Daar is ‘ie dan! De oPinion Ti, een oPinion met een titanium frame. Het nieuwste topmodel van Idworx.

Een titanium Idworx met Pinion, schijfremmen en de duurste onderdelen die je maar kan vinden. Ter waarde van zevenduizend negenhonderd en vijfennegentig Euro. Waarom? Omdat het kan en omdat zo’n fietsje gewoon mooi past bij je Porsche Cayenne, Mercedes ML of Audi Q7.

idworx-opinion-ti-08

De Titanium oPinion is qua samenstelling identiek aan de aluminium versie, behalve de achterdrager. Die is nu ook van titanium in plaats van zwart gelakt staal. De titanium oPinion is even stijf als de Alu versie, maar door het hogere soortelijke gewicht van titanium weegt ‘ie een paar honderd gram meer.

Net als de Alu oPinion wordt de titanium topper leverbaar in twee uitvoeringen: Urban Spec en Travel Spec. Zie hieronder een korte samenvatting van de standaard samenstelling en de verschillen tussen Travel en Urban:

Standaard:

  • Titanium frame
  • Pinion P1.18 versnellingsbak
  • Aluminium vaste voorvork
  • SON naafdynamo en koplamp
  • Heggeman/KMC ketting overbrenging
  • Titanium Tubus achterdrager
  • SKS spatborden
  • VP-191 pedalen
  • Terry zadel

Travel Spec:

  • Inclusief Tubus Duo voordragers
  • Inclusief The Plug oplaadadapter
  • Hope Tech Evo V2 schijfremmen met Idworx 203mm schijven
  • 55mm Schwalbe Almotion banden
  • Ergon handvatten met bar-ends
  • Titanium zadelpen
  • €7.995,-

Urban Spec:

  • Exclusief voordragers
  • Exclusief The Plug oplaadadapter
  • Shimano XT schijfremmen
  • 50mm Schwalbe Almotion banden
  • Ronde handvatten zonder bar-ends
  • Aluminium zadelpen
  • €7.395,-

Met ingang van modeljaar 2015 is er een hoogst opmerkelijke optie in de prijslijst verschenen, namelijk de Gates CenterTrack Beltdrive! Voor de Idworxen met Pinion kost de Beltdrive €200,-.

idworx-opinion-ti-07

Met de tweedelige schijfremmen van de afgelopen twee jaar zijn wat problemen geweest en daarom past Idworx vanaf nu andere schijven uit één stuk toe.

idworx-opinion-ti-10

Stel, je hebt geld teveel. Wat kan je je dan nog meer wensen op deze crème-de-la-crème Idworx? Doe eens gek en maak ‘m af met het volgende:

  • VP Blade titanium pedalen (€399,-)
  • Titanium bidonhouders (2x €69,-)
  • Titanium stuur en stuurpen (€370,-)
  • Brooks B17 zadel met titanium frame (€230,-)

Samen met de Beltdrive optie heb je dan een ultieme posh-fiets t.w.v. €9.332,-

En als je wat ouder en minder sterk in de benen wordt, dan kan je hem laten elektrificeren met een achterwielmotor van GO SwissDrive.

Ook al ga je er niet mee op fietsvakantie, die voordragers moet je wel laten zitten, hoor! Want die benadrukken je actieve outdoor lifestyle, net als die bullbar en dakrails op je SUV. Maar vergeet niet de ventieldopjes weg te gooien. Dat scheelt gewicht. 😉

22 thoughts on “Idworx oPinion Ti – Luxury SUV op 2 wielen

  1. Mooi hoor.
    Ik koop er gewoon een paar,laat ze inlijsten en hang ze tussen mijn Jeff Koons verzameling….

  2. Ik heb altijd gehoord en gelezen dat het voordeel van titanium was dat je er lichte en soepele frames kan mee bouwen. De van Nicholas van een vriend valt ook op doordat ie oneffenheden op een aangename manier wegfiltert. Is het dan niet vreemd om de Ti versie even stijf als de Alu versie te maken? Waar zit dan nog het voordeel van Ti?

  3. Oeps….een fiets van 7995,- van Titanium net zo stijf als Alu? Constructiefoutje!! Of gaat het toch alleen maar om de glimglim…?

  4. Zijn de prijzen van de alu varianten onveranderd gebleven (5395 Euro voor Urban spec en 5740 Euro voor Travel spec met The Plug)?

  5. @ Erik: een soepel frame, mits doordacht geconstrueerd, kan iets comfortabeler aanvoelen, maar dat gaat vaak wel wat ten koste van de stabiliteit en een strak en voorspelbaar stuurgedrag.
    Idworx kiest bewust voor voldoende stijfheid, want een stijf frame stuurt trefzekerder en zwabbert minder snel met bepakking. Van Nicholas kiest voor wat meer comfort, maar stuurt voelbaar minder strak.

    Het voordeel van titanium is dat het bijna onverwoestbaar, zeer slagvast en geen lak nodig heeft, omdat het niet corrodeert. Eventuele krassen polijst je eenvoudig weg met een strookje staalwol.

    @ Leendert: Ik wilde de vele azijnpissers op internet voor zijn door de voor de hand liggende cliché’s alvast in te koppen. (Te duur, over de top, yuppenfiets, statussymbool, etc.) Deze fiets koop je slechts gedeeltelijk met je verstand en vooral met heel veel gevoel. Ik vind ‘t leuk om dat altijd een beetje te relativeren voordat er heftige discussies ontstaan. Want heb je zo’n titanium fiets echt nodig? Nee! Wil je hem? Ja! Prijs/kwaliteitverhouding? Niet over nadenken…

    Er zit ook een beetje zelfspot in, want ik vind het zelf wel een begeerlijke fiets.

  6. Volgens mij kan titanium uitstekend tegen azijn… Het was overigens op de Bike Motion wel te merken dat je als fietsfabrikant er niet meer bijhoort als je niet minstens een paar titanium modellen in de collectie hebt. Overigens vind ik het eigenlijk zelf niet eens mooi.

  7. De voordelen van Titanium gaan veel verder dan slechts de optische voordelen. Over smaak valt te twisten maar over de mechanische eigenschappen veel minder. Titanium gedraagt zich heel anders dan Aluminium. Als trotse eigenaar van een Moots CR kan ik naast de mechanische waarden ook als ervaring aangeven dat (mits goed geconstrueerd en verwerkt) het Titanium veel sterker is dan Aluminium. De rek van titanium verloopt anders dan bij Aluminium. Vooral in de afdaling blijkt eens te meer hoe stabiel het frame zich gedraagt.
    Over comfort is genoeg geschreven.

  8. Helder. Tijdens de Bike Motion heb ik echt met bewondering naar de fiets staan kijken en misschien zelfs staan dromen, wat is deze fiets mooi gebouwd.

  9. Ook Santos komt met de optie om de meeste frames uit hun collectie in een titanium versie te bestellen. Als liefhebber van titanium heb ik al een 4.29 titanium frame besteld. Wel enkele custom opties in het frame verwerkt, zoals een Cannondale Lefty balhoofdbuis, want het frame licht customizen kan bij Santos wel.

  10. Mooie fiets! Jammer dat er geen low-riders in Ti op de markt zijn. Misschien zou de Nova RVS er beter bij passen? Dan kan de prijs mooi afgerond worden naar 8000,00€ 🙂

  11. Juist prachtig met de zwarte low-riders bij gebrek aan titanium. Rvs zou een beetje uit de toon vallen denk ik. Krijg je een beetje zo’n Van Nicholas 2011 uitstraling met net niet bij elkaar passende kleuren en materialen.

  12. Leuk geschreven stukje Michiel in de laatste B&T over deze ultieme idworx!
    Grappig vergelijk met Bentley maak je waar ik in mijn commentaar (van 2 weken geleden) bij “fabrieksbezoek” idworx juist refereerde aan een andere Engelse schoonheid als Morgan.

  13. Voor een echte vakantiefiets lijkt mij een titanium voorvork toch niet stijf genoeg, als ik met mijn fiets die ook nog een titanium voorvork heeft zou ik er een goede stalen voorvork bijkopen en hem voor de vakantie ombouwen, maar voor lekker toertochten te rijden is het vooral op slechte wegen heerlijk comfortabel.

  14. Jos, wat is een echte vakantie fiets voor jou en wat is het verschil met een lekkere toertocht die jou zou nopen om voor het eerste je fiets te laten ombouwen en voor het tweede je fiets te laten zo als die is

  15. Ja Herman dat licht aan de hoeveelheid wat je wilt meenemen, als je lowriders aan de titanium voorvork gaat hangen en een grotere remschijf monteerd is deze vork te flexibel, en ook de titanium achterdrager is niet geschikt voor veel bagage, daarom heb ik ook een 26er die als vakantiefiets veel beter is, je kan hier genoeg bagage aan kwijt, overigens rijd deze fiets minstens zo lekker, ondanks dat het volgens de tegenwoordige trend met 28 inch wielen, verouderd is, maar een 28 er heeft niet zo’n stijve wiele.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *