailleursysteem, de Q-factor is aan de brede kant en je moet even de kracht op de pedalen minderen tijdens het schakelen. Voor de recreatieve kilometervreter is dat allemaal geen bezwaar, maar bij mijn speelse manier van fietsen haalde de bak de snelheid er regelmatig uit. Ik moest gewoon te vaak en te ver aan het handvat draaien. Minder versnellingen met grotere tussenstappen passen hier beter en daarom wordt de productieversie van de Locum standaard geleverd met de 12-speed Pinion C1.12 versnellingsbak. Er bestaat ook een derailleurversie van de Locum en ik vermoed dat dat de lekkerste gooi-en-smijtversie van de Pilot Locum zal zijn.

Passend bij het onderhoudsarme karakter van de Pinion-bak wordt de Locum geleverd met een Gates CDX tandriem. Een conventionele ketting kan natuurlijk ook en in dat geval raad ik je aan om bij Idworx een set extra gehard stalen tandwielen te bestellen. Dat zijn gewoon de beste.

Impressie

De Pilot Locum steekt goed in elkaar, met een mooie verzameling kwaliteitsonderdelen, zoals de strakke DT Swiss wielen, Shimano XT schijfremmen en diverse componenten van Pilot’s eigen importmerk Fouriers. De verende zadelpen van het merk Schulz was nieuw voor mij, maar beviel super! Misschien wel beter dan de beroemde verende pen van Cane Creek.

Pilot’s eigen omschrijving van de Locum is ‘spot on’. Het is inderdaad een echte do-it-all-mountainbike. De fiets bracht me moeiteloos overal waar ik heen wilde. Op een vlotte, maar ook bijzonder comfortabele manier rolde ik heel relaxed door het bos en over de zandvlakten. De extra dikke banden voegen in ruige omstandigheden echt iets toe en zijn gelukkig niet zo lomp als die van een Fatbike. Maar zolang het niet te extreem is, gaat mijn voorkeur toch uit naar Twentyniner wielen. Maar die kunnen er dus ook gewoon in.

Op het moment van schrijven heb je een Pilot Locum Pinion vanaf € 5.599,-. Bekijk de website van Pilot voor de huidige samenstelling en mogelijke opties. Een los frame inclusief de Pinion C1.12 versnellingsbak kost € 3.149,-. De Locum wordt gemaakt in vier maten. Heb je desondanks een afwijkende maat nodig of wil je wat verfijningen aan de geometrie door laten voeren? Voor €250,- extra kan Pieter ‘m voor je op maat maken. En voor nog eens €250,- extra kan je zelfs de buizensoort en -vorm veranderen om meer of juist minder stijfheid in het frame te brengen. En handige details als de montageplaat voor een standaard of extra nokken voor bidons.

Het was erg interessant om met dit prototype de 650B+ wielen te mogen ervaren en ik ben blij dat het merk Pilot er is. Ik zit al stiekem na te denken over hoe mijn eigen ideale titanium Adventure Bike eruit moet gaan zien.

24 thoughts on “Test: Pilot Locum Pinion 650B+

  1. Aardige test! Eh, maar het vervelende van prototypen testen is dat het een prototype is.
    Als er iets niet goed is aan de fiets, worden die tekortkomingen als gevolg van een test en/of opbouwende kritiek soms gewijzigd. Althans dat wordt dan gezegd.
    En iets wat wel goed is, wordt soms om productietechnische redenen (of kostenbesparing) gewijzigd. Kortom een prototype is niet representatief.

    Op dit frame zet ik -zeker op de lange termijn- mijn vraagtekens bij de bevestiging van de achterstandaard en de grootte van de bouten op de achterpadden om het achterwiel te stellen. Het zou mij niets verbazen als bij een klim naar de Gold Help Me Pas met 30 kg bagage het achterwiel schuin trekt. Maar ja, het is een prototype dus ze kunnen het nog wijzigen;-)

    Michiel jouw uitgebreide tests lees ik altijd met veel plezier, zeker omdat je veel expertise hebt. Maar deze test had wat meer over het frame ontwerp, filosofie, constructie, hoe ze hem zelf testen (crashtest, stijfheid) kunnen gaan en minder over de onderdelen.

  2. Je hebt helemaal gelijk, Eric. Deze fiets is inderdaad niet representatief, maar dat gaf ik in de tekst ook aan. Deze fiets is niet als dusdanig te koop, dus een serieuze, kritische review heeft weinig nut.

    Het was best lastig om me in te moeten houden in de beoordeling en ik heb bij bepaalde details wel een beetje mijn bedenkingen. Zo ben ik geen fan van verstelbare achterpadden in het algemeen en deze ietwat ielige exemplaren in het bijzonder. Dezelfde padden zitten ook op het productiemodel…

    Over de werkwijze, filosofie en productiemethoden van Pilot ga ik me nog laten informeren wanneer ik bij Joris en Pieter een kijkje ga nemen.

  3. Michiel, goed testverslag! Bij het aanzetten zal het frame wat soppig hebben aangevoeld. Bij de liggende achtervork is zoals je al schreef geen “mannetje” geplaatst. Voor iets extra’s kan men bij Pilot het frame wat stijver maken en zelfs voor je op maat maken. Begrijp ik het goed en kan je zelf de buizensoort bepalen?
    Misschien kan je nog eens een vergelijk maken tussen het prototype en de uiteindelijke productie versie waarbij het frame b.v. wat stijver is gemaakt.
    Verder lijkt de prijs van een titanium frame of als complete fiets bij Pilot best concurrerend te zijn, in vergelijking tot b.v. Santos of Idworx.
    Maar of je Pilot titanium kunt vergelijken met deze fietsen, is misschien denk ik een beetje appels met peren vergelijken.
    Maar op de plaatjes ziet het titanium er mooi uit, chique lasnaden, doet mij een beetje denken aan de Lynskey titanium frames.

  4. Wat alle mogelijkheden voor maatwerk zijn, kan je hier zien: http://www.pilotcycles.com/nl/195/pilot-titanium-bikes/configurator

    De exacte kosten van een compleet custom built frame worden door Pieter en Joris in een offerte verwerkt.

    De lasnaden van titanium frames zijn altijd zo mooi subtiel. Niets bijzonders, maar omdat we allemaal zo gewend zijn geraakt aan de dikke lasrupsen van aluminium frames vinden we de afwerking van titanium weer een verademing.

    Qua prijs lijkt Pilot inderdaad erg concurrerend! In hoeverre het appels en peren vergelijken is, ga ik nog onderzoeken.

  5. Michiel , je schrijft over een prototype.
    Is de rij impressie nog wel aktueel ?
    Ik kom een test tegen op het WF forum uit April 2016

    Is het artikel misschien een uitgewerkte tekst van een eerdere rij impressie ?

  6. Ik heb deze fiets in 2016 gereden, kort voordat ik te weinig tijd overhield voor deze site. Deze rij-impressie hadden jullie dus al een tijdje van me tegoed.

  7. Mooie fiets..maar waarom worden/lijken die titanium mountainbikes standaard met pinion en belt te worden uitgerust? Zo vergaap ik me al enige tijd aan een titanium mountainbike van Idworxs…maar alleen in combi met een ketting, rohloff naaf en velgremmen…

  8. @Jean, Pinion is hot, vooral in de media, omdat het relatief nieuw is en Rohloff inmiddels overbekend is. Gelukkig maken Pilot en diverse andere merken genoeg mountainbikes met Rohloff, met ketting of tandriem.

    Velgremmen is echter een ander verhaal…
    Er bestaan op dit moment geen verende voorvorken voor 27,5 en 29 inch wielen waar velgremmen op kunnen. De industrie veroordeelt je tot schijfremmen.
    Santos heeft een tijdje de German Answer Kilo gehad, waar wel gewone velgremmen op pasten, maar die wordt inmiddels niet meer gemaakt. German Answer schijnt aan een nieuwe versie te werken, maar per wanneer die te koop is, weet nog niemand.

  9. Dank voor je uitleg!
    Mijn voorkeur gaat overigens uit naar een vaste vork…had ik even eerder moeten benoemen, excuus.
    Santos heb ik op het oog gehad, niet de G.A.K versie (daar had ik tot vandaag niet eerder van gehoord) Maar ik heb het idee dat Idworks mij meer keuze mogelijkheden biedt.

  10. Met een vaste voorvork zijn velgremmen wel mogelijk, maar dan kom je automatisch bij Santos uit. Idworx (en 99,9% van de wereldwijde mountainbikemerken) biedt uitsluitend schijfremmen.

    Ik heb zelf een Santos met zo’n German Answer Kilo vork met Magura velgremmen. Prima remmen en lekker onderhoudsarm. In Nederlandse modderige omstandigheden zijn ze goed genoeg, maar in IJsland verlangde ik toch regelmatig naar schijfremmen. Het angstzweet brak me vaak uit als ik in een afdaling de bocht niet dreigde te halen, terwijl Jeroen er fluitend doorheen rolde op zijn Idworx met schijfremmen. Goede schijfremmen werken in alle omstandigheden echt beter, heb ik inmiddels ervaren.

    Voor woonwerkverkeer en fietsvakanties met de normale trekkingfiets blijf ik tevreden met Magura velgremmen, maar op mijn volgende mountainbike wil ik toch echt schijfremmen.

  11. Als je beslist een MTB met velgremmen zou willen hebben kan je ook kijken bij een van de Nederlandse zelfbouwers.

  12. Ik bezit een ‘racemonster’ met schijfremmen en fiets uitsluitend met droog weer. Zo heel af en toe pak ik onverhoopt een paar buitjes mee, waardoor mijn schijfremmen beginnen te piepen.

    Afgezien vd slijttage aanslag ervaar ik het gepiep als enorm storend. Eigenlijk is het zo storend omdat ik het idee heb dat mijn schijfremmen tijdens dat gepiep flink aan het wegslijten zijn, vandaar de voorkeur voor velgremmen. Ik ben opzoek naar een fiets waarmee ik ook met minder mooi weer kan rijden wat voornamelijk op asfalt zal zijn…gok ik.
    Al zou ik ook graag eens zoals op bovenstaande foto’s lekker bepakt een nacht in het bos willen doorbrengen.

    De Santos cross lite en de Travelmaster 3+ spraken mij in eerste instantie enorm aan. Maar aangezien beide fietsen niet geheel naar mijn wensen zijn aan te passen, geniet Idworx nu mijn voorkeur.
    Bij Santos heb ik het idee dat je bijna niet onder de riem uitkomt. Verkoop mij dan de Cross Lite die riem ready is maar zet er a.u.b. een ketting op..

    Mede doordat je de keuze vrijheid voor een ketting hebt. In combinatie met de slijtvaste onderdelen als de kettingbladen.
    Had ik mijn hoop wat gevestigd op het ‘super custom’ programma van Idworx, om via die weg een mountainbike met velgremmen aan te schaffen.

    Maar nu je vertelt dat Idworx uitsluitend schijfremmen gebruikt geeft me dit stof tot nadenken.

    Ik ken de German Answer Kilo vork van Marktplaats, Bongersbikes heeft er toevallig een Santos daar op staan met de bewuste vork.
    Zelf zou ik niet voor een dergelijke vork durven gaan aangezien het er nogal kwetsbaar uitziet…

    @Thijs, dank voor de tip!
    Ik had naar wat alternatieven gezocht maar ik wil naast bovengenoemde punten voor het meest stijve frame gaan…vandaar deze twee merken.

    I

  13. Schijfremmen kunnen helaas altijd piepen. Vooraf goed inremmen kan wel veel schelen en daarmee gaan ze ook langer mee.

    Iedere Santos met tandriem kan altijd met een ketting uitgerust worden. Santos is enthousiast over de riem, maar zeker niet dwingend. Als jij een ketting wilt, dan regelen ze dat gewoon.

    De 4.29 bij Bongers heeft de GA Kilo vork niet meer. Die is verwijderd vanwege een terugroepactie van GA. Er zit nu een vaste vork in.

  14. Advertentie van bonkers op marktplaats: ‘Santos Travelmaster 2.9 Rohloff Riem Kilo 57 cm BongersBikes’.

    https://i.ebayimg.com/00/s/NTc3WDEwMjQ=/z/7nQAAOSwMqBaYJTH/$_85.JPG

    Weliswaar niet op de 4.29 maar dit is toch wel de vork?

    In een fietswinkel was mijn gewenste config niet mogelijk en moest ik mij volgens de verkoopmedewerker aan de online cofigurator van Santos houden.
    Dan zal ik Santos persoonlijk contacten en naar de mogelijkheden vragen.

  15. Ook die Travelmaster is nu voorzien van een vaste vork.

    Welke winkel was dat? Iedere Santosdealer zou moeten weten dat er ook off-menu opties bestaan. De ketting met tandwielen icm Rohloff is er daar één van. En zo niet, dan zou iedere dealer het zelf om moeten kunnen/willen bouwen. Helaas is niet iedere dealer even welwillend… Die moet je dan maar links laten liggen.

  16. De naam vd winkel noem ik liever niet.
    Ik ben er klant maar had al een tijdje terug besloten om daar geen fiets meer aan te schaffen.
    Dan maar naar een ander deel vh land, waar e.e.a. wel mogelijk is.

    Ik heb met diverse zaken telefonisch contact gehad welke evenmin mijn persoonlijke wensen mbt fietsconfig (buiten de online configuratie) om willen inwilligen.

    Ik neem van jou aan dat dat niet de bedoeling hoort te zijn.
    Maar wat houdt Santos tegen om een statement op hun site te zetten dat er meer mogelijkheden zijn dan de online configurator laat zien.

    Dat zou het voor elke potentiele Santos klant makkelijker maken om zo een dealer te kunnen overtuigen….iets wat eigenlijk de taak van Santos is.

  17. Nog één reactie op de Santoskwestie en dan gaan we weer verder kletsen over de Pilot Locum.

    De Cross Lite is gewoon een 4.29 mountainbike met een racestuur. De 4.29 is gewoon met een ketting of tandriem te configureren en indien gewenst ook achteraf door je dealer om te bouwen naar racestuur. De Cross Lite is dus ook met zowel een tandriem als een ketting te bestellen, maar Santos is er blijkbaar nog niet aan toe gekomen dit aan de configurator toe te voegen.

    Het enige dat de dealer hoeft te doen is onderaan het digitale bestelformulier in het vakje voor opmerkingen “leveren met ketting” in te typen en het prijsverschil uit te rekenen of bij Santos opvragen. Iedere dealer die te lui of te onwetend is om dit verzoek van de klant in te willigen is in mijn ogen het dealerschap niet waard.

    Een goede Santosdealer heeft regelmatig contact met Santos en weet daardoor wat er allemaal wel en niet mogelijk is. Speciale wensen zijn in ieder geval altijd bespreekbaar en als Santos een bepaald onderdeel niet heeft liggen, dan moet de dealer zelf ook wel eens wat aanpassen. Mits het technisch mogelijk is, natuurlijk. Dat is een deel van de lol van fietsenmaker en Santosdealer zijn. Toen ik nog bij BongersBikes werkte, wist ik precies wat de off-menu opties waren en waar nodig hielpen we mee met eigen onderdelen en arbeid om een speciale fiets te kunnen bouwen. Dat is gewoon leuk. Dealers die dit niet kunnen of willen, moeten maar lekker Batavussen en Gazelles verkopen.

    Santos loopt al heel lang achter met hun eigen online communicatie en dat is jammer. Daarom is het des te belangrijker om een welwillende dealer te spreken die van alle ontwikkelingen op de hoogte is. Ik denk dat Santos het wel op prijs zal stellen om van de potentiële kopers te horen welke dealers zich te star opstellen.

    Zo, ik heb gezegd. Nu weer over naar de Pilot. Ook zo’n flexibel custom build merk.

  18. Ben erg onder de indruk van de locum va pilot.
    Mijn vraag is als je 2 sets wielen erbij koopt is dat dan met 29er weg banden zodat ik mijn km op de weg kan maken en 27.5 voor het bos en heide werk?
    Heb nog een mountainbike omgebouwd met rohloff naaf…is dat in deze fiets ook een optie of verslechterd dat zijn rijprestaties tov de pinion?

  19. Pieter, de Locum is uitsluitend leverbaar met Pinion of derailleurs. Voor Rohloff heeft Pilot het model Duro in de collectie.

    De Locum kan met 29er wielen uitgerust worden en dan kan je zelf bepalen of je er terreinbanden of straatbanden op legt. Je houdt dan de 27,5 Plus wielen over voor het extreem ruige terrein.

  20. Hoi Michel…dus de duro is meer geschikt voor Nederland en België?
    De locum leek mij juist geschikt..de combi tussen een mountainbike en snel om te bouwen vakantie fiets…is de duro dit ook? En zijn daar ook testrevieuws van?

  21. Hoi Michel,

    Duro is toch meer het echte XC werk..als ik je test goed heb gelezen is dus deze fiets goed geschikt voor lekker speelterrein met de 27.5 wielen..en de 29 wielen voor langere tochten met veel comfort zowel bos als harde ondergrond..evt dus ook met tassen of een bob kar?…zijn deze wielen dan snel te wisselen of moet je steeds de afstelling doen voor de riem…als je voor pinion kiest?

  22. Als je steeds hetzelfde achtertandwiel gebruikt, verandert er bij het wisselen van de wielen niets aan de afstelling van de riem.

    Voor de verschillen tussen de Duro en de Locum kan je het beste eens bij een Pilotdealer langs gaan. Ik ken de Duro nog niet goed genoeg om je er alles over te kunnen vertellen.

  23. Is er een kans dat je de idworx opinion BLT e-bike getest wordt? Vond het een mooie fiets maar wil graag elektrische ondersteuning ?

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *