Het lijkt tegenwoordig wel of het aanbod bikepackingtassen die van gewone panniers overstijgt. Stuwen de vele nieuwe, pionierende tassenmerkjes het bikepacken nog steeds richting de top van de hype of zijn we al op het stabiele niveau van een blijvende trend beland? Dat grote merken als Ortlieb, Vaude en Topeak zijn gaan voortborduren op de ontwerpen van de kleine pioniers en nu al een paar jaar een complete bikepackinglijn voeren, duidt op het laatste.

Het ontwerp van de ideale conventionele zijtas, zoals die van Ortlieb en Vaude, is nu nagenoeg uitgekristalliseerd (niet Topeak), dus daar lijkt niet veel winst meer te behalen. Gelukkig komen de wielrenners en mountainbikers massaal tot bezinning en zijn ook steeds meer vakantiefietsers aan het bikepacken geslagen. Logisch, het is ook gewoon de tofste manier van trekken met de fiets! En zo hebben de mensen op de ontwikkelafdelingen van de panniermakers ook nog wat te doen. Bij het grote Ortlieb hebben ze ook niet stil gezeten en de Duitsers presenteren nu een paar updates voor 2021.

Een andere kleur is geen nieuws, maar het mag wel genoemd worden, want het is het eerste wat je ziet. Alles wat grijs was, wordt zwart. Want Black Bags Matter, ofzo. Nee, serieus, zwart is al sinds altijd de meest verkochte kleur van alle soorten fietstassen.

Nieuwe tassen

In 2016 kwam Ortlieb voor het eerst met een zadeltas en een stuurrol, met als onderscheidende eigenschap dat ze 100% waterdicht waren. In de jaren daarna volgden o.a. een frametas, een toptube-tas en lichtgewicht panniers. Daar komen nu een voorvork-tasje en twee frametassen (met rolsluiting!) bij.

Ortlieb Fork-Pack

De nieuwe Ortlieb Fork-Pack is Ortlieb’s antwoord op de zogeheten cargo-cages waar je drybags in kunt binden. Wat mooi is aan de Ortlieb-versie is dat er een handig quick-release systeem (Quick-Lock S) aan zit, waardoor een cargo-cage met spanbandjes niet meer nodig is. Het kliksysteem is ontworpen voor voorvorken met drie schroefgaten, maar het past ook op (verende) vorken zonder montagenokjes. Zolang ze maar niet taps toelopen, want anders glijden de houders omlaag.

 

  • Inhoud: 3.2 liter
  • Materiaal: PU gecoat Nylon
  • Gewicht: 275 gram
  • Maximaal laadgewicht: 3 kg
  • Prijs: NL prijs nog niet bekend, in Amerika $60,-

Ortlieb Fork-Pack Plus

De Plus-versie van de Fork-Pack is een extra degelijke variant, gemaakt van de iets zwaardere en stuggere Cordura stof. Deze zal iets minder snel kapot gaan als je met je gravelbike of mountainbike door laag struikgewas dendert of langs stenen schampt. Op het iets hogere gewicht na zijn de specs en de prijs hetzelfde. Verkrijgbaar in zwart en rood.

  • Materiaal: Cordura
  • Gewicht: 290 gram
 

Ortlieb Frame-Pack RC / Frame-Pack RC Toptube

Frametassen met rolsluiting bestonden er nog niet veel van (o.a. van Porcelain Rocket en AcePack), terwijl dit de enige manier is om een frametas 100% waterdicht te maken. Daarom zijn de nieuwe Ortlieb Frame-Pack RC and RC Toptube met rolsluiting een welkome aanvulling op het assortiment. De frametas wordt met klitteband aan het frame gebonden en de oranje bandjes houden de rolsluiting gesloten. De driehoekige full-frame-tassen zijn 4 en 6 liter groot en de rechthoekige bovenbuistas heeft een inhoud van 4 liter.

Voordelen van een frametas met rolsluiting:

  • 100% waterdicht
  • Ruimere toegang tot je bagage dan bij een ritssluiting
  • Strak design
  • Bedrijfszekerder dan een rits

 

  • Inhoud: Frame-Pack RC (4 liter / 6 liter), RC Toptube (4 liter)
  • Materiaal: Ripstop Nylon
  • Gewicht: Frame-Pack RC (200 gr / 250 gr), RC Toptube (200 gr)
  • Prijs: NL prijs nog niet bekend, in Amerika $140,- / $150,- & $150,-)

Ortlieb updates 2021

Naast de nieuwe frame- en voorvorktassen zijn de huidige tassen op details geupdate. Zo is het ventiel om lucht uit de zadeltas of stuurtas te persen naar verluid wat gebruiksvriendelijker gemaakt. De ‘oude’ frametassen met rits zijn nog steeds leverbaar, maar nu zit de rits aan de rechter kant. Waarom precies weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat dat de tas toegankelijker maakt, omdat fietsen met een standaard naar links hellen.

De nieuwe frametassen met rolsluiting en voorvorktasjes met handig kliksysteem zijn een mooie aanvulling op Ortlieb’s bikepackinglijn, maar wat ik nu nog mis, zijn een zadeltas en een stuurrol met harnas (een huls waar je een losse drybag in kunt steken) en een praktische klikbevestiging met no-sway-systeem. Concurrenten als Revelate Designs en Blackburn hebben hier hele mooie varianten van, dus zou ik tegen Ortlieb willen zeggen: kopieer die dingen, gooi er jullie eigen kwaliteitssausje overheen en perfectioneer het design!

2 reacties op “Ortlieb Bikepacking tassen update

  1. Rits aan de rechterkant bij de frametas, omdat een fiets (zonder standaard) met derailleurs altijd op de linkerkant wordt gelegd. Een rits links is dan niet toegankelijk.

  2. Ja! Dat zal ‘t ‘m zijn!
    Ik rijd zelf al te lang niet meer met derailleur om daar als eerste aan te denken.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *