Trek wil ook een graantje meepikken in de steeds populairder wordende trekkingfietsmarkt. Ze proberen dit met de vernieuwde modellen X500 en X700. Zou het wat zijn?
Trek is vooral bekend van mountainbikes en racefietsen en hun E-bikes doen het ook erg goed. Het Amerikaanse merk heeft in de trekkingfietswereld echter weinig potten kunnen breken. Ze hadden altijd wel een paar toerfietsen in de collectie met poespas als schijfremmen (brrrr), carbon delen (brrrr), stervormig gespaakte wielen (brrrr) en verende voorvorken, waar ze simpelweg een setje lowriders aan hadden geschroefd. Een echte purpose-built, no-nonsense trekkingfiets ontbrak. Zouden ze nu dan eindelijk iets moois uitgedacht hebben?
Op Bike Motion stonden twee fraai ogende aluminium modellen in stemmig zwart met derailleurversnellingen en alles erop en eraan. De 2013 versies van de X500 en X700 zagen er op het eerste gezicht strak en stijlvol uit.
Totdat ik wat verder keek en constateerde dat Trek hier (wederom) hetzelfde truukje had toegepast. De X500 en X700 zijn namelijk niet van de basis af als trekkingfiets ontworpen, maar blijken slechts licht aangepaste toerfietsen, waarbij een aantal typische eigenschappen van een volwaardige trekkingfiets ontbreken. Trek heeft slechts de verende voorvork vervangen door een vast aluminium exemplaar en daar een lowrider aan bevestigd. En klaar zijn de trekker Treks! Ja toch, niet dan? Nou nee…
De Trek X500 en X700 hebben een mooi vormgegeven en strak afgewerkt aluminium frame met onder oliedruk gevormde (hydroformed) buizen. De damesversie heeft gelukkig een hoge instap, wat beter is voor de stabiliteit dan een lage instap. Op de afmontage en de wielen is op zich niets aan te merken. Die passen bij de prijs. De zithouding is semi-sportief tot comfortabel in te stellen met een verstelbare stuurpen.
Trek X500
De Trek X500 is nagenoeg gelijk aan de X400 van 2012. Hier is een lowrider aan toegevoegd en de prijs is met 100 Euro gestegen. De X500 is afgemonteerd met Shimano Alivio met een Deore achterderailleur en beschikt over V-brakes, een naafdynamo, aluminium bagagedragers, en banden van Trek’s eigen merk Bontrager. Voor €1099,- is hij op zich netjes, maar niet bijzonder concurrerend geprijsd ten opzichte van andere massamerken.
Trek X700
De Trek X700 is afgemonteerd met Shimano Deore en een LX achterderailleur. Hij is ten opzichte van de X500 verder opgewaardeerd met goede Schwalbe Supreme banden, hydraulische Magura HS11 remmen, een betere naafdynamo , leren handvatten en een leren Brooks zadel. En een zadeltas niet te vergeten! De X700 kost 1399 Euro.
So far so good, maar nu komen de punten die verraden dat de X-modellen van origine geen pure trekkingfietsen zijn.
Slappe bagagedrager
De bagagedragers zijn, zoals gezegd, gemaakt van aluminium. Deze zijn minder sterk dan de stalen dragers van Tubus, die door de gespecialiseerde trekkingmerken geprefereerd worden.
De achterdrager is bovenaan de achtervork bevestigd met een enkele stalen strip. Dit blijkt geen stabiele constructie, want ik kon de drager eenvoudig met de hand heen en weer bewegen. Ga maar eens na hoe de drager kan gaan zwabberen onder het gewicht van je kampeerspullen. Een setje tassen aan een slappe bagagedrager kan eenvoudig een shimmy in gang zetten…
Hier is duidelijk gekozen voor vorm boven functie, wat erg jammer is. Helemaal als je bedenkt dat bij edities van voorgaande jaren de bagagedrager met twee stangetjes veel steviger gemonteerd was.
Vreemde remconstructie
De schijfremmen van voorgaande jaren zijn verdwenen, waarvoor hulde! We mogen het nu weer doen met de meer betrouwbare V-brakes en Magura’s. Een hele verbetering, al is de toepassing ervan nog niet optimaal…
Bij de X500 loopt de remkabel niet via de kortste weg langs de bovenbuis naar de achterrem. Hij loopt eerst door de onderbuis naar een opening voor het bracket en dan langs de zitbuis omhoog naar de V-brake. Dit levert een onnodig lange kabelloop met teveel bochten op. In de scherpe bochten zal de kabel relatief snel slijten en de extra weerstand die de remkabel door deze omweg ondervindt is duidelijk voelbaar in de remhendel. Jammer…
Zo’n kabelloop met omweg is voor damesfietsen, door het ontbreken van een bovenbuis, vaak een noodzakelijk kwaad, maar helaas heeft Trek dit bij het herenmodel niet geoptimaliseerd. Trek heeft om diverse redenen de hydroformed onderbuis voor beide modellen exact gelijk willen houden.
Bij het vorige frame van de X-serie was de kabelloop naar de achterrem wel rechtstreeks via de bovenbuis aangelegd. Waarom nu dan niet? Het antwoord: kostenbesparing en winstoptimalisatie.
De X700 is uitgerust met de fijne Magura HS11 remmen. De remcilinders zijn op de normale manier op de voorvork gemonteerd, maar aan de achterkant zijn de cilinders in speciale aangelaste klemnokken onderaan de liggende achtervork geplaatst. De praktische functie hiervan ontgaat mij…
De rem zit nu op een plek waar heel veel vuil opgevangen wordt en bovendien zit hij aan de verkeerde kant van de vork. Bovenop was beter geweest, want dan krijg je een oplopende rem.
Onhandige positie van het standaard
Toerfietsen hebben vrijwel altijd het standaard in het midden, maar echte trekkingfietsen hebben het standaard bij voorkeur aan de achtervork, net voor de achteras. Dit is simpelweg de meest stabiele oplossing voor vakantiefietsen met veel gewicht achterop.
De tweede reden voor deze positie is dat de linker traparm niet tegen het standaard vast kan komen te zitten als je de fiets een stukje achteruit rolt. Helaas gebruikt Trek dus een normaal middenstandaard en moet je je zwaar beladen fiets aan de achterkant optillen om je door de traparm geblokkerde standaard in te kunnen klappen. Dit lijkt misschien geneuzel, maar komt in de praktijk vaker voor dan je wellicht denkt!
Voor dagelijks vervoer en recreatief gebruik zijn de Treks ongetwijfeld hele fijne fietsen, maar ik zou voor een echte trekkingfiets toch verder kijken bij de meer gespecialiseerde merken die echt oog hebben voor de praktische details en de eisen en wensen van de echte vakantiefietser. Je kan een ordinaire toerfiets wel leuk aankleden met trekkingdingetjes, maar een echte trekkingfiets zal het daar nooit mee worden. Daar veranderen een Brooks zadel en een setje lowriders helemaal niets aan.
En toch… als je niet zo kritisch bent als ik, en je bent helemaal weg van het uiterlijk van de X500 en X700, dan kan je zo’n Trek gerust aanschaffen. Deze fietsen zullen je heus wel tot in Rome, Parijs, Berlijn of Santiago brengen. Je moet uiteindelijk gewoon zelf trappen.
Leuk om te lezen hoe je de details bespreekt, met je “rondje om de fiets”, daaruit blijkt maar weer dat een trekkingfiets vanuit de basis moet worden ontworpen als trekkingfiets en meer is dan de som van de toegepaste onderdelen op een standaard frame. Deze fietsen lijken erg op de T400 navigator die ik heb gehad. Het op zich mooi vormgegeven frame was niet erg stijf, als je flink kracht zette op de pedalen bewoog het frame zijwaarts. Een test met volle bepakking zal je analyse zeker bevestigen.
Dat van die middenstandaard is erg herkenbaar! Ik ben ooit op fietsvakantie geweest met een Gazelle en die had ook een normaal standaard in het midden. Ik werd er gek van! Iedere dag weer moest ik de zware achterkant optillen om het pedaal weer goed te zetten, meestal als ik de fiets achteruit uit een rij bij de supermarkt moest rijden.
De fiets viel ook erg vaak om doordat hij topzwaar was. Het gewicht trok hem gewoon over het standaard heen!
Ik heb nu een Santos met standaard aan de achtervork en dat is ideaal! Nooit meer ruzie met pedaal en standaard en hij blijft altijd staan!
Ik heb ooit een Gazelle Kathmandu Goldline gehad en die had ook van die spaghetti remkabels en versnellingskabels. De voorrem werkte goed, maar de kabels van de achterrem bewogen erg zwaar, vooral als ze begonnen te slijten. Mijn partner moest de kabels van de achterrem en de voorderailleur twee keer per jaar vernieuwen! En daar was helaas verder niets aan te doen. Slordig toch? Ik snap niet dat Trek daar niet van leert. Dat zouden ze toch wel weten?
Maar een ding verbaast me wel van Trek: Ze maken al jaren de 520 die in NL niet op het programma staat, dat is een Surly LHT achtige fiets. Dus ze zouden toch moeten weten hoe het moet?!
Ik heb een Trek X700 Navigator gehad, waar ik mijn eerste twee fietsvakanties mee heb gedaan. Hij had schijfremmen en een verende voorvork. De fiets beviel op zich prima, maar ik had wel veel last van aanlopende remmen en de blokjes waren altijd snel versleten.
Ik heb er mee door de Alpen gefietst en in de afdalingen kreeg ik al bij 35km/u last van de shimmy waar Michiel het over heeft. Dat is heel eng! Navraag bij ervaren wereldfietsers leerde me dat het vooral kwam door gebrek aan stijfheid van de bagagedrager, de niet zo sterke wielen, de hoogte van de lowriders en de positie en het gewicht van de stuurtas. En de verende voorvork is natuurlijk ook minder strak dan een vaste vork. Het frame was op zich stijf genoeg, maar het bleek dus vooral aan de verzameling onderdelen te liggen.
Ik heb na flink sparen de fiets ingeruild op een Koga Signature met Shimano XT, Magura, vaste voorvork, Tubus bagagedragers en strakke 28 inch wielen met Schwalbe banden. Wat een verschil! Enorm stabiel! Ik heb met deze fiets al 70km/u gehaald! Zonder shimmy!
En het standaard aan de achtervork van de Koga is ook erg fijn! Aan de lowrider zit ook een klein standaardje, dus de fiets valt nooit meer om.
Mbt ‘Slappe Bagagedrager’ wordt ik een beetje misselijk iedere keer – alle na-praters – te horen over het feit dat Aluminium o zo slap is en staal van tubus o zo sterk.. Hoezo reclame??
Toeval wil dat ik al jaren zeer te spreken ben over de ALUMINIUM dragers van Blackburn.. En ja, die krijgen het behoorlijk voor de kiezen..
Voor wat betreft die ‘remcontructie’; waarschijnlijk one-4-all -> dus bekabeld als gem. damesfiets 🙂
En dan die moddervreter achter de bracket..
Gauw vergeten dit ‘merk’
karl
@ karl: Mijn kritiek op de drager van Trek zit ‘m niet zo zeer in het gebruik van aluminium, maar wel in het enkele bevestigingsstangetje i.p.v. twee pootjes naar de achtervork.
Ik noemde Tubus niet als reclame, maar wel als meest voorkomend voorbeeld. Ik heb ook goede ervaringen met Blackburn, maar ik kan natuurlijk niet alle merken opsommen.
Ik ga er volgende week een proefritje mee maken, heb al met mijn fietsenboer besproken dat er een rohloffnaaf en stalen dragers op worden gemonteerd als ik hem neem. De binnenlanden van Borneo hoef ik er niet mee door te fietsen en dan is een prijsverschil van pakweg € 2000 t.o.v. de gerenommeerde merken toch iets teveel.
@ Erik: Een Rohloff op de Trek? Daar is het frame niet op voorbereid, dus ik neem aan dat je fietsenmaker er een kettingspanner op zet? En hoe gaat hij de schakelkabels aanleggen? Daar zitten namelijk geen nokjes voor op het frame, dus dan zou hij met tie-wraps o.i.d. aan de slag moeten…
Stalen dragers voegen niet veel toe, want het zwakke punt van de drager zit in het enkele bevestigingsstangetje aan de staande achtervork.
Voor welke prijs bouwt je fietsenmaker de fiets om? Ik denk dat je voordeliger en beter uit bent als je een fiets zoekt die vanaf de fabriek mer Rohloff is uitgerust.
@Michiel: goed punt, mijn technische kennis is daarvoor te beperkt. Een band plakken en een wiel verwisselen gaat nog wel, de rest is potjeslatijn voor mij. Rohloff en Magura kies ik omdat het onderhoud minimaal is. een keuze voor de trek is o.a. mijn budget op het moment. Hier in Groningen staan een paar mooie Santos fietsen, zwaar afgeprijsd tot € 2499 met Rohloff naaf, Chris King balhoofd, HS33 remmen. Mooi spul, maar na de proefrit was ik teleurgesteld door het zware trappen in vergelijk met mijn huidige stadsfiets. Nu weet ik dat ik ze niet kan vergelijken met elkaar, maar de Santos in deze uitvoering was gewoon een teleurstelling voor mij. er zaten wel zware noppenbanden onder dus misschien dat ik nog eens terug ga en er andere banden om laat leggen. Ik was dus even benieuwd hoe de Trek zou fietsen, vandaar de proefrit volgende week.
Derailleurfietsen ombouwen naar Rohloff, ik begin er nooit aan. Je loopt tegen meerdere technische knelpunten (kettingspanner, kabels, remmen-uitlijning, etc) aan en mist de diverse voordelen van een Rohloff-ready fiets. Daarnaast kost een losse Rohloff-set minstens €1000,- (excl. ombouwkosten) en dan hou je nog een derailleursysteem over. Zonde van je geld.
Wat voor stadsfiets heb je nu?
De aangeboden Santos zal met een setje Schwalbe Supreme banden vele malen lichter rijden dan met de huidige noppenbanden. Test de fietsen wel met bagage (telefoonboeken in je tassen), want dan merk je de verschillen pas goed en dan zal je merken waar de Santos goed in is en de Trek een stuk minder.
Ik rij als stadsfiets een Batavus Apache 27, zie voor specs hier:
http://www.fietsenwinkel.nl/batavus-apache-2012-heren
Op zich prima, maar voor langere tochten > 50km onvoldoende. Tevens begint er nu al iets te tikken (balhoofd ?) en is de achterrem al lam. Heb hem net vanmorgen weggebracht voor de gratis onderhoudsbeurt die erbij zat. Voor een fietsvakantie binnen Nederland voldoet deze fiets ook al niet denk ik.
Hoi,
Heb eind 2011 een Trek X500 gekocht, heb er toen ongeveer 1000 € voor betaald. Tot op heden nog niet mee op fietsvakantie geweest, dit is gepland voor het voorjaar 2014. Heb de fiets gekocht omdat hij volledig afgemonteerd was en ik absoluut niet technisch aangelegd ben en een aanvaardbare prijs/kwaliteit leek voor een hoogstwaarschijnlijke éénmalige fietsvakantie tussen Brugge en Compostela. Die toch in 2014 is er eentje met kampermateriaal inclusief, dus niet echt lichtgewicht bepakking. Na dit artikel gelezen te hebben toch wel een beetje schrik gekregen.
Wat raden de ervaren fietsers mij aan om aan de fiets te verbeteren vooraleer de toch naar Compostela met een trek X500 aan te vatten, jullie zullen wel begrijpen dat een nieuwe fiets kopen geen optie is.
@ Luc: Maak je maar geen zorgen. Gewoon lekker gaan fietsen!
Je zou, indien nodig, de middenstandaard kunnen vervangen door een achtervorkstandaard. Verder niks aan doen en lekker van je tocht gaan genieten!
Ik ben inderdaad van plan om er hopelijk een amusante tocht van te maken. De standaard zal ik zeker vervangen, was dit al zinnens omdat ik de fiets nu soms gebruik om boodschappen te doen en bij iet of wat belading buigt hij gevaarlijk door.
Begreep bij de aankoop al niet waarom er eentje van kunststof op zat.
Wat een zuur verhaal zeg! Totaal gebrainwashed door de verhalen van Idworx. “hulde voor het niet toepassen van schijfremmen”. Ook de nieuwste Idworx heeft tegenwoordig schijven mag het nu dan weer wel? Al jaren wordt Parijs Dakar gereden op motoren met schijfremmen. Misschien toch niet zo slecht. En dan het verhaal over de plaatsing van de achterrem. Ook Tour de France fietsen rijden met oplopende remmen. Zou dat nu echt zo slecht zijn. De positie onderaan is juist minder vervuilend dan erboven. Ga maar eens een rondje op de MTB de blub in dan ervaar je dit zelf. Bovendien is de plaatsing ook nog beter voor het zwaartepunt.
Laat je niet zo door al die verkooppraatjes van Idworx beinvloeden en vorm aub een eigen mening!
Ik heb mijn mening gevormd, bijgesteld waar nodig, herzien waar mogelijk, opnieuw gevormd en veelvuldig bevestigd gekregen reeds lang voordat Idworx bestond. Ik praat het liefst geen onzin, maar ik heb niet de waarheid in pacht. Wel ervaring. Maar dat is mijn mening…
Even over schijfremmen; ik ben niet op de schijfrem in het algemeen tegen. De schijfrem is voor het eerst ontwikkeld door Dunlop voor toepassing op vliegtuigen. Bij een landing bleek een schijfrem beter op zijn taak berekend dan de toen nog in gebruik zijnde trommelremmen. Schijfremmen kunnen goed met de hoog oplopende hitte overweg.
In auto’s en op motorfietsen zijn schijfremmen ook heel normaal en de beste optie, maar helaas zijn er tot nu toe geen schijfremmen voor fietsen gemaakt die qua duurzaamheid goed genoeg waren. Schijfremmen voor mountainbikes worden altijd zo licht en compact mogelijk geconstrueerd en helaas hebben degelijkheid en robuurstheid bij de heren fabrikanten geen prioriteit. Alle mountainbikers hebben tot nu toe altijd last van aanlopende remmen, schurende geluiden, kromme schijven, snelslijtende en verglazende remblokken.
Gelukkig worden schijfremmen wel steeds beter, maar vooralsnog zijn het met name de duurste merken die wel probleemloos functionerende remmen leveren. En die zie je uitsluitend op fietsen die enkele duizenden euro’s kosten…
Goedkope schijfremmen zijn tot nu toe vooral voor trekkingfietsers niet optimaal gebleken. Daarnaast is bij een schijfrem een wiel van een goede kwaliteit vereist (het liefst handgebouwd) en daar schort het bij de beter betaalbare fietsen helaas vaak aan… Met meer gebroken spaken als gevolg.
Als je met een beperkt budget een fiets met een goede prijs-kwaliteit-duurzaamheids verhouding zoekt, dan is mijn zeeeeeeeer bescheiden mening dat je toch het beste kan kiezen voor velgremmen. Mocht ik redenen hebben om mijn mening bij te stellen, dan zal ik dat hier melden.
Hoi, mijn ervaring met schijfremmen beperkt zich tot enkele mountainbikes. De focus van de schijfremfabrikanten lijkt in hun top producten gericht te zijn op remkracht, doseerbaarheid en gewicht besparing. Ik heb geremd met XT, XTR, XO, Hayes nine, avid elixir5. Ik ken ook genoeg collega mtb-ers die hun ervaring met schijfremmen met me delen. Duurzaamheid is ook mijn wens want ik ben niet dol op hoog frequent onderhoud. Duurzaamheid tref ik tot dusver alleen bij Magura aan en dan met name bij de goedkopere Julie-serie. Deze remmen heb ik als set gekocht om mijn v-brakefiets mee te upgraden. Aan de voorkant werkt een 180 mm schijf en achter een 160 mm. Ze functioneren prima en het is allemaal qua aangrijpen lekker basic. Het Julie-systeem werkt met lage remdruk dus de belasting van de remleidingen is relatief laag. Magura gebruikt in deze Julie-remmen minerale olie; die trekt geen vocht aan wat al die andere merken remmen met dot4-olie wel doen! Slijtage van de remblokjes is gering. Er gaat niks kapot en de remkracht is enorm (ook als de boel heet wordt). Ik ben er zo blij meer dat ik voor een tweede fiets ook zo’n set Julie-remmen heb gekocht. Ze zijn “te min” voor de meeste mountainbikers dus aantrekkelijk geprijsd tweedehands te koop. Ik vind het wel een overweging waard; deze remmen op een trekkingfiets.
Lees met plezier de goede informatie hier en de zijdiscussie over remmen is ook interessant. Schijfremmen lijken mij principieel beter, maar wellicht dat een betrouwbare en robuuste uitvoering voor een fiets al snel te zwaar wordt. Even over de gebruikte olie: gewone ‘minerale’ olie trekt geen water aan, maar water dat alsnog in het systeem komt zal niet worden opgenomen en dus een aparte fase vormen. Bij fietsen, waar de rembelasting en dus de temperatuur toename niet erg hoog zal zijn levert dit geen problemen op. Bij auto’s en motoren waar veel meer kinetische energie in warmte moet worden omgezet en de temperatuur van de schijf, de blokken en de olie flink zal stijgen, kan de waterfase gaan koken en dus dampvormig worden. Daarmee zakt de remdruk in. Om dit te voorkomen gebruikt met een remvloeistof die water opneemt: DOT. Bij langdurig remmen op een fiets met schijfremmen kan dit uiteraard ook gebeuren en zal ook DOT gebruikt moeten worden. DOT is trouwens aggressief voor je lak!
Beste allemaal,
Was de afgelopen drie dagen van plan om voor het eerst een driedaagse fietsvakantie te maken. Dit is me niet zo goed bevallen. Mijn Trek X500 (aankoopdatum 11/2011) heeft me in de steek gelaten. Had voordien al heel wat kilometers ermee gemaakt, dit zal nu zo ongeveer rond de 2000 kilometer schommelen. Meestal gebeurden die fietstochten onbeladen of met lichte bepakking. Deze keer was het ‘serieus’ en moest tent en zo mee.
Aan de voordragers had ik zo’n 7 kilogram hangen, redelijk netjes verdeeld.
Achteraan had ik zo’n 12 kilogram, waarvan 6 kilogram in fietstassen en 6 kilogram bovenop de pakdrager.
Na nog geen 40 kilometer kon ik niet meer verder wegens teveel slag in mijn wiel (fietsherstelcursus is normaal gezien voor dit najaar). Bij een fietsenmaker terecht gekomen en er waren drie spaken gebroken, deze laten herstellen.
Volgens hem zijn die wielen van de x500 niet geschikt om veel bagage mee te vervoeren (wielen zijn Cruenert cut 19 velgen). Hij heeft de defecte spaken hersteld en ben verder gefietst, 70 kilometer later was er terug één spaak door. Geen fietsenmaker meer in de buurt die me kon helpen, was wel dichtbij mijn overnachtingsplaats en daar besloten om de driedaagse afte breken en naar het dichtbijzijnde station te fietsen en huiswaarts te keren.
De fiets naar mijn verkoper gebracht en enige reactie was dat dit normaal gezien niet had mogen gebeuren. Hij heeft me die fiets nochtans verkocht wetende dat ik naar compostela wou fietsen met bepakking. Hij zegt dat het zal opgelost zijn met zwaardere spaken in het wiel te stoppen. Moet eerlijk zijn dat ik niet zoveel vertrouwen meer heb ik mijn fietsverkoper (en eigenlijk ook niet meer in mijn fiets). Had aan mijn fietsverkoper ook al gevraagd of hij oplaadsystemen voor naafdynamo verkocht, maar had hier nog nooit van gehoord, zegt ook dat hij geen standaard kan plaatsen achteraan omdat deze fietsen daar niet voor geschikt zijn.
Het is wel duidelijk dat hij de fora voor vakantiefietsers niet erg volgt en helaas ben ik allerminst technisch onderlegd om het zelf op te lossen.
Graag jullie advies om de problemen met het wiel op te lossen, want dit baart mij het meeste zorgen. maar alle andere tips zijn natuurlijk steeds welkom.
Ben met een X500 vanuit Oldenzaal naar zuid Spanje en terug gefietst.
Totaal 5600. Met 25 kg bagage in totaal.
Geen lekke band (schwalbe marathons) en geen enkel mankement gehad.
Heb nu totaal zo’n 14000 km met de X500 afgelegd zonder problemen.
Dus zo slecht zijn ze niet
Goede avond,
Ik rij al 3 jaar met een trek navigater, en die is wel upgegread. Hydraulische remmen shimano, Brooks zadel ,vlinderstuur en tubus dragers. De rest is een complete deore groep en er is vooraan nog een extra standaard aan toegevoegd . Voor de rest rigida velgen en swalbe marathon banden. Ik vind het een formidabele fiets doe er ook veel fietsreizen mee in Europa en hij laat me nooit in de steek. Jullie Nederlanders kunnen nogal wat heisa maken over pietluttigheden, maar verlangbook geen topkwaliteit voor weinig geld. Santos, koga en andere zijn fantastische fietsen maar ik prefereer mijn upgegrade trek. Kader formidabel en levenslange garantie en ja jullie betalen ook wel de nodige marketing kosten en reklame, ik trouwens ook maar dat is wel wereldwijd gespreid. En je mag de beste high tech fiets hebben, als je geen conditie hebt geraak je niet ver. Dus hou het simpel maar degelijk en wil je een marketing fiets dan betaal je maar.
Goede morgen,
Zelf heb ik een trek navigator x600 en ben daar heel tevreden over. Ik heb wel volledig nieuwe wielen gestoken en tubus dragers en hydraulische schijfremmen van shimano waar ik heel tevreden over ben. Trouwes santos werkt dus ook al met schijfremmen! Ook met dertig kg bagage remt die als de beste en er zitten ook andere handvatten op de beruchte P3. Alles op de fiets is van shimano en ik rij al 4 jaar met mijn deore groep en die loopt als een trein. Van het fietskader ben ik heel tevreden en die is meer dan voldoende stijf. De gewone metalen frames van de koga’s waren of zijn ook niet zo stijf en ik moet eerlijk bekennen dat ik een geweldige fiets heb, die trouwens overal ter wereld kan gerepareerd worden zonder problemen. Ik sta open voor vernieuwing maar wat ben je met een high tech fiets als ze die nergens kunnen herstellen en dat is in feite de basic. Hou het simpel en gebruik topmateriaal dat duurzaam is!
Inmiddels heeft Trek in de X-serie een aantal verbeteringen doorgevoerd: beter/ stijver frame, achterstandaard, slimmere kabelvoering, etc. Op alle uitvoeringen (X300/500/700) zitten nog steeds dezelfde Gruenert cut 19 velgen. Daarom heb ik de X300 gekocht (BTW-actie, € 660). Andere redenen: Mijn goedkope Giant Tourer (1992-2014) heeft ruim 80.000 km probleemloos woon-werkverkeer en fietsvakanties doorstaan. En mijn Santos Trekking race/randonneur (2014) is onlangs gestolen. De hoge en lange stuurpen op de X300 heb ik direct vervangen door een vast exemplaar. En wellicht investeer ik nog in betere wielen. Voorlopige conclusie: hij rijdt even strak en licht als de Santos.
O ja, nog een paar redenen voor de X300: V-brakes in plaats van schijf of hydraulisch, een vaste voorvork en een achterdrager met aparte tasbevestiging.
… en nokjes voor de lowrider. Vind nog maar eens fiets die dat allemaal heeft.
afbeelding:
//மர்à®® வீரனுக்கு விà®°ைவில் தெளிவான பதில் உண்டு!//என்ன சாà®°ே….எத்தனை நாள் தான் காத்திà®°ுக்கிரது? பதிலே வரலையே!? à®°ொà®®்ப யோசிக்காதீà®™்க…இருக்கிà®° நாலு à®®ுடியுà®®் கொட்டிடுà®®். புழச்சிப் போà®™்க.
Die nokjes, verschrikkelijk! Ik ben al dagen lang op zoek naar een trekking fiets voor niet al te zware tochten, allemaal hebben ze zo’n verende voorvork ten koste van lowriders. Kun je al je bagage op de achterdrager stapelen. Wat mensen toch bereid zijn op te geven voor een klein beetje overbodige luxe… Uiteindelijk ben ik bij twee fietsen terecht gekomen waar die nokjes nog op zitten, De Batavus Zonar en de Trek X500 (of X700). Ik schrok een beetje van dit verhaal over Trek en zag toen dat het eerste bericht al uit 2012 stamde. Goed te lezen dat er inmiddels veel verbeterd is want juist die Trek leek me wel OK voor het soort tochten dat ik in petto had. Toch een vraag: kent iemand buiten die X500 en Batavus om vergelijkbare fietsen mèt nokjes voor lowriders? Ik hou me aanbevolen!
Inmiddels bijna een jaar na het vorige bericht. Sinds recent rij ik rond op een X700 (2017). Nog geen duurzaamheids-test uiteraard, wel een paar ervaringen:
Hij fietst uitstekend: licht, stabiel etc, en schakelt goed. De fiets zelf is ook erg licht. De standaard zit inmiddels al een tijdje op de achtervork. Hydraulische schijfremmen zijn nu standaard (ik zou niet anders willen).
Zelf vind ik de fietspositie wat te sportief: oftewel het stuur staat me wat te laag en te ver weg. Ik zit er net zo op als op mijn MTB en dat vind ik voor langere toertochten niet fijn. En de stuurpen is niet verstelbaar. Dus de stuurpen ga ik vervangen. Ook het zadel (Bontrager Kovee) is me wat te sportief (te hard dus).
Naar mijn smaak is de fiets net iets teveel gericht op de sportieve fietser. Ik vind het leuk om lange fietstochten te maken (niet prestatie-gericht) met soms behoorlijke bepakking. Daarvoor mis ik wat extra comfort.
Neemt niet weg dat het een fijne fiets is, die met een paar tientjes extra het comfort biedt dat ik wil hebben. Dan is de prijs nog steeds concurrerend.
Aparte conclusie. De Trek X3/5/700 heeft in maat 55 al een erg lange balhoofdbuis, waardoor een sportieve zit alleen is te bereiken door een vlakke stuurpen te monteren. Bij mij zit het stuur dan nog steeds even hoog als het zadel, wat ik niet echt sportief kan noemen (op mijn vorige vakantiefietsracefiets zat het stuur 3 cm lager dan het zadel, op mijn racefiets zelfs 10).