De Dromedaris is toch best wel stoer!

De nieuwe Santos Travelmaster 2.9 deed door het opvallende dromedaris-achtige uiterlijk op internet nogal wat stof opwaaien. Santos toont nu op Bike Motion een gifgroen exemplaar met een opbouw zoals de fiets echt bedoeld is. Met voorvering, grote schijfremmen, vette banden en drie petflessen aan het frame ziet hij er eigenlijk best stoer uit!

Zoals in het vorige artikel uitgelegd, is het frame van de Travelmaster 2.9 zo gebouwd dat er een verende voorvork in past, waardoor de voorkant van de fiets hoger komt te liggen. Daarnaast is de balhoofdbuis zo lang mogelijk gemaakt voor een stijf frame en voldoende ruimte voor twee 2-liter flessen.

De deuk in de bovenbuis is er om de edele delen ruimte te geven als de berijder over de fiets staat. Op de avond voor het begin van de beurs heb ik dit even uitgeprobeerd. Bij mijn framemaat bleek ‘mijn zakie’ de bovenbuis net niet te raken en deze had dus echt geen centimeter hoger moeten zijn, anders zong ik nu een toontje hoger.

Santos vertelde nog wel dat de definitieve versie een iets lagere balhoofdbuis gaat krijgen en de bovenbuis wordt een tikkeltje minder gekromd.

Enkele reageerders zeiden dat ze ‘m na een korte gewenningsperiode wel mooi begonnen te vinden en nu ik de 2.9 in het echt heb gezien ben ik het met ze eens. Dit is in werkelijkheid echt wel een dikke en potent ogende fiets.

De grote mechanische schijfremmen van Avid staan de 2.9 goed. Als je een telescopisch geveerde voorvork wil, dan ben je verplicht deze remmen te kiezen, want er worden geen 29er vorken met cantilevernokken voor V-brakes of Magura’s gemaakt.

Er is slechts één fabrikant die een verende 29er vork met cantilevernokken maakt en dat is German-A. Binnenkort gaat Santos een variant bouwen met de bijzonder indrukwekkende ‘Kilo’ voorvork van dit Duitse merk. Deze vork met parallellogram vering is af-fabriek goedgekeurd voor het monteren van lowriders, in tegenstelling tot alle andere verende vorken. Het monteren van lowriders op telescopische voorvorken gaat over het algemeen prima, maar geschiedt wel op eigen risico. Behalve dus bij German-A.

Deze Travelmaster 2.9 met German-A Kilo voorvork en extra dikke banden lijkt me een fantastische IJsland-fiets! Doe mij ‘m maar met 60mm dikke banden, schijfremmen, verende Cane Creek zadelpen, zonder spatborden en met een matte mosgroene lak of een stoer legerprintje. Ja, dat lijkt me wel wat!

11 Replies to “De Dromedaris is toch best wel stoer!”

  1. Erwin says:

    Met een verende voorvork komt het frame inderdaad beter tot zijn recht.
    Ben erg benieuwd naar de definitieve versie met iets minder gekromde bovenbuis en German-A voorvork. Hoop dan wel dat daar dan ook hydraulische Magura´s op passen?
    Volgens de website volgens mij alleen V-brakes en firm-tech alleen bij 26´´.
    Schijfremmen ben ik sinds mijn laatste Cannondale mountainbike helemaal op afgeknapt omdat deze constant een schurend geluid geven wanneer er vuil tussen komt. Voor mij in ieder geval nooit meer schijfremmen.
    Fiets lijkt mij erg mooi in het wit en dan afgemonteerd met allemaal zwarte componenten….
    Ik blijf de ontwikkelingen in ieder geval volgen!

  2. Michiel says:

    Ja, daar passen ook Magura HS33 remmen op. De Avid schijfremmen op deze fiets zullen minder snel last hebben van schurende geluiden, want de remblokken zitten wat verder bij de schijf vandaan dan bij alle andere hydraulische schijfremmen.

  3. Traveller says:

    In deze vorm ziet hij er inderdaad best goed uit. Valt me niet tegen. Veel beter dan die kale blauwe versie van het vorige artikel. Grappig om te zien wat een verschil zo’n verende voorvork maakt.

    Zo lijkt het me wel een fijn woestijnfietsje voor Marokko o.i.d.

    Matzwart met grijze letters en zwarte onderdelen lijkt me ook wel stoer.

  4. Rob says:

    Sluit me bij traveller aan. Ook wat de kleur betreft. Zo ziet mijn huidige TM 2.8 uit.

  5. Jeroen says:

    Ja, dat zei ik al, in vorige reactie of tegen jou, met verende voorvork zal hij er beter uitzien, en dat doet hij ook.
    Maar zonder verende voorvork blijft het nog steeds een in mijn beleving afschuwelijke fiets.
    Hij ziet er wel dusdanig uit dat ik mijn mening over wel of geen verende voorvork misschien moet herzien

  6. Ouwerkerk says:

    Om de fiets voor het oog aantrekkelijk te maken zou je kiezen voor een verende voorvork?

  7. Michiel says:

    Laten we het komende zomer in IJsland maar eens gaan uitproberen, Jeroen!

    Als ik geen verende voorvork wil, dan kies ik voor de Travel Lite. De Travelmaster 2.9 hoort gewoon een verende vork te hebben. Dan hij is op zijn mooist en zo is hij bedoeld. Die opgehoogde stalen vork vind ik lelijk.

  8. Leendert says:

    Gisteren beide fietsen uitgebreid bekeken waarbij niet de vorm van de onder en bovenbuis m’n aandacht trokken maar wel de kolossale balhoofdbuis. Donders wat is die groot en beeld bepalend.

  9. Jeroen says:

    @Ouwerkerk, uiteraard, deze fiets ziet er zonder verende voorvork niet uit. Dus wil je deze fiets, dan is wat mij betreft de verende voorvork een must.

    Of ik daarvoor zou kiezen? Nee, dan moet ik namelijk een consessie doen, en dan kan ik evengoed bij mijn huidige fiets blijven. Daar is de consessie dat ik geen spatborden kan met brede banden.
    Ben ik toch stiekem benieuwd naar die German-A voorvork? Ja, want als je als fabrikant garantie geeft om er toch lowriders en bagage aan te hangen, dan wil ik daar toch wel wat meer info over eigenlijk 🙂

  10. Mowikan says:

    ook voor een fietstocht langs de rijn is dit een fijne fiets met al die steentjes, gaten in de schelpen paden en stukjes kinder kopjes. Geeft een hoop rust aan je polsen! ik vind hem mooi!

  11. Ouwerkerk says:

    Uiteindelijk wordt inderdaad het balhoofd kleiner gemaakt met een ‘buitenboord lager’ en de kromming van de buis wordt minder…wel mooi is het houdertje om de magura leiding bij de firmtech remmen te bundelen aan de vorkkroon.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *