Meet Shane Little and Mr. Hyde. Shane is geboren in 1975 in Newcastle upon Tyne, Engeland en Mr. Hyde kwam te wereld bij M-gineering in 2010 in Kiel Windeweer, Groningen. In 1991 werd Shane beroepsmilitair in het Britse leger en gedurende 9 jaar bevond hij zich in oorden waar je je als twintiger niet wilt bevinden. In 2000 verliet hij het leger om te gaan reizen naar betere oorden en uiteindelijk vestigde hij zich in Nederland. De laatste jaren heeft hij zijn jeugdpassie voor lange-afstand fietsen herontdekt. “Cycling has taken over my life and now I want it to take over yours!!”

Personalia:
Naam: Shane Little.
Leeftijd: 36
Woonplaats: Lisserbroek.

Als wat voor soort vakantiefietser zou je jezelf omschrijven?

Ik ben de laatste jaren van backpacker overgegaan naar fietsreiziger en de komende jaren wil ik overgaan naar “reiziger op een fiets”. In het verleden liet ik me afleiden door de hoeveelheid kilometers en een bepaald doel, maar dat wordt straks anders. Ik wil de tijd nemen om alles te zien. Ik zoek niet snel toeristische plekken op en ontmoet lokale mensen graag in hun stamkroeg, woning of gewoon op de camping. Ik ben ook van plan om af en toe de fiets even aan de kant te zetten om een paar weken te gaan wandelen. Ik fiets graag over onverharde wegen, in de bergen en woestijnen en liever met 40 graden dan met 4. Ik ben niet snel, maar kom er toch.

Op welke fiets(en) doe je je fietsvakanties?

In 2006 kon ik fietsen, maar wist niks over fietsen. Ik heb me toen laten informeren bij Vittorio en een fiets bij hun laten bouwen. Op deze fiets heb ik veel geleerd over fietsen, fietsreizen en wat ik wel en niet wil van een fiets. Met alle opgedane kennis, ervaringen, wensen en ideeën heb ik in 2010 een nieuwe fiets laten bouwen door M-gineering.

Shane's 28" Vittorio
De nieuwe one-of-a-kind M-gineering

Waarom heb je voor dit model gekozen en waar heb je deze gekocht?

Voor mijn fietsplannen voor de komende jaren had ik veel ideeën, wensen en eisen voor mijn volgende fiets, dus besloot ik een echte maatfiets te laten maken. Ik wilde o.a. een hoogwaardig stalen frame (Reynolds 725/853 niveau). Een lichtgewicht 26” fiets met een vrij compact frame, maar wel met dezelfde geometrie en comfort als mijn grote 28” Vittorio. Ik heb gekozen voor S+S koppelingen om het frame deelbaar te maken voor meer gemak bij het vliegen en om hem achter in mijn kleine auto te leggen.

Dankzij de S+S koppelingen is Shane's fiets deelbaar

De fiets moest natuurlijk ook gewoon mooi zijn en het liefst met een klassieke randonneur-uitstraling, dus met een racestuur, maar dan wel één met Rohloff twistgrip op het stuur. De pomp is achter de zitbuis geplaatst (naar mijn idee de beste plek voor een pomp). Verder heeft hij een excentrische trapas om de ketting te spannen, maar het frame biedt ook de mogelijkheid om zonder Rohloff te kunnen fietsen. Met deze samenstelling heb ik mijn compromisloze droomfiets, en dit allemaal met de intentie om de slechtste wegen van Afrika te gaan ontdekken.

Het racestuur is deelbaar om de Rohloff-shifter in het midden te kunnen plaatsen

Met deze lijst van eisen en wensen zijn bijna alle fietsen en fietsbouwers afgevallen. M-gineering is één van de weinige maatbouwers in Nederland die fietsen lugloos maakt, waardoor het echt een maatfiets kan worden. Het idee van een éénmanszaak ergens in een donkere werkplaats in Groningen spreekt me ook erg aan en zeker als deze man ook nog enorm veel kennis blijkt te hebben. Het was erg leuk dat een persoon het beeld in mijn hoofd tot een mooie fiets kan maken, van opmeten tot afleveren. Het eindresultaat was precies wat ik in mijn hoofd had en het zat ook gelijk goed met het rijgedrag dat ik zocht. Het is toch fijn, als je per ongeluk de lucht in gaat met je 120kg door een kuiltje in de weg tijdens onverhard afdalen, dat je weet dat de fiet het ‘gewoon lekker’ vindt i.p.v. dat ‘ie gaat zeuren (don’t try this at home).

Hoe is je fiets voor de vakantietrips uitgerust?

Tot nu toe is het altijd gelukt om met tussen de 1 en 4 tassen te reizen, zonder stuurtas. In Thailand waren er genoeg guest houses, dus kook- en kampeerspullen waren niet nodig. Alles kon in 1 achtertas. Weekendjes weg doe ik met 2 achtertassen. Daarin zitten: tent, slaapzak, matje, regenkleding, 1 set avondkleding, een dons jasje, wat kookspullen en veel te veel gereedschap. Voor langere reizen heb ik het altijd gered met 4 tassen plus een paar boterhammen op de achterdrager. Ik ben geen grammenjager, maar bespaar gewicht waar mogelijk, zolang het geen comfort/gemak/functionaliteit kost en niet te veel geld. Voor mijn volgende reis gaat er veel meer rotzooi mee omdat ik  in feite dan dakloos ben, dus wil ik toch een paar luxe dingen mee hebben (denk aan een goede stoel, laptop en e-reader). Ook gaan m’n wandelschoenen mee en een 40 liter rugzak, omdat ik toch af en toe een weekje de bergen in wil verdwalen, of een paar honderd kilometers wil gaan lopen.


Welke landen heeft de fiets al onder haar wielen door gehad?

Sinds 2009 hebben mijn fietsen en ik 1 maand in de bergen van Thailand gefietst, 3 maanden door Amerika van kust naar kust en in 2011 hebben we een maand in Oeganda gefietst als generale repetitie voor de grote reis. Maar tot nu toe zijn de meeste kilometers gemaakt tijdens woon-werk verkeer. Vandaar dat mijn nieuwe fiets Dr. Jekyll and Mr. Hyde heet. Dr Jekyll is een beetje te zwaar en lomp voor woon-werk-verkeer, maar als we op vakantie zijn dan komt het beest Mr Hyde naar buiten…

Mr. Hyde...

Vertel eens over de mooiste tochten die je ooit met deze fiets hebt gemaakt.

Tot nu toe is Oeganda niet alleen onze mooiste reis, maar ook de moeilijkste. Mr. Hyde had het moeilijk door de zeer slechte wegen en de doorns die zo graag aan Schwalbe wilden laten zien dat hun banden toch niet 100% lekdicht zijn (maar hij heeft niet geklaagd). Ik had het zwaar door alles waar Afrika bekend om is. Maar toch waren er veel mooie momenten die het allemaal onmisbaar maakten. Amerika was ook bijzonder door de gastvrijheid van veel mensen, lange wegen en veel mooie en afwisselende landschappen.


Welke reizen staan er nog in de planning?

November 2011 zeg ik mijn baan op, verlaat ik vriendin en huis en vlieg ik naar Kaapstad. Vanuit daar ga ik heel langzaam terug fietsen naar huis. De reis is zonder eindbestemming en eindtijd. Ik hoop onderweg thuis te vinden zo niet zal ik ergens eind 2013 onderdak en werk weer moeten gaan zoeken, omdat mijn geld op zal zijn. Heel misschien dat ik voor die tijd het reizen zat wordt, dan moet ik iets anders verzinnen.

Heb je misschien nog tips voor andere (beginnende) vakantiefietsers?

Ja, heel veel, maar ik zal het kort houden:

  • Gewoon doen! Niet te veel over lezen, dromen en plannen, gewoon doen en wel NU.
  • Voor je eerste vakantie ga een paar nachten/weekenden weg om jezelf en je spullen te testen en ermee te oefenen. Het liefst een keer met mooi weer en een keer met slecht weer, dan weet je wat je mag verwachten en wat je moet verbeteren.
  • Lees niet te veel op forums, ga gewoon op reis, je komt er vanzelf achter wat wel of niet werkt en daarna kan je wat gerichtere vragen stellen aan ervaren mensen.
  • Marktplaats bied een uitkomst als je veel geld wil sparen. Beter goede tweedehands spullen kopen dan nieuwe rotzooi voor hetzelfde geld.
  • Doe een fietsreparatie cursus en leer zelf dingen vervangen en afstellen op je fiets. Over de komende 30 jaar gaat dat een hoop tijd en geld sparen en het is erg handig als er iets fout gaat tijdens je vakantie.
  • Maak en volg je eigen reis, doe wat JIJ leuk vindt en niet wat hoort of stoer is, vakantie is genieten, een keertje liften kan een uitkomst zijn als je in de put zit.
  • Doe af en toe iets anders dan fietsen tijdens je vakantie.
  • Plan niet te veel. Plan niet te veel kilometers, een route uitbreiden is makelijker dan inkorten.

Tot slot Shane’s motto:
“Life is like riding a bike, you have to keep moving to stay in balance…”

Lees meer over Shane, zijn reizen en nieuwe plannen op www.ShaneCycles.com.

5 thoughts on “De fiets van… Shane uit Lisserbroek

  1. Hoi Shane,

    je site kwam ik al eens tegen tijdens het surfen, leuk je verhaal op deze manier te lezen. Mooie fiets. Dat deelbaar racestuur lijkt me wel erg mooi trouwens…

  2. Wow… stoere fiets! Ik zie dat de remkabel met een stalen bochtje vlak langs de Rohloff-shifter loopt. Heb je daar geen last van bij het schakelen?

    Wat een enorme onderneming ga je aan, zeg! Afrika! Voor onbepaalde tijd! Bewonderenswaardig, maar ook… wat bezielt je?

  3. @ Traveller : 2 maand salarissen en heel lang wachten:) Maar zo’n fiets koop je maar één keer. Maar als goed is gaat hij nog heel wat jaren mee.

    @ G.Herveld: De remkablebocht zit nu aan de onderkant van de stuur dus ik heb geen last van. En wat bezielt me? Wie wil nou niet 2 jaar op fiets vakantie?

    Voor meer antwoorden zie http://www.shanecycles.com/africa/faqs/ 🙂

  4. Hi Shane,

    Prachtige fiets en mooi hoe jij tegen reizen op de fiets aan kijkt, dat spreekt me zeer aan!
    Marten van M-Geneering is een toper in Nederland een man met kennis die je niet veel meer tegen komt tegenwoordig. Ik was er te fiets op een ijskoude dag dit jaar. En ja… een randonneur loopt geweldig en heeft uitstraling, mijn hart gaat er sneller van slaan.
    Ik zou zo met je mee willen gaan dwars door Afrika, geweldig!

    Henk

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *