Test: Brooks Land’s End & John o’ Groats tassen

Het Britse zadelmerk Brooks gaat steeds meer de breedte in met accessoires en een uitgebreide tassenlijn. Tot nu toe waren dat vooral ‘lifestyle & fashion items’, maar nu richten ze zich met de waterdichte Land’s End en John o’ Groats ook op de veeleisende en praktisch ingestelde vakantiefietsers. Met een klassiek lifestyle-sausje. Mooie tasjes, maar… Are they any good?

Ik ben gek op Brooks, daar maak ik geen geheim van. Ik ben volledig overtuigd van de kwaliteiten van hun handgemaakte lederen zadels en ik ben dan ook heel erg benieuwd of hun nieuwe fietstassen van dezelfde kwaliteit zijn. Brooks-freak als ik ben, wíl ik ze mooi vinden en ik hoop van harte dat ze echt goed zijn!

Echter… deze tassen hebben, behalve de naam, feitelijk niets met de Engelse zadelfabrikant te maken. Brooks is namelijk al een tijdje eigendom van de Italiaanse zadelfabrikant Selle Royal en dit bedrijf heeft een marketingoffensief in gang gezet met de rijke historie en de klassieke uitstraling van de oer-Britse zadelmaker als basis. De tassen zijn niet door de Britse zadelmakers ontworpen en ze worden ook niet in Engeland gefabriceerd, maar de door een clubje Italiaanse designers vormgegeven tassen komen in China uit de fabriek rollen.

En nu hebben we hier een setje waterdichte vakantietassen van moderne materialen, in elkaar gezet met hedendaagse productietechnieken, maar dan met een wat klassiekerig uiterlijk en de naam Brooks erop geprint. Please, pretty please, let them be good!


Op een klassiek gestileerd fietsje staan ze erg mooi.

De Brooks tassen zijn op een vergelijkbare manier opgebouwd als de bekende Ortliebs, dus met dichtgesmolten naden en een rolsluiting. Je sluit de tas door hem dicht te rollen en de canvas banden met aluminium gesp omlaag te trekken en in één van de drie lussen te haken.

De achtertassen zijn uitgerust met een zijvak. Handig voor spulletjes die je snel bij de hand wil hebben, maar ze maken het geheel wel vrij breed.

Het ophangsysteem is ingekocht bij het Duitse Rixen & Kaul, de fabrikant van de bekende KLICKfix bevestigingssystemen, in Nederland vooral bekend van de tassen van Agu. De achtertassen (Land’s End) hebben een maximale inhoud van 23 liter en een gewicht van 970 gram en de voortassen (John o’ Groats) gaan tot maximaal 15 liter en wegen 690 gram. Per stuk.

De prijs is ook per stuk. Te weten: €130,- voor een enkele achtertas en €100,- voor een voortas. Dat maakt €460,- voor een complete set! Een bijpassende stuurtas is niet leverbaar. Jammer!

De Ortlieb Roller Classic serie (€215,- voor 4 tassen) geldt nog altijd als de maatstaf en daar zal ik deze Brooks-tassen dan ook mee vergelijken. Voor een beetje stijl en de Brooks-uitstraling wil ik best wat meer betalen, maar voor €460,- moeten deze tassen minstens zo goed zijn als die van Ortlieb, of eigenlijk veel beter.

Bij het inpakken van mijn vakantiespullen liep ik direct tegen een misser van jewelste aan; de tassen hebben namelijk geen handvat! Terwijl daarvoor wel gaatjes in de ophanghaken zitten. Heel irritant! Ook worden er geen schouderbanden bij de tassen geleverd, wat Ortlieb wel doet. Heel jammer, want zo’n schouderband en de ontbrekende handvatten zijn nou juist van die mooie items om te ‘Brooksificeren’.

Volgende minpunt bleek de bevestigingshaak onderaan de tas te zijn. Deze is enkel horizontaal te schuiven en is niet draaibaar. Hierdoor kunnen de tassen niet optimaal aan alle soorten dragers bevestigd worden. Bovendien bleven de haken tijdens het gebruik verschuiven, hoe vast ik ze ook draaide… Knudde dus.

Verder is het jammer dat er geen reflecterende vlakken op zitten, zoals o.a. Ortlieb en Vaude wel hebben. Dat zou de zichtbaarheid van deze antracietkleurige tassen enorm ten goede komen.

En dan de watertest! Zijn ze waterdicht? Blijven de onderbroeken en sokken droog als ik de tas in een meertje laat zakken? Yes! De tas bleef keurig drijven en meerdere dagen regen hield de tas ook goed buiten. Let er wel op dat je de sluitbanden goed aanspant! Als deze net niet strak genoeg zitten, dan kunnen de gespen langzaam los schuiven. De tas is dus alleen echt waterdicht als hij strak gevuld is.

De extra buitenvakjes aan de achtertassen zijn bedoeld voor spulletjes waar je snel bij moet kunnen, zoals toiletpapier en een EHBO-setje. Deze vakjes lijken net zo waterdicht als de hele tas, maar zijn dat helaas niet. De rits is niet waterdicht en daarom hebben de Italiaanse designers twee afwateringsgaatjes onderin de vakken laten aanbrengen. Brooks omschrijft dit op hun weblog heel slim als ‘ventilerend’. Berg hier dus niet je toiletpapier of belangrijke reisdocumenten in op!

De gekozen textielsoort is wel lekker degelijk. De tassen zullen niet snel beschadigen als je je fiets vaak tegen een boom of muur parkeert. Wel is de stof door zijn ruwe oppervlak gevoelig voor vuil. Ze zijn niet zo eenvoudig afwasbaar als de Ortliebs met gladde coating.

So, are they any good? No… I’m sorry to inform you they are rather disappointing…

Deze Brooks-freak moet met pijn in z’n Brooks-hart toegeven dat de tassen helaas niet bevallen. Maar het goede nieuws is dat dit testverslag nu al bijna weer achterhaald is, want Brooks heeft beterschap beloofd!

Ik heb mijn bevindingen en kritiekpunten besproken met de PR-manager van Brooks en hij bleek het op alle punten met me eens te zijn. Hij gaf toe dat de tassen nogal overhaast tot stand zijn gekomen en dat de Italianen ze te vroeg op de markt hebben gebracht.

De Brooks PR-manager is zelf een echte fietsfreak en een ervaren vakantiefietser, dus hij weet heel goed waar een goede set vakantietassen aan moet voldoen. Helaas herkende hij al mijn kritiekpunten en in zijn uitleg kwamen zijn frustratiegevoelens heel duidelijk naar voren. Hij vertelde dat de Italiaanse designers van Selle Royal niet naar marketingmensen luisteren en van zichzelf vinden dat ze, zittend in hun kubus, het zelf het beste weten. Boos worden over bijvoorbeeld de niet waterdichte ritsen in de zijvakjes had geen zin.

Ik had wel met de beste man te doen, want het is zijn taak om mooie verhalen te vertellen over de producten van Brooks, maar hij mag ook als eerste alle klachten van consumenten en dealers aanhoren en afhandelen. En als dan de ontwikkelafdeling vanaf het begin niet naar je blijkt te luisteren…

Verder zijn de tassen onder grote tijdsdruk bedacht om de eerste prototypes op tijd klaar te hebben voor de Eurobike fietsshow. Dat ging ongeveer als volgt:

– Management: “Are the bags ready?”
– Designers: “Yes, dey are ready.”
– Management: “Are they good?”
– Designers: “Ofkorse dey are good!”

Na de Eurobike show werd de productie van de eerste serie in China in gang gezet.

En vervolgens durven de Italianen €460,- voor een set van vier tassen te vragen! Voor een setje tassen dat eigenlijk nog niet af is! Dit mag dan misschien wel werken in de hippe modezaken in Londen en Milaan, maar niet hier in Nederland! Ons houden ze niet voor de gek, die arrogante Italianen!

De PR-manager van Brooks vertelde me dat er inmiddels aan een update gewerkt wordt, waarbij een aantal van mijn kritiekpunten reeds aangepakt zijn en hij zou de rest van mijn bevindingen aan het Italiaanse hoofdbureau doorgeven.

Waarschijnlijk keren de zijvakjes niet terug op de nieuwe versie en er zullen zeer zeker handvatten aan gemaakt worden. En de productie zal overgeheveld worden van China naar… Ortlieb! Dat betekent onder andere dat de nieuwe Brooks-panniers hetzelfde Quick Lock ophangsysteem krijgen als de bekende Ortlieb-tassen, wat een grote verbetering is! Ik hoop dat er ook gewerkt wordt aan een bijpassende stuurtas.

Dus, de nieuwe tassenset van Brooks wordt een Ortlieb-afgeleide, met Ortlieb-technieken, gemaakt door Ortlieb, maar met een Brooks-sausje. Wat blijft er dan nog over waarmee deze tassen zich echt kunnen onderscheiden? Beter dan een setje Ortliebs zullen ze niet worden, vrees ik. Wel meer dan twee keer zo duur…

Zodra de nieuwe serie klaar is, ga ik ze direct voor jullie testen en wederom kritisch beoordelen. Tot die tijd hou ik het liever bij mijn vertrouwde Ortliebs.

Mocht je interesse hebben in een exclusieve tassenset en daar 460 euro voor over hebben, dan moet je snel zijn, want de geteste tassen zijn verkrijgbaar zolang de voorraad strekt. Deze Brooks-tassen zullen gegarandeerd een zeldzame verschijning blijven!

6 Responses to “Test: Brooks Land’s End & John o’ Groats tassen

  • Erg mooie tassen [ik hou van mooie dingen] maar mij toch te veel geld, ik weet uit ervaring dat de Orlieb tassen goed zijn en om nou zoveel geld uit te geven voor Brooks!? Het is idd jammer dat ze geen stuurtas hebben, daar had ik dan wel interesse in!

  • @Henk: Helaas wist de PR-manager van Brooks nog niet te melden of er ook een stuurtas in ontwikkeling is…

  • jeroen
    6 years ago

    zeer jammer, vooral de prijs.
    puur voor de ‘heb’ had ik best wel 1 achtertas willen hebben… om boodschappen te doen enzo

  • Goed om te lezen aangezien ik nog geen tassen voor de fiets heb gekocht. Ortliebs zijn – en blijven zo te lezen – de norm.
    Overigens niet slim om een sterk merk (Brook’s) zo te grabbel te gooien. Brand Value is net vertrouwen: ‘komt te voet en vliet te fiets’.

  • matthijs Kuyer
    6 years ago

    Misschien niet t juiste forum, maar hebben die Italianen ook niet toevallig iets met een trein gedaan…

    Ortlieb is inderdaad de maatstaf, maar als ze die brengen in “Brooks” stijl dan zal ik toch iets uit te leggen hebben thuis.

  • Brooks al op en top Engels merk neerzetten met fantastische handgemaakte producten is een! Als het product niet blijkt te voldoen overschakelen op “die Italianen” is zeer storend.
    Brooks zadels uit engeland zijn al lang niet meer wat ze zijn geweest en zonder “die Italianen” had brooks niet meer bestaan.

Ouwehoer gezellig mee!

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *