Op de Bike MOTION fietsbeurs in de Utrechtse Jaarbeurs worden traditioneel de nieuwe fietscollecties aan het publiek voorgesteld. Zie hier Van Herwerden, VSF en Multicycle.

Van Herwerden

De bekende Voorburgse sportfietsenwinkel Van Herwerden levert ook fietsen onder eigen naam. Ze toonden een aantal voorbeelden van custom-built trekkingfietsen met old-school stalen frames. Van Herwerdens zijn zowel verkrijgbaar met derailleur, als met Rohloff, zoals onderstaande Rohloff-randonneurs. Eén met een kettingspanner en trekkingstuur en de ander met een excentrische trapas en racestuur. De shifter bevindt zich aan het uiteinde van de stuurbocht.

VSF

Het Duitse VSF Fahrradmanufaktur maakt hele strakke trekkingfietsen voor zeer schappelijke prijzen. Hun topmodel, de T-1000 Rohloff, kost slechts €2599,- en dat is gewoon erg scherp voor deze rijk uitgerustte reisfiets! Zo is deze VSF uitgerust met bijna alle ‘must-haves‘, zoals een Rohloff versnellingsnaaf, Magura HS33 remmen, Schwalbe Dureme banden, Tubus dragers, Ergon handvatten, parallellogram zadelpenvering, Son naafdynamo en Edelux koplamp! Voor dat geld krijg je wel een relatief eenvoudig (niet zo stijf) stalen frame, dat dan weer wel…

Multicycle

Het Hollandse Multicycle heeft op het eerste gezicht niet veel aan hun collectie veranderd. Wel is er een 26 inch trekkingfiets voor het zwaardere werk aan toegevoegd.

Waar Multicycle zich in probeert te onderscheiden, is het gebruik van een Scandium-Aluminium-legering, wat een iets lichter frame oplevert met behoud van stijfheid en het rijgedrag van een ‘normaal’ aluminium frame. Volgens Multicycle is een Scandium frame zo’n 30% lichter. Leuk, maar in relatie tot een totaalgewicht van ongeveer 17 kilo en daarbij nog eens 15 á 20 kilo aan bagage, is de gewichtsbesparing van zo’n 500 gram verwaarloosbaar. En met een €200,- hogere prijs ten opzichte van 7005 Aluminium kost je dat €40,- per 100 gram. Voor de grammenjagers onder ons is dat misschien leuk, maar het is veel effectiever en goedkoper om o.a. die verstelbare stuurpen te vervangen door een vast exemplaar en je tassen slim en licht te bepakken. Ach, het is allemaal gerommel in de marge van een verder prima fiets.

En dat gerommel in de marge is nu precies de trend die op de gehele fietsbeurs te zien was. Er is erg veel van hetzelfde te zien, met slechts marginale verschillen op het gebied van afmontage, frameconstructie, design en afwerkingsniveau. Veel onderdelen zijn inmiddels tot de standaard verheven (zie de VSF T-1000) en dan blijft er voor de fabrikanten niet veel ruimte meer over om zich te onderscheiden.

Toch slagen enkele fabrikanten er wel degelijk in om iets geheel nieuws te tonen wat ook daadwerkelijk een verbetering of verfraaïng is ten opzichte van het grote aanbod, maar er zijn ook merken die bij hun poging om zich te onderscheiden de plank volledig misslaan en hun doel voorbij streven. Maar daarover later meer…

4 thoughts on “Bike Motion 2010: Van Herwerden, VSF & Multicycle

  1. Het is goed dat je schrijft dat het om een aluminium legering handelt. En dat het geen stalen frame is. De gewichtsbesparing zou ik niet afzetten tegen het totale gewicht omdat de keuze van het materiaal van het frame wel degelijk van invloed kan zijn. Maar goed, dan moet je ook aantonen dat het rijgedrag verbetert.
    Maar ja deze producent claimt ook dat de geometrie van haar fietsen de beste zou zijn, zonder dit aan te tonen.

  2. Ik ben helaas niet geweest maar lieten ze de VSF T400 XT ook zien ?
    Die heb ik op het oog als volgende fiets. Ik weet dat XT zicht beperkt tot wat schakeldelen maar voor die prijs zou het wel iets bijzonders zijn…..

  3. Prachtig natuurlijk, al dat materiaal. Maar -tig jaar geleden reed ik ook al rond op een mooi en toch simpel fietsje. Kwam ik ook overal. Dus we moeten ook niet te moeilijk doen. Een fiets die lekker zit, draait en remt geeft al veel plezier.

  4. Naar het is wel mooi om te zien wat er allemaal mogelijk is. Iets wat de de reguliere merken toch lastiger vinden. En als je al fietsend rondkijkt dan valt kwaliteit wel op. Maar, ik wil gewoon geen duizenden euro’s besteden aan dit soort fietsen. Nu niet in ieder geval. Ben nog steeds geel tevreden met VSF 400

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *