Wie heeft de Trek 1120?

De Trek 1120 is een mountainbike-achtige fiets die inspeelt op de nieuwste trend op trekkinggebied: BIKEPACKEN! Middels dit artikeltje wil ik alle eigenaren van een Trek 1120 oproepen van zich te laten horen en alle positieve en minder positieve ervaringen met ons te delen.

Bikepacking

Bikepacking is de kunst van je fiets op een minimalistische en ruimte-efficiënte manier volknopen met tassen in alle vormen en maten. Bij voorkeur op zo’n manier dat je niet persé bagagedragers hoeft te gebruiken. Dus niet de conventionele panniers aan de uiteinden van je fiets aan de voor- en achterdrager haken en een stuurtas hoog aan het stuur klikken, maar gebruik maken van slim gevormde tassen die strak tegen of in je fiets passen. Voordelen: laag gewicht, compact, aerodynamisch en met een heerlijk stabiel en agiel stuurgedrag als gevolg. Hoewel het nu helemaal hot is, is Bikepacken absoluut niet nieuw. Het Zwitserse leger doet het bijvoorbeeld al vanaf 1905.

Bikepacking kan in principe met iedere fiets zonder bagagedragers. Van racefiets, crosshybride, gravelracer tot mountainbike. Er bestaan ook specifieke bikepacking-fietsen met onder andere extra veel montagenokjes, een ‘endurance’ geometrie en een comfortabelere zithouding. Het bouwen van deze fietsen was jarenlang het domein van specialisten zoals Surly, Salsa en een paar kleinere Amerikaanse merken, maar inmiddels doet bijna iedere grote fabrikant van sportieve fietsen er iets mee. Zo ook Trek, die vorig jaar het model ‘1120’ introduceerde. Zo op het eerste gezicht een indrukwekkend apparaat!

 

Unieke bagagedragers

De Trek 1120 ziet er doordacht en potent uit. Zo heeft ‘ie extra vette ‘go-anywhere’ 29 wielen met 3″ brede banden, een iets langere wielbasis, montagenokjes voor ‘anything cages’ op de vaste carbon voorvork, een niet te extreem sportieve zithouding en… bagagedragers! Huh? Maar de echte bikepackers kunnen toch juist prima zonder die extra stangenstelsels? Daar zijn al die speciale bikepacking tassen toch juist voor gemaakt? De bagagedragers op de 1120 zijn echter geen standaard modelletjes van Tubus o.i.d., maar specifiek voor dit model ontworpen en geschikt om allerlei soorten drybags, plunjezakken, slaapmatjes en dergelijke aan vast te knopen. Normale panniers passen niet. Trek zegt dat je de 1120 ook als een gewone mountainbike kunt gebruiken. De dragers kunnen er eenvoudig af, omdat ze met slechts vier schroefjes vast zitten. Dat is met normale bagagedragers echter ook altijd het geval. Een beetje een non-argument dus.

Afgeleid van de Trek Stache modellen

De basis voor de 1120 wordt gevormd door de Stache modellen. Dit zijn ‘gewone’ mountainbikes met dezelfde 29+ wielen, een aluminium of een carbon frame en eventueel met een verende voorvork. Waarom zou de 1120 zoveel meer geschikt zijn voor bikepacking? Kan je niet gewoon een Stache naar keuze aanschaffen en die volhangen met bikepackingtassen?

In de eerste video hieronder vertellen twee mannen van Trek alles over de achterliggende gedachte van de Trek 1120 en de verschillen met de Stache. In de tweede video kijken en luisteren we naar een enthousiaste Amerikaan die lyrisch vertelt over zijn ervaringen met de Trek 1120.

 

Nuttige toevoeging of overbodig?

Al reviews lezende (zie o.a. Bikepacking.com) en video’s bekijkend begin ik de Trek 1120 steeds interessanter te vinden, maar tegelijk vraag ik me af hoeveel extra functionaliteit deze bikepacking-mountainbike met zijn speciale bagagedragers nu daadwerkelijk toevoegt ten opzichte van iedere willekeurige mountainbike uitgerust met bikepacking tassen.

De Trek 1120 was vorig jaar in Nederland nog maar mondjesmaat leverbaar. Omdat er flink wat belangstelling voor was, plaatsten sommige Trekdealers hem toch op hun website met de valse melding ‘op voorraad’. Dit leverde de mensen die de moeite namen om naar de betreffende winkel te rijden natuurlijk veel teleurstelling op. Hoeveel er tot nu toe daadwerkelijk in Nederland verkocht zijn, weet ik niet.

Ben jij eigenaar van een Trek 1120?

Bij deze mijn oproep aan iedereen die al wel een Trek 1120 heeft weten te bemachtigen. Wil je ons vertellen hoe hij bevalt? Doet de fiets wat je ervan verwacht had? Heeft hij meerwaarde ten opzichte van een gewone mountainbike? Zie jij nog verbeterpunten? Schrijf in de reactieruimte hieronder een zo uitgebreid mogelijke review!

18 Replies to “Wie heeft de Trek 1120?”

  1. tom cornille says:

    Graag ook een testje met
    – de Kona Sutra ltd vs Salsa Fargo vs Trek 920
    – de Salsa Cutthroat vs Kona Libre
    – de Trek 1120 vs de Bombtrack Beyond plus!

    Kortom, meer bikepackingfiets-testjes ajb!

  2. Michiel says:

    Dat zou ik graag doen, Tom! Ik probeer eerst maar eens een Trek 1120 voor een review te bemachtigen. Omdat Nederland zo’n kleine markt is, is het lastig om bepaalde modellen te regelen. Veel modellen zijn hier niet als testfiets beschikbaar.

    Mocht ik nog andere modellen kunnen regelen, dan zou ik de testkilometers graag voor een groot gedeelte uit willen besteden, omdat ik er zelf te weinig tijd voor heb. Interesse?

  3. Caspar Lourens says:

    In 2017 heb ik de Tuscany Trail gedaan op een Salsa Beargrease (Carbon fatbike) waarbij ik merkte dat het fietsen met bagage zeker kan op zo’n fiets, maar de 4.0 banden toch wel voor wat meer weerstand zorgden dan ik had verwacht, zeker als je een hele dag op de fiets zit en flink mag klimmen.

    Na de test op bikepacking.com gelezen te hebben en de fiets op de BikeMotion in levende lijve gezien te hebben, heb ik besloten om er een aan te schaffen. Sinds Juni 2018 ben ik in het bezit van een Trek 1120. De eerste grote rit was de Tuscany Trail 2018 (rond de 650 km en 8.500 hm) en de fiets werd ong. een week van tevoren geleverd (denk dat ik 1 van de eerste was in Nederland).

    Deze fiets wil gewoon door. Het is een heerlijke fiets voor de lange(re) afstand, wat voor ondergrond er ook is. Ja, het is iets zwaarder als een gravel/CX fiets, maar zodra het terrein wat zwaarder/ruiger wordt heb je daar enkel maar profijt van. Het grote voordeel van de brede banden is ook dat je d.m.v. de bandenspanning het comfort en de snelheid in het terrein / op de weg kan aanpassen.

    De voordrager zorgt ervoor dat bijv. de rol die normaal aan je stuur hangt, nu iets lager op de fiets geplaatst wordt (gewicht komt lager te liggen), je minder / geen problemen hebt met rem- en schakelkabels en de tas steviger vast te zetten is.

    Het voordeel van de voorvork is inderdaad dat je ook Anything cages kan plaatsen, waar van alles in kan (bijv. mijn benzinebrander en een bidon).

    Het kost even tijd voordat ik doorhad hoe de tasdragers voor de achterdrager te gebruiken. Als je dit eenmaal doorhebt, zitten ze stevig vast en kan je met gemak een dag doorbrengen op bergpaden / singletracks / etc. zonder dat ze bewegen / losschieten.

    Bij RoguePanda heb ik een custom frametas besteld, waar ik o.a. een 3 liter waterzak in meeneem (drinkslang over het stuur), gereedschap, eten voor onderweg, telefoon e.d.

    Persoonlijk had ik er een SRAM GX Eagle groep opgezien. Nu zit er een Shimano SLX groep op die wel goed schakelt, maar de ketting gaat flink tekeer tegen het frame (met SRAM nooit last van gehad) en als je een 12 speed cassette wil plaatsen moet er een andere achternaaf op.

    Een andere reden om een andere achternaaf te plaatsen was voor mij mdat er al een achterwiel lager vervangen moest worden binnen de eerst 1.000 km. Het voelde aan alsof er stenen in de lagers zaten. Bleek het lager te stevig aangedraaid te zijn in de fabriek. Daarna had ik alleen maar problemen met speling in de achterwiel lagers.

    De wielen zijn inmiddels vervangen. Gedeeltelijk omdat ik verlichting en een USB poort op de fiets wilde, maar ook vanwegwe de achternaaf. Bij mij zoektocht naar een vervangende wielset kwam ik er achter dat er gebruik gemaakt is van 28 gaats velgen en assen, waardoor een dynamo in het voorwiel enkel kan als er een nieuwe velg gebruikt wordt (32 of 36 gaats).

    De nieuwe, handgebouwde, wielen hebben iets bredere velgen (Hugo 52 van Stan’s) een Son Dynamo en een DT-Swiss 350 achternaaf. Voordeel van deze combinatie is dat de combinatie onderhoudsvrij is en je vrij makkelijk een XD-/Shimano cassette kan plaatsen.

    De achterdrager zit vrij dicht op het wiel. Ik had een rugzak vastgemaakt op de achterdrager en na enige kilometers merkte ik dat de rugzak contact maakte met het achterwiel en er een slijtageplek op de rugzak is ontstaan. Daarom heb ik er zelf een plaat opgemaakt die tevens dienst doet als spatbord en achterlicht houder.

    De remote van de dropper is van glimmend metaal. Zodra de zon in een bepaalde hoek staat, zorgt dit voor verblinding.

    Na een kleine 2.500 km. kan ik zeggen dat het stuur mij goed bevalt, ook op lastige singletracks / rockgardens (met volle bepakking) en het blijft leuk om op dat soort paden een CX fiets ff op z’n plaats te zetten… Heb er wel Ergon handvaten opgezet, zodat de druk wat beter verdeeld wordt. Af en toe gebruik ik de fiets voor woon-werk verkeer (tussen de 36 en 54 km. enkele reis) en het blijft leuk om racefietsers om te zien kijken waar die traktor is en waarom die zo dicht op hun fiets zit… (ja, je kan lekker doorrijden op het asfalt 😉 ).

  4. Michiel says:

    Bedankt Caspar! Interessant.

    Zo te lezen heb je al aardig wat kosten gehad aan het repareren en upgraden van jouw fiets. En die dropperpost, gebruik jij die wel eens?

    Je zou haast van Trek gaan verlangen dat ze het frame met de dragers en de voorvork ook los gaan leveren, zodat je ‘m naar eigen inzicht kan opbouwen.

  5. marco says:

    Leuke review Caspar!

    Volgens mij hebben ze bij Mantel in Arnhem de Trek 1120 (in large) nog in de winkel staan.

    Gr Marco

  6. Caspar Lourens says:

    Op zich vielen de kosten wel mee, de achternaaf is onder garantie gerepareerd. Een nieuwe wielset is inderdaad niet goedkoop maar goed, het verschil in rijden is wel immens groot… De standaard wielen zijn wel goed en stevig, maar het kan beter.

    Heb absoluut geen spijt van de aanschaf en denk dat dit de perfecte vakantiefiets is voor mensen die iets minder van asfalt houden… En je kan natuurlijk de dragers demonteren en een geveerde voorvork plaatsen en je hebt een stevige hardtail waar je best ver mee gaat komen.

  7. Michiel says:

    Ik volg nu een tijdje de Facebook pagina “Trek 1120 owners” en er verschijnen daar steeds meer zorgwekkende berichten over falende achternaven en brekende frames en dragers.

    De 1120 is nu iets meer dan een jaar op de markt en sommige rijders zijn al met hun derde frame bezig! Ik was er al een beetje bang voor, maar de achtervorken, de montagenokken en de dragers blijken opvallend vaak niet op hun taak berekend.
    Bijgevoegd een aantal foto’s.

  8. Michiel says:

    Reacties van een paar 1120-eigenaren op Facebook:

    “Wondering if anyone else has experienced frame / rack failures on their 1120. I love this bike, but am now on my second rear rack and third frame. Failures pictured here have happened with even load distribution and 7.9 kg total weight (vs. 12 kg max) on the rear rack. Trips have been rougher riding in Moab, Arizona, Colorado and South Dakota. I’m starting to wonder if the aluminum rack, attach points and seat stays as designed are truly up to serious off-road touring on more technical singletrack.”

    “Absolutely wouldn’t buy again. I’ve had 2 hub failures and now a broken frame all in less than one month of touring on just gravel roads with way below the max weight limit on the racks. I have major regret that I didn’t get something like the Surly ECR instead.”

    “Unless there is a major improvement from Trek I would not buy again. The problems outweigh the benefits and being stranded in the middle of nowhere is life threatening. I cannot imagine why there has not been some response from Trek about these failures.”

    “They (Trek) seem to just be in a state of denial about the problems. When I was getting my first hub replaced and expressed concerns about the quality of the stock hub, they responded with “this is not something that is common to see”. Seems like it is very common actually based on reports in this group and other forums.”

  9. Caspar Lourens says:

    Inderdaad zijn er meldingen van gebroken frames en problemen met de naven. Echter vraag ik me af om welk percentage van verkochte 1120’s het gaat. Denk dat er in Europa weinig van verkocht zijn (ben er nog geen andere tegen gekomen) maar het lijkt erop dat deze in de VS meer verkocht is (was ook al een jaar in de verkoop voordat deze in Europa beschikbaar kwam.

    Zelf in Italie best aardig wat singletrack en rots-afdalingen gehad, waar ik niet voorzichtig overheen ben gegaan, en (tot nu toe) geen problemen met frame en/of dragers.

  10. Michiel says:

    Gelukkig maar, Caspar.

    Het lijkt me wel iets om in de gaten te houden, want de steunpunten voor de drager zitten niet op de meest sterke delen van het frame. Het onderste steunpunt zit op het zwakste deel van de achtervork en de drager werkt als een flinke hefboom, zodat het bovenste montagepunt uit het frame getrokken wordt.

  11. Michiel says:

    Een 1120-rijdster in Tibet heeft haar achtervork aan beide kanten gebroken. Ze hoopt nu een dorp met een aluminiumlasser te bereiken. Als dit niet lukt, dan moet ze nog 450km met een gebroken achtervork doorrijden, meldt ze.

    Ze probeert haar frame nu met tentharingen te spalken….

  12. Michiel says:

    Spalk van haringen en slangenklemmen…

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *