Test: Magura’s nieuwste HS33 R remhendel

De hydraulische velgrem van Magura heeft een zéér goede reputatie. Het is een betrouwbare en onderhoudsvriendelijke rem. De remcilinders zijn terecht al jaren ongewijzigd, maar om de paar jaar vernieuwt Magura de remhendels. Soms ten goede, soms niet. De laatste versie was niet echt een verbetering, maar in 2014 komt Magura met een nieuwe HS33 ‘R’ remgreep. Mijn Saint Christopher werd geleverd met één van de eerste exemplaren.

De 2012 variant van de HS33 remgreep was geen verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Deze van composiet materiaal vervaardigde remgreep had één groot probleem. De remleidingen staken recht uit de greep, dus evenwijdig aan het stuur, en deze maakten in geval van een vlinderstuur vaak ruzie met de stuurpen. En soms kwamen de leidingen in de knel met de ophangbeugel van een stuurtas.

Bovendien waren de 2012 HS33-grepen afgewerkt met kunststof sierkapjes. En als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het wel nutteloze, plastic sierdingetjes die makkelijk kapot kunnen gaan of kwijt raken!

De remgreep remde op zich strak genoeg en met voldoende gevoel, maar niet beter dan de voorgaande aluminium versie.

Veel mountainbikers en trekkingfietsers verlangden weer naar de degelijke aluminium HS33-greep en bestelden hem los na of kochten een gebruikt setje via Marktplaats. Vakantiefietsers met een vlinderstuur ondervonden bij de oude variant geen problemen met de remleidingen en de stuurpen, omdat de leidingen schuin naar voren staken. Dus bij het stuur vandaan en langs de stuurpen en stuurtas.

Het strakker stellen van de remblokken ging bij deze variant het fijnst. Het rode wieltje in de remhendel was eenvoudig tijdens het rijden te bedienen, iets wat bij de 2012 versie iets minder makkelijk ging.

De 2014 HS33 R remgreep heeft nu gelukkig weer schuin geplaatste remleidingen. Halleluja! De behuizing van de cilinder is wederom van composiet en de remhendel is van aluminium. Het strakker stellen van de remblokken gebeurt met een wieltje vlak naast het scharnierpunt aan de binnenkant van de remhendel.

Magura zegt op hun website het volgende over de nieuwe rem:

  • Maintenance-free braking system
  • Higher braking power (+5%)
  • Less weight (-15g)
  • Modern radial design
  • Made in Germany
  • Technic: Fully hydraulic Rim Brake. Closed system without reservoir.
  • Weight: 449 g
  • Colors: silver, black
  • Versions: 2-Finger lever blade, 4-Finger lever blade
  • Accessories: 4-Finger ball-end lever blade, MAGURA Shiftmix handlebar clamps
Allemaal mooie taal! Van de vier-vinger variant heb ik nog geen foto’s gezien, maar die komen eraan. De verhoogde remkracht is wel duidelijk voelbaar en het lagere gewicht zal ook wel kloppen.

Ik was direct positief verrast door het strakke remgevoel. De nieuwste versie remt harder en met meer gevoel dan de 2012 variant. De rem is perfect te doseren en vraagt weinig kracht van de vingers. In IJsland heb ik op de ruige rotspaden en in de snelle afdalingen over verraderlijke gravelwegen erg veel schik gehad van de Magura’s.

Toch weet ik het bijna altijd weer voor elkaar te krijgen om met één van de testfietsen over de kop te slaan. (Zie de Van Nicholas Pioneer en Idworx Easy Rohler Evo) Gelukkig altijd zonder schade. Tot nu toe dan… Bij een waterval reed ik vlak langs een richel toen mijn voortas een grote steen raakte en ik een plotselinge slinger naar rechts maakte. Ik kukelde met fiets en al drie meter recht omlaag en de Santos landde nog een meter dieper op zijn kop.

Ik had gelukkig geen botten gebroken, maar wel een remhendel… Dat deze het na een val van bijna vier meter hoogte begaf kan je Magura natuurlijk niet kwalijk nemen. En gelukkig was de remhendel met twee tie-wraps weer vast te maken, zodat ik de vakantie met twee werkende remmen af kon maken.

Eenmaal weer thuis probeerde ik een nieuwe remhendel te bemachtigen, maar wat bleek; deze waren nog niet los verkrijgbaar. De remhendel is met een aluminium busje vast geperst en niet eenvoudig te demonteren. Ik moest dus de hele unit vervangen. Dat ging overigens erg makkelijk, zonder olie te lekken.

De oudere aluminium remgreep was wat dat betreft beter geconstrueerd, want daarbij kon je de hendel gewoon los schroeven.

Los van dit praktische minpunt is de nieuwste HS33-remgreep wel erg fijn. Hij remt echt top!

Je moet er alleen niet mee over de kop slaan…

16 Responses to “Test: Magura’s nieuwste HS33 R remhendel

  • Niet eens gerepareerd met een Gear Tie???

  • Wel geprobeerd, maar die paste net niet door het gaatje.

  • Jemig dat moet me een smak geweest zijn, wonderbaarlijk dat je zelf niks gebroken hebt.

  • Ik ging heel sierlijk schuin voorover naar beneden. Ik denk dat ik niks gebroken heb doordat ik genoeg ruimte had om door te rollen. Aan mijn kleding en helm was ook niets te zien. Het eerste wat ik deed was snel weer opstaan en naar de fiets kijken. 😉

  • Tja dat doen echte fietsers altijd, maken soms de onmogelijkste smakken maar kijken eerst of hun fiets nog in orde is ;-).
    Anyway je hebt dus een goede beschermheilige.

  • Ouwerkerk
    5 years ago

    De remmen voelen inderdaad goed. Maar heb nog geen 4 vinger variant gezien…of mijn handen zijn gewoon te groot.

  • William
    5 years ago

    Zijn deze remhendels al verkrijgbaar? Kan het zijn dat ik ze al heb gezien op de site van Rose Versand ?

  • Ja, ze zijn al te bestellen. De viervinger variant binnenkort ook.

  • Even off topic,,,,,
    Kan iemand mij vertellen hoe je een SON Edelux koplamp [ met stekker,3 draden,blauw,bruin,zwart ] aansluit op een Shimano naafdynamo [2 draden,zwart/wit en zwart ] waarbij het achterlicht geen dienst meer doet omdat deze vervangen is door een batterijversie !

  • Ik ben momenteel bezig met het voorbereiden van een nieuwe remleiding en heb deze HS33 remgrepen. Ik kan alleen nergens vinden hoe de remleiding in de remgreep vastgemaakt is. Voorheen werden daar altijd inslagnippels voor gebruikt en die heb ik ook klaarliggen, maar nu ik het sierkapje eraf heb, lijkt het een holle moer te zijn en zit er waarschijnlijk een tonnetje achter, net zoals aan de remzijde. Klopt dit?

  • @michiel. Weet jij het antwoord op m’n vraag? Gaat erom of ik nog extra onderdelen moet aanschaffen. Gewone Magura tonnetjes heb ik liggen.

  • @peter Hartelijk dank. Gewoon een tonnetje. Die heb ik nieuw liggen.

  • Petrerr
    3 years ago

    Nog een te maken keuze :
    Fiets met oerdegelijke hs33 of moderne xt-schijven.
    Vele problemen zijn er te lezen over schijfremmen ( aanlopen/piepen )
    Zijn deze nog van toepassing anno 2015

  • Over een paar jaar rijdt iedereen met schijfremmen zelf heb ik al 5 jaar geen fiets meer zonder schijfremmen gehad denk dat ook hs33 een aflopende zaak is en de tegenwoordige xt remmen zijn de referentie op het gebied van remmen.
    Het ziet er gewoon ook veel beter uit als de lelijke rommelige magura remmen.

  • Merijn
    2 weeks ago

    Ze zijn mooi en remmen goed, maar je hoeft er niet veel mee te doen om ze stuk te krijgen. Bij ons viel een vakantiefiets om en belande in een nog geen halve meter diepe greppel, en precies dezelfde breuk. Het aantal vierkante millimeter aluminium dat de hendel bij elkaar houd rond het enorme gat is ZEER beperkt.
    Ik hoef ze niet meer, ga terug naar een degelijker model.

    Repareren met tiewraps ging bij mij niet lekker, maar met een alternatieve hendel (steeksleutel maatje 8) en tiewraps wel.

Ouwehoer gezellig mee!

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *