Idworx heeft veel succes met de oPinion BLT modellen met Pinion versnellingsbak. Dankzij de mountainbikewielen en sportievere geometrie zijn het trekkingfietsen die nèt even wat meer kunnen dan een ‘gewone’ trekkingfiets. De relatief jonge Pinion-bak is een goede transmissie gebleken (de kinderziektes zijn er inmiddels uit), maar toch zijn er nog heel veel liefhebbers van de aloude Rohloff-naaf. Terecht, want deze Duitse versnellingsnaaf is nog altijd het meest betrouwbare en duurzaamste versnellingssysteem ter wereld. Het was dus een kwestie van tijd dat Idworx de Fellowship of the BLT’s zou versterken met een BLT met Rohloff. Aanschouw de Idworx Rohler BLT!

Alle BLT-modellen worden geleverd in twee uitvoeringen; met 29″ wielen of met 27,5″ wielen, voor ruige of extra ruige tochten. Dit is bij de Rohler BLT ook het geval. Er is de compromisloze off-road Extreme (met vette 70mm Schwalbe G-One gravelbanden rond 27,5 Inch velgen) en een minder extreme allrounder, de Multi (29″ wielen met 57mm brede gravelbanden). Het triple-butted aluminium frame is een kruising tussen die van de Idworx Rockn Rohler mountainbike en Idworx’ trekkingfietsen met Rohloff.

Idworx Rohler BLT Multi
Idworx Rohler BLT Multi

Als je de website van Idworx hebt bestudeerd, was je misschien al opgevallen dat bij alle trekkingmodellen de lowriders voor tassen aan de voorvork niet meer tot de standaarduitrusting behoren. Vanaf modeljaar 2019 levert Idworx al haar trekkingfietsen standaard in de meest basis uitvoering. Vervolgens kan je op de website de benodigde opties aanvinken. Als het even kan, zou ik die lowriders weglaten, want de functie van lowridertassen kan heel goed worden overgenomen door bikepacking-tassen: een frametas en een grote waterdichte roltas aan het stuur. Rijdt veel lekkerder! Vooral off-road.

De prijs voor beide uitvoeringen van de Rohler BLT begint bij €4.995,-. Mijn favoriete configuratie (met tandriem, verende zadelpen, USB-oplader en vette schijfremmen) komt op €6.135,-. Best veel geld, maar ik hoef de kenners niet meer uit te leggen waarom een Idworx zo goed is. Als ik ‘m getest heb, zal ik uitgebreid op alle details inzoomen.

Medio April is de Rohler BLT bij de betere Idworxdealer te bewonderen. Je kunt ‘m hier al samenstellen.

10 Replies to “Nieuw: Idworx Rohler BLT”

  1. Fiets71 says:

    Hebben ze rohloff schakelaar uitgevoerd met stalen kabelgeleiders zodat de schakelkabels een scherpe bocht naar links maken?

  2. Michiel says:

    Ik vermoedde al dat juist jij dat ging vragen!
    Nee, iets beters. Idworx gebruikt daar een stukje buitenkabel uit aluminium segmentjes, zoals je die ook vaak ziet bij achterderailleurs. Maar dan met een extra rubberen huls. Die kan je alle kanten op buigen, zodat je stuurtas geen ruzie krijgt met de kabels.

  3. Peter says:

    Mooie fiets hoor. Ik had stiekem een steekas achter verwacht .( Rohloff A12 ) Het is toch een compleet nieuw frame anno 2019. Of zijn er naast de voordelen van steekassen ook beperkingen te noemen ?

  4. Koen says:

    @Peter: Rohloff heeft geen naaf met steekas, wel een naaf die compatibel is met frames voor steekas. De naaf wordt vastgezet door speciale M7 bouten. De standaard CC (quick-release) versie is nog steeds te verkiezen wanneer mogelijk.

  5. Tonny Kerkhove says:

    Hallo mijne heren en dames hebben jullie al gezien dat op de nieuwe Rohler blt en de Grandone de Idworx stickers een ander design hebben gekregen.

  6. Michiel says:

    Ja, gezien. Ik schat zo in dat dat op kruissnelheid ongeveer 3km/u winst oplevert.

  7. Frits says:

    Gezien de aflopende bovenbuis van de Grandone misschien nog wel iets meer.
    Maar alle gekheid, ik weet niet of het design aan de voorzijde van het balhoofd ook is gewijzigd. Zal op de Fiets- en Wandelbeurs / Bike Motion wel zichtbaar worden.

  8. Frits says:

    In ieder geval zijn zeker bij de Rohler BLT de spatbord stangetjes wat steviger. Bij de oude SKS konden deze bij een bepakte fiets wel eens los schieten.

  9. Jurr says:

    Kunnen hier ook 27.5×3.0 banden onder, of laat het frame dat niet toe?

  10. Gerrit Gaastra says:

    Bij de 70 mm banden kan ik overal achter tussen het frame en de band nog mijn pink overal tussen krijgen. Dus perfect voor modder/sneeuw/steentjes. Een 75 mm zal dus wel net passen maar niet echt veel ruimte meer voor rommel. Het stuurgedrag op de weg met een 75 mm voor en de juiste bandenspanning wordt heel vaag. Met 70 mm kan dat nog net. Maar voor is de passing ietsjes minder dus geen 75 mm.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *