De fiets van… Otto uit Breda

Heilige Christoffel

Otto uit Breda heeft een Christoffeltje aan zijn stuurtas hangen. Deze kreeg hij van zijn vrouw toen hij langere fietsreizen ging maken. Of Christoffel erg heeft geholpen weet hij niet, maar tot nu toe zijn er gelukkig geen rare of nare dingen gebeurd. Was het misschien wel gebeurd als hij Christoffel niet bij zich had gehad? We zullen het niet weten… Maar ondertussen kan Otto hem toch niet meer missen tijdens zijn fietstochten.

Personalia
Naam: Otto Boeren
Leeftijd: 59 jaar
Woonplaats: Breda

Als wat voor soort vakantiefietser zou je jezelf omschrijven?

Ik ga graag een aantal weken alleen op pad, vooral de laatste jaren. Met een tent en een klein kooktoestelletje, en dan het liefst in Europa, want Europa heeft gewoon erg veel fietsplezier te bieden.

Op welke fiets(en) deed je in het verleden je fietsvakanties en welk model heb je nu?

Ik heb een aantal fietsen ‘versleten’. Niet dat ik ze nu echt verslijt, maar ik zie om me heen de techniek veranderen en andere materialen verschijnen en dan begint thuis het grote spel van uitleggen waarom ik natuurlijk die ene fiets wil hebben en nodig heb. Dit was eerlijk gezegd altijd wel erg leuk om te doen. Met meer geluk dan wijsheid bleek ik vaak aan de winnende hand. Mijn vrouw en ik begonnen ooit met een Batavus,  daarna een Giant, een Rih, een Multicycle en nu ben ik in het bezit van een prachtige Idworx Easy Rohler.

Idworx Easy Rohler

Waarom heb je juist voor dit model gekozen?

Omdat ik veel fiets, ongeveer 8.000 km per jaar, heb ik voor deze fiets gekozen omdat (bijna) alles eraan klopt en het een genot is om op te rijden. De afwerking van de Idworx staat op een zeer hoog niveau. Hij heeft een mooi aluminium frame en in het achterwiel zit de duurzame Rohloff-naaf. Verder heeft hij die mooie Magura Firmtech remmen en de onovertroffen naafdynamo-verlichting van SON. Bijna alles klopt, behalve de armoedige spatborden waar de bedrading voor het achterlicht doorheen loopt. Hierdoor liet het achterlicht het nogal eens afweten. Mijn mening is dat dit bij zo’n fiets gewoon niet mag gebeuren.

Hoe is de fiets voor de vakantietrips uitgerust?

Als ik op vakantie ga is de fiets uitgerust met een Tubus Cargo achterdrager en een Tubus Duo voordrager met standaardje. Voorheen reed ik op een Brooks zadel, maar nu op een Gilles Berthoud Aspin zadel. De fietstassen zijn van Ortlieb en de tent is van Vaude, type Taurus 11 Petro. Verder neem ik een grondzeil mee en een donzen slaapzak in mummiemodel. Voor het eten een pannenset van Optimus met teflonlaag en een brander van Primus. Op het stuur zitten een Garmin GPS 62S  die via een adapter door de naafdynamo opgeladen wordt. Daarnaast zit de onmisbare bel met kompas. En aan de stuurtas hangt natuurlijk een Christoffeltje. Als ik dit zo opschrijf is het alleen nog op de fiets springen en rijden maar. Dat is het mooiste van het vakantiefietsen; met weinig weg en genieten maar!

Idworx Easy Rohler

Welke landen heeft de fiets al onder haar wielen door gehad?

Het aantal landen dat de Idworx al onder zijn wielen door heeft gehad is nog niet zo veel: Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en een piepklein stukje Zwitserland en Italië.

Vertel eens over de mooiste tocht(en) die je ooit met deze fiets hebt gemaakt.

De mooiste, meest bijzondere tocht heb ik niet met de Idworx gemaakt, maar met de Multicycle. Dit was naar Santiago de Compostella. Al was vorig jaar naar Rome fietsen met de Idworx ook zeer de moeite waard.

Idworx Easy Rohler

Welke reizen staan er nog in de planning?

Het klinkt misschien wat oubollig, maar als ik gezond mag blijven hoop ik er nog veel te mogen maken. Voor aankomend jaar staat de Hanzefietsroute op het programma. Ik heb hier 5 weken voor uitgetrokken. Een rondje Noordzee staat ook hoog genoteerd, of naar de Noordkaap fietsen. En laat ik een rondje Nederland niet vergeten! Dit heb ik vroeger nog gefietst, maar dan met overnachtingen in jeugdherbergen. Dat was toch ook wel leuk. Er zijn eigenlijk nog zoveel mooie fietstochten te doen dat ik soms nog aan het twijfelen wordt gebracht.

Heb je misschien nog tips voor andere (beginnende) vakantiefietsers?

Goede tips geven aan de beginnende fietser vind ik moeilijk. Wat ik zelf erg belangrijk vind van het fietsen is genieten van de vrijheid, de natuur, de mensen en dan is het einddoel niet zo belangrijk. Het onderweg zijn, daar gaat het om.

23 Replies to “De fiets van… Otto uit Breda”

  1. Jeroen says:

    Mooi om te lezen! Europa heeft inderdaad zoveel mooie routes te bieden.

  2. Frits says:

    Dag Otto,
    Mooie fiets, maar dat mag je van Idworx wel verwachten.
    Ik hoop dat je er nog vele mooie reizen mee gaat beleven.
    Rij zelf op een Idworx Off Rohler en een Easy TiRohler, dus ik kan je gevoelens voor deze fiets zondermeer begrijpen.
    Alleen, waarom heb je een standaardje op je lowrider geplaatst?
    Idworx heeft ISR (Idworx Stress Reducer) tegen het omklappen van het stuur, dus voorstandaardje is eigenlijk niet nodig.
    Verder nog een tip m.b.t. het achterspatbord en de verlichting.
    Maak de contactpunten goed schoon en spuit deze daarna met Konservierungs wax in (bij de VW dealer te verkrijgen art.nr AKR 321 M15 4) De OR rijdt al een kleine 5 jaar zonder problemen met de verlichting. Ik ben er zeer tevreden over.
    Groeten,
    Frits

  3. Michiel says:

    Dat extra pootje aan de voordrager geeft de nodige extra steun, met of zonder blokkering tegen het omklappen van het stuur. Op zachte of schuine ondergrond is het een erg nuttig dingetje om te voorkomen dat je fiets omvalt. Daar helpt die zogeheten ISR niet altijd tegen.

  4. Otto says:

    Frits ,

    Dank je wel voor je tip ten aanzien van het achterlicht , ga ik zeker uit proberen. Wat betreft het kleine steuntje aan de voordrager , deze kan ik echt niet meer missen.

    Groet Otto

  5. Frits says:

    Otto,
    Ben nog vergeten te melden dat contactpunten bij naafdynamo en achterlicht ook met dezelfde wax behandeld kunnen worden.

    Michiel : Tot op heden heb ik nog geen problemen gehad met omvallen van de fiets.
    Op een zachte ondergrond zet ik mijn bepakte fiets niet neer, dan b.v. maar even tegen een boom.
    Op een schuine ondergrond laat ik mijn stuur naar rechts “vallen” wat voldoende tegengewicht geeft om niet om te vallen.
    Het fijne van ISR is dat het stuur niet “doorklapt” waardoor bovenbuis (door remgrepen) of Magura kabels beschadigd kunnen raken.
    Otto, hoe bevalt het stuur jou? Ik heb nog de oude sturen Syntace VRO, ik kan er naast Ergon handvatten met barends (rechts ook een volledig handvat) een stuurtashouder, een belkompas, metertje en hellingshoekmeter op kwijt, lukt dit op jou stuur ook?
    Heb je een eigen website waar je melding maakt van je fietsvakanties?
    Groeten,
    Frits

  6. Henk Kamphuis says:

    Dag Otto,

    Leuk verhaal om te lezen! En mocht je in de buurt van het mooie Hanzestadje Zutphen komen dan ben je altijd welkom voor een kop koffie.
    Ik zal je dan als een soort Christoffel naar de overkant van de IJssel begeleiden.

    En Ja… Europa is mooi!!

  7. Annelieke en Gijs says:

    Hoi Otto,

    Wat een mooie fiets heb je. Wieweet slaan wij ook wel aan het fietsen als we die enthousiaste verhalen lezen.

    Succes met je nieuwe tocht!

  8. Bert says:

    Hoi Otto,

    De eerste keer dat ik het tentje wat je altijd bij je hebt zie. Ik heb de verhalen die je van je tocht naar Santiago de Compostela gemaakt heb ook gelezen. Ik ben us benieuwd naar de nieuwe verhalen van je toekomstige fietstochten.

  9. ron boeren says:

    Dag otto een heel leuke site Gr Ron

  10. Marion van der Heide-Boeren says:

    Hi Otto,
    Wist niet dat ik zo’n beroemde broer had.
    Zoals ze hier zeggen: Awesome !! (maar dat wist je zus al langer; M~

  11. Ron van Steenhoven says:

    Heey Otto,

    Dit is echt gaaf gedaan,ik zal deze site echt vaker gaan bekijken.

    Groetjes Ron

  12. ARNO says:

    Een prachtige site en een mooi verhaal broer.
    Nog even door trainer en je ziet er zo goed uit al ik. ha ha

  13. Johan says:

    Dag heren kenners,

    Zou het kunnen dat in de huidige Easy Rohler, de stroom voor het achterlicht niet meer door de geleiders loopt die in het binnenste van het spatbord “gesmolten” zitten, maar gewoon een dubbel electriciteitsdraadje dat langs de onderkant van het spatbord door een buisje loopt?
    Ik neem aan dat een draad die doorloopt van de koplamp naar het achterlicht de betrouwbaarheid geeft die nodig is, en dus minder gevoelig is voor slechte contacten.
    Zou dit kunnen kloppen?
    Dank! Johan

  14. Frits says:

    Johan,
    Om op je vraag terug te komen, dit klopt!
    Jij gebruikt het woord gesmolten, maar de elekradraad zat op 4 punten (beneden en bovenop bij het achterlicht) in het spatbord geklemd via zwarte kunststof klemmetjes waarbij de elektradraad werd vastgeklemd in de kopere behuizing.

    Een dergelijke constructie was natuurlijk niet afgeschermd voor vocht, waardoor het achterlicht op den duur niet meer naar behoren functioneerde. Ik heb dit euvel bij mijn Idworx opgelost door de contactpunten goed schoon te maken en deze in te spuiten met een speciale wax, die vocht en corrosie weert en die een beschermende laag geeft.

    Idworx kreeg hier terecht klachten over. Bij Idworx heeft men dit rigoureus opgelost door een vaste elektradraad in het achterspatbord te verwerken (dus zonder contactpunten) waardoor vocht en corrosie geen vat meer hebben en het achterlicht onder alle omstandigheden blijft functioneren.
    Groet,
    Frits

  15. Sjaak says:

    Hallo Otto,

    Ik zoek een Christoffeltje, kunt u mij vertellen waar ik deze kan kopen.

    Met vriendelijke groeten,

    Sjaak

  16. Otto says:

    @Sjaak
    Sorry voor de verlate reactie , ik heb dit van mijn vrouw gekregen en deze heeft het gekocht in een esoterisch winkeltje.
    Wat eigenlijk leuker is, en dat doe ik nu om via rommelmarkten hier aan te komen. Als je hier goed naar zoekt vind je ze nog wel.

    Groet Otto

  17. fiets71 says:

    Een garmin gps 62s…. kun je die opladen via naafdynamo?? Daar zit toch geen accu in die je fietsend kunt opladen???

    Er zitten 2 AA (evt. oplaadbare) batterijen in, die je eventueel extern kunt opladen maar niet fietsend toch?
    Verder heeft ie een USB-aansluiting, die je met USB-kabel naar bv een USB-Werk kunt verbinden, maar ook daar laat je niet de batterijen mee op. Het is ook geen waterdichte oplossing omdat je dan het kunstof klepje telkens moet open laten.

    Of mis ik (hopelijk) iets? Want het lijkt me een mooie oplossing, een Garmin met oplaadbare batterijen die je fietsend kunt opladen. Handig als je een paar dagen ver verwijderd bent van hotels en campings.

  18. fiets71 says:

    Oja, en de oude versie van de spatborden zit geen draad doorheen, maar een of andere alu-folie die heel corrosie gevoelig is. Dat heeft Idworx al een tijdje verbeterd door echt electra-draad door een buitenmantel heen te halen.

  19. Michiel says:

    @ fiets71: er zijn handige USB batterij-opladers te koop, o.a. van het merk PedalPower.

  20. jeroen says:

    @fiets71
    Je kan je garmin aansluiten op je naafdynamo. Op het moment dat deze voldoende stroom levert zal je GPS hier gebruik van maken en niet van de interne accu’s
    De interne accu’s worden dus niet opgeladen, maar ook niet verder ontladen.

    Op de momenten dat je even stilstaat, of dat je niet snel genoeg fietst om de garmin van voldoende stroom te voorzien worden de interne accu’s weer gebruikt.

    Om dat te voorkomen zou je nog een bufferaccu tussen je naafdynamo en je garmin kunnen plaatsen.

    Ik gebruik een powerbank van A-solar van volgens mij 12000mah. Daarop sluit ik overdag de gps aan. Zonder dat ik de interne accus gebruik kan ik hiermee makkelijk een week fietsen zonder bij te laden.

  21. Stijn Caubergs says:

    @ Fiets 71: sommige Garmins (de 600 reeks, onder andere) kan je uitrusten met een oplaadbaar battery pack (Garmin artikel nr. 010-11874-00), die kan je dus wel degelijk tijdens het rijden opladen met een naafdynamo. Best stop je een oplaadbare accu tussen de dynamo en de GPS, anders valt je GPS uit telkens als je stopt.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *