Weer een fiets met tandriem! Het begint haast saai te worden… Maarja, iemand moet het doen… De Van Nicholas Amazon wordt zowel met derailleur als met Rohloff en Beltdrive aangeboden, maar aangezien ik al een tijdje bezig ben met het testen van diverse tandriem-fietsjes is het nu de beurt aan de Amazon met Beltdrive.
De Amazon van de Nederlandse titaniumspecialist Van Nicholas valt in de ‘light trekking’ categorie. Het is een heel licht sportfietsje met een mooi titanium frame waar ook wat bagage aan gehangen kan worden. Een ideaal apparaat voor snel woon-werk verkeer, weekendtrips en creditcard-reisjes. Maar is hij ook geschikt als trekkingfiets? Hoe gedraagt hij zich met een complete lichtgewicht kampeeruitrusting? Ik heb het uitgeprobeerd.
Titanium Frame
Bij Van Nicholas draait het allemaal om titanium frames. Titanium is een exclusieve metaalsoort en het meest duurzame materiaal om fietsframes mee te construeren. Het is licht, heeft een hoge treksterkte en is zeer slagvast. Bovendien corrodeert het niet en dus is er geen beschermende laklaag nodig en opgelopen krasjes polijst je eenvoudig weg.
De door Van Nicholas gebruikte titanium legering heeft een 43% lagere dichtheid en een twee maal zo hoge veerkracht ten opzichte van staal. Dankzij deze veerkracht is het mogelijk om op strategische plaatsen wat ‘flex’ in het frame te bouwen en samen met de trillingsdempende eigenschappen van titanium levert dit meer rijcomfort op dan bij een aluminium of carbon frame. Althans, dat is de algemene aanname. Straks meer hierover.
Het frame is eenvoudig qua design en prachtig om te zien. Het V-logo van Van Nicholas is op kunstige wijze in het balhoofd gegraveerd. De onderbuis is duidelijk zichtbaar oversized gemaakt voor voldoende stijfheid en de achtervork is slank en gebogen uitgevoerd voor de gewenste flexibiliteit. De titanium zadelpen biedt nog meer flexibiliteit. Deze lange buis werkt als een veer en je voelt en ziet hem duidelijk onder je op en neer buigen. Erg lekker!
Sportieve zithouding
De geometrie en de zithouding benaderen die van een racefiets. Lekker sportief dus. De bovenbuis loopt sterk af, waardoor de titanium zadelpen een flink stuk uit het frame steekt en zijn verende werking goed kan doen. De Amazon is niet gebouwd om rustig mee te cruisen. Het is een bijna-racefiets waar je lekker vlot mee door wil rijden.
De testfiets was bij wijze van experiment uitgerust met een FSA Metropolis stuur. Dit ziet er misschien wel lekker retro uit, maar bleek geen succes. De geforceerde schuine positie van de handen paste niet goed bij de diepe zithouding. Het Metropolis stuurtje is eigenlijk alleen geschikt voor fietsen waarbij het stuur hoger staat dan het zadel en hij is dan ook terecht niet in de optielijst terug te vinden. De Amazon zit het lekkerst met een racebocht of een recht mountainbikestuur, eventueel met barends.
Rohloff met Beltdrive
Het testexemplaar was uitgerust met de overheerlijke Rohloff-tandriem-combinatie. De Rohloff-naaf met 14 versnellingen staat garant voor een leven lang rij- en schakelplezier met een minimum aan onderhoud. Ik ga niet uitweiden over alle sterke eigenschappen van Rohloff, want anders wordt dit artikel veel te lang. Ik verwijs u graag door naar dit artikel.
Over de Beltdrive van Gates ook niets dan lof. Het systeem draait geruisloos en blijft lekker schoon, omdat er geen smering nodig is. Ik heb de Amazon door weer en wind getest en met name voor dagelijks woon-werk verkeer blijkt de Beltdrive een ideale toevoeging. Hij heeft nauwelijks onderhoud nodig en staat dagelijks voor je klaar! Vanaf modeljaar 2013 monteert Van Nicholas de nieuwe Center Track tandriem, omdat deze er niet af kan lopen en beter met modder overweg kan. De huidige CDX-riem voeldoet op de Amazon echter gewoon goed.
Recht boven de achterpat is de staande rechter vorkpoot deelbaar gemaakt om de tandriem door de achtervork te kunnen steken. Om deze te vervangen als hij versleten of gebroken is, hoef je slechts 1 inbusboutje los te draaien en de achtervork iets open te trekken. Geen gepruts meer met vette, smerige kettingen en kettingponsen! Heerlijk! Zorg er wel voor dat je tijdens je fietsvakantie een reserve-tandriem bij je hebt, want die kan je niet bij iedere fietsenmaker kopen. Indien gewenst kan je natuurlijk ook gewoon voor een conventionele ketting kiezen.
De Amazon beschikt over een excentrische trapas waarmee de tandriem op spanning gezet kan worden. In de oversized bracketbuis zit een excenter van Bushnell. De bracketbuis is naadloos en de excenter klemt zichzelf van binnenuit vast. Op deze manier komt er nauwelijks tot geen viezigheid in het bracket.
Van Nicholas heeft bewust voor een excentrische trapas gekozen, zodat het achterwiel niet versteld hoeft te worden. Zo weet je zeker dat het wiel altijd recht in de achtervork zit en dat de velg altijd goed staat ten opzichte van de remmen.
Je kan de excentrische trapas ook gebruiken om je zithouding te verfijnen. Als je van een grote bracketdrop (de hoogte van de trapas ten opzichte van de wielassen) houdt, dan plaats je de trapas onderin het bracket en als je vrij lang bent en eventueel met extra lange cranks wil rijden, dan plaats je het geheel bovenin, zodat je in de bochten minder snel met je trappers aan de grond zit.
Variabele samenstelling
Van Nicholas is een custom-build merk, wat betekent dat je met een uitgebreide online-optielijst je eigen ideale Amazon samen kan stellen. Het geheel wordt vervolgens op bestelling met de hand in Numansdorp opgebouwd.
De Amazon wordt standaard uitgerust met een carbon voorvork waar geen lowriders aan bevestigd kunnen worden. Maar dit moet je ook niet willen, want daar is de fiets te licht voor. De vork is geschikt voor de montage van V-brakes of hydraulische Magura HS33 remmen. De Shimano XT V-brakes op het testexemplaar presteerden prima, maar de Magura HS33 remset is een echte aanrader voor wie nog meer remvermogen en minder onderhoud wenst.
De voorvork en het frame zijn geschikt voor de montage van spatborden en bieden voldoende ruimte voor banden met een breedte tot 37 mm. De 32 mm Schwalbe Supreme bandjes op het testmodel rijden lekker licht, bieden meer dan voldoende comfort en maken het prima mogelijk om af en toe een onverhard pad te nemen. Ik zie weinig redenen om voor bredere banden te kiezen, ook omdat deze het sportieve karakter van de Amazon geweld aan zullen doen.
Over de aluminium spatborden van Curana ben ik minder te spreken. Ze zien er wel mooi uit en ze zijn lekker licht, maar ze zijn ook erg kwetsbaar. Bovendien zijn ze niet rammelvrij. Gelukkig komen ze niet meer in de optielijst voor. Van Nicholas biedt nu uitsluitend kunststof spatborden van SKS. Deze kunnen beter tegen een stootje en maken geen irritante rammelgeluiden.
De keuze voor een bagagedrager beperkt zich tot twee types van Tubus. De zwarte stalen Logo en de titanium Carry. Ik zou gaan voor de Carry, want op zo’n mooie, lichtgewicht titanium sportfiets hoort natuurlijk een titanium bagagedrager! Het is helaas wel een beetje slordig dat deze met een stalen verlengplaatje gemonteerd moet worden. Schoonheidsfoutje…
De keuze voor een zadel en handvatten is natuurlijk een hele persoonlijke. Van Nicholas biedt diverse opties. Van hun eigen VNT zadel tot de overheerlijke en wonderschone Brooks Swallow met titanium onderstel. Dat is absoluut mijn favoriet, maar ook de meest prijzige. Tijdens mijn trip naar Parijs op en neer heeft dat zadel echter bewezen zijn geld dubbel en dwars waard te zijn!
De handvatten van Brooks, welke bestaan uit aan elkaar geregen ronde plakjes leer, bevielen me echter niet. Ze zien er wel leuk uit, maar de ribbels gaan uiteindelijk irriteren. Gelukkig heeft Van Nicholas de veel fijnere ergonomisch vormgegeven handvatten van Ergon in de optielijst staan. Die zijn echt super.
Verder kan je je helemaal uitleven met diverse luxe onderdelen als een titanium stuur, titanium zadelpen, titanium stuurpen, titanium zadelpenklem, titanium bidonhouders, titanium boutjes, SON verlichting, Magura remmen, keramisch gecoate velgen en zelfs een titanium bel! Cool!
Rijgedrag zonder en met bepakking
En dan… hoe rijdt dat nou, zo’n titanium Van Nicholas Amazon? De eerder geteste Van Nicholas Pioneer, een echte heavy duty trekkingfiets, reed formidabel met volle bepakking en mede door die positieve ervaring waren de verwachtingen hoog gespannen. Echter, deze lichtgewicht Amazon is een heel ander soort fiets en dus ook een heel ander verhaal.
Zonder veel bagage bleek het een heerlijk snel en wendbaar fietsje te zijn en de Amazon bood ook de verwachte hoeveelheid comfort door de in het frame en zadelpen ingebouwde flexibiliteit. Tot zover helemaal prima dus!
Tegelijk met de Van Nicholas Amazon testten we een Santos Race Lite met Rohloff en Beltdrive. Qua geometrie, zithouding en uitrusting is de Santos een vergelijkbare fiets, maar dan met een aluminium frame en een speciale lowrider aan de achtervork. Zoals u in een eerder artikel heeft kunnen lezen, presteerde de Race Lite boven verwachting goed met een 17 kilo wegende kampeeruitrusting in de twee achtertassen en stuurtas.
De Van Nicholas zou met zijn comfortabele titanium frame wel minstens zo lekker rijden, dacht ik. De Amazon kon weliswaar dezelfde hoeveelheid kilo’s aan bagage prima aan en je zal niet snel iets kapot rijden, want daarvoor is het geheel absoluut degelijk genoeg gebouwd. Maar… vreemdgenoeg voelde de veel stijvere Santos degelijker, stabieler en zelfs comfortabeler aan! En ook sneller, waarbij het gewicht geen noemenswaardige rol speelde, want die is praktisch gelijk.
Een beetje flex in het titanium frame is wel lekker, maar het gewicht van de bagage vergroot alle bewegingen. En dat viel een beetje tegen… Onder last van de kampeerspullen kwam het nadeel van een relatief flexibele fiets duidelijk naar voren. De achterkant van de Amazon voelde wat onzeker en slapjes aan en de hoog hangende tassen wiebelden flink heen en weer op hobbelige paden. Het leek soms zelfs of de Van Nicholas me via de titanium zadelpen na iedere richel een slinger na gaf…
Terwijl bij de Santos het weggedrag en de stabiliteit in de bochten nauwelijks nadelig beïnvloed werden, daar gaf de Van Nicholas me een veel onzekerder gevoel op het moment dat ik een bocht in stuurde. De torsie- en bracketstijfheid waren duidelijk een stuk minder dan bij de Santos.
Staand klimmen bleek de Van Nicholas iets teveel een wiebelkont te hebben, terwijl ik op de Santos van iedere snelle spurt omhoog genoot, omdat die fiets werkelijk geen krimp gaf. Dit komt mede door de stijve achtervork en de speciale achterdrager waar de tassen mooi laag aan hangen.
En het comfort? Ook daar scoorde de stijvere Santos hogere punten mee. Zelfs met smallere banden. De Santos bleef onder alle omstandigheden heerlijk rustig. Het feit dat een fiets geen onverwachte en onvoorspelbare bewegingen maakt is mij meer waard dan een beetje extra vering in het frame. En een flexibele titanium zadelpen kan je in iedere fiets steken.
Betekent dit nu dat de Van Nicholas een mindere fiets is dan de Santos? Nee, dat niet. Hij is vooral anders en iets minder breed inzetbaar. Het blijft vooral een kwestie van smaak en het hangt sterk af van hoe je met de fiets omgaat. Zo zullen verstokte liefhebbers van klassieke stalen fietsen mijn bevindingen niet als nadelig beschouwen en van mening zijn dat de Van Nicholas stijf genoeg is en comfortabeler aanvoelt dan de Santos. Met niet teveel bagage.
Daarnaast remt de Van Nicholas met V-brakes of Magura’s wel stukken beter dan de Santos met raceremmetjes. En zonder veel bagage is de van Nicholas toch iets comfortabeler dan de Santos en is de stijfheid voldoende. Daarnaast kan het comfort nog iets verhoogd worden door dikkere banden te monteren.
De keuze voor de Van Nicholas is dus erg afhankelijk van de hoeveelheid bagage die je eraan hangt. Ik heb me namelijk ook flink uitgeleefd op titanium mountainbikes en een enkele racefiets van het merk uit Numansdorp en daarbij heb ik geen van de genoemde nadelen wat betreft een mindere stijfheid en stabiliteit ervaren. Het is dus het gewicht van de tassen die het ‘m doet. Voor meer dan 10 kilo bagage is de Amazon naar mijn smaak niet stijf genoeg.
De Amazon is een lekker sportieve en duurzame toer- en woon-werk-fiets waar je heel goed creditcard-reisjes langs pensionnetjes en hotels mee kan ondernemen, maar een volwaardige kampeerfiets is het mijns inziens net niet.
Tot slot de prijs. Die is natuurlijk geheel afhankelijk van hoe je de fiets op laat bouwen. Je hebt al een compleet met tandriem, standaard, spatborden en bagagedrager opgebouwde Amazon voor 3.828 Euro. Ga je jezelf helemaal te buiten aan alle titanium onderdelen, SON verlichting, Crank Brothers pedalen, Brooks Swallow zadel, Magura HS33 remmen, velgen met een keramische coating, bidons en meer, dan mag je €5.866,- naar je dealer overmaken. De fiets weegt dan net geen 13 kilo.
Verder kan je het frame voor een meerprijs van €859,- deelbaar laten maken met S&S koppelingen. Ben je erg klein of heel lang en wil je een geometrie op maat? Dan mag je nog eens €971,- extra aftikken. Dat is veel geld, maar wel erg fijn dat het kan!
Ohja, er is ook een damesversie verkrijgbaar. Maar die is door het ontbreken van een bovenbuis, zoals alle damesfietsen, nog weer een stuk slapper.
Ja, die 17 kg bagage was teveel voor deze mooie fiets. Tijdens de test hing er trouwens 20kg aan de Race Lite.
Het stuur was ook niet erg prettig, maar daar kan je doorheen “voelen”. Zonder bagage was het inderdaad een prettigere fiets. De remmen voelen, zoals gemeld door Michiel, ook veel beter.
Kortom, ik kan dit testverslag alleen maar bevestigen 🙂
…en als je alle pluspunten van de Santos Race Lite (inclusief die fijne drager) wilt, maar dan mét HS33s en montagepunten voor een slot, is er natuurlijk ook nog de Trekking Lite… topfiets, zowel met als zonder bepakking! 🙂
De Trekking Lite is inderdaad een topfiets, maar toch een stuk minder sportief dan de Race Lite en de Amazon. Hij is meer hybride en minder racefiets-achtig. En iets zwaarder…
Da’s waar, maar je kunt ‘m behoorlijk sportief maken hoor (heb zelf de spatborden eraf, Kojak banden, relatief diepe zit en wat carbon delen). En met die nieuwe/nog te verschijnen race-rem-schakelgrepen voor Rohloff + Magura van die Duitse fabrikant (naam even kwijt) zou er zelfs een racebocht op moeten kunnen…
Ik zou de Amazon dan ook meer tussen de Trekking Lite en Race Lite in klasseren denk ik 🙂
Je bedoelt de rem-schakelgrepen van Mittelmeijer. Die zijn helaas nog niet klaar en ik verwacht dat ze ook niet erg goed worden… Je kan raceremgrepen op de Trekking Lite toepassen met behulp van een kabel-hydro-adapter van o.a. Magura en deze combineren met de Gilles Berthoud Rohloff shifter.
Interessant verhaal over de Amazon Beltdrive !
Sinds 2,5 jaar rijd ik op een Van Nicholas Amazon Rohloff, (met ketting).
Gebruik de fiets voor alles behalve mountainbiken, daar gebruik ik een Idworx Mountain Rohler voor. Voor racefietsen gebruik ik een Gazelle V8 titanium.
Waarom een Amazon Rohloff? ik wilde een fiets die geschikt is voor 40 km woo nwerkverkeer met elk weertype, en die weinig onderhoud vereist. En betrouwbare verlichting. En die niet meer dan 11 kg weegt.
Omdat ik de fiets custom liet bouwen gekozen voor een Son Naafdynamo + Son Edelux + Tubus titanium Carry drager.
Ben zelf erg enthousiast, vond en vind het nog steeds een mooie fiets om te zien.
Als ik ‘s-avonds terugfiets vanuit den Haag over onverlichte fietspaden, is Son Verlichting ideaal! Mijn BM achterlicht is ook aangesloten op de naafdynamo, geen gezuer dus met batterijen die leeg zijn. Mijn ervaring is dat ik met de Amazon racefietsers goed bij kan houden.
Kan helaas sinds ruim 4 maanden niet fietsen omdat ik op 30/6 mijn enkel en kuitbeen gebroken heb tijdens mountainbiken met de Idowx MR. Nog steeds aan het revalideren na 8 weken gips. Inmiddels zijn de schroeven er uit 😉
Appels met peren vergelijken deze twee fietsen (stabiliteit)
Zie het zwaartepunt van de fietstassen dat is geen eerlijk vergelijk.
ps mooie site hoor!!
Ik heb ook andere fietsen gereden waarbij de tassen wel hoger hangen. Ik vond de Amazon erg onprettig rijden met bagage.
Zonder bagage, of erg licht bepakt, dat is een ander verhaal, maar met mijn hoeveelheid bagage verlang ik toch iets meer stijfheid
@ bump: Naar mijn mening heb ik hier Goudreinetten met Golden Delicious o.i.d. vergeleken. Dat de Santos zo’n bijzondere bagagedrager heeft maakt de Van Nicholas nog niet tot een peer.
Jammer dat de site niet meer onderhouden wordt Michiel.
Ben nog steeds heel blij met mijn Amazon Rohloff, inmiddels heb ik ‘m voorzien van 40 mm brede Schwalbe Almotion banden, en nieuwe remblokken.
Moet zeggen dat de Amazon heel comfortabel rijdt nu, zelfs met 5,5 bar in de banden. Er is overigens voldoende ruimte voor de bredere banden, alhoewel het voorspatbord het veld moest ruimen….
foto 1
foto 2
Achterspatbord kan ook verdwijnen. Ligstuurtje erbij je racet de wereld over.