Eerste indruk: Koga WorldTraveller 29 met Pinion

Koga is aan het experimenteren met de nieuwe Pinion P1.18 versnellingsbak. Ze hebben er een WorldTraveller 29 prototype mee uitgerust om te testen en ik mocht er even mee rijden.

De Pinion lijkt een mooi alternatief voor de duurzame Rohloff-naaf. Achttien versnellingen hermetisch opgeborgen in het midden van de fiets. Het zwaartepunt ligt precies in het midden van de fiets, het bereik is groter en de stapjes tussen de verzetten zijn kleiner dan bij Rohloff. Dat klinkt veelbelovend.

Echter, met 2,7 kilo is de 2-assige versnellingsbak wel een stuk zwaarder dan Rohloff. En de Pinion gaat ook nog eens een paar honderd euro meer kosten. Voor zoveel geld mag het wel een supersysteem zijn!

De Pinion is al meerdere jaren in ontwikkeling, maar de Duitse techneuten zeggen nu het productiestadium bereikt te hebben. Enkele kleine fietsfabrikanten durven de gok al te wagen en de Pinion in een productiemodel aan te bieden, maar de grotere jongens kijken de kat nog even uit de boom. Het systeem moet natuurlijk feilloos werken en een continue kwaliteit is van groot belang voordat merken als bijvoorbeeld Koga, Idworx en Santos er een fiets omheen ontwerpen.

Koga heeft een WorldTraveller 29 stukgezaagd en er een Pinion met tandriem onder geschroefd. Hiermee gaan ze eerst veel testen en als de Pinion uiteindelijk zijn kwaliteiten bewezen heeft, dan wordt serieproductie overwogen.

Doordat de versnellingsbak in het midden van de fiets gepositioneerd is, kan er een lekker licht achterwiel toegepast worden. Zelfs lichter dan bij een derailleurfiets het geval is, want het achterwiel behoeft maar 1 tandwiel. De Pinion kan ook uitgerust worden met een tandriem, in dit geval de nieuwe Gates Center Track.

De eerste indruk: de fiets rijdt bijna als een normale WorldTraveller. De versnellingsbak en de tandriem draaien lekker soepel en het hogere gewicht is in eerste instantie nauwelijks voelbaar.

Schakelen doe je, net als bij Rohloff, met een draaigreep. Het voelt bijna hetzelfde, maar de Pinion klikt iets minder precies. Volgens Koga komt dit doordat Pinion nog wat aan de afstelling moet doen.

Het bereik is groot. Erg groot. Neem het versnellingsbereik van Rohloff en voeg daar een paar lichtere en zwaardere verzetten aan toe. Meer dan genoeg dus! Tergend traag klimmen en razendsnel afdalen moet mogelijk zijn.

Een Rohloff-naaf schakelt het best als je ‘de koppeling intrapt’ door iets kracht te minderen. De Pinion schakelt echter redelijk soepel terug als je vol op de pedalen staat. Als je veel druk op de pedalen houdt bij het opschakelen, dan wil de Pinion weer niet echt lekker meewerken. Neem je iets gas terug, dan schakelt het goed.

De versnellingsbak schakelt hier en daar nog wel wat hakerig. De Pinion voelt nog niet helemaal af. Wat wel erg fijn is, is dat de Pinion geen opvallende bijgeluiden produceert. Een Rohloff-naaf maakt in de eerste 7 versnellingen een ruisend geluid, maar de Pinion is in alle standen stil.

Omdat de Pinion in het midden van de fiets zit, zijn er minder lange schakelkabels nodig. De kabels lopen een stukje door de onderbuis en worden dan buitenlangs de versnellingsbak in geleid. Je zou hierdoor minder speling in de draaigreep verwachten, maar dat was bij dit prototype nog niet het geval. De achtervork ziet er wel mooi opgeruimd uit doordat daar geen schakelkabels meer lopen.

Hoe de Pinion zich verder gaat ontwikkelen, moeten we nog zien en ervaren, maar het begin is er! Het is mooi dat de grotere fabrikanten ermee gaan stoeien, want dat motiveert de mensen van Pinion om extra hun best te doen om de verfijning te verbeteren en te focussen op het leveren van een constante kwaliteit. Daar heeft Rohloff ook meerdere jaren over gedaan, dus we moeten Pinion ook nog even de tijd gunnen.

39 Replies to “Eerste indruk: Koga WorldTraveller 29 met Pinion”

  1. ward says:

    Allemaal goed en wel maar ik vraag mij af wat ze nog allemaal gaan uitvinden om de prijzen nog een heel stuk de hoogte in te kunnen jagen.
    Wat is er eigenlijk verkeerd aan een goede derailleur met ketting?
    Waarschijnlijk de prijs vermoed ik.
    Wat mij betreft zouden ze beter eens wat meer tijd steken in het ontwerpen en vervaardigen en afwerken van degelijke en passende frames voor iedereen.

  2. Michiel says:

    Derailleursysteem >> frequent onderhoud en relatief veel slijtage en schade, omdat het een open systeem is met vrij veel kwetsbare bewegende onderdelen.

    Iedere fabrikant steekt tijd en energie in het optimaliseren van degelijke en passende frames. Ik ben wel benieuwd… Wat mis je nog? Wat zou jij graag zien? Waar laten fabrikanten volgens jou nog kansen liggen?

  3. ward says:

    Wat ik graag zou zien is dat er meer framematen terug zouden komen, bij Koga valt dit nog redelijk mee en de afwerking ervan valt ook niet over te klagen,maar bij de meeste merken heb je keuze uit twee of amper drie maten die moeten dan maar passen voor iemand van 1,60m tot 1,90m of meer, past het niet dan verlengen we de stuurpen maar of bij a-head steken we dan maar een stuurverlenger met plastic ringen of we steken een langere zadelpen van meer dan 0,5m (zelf gezien hoor) de lasnaden zijn niet om aan te zien maar ja een geslepen lasnaad kost tijd en tijd is money.
    Bij vrouwen frames is het nog erger gesteld daar moet een vrouw van een 1,58m het doen met maat 48 (Koga 47cm) in het beste geval alhoewel een maat 45 of zelfs 43 hier een stuk beter zou passen maar hoeveel fabrikanten hebben deze in hun gamma denk je.
    En over dat nadenken van bepaalde construkties daar heb ik ook nog wel een voorbeeldje van namelijk die snelsluit hendel waar je je achterwiel bij de reisfietsen van Koga moet mee los maken daar is wel erg goed over nagedacht vroeger zat er daar een beugeltje om je derailleur mee te beschermen nu doet die hendel dienst als bescherming als deze afbreekt kan je je wiel nog niet meer loskrijgen.
    Bij Kalkhoff in Duitsland zetten ze een axa slot op waar de sleutel er uit kan zonder hem op slot te zetten laat je de sleutel toch zitten ben je hem kwijt na de eerste rit blijkbaar is dat daar verplicht, waarom is mij een raadsel maar als je hem hier koopt zit je wel met hetzelfde probleem,straffer nog in Nederland is dit zelfs verboden.
    Nee op dat gebied zijn de fietsen van tegenwoordig er zeker niet op vooruit gegaan, behalve de prijs ervan en dan heb ik het nog niet eens over reisfietsen maar over fietsen in het algemeen.

  4. Frits says:

    Ja Ward, de techniek schrijdt voort. Derailleur (21, 24, 27 en 30 versnellingen), veel onderhoud, daarna kwam Rohloff (14 versnellingsnaaf, nauwelijks onderhoud behoudens de ketting, nu door Beltdrive geen onderhoud meer) en nu dus Pinion (18 versnellingen), de vraag is wat volgt.
    Uiteindelijk bepaalt de klant wat die wilt. Of alle nieuwigheden ook verbeteringen zijn moet worden afgewacht.
    En niet onbelangrijk, het oog wil ook wat, zelf vind ik de Pinion aan de grove kant, het ontsiert de fiets een beetje, maar dat is geheel persoonlijk en misschien is het een gewenningsproces.
    Eerst maar eens de testen afwachten en de verschillende updates die er ongetwijfeld nog gaan komen.
    Wellicht komt Rohloff over een jaar ook met wat nieuws (de Speedhubis al lange tijd ongewijzigd in productie), wie zal het zeggen.
    Frits

  5. fiets71 says:

    Het zou mooi zijn als Rohloff met een Pinion alternatief komt, gewoon 1 rond huis met de crank in het midden van de aandrijving (mooier, lichter). Meer versnellingen hoeft van mij niet, maar met ingebouwde bracketdynamo zou mooi zijn inclusief een stel bracketlagers met grote kogels. Kunnen we weer met goedkope superdegelijke singlespeed wielsets rondrijden :).

  6. Michiel says:

    Een bracketdynamo is een leuk idee, maar hoe wek je dan stroom op als je trappers even niet ronddraaien? Lampen met ‘standlight’ blijven wel even branden, maar sommige elektronische apparaten (o.a. Garmin) schakelen uit als de stroomvoorziening onderbroken wordt.

    Een bracketdynamo zou dan op de uitgaande as (die meedraait met het achterwiel) aangesloten moeten worden of van een bufferaccu voorzien zijn.

  7. fiets71 says:

    Geen flauw idee, dan zou ik ook eerder aan een ingebouwde accu denken, waarmee je ook nog wat andere electrische gadgets mee kunt opladen. Een soort alles in 1 bracket voor aandrijving, versnellingen, dynamo, accu. Stuur je het idee even door :).

  8. Michiel says:

    Zoiets bestaat al in zekere zin… Dat heet E-bike. 😉

    Dikke vette accu in frame of bagagedrager en de motor fungeert als dynamo. Alleen is in jouw idee het stel menselijke benen de motor!

    Pinion heeft ook een E-bike transmissie in ontwikkeling, dus het gaat wel die kant op!

  9. fiets71 says:

    Electrische aandrijving vind ik maar nutteloos overgewicht. Wellicht leuk voor bejaarden en de apple-generatie, maar ik fiets liever op een appeltaartje met slagroom :).

  10. Michiel says:

    Helemaal mee eens!

    Bovendien ben je met een E-bike op vakantie aangewezen op caravan- en camperplaatsen met een stroompaal. 😉

  11. fiets71 says:

    Hoog tijd dat B&M (usb-werk), Rohloff, SON en Pinion eens gaan samenwerken en tot 1 produkt komen. Mag Shimano de rest invullen :).

  12. Michiel says:

    @ fiets71: liever niet…

    Laat de kleine onafhankelijke specialisten elkaar maar lekker scherp houden en elkaar tot grotere hoogten stuwen. Liever geen monopoly door samenwerking!

    Laat Shimano zich inderdaad maar lekker met de massa bezig houden.

    Er komt op termijn, net als in de E-bike markt, vanzelf wel een grote fietsbranche-vreemde fabrikant (Bosch, AEG, Skill, Samsung, Apple, enz.) die met veel slagkracht de gapende gaten dicht.

  13. fiets71 says:

    Het gaat me om 1 produkt die veel combineert, niet om een monopoly of fusie van een aantal kleine fabrikanten. Hun afzonderlijke produkten blijven toch wel hun aandeel behouden. Ach, het was maar een idee :), maar denk dat het technisch gezien wel moet kunnen. Shimano zou het natuurlijk ook in zijn eentje kunnen doen ;-)….. kunnen ze gelijk electrisch en automatisch schakelen (bij vast toerental) toevoegen.

  14. Ron Lokum says:

    Een mooie combinatie, en dat Koga t ook gaat proberen. Ik denk dat hier in de afstelling iets te halen is, op de Nicolai werkte het zeer trefzeker!
    Ik volg deze versnelling nu ongeveer 2 jaar en in combinatie met velgremmen en brede banden, De Nicolai heeft schijfremmen, (dunne) kan ik sinds kort zeggen, maar wel brede banden. Kan de Koga als pre productie besteld worden of gaat deze mee met Eric voor een test rit.
    De winst ten opzicht van de Rohloff naaf is wat mij betreft alleen het lichtere
    achterwiel. Ik moest wel even kijken naar de tandwielverhouding maar wel gunstig dat het voortandwiel klein is dan kan de achtervork breed en komen de tanden niet in je been bij een eventuele noodstop. Ik vind het weer een goede stap voor het vervoers middel van de toekomst een liter peut kost nu € 1,87 langs de snelweg!!!!!!!!!!!!!!!

  15. Joris van Enst says:

    Ik ben het helemaal met Ward eens. Wat is er eigenlijk mis met een derailleursysteem anders dan de prijs. Ik durf de bewering aan dat ruim 99% van de mensen denken dat ze wereldfietser zijn, maar niet buiten Europa komen. Van mij mag iedereen een Rolhoff naaf en riem kopen, is vast wel mooi en fijn, maar nodig is het niet. Bovendien is de spreiding bij een derailleur nog steeds groter. Het schakelt erg mooi en met een beetje ervaring weet je gevoelsmatig precies welke versnelling je nodig hebt.

  16. Michiel says:

    Rohloff en Pinion zijn geen aanklacht tegen de derailleur, het zijn ‘slechts’ alternatieven. Ieder systeem heeft zijn eigen voor- en nadelen en zijn eigen prijs.

    ‘Nodig hebben’ is natuurlijk subjectief. Heb je echt wel een fiets nodig? Je kan toch ook lopen?

  17. Jaap. 26 sep says:

    Ik fiets op een derailleur fiets en met een Rohloff naaf en ik heb al veel tochten gemaakt en wel de Noordkaap en zoals Rome heen en terug. Ik heb een Koga fiets met Rohloff heb al zeker 60.000 km mee gefietst en vind hem geweldig zou niet anders meer willen. Maar ik moet wel zeggen als ik een nieuwe fiets zou aanschaffen ik toch wel overwegen, om een Pinion, uit willen proberen waarom niet. Maar om een Rohloff naaf te over treffen moet je wel van goede huizen komen.

  18. fiets71 says:

    Groot voordeel van de pinion lijkt me dat je met verschillende wielsets toe kunt. Een wielset voor forensenverkeer, een wielset voor in de modder en/of een wielset voor die ene speciale lange reis. Banden en wielen kun je zo mooi afwisselen om de een te sparen en om de ander te misbruiken. De kleinere stapjes en het groter bereik lijkt me ook erg prettig, compenseert mooi het beetje meergewicht. De riem mogen ze houden, maar laat de pinion maar komen.

  19. paul truijen says:

    is er nog de mogelijkheid om de traveller met pinion te testen????

  20. Michiel says:

    @Paul: Nee, dat prototype is niet beschikbaar. Nog even geduld en dan volgt er over niet al te lange tijd een productieversie.

  21. Peter says:

    Oehhh, bijna in produktie volgens mij
    Op de signature-site is bijna een worldtraveller29 samen te stellen icm Pinion.

  22. Jos says:

    Gaat Santos ook een Pinion produceren? Nu Idworx, Koga, Tout Terrain en Stevens al besloten hebben om Pinion te gebruiken lopen zij weer achter op de rest van de familie.

  23. Michiel says:

    Ja, Santos is er al een hele tijd mee aan het testen, maar ze zijn nog niet tevreden genoeg. Santos wil liever geen verstelbare achterpatten toepassen, dus moet er eerst een verstelbare Pinion komen.

  24. Jos says:

    Michel, rijdt een Pinion op vlakke fietspaden in Nederland sneller dan de Rohloff of is zo’n versnellingsbak alleen te gebruiken in bergzaam gebieden als Duitsland.
    Nu weet ik dat Schindelhauer ook een Pinion heeft, maar dat zijn weer geen trekking.

  25. Michiel says:

    Net zo snel. En als je hele sterke benen hebt eventueel sneller, omdat er meer zware versnellingen beschikbaar zijn.

  26. Harry says:

    Graag wil ik reageren op de opmerking over de geluidsproductie van in Rohloff in vergelijking met een Pinion. Het klopt dat de Rohloff in in de onderste versnellingen geluid produceert, maar de Pinion in de 7 en 13 produceert meer geluid en zeker als je stopt met trappen, want dan gaan de vrijlopen (transmissie en achteras) het volume behoorlijk omhoogschroeven. Echter derailleurfietsen heb ik ervaren kunnen dit ook behoorlijk, zeker als ze te laat zijn met schakelen bergop. Ik heb een 650B hardtail met Rohloff en 29″ met Pinion en Gates Belt drive. Buiten het feit dat het de nodige ribben uit mijn lijf heeft gekost, zou ik niet anders willen. Mijn 29″Carbon rigid met derailleur gebruik ik alleen nog maar op de weg op trajecten waar ik nauwelijks op de voorbladen hoeft te schakelen, want een Rohloff en Pinion verwennen je behoorlijk in het kiezen van het verzet. Een ander punt van de Pinion is het onderhoud. Er is geen handleiding of andere beschrijving hoe dit moet gebeuren, terwijl de Rohloff dit wel goed beschrijft.

  27. jaap. says:

    Hallo ik zit hier nu na lange tijd weer hier op deze site te kijken over de Pinion die nog op de markt moet komen. Er is nog niet echt veel geschreven over de Pinion maar ik lees ook niet dat er mensen zijn die hem echt hebben uitgeprobeerd hoe of wat. Wat ik wel lees is dat er niets over de onderhoud wordt geschreven, ik denk als dat je een fiets met Pinion aan gaat schaffen, er een boekje bij geleverd gaat worden en zo hoort het ook. Zo heb ik ook nog niet gelezen dat iemand een fiets heeft getest van Koga of een Santos met Pinion. Dat zijn twee top fietsen zoals een paar duizend kilometers in de bergen en dan kan je pas oordelen
    . Maar ik moet wel zeggen om een Rohloffnaaf te overtreffen moet je wel van goed huizen komen. Ik kan er wel over mee praten, zo heb ik fiets met een Rohloffnaaf 70 duizend kilometers er op zitten, nu moest ik hem op laten sturen na 5 jaar omdat hij lekkage vertoonde en hij is geheel gratis gemaakt en met sorry er bij voor het ongemak dat noem ik top.
    Ik ben dan ook heel gelukkig met de Rohloff en het neemt niet weg dat ik toch wel de Pinion uit ga proberen. Hij komt binnen kort op de markt en ga vragen of ik hem mag gaan testen in de bergen en dan kan ik pas oordelen. En wat ik hier ook nooit iets over lees over de beveiliging van een fiets er is al zoveel op de markt; zoals standaard een ship aan brengen, dat je de fiets kan volgen net zoals bij dure auto’s. Ik wacht maar af en als ik hem echt mag gaan testen de Pinion en zal er dan op terug komen.
    gr jaap

  28. Frits says:

    Jaap, de olie in de Pinion moet iedere 10.000 km worden ververst. Voorlopig heb je hier dus geen omkijken naar. Bij aanschaf van een fiets met Pinion zul je ongetwijfeld een gebruiksaanwijzing meegeleverd krijgen.
    Aangezien de Pinion in de kinderschoenen qua aflevering staat, zijn er nog niet veel exemplaren waarop je kan testrijden.
    Hou er wel rekening mee, dat de Rohloff naaf zich al ruimschoots heeft bewezen (is al 175.000 km meegefietst) terwijl met de Pinion nog maar ca 30.000 km mee is gefietst.
    De garantietermijn van Pinion loopt maar 2 jaar!!

    Lekkage van jouw Rohloff naaf zou kunnen ontstaan door het verversen van de olie.
    Als je de spoelolie in de naaf spuit dan moet je daarna 25 ml lucht uit de naaf trekken om overdruk te voorkomen.
    Wanneer je de nieuwe 25 ml Rohloff naafolie in de naaf spuit, trek daarna 15 ml lucht uit de naaf om overdruk en olielekkage te voorkomen.
    Het voorkomen van overdruk in de naaf is heel erg belangrijk, dit voorkomt n.l. olielekkages.
    Frits

  29. Herman says:

    Leuke discussies, maar toch vooral voor die weinige mensen die het geld en de tijd hebben voor de lange afstanden. Mijn vrouw en ik prijzen ons al gelukkig met een jaarlijkse tocht van 1500 km op onze Koga 29′. Dan voldoet een derailleur echt wel. We zijn ook heel tevreden over deze 29′. Als er dan echt nagedacht moet worden over nieuwe zaken hebben wij 2 punten:
    1. Mijn vrouw heeft problemen met bergop fietsen. Zijn er geen hele lichte aandrijfsystemen te bedenken, die je alleen bergop of met veel tegenwind inschakelt en weinig wegen, waarmee je gewoon kunt fietsen als het uitgeschakeld is?
    2. Er zijn zoveel mensen met zadelpijn, ik ook. Ik heb echt al vanalles geprobeerd en zit nu op een Brooks. Er wordt veel over gepraat, maar weinig echt ontwikkeld en getest.

  30. jaap says:

    Ja; ik mag aan nemen dat de fietsenmaker dat weet dat er lucht er uit gehaald moet worden. Zo geef ik hem elk jaar een grote beurt ik wil geen problemen krijgen als ik een grote tocht ga fietsen. Zo lees ik ook dat mensen geen Rohloff naaf nemen en dat hoeft ook niet als je een goed verzet op je fiets zet kom je bijna elke berg op en natuurlijk zijn er uitzonderingen. En over zadelpijn als iemand last heeft van zadelpijn dan ben ik dat wel. Wat ik als tip mee kan geven is bezuinig niet op een goede fietsbroek en probeer hem van te voren uit voor je een lange tocht gaat maken en wissel hem af en toe af met een tweede fietsbroek en trek hem zonder onderbroek aan. En een potje zalf mee nemen op een grote fietstocht zoals het merk Sudocrem werkt bij mij heel goed. En tegenwoordig zijn er goede leren zadels op de markt die niet zo vlug door zakken en dat doet brooks wel en ik kan het weten heb er al 3 gehad en het stellen gaat op den duur ook kapot.breekt dan af. En nog over de PInion ik wil hem wel uit proberen maar wat ik wel al een slechte zaak vind, dat je maar 2 jaar garantie krijgt op een product dat net op de markt komt en misschien nog kinderziekte heeft dat is niet goed. Zo vind ik dat ze daar zeker net als Rohloff naaf goede garantie moeten
    geven en zeker 5 jaar.

  31. Michiel says:

    @ Herman: er bestaan geen fietsen met elektrische ondersteuning die met een uitgeschakelde motor net zo licht fietsen als een gewone fiets. Hoe lichtlopend alle draaiende delen ook mogen zijn, dan nog moet je het extra gewicht van de motor en de accu met je mee zeulen. De lichtste systemen wegen op dit moment toch nog minstens 7 kilo.

  32. Frits says:

    Jaap, bij een fietsenmaker gaat alles in een hurry. Op zich niets mis mee, als het maar wel goed gedaan wordt, maar dat betwijfel ik een beetje in jouw geval.
    In mijn schrijven van 26.11 stelde ik dat na het inbrengen van de nieuwe olie er 15 ml lucht uit de naaf moet worden getrokken om overdruk te voorkomen. Dit mag in principe ook 25 ml lucht zijn. Wellicht makkelijker te onthouden.

    Mijn verwachting is dat Pinion niet moeilijk zal doen als hun naaf na 2 of na 4 jaar kuren gaat vertonen. Gezien het feit dat zij nog in de opbouwfase zitten van hun naamsbekendheid en het merk Pinion, kunnen zij het feitelijk niet maken om na de garantieperiode niet thuis te geven.

    Jaap, ik ben het met je eens dat zeker als je wat zwaarder bent alle zadels op den duur gaan doorzakken en je daarbij met je billen de rails gaat voelen.
    Het opspannen van een Brooks zadel moet je niet iedere maand doen. Het opspannen moet je in stapjes doen, steeds met een kwart.
    Ook niet te veelvuldig invetten (1x in het jaar met Profide volstaat). Na een fietsvakantie met veel zon en droog weer zou je het zadel eventueel aan de onderkant nog een keer kunnen invetten.
    Brooks heeft inmiddels ook een zadel met wat dikker leer, de Brooks Flyer Select, wellicht is dat iets voor je.
    Frits

  33. Michiel says:

    Dat met die Rohloff-olie klopt niet helemaal. Er hoeft namelijk geen lucht uit gezogen te worden, want die ontsnapt gewoon door het gaatje waarin je de oliespuit steekt. Wel moet je erop letten dat je er net zoveel nieuwe olie inspuit als dat je er aan oude olie uit hebt gezogen.

  34. Frits says:

    Dag Michiel, uit zowel het filmpje van Eric Schuijt als uit de mededeling van Rohloff zelf, moet je waarneer je de spoelolie inbrengt 25 ml lucht eruit halen en bij inbrengen van de nieuwe naafolie of 15 ml of 25 ml lucht uit de naaf onttrekken.
    Zo doe ik het altijd en ik heb nog nooit olielekkage gehad (afkloppen op hout!).
    Groet,
    Frits

  35. jaap. says:

    Ik ben nu nog niet bij de fietsen maker geweest om het hem te vragen. Ik vind het ook een beetje overdreven om lucht er uit te zuigen, dat terwijl je het er uit gehaald hebt het er ook weer in kan komen, voor dat je het schroefje er op heb gedraaid.
    Maar ik wacht het rustig af om de Pinion uit te proberen, je kan pas oordelen als je hem zelf heb uit geprobeerd en niet eerder. Het spreekt mij wel aan wat ze schrijven dat de stapje beter zijn en net als een derailleur fietsen is. En nog iets over zadels, ik heb nu zelf nu 2 leren zadels van Gilles Berhout gekocht. De eerste zadel zakte net zo hard door als de brooks en hij wordt ook nog heel lelijk En het nadeel van Gilles Berkhout zadel is, dat als je hem aan de zadel optilt, het dek er af getrokken kan worden. En bij Brook is dat niet het geval en schrijf nu niet dat je hem in het vet moet zetten dat heb ik echt wel gedaan zo wel aan de onderkant en boven op het haalt niets uit en ik stel hem ook goed bij elke keer. Vele mensen hebben problemen met het zitten en krijgen een…….

  36. Frits says:

    Jaap, over het lucht uit de Rohloff naaf trekken is al vele malen geschreven. Michiel had hier ook zijn twijfels over, maar volgens de instructie van Rohloff zelf en het videofilmpje van Eric Schuijt, geeft men aan dat dit toch echt moet gebeuren om overdruk in de naaf te voorkomen en om lekkage tegen te gaan.
    Mij komt het ook onlogisch over, maar ik heb mijn Rohloffnaaf van mijn OR 6 jaar terug door een gerenommeerde fietsenmaker in de wintermaanden laten verversen. Tijdens een fietsvakantie in de zomer, het waren toen wel temperaturen van rond de 30 graden, lekte/zweette er olie aan weerskanten van de naaf. Op zich is dat niet erg maar ik vond het storend. Ook nadien bleef de naaf wat zweten. Ik heb toen na 1,5 jaar zelf de olie ververst en heb strikt de instructies gevolgd (dus ook met het tweemaal ontluchten).
    Uiteindelijk heeft de naaf niet meer gelekt en gezweet.
    Ik heb de Rohloffnaven van mijn andere fietsen zelf ververst en nooit problemen met zweten of lekkage gehad.
    Ra ra, wie het weet mag het zeggen! Ligt het aan het ontluchten of is het gewoon geluk?

    Jaap, til je fiets nooit aan het zadel op. Door schade en schande ben ik ook wijs geworden. Til je fiets aan de bagagedrager of aan de bovenbuis op, zo voorkom je een dure uitgave.
    Zadels zijn een crime. Probeer eens een SQLab zadel (ontwikkelt door een Duitse uroloog). Kijk op de site naar dealers in Nederland bij jouw in de buurt en zij meten via een computersysteem de afstand tussen jouw zitbotjes en afhankelijk van jouw zitpositie op de fiets (stad, tour/trekking of race) komt er een passend zadel. Deze kan je dan uitproberen, kan nooit geen kwaad.
    Succes.
    Frits

  37. Michiel says:

    Ik werk met Brooks, SQ-lab, Gilles Berthoud en BBB. Allemaal goed en allemaal slecht, want het ideale zadel bestaat niet, omdat dit gewoon te persoonlijk is en van heel veel verschillende factoren afhankelijk. Uitgebreide input van de klant is noodzakelijk om tot een goede keus te komen. En daarna is het een kwestie van verschillende zadels uitproberen en indien nodig omruilen.

  38. Frits says:

    Michiel helemaal mee eens. In de loop der jaren heb ik behoorlijk wat verschillende zadels van verschillende fabrikanten onder mijn kont gehad. Op sommigen kon ik het niet eens een halfuur uithouden.
    Uiteindelijk zit zowel de Brooks Flyer Select als de SQ-Lab 602 mij het beste.
    Hierbij moet ik wel aantekenen dat je bij deze zadels wel het nodige zitvlees moet kweken!

  39. Michiel says:

    Lange afstandfietsers moeten altijd zitvlees kweken. En daar hoort een vrij stevig zadel bij. Op fietsvakantie gaan met een te zacht schuim- of gelzadel is hetzelfde als een marathon lopen op pantoffels.

    Mensen zonder zitvlees kiezen vaak voor een te zacht zadel, welke eventjes lekker zit, maar niet voor lang. En doordat een zacht zadel het kweken van zitvlees tegengaat, zal het ook nooit goed komen.

    Stem de hardheid van het zadel dus af op de tijdsduur van de ritten en de vorm is afhankelijk van de zithouding en het postuur van de fietser.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *