Hallo, ik ben Ton Windt uit Dalfsen. Geboren op 27 februari 1961 in Haarlem. Ik ben reeds vanaf 1974 een fanatieke fietser en in 1980 had ik het plan opgevat om de TransAmerica Bicycle Trail van west naar oost te fietsen. Maar daar kwam in Februari 1980 helaas een abrupt einde aan. Ik werd aangereden waardoor ik gedeeltelijk invalide werd en in een rolstoel belandde. Na jaren revalideren en doorbijten werd het, ondanks dat een aantal gevolgen van het ongeval blijvend zijn, in 2005 toch weer mogelijk om te fietsen!

Tijdens mijn revalidatieperiode ontmoette ik iemand die mij op het idee bracht om te gaan kanovaren. Dat was een zittende sport en ik kon er mijn agressie goed in kwijt. Na verloop van tijd groeide ik door tot de Topsport en behaalde leuke successen in binnen- en buitenland en zelfs buiten Europa. Via de kanosport heb ik veel gezien van de wereld, waaronder Australië en Nieuw Zeeland.

In 1992 heb ik de Kano Topsport verlaten, want in die tijd hadden we nog niet de voorzieningen die een Topsporter nu van diverse instanties krijgt. Het ging toen allemaal uit eigen portemonnee. Na verloop van tijd kreeg ik weer klachten terug en er volgde een tweede moeilijke periode van revalideren. In 2001 ging ik geleidelijk weer een beetje fietsen en dat ging mij goed af. Met regelmatig vallen en opstaan en vooral niet bij de pakken neer gaan zitten bleek fietsen de beste sport voor mij.

Als wat voor soort vakantiefietser zou je jezelf omschrijven?

Inmiddels een ervaren vakantiefietser. Ik geniet van het primitieve kampeerwerk en ik ben gek op lichtgewicht kwaliteitsspullen. Aan het materiaal mag het niet liggen.

In 2005 ging ik voor het eerst met de fiets op vakantie. Samen met een vriend vanuit Dwingeloo naar de Pyreneeën en terug op een Batavus Kayenta met een Bob Yak aanhanger. Er ging een wereld voor me open! Wat een vrijheid! De jaren daarna volgden er meer reizen, onder andere met een Bob Yak aanhanger achter de racefiets.

De jaren daarna ben ik meerdere keren naar Frankrijk gefietst en in 2008 haalde ik met een sponsortocht voor Kika van Dwingeloo naar Santiago in Spanje een mooi bedrag op. Daarna 4x deelgenomen aan Alpe d’HuZes. Tot 7x op één dag de berg op met één handje aan het stuur i.v.m. een schouder prothese.

Op de fiets moet ik altijd wel een doel hebben en ik wil meestal in een kort tijdsbestek zo veel mogelijk kilometers afleggen. Dat betekent vroeg na zonsopgang vertrekken en in de ochtend de meeste kilometers maken. Zo heb ik voldoende tijd om ook geregeld te stoppen voor bezienswaardigheden en redelijk op tijd op de camping aan te komen. Daarna maak ik graag een lekkere wandeling om zo extra te genieten van de omgeving en de natuur ter plaatse.

Tot nu toe vertrok ik voor iedere fietsvakantie vanaf huis en reed dan gemiddeld 3200 km per vakantie. Tussendoor onderneem ik met regelmaat kampeerweekendjes met vrienden en de Wereldfietsers vereniging.

Op welke fiets(en) deed/doe je tot nu toe je fietsvakanties?

  • 2005: Batavus Kayenta + Bob Yak aanhanger. Frankrijk.
  • 2006 t/m 2010: Cannondale racefiets + Bob Yak. Frankrijk, Spanje en Italië.
  • 2011: Santos 4.29 mountainbike met Rohloff + Bob Yak. Halverwege richting Spanje brak de Bob Yak en ging ik over op tassen aan de fiets.
  • 2012: Vele weekenden erop uit in België, Duitsland, Frankrijk en Spanje op mijn huidige fiets, een custom built titanium Van Nicholas Zion 29er met Rohloff en Beltdrive.

Waarom heb je voor dit model gekozen en waar heb je deze gekocht?

De totstandkoming van mijn huidige fiets, de Van Nicholas Zion, heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. Door een artikel in het blad Fietssport raakte ik geïnteresseerd in een Santos SCC03 mountainbike met Rohloff en tandriem. Ik ben in deze materie gedoken en zo kwam ik uit bij Bongers Bikes in Apeldoorn, want die bleken zich gespecialiseerd te hebben in fietsen met dit systeem. Er heerste een leuke sfeer bij Bongers en ze weten waar ze over praten. Het zijn zelf ook liefhebbende fietsers en delen de passie voor sportief en recreatief fietsen met hun klanten. Maar veel verder met het becomplimenteren van deze zaak ga ik niet, want inmiddels zijn we persoonlijk bevriend geraakt. Dat zegt genoeg.

Ik fiets en kampeer regelmatig met Michiel van deze website. Hij komt dan iedere keer met weer een nieuwe testfiets aanzetten en ik reed eerst op een Santos en nu inmiddels op mijn bijzondere Van Nicholas. Met de fiets- en kampeerweekenden gaan Jeroen en Wilma, die ik via Michiel heb leren kennen, ook altijd mee en ook Michiel’s vader sluit zich af en toe aan met zijn ligfiets. We kiezen dan een camping in het bos met een kampvuurplaats, koken samen op onze kleine brandertjes en drinken een borrel of drie, vier bij het kampvuur. Erg gezellig! We hebben zelfs met stevige nachtvorst en ijs op de tent gekampeerd. Gelukkig hadden we Glühwein en pepernoten bij het overdekte kampvuur.

Maar het begon dus met een Santos. Vanuit Bongers Bikes kon ik uitgebreid in de bossen van de Kroondomeinen van Paleis Het Loo testrijden, want die liggen daar om de hoek en ook bij Santos in Sassenheim heb ik diverse modellen uitgeprobeerd. Het werd mij snel duidelijk dat het een 29er moest worden. Met Rohloff en een verende voorvork vanwege de schouderprothese en het liefst met tandriem, maar die bleek helaas nog niet leverbaar in combinatie met 29er wielen. En dus werd het een Santos 4.29 met Rohloff en een conventionele ketting waar Ed, de monteur van Bongers, later ook nog voor- en achterdragers aan bevestigde. Nog wat later werden er nog een voorwiel met een SON naafdynamo en bijbehorende Edelux koplamp aan toegevoegd.

En toen stond er ineens een custom titanium Van Nicholas Zion 29er met Rohloff en tandriem in de winkel. Ik ben nogal gevoelig voor dat materiaal, want ik reed al een prachtige titanium Passoni racefiets. Ik vond de Van Nicholas direct een prachtfiets en hij reed super! En eindelijk bleek het nu dus wel mogelijk om een tandriem te krijgen op een 29er! Deze Zion 29er bleek de perfecte basis te zijn voor de fiets die ik in eerste instantie zocht, maar bij Santos nog niet kon vinden. Titanium frame, 29er wielen, Rohloff, tandriem en een verende voorvork. De enige consessie die ik moest doen was de keuze voor schijfremmen i.p.v. Magura velgremmen, omdat er geen verende 29er voorvorken verkrijgbaar zijn met Magura-remnokken.

Eind 2011 heb ik mijn eigen variant samengesteld en de Santos 4.29 ingeruild op de custom built Van Nicholas 29er met Rohloff, tandriem, voorvering, SLX schijfremmen en bagagedragers. Echt een Superfiets, licht en sterk, en lekker onderhoudsarm. De schijfremmen doen het erg goed en ik heb helemaal geen last van spaakbreuk (waar veel fanatieke vakantiefietsers bang voor zijn bij dit type rem), ondanks dat de fiets erg zwaar belast wordt.

Het frame is op bestelling gebouwd en de fiets is vervolgens opgebouwd door Ed, Theo en Michiel van Bongers. De levertijd van het frame liep nogal uit en de jongens van Bongers zijn tot laat in de avond doorgegaan om de fiets op te bouwen. De voorvork en het voorwiel met SON naafdynamo zijn van de Santos overgegaan naar de Van Nicholas.

Ondertussen heb ik er 9000 km op zitten zonder enkel probleem en met een minimum aan onderhoud. Michiel heeft wel drie keer de tuinspuit over de fiets gehaald, omdat hij niet aan kon zien dat ik altijd met een vieze fiets rij. En de olie in de Rohloff-naaf is nu één keer ververst. Ik doe alles met deze Van Nicholas: offroad rijden (met en zonder bagage), woon-werk verkeer en natuurlijk fietsvakanties. De racefiets raakte ik sinds de aanschaf van de Van Nicholas niet meer aan, dus die heb ik uiteindelijk maar verkocht.

Na 9000 km was de eerste tandriem nog steeds niet versleten, ondanks dat ik ermee in de smerigste omstandigheden rij, de fiets nooit schoonmaak en ik graag met veel macht en staand op de pedalen in een zware versnelling mijn bovenbenen train. Voor mijn aanstaande vakantie in Patagonia, Chili en Argentinië hebben we de tandriem toch maar preventief vernieuwd. De oude riem bewaar ik als reserve.

Hoe is je fiets voor de vakantietrips uitgerust?

De fiets wordt volgehangen met de Classic roller tassen van Ortlieb. Twee voor, twee achter en een stuurtas. Soms gaat er nog een roltas bovenop. Ik ben op zich wel een grammenjager, maar wil toch ook wel van alle gemakken voorzien zijn en ben graag volledig self-supporting. Aan de naafdynamo heb ik een Pedalpower oplaadadapter gekoppeld die mijn powerbank van stroom voorziet voor m’n GPS, MiniTablet en mobiele telefoon.

Ik denk er nog over om een lichtgewicht rugzak mee te nemen voor een wandeltrektocht door de bergen. Ik hou van kwaliteit en daarom slaap ik uitsluitend in tenten van Hilleberg. Ik kook op een allesbrander waarvan de brandstoftank onderaan de fiets hangt. Voor de watervoorraad heb ik een petfleshouder van BBB waar 1,5 liter flessen in passen.

Welke reizen staan er nog in de planning?

Deze week vertrek ik naar Zuid Amerika. Ik ga 2 maanden fietsen door Patagonia en de Carretera Austral in Chili en Argentinië. In de zomer van 2013 staan nog twee weken naar IJsland gepland. Daarna zullen er nog genoeg mooie reizen volgen.  Ik heb nog de wens om een keer door de Andes te fietsen. En Australië en Nieuw Zeeland, en… en…

Heb je misschien nog tips voor andere (beginnende) vakantiefietsers?

Ga een keer mee met onze kampeerweekenden op de Veluwe. Die zijn heel gezellig en kunnen erg leerzaam zijn.

Met vriendelijke groeten:

18 thoughts on “De Titanium fiets van Titanium Ton

  1. Wat een mooi verhaal! Zo te lezen heet je met recht Titanium Ton! Sterk, veerkrachtig en niet kapot te krijgen! 🙂

    Mooie fiets, hoor!

  2. Titanium… maatwerk… Rohloff… tandriem… Son… Mooi hoor…

    Typisch Hollandse vraag: wat kost zoiets? 😉

  3. Super Michiel,

    Bedankt voor het plaatsen van het artikel.
    Het is tank van een fiets, zo geruisloos en onderhouds vrij.
    Doe me best om een goed beeld te geven van mijn bevindingen tijdens vakantie in Chili De Carretera Austral.
    Gr. Ton

  4. Prachtig verhaal van rijder én fiets.
    Hopelijk trakteer je ons op een mooi verslag van de IJsland trip!

  5. Indrukwekkend verhaal. Indrukwekkende fiets.

    Heel veel plezier in Zuid Amerika, Ton! Ik ben benieuwd naar je belevenissen!

  6. Mooi verhaal. Diepe buiging. Respect. Kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen. Niet opgeven, maar door blijven buffelen.

  7. Bijzonder verhaal over een bijzondere man met dito fiets . Hoop er een voorbeeld aan te kunnen nemen met mijn onlangs aangeschafte Santos. Doorzettingsvermogen en reislust, ik maak een diepe buiging voor Ton en zijn mooie fiets.

  8. Hoi Ton,
    Mooi om je verhaal hier ook te lezen
    En voor degene die zich af vragen of de fiets in het echt nog mooier is dan op de fotos?
    Ja zeker 🙂

  9. Mooi verhaal… je bent een echte doorzetter.
    Je verdiend het ook om op zo’n mooie fiets te rijden.

    Veel plezier gewenst in de toekomst.

    Henk K.

  10. Mooi verhaal Ton , ik hoop dat je optimaal mag genieten van deze prachtige fiets , want aan de bereider zal het zeker niet liggen.

    Groet Otto

  11. Ton, veel succes gewenst en ik hoop je gauw weer eens te spreken en met je te kamperen. Groet, Ed.

  12. beste Ton,
    mooi verhaal. Zou ik even per e-mail met je in contact kunnen komen? Ik ben namelijk aan het orienteren op een tour/ reisfiets met als uitgangspunt een MTB. De focus ligt nu op de 4.29 Santos, en zo te lezen heb jij daar ervaring mee opgedaan, en daar ben ik wel even naar benieuwd. Ik hoor graag van je, alvast bedankt.

    mvg.

    Geert

  13. Be

    ste Ton, Bij toeval las ik je stukje combinatie van windt en Haarlem. Toen ik je foto zag wist ik het zeker. We hebben samen divizes Westminster gekanood. Jeff van BARBARA (westel cc) wordt 90 volgende maand.
    daar ga ik dan ook heen. Groetjes walther

  14. Beste Ton,

    Wil via deze weg mede delen dat Jeff afgelopen vrijdag op 91 jarige leeftijd overleden is.

    Groetjes,

    Walther

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *