idworx-opinion-titanium

De komende Bike Motion in de Utrechtse Jaarbeurs moeten we allemaal naar de duurste Idworx aller tijden gaan kijken! De oPinion krijgt een titanium frame!

Veel meer dan deze teaserfoto wil Idworx nog niet loslaten, maar je kan je er vast wel een voorstelling van maken. Bekijk de Idworx oPinion hieronder, denk er een ongelakt titanium frame in, et voilá!

idworx-opinion-travel-spec-01

Idworx houdt van afko’s. Zo heet de Easy Rohler ‘ER’, de All Rohler ‘AR’ en de oPinion ‘oP’. De titanium oPinion krijgt de afko ‘oPti’.

En… Oh Idworx, wat doet u nou?!! Optioneel af-fabriek verkrijgbaar met een tandriem! Zijn ze gek geworden daar in Wachtberg?

Prijs? Waarschijnlijk €2000,- duurder dan de reguliere aluminium oPinion. Inclusief The Plug en tandriem zal dat dan ruim €7.800,- worden.

40 thoughts on “Idworx komt met een titanium oPinion

  1. Over 10 jaar kost de fiets , gerekend met een 2% jaarlijkse prijsverhoging 9500 euro.
    Die 7800 euro is dus nu een koopje 🙂

  2. Veel geld…. wel mooi!
    Benieuwd hoeveel ze er jaarlijks van verkopen voor die prijs.
    Wellicht dat de prijs is thuisland Duitsland wat minder meespeelt.

  3. Denk je dat de Hollanders zuiniger dan de Duitsers zijn, Paul?

    Ik denk niet dat dat veel verschil maakt. Als ik zie wat voor bedragen de Hollandse fietsliefhebbers voor hightech of exclusief materiaal over hebben… Daar sta zelfs ik nog van te kijken.

    De Nederlandse markt is wel veel kleiner dan de Duitse.

  4. De aankondiging dat Idworx nu ook zelf aan de tandriem gaat, was nog de minste verrassing. Dat het de Centertrack van Gates wordt, dat verbaast me pas echt. Ik schatte de relatie Idworx-Gates nogal koeltjes in, vandaar. Bovendien vind ik de uitleg op de website ook wat vreemd: als je “ook bij nat weer op onverharde ondergrond rijdt”, dan adviseert Idworx om je fiets niet van de tandriemaandrijving te voorzien… Tiens, lag daar nu net niet het voordeel van de riem ten opzichte van de ketting?

  5. @Michiel: nog iets dat me bij de lancering van de oPinion al wat verbaasde: dat schriele 3mm inbus-schroefje waarmee je de ketting opspant, gaat dat voldoende zijn om ook de riem op voldoende spanning te krijgen (misschien stel ik me verkeerdelijk voor dat een riem een grotere “voorspanning” moet meekrijgen dan een ketting)?

    Daarom dat ik eigenlijk al (verkeerdelijk, blijkbaar) gegokt had dat de oPinion voorlopig niet van een riem zou worden voorzien.

  6. @michiel ik denk dat in Duitsland de gewone man meer uitgeeft voor een goede degelijke fiets en hier in Nederland zijn het zoals je zelf al beschrijft echt de liefhebbers die los gaan.

    Redelijk wat opvallende keuzes de laatste tijd bij Idworx. Het snel omarmen van de Pinion, nu weer de keuze voor de Centertrack. Lijkt wel een ander bedrijf/nieuwe wind.

  7. Jammer om te zien dat een bedrijf met zo’n duidelijke filosofie op de knieen wordt gedwongen door “de markt”. Welke modellen leverbaar worden af fabriek met riem zetten ze er voor het gemak niet bij 🙂 ach het zal de emotie zijn geweest, het is ze bij deze vergeven!

  8. Zoals ik al eerder schreef hebben de uitgebreide testen met de Conti riem niet gebracht wat Idworx ervan verwacht heeft, dus men ziet voorlopig af van de Conti riem.
    Er zijn al veel Idworx fietsen uitgerust met de CDX Centertrack en als ik de markt mag geloven zijn er weinig problemen opgetreden met de riem.
    Ik mag hier dan wel worden gezien als een Idworx slager die zijn eigen vlees keurt, maar de o-Pinion is absoluut niet mijn favoriet, ik vind de schakelbox onder aan de bracket niet mooi ondanks de gunstige gewichtsverdeling.
    Ondanks het feit dat Idworx ruim 3 jaar de o-Pinion zeer uitgebreid heeft getest, kan ik het model nog steeds niet mooi vinden.
    Maar misschien is het wel wennen, bij de e-bike zit de Bosch motor tenslotte ook bij de bracket.

  9. Pure porno! Maar wel heule dure!

    Maar ik snap wel de keuze voor cdx voor dit model. De pinion heeft geen zijdelingse off-set opties wat lastig is voor cdc. En wat Frits al duidelijk maakt over smaak valt niet te twisten, gelukkig.

  10. Bij de CenterTrack is een correcte uitlijning net zo belangrijk als bij de CDC. Gates kan lullen wat ze willen over hoe goed de CenterTrack bestand is tegen aflopen door een scheve uitlijning, maar ik heb in de praktijk al meerdere voorbeelden gezien van brekende CenterTrack riemen als gevolg van scheef uitlijnen. In dat geval wordt de riem namelijk óp het achtertandwiel gewipt en knapt direct. De CDC daarentegen heeft iets meer bewegingsruimte en bovendien kan iedereen tijdens het fietsen zien of de riem wel of niet mooi recht loopt. Bij de CenterTrack kan je dat zonder liniaal niet controleren.

    Bij Pinion moet je uitlijning goed krijgen door het achtertandwiel correct op de body te plaatsen en indien nodig met dunne ringen naar links of rechts positioneren.

  11. Eigenlijk zeg je dus: er is geen goede reden om naar cdc te gaan? Zelf geloof ik ook niet in cdx maar om andere redenen dan jij. Ik zie meer beren op de weg als er wat in het gleufje komt. Verder weet ik het ook niet behalve dat ik al bijna 10.000km tevreden met een cdc rij.

  12. Ik wil zeggen dat er geen reden is om naar CenterTrack te gaan. De veel mindere duurzaamheid van de CenterTrack is inmiddels ruimschoots aangetoond en daarom vind ik het werkelijk onbegrijpelijk dat Idworx hier voor al zijn fietsen toch voor kiest. Maar in geval van Pinion moeten we het er gewoon mee doen, omdat Gates geen CDC tandwielen voor Pinion maakt.

    Voor fietsen met Rohloff is CenterTrack absoluut veel minder duurzaam, minder praktisch en bovendien duurder dan CDC…

    Santos is wel flink aan het pushen om Gates zover te krijgen dat ze met betere tandwielen gaan komen om de CenterTrack duurzamer te maken, maar Gates maakt daar bewust of onbewust nog geen vaart mee.

  13. Sorry wat jij zegt bedoel ik ook! Maar dat argument van tandwielen is wel valide wat er niet is kan je ook niet aanbieden. Ik weet niet hoe gates op de markt opereert maar ik kan mij voorstellen dat ze eerst meer omloop willen voor ze meer investeren. Want heel eerlijk vind ik de prijs voor een tandwiel, als je ze al kan krijgen belachelijk hoog. Ik zocht een 50 tandsblad kwam op 95euro oid uit…. voor de test alleen overigens. Grotere markt penetratie zou wel wenselijk zijn mijn inziens.

  14. Het feit dat het niet op de markt te vinden is, heeft idworx vroeger toch ook niet tegengehouden? Of zijn de tandwiel(profiel)en door Gates gepatenteerd?

  15. Die zijn inderdaad gepatenteerd.

    Voor het spanwieltje bij Pinionfietsen maakt Santos een nieuw tandwieltje met een iets andere vorm om het patent te omzeilen.

  16. Conclusie: Gates CDC “Mudport” is niet (meer) gepatenteerd, de CDX “CenterTrack” wel en dus heeft Gates liever dat die wordt gebruikt. Daarom maken ze dus enkel nog CDX tandwielen voor Pinion. Het Gates patent op de CenterTrack is niet nieuw en ook niet inventief (volgens onderzoek van het Europees patentbureau), maar het loopt ondertussen wel. En ik kan me voorstellen dat er bij kleine fietsenbouwers als Santos en Idworx weinig animo bestaat om een juridisch gevecht aan te gaan met Gates (toch de-facto monopolist in deze markt) rond CDX of hen tegen de haren in te strijken door met een eigen CDC tandwiel voor Pinion (en/of andere systemen) te komen.

  17. Filip, wie weet, maar wij kunnen niet in de glazen bol van Idworx kijken.
    Eind vorig jaar heb ik al eens geopperd om een ERTi met schijfremmen op de markt te zetten, maar dat schijnt wat ingewikkelder te liggen, trekkingfiets van titanium met schijfremmen, dan moeten er wellicht aanpassingen aan het frame worden gedaan. Maar wat in het vat zit, verzuurd niet zullen wij maar zeggen, toekomstmuziek wellicht?
    De fiets is en blijft een welkome ontwikkelingsbron voor de fabrikanten.

  18. Wat een prachig kunstwerkje. Misschien wel het beste wat er momenteel op de markt verkrijgbaar is. Ik ga binnenkort overstappen van Rohloff naar Pignon omdat dit meer toekomstperspectieven biedt voor de serieuze kilometervreter.

    Ook naar aanleiding van ervaringen van ervaren vakantiefietsers die ik dit jaar tegenkwam. Ik denk dat de prijs van 7800 euro een gerechtvaardigde en heel nette prijs is voor deze onverwoestbare bike.

    groet, Edo.

  19. Edo, ik hoop de oPTi volgende week in het echt te mogen aanschouwen.
    Rationeel gezien als je voornamelijk in Nederland fietst, zou ik persoonlijk voor de Rohloff naaf kiezen, heb je meer dan genoeg aan, echter emotioneel (als je het geld ervoor over hebt) en regelmatig in heuvel- of bergachtig terrein fietst, is de oPTi the bike to ride.

  20. hoi Frits,

    ik ben jaloers 🙂 Ik fiets ook buiten Nederland en hoewel de Rohloff naaf mij nog nooit in de steek heeft gelaten wil ik toch erg graag een fiets met pinion versnellingsbak er bij.

    Wat mij regelmatig opvalt is dat mensen de aankoop van mijn sportwagen wel vanzelfsprekend / normaal lijken te vinden, (daar krijg ik nooit vragen over de aankoopprijs) maar als ik ze de aankoopprijs van mijn fiets vertel dan schrikken ze vaak en vinden dat enorm veel geld!

  21. Nou om heel eerlijk te zijn vind ik de prijzen wel het niveau krijgen dat ik mij afvraag of het nog in verhouding staat. Want het begint allemaal (ook Santos) toch wel erg veel te kosten. Ik zie prijzen voorbij komen van halve tot 3/4 auto daarnaast als ik de onderdelen optel kom ik op veel minder uit. Ja ik weet oplage, handarbeid enz enz. Maar evengoed blijft 5500 en meer een boel geld voor een goede fiets.

  22. De prijzen-politiek van Rohloff (om geen volume-kortingen toe te kennen) heeft merken als Santos en Idworx zeker ook vooruit geholpen: ze konden hun hoge prijzen (die in verhouding staan tot de hoge kwaliteit en lage volumes) ook verantwoorden omdat ze een exclusief product konden aanbieden dat de grote merken niet in hun gamma hadden (namelijk Rohloff fietsen). In die kleine niche-markt hebben Santos en Idworx vandaag weinig concurrentie. Als Pinion echter een andere prijzen-politiek gaat voeren, dan ga je binnenkort wel Trek en Specialized fietsen met Pinion kunnen kopen tegen veel lagere prijzen (wegens de hogere volumes). Dat kan mogelijk een probleem gaan vormen voor die kleinere merken.

  23. Je zou de onderdelen voor de grap eens in een spreadsheet moeten zetten. Dan heb je nog geen bulk inkoop en gewone inkoop prijzen. Maar goed. Laten we er niet teveel op ingaan omdat het gewoon geen zin heeft. Maar ik denk dat er op deze fietsen een hele gezonde marge zit om het maar even zo te zeggen. Dit is ook wat ik van verkopers hoorde. Waar het mij omgaat is dat ik de fietsen gewoon om het eenvoudig te zeggen heel duur vind. Het verschil tussen een best goede fiets van zeg €2200 en ietsjes beter is wel groot aan het worden.

  24. Alles heeft te maken met volume. Heel simpel gezegd, grotere merken kunnen nu eenmaal goedkoper inkopen. Hang je onder een grote groep (b.v. Accell) dan wordt dit alleen maar gunstiger.
    Heb je pech met het product dan moet je hopen op een goede service. Als ik zie en hoor dat men b.v. bij framebreuken hemel en aarde moet bewegen om garantie veilig te kunnen stellen (Koga en de 1e eigenaar) dan word ik daar niet vrolijk van.
    Ik heb het de afgelopen decennia gezien in het bedrijfsleven, alles moest global, nu komt men daar weer op terug en gaat men weer over tot kleinschaligheid waarbij de klant weer centraal komt te staan.
    De merken als Santos en Idworx zie ik daarom niet zo gauw in de problemen komen. Kunnen sneller en adequater op ontwikkelingen reageren.
    Zoals ik al eerder heb aangegeven zitten financiële participanten achter Pinion, dit betekent dat deze participanten snel hun geld weer terug willen zien, dus Pinion zet zoveel mogelijk versnellingsbakken in de markt. Dit staat haaks op het beleid van Rohloff die een uitgekiende strategie hanteert.
    Wat Filip stelt is dan ook ten dele waar. De vraag blijft of Santos en Idworx het redden, ik denk het wel, kwaliteit heeft nu eenmaal zijn prijs.
    Overigens zet Idworx wel zgn. “budget” fietsen in voor het modeljaar 2015, die prijstechnisch gunstiger zullen uitpakken.
    Ben benieuwd naar de prijslijsten die op Bike Motion bekend gaan worden.

  25. Ik denk dat Idworx niet voor niets een goedkoper model gaat aanbieden . Met al die dure opinions, power rohlers en titanium fietsen zit Idworx teveel in het absolute top segment.
    Door een goedkoper model aan te bieden is het gehele aanbod weer enigzins in balans.
    Ik weet inmiddels dat er een goedkopere ER aankomt .
    -zonder almotion
    -zonder Son (dynamo/edelux)
    -zonder EBB
    -zonder Darim velg

    Ik weet niet of deze “budget” fietsen een belt-ready frame hebben.
    hmm….. budget fietsen klinkt nogal vreemd voor fietsen van 3500 euro plus.

    @Frits, mocht het me lukken om dit jaar de Bike Motion te bezoeken, dan kom ik zeker bij je langs

  26. Peter, ik zal het leuk vinden om je te zien op Bike Motion! Sta er vrijdag t/m zondag.
    De ER wordt wel “uitgekleed” en inderdaad de term budgetfiets past niet goed in het beeld voor een fiets die toch altijd nog (vermoed ik) 3.000,– plus gaat kosten.
    Voor mensen/klanten met een wat beperkter budget wordt een Idworx fiets nu ook wat toegankelijker.
    Ik mag aannemen dat de kwaliteit gewaarborgd blijft, zoals wij dat van Idworx gewend zijn.

  27. @Peter: je bedoelt waarschijnlijk zonder de “long life EBB”, maar het principe van de excenter zal wel behouden blijven. Vraag is of deze “budget” fietsen dan dienen om echt een goedkoper alternatief aan te bieden, of is het de bedoeling om de bestaande reeks in prijs nog verder naar omhoog te duwen? We zullen het waarschijnlijk snel weten.

  28. Blijkbaar komt er in navolging van de opinion en AR een ER travel spec en urban spec bij. ( info en enkele foto’s bikefeeling.nl )

  29. Gisteren product update van Idworx gekregen. Bikefeeling heeft inderdaad alles al verklapt. Nog enkele kleine details.
    ER Travel Spec heeft nu standaard een lowrider, The Plug en The Brace.
    ER Urban Spec is uitgerust met een Shimano naafdynamo Singapore, géén EBB Long Life maar buitenboordlagers, Schwalbe Big Apple, Darim 2 velgen zónder CSS coating en een BM Eyc voorlamp.

    Bij de ER opinion met tandriem is de tandwielverhouding bij de Travel Spec 35 voor en 35 achter.
    Bij de Urban Spec is dit 39 voor en 35 achter.

    Inzetbereik tussen de Urban en Travel is dus duidelijk anders.

    Het remgedeelte van de AR in Urban Spec uitvoering is volledig Shimano XT, zonder The Plug. De ribbels die op de remklauw zitten zouden de warmte tijdens het remmen moeten absorberen.

    De OR zou ook in Urban Spec uitgevoerd kunnen worden.

    Op MTB gebied zijn er nu 3 uitvoeringen, Rough Spec, Speed Spec en Power Spec.
    Power Spec heeft alleen de nieuwe RockShox RS-1 vork. De inbouwbreedte van de voornaaf is 110 mm, wat veel stijfheid oplevert.

    De alu MTB’s zijn belt-ready, af fabriek géén riem.
    De banden zijn nu in de breedte 2.25 i.p.v. 2.35
    In de Rough Spect zit een voorvork van RockShox Reba met 120 mm veerweg.
    Er worden Darim velgen geleverd i.p.v. NoTubes.
    Bij de Speed Spec en de Power Spec zijn de spaaknippels van alu en bij de Rough Spec zijn deze van messing.

    Tot zover even deze korte aanvulling.

    Ik zou zeggen, kom al het mooie fietsnieuws aanschouwen op Bike Motion van 17 t/m 19 oktober in de Jaarbeurs in Utrecht.

  30. O ja, nog vergeten te melden, er zal een nieuwe remschijf komen voor de dikkere versie die nu op o.a. de AR zit.
    De schijf zal nu uit één stuk gaan bestaan.

    De huidige schijf bestaat uit een “zwevend gelagerde” wrijvingsring van roestvrij staal en een draagconstructie van een aluminiumlegering.
    De verbinding van de wrijvingsring met de draagconstructie wordt door 6 zogenaamde floaters gerealiseerd.

    Bij de nieuwe versie zou dit komen te vervallen en zou e.e.a. dus één geheel worden met de schijf.
    Dit zou een verbetering moeten geven t.o.v. de oude schijf qua remgeluiden.

  31. Dag Frits,
    Maar dat zou dan ook betekenen dat er andere remklauwen bij komen met zuigers aan beide kanten van de schijf?
    De zwevende lagering is bedoeld om de schijf ten opzichte van de klauw te centreren. Valt dit weg, dan zal de klauw zwevend opgehangen moeten worden.
    Groet Erwin.

  32. Erwin, op de AR zitten remklauwen met zuigers aan beide kanten van de schijven.
    Naar ik heb begrepen worden er geen floaters meer gebruikt om vervorming bij hitte tegen te gaan.
    Maar alles is nog vers van de pers, hoorde e.e.a. net toen ik uit Wachtberg vertrok.
    Wellicht kan ik op en na Bike Motion hier wat meer over vertellen.

  33. Ik heb nog even bij het AR onderwerp gekeken, en Je hebt gelijk Frits!
    Kun je nagaan, ik heb het al helemaal verdrongen 🙂

    Constructie met floaters is overigens een bekende constructie die bij vrijwel iedere motorfiets toegepast wordt. Kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat de constructiewijziging iets met vervorming bij hitte te maken heeft?
    De remschijven zijn tenslotte dik genoeg lijkt mij.
    De werkelijke reden van de wijziging zal ons wel niet bekend worden gemaakt vrees ik, maar ik gok er op dat als ¨bijkomend voordeel¨ de nieuwe remmen ook minder zullen piepen?

  34. De 50mm versie van de Schwalbe Marathon Almotion is er nu ook in een tubeless variant. Misschien een vraag voor Frits: weet je of die zullen gemonteerd worden op de Urban specs van de AR en oP?

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *