Van Nicholas Pioneer in Fabriek

Het exclusieve Nederlandse merk Van Nicholas bouwt in het Zuid Hollandse Numansdorp fietsen van de exotische metaalsoort titanium. Titanium wordt in de ruimtevaart, luchtvaart, automotive-industrie en in de medische wereld veel gebruikt als hoogwaardiger, lichter en duurzamer alternatief voor staal. Daarnaast wordt titanium veel voor sieraden gebruikt, omdat het niet corrodeert en vanwege de mooie warme zijdeglans. De titanium fietsen van Van Nicholas worden door de liefhebbers gezien als sieraden op twee wielen. We gingen op bezoek in de fabriek.

Nou ja, fabriek… Zo mag je het eigenlijk niet noemen… Omdat Van Nicholas custom-built fietsen op bestelling maakt, worden hier geen grote series van de lopende band gestampt. Het bedrijf heeft meer weg van een veredelde werkplaats en eigenlijk is ‘fiets-atelier’ een meer passende naam. Van Nicholas is opgericht door Jan Willem Sintnicolaas en het is een echt familiebedrijf, want zijn partner en vader werken er ook.

Jan Willem en zijn team ontwerpen hun fietsen in Nederland en laten de frames vervolgens in het Verre Oosten door een Titanium-specialist bouwen. Ondanks dat Jan Willem als een bijzonder bescheiden man overkomt, noemt hij zichzelf op zijn website een artiest. Een terechte term, als je bedenkt dat Jan Willem niet alleen alle fietsen ontwerpt, maar ook de prachtige fotografie helemaal zelf doet. Hij weet de ‘heart and soul’ van het merk visueel op een prachtige manier tot uiting te laten komen. Bekijk de website maar eens!

De artiest: Jan Willem Sintnicolaas

Alle Van Nicholas fietsen zijn gemaakt van titanium. Titanium is een bijzonder exclusieve metaalsoort, wat in de natuur niet in pure vorm voorkomt. Het wordt gewonnen uit rutielerts en het mineraal ilmeniet. Doordat titanium bij hele hoge temperaturen goed reageert met zuurstof en koolstof, is het moeilijk zuiver titanium te produceren. De buizen moeten zonder zuurstof volgens een speciaal procédé gelast worden en een titanium frame bouwen vergt dan ook enorm veel vakmanschap.

De in de fietsindustrie standaard toegepaste legering is 3AL-2.5V Titanium. Dit is titanium vermengd met 3% aluminum en 2,5% vanadium. Deze legering heeft een 43% lagere dichtheid dan staal en verenigt een hoge hardheid van de buizen met een twee maal zo hoge veerkracht in vergelijking met staal. Het heeft nauwelijks last van metaalmoeheid en is minder gevoelig voor hoge puntbelastingen. Een titanium frame kan zeer hoge belastingen verwerken voordat het blijvend vervormt. Er kunnen dus hele lichte en stijve frames mee gemaakt worden.

Titanium wordt tegen corrosie beschermd door een natuurlijke, afsluitende oxidelaag. Het is bijna net zo resistent als platina en zelfs bestand tegen strooizout. Een titanium frame hoeft dan ook niet gelakt te worden en is met zijn zijdeglans van zichzelf al van een tijdloze schoonheid. Het is ook bijzonder slag- en krasvast. Een krasje kan met een schuursponsje weggepoetst worden, wat Jan Willem ons demonstreerde. Hij borstelde even in dwarsrichting over een buis waardoor het krasje verdween en de zijdeglans versterkt werd.

Van Nicholas titanium

Bij binnenkomst kom je gelijk terecht in het ‘braincenter’ van het bedrijf. In het kleine kantoor zit het team van bedenkers, verkopers, servicepersoneel en back-office medewerkers gezellig bij elkaar. Een deur verder brengt je in de assemblagehal. Daar staan drie montage-standaards met ruimte voor vijf fietsen. In de drukste periodes van het jaar worden er dus maximaal vijf fietsen tegelijk opgebouwd en hooguit enkele tientallen per dag. Eén monteur bouwt één fiets van voor tot achter op volgens een uitgebreide, door de klant samengestelde specificatielijst. Geen stampwerk aan een lopende band dus.

Van Nicholas fabriek

Van Nicholas Pioneer balhoofd logoMooi: het V-logo wordt in het balhoofd gegraveerd.

Naast de assemblageafdeling staan dozen met fietsen klaar voor verzending naar de dealers en aan de plafonds hangen diverse frames en wielen te wachten tot ze samengevoegd worden. Bij Van Nicholas zijn geen spaakrobots te vinden die vliegensvlug grote aantallen wielen in elkaar draaien. Alle wielen worden door Jan Willem’s vader ambachtelijk met de hand gespaakt en op een gelijkmatig verdeelde spanning gecontroleerd. Een secuur uit te voeren en tijdrovend klusje, maar de enige manier om het écht goed te doen.

Handgespaakte wielen bij Van Nicholas

Van Nicholas monteert hun ATB’s en trekkingfietsen ook af met Rohloff-naven in combinatie met de Gates tandriemen. Rohloff en Gates stellen hele hoge eisen aan de kwaliteit van de frames waar hun componenten in worden toegepast. Zo moeten de frames perfect uitgelijnd zijn om de tandriem goed recht over de tandwielen te laten lopen en stijf genoeg om de as en de lagers van de Rohloff-naaf niet onnodig hoog te belasten. Een achtervork mag niet meer dan 3 millimeter verbuigen bij een belasting van 1,5 pk. Als je als fabrikant hier niet aan voldoet, krijg je van Rohloff geen naven met Gates riemtandwielen geleverd.

Van Nicholas Pioneer met Rohloff en tandriem

Omdat titanium achtervorken voor een hoog comfortgevoel bij voorkeur van relatief slanke buizen gemaakt worden en door de hoge elasticiteit van het materiaal, is het niet eenvoudig om de vereiste hoge stijfheidswaarden te behalen. Daarnaast kan een titanium frame niet achteraf ‘nog eventjes’ uitgelijnd worden en dus moet deze tijdens de fabricage perfect recht geconstrueerd worden. Is dit niet helemaal het geval, dan kan het frame weggegooid worden. Van Nicholas moet bij ieder nieuw frame aantonen dat deze stijf genoeg is. Dat wordt gedaan met behulp van de hieronder afgebeelde testbank. De zwarte gewichten staan gelijk aan 1,5 pk en als de buiging van het frame ten hoogte van de achteras binnen de 3 millimeter blijft, dan slaagt het frame voor de test.

Van Nicholas Zion torsietest

In een bedrijfsruimte iets verderop heeft Jan Willem zijn eigen fotostudio ingericht. Daar schiet hij met een arsenaal aan camera’s en lenzen zelf de beelden die in advertenties en de brochure worden gebruikt. In een ruimte daarboven staat bijna de gehele Van Nicholas collectie in een rij opgesteld. Al die satijnglanzende titanium fietsen op een rij is een prachtig gezicht.

Van Nicholas heeft drie fietsen in de collectie die voor ons vakantiefietsers interessant zijn. De Pioneer is een heavy duty 26″ trekkingfiets, de Amazon is een 28″ light-trekking model welke je op kan laten bouwen met een recht stuur of een racebocht en de Yukon is een ultralicht randonneur-achtig fietsje met een sterk gebogen staande achtervork. Alle drie zijn met derailleursystemen te krijgen, maar de Pioneer en de Amazon zijn ook met Rohloff en tandriem te bestellen.

Van Nicholas PioneerVan Nicholas Pioneer met Rohloff en tandriem

Van Nicholas YukonVan Nicholas Yukon met Ultegra en V-logo in het zadel gegraveerd

Tijdens ons bezoek hing er een Pioneer met Rohloff en tandriem in de montagestandaard. Deze fiets werd verder opgebouwd met kwaliteitsonderdelen zoals een SON naafdynamo, SON Edelux koplamp, Rigida velgen, Tubus drager, Bushnell excentrische trapas en titanium zadelpen, stuurpen en stuur. En wat staat er op de samenstellingslijst? Juist! “Ship to SintChristophorus.nl” Dit mooie fietsje ga ik de komende periode uitgebreid testen en kritisch aan de tand(riem) voelen. Ik heb er zin in en ben reuze benieuwd!

Van Nicholas Pioneer assemblage

Van Nicholas Pioneer titanium stuur

Van Nicholas fabriekOndertussen laat collega Theo zich door Jan Willem een Twentyniner aanmeten.

Het custom-build-concept van Van Nicholas gaat ver. Iedere fiets is op te bouwen aan de hand van een uitgebreide optielijst, waarbij je kan kiezen uit meerdere soorten versnellingssystemen, remmen, wielen, zadels, sturen, banden, enzovoort. Over de kleur hoef je niet wakker te liggen. Die is namelijk altijd gewoon blank geborsteld titanium.

Het kan echter nog persoonlijker, want je kan door van Nicholas zelfs een uniek custom-designed frame laten bouwen. Kom je door boven- of ondergemiddelde lichaamsafmetingen niet goed uit met een standaard frame? Dan kan je je eigen geometrie specificeren. Of heb je speciale wensen op het gebied van bevestigingsnokjes, aandrijfsystemen of buisdiameters? Geen probleem, in overleg kan bijna alles.

Collega Theo heeft bijvoorbeeld een Twentyniner mountainbike met Rohloff, tandriem, schijfremmen en Lefty verende voorvork laten ontwerpen. Die fiets bestaat nog niet en wordt aan de hand van onderstaande CAD-tekening gefabriceerd. Dat wordt iets heel unieks.

Van Nicholas custom-built Twentyniner frame

En wat dacht je van een echte titanium kinderfiets?! Jan Willem heeft een prototype in aanbouw voor zijn dochtertje. Hoe cool is dat!!

Van Nicholas titanium kinderfiets

Het was erg interessant om te zien hoe een klein clubje fietsliefhebbers op geheel eigen wijze een relatief kleine fiets’fabriek’ runt. Dat dit gebeurt op een typisch doorsnee en inspiratieloos Nederlands bedrijventerrein blijkt niets af te doen aan de charme en magie die aan het edelmetaal en het merk kleven. De hoogwaardige en wonderschone titanium fietsen van Van Nicholas hebben in relatief korte tijd een goede naam opgebouwd in meerdere landen. En dat is te danken aan de bezieling van Jan Willem Sintnicolaas en het vakmanschap van zijn medewerkers.

Hoe de fietsen van Van Nicholas in de praktijk bevallen zal ik in de nabije toekomst kunnen vertellen. Daarnaast zijn jullie eigen ervaringen altijd welkom in de reacties hieronder!

19 thoughts on “Op bezoek bij Van Nicholas

  1. @ Henk: De frames blijven helemaal ongelakt. Ook geen blanke laklaag. De transfers worden met hitte op het frame ‘gebakken’.

  2. Ja zijn erg speciale fietsen 🙂
    Die pioneer voor sintchristophorus zag er niet verkeerd uit

    ik ben benieuwd naar het testverslag

  3. Ik rij nu ruim een week 36 km per dag op de Pioneer en tot zover ben ik erg onder de indruk! Hij is licht, snel, comfortabel en heerlijk geruisloos en trillingsvrij! Nu nog testen met 30 kilo bagage.

  4. Michiel, kan je al wat meer schrijven over het verschil en de vergevingsgezindheid tussen een alu-, staal- en titanium frame?
    Is er een verschil merkbaar tussen een Idworx titanium en een Van Nicholas Pioneer titanium, of heb je dit nog niet uitgeprobeerd?
    Frits

  5. Op dit moment nog alleen van carbon. Ze zijn bezig met een stalen versie waar ook lowriders op kunnen. Maar als je zelf een favoriete voorvork hebt, dan kan je die ook gewoon zelf aan Van Nicholas aanleveren en dan bouwen ze hem in de fiets naar wens.

  6. @ Frits: ja, daar kan ik heel veel over schrijven, maar er kan ook heeeeeel lang over gediscussieerd worden. Er gaan hierover namelijk enorm veel verschillende verhalen rond op internet, velen gebaseerd op ervaringen met verouderde technieken, misvattingen en fabels. Ik ga hier graag dieper op in na een aantal verschillende fietsen getest te hebben, zodat ik praktische voorbeelden aan kan halen. Ik kan nu al zeggen: staalliefhebbers zullen het niet met me eens zijn!

    Ik heb een samenvatting van wat ik over de verschillende materialen te zeggen heb hier geschreven: http://bongersbikes.nl/framebouw

    De verschillen in rijgedrag tussen een Idworx Off Rohler Ti en de Van Nicholas Pioneer zal ik waarschijnlijk nooit ontdekken, want Idworx heeft me te kennen gegeven hun fietsen niet aan de media uit te willen lenen.

  7. Michiel,
    De Idworx fietsen kunnen toch gewoon getest worden, of is dit alleen voorbehouden aan de fietsbladen zoals OpPad, BikeandTrekking, Trekking Bike etc.
    Ik weet dat Nick Veenendaal van Rein Veenendaal Fietsen een Idworx Rock Roller 29″ heeft getest en hiervan verslag heeft gedaan.
    Bongers Bikes hebben toch ook Idworxen in het assortiment?
    Ik ga in ieder geval eerst even lezen wat je over framebouw te zeggen hebt.
    Groet,
    Frits

  8. Ja, dat leek mij ook… De opgegeven reden klopt dus niet. Toch kreeg ik een weigering te horen en de werkelijke reden weet ik niet…

    Dat dealers verslag mogen doen lijkt me logisch. Zij hebben belang bij een positieve beoordeling. Ik werk niet bij een Idworx dealer. Bongers Bikes heeft Santos. Maar… deze website staat los van Bongers Bikes. Ik ben volledig vrij om alles kritisch te beoordelen, ook de producten waar ik zelf dagelijks mee werk. In mijn verslag van de Van Nicholas zal ik dan ook weldegelijk de minpunten bespreken.

  9. Er zijn verschillende fietsenzaken die verschillende merken fietsen verkopen zoals Santos, Idworx, Van Nicholas etc., of…… heeft het misschien te maken met het feit dat er tussen Idworx en Santos een “harde en felle” discussie is ontstaan omtrent wel of geen riemaandrijving. Zelf vind ik dat een dergelijke discussie niet mag leiden tot het niet meer objectief mogen beoordelen van fietsen.
    Overigens ben ik van mening dat je pas wat zinnigs kan of mag zeggen of een riemaandrijving beter is dan een kettingaandrijving als je beide systemen een aantal jaren aan de tand kan voelen en dat daar dan b.v. halfjaarlijks verslag van wordt gedaan met kostenplaatje (zgn. duurtesten).
    Alsdan krijg je een goed beeld hoe de fietsen zich houden.
    Nu worden de fietsen tekort getest, over levensduur kan niets worden gezegd en dat vind ik jammer.
    Misschien een idee om eens uit de eeuwige discussie tussen riem- of kettingaandrijving te komen.
    Frits

  10. @ Frits: De vete tussen Santos en Idworx is op zich wel interessant om te volgen. Maar… uiteindelijk heeft de klant gelijk!

    Ik heb tientallen klanten die als duurtester fungeren. Daar zitten mountainbikers, toerfietsers, forenzen, vakantiefietsers en wereldfietsers bij. Mijn collega’s en ik rijden er zelf ook mee. Allemaal gebruiken we de tandriem op een andere manier in verschillende omstandigheden en ik houd de duur van al die tandriem-aandrijvingen nauwlettend in de gaten.

    Gelukkig hebben we op deze site ook de mogelijkheid om reacties te plaatsen, dus iedereen kan zijn/haar ervaringen met de tandriem met ons delen.

  11. Ik lees net dat alle aandelen van Van Nicholas zijn overgenomen door
    Accel Group N.V. dochter ondernemeng van KOGA.
    Dat garandeerd voor een lange levensduur van zowel het frame alwel het merk Van Nicholas.

    Mooi vooruitzicht.

  12. Kan je ook een los frame met voorvork kopen en dan zelf de onderdelen erop zetten? Zo ja waar kan ik zo’n frame bestellen?

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *