Het tijdschrift BIKE & Trekking heeft de futuristisch vormgegeven Batavus Venturo aan een test onderworpen en deze online gezet. Bij de eerste aanblik van de €1499,- kostende Venturo had ik zo mijn twijfels… Tijd om mijn mening bij te stellen?

Toen eind 2009 de 2010 collectie van Batavus werd gepresenteerd, moest ik toch even slikken toen ik de futuristische Venturo trekkingfiets voor het eerst zag. Op de foto op de Batavus-site was het tamelijk futuristisch vormgegeven model nog uitgerust met voorvering en schijfremmen. Zoals jullie in mijn aankooptips-artikel hebben kunnen lezen, ben ik voor fietsen in de lagere prijsklasse hier geen voorstander van. Gelukkig werd de voorvork vervangen door een vast exemplaar van staal (lichter, stijver en betrouwbaarder), welke we kennen van de Koga Signature collectie. De speciaal vormgegeven voordrager maakte plaats voor een conventioneel Tubus-exemplaar. De kwetsbare schijfremmen bleven echter en een optie voor andersoortige remmen zoals de robuuste Magura HS33 wordt niet geboden.

Batavus-ontwerper Onno Kramer vertelt:

“Toen we het plan opgevat hebben om weer met een serieuze reisfiets te komen, hebben we goed gekeken naar de concurrentie in dit segment. Daarbij viel meteen op dat er erg veel van hetzelfde verkrijgbaar is.”

Ehm… Zou daar na ruim tweehonderd jaar fiets-evolutie misschien een reden voor zijn? De Batavus-designer vervolgt in onvervalst designers-jargon:

“En omdat wij denken dat men niet op nóg meer van hetzelfde zit te wachten, hebben we ernaar gestreefd binnen het reisfietssegment een nieuwe beleving te bieden en een eigen identiteit te creëren.”

Ik ben het met Onno eens dat niemand op nog meer van hetzelfde zit te wachten, maar het wordt wel steeds lastiger om een eeuwenoud en bijna uitgekristalliseerd concept te vernieuwen en van “een eigen identiteit” te voorzien. Is Batavus hier bezig geweest met vernieuwing omwille van vernieuwing alleen? Is de Venturo het zoveelste “over-designed” lifestyle fietsje? Of is dit designkunstje ook echt een verbetering ten opzichte van andere modellen uit de 1500 Euro klasse?

Nog zo’n typische designer/marketeer-uitspraak:

“De geïntegreerde verlichting speelt hierin een grote rol: naast betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid, was ook hier de vormgeving een speerpunt. Daarbij hebben we ons laten inspireren door technieken uit de auto-industrie.”

Huh? Auto-industrie? Hoe dan? Ik zie gewoon een fiets-koplamp die omhuld is door een kunststof kapje om optisch aan te sluiten bij het speciaal vormgegeven balhoofd. Wat is hier “auto” aan?

Op de vraag waarom er geen velgremmen gemonteerd zijn, antwoordt Onno:

Wij hebben hier bewust voor gekozen, aangezien schijfremmen toch een groot aantal praktische voordelen bieden ten opzichte van velgremmen. Ten eerste de grotere remkracht, wat een veilig gevoel geeft bij fietsen met zware bepakking. Daarnaast is de remkracht beter doseerbaar en werken de remmen ook goed bij nat weer. Ten slotte heb je geen last van het aanlopen van de velg tegen de remblokken in het geval van een slag in het wiel én kunnen de velgen – dragende delen van de fiets! – niet doorslijten.

Dat van die grotere remkracht en doseerbaarheid durf ik te bestrijden. Een groot remvermogen wordt o.a. behaald door een zo groot mogelijke schijf te gebruiken en de grootst mogelijke schijf is nog altijd de velg. De doseerbaarheid zit ‘m vooral in de kwaliteit en de stijfheid van de remhendels, de kabels of de olieleidingen, de remhevels of remcilinders en het soort remblokken.
Dat schijven minder last hebben van oververhitting en vocht en vuil is waar, en dat velgremmen de velgen laten slijten klopt ook. Maar wat Onno niet vermeldt, is dat schijfremmen de spaken veel meer belasten. De kans op spaakbreuk is bij velgremmen vele malen kleiner en het eventueel aanlopen van de velg tegen de remblokken is dan geen probleem, maar juist een signaal! Want schijfremmen of niet, gebroken spaken dienen hoe dan ook direct vervangen te worden, want anders knapt de rest uiteindelijk ook.

De ervaren wereldfietser en verstokt Santos-rijder Elmar van Drunen heeft met de Batavus Venturo gereden en in het artikel van BIKE & Trekking uit ook hij zijn twijfels over de schijfremmen. Verder komt het model er in zijn ogen gewoon goed vanaf.

Lees het hele artikel hier (pdf).

Hoe de wielen en remmen zich op de lange termijn houden, dat zal de toekomst uit moeten wijzen. Nu is mijn vraag aan jullie: wie heeft de Batavus Venturo het afgelopen jaar aangeschaft en hoe zijn jullie ervaringen tot nu toe? Deel je bevindingen met andere lezers in de reacties hieronder.

87 thoughts on “BIKE & Trekking test de futuristische Batavus Venturo.

  1. Een eigen identiteit heeft ‘ie zeker! Echt een “love it or hate it” geval. Yugh, I hate it. 🙂

  2. Mijn design is het ook niet. Een reisfiets moet voor mij in de eerste plaats functioneel zijn. Nu heb ik niet zo heel veel ervaringen met schijfremmen maar weet wel dat die ook kunnen piepen door aanloop….

  3. Wat een ongelooflijk lelijke fiets. Als liefhebber van strak modern design was dat mijn eerste reactie. Als je dan verder gaat kijken blijkt zoals Elmer ook voorzichtig zegt de afmontage ook niet erg bruikbaar, met schijfremmen en 32 spaaks 28 inch wielen. Bovendien is deze fiets bepaald niet goedkoop. Een Fahrradmanufaktur T 400 of Surly Long Haul Trucker is beter voor minder geld. Voor dit geld heb je ook zowat een gelikt maatframe met nette afmontage.
    Wim

  4. The message is in the bottle.
    Deze fiets is wegens de bouw van het frame vernieuwend. Het frame garandeert op korte en lange afstanden minder klachten zoals vermoeidheid. Meerdere zitposities zijn mogelijk en ook daarom is de fiets geschikt voor fietsers die anders dit model niet gekozen zouden hebben. Verder is de kleur een kwestie van smaak.
    Als nieuwkomer is het een geslaagd produkt.

  5. Duidelijk dat Batavus verder wil met het paperclip design zoals de Bub, echter nu komt de clip letterlijk door het frame zetten. Ik vind het design wel wat gewaagd, ‘t is net even anders dan al die anderen.
    De voorvering ken ik natuurlijk al van de Giant Twist, ik rij zelf zonder vering voor omdat ik het idee heb dat je ‘met’ veel meer trillingen heb te verduren. Ik woon in Delft dus de vering kan je mooi in de binnenstad testen.

    Schijfremmen op een dergelijke fiets lijken me wel wat overdreven, je moet als je zwaar beladen bent toch rustig aan zijn met remmen anders vlieg je over je eigen stuur heen, en dat is geen pretje. In dit geval had je ook goed af kunnen zijn met een setje v-brakes wat het geheel iets goedkoper maakt.

  6. Gewaagd en dapper! Zoals ik eens iemand op een beurs hoorde zeggen: “Je moet ervan houden”. Het feit dat Batavus heeft besloten de fiets in ieder geval nog een jaar door te laten lopen en de serie uit te breiden geeft aan dat er wel degelijk mensen zijn die het wel een mooie fiets vinden.

  7. De Batavus Venturo geometrie is verre van revolutionair; er zijn heel veel fietsen waarmee je zowel sportief als ontspannen kan rijden. Bijvoorbeeld Santos, Idworx en Koga hebben zulke modellen.

    Voor kilometervreters lijkt mij dat specificaties weldegelijk van belang zijn. Er wordt ook niet gezegd in het artikel dat de specificaties mager zijn maar dat ze verkeerd gekozen zijn voor lange reizen. Nogal een cruciaal verschil!

    Bij elke confectiefiets geldt dat de geometrie voor iedereen geschikt zou moeten zijn voor een gewenste zithouding. Het alternatief zou namelijk zijn om een frame op maat te laten maken. Aangezien de Venturo een confectiefiets is, is dit dus ook niet onderscheidend voor deze fiets. Waar je de stelling vandaan haalt dat iedereen een andere geometrie moet hebben is mij niet duidelijk. Dat is in deze discussie ook nergens genoemd en zeker niet door mij.
    Voor een vakantiefiets, waar men vaak lange tochten op maakt, is het meer van belang dat men goed zit dan op een normale fiets. Daarom is een verschraling van het aantal framematen naar mijn mening nou niet echt een positief punt.

  8. Ik hoop dat een Venturo-rijder zich meldt, want ik ben benieuwd naar de praktijkervaringen dan naar een theoretisch welles-nietes met een hoop ruis op de lijn. Wie-o-wie rijdt er met dit model rond?

  9. Als je je als fabrikant op de trekkingmarkt gaat begeven, dan moet je er rekening mee houden dat je met een kritische en veeleisende gebruikersgroep te maken krijgt. Als het frame dan inderdaad zo revolutionair en goed blijkt te zijn, zoals hierboven genoemd, dan lijkt het me verstandig dat je de afmontage overeenkomstig en passend bij de eisen van de doelgroep kiest.

    Over de geometrie van de Venturo is mij niets bekend, dus in die discussie kan ik me dan ook niet mengen. De testrijder van Bike en Trekking maakt geen negatieve opmerkingen over de zithouding en het stuurgedrag, dus dat zal wel goed zitten. Vraagtekens blijven er wel bij de onderdelenkeuze. Of we moeten de doelgroep duidelijker specificeren?

  10. Nou Batavus houdt zelf de doelgroepomschrijving ruim. Maar ze schrjven wel dat je een sportieve zithouding kunt aannemen, en dat je tegelijkertijd comfortabel zit ! Als je sportiever zit worden de beenkrachten efficienter omgezet in snelheid. Je kunt de fiets dus gebruiken voor korte én lange afstanden.
    Nee exact, de testrijder maakt geen negatieve opmerkingen over de zithouding en het stuurgedrag. Met andere woorden, het is een juiste keuze geweest.
    Zou de zitbuishoek lager zijn geweest, dan is je rug gebold en wordt je zeker moe op langere afstanden. Zou de zitbuishoek te groot zijn geweest, dan wordt je over het zadel getild. Het bovenlichaam is nu in balans en neigt niet naar achter of voor. Je kunt het stuur loslaten zonder dat er iets vreemds gebeurt.
    De vorige ‘trekkingfiets’ van Batavus, de MPact, had heel andere maten. Je zat er voor ‘geen meter’ op. Een luiere zitbuishoek, een veel te lange bovenbuis, en een te korte stuurbuis. Maar het frame was verder stevig genoeg.

  11. hallo allemaal

    ben wel een beetje laat met reageren maar ik vind dit een lelijke fiets om te zien dat voorop gesteld das mijn persoonlijke mening.
    nu een klein verhaaltje ik heb op veel fietsen gereden in het verleden en ook van allerlei merken van batavus tot intersens een koga en sparta ,pas nog een santos test rit gemaakt en vorige week op een avaghon en het was net of ik thuis kwam bij deze fiets,wat een geweldig fijne zit.(en nee ik krijg geen korting en ik werk er ook niet)
    dus dat zal mijn volgende fiets wel worden denk ik.
    ik denk dat het soms wel even duurt voor je de fiets vind die alle andere fietsen ver achter zich laat en dat is ook persoonlijk.
    dus als je tijd hebt gewoon een test rit maken dan haal je de voor jou mindere fiets er wel uit.
    ik denk als je er mee naar je werk rijd 10 km per dag dat veel fietsen voldoen maar als je er elke dag 100 km mee afwil leggen als je op vakantie bent wil je een fiets die betrouwbaar is en als een verleng stuk van je zelf is.
    en dan heb je niks aan een designkunstje.

    m.vg ej hissink

  12. Interessant betoog over framegeometrie.
    Toch een paar vragen naar aanleiding van wat je schrijft:

    Venturo
    “Deze fiets is wegens de bouw van het frame vernieuwend. Het frame garandeert op korte en lange afstanden minder klachten zoals vermoeidheid.”
    “Meer precies ligt de zitbuishoek hoger dan die van een racefiets en lager dan die van een triatlonfiets. Je rug is in ieder geval ontspannen omdat de stuurgeometrie relaxt is. En dat is uniek voor een Nederlandse reisfiets.”

    “Het bijzonderlijke van de Venturo is dat afgezien van het design dat als eerste van commentaar wordt verzien, de maatvoering van het frame revolutionar genoemd mag worden voor een Nederlandse fiets.”

    “De combinatie van een steile zitbuishoek met een relaxte stuurbuishoek zal toegepast gaan worden op meer (reis)fietsen.”

    Wat bedoel je hier precies mee? Welke zithouding associeer je met ontspannen rug en een relaxte stuurgeometrie? Bedoel je hiermee dat je het liefst rechtop op je vakantiefiets rijd, je wervelkolom niet voorover, maar dichter bovenop het hart van je bracket. En gelijkertijd een korte afstand naar je stuur, een korte bovenbuislengte prefeleert zodat je niet teveel voorover hoeft te zitten? Of suggereer je dat een relaxte stuurbuishoek te maken heeft met een grotere naloop en grotere wielbasis en daardoor een relaxter (stabieler) stuurgedrag?

    Ikzelf (lengte 190, binnenbeenlengte 93, lange benen, kort bovenlichaam, 90kg) rijdt op allerlei fietsen, een oude weduwe fiets, een racefiets (canyon AL), een tijdritfiets (cervelo p2) en een vakantiefiets (idworx off rohler). Vier verschillende fietsen met verschillende karakters (rijgedrag), welke mijns inziens voornamelijk te maken hebben met de wielbasis en de naloop. Ik denk dat de wielbasis+naloop het belangrijkste ingredient is voor een relaxed stuurgedrag (zonder van een optimum te spreken), een gedrag waarbij de fiets alleen maar vooruit wil en je gemakkelijk balans houdt (snelle afdaling, volle bepakking). Een kortere naloop zoals bij een racefiets resulteert in een reactiever stuurgedrag, handig bij criteriums in een peloton en strakke bochten.

    Wat opvalt aan de Idworx en de Cervelo p2 in vergelijking met de Canyon racefiets is het reactieve stuurgedrag van de Canyon en het stabiele stuurgedrag van Idworx en de Cervelo p2. Dat ligt mijns inziens puur aan de wielbasis (icm naloop), die bij de Canyon verreweg het kortst is. Waar ik het met je eens ben is dat de geometrie van een vakantiefiets baat heeft bij een (steile) zitbuishoek van ca 73gr en een iets (luiere) stuurbuishoek (ca 70gr) voor een grotere naloop (en wielbasis).

    Maar zolang er geen geometriegegevens bekend zijn van de Venturo, hoe kun je dan zeggen dat er iets revolutionairs aan de gang is? Ook al zou de geometrie van de Venturo in de buurt komen van de Idworx, dan nog is er niets revolutionairs aan de hand. Voor batavus misschien wel, maar niet voor de vakantiefiets an sich.

    En ja, zou best een racestuur willen hebben op de Idworx, aangezien ik het wel prettig vind om van houding te wisselen tijdens het fietsen, dan even sportief voorover, dan even rechterop, om vervolgens weer in een opzet(lig)stuur te kruipen. Ik geloof niet in je betoog dat er een ideale fietshouding bestaat die geen vermoeidheid oplevert. Juist een statische houding is vermoeiend. Tijdens het fietsen kunnen wisselen van houding is veel belangrijker. Ook het afstellen van je fiets is niet alleen maar afhankelijk van de geometrie van je fiets, het finetunen naar je persoonlijke favoriete houding doe je met lengtes stuurpen, stand van je zadelpen, cranklengtes, zadelhoogte, stuurpenhoogte, etc.
    Mensen die het vermoeiend vinden om meer voorover op hun fiets te zitten, zouden juist dat moeten oefenen middels rugspieroefeningen en buikspieroefeningen. Daar kan geen zogenaamd ideale framegeometrie tegenop. Bovendien als je meer voorover zit, verschuift je lichaamszwaartepunt iets meer naar voren, zit je aerodynamischer en kun je mijns inziens beter je krachten kwijt. Okay, iets meer gewicht op je polsen, maar ook dat gewend na training en meters maken. Het beste advies wat je een beginnend fietser kunt geven is dan ook: ga veel trainen.

    Al met al schrijf je veel over de geometrie van de fiets, maar ik denk niet dat dat het probleem bij deze fiets. Het probleem van de Venturo zit um in de vormgeving (die kennelijk veel mensen niet aanspreekt), de wielen (32spaaks), de bagagedrager (verbonden middels spatbord), de smalle achterbrug en de prijs (te hoog ivg met VSF). Een vakantiefiets moet bij voorbaat duurzaamheid en betrouwbaarheid uitstralen, iets wat meer in de specificaties van de afmontage ligt dan in de geometrie van het frame. Kortom, nog steeds werk aan de winkel voor batavus. En PS, ik vind de vormgeving niet eens zo storend, in het echt ziet ie er wel redelijk mooi uit, maar kopen zal ik um niet ;).

  13. Op de eerste plaats kun je in mijn voorbeeld met racestuur ook bewegen op de fiets. Jij noemt dat van positie veranderen.
    Op de tweede plaats heeft een verandering van de stuurbuishoek of de zitbuishoek een grotere invloed op het stuurgedrag en de zithouding dan dat het invloed zou hebben op de naloop en de wielbasis. De verandering op het stuurgedrag is zo groot dat het feitelijk het rijgedrag van de hele fiets bepaald.
    Op de derde plaats is het niet het doel geweest om rechter op de fiets te gaan zitten, maar het effect bij een steilere zitbuishoek is wel zo dat je meer gaat zitten zoals je loopt, dus onder- en bovenlichaam in één lijn.
    Het ‘nadeel’ van een racefiets is dat je rug gebogen is als je bovenlichaam voorover hangt. Als het stuur minder ‘nerveus’ is rust je minder op je polsen, en je gebogen rug zal zich kunnen ontspannen. En voila, dan heb je de geometrie van een (vakantie)fiets.
    Het ontspannen en gestrekt op een fiets zitten zijn dus twee verschillende zaken, en je kunt hier niet eenvoudig een bovenbuis- of stuurpenlengte aan hangen.
    Batavus zet deze fiets in de markt met een naam. En die naam is niet vakantiefiets.
    Ze zetten deze fiets ook niet in de markt met een uitleg over de geometrie, maar zeggen gewoon dat hij prettiger zit en rijdt.
    Wat revolutionair is dat ik een andere kijk geef op hoe je op een fiets hoort te zitten, en dat deze zithouding algemeen toepasbaar is.

  14. @ Schlauch: Batavus zet deze fiets weldegelijk in de markt als vakantiefiets, zoals Onno Kramer in het artikel zelf zegt: “Toen we het plan opgevat hebben om weer met een serieuze reisfiets te komen,…”

    En Batavus zegt op haar eigen website: “Voor de extreme fietser is deze trekkingfiets perfect!”

    Of alles wat je zegt over de geometrie nu wel of niet klopt, ik zou dit niet revolutionair noemen. Wel evolutionair.

    Kunnen we de geometrie-discussie aub voortzetten wanneer er cijfertjes bekend zijn? Want dat Batavus zelf zegt dat hij prettiger zit en rijdt betekent helemaal niks voor mij. Ze noemen deze fiets tenslotte ook “perfect”, wat hij absoluut niet is. Afijn, het wachten is nog steeds op de ervaringen van Venturo-eigenaren!

  15. Ten eerste vind ik het een interessante discussie die je aansnijdt hoor, dus lof daarvoor. En ik vind ook dat een frame hoort aan te sluiten op een voor jou geschikte houding en niet andersom.

    Maar de afstand van je bekken tot de pedalen, de hoek van je bekken tot aan het bracket, de wielbasis, de naloop, de lengte van de bovenbuis, de lengte van je stuurpen, de hoogte van je zadel ten opzichte van je stuur, alles heeft een cijfertje, en alles heeft zijn eigen ideaal.

    Om een voorzet te geven:
    Je stelt je dus de steile zithoek voor van bijvoorbeeld mijn cervelo p2 (zitbuishoek tussen de 75-78gr, dus steiler dan een racefiets (73gr). Dat betekent dus dat je met je bekken (en dus ook lichaamszwaartepunt bij rechte rug) meer boven het bracket komt te zitten. Vervolgens zeg je (als ik het goed interpreteer althans) dat een luiere stuurgeometrie (wat dus betekent een luie hoek van de balhoofdbuis, laten we zeggen 69-70gr in plaats van de 74gr van een racefiets) niets met een gestrekte voorover houding te maken heeft….. Nee, dat klopt, dat zeg ik ook niet, maar ik zeg wel dat een relaxte stuurhouding te maken heeft met de wielbasis en naloop (zoals bij de idworx off rohler of de cervelo p2).

    Als ik je zo hoor dan zou voor jou de ideale vakantiefiets een cervelo p2 zijn met in plaats van een ligstuur een gewoon atb-stuur (evt. racestuur met/of opzet-ligstuur)….. kortom de geometrie van de idworx (of santos, koga-signature, vsf, velotraum, surly, tout-terrain, etc)

    Het wordt denk ik tijd voor batavus of voor jou om de ideale fietshouding (en dus framegeometrie) eens met cijfers te onderbouwen (geef eens ideale maten voor een mt 58/60 vakantiefiets, wielbasis, naloop, lengte achterbrug, hoek zitbuis, hoek balhoofdbuis, lengte bovenbuis, etc). Ik denk namelijk dat er niets revolutionairs aan de venturo, maar misschien wel aan de door jou voorgestelde fietshouding (hoewel ik denk dat die gewoon aansluit bij de geometrie van eerder genoemde merken, en dus ook niets revolutionairs ben ik bang).

    Maar je schreef toch echt over de venturo dat die een revolutionaire maatvoering van het frame heeft. Dus hoe kun je dat nou zeggen als je geen gegevens over de framegeometrie geeft, hetzij van de venturo, hetzij van de door jou geclaimde ideale fietshouding? Of heb je die wel?

    Kortom ik probeer mee te gaan in je betoog, maar kan hem (nog) niet navertellen.

    Resteert de relatief magere specificaties van de venturo op gebied van duurzaamheid en betrouwbaarheid……

  16. Een trekkingfiets is geen reisfiets.
    In het artikel van Bike & Trekking staat de geometrie van de Venturo. Er wordt ook expliciet verwezen naar de zitbuishoek en de stuureigenschappen. Dit idee is van mij ontframed.
    Op dit moment worden er helaas reisfietsen verkocht met een racestuur waarvan de zitbuishoek er een is van een stadsfiets.
    Dát zijn fietsen waarop je vaak van positie moet wisselen omdat de maten niet kloppen.

  17. Ehm… wat is het verschil dan tussen een trekkingfiets en een reisfiets? Voor mij is dat toch echt hetzelfde. Tassen eraan hangen en meerdere dagen fietsen noem ik trekken of reizen. Vanavond eet ik piepers of worden het toch aardappels?

    Is dat geometrie-idee echt origineel van jou, Schlauch? Dan zal je wel heel erg oud zijn! Meer dan honderd jaar geleden werd dit ook al toegepast.

  18. Het verschil met vroeger en nu is dat als je sportief en ontspannen wilt fietsen en zitten, je kunt volstaan met één maat voor de hoeken. Dit betekent dat er minder frames met afwijkende geometrien gemaakt hoeven te worden, en dat binnen één model de hoeken hetzelfde kunnen zijn.
    Voor zover er afwijken zijn in de verhoudingen tussen boven- en onderbeenlengte, kun je ook dan het uitgangspunt kiezen van sportief en ontspannen rijden, en niet in eerste instantie uitgaan van de maten de de berijder.
    Als je een fiets hebt met een zitbuishoek lager dan 73.5 graden, kun je niet stellen dat het een ‘sportieve’ fiets is.
    Mijn idee zal door meerdere producenten toegepast gaan worden. Dat doen ze nu al.

  19. @ Schlauch: je bent nu wel heel duidelijk “jouw” idee aan het claimen en je eer aan het proberen te halen. Het begint vervelend te worden. Als het daadwerkelijk “jouw” idee is, dan had je er patent op aan moeten vragen. Buishoeken zijn niet te patenteren, dus wat valt er nu te claimen? Daarnaast, een goed idee heb je nooit alleen en succes heeft vele vaders. Be a man, step forward en claim je “kindje” met voor- en achternaam en dan gaan we je allemaal eren voor je geniale idee!

  20. @Schlauch
    Je gebruikt veel grote woorden, en van enige bescheidenheid lijkt geen sprake. Dus wees niet verwonderd dat je de wind tegen krijgt, zeker als dat gebeurt op het anonieme internet. Ikzelf vertrouw sommige van je uitspraken ook niet, soms ietwat ongenuanceerd, onjuist, uit de hoogte en zonder statistische feiten maar wel met veel aannames op het dogmatische af, waardoor je je stellingen niet lijkt te onderbouwen. Het lijkt in de woorden die je schrijft er soms op alsof je een opoe-stadsfiets, met een zitbuishoek van 65gr vergelijkt met deze venturo die in maat 50 een zitbuishoek heeft van 74gr.. Dat lijkt inderdaad op een revolutie, maar het is onwaarschijnlijk dat je zo’n domme vergelijking maakt, dus ga ik er maar vanuit dat daar de revolutie niet in zit.

    Je schreef eerder dat de veelbesproken Surly Long Haul Trucker iets is voor kletsmajoren die graag een zondagsritje maken, maar dat het zeker geen fiets is die je zou aanbevelen voor een beginnende langeafstandsfietser. Maar kijk je naar de Surly LHT in maat 50 dan zie je dat de Batavus Venturo practisch een geometrische kopie is van de Surly met dien verstande dat de bovenbuis van de Surly 35mm korter is en dus ook de wielbasis ietwat korter is: 1108mm voor de Venturo en 1047 voor de Surly….. . Maar door die kortere bovenbuis wel geschikter voor een racestuur….., terwijl jij daarover schrijft dat deze fiets niets met een racefiets te maken heeft, alsof je dus op een reisfiets niet een racestuur kunt monteren. Een opmerking van niets, aangezien iedereen wel weet dat een racestuur nog geen racefiets maakt. Daarom kun je nog wel een racestuur monteren (graag zelfs), opdat je eens van positie, althans de hoek van je rug, kunt wisselen (en zo sportief en comfortabel kunt afwisselen). Door zo af te geven op een racestuur bij de Surly, en er nota bene vervolgens op te wijzen dat je ook een racestuur kunt monteren op de Venturo, maak je je mijns inziens erg ongeloofwaardig in je kritiek op de Surly. Het lijkt me bovendien nogal bewerkelijk om een racestuur te monteren op de Venturo (hydraulische leidingen remschijven, opnieuw monteren van een schakelkabelset, etc). Ik snap je kritiek ook niet op de T400 die qua geometrie ook niet revolutionair afwijkt van de Venturo. Verder valt me op dat de Venturo qua geometrie bijna een exacte kopie is van de Idworx Easy Rohler. Kan me niet anders dan afvragen van wie jij deze geometrie hebt “ontframed”, van Gerrit Gaastra himself?

    Dan even over het sportief toch comfortabel kunnen fietsen op de Venturo. Kenmerk van een tijdritfiets tov een racefiets is de steile zitbuis en de iets langere wielbasis/naloop. Zo kom je meer boven het bracket te zitten en door een luiere balhoofdhoek te kiezen, fiets je wat stabieler terwijl je wel sterk voorover zit. De rug is zo horizontaal mogelijk, dus de balhoofdlengte is klein om zo diep mogelijk te zitten. Heb je een kort bovenlichaam of wil je in ligpositie een ellebooghoek van 80-90gr, dan kun je een kortere stuurpen monteren. Ga je naar het andere uiterste van het spectrum een zogenaamd comfortabele opoefiets met een zitbuishoek van 65gr, dan kun je bijna stellen dat naarmate de “sportiviteit” toeneemt, je de druk op de pedalen maximaliseert, dat je dan het heupbekken in de richting van de klok (met het bracket als middelpunt) laat meedraaien. De UCI hanteert een maximum van 5cm tussen voorkant zadel en hart bracket…., vandaar dat zitbuishoek bij tijdritfietsenover het algemeen stopt bij 78gr. Een racefiets heeft een iets minder steile zitbuishoek (73,5 bij maat 58) en een reisfiets over het algemeen weer een graadje minder steil, 72,5 bij maat 58.

    Maar sportief en toch comfortabel fietsen…….., tja, bij welke hoek bevindt zich een optimum, waarom voor 74gr kiezen en niet voor 78gr als het begrip comfortabel niet meer betekent dan rechtop kunnen zitten op een fiets met een lange wielbasis en naloop? Als sportief fietsen begint bij een zitbuishoek van 74gr en comfortabel fietsen eindigt bij balhoofdhoek van 70gr…….. tja, dan zie je dingen toch echt zwart-wit binnen beperkte marges. Mijn ervaring is namelijk dat je bij een zitbuishoek van 72,5gr en een balhoofdhoek van 73gr in combinatie met een ligstuur, ook prima comfortabel en sportief kunt fietsen, dus snap gewoon niet zoveel van je betoog over de revolutionaire wonder-geometrie van de Venturo. Misschien kun je dus nog iets uitleggen over jouw revolutionaire zienswijze op de meest optimale ergonomische verhouding tussen zitbuishoek en balhoofdhoek voor een sportieve tourfietser? Alsof er maar 1 ideale fietspositie is voor een fietsreiziger. Om een voorzet te geven: een eenwieler heeft een zitbuishoek van 90graden, misschien is dat wel de optimale hoek om te fietsen zoals je loopt, aldus jouw revolutionaire theorie.

    Terug naar de Venturo en de concurrentie….. Voor de kleine maat 50 een Venturo-zitbuishoek hanteren van 74gr zie je dus ook wel bij andere merken. Wat de geometrie van de Venturo is bij de grotere maat 55 is alsnog (voor mij althans) een vraagteken, maar laat dat eens 73.5gr zijn of 73gr, dan is dat nog steeds niet een revolutie te noemen ten opzichte van de VSF T400, de Surly, of de Idworx. De verschillen met de hier genoemde fietsen zijn simpelweg te marginaal. Ben benieuwd met welke fietsen jij de Venturo vergelijkt om van een revolutie te spreken, en kom dus aub niet aan met het voorbeeld van een opoefiets, want dat zou toch wel heel ontluisterend zijn.

    Moet wel eerlijk zeggen dat de Venturo, nu ik enkele geometrie-gegevens heb gezien en het artikel eens goed heb doorgelezen, me wel meer aanspreekt. Denk dat het een heel prettig fietsend frame is (lange wielbasis, lange naloop, torsiestijf door die extra klodder aluminium bij het balhoofd en de verdubbeling van de doorlopende bovenbuis tpv de zitbuis) met leuke details, zoals de kabels die beschermd door het frame lopen, de optisch geintegreerde koplamp, de nokjes op de bovenbuis voor de pomp, etc. Vraag ik me eigenlijk alleen nog af waarom ze niet voor balloonbanden hebben gekozen (passen er uberhaupt Big Apples in, wat is de breedte van de achterbrug?), en waarom ze de bevestiging van de bagagedrager afhankelijk maken van het achterspatbord. Het oogt niet echt degelijk….. voor een trekkingfiets of een reisfiets, of wat het verschil daartussen dan ook moge zijn.

  21. pffffffffff wat een blabla ik ga er op zitten en als hij fijn zit ga ik ontspannen fietsen moeten jullie ook eens doen.

  22. Wat Batavus heeft gedaan bij het ontwerp van de fiets is rekening houden met drie zaken die voorheen niet afzonderlijk benaderd werden, namelijk :
    a) De soort fiets (race of anderszins),
    b) de maatvoering,
    c) en tot slot de zithouding.
    Voorheen werd aangenomen dat de soort fiets en de zithouding tot hetzelfde ontwerp leidden. Met mijn idee wordt de zithouding op de fiets geoptimaliseerd.

    Wat Batavus óók heeft gedaan is het optimaliseren van de stabiliteit van de fiets. Dat betekent dat de geringe verschillen in maatvoering, je moet dan inderdaad bijvoorbeeld denken aan een halve graad meer of minder, zodanig berekend zijn, dat die kleine verschillen geen invloed meer hebben op het rijgedrag van de fiets.

    Als je vraag naar het verschil in trekkingfiets of reisfiets, dan is dat een vraag die in eerste instantie door de maker van de fiets beoordeeld dient te worden.
    Maar feitelijk betekent het dat niet duidelijk gemaakt wordt wat de verschillen tussen de fietsen zijn en kom je tot verwarrende betogen zoals hierboven, die evengoed afkomstig zouden kunnen zijn uit de markt of van een lezing van een fietsbeurs.
    Batavus heeft de nuances in deze verschillen met deze fiets verduidelijkt.

    Bij het gebruik van een steile zitbuishoek kun je rechtop fietsen, en sportief.
    Bij het gebruik van een zitbuishoek van ongeveer 72,5 graden of minder kun je rechtop fietsen maar niet sportief.
    Dit zijn dus algemene regels en er zullen best wel fietsers zijn die het anders wensen.
    Maar dit betekent wel dat te verwachten valt dat er minder fietsen gemaakt zullen gaan worden met een zitbuishoek die tussen genoemde waarden ligt.

  23. En dan komt er een klant bij een fietsenmaker voor een uitgebreide meting. Maten worden opgenomen, gewenste zithouding wordt bepaald, de computer gaat aan het rekenen en de positie van de persoonsgebonden driehoek pedalen-zadel-stuur wordt op de fiets toegepast. Vervolgens worden het zadel en het stuur op gevoel een stukje verschoven en gekanteld… Net zolang tot het goed zit. Niemand die dan naar de exacte zadelbuishoek kijkt, hoor.

    Wat nou, zadelbuis met een graad meer of minder? En halve graden? Waar hebben we het over? Zolang een zadel vijf centimeter kan schuiven en er zadelpennen op de markt zijn met o tot 2,5 cm offset maakt niemand zich in de praktijk druk om “de ideale hoek”, want daar voel je tijdens het rijden niets van.

    En nu genoeg gekletst over de geometrie. Ik sluit me aan bij Evert Jan die zei: “pffffffffff wat een blabla ik ga er op zitten en als hij fijn zit ga ik ontspannen fietsen moeten jullie ook eens doen.”

  24. Je verstoord de gewichtsverdeling op de fiets.
    Hoeveel gewicht moet je toevoegen aan een het wiel van een auto om hem weer in balans te krijgen ?

  25. Gewichtsverdeling over twee fietswielen is geenszins te vergelijken met het uitbalanceren van 1 autowiel. Hele andere mechanica.

    Een achtervork van 1 centimeter langer of korter, stuur iets hoger, lager of verder weg, wel of geen stuurtas, 1 bidon of twee bidons, wel of geen naafdynamo, een regenjasje en een broodtrommel onder je snelbinders, een strak buikje of een gezellige bierbuik… Dit zijn allemaal gewichtige zaken die fietsend Nederland volledig uit balans brengen! Help!

    Schlauch, discussie gesloten. Ga maar lekker ontspannen fietsen.

  26. en dan zingen we dit liedje

    Op fietse

    ‘k trap de fietse deur ‘t buulzand hen
    op ‘n zandpad tussen Slien en Erm
    en as ik dalijk eben in Diphoorn ben
    dan fiets ik deur
    langs Ermerzand goa’k op Veenoord an
    Neij Amsterdam en dan langs ‘t Dommerskanaal
    en as ik dan de kassen zie dan fiets ik deur
    want ik wul aal wieder ik wul alles zien
    de leste mooie dag van ‘t joar misschien
    alhoewel ‘t met de winterdag ok donders mooi kan wezen
    ik wul aal wieder deur noar Weiteveen
    want achter op ‘t veld daor ma ‘k graag wezen
    a’k hier zo fietse en ‘t weijt nie slim
    dan giet ‘t haost vanzölf
    wie döt mij wat, wie döt mij wat
    wie döt mij wat vandage ‘k
    heb de banden vol met wind
    nee ik heb ja niks te klagen
    wie döt mij wat, wie döt mij wat
    wie döt mij wat vandage
    ‘k zol haost zeggen, jao het mag wel zo
    trap de fietse deur ‘t buulzand hen
    op ‘n zandpad langs de Duutse grens
    ik denk da’k dalijk even kieken gao in’t buutenland
    de gruppe over, op naor Schöningsdorf
    ik stao eben te kieken bij’n iemenkörf
    en ik stao hier even te denken wat za’k nou doen
    links of recht deur
    want ik wul aal wieder nog naor Hebelmeer
    ‘n kaorte he’k nie neudig want ik ken ‘t hier
    want a’k daor dalijk over ‘n slootie gao
    dan ben’k weer terug in Nederland
    ik wul aal weer wieder nog naor Barger-Compas
    naor Klazienaveen-Noord en ‘t Oostersebos
    a’k hier zo fietse en ‘t weijt nie slim
    dan giet ‘t haost vanzölf
    ‘k gao nou over Barger-Oosterveld
    over ‘t schoelpattie kort daor bij de Honeywell
    en dan recht deur tot de brugge van Oranjedorp
    ‘n stukkie Bladderswieke en dan de Herendiek
    en a’k pastoorse bos en de toren zie
    dan fiets ik deur want ‘t weijt nie slim
    ‘t giet vandaag vanzölf

    skik

    http://www.youtube.com/watch?v=6Bsk3oNzb3Q

    hoezo ideale zit positie

  27. Ik vind het jammer dat ik direkt, dan wel indirekt, gekoppeld wordt aan het onderwerp nádat het is afgesloten.

    mod-edit: opmerking verwijderd, want we hebben het hier niet over de Surley.

  28. Nee, die laat ik staan, want anders trek ik de hele discussie uit z’n verband.
    Zoals ik eerder al zei: What’s been said cannot be unsaid.

  29. Deelnemers gebruiken deze draad als persoonlijke aanklacht tegen mij.
    Als je het niet eens met me bent over mijn argumentatie dan moet je dat zeggen.
    Je kunt me niet het woord ontnemen als ik gespreksstof lever over fietsen.
    Dus ik verzoek je nogmaals beleefd mijn bijdragen van je webpagina te verwijderen.
    Want ik concludeer dat je niet in bent voor vernieuwing aan fietsen.

  30. @Schlauch: interessante conclusie. 😉

    Ik ontneem je het woord niet, ik verwijder alleen off-topic onderwerpen om te voorkomen dat we weer afdwalen, want we hebben het hier over de Batavus Venturo. En als je zo graag ‘jouw’ vernieuwingen in de fietsindustrie wil zien, dan moet je fietsontwerper worden en je tijd niet teveel verdoen met oeverloze discussies op fietsweblogs en daarbij links of rechtsom je gelijk proberen te halen. Gelijk moet je krijgen, namelijk.

    Dat mensen hier rottig op je reageren ligt niet aan het onderwerp, maar aan je manier van schrijven en reageren. Dat noodzaakt mij tot strakker modereren. Maar je hoeft hier niet te reageren, als het je niet zint, hoor.

    Weer terug on-topic. Het wachten is nog altijd op ervaringen van Batavus Venturo eigenaren.

  31. Hallo,
    Ik zag net op marktplaats een advertentie van deze batavus venturo
    bij http://www.bemibikes.nl met 300 euro korting + gratis kofferset twv 269,- euro
    misschien helpt dit jullie over de drempel heen.
    ik ga hem in elk geval bekijken !

    vriendelijke groeten danny bakker

  32. Ha Danny, heel mooi, ga maar eens praten en kijken, maar vergeet vooral niet te rijden!
    Mocht je hem uiteindelijk kopen, dan zijn we erg benieuwd naar je ervaringen.

  33. Hallo allemaal, Zins September 2010 heb ik de fiets Batavus Venturo aan geschaft en heb er nu bijna 2000 km er mee gefietst. Ik ben vol lof over de fiets en dik tevreden. ik leg er iedere dag bijna 50 km op na mij werk, dat is bij na 1000 km in de maand . ik las op het internet de verhalen over de fiets Venturo in werd niet blij van al dat geneuzel en doom gelul over de mooie fiets. Ik vent de fiets mooi strak reden de banden lijken wat dik maar ze lollen licht en een goed grip op schelpenpad, sneeuw, modder wegen en asfalt wegen, de riemschijven houden het goed bij regen, sneeuw en vorst beneden de 10 graden een dikke plus, de ketting en tandwielen geven geen problemen en het schakelt prima bij al dat natte geit bij de weg. ik heb de af gelopen jaren verschillende merk fietsen gehad, in kan me nu niet voor stellen dat de fiets Venturo slecht uit zal vallen .

    groetjes Pieter.

  34. Tranen in de ogen….Ik ga deze week een BatavusVenturo Extreme kopen. Ik heb nergens een zo complete fiets gezien voor die prijs. Helemaal Deore XT afgemonteerd. En keurig afgewerkt. Het frame is stijf en schakelt stil en soepel.Wat betreft de schijfremmen en de wielmaat, in europa ( mijn reisomgeving ) is alles te bestellen. Het enige minpuntje wat ik laat veranderen is de lange zijstandaard.( komt een dubbele voor in de plaats)
    Ik zal mijn bevindingen hier zo af en toe plaatsen.

    Groeten,

    Simon .

  35. Wat een blabla allemaal, zonder er op te fietsen kan zulk comentaar zo de prullebak in.
    Ja ik heb een Venturo GranPrix, een fijne fiets die goed is afgemonteerd. Door zijn stijve frame kan ik hiemee makelijk en snel bochtenwerk mee doen. Ik rij deze fiets bijna dagelijks naar het werk en hij bevalt mij erg goed (ik hou van stijve frames).
    Wat het uiterlijk betreft…. dit stoort mij totaal niet…. je moet er op fietsen.
    Voor dit geld een absoluut goede fiets!

  36. Ik heb de fiets nu een week in bezit en hij bevalt tot nu toe erg goed. Ik heb geen geluiden gehoord van de schijfremmen die aan lopen. Maar in de regen is dat ook minder hoorbaar. Volgende week zal ik mijn eerste echte kilometers rijden en dan wat meer informatie kunnen verschaffen.

  37. Ik kom van een oude, nog stalen, Medeo van Gazelle waarmee ik nogal wat landen in Europa heb gezien maaar daarmee heb ik wel meteen wellicht de kern te pakken van de wijze waarop ik deze discussie wil zien. Afhankelijk van het doel waarvoor je de fiets gaat gebruiken zijn eisen wel of niet van toepassing. Daarom zijn er zoveel merken en zoveel smaken. Ik vond de Santos 26″meer het gevoel geven van een “vrachtfiets” dan de VSF T400 waarmee ik gewoon ook wil gaan pendelen woon-werk. Zal die graad meer of minder in de praktijk van alledag en bij de gemiddelde fietser van alle dag zoveel verschil maken…. ?

  38. Weet jij hoe stevig de achterbagagedrager-constructie is? De drager zit aan het spatbord vast. Is daar al een langeduurtest meegedaan, volgehangen met bagage? En vanwaar deze oplossing? Is dat om esthetische redenen gedaan, net als die koplamp-geintegreerde bobbel bij het balhoofd? Of is die klomp aluminium en de spatbord-oplossing bedoeld voor extra framestijfheid?

  39. @S.IJff: Ik kijk uit naar je bevindingen! Ik ben vooral benieuwd naar hoe dit model zich gedraagt met bepakking. Het is nog te vroeg om iets te kunnen zeggen over de duurzaamheid van de Venturo, maar wanneer iemand hier iets zinnigs over te vertellen heeft, dan hoor ik dat graag!

  40. Wat wil je nog meer?
    – Duurzaamheid (over een paar jaar nog steeds goed schakelen, sturen en remmen)
    – Weinig onderhoud
    – Lage onderhoudskosten

  41. Goeie morgen,

    Ik heb die Batavus venturo 11 versnellingen. gekocht bij Vos in Zwanenburg. Ik ben behoorlijk ziek en heb de fiets electrisch laten maken..Geweldig. Deze fiest, electrisch zo stabiel. Dat werkt.
    Maar, nu is de achterrem stuk. Hij doet helemaal niks. Ik knijp de hendel in en geen enkele druk.
    Vos wil hem niet maken, omdat de fiets niet meer orginneel is.
    Een voorwaarde voor hun. En ik twijfel of ze het wel kunnen.

    Ik ben langs wel 8 fietsenmakers gewesst en ze komen er niet uit.
    Ze kunnen de rem niet maken.
    Dus ik ben op zoek naar een fietsen maker in de buurt van Haarlem, die het wel aandurft..

    Wie kent de vakman, die dit kan.

    Voor mijn part zet ie er goeie andere remmen op. Want voor zitten nu remmen op de velg en die zijn prima,

    Alvast bedankt Wiel

  42. Wiel, is de achterrem aangepast bij het ‘electrificeren’ van de fiets? En wie heeft die ombouw gedaan?

    Ik denk als eerste aan lucht in de leidingen. Dat moet voor geen enkele fietsenmaker een probleem zijn. Of er zit een lek… maar ook dat is te controleren en te repareren.

    Je zegt dat er voor een velgrem gemonteerd is. Is er dan ook een ander voorwiel in gekomen? Ik hoop het, want de Venturo heeft standaard velgen die alleen geschikt zijn voor schijfremmen.

  43. Wat je ook eerst even kan proberen: haal het achterwiel eruit en duw met een schroevendraaier de remblokken zo ver mogelijk uit elkaar, terug in de behuizing. Wiel terug plaatsen en daarna een aantal keren in de remhendel knijpen om druk op te bouwen. Misschien dat dat helpt.

    Probeer het anders eens bij een winkel die echt gespecialiseerd is in mountainbikes. Die zal vast wel voldoende ervaring met schijfremmen hebben.

    Overstappen naar velgremmen op het achterwiel is helaas niet mogelijk, want daarvoor ontbreken de nokken op de achtervork.

  44. Ben met deze fiets van Haarlem naar Athene gefietst met volle bepakking, heb geen verstand van frame-maten of andere technische zaken, maar ik heb nog nooit zo’n heerlijke tourfiets gehad. Remt prima, schakelt soepel en rijdt als een zonnetje.
    Had mijn twijfels over de montage van de bagagedrager achter, maar ook deze heeft het – dankzij de versteviging onder het spatbord – goed gehouden.(de versteviging hoeft het bagagerek alleen maar in de juiste stand te houden, er komen geen grote krachten op)
    Over de vormgeving hoor ik op deze site verschillende geluiden en dat is in ieder geval een teken dat de fiets geen saaie grijze doorsnee-fiets is.
    Ook de constructie van de tassen-houder voor vind ik briljant. Door de schijfremmen, is de plek waar normaal de velgremmen zitten gebruikt om het geheel zodanig te monteren dat het los-trillen van de low-riders niet meer voor kan komen hetgeen bij mijn vorige fietsen en die van mijn fietsmaat nog wel eens gebeurde.
    Samengevat: een heerlijke fiets.(ook een lekker stuurtje trouwens)

  45. Leon, belangrijk is, dat je prettig op je fiets zit en als de fiets dan ook nog aan al je verwachtingen voldoet, is dat een win/win situatie.
    Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat de inbusboutjes waar de lowrider mee aan het frame is vastgezet, kunnen los trillen. Dit kun je eenvoudig oplossen door een iets langer inbusboutje te nemen en deze met een borgmoertje vastzetten. Zowel bij mijn lowrider als bij mijn achterdrager heb ik dit gedaan en nooit geen problemen gehad.
    Leuk te horen dat je fiets goed bevalt (mag ook wel eens gezegd worden!)
    Groet
    Frits

  46. @ Leon: Bedankt voor je reactie. Goed om te lezen! Hou ons op de hoogte van hoe de fiets zich houdt en hoe hij jou blijft bevallen!

  47. Alle reacties lezende, begon ik me verantwoordelijk te voelen om tevens een reactie achter te laten. Samen met mijn vriendin ben ik begonnen aan een fietstocht naar Japan op deze Batavus Venturo, ik typ mijn reactie dan ook vanuit Yerevan, Armenie. We zijn begonnen in Rotterdam; 5423km verder heb ik niks negatiefs te melden over zowel de fiets -als zijn onderdelen.
    Als het klimaat/terrein het toelaat fietsen we gemiddeld 60- tot 110km per dag.
    De fiets doet wat we willen en dat is tot nu toe goed afgelopen; we hebben enkel de ketting een aantal oliebeurten gegeven en de modder van onze fietsen af ‘gewassen’. De fietsen zijn zwaar beladen(ong. 35kg per fiets aan bagage), maar zelfs met de fabrieksonderdelen piepen en/of klagen de fietsen niet.
    We hebben nog geen lichamelijke klachten gehad, geen slag in een van onze wielen, geen lekke band(na meer dan 700km op onverhard wegdek te hebben gefietst met brandende polsen), de remmen doen het nog steeds en piepen niet; en er zit na al deze kilometers nog genoeg remkool aan voor tot aan Tadjikistan- of misschien zelfs China.

    Ik las veel reacties over het uiterlijk van de fiets(zelf vinden we de fiets best aardig); voor ons was het belangrijker ofdat deze fiets ons van A(Rotterdam) naar B(Tokyo) kon brengen zonder teveel gedoe.
    Na veel gevraag, geslijm, ‘gelees’ en getwijfel besloten we deze fietsen te kopen(we konden ze thuisgeleverd krijgen voor 1.000euro stuk). We waren blij met de fietsen en zijn er nog steeds blij mee.
    Ik maak me wel zorgen over hetgeen ik hier allemaal lees over schijfremmen, spaken, 28 inch, alle frame maten waar ik nog steeds niets van snap.

    We zijn zelf onervaren ‘wereldfietsers'(we zijn 3 maanden voor vertrek op het idee gekomen), maar we vellen ons oordeel na een rit van 5423km(niet na het zien van een afbeelding of een testritje). Het zijn prima fietsen, natuurlijk zijn er betere, maar als we ermee aankomen in Japan zonder al te veel problemen zijn we gelukkig; we houden jullie op de hoogte als de fietsen(of wij) het begeven.

    Cheers!
    Cherwin, 23jaar
    Sjakoera, 21jaar

  48. Cherwin en Sjakoera, kijk hier hebben wij wat aan, de praktijk en wat blijkt de fietsen functioneren goed.
    Ik vind het wel knap dat jullie zo’n tocht ondernemen temeer daar jullie aangeven onervaren wereldfietsers te zijn, echter voor mij zijn jullie al ervaren wereldfietsers als je zo’n wereldreis maakt!!!
    Genieten, heel veel plezier en succes met de reis.
    Groet,
    Frits

  49. Na bijna 80 reacties te hebben doorgeworsteld die hoofdzakelijk gingen over zithoek, geometrie en andere dingen die niet eens direct over de Venturo gingen heb ik 2 reacties gelezen van Leon, Cherwin en Sjakoera.
    Deze 2 reacties zeggen mij meer over de kwaliteit van de Venturo dan al dat voorgaand geneuzel en smaakverschillen.
    Dit zijn prachtige praktijkvoorbeelden die mij dan ook hebben doen besluiten om een Venturo aan te schaffen.
    Cherwin en Sjakoera voor mij zijn jullie wereldfietsers!!!!!!

  50. @ Co: ik heb zojuist een dertigtal niet ter zake doende reacties opgeruimd om de discussie een beetje helder te houden en de aandacht op de Venturo gevestigd te houden. Laat de vele ervaringsdeskundigen het woord maar voeren, want daar hebben we allemaal wat aan. Ik ben benieuwd!

  51. Ik ben (nog) geen ervaringsdeskundige maar ik wil in de nabije toekomst mijn ervaringen met en over de Venturo gaan melden.

  52. Ik ben iemand die wél voor het ontwerp is gevallen. I’m in love!

    Ik houd van een beetje gewaagd (ookal is mijn stadsfiets een über traditionele Gazelle Impala). Bij toeval ben ik hier uitgekomen en hij komt definitief op mijn ‘short list’, hij lijkt voor mij de ideale fiets op papier. Nu nog kijken of ik er een kan vinden voor ong. 1000 euro…. Tips zijn welkom 🙂

  53. Hallo Dirkjan, het vinden van de Venturo kan lastig zijn.
    Ondanks dat Batavus er nog vrolijk mee adverteert is de fiets landelijk vrijwel uitverkocht.
    Bij Batavus staat hij op dit moment ook niet op de band dus wordt het zoeken.
    Tip, mijn fietsenmaker waar ik de fiets had besteld schakelde een landelijk netwerk in om te kijken of er nog ergens bij zijn collega’s een in de showroom of magazijn stond.
    Verder heeft Batavus zelf ook helpen meezoeken en er uiteindelijk een getraceerd (framemaat 61).
    Als je geen inruilfiets hebt denk ik dat het geen probleem hoeft te zijn om de fiets rond de €1000,- te kopen.

  54. Ik denk dat €1000,- lastig gaat worden als de dealer de fiets elders vandaan moet halen. De ene dealer verkoopt dan namelijk de fiets aan de andere en ze verdelen de marge. Er blijft dan maar weinig tot geen speling over voor een beetje korting.

    Tenzij je een dealer weet te vinden die hem heeft staan en er heeeeeel graag vanaf wil. Maar dan nog is een korting van €499,- echt heel erg veel. Met zoveel korting verdient die dealer er helemaal niets meer aan.

  55. De huidige Batavus adviesprijs voor de Venturo is €1199,- dus moet de €1000,- wel haalbaar zijn.

  56. Er worden op dit moment op de internetfietswinkels al nieuwe Venturo’s onder €1000,- aangeboden.
    Let wel op als je plannen hebt om via het internet een fiets te kopen je eerst informeert of ze de fiets wel in voorraad hebben anders betaal je vooraf om daarna te horen dat Venturo al uitverkocht is.
    Terugstorten van jouw bedrag blijkt dan opeens erg lastig en komt men met allerlei alternatieven om je toch een gelijksoortige fiets aan te smeren (ervaring….).

  57. Dank voor de snelle reacties!

    Co, hoe bevalt hij verder? Ik wil hem zelf gebruiken voor all-round gebruik en lichte fietsvakanties (ca. 50-75km per dag).

    Die 1000 euro lijkt mij ook wel haalbaar gezien de adviesprijs 🙂 Alleen die framemaat 61 wordt wellicht lastig.. Ik ga een dezer dagen een rondje dealers maken. Helaas hebben maar weinig dealers in de buurt überhaupt trekking/reisfietsen in hun showroom.

    Ik heb ondertussen nog een online aanbieder gevonden die adverteert met deze fiets, maar het liefst haal ik hem bij de lokale fietsenwinkel (mailtje alvast gestuurd ivm de framemaat)

    Ik hoop dat ik er nog eentje kan bemachtigen voor de zomervakantie.

  58. De internetwinkel was een vroegere ervaring, de Venturo heb ik gewoon bij de plaatselijke fietsenmaker gekocht.
    Voordeel: 2 gratis servicebeurten en 1 beurt van €35,- binnen een jaar.
    Wel handig als je niet zelf je spaken en balhoofd etc. wil na-lopen/trekken.
    De Venturo bevalt mij prima en mijn twijfel over ietwat hoge gewicht van de fiets t.o.v. soortgenoten is niet/nauwelijks merkbaar.
    Er zit een goede groep op en dat is zeker te merken.
    Het verhaal van de eerdergenoemde wereldfietsers hebben mij over de streep getrokken want als je dat bereikt met een standaard Venturo moet het wel een goeie zijn.
    Maar ook het ontwerp sprak mij zeer aan en ik begrijp op dit forum dat dat heeeeeeeel persoonlijk is.

  59. Ok… de framematen 55 zijn nog goed verkrijgbaar. Daarboven…. wordt het lastig. Men is nog aan het kijken. Vervelend is dat deze fiets nergens lijkt te staan, net zoals Giant Expeditions, Koga Traveller/Randonneurs… Dat vind ik toch wel vervelend. Duidelijk is dat dit soort reisfietsen geen ‘hot items’ zijn.

    Het kan natuurlijk zijn dat 55cm genoeg is met mijn 1.86m – ik heb framemaat 61 op een conventionele fiets, en 21″ op een MTB. Ik wil een zithouding die niet zo extreem is als de MTB, en niet zo rechtop als de stadsfiets.

  60. De door mij eerder genoemde framemaat 61 moet officieel eigenlijk 60 zijn.
    Ook ik ben 1.86m en reed tot voor kort met een Gazelle racefiets framemaat 61 en ook de MTB is bij mij een 21″ dus dat zijn aardige overeenkomsten.
    Er bestaan hele discussies over de juiste framemaat bij de juiste lichaamslengte en daar ga ik zeker mij zeker niet mee bemoeien.
    Een goede fietsenmaker met een meetfiets kan je daarin beter advies geven.
    Wel oppassen met fietsenmakers die je een (te) kleine maat willen aansmeren die ze heel toevallig nog hebben staan……….ha..ha…
    Gisteren nog 70 km gereden en hij bevalt en rijdt uitstekend.

  61. Ik heb het opgegeven… De batavus gaat het niet worden.

    En ben gaan kijken naar andere modelletjes. Uiteindelijk uitgekomen bij een tweedehands Multicycle, voor een spotprijsje kunnen kopen, niet de meest spannende fiets om te zien, maar na wat modificaties, de ideale fiets voor mij.

    Michiel, dank voor de informatie op deze site, mensen, bedankt voor de reacties. Ik kan niet wachten om er mee op pad te gaan!

  62. Korte reactie.
    De eerste 1500 km zitten erop.
    Perfecte fiets, geen problemen, fietst heerlijk.
    En blijkbaar heb ik toch wel smaak want bij de tussenstops regelmatig positieve opmerkingen over het ontwerp.

  63. Vervolg: van 27 Maart 2012.

    Yerevan (Armenia) was waar we het laatst reageerden, ( 5423KM )
    Iran, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadjikistan ( Pamir), Kyrgyzstan, Kazachstan, West China, Mongolie,

    Nu bevinden wij ons in BEIJING CITY CENTER. (15.871KM )
    We hebben helaas een stuk door Mongolie moeten liften, omdat China het me bijna onmogelijk maakte om een Visa te bemachtigen. Ik moest op tijd m’n Letter of Invitation regelen en wachten op wat komen ging.

    We zijn sterker geworden na alle bergen te hebben ‘overwonnen’ en achter ons te hebben gelaten; we maken meer kilometers per dag(130km tot 160km, het terrein en klimaat bepalen), aangezien de automatische wekker in me hoofd al om 05:00 gaat. We hebben tevens ook al onze winter spulletjes naar huis gestuurd. Maar om te zeggen dat ons fietsen echt lichter zijn geworden nee; water is sinds Kazachstan(zon) een prioriteit geworden en we sjouwen meer als 15 liter water mee.
    (Ik heb een waterfilter maar waar is het water ? )

    Goed, nu nieuws over de fietsen:
    Remschoentjes:
    Zit nog 1/3 op, rem ook liever niet misschien daarom dat ze zo lang mee gaan, piept soms maar na 2x goed doorremmen is het verholpen.
    Schijfrem:
    Geen roest, kaars recht, gewoon normaal.
    Ketting + Casette:
    De tandjes zien er wel een beetje bot uit, maar vertik het om te vervangen. hij schakelt nog perfect en laat het toch meestal in dezelfde stand versnelling staan.
    Trappers:
    Me fiets is 100x van zijn standaard afgevallen en nu zijn me beide trappers/pedalen afgebroken, heb nou een piepklein balkje waar de topjes van me tenen op rusten. Vervanging niet nodig heb er al wat bergjes mee kunnen doen.
    Zadel Brooks:
    Zit goed, moet hem soms wel even spannen want hij piept en kraakt soms zo erg.
    Velgen:
    Had 3 kleine slagjes eruit kunnen halen, zijn nou weer recht.
    Banden:
    Die zijn duidelijk aan vervanging toe, eerlijk gezegd wacht ik hier in Beijing op een pakketje met nieuwe banden. heb in China alleen al meer als 12 lekke banden gehad ( omdat chauffeurs het nodig vinden om door te rijden tot de metaal splinters uit hun banden springen! ) totaal lekke banden is 17(2 in Iran, 15 in China).
    Spaken:
    Politie die weer is alles wilde weten, vond het nodig om aan m’n fiets te zitten toen ik hem op slot had gedaan en naar binnen was gelopen. Vergaten even dat er een slot door het wiel heen zat en na heel veel geweld en grote vraagtekens boven hun hoofd zat ik met 2 spaken die helemaal krom waren, bijna gebroken. Dank je wel !!
    Lamp:
    Trekt veel aandacht, een fel lampje, we rijden niet graag in de nacht maar als we dan toch rijden verlicht het je pad maximaal.
    Frame:
    Ja het is niet de mooiste meer, aardig beschadigd, beetje stickers op geplakt.
    maar nog recht en niet gescheurd

    Onderhoud:

    Met fiets en al een beekje in geweest, helemaal ondergedompeld, onder water schoongemaakt en daarna afgedroogd.
    Inolieen hebben we sinds Bishkek ( Kyrgyzstan ) niet meer echt gedaan. De meeste mensen willen gelijk dat je een literfles olie koopt in plaats van 5 druppels gratis oude olie.
    En druk bezig geweest met de metaal splinters uit de bandjes te halen.

    Ik, Cherwin, neem bij aankomst in Tokyo het vliegtuig naar Vietnam en ga de zuidelijke route van Azie terugfietsen.
    Sjakoera gaat een rondje Japan fietsen en Boeddhisten- tempels bezoeken.

    Hier in Beijing tot thuiskomst doe ik alleen nog de buitenbanden, binnenbanden en remblokjes vervangen. Na dat ga ik kijken hoe ver mijn fiets het nog volhoud met zijn originele fabrieksonderdelen.

    Cherwin en Sjakoera,
    Beijing, China.

  64. Dag Cherwin en Sjakoera,
    Goed te lezen dat de Batavus fietsen het goed doen, aan zulke reviews hebben wij in ieder geval iets!!
    Zo te lezen zijn jullie inmiddels ervaren wereldreizigers geworden.
    Achteraf hadden jullie misschien beter Schwalbe Marathon Plus banden kunnen monteren, was beniewd of de metaal splinters hier ook door heen zouden zijn gegaan.

    Overigens vind ik het een gemiste kans voor Batavus, zij hadden jullie moeten sponsoren, zo hadden zij de Venturo wat meer voor het voetlicht kunnen plaatsen.

    Ik wens jullie nog heel veel veilige fiets kilometers en geniet van elke dag.

    Groeten,
    Frits

  65. Hallo

    Mooie discussie. Ikben van plan de venturo te gaan kopen voor woon werkverkeer (enkel 26 km) met een nu Vinci naaf. (minder onderhoud?) ik ben ook 1’88 en er staat alleen nog een maat 55. Ik heb geen superlange benen binnengaat ongeveer85 cm. volgens de fietsenmaker is dit oke. Hoe zien jullie dit?

    Gr., piet

  66. Het scheelt als je benen wat korter zijn. Ik kan alleen zeggen, goed uitproberen en kijken hoe het bevalt. Wellicht heeft de fietsenmaker een fiets met een ‘theoretische’ goede maat, die zou je ook eens kunnen proberen om te zien wat het verschil is.

  67. Hallo Piet, mijn binnenbeenlengte is een aantal cm’s meer (ca 89).. zit nu prima op een 57cm frame met verende zadelpen. Bij een willekeurige onlineframemaatberekenaar zou je met een 57cm frame uit de voeten moeten kunnen. Of een stapje kleiner en een verende zadelpen monteren 😉

    Overigens, uitproberen was niet mogelijk, omdat er nergens een demo te bekennen was in de buurt. Zeldzaam modelletje helaas.

    Petje af trouwens voor de wereldreizigers en hun verslag over deze fiets, zeer waardevolle informatie!

  68. Remvermogen van schijfremmen is zeker wel hoger dan velgremmen. De velg fungeert bij velgremmen als een grote schijf ja, maar de blokken die je daarop gebruikt zijn heel anders dan een schijfrem. Kijk er maar eens goed naar. Niet voor niets worden vele mountainbikes uitgevoerd met schijfremmen die zeer betrouwbaar werken. Ik heb hele zware en lange afdalingen gedaan met mountaibikes, en daar schieten de velgremmen echt te kort. Alleen als je echt in verlaten gebieden komt is een velgrem eenvoudiger te repareren dan een schijfrem.

  69. Ik heb deze fiets nu bijna 2 jaar en gebruik hem dagelijks (woon/werk) heb ondertussen al bijna 12.000 km meegereden(ook in de winters).Vind het nog steeds een mooi model en de verlichting ideaal(geen gedoe met batterijen).Nadelen zijn het veelvuldig afstelling van de versnellingsnaaf,schijremblokjes lawaaiig,kettingen vervangen(al 3x).Onlangs al roestvorming op de velgen geconstateerd,dealer kreeg negatief bericht dus klim zelf in de pen(Batavus).

  70. Na veel rondkijken uiteindelijk in maart nog een Batavus Venturo Extreme op de kop getikt. Zeker de herenmodellen zijn haast niet meer te vinden, maar: advies aan heren die er nog een zoeken: neem een zgn. damesmodel. De schuine stang zit hoog, het is bepaald een stoere fiets en hij is niet gauw te klein. Ik ben 1.75 m en mijn 55 cm-fiets had achteraf best kleiner gekund. De fiets bevalt mij tot nu toe prima. Nu alleen nog woon-werk, maar binnenkort hoogteverschillen proberen. Ik zou heel graag nog eens iets van andere Venturo-rijders lezen op deze site. Graag ervaingen en tips uitwisselen.

  71. Vervolg van 13 Augustus 2012

    Beijing (China) was waar we het laatst reageerde.
    Gefietst -> China, Zuid Korea, Japan, Taiwan, Filipijnen, Indonesië, Brunei, Malaysia, Singapore, Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos, India, Bangladesh, Sikkim, Nepal

    Niet gefietst -> Noord Korea, Maldiven, Sri Lanka, Hong Kong, Macau, Australië, New Zealand, Myanmar,

    Morgen fiets ik van Kathmandu naar Lhasa (Tibet), maar dan zonder uitrusting.
    Alles is zo goed als verzorgd (ik had geen keus), dus ik slaap gewoon in hotelletjes en eten en drinken is inbegrepen, als ik Lhasa heb bereikt neem ik de bus terug naar Kathmandu.

    Even in het kort ik ben van Japan solo op pad gegaan op dezelfde fiets richting Rotterdam. Ik heb ook wat trips gedaan zonder fiets, heerlijk was dat, wat een vrijheid zeg. Sommige eilanden waren gewoon te klein of niet waard, of het was niet toegestaan. Tevens een fiets/uitrusting met een droog gewicht van 43kg invliegen is iets wat ik zo min mogelijk probeert te doen,

    Even alleen het belangrijke want ik heb aardig wat meegemaakt in 9 maanden stilte,
    Ik heb me fiets in Japan een beurt gegeven.
    Nadat ik me fiets bijna op de top van Mt. Fuji heb gebracht om een foto te maken voor de mensen thuis die ons niet zagen slagen, heb ik denk ik me achterwiel een beetje verpest. Me achterwiel had zo een erge spelling door al het gestuit dat bij het optrekken me wiel tegen me frame aankwam……Me velg zelf was gewoon nog recht en begreep er niets van, Ik heb een nieuwe laten overkomen. Ik hoorde later van iemand dat ik alleen maar me lagers had kunnen vervangen en dat zou me een hoop geld besparen.

    Nou even met behulp van Google hoop ik dat ik de namen goed heb:
    Me ketting was bij het optrekken gebroken en heb gelijk me cassette vervangen samen met de ketting.
    Trapas heb ik ook maar gelijk meegenomen omdat de verkoper me dwong en het feit dat hij 2cm naar links en rechts kon. Ik heb gratis nieuwe trappers gekregen. Apart om weer te fietsen met goeie trappers.
    Nou heb ik alleen problemen met me kleinste voorblad waar ik normaal altijd mee fiets, hij was zo uitgesleten dat hij me ketting steeds mee nam, dubbel ging en alles daardoor blokkeerde,
    Ik heb er een oplossing op gevonden, naar de middelste voorblad schakelen die is iets zwaarder maar tenminste wel goed.

    Me voorwiel is nog steeds origineel en heb er niets over te klagen net zoals de rest van me fiets, Over me remmen gesproken ik fiets nog steeds met de zelfde blokjes.
    Totaal heeft deze fiets en fietsonderdelen me 1090Euro gekost en ben nu 37 landen verder.
    Ja ik ben nog aardig tevreden met me fiets en heb er nog steeds vertrouwen in dat hij me de volgende 42 landen goed zal bijstaan.

    @ Arjan
    Ik heb me remmen getest in Ho chi minh city, Delhi en van bergjes naar beneden gegaan en sluit me bij je aan. Schijfremmen zijn echt niet zo slecht.
    In Tokio heb ik een tijdje zonder me gewicht gereden, waardoor ik al een paar keer bijna onderuit ging door de remkracht te onderschatte.
    Zelfs met gewicht doet hij gewoon wat je wilt als je reactie maar snel genoeg is. Er is een nadeel aan remschijven, Sommige mensen kijken vol bewondering naar schijfremmen die nu pas bij hun geïntroduceerd is op motorfietsen. Na 20x keer pompend remmen en lachen gaan ze naar je schijf en proberen hem te buigen of te breken, ik weet niet hoe die mensen andermans spullen willen bekijken maar dat is wat ze altijd bij mij doen. Je kan ze herkennen aan eerst remmen, en daarna met hun nagels tegen je remschijf tikken. Reageer gelijk anders is je remschijf kapot en is er een remschijf kapot en al ben je boos geen paniek je heb er altijd nog eentje.

    @ Frits:
    Eerlijk gezegd we hebben het geprobeerd hoor bij Batavus, maar ze lachten ons maar een beetje uit.
    Nou meer als 29.000km op de teller te hebben, lach ik ook nog steeds hoor.
    Maar nu kan ik zeggen, Sponsors is niets voor ons? We zijn 23 en 24 jaar en kunnen voor onszelf zorgen zonder iemand daarvoor lastig te vallen. Wij doen dit voor onszelf en voor niemand anders, dit is puur op eigen kracht. Gadgets, gratis onderdelen en je foto in een magazine? Nee dank je! Het enigste elektrische wat ik heb is een headlight en een mobiel die niet eens kan bellen waar de batterij zwak van is, scherm van is gebarst en hij zit ergens onderaan me vochtig tas denk ik. Ik heb hem niet (altijd) nodig.
    Fiets al van het begin van me trip zonder kaart. Ik schrijf eens in de tijd als ik internet heb alle plaatsen op een A4tje. Weet globaal waar ik heen moet en zo niet vraag ik de Locals. Zo krijg je een gesprek, maak je vrienden krijg je onderdak, eten en tips en zo reis ik.
    Ik moet er niet over na denken om een Blog/Facebook/Twitter en weet ik veel wat voor onzin bij te houden. Ik heb daar echt geen tijd voor, me ouders krijgen eens in de twee maanden een “Alles is Oké” van me, en ben daarna lekker offline, Heerlijk.
    Ik denk dat ik me punt wel heb gemaakt hahaha

    Der is alleen 1 groot probleem, IK MIS ME VRIENDIN ENORM.
    Alleen fietsen is niets aan, en denk daar vaak aan als ik achterom kijkt en ze fietst niet meer achter me.

    Voordeel: ik breek record naar record, 170km, 190km en laatst in Bangladesh 230km op een dag gefietst.
    Ik fiets nu gemiddeld,160km per dag.

  72. Gebruik de Venturo al vier en half jaar voor woon werk (25km per dag) en lange afstandtochten (Haarlem-Rome, Haarlem Athene).
    PlusPunten:
    – Mooi Design (Al blijft dit uiteraard een kwestie van smaak)
    – Betrouwbaar; heeft me nooit in de steek gelaten
    – Perfecte verlichting; geen omkijken naar, werkt altijd; alles op dynamo
    – Fietst prima

    Minpunten
    – Bracket as al 3 keer vervangen (te licht uitgevoerd denk ik) ; laatste keer onder garantie van Batavus
    – Er zal wel aan gerekend zijn, maar ik vind de constructie om de bagagedrager in horizontale richting te borgen middels een stalen plaatje aan de binnenkant van het spatbord een beetje knullig; het werkt overigens wel
    -Balhoofdring na een jaar moeten vervangen; was weggerot
    -Na vier jaar de achtervelg moeten vervangen wegens scheurvorming en corroderende zwarte verf?

    Al met al op de schaal van 0 tot 10 een dikke 8

  73. Inmiddels weer een paar jaar verder.
    Na een winterstop van 2 maanden merkte ik een zwaar punt in het balhoofd tijdens het sturen, hij reed het liefst rechtuit…
    De fietsenmaker heeft onder garantie een nieuw balhoofd(lager) gemonteerd.
    De zomer geen problemen meer maar na weer een stop van 3 maanden hetzelfde euvel.
    Dit heb ik nog nooit meegemaakt met een nieuwe fiets.
    Ook dit keer zou het binnen de garantie vallen maar ik heb het vertrouwen in de fiets verloren en deze ingeruild.

  74. Duidelijk een balhoofdlager die onvoldoende op zijn taak berekend is. Te zacht materiaal. Dit kan je onder garantie blijven vervangen, maar dat zal niets oplossen. De fietsenmaker had er beter direct een hoogwaardiger lager in kunnen zetten en dan was het mogelijk na de eerste ingreep al opgelost.

  75. dan moet het wel heeeeeeel zacht materiaal zijn geweest als het bij niet gebruik al beschadigd. Heel wat fietsen versleten maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

  76. Hallo,

    ik wil graag de banden van mijn venturo vervangen (binnen en buiten), maar kan nergens de exacte maat aflezen. Weet iemand de maten van de binnen- en buitenband?

    Alvast bedankt!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *