Het Duitse Tout Terrain had een hele bijzondere full-suspension trekkingbike naar Utrecht meegenomen. De Panamericana.
Wat een heftig ding! Niet echt nieuw meer, maar wel bijzonder genoeg om te tonen. Bij de Panamericana vormen het frame, de achterdrager en de achtervering één geheel. Het stangenstelsel van de achterdrager is vastgelast aan het hoofdframe en fungeert tevens als ophangpunt voor de achtervering. Gaaf hè?
De verende voorvork is er één volgens het Upside-Down principe (USD), een heel normaal concept in de motorcross-wereld. De onderste vorkpoten steken in de buitenste poten i.p.v. er overheen te schuiven. Zo krijg je een lager onafgeveerd gewicht, maar er is wel een hele stevige wielas vereist, want er ontbreekt een dwarsbalk tussen de onderste voorpoten.
De tassen worden aan de bovenste vorkpoten aan speciale bevestigingspunten gehangen en de dikke spatbordstangen fungeren als tasafhouders. Zo is bij deze fiets je volledige bepakking, voor en achter, afgeveerd. Dit concept is enkel geschikt voor de montage van schijfremmen, want er is geen plaats voor cantilever-nokken.
Lees hier meer over Tout Terrain.
Ook mooi: de Tout Terrain fietsen waren uitgerust met de prachtige verlichting van Supernova. Kan een achterlichtje nog kleiner?
hallo michiel
vind ik een mooie oplossing van die vorkpoot dragers
alleen de fiets zelf, neeeh niet mooi.
veel te veel schanier punten allemaal energie verlies.
dan vind ik deze van toutterrain de silkroad mooier. http://picasaweb.google.com/lh/photo/2Z2xl_aqOS_RQrkSX2kA6NU1rbjMZwz5trXS3ajm62A?feat=directlink
gr evert jan
ik heb op de fiets en wandelbeurs in de Rai gereden op deze fiets en in tegenstelling tot evert jan’s idee is de ervaring van het energie verlies er helemaal niet
De scharnierpunten zijn goed uitgedacht, het maakt de fiets er jammer genoeg niet mooier op in mijn beleving… 🙂
Rijd heerlijk, maar het uiterlijk… naja, smaken verschillen natuurlijk 🙂