Les 3: Gebroken spaak vervangen.


Les 3 in zelfredzaamheid: spaken vervangen. Of je wiel nu 32, 36 of 48 spaken heeft (meer spaken per wiel verlaagt wel de spanning op iedere spaak), als er 1 breekt dan rijdt het altijd lastig. Door de slag in je wiel zal de rem aanlopen en doorrijden kan nog meer gebroken spaken opleveren. Direct vervangen dus.

Een gebroken spaak vervangen is niet zo moeilijk, maar wel als deze aan de tandwielzijde zit, want dat vereist gereedschap om de tandwielen te demonteren. Zie onderstaande video van Op Pad Biking, in de categorie “Eric Schuijt legt uit”.

Zelf een spaak vervangen, 2010 from Op Pad/Biking on Vimeo.

Tandkrans-afneem-gereedschap, zoals gebruikt in bovenstaande video, is te groot en te zwaar om op reis mee te nemen. Bijna iedere multitool bevat wel een spaakspanner. Daarom zijn noodspaken een uitkomst. Dit zijn staalkabeltjes met een draadeind aan de ene kant en een haakje in plaats van een kop aan de andere kant. Dankzij het haakje, kan je de spaak inhaken zonder de tandwielen te verwijderen. Deze noodspaken zijn verkrijgbaar in twee lengtes, maar je moet het draadeind vaak nog op maat zagen. Misschien een open deur, maar vergeet niet om dit thuis, voor vertrek, te doen! Er zijn ook kevlar noodspaken verkrijgbaar, zoals deze.

Een noodspaak is ook heel goed zelf te maken. Neem daarvoor een normale spaak, maar dan een stukje langer dan de originele. Knip het kopje eraf en buig het uiteinde met een tangetje verder om tot een haakje. Gebruik een originele spaak ter controle voor de lengte. Het is zo simpel, maar je moet het wel even weten. Bij deze!

Bovenstaande uitleg is niet van toepassing op een fiets met Rohloff Speedhub, want die heeft helemaal geen tandwielcassette!

2 Replies to “Les 3: Gebroken spaak vervangen.”

  1. marc says:

    of je gebruikt de Next Best Thing II (NBTII) om de cassete eraf te halen

  2. Eric Schuijt says:

    Let op dat als je de NBTII gebruikt, dat jouw uitvalpadden sterk moeten zijn (dus niet bij een lichtgewicht fiets gebruiken) en dat je cassette niet te lang geleden gemonteerd moet zijn; anders zit hij dermate vast, dat je hem zelf met de kettingzweep moeilijk los krijgt.

    Mijn advies: Haal voor vertrek even je cassette los, monteer hem met wat montagepasta en dan kun je hem onderweg nog wel met een NBTII los krijgen.

    En je kan natuurlijk altijd nog de FiberFix Spoke gebruiken. Die is ook bruikbaar aan de cassettekant.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *