Koga-WorldTraveller29-Signature-Rohloff

Koga’s succesnummer, de WorldTraveller29, heeft promotie gemaakt naar het Signature Programma. Vanaf nu kan je de opbouw van je eigen WorldTraveller29 helemaal zelf bepalen, waarbij Rohloff, Pinion en drie derailleurgroepen tot de keuzemogelijkheden behoren.

De WorldTraveller29 was tot voor kort een confectie-trekkingfiets met een standaard afmontage, maar nu is het model toegevoegd aan het Signature-assortiment. Dit betekent dat je nu je eigen Signature-WorldTraveller29 online kunt samenstellen. Jouw ideale configuratie kan dan bij de Signature-dealer besteld worden en vervolgens wordt de fiets volgens jouw specificatielijst door Koga gebouwd.

Je kan kiezen uit verschillende soorten versnellingen, sturen, zadels, lampen, remmen, banden, bagagedragers, voorvorken, etcetera. Om de WorldTraveller29 geschikt te maken voor de diverse aandrijfsystemen heeft Koga twee framevarianten ontwikkeld. Eén variant is geschikt voor Rohloff en derailleurs en het andere is speciaal aangepast voor de Pinion 18-speed versnellingsbak in het bracket. Beide varianten zijn geschikt voor de Gates tandriem en velg- of schijfremmen.

Als de Shimano SLX afmontage van de standaard WorldTraveller29 niet goed genoeg voor je is, dan kan je de fiets op laten bouwen met Shimano XT. De Shimano Deore afmontage is prijstechnisch niet echt interessant, want de confectie-versie met Shimano SLX valt veel voordeliger uit.

Koga-WorldTraveller29-Signature-XT

Je kan van de WorldTraveller nu ook een lekker lichte, minimalistische sportfiets maken door te kiezen voor de lichtste onderdelen, carbon voorvork en smalle asfaltbanden. Onderstaande fiets weegt slechts 14 kilo.

Koga-WorldTraveller29-Signature-Sport

De WorldTraveller29 met Pinion is al wel online samen te stellen, maar wordt pas tegen het voorjaar leverbaar. De WorldTraveller met Rohloff en tandriem of ketting is per direct te bestellen. De levertijd bedraagt ongeveer 3 weken.

Koga-WorldTraveller29-Signature-Pinion

Voor het samenstellen van je eigen Koga Signature WorldTraveller29 ga je naar de Signature-website.  Kies daar de “lege configuratie” en selecteer het WorldTraveller29-frame. Bij iedere aanpassing zie je rechts onderin beeld de prijs en het gewicht van de fiets veranderen. Erg leuk om mee te spelen.

Hoe de standaard WorldTraveller29 met Shimano SLX afmontage rijdt kan je in het testverslag van 9 december 2012 lezen.

12 thoughts on “Koga WorldTraveller29 in Signature met Rohloff en Pinion

  1. Ik vind het jammer dat Koga de prijs omhoog heeft geschroefd. De prijs van het nieuwe frame is bijna 30 % duurder . De kostprijs zal vast niet 30 % hoger zijn geworden . Koga verwacht blijkbaar dat deze Signature-fiets, net zoals de normale WT 29 , ook een verkoop-hit zal worden.

    De prijs van de Koga WT29 (met Rohloff ) komt nu wel steeds dichter in de buurt dan die van een Idworx Easy Rohler of Santos Travel Lite special.

    Ik moet nog steeds wennen aan het frame.
    Op de Signature site krijg ik bij het bepalen van de frame -maat het advies een 51 cm frame te nemen. Voor mijn gevoel, veel te klein voor mijn 1.90 cm lengte ( en binnenbeen 90 cm ).

  2. De hogere prijs komt niet alleen door de prijs van het frame, maar ook doordat het Signature proces meer kost. Iedere fiets wordt per stuk gebouwd in plaats van in serie en dat is logistiek en qua inkoop veel bewerkelijker.

    Laat je voor de maatvoering NOOIT leiden door wat de site aangeeft. Beenlengte en framehoogtes zijn NIET leidend voor het bepalen van de juiste framemaat. Daar heb ik al heel veel misverstanden door meegemaakt en miskopen door gezien.

    De lengte van het frame, de hoogte van het balhoofd, de andere lichaamsmaten en de wensen qua comfort of sportiviteit in combinatie met de leningheid van de fietser zijn veel belangrijkere gegevens om het juiste model en framemaat te bepalen. Ga daarvoor ALTIJD naar de gespecialiseerde winkels!

    Zo, ik heb gezegd… 😉

  3. Kortom, voordat je je Koga Signature samen met je gespecialiseerde dealer gaat samenstellen, laat je eerst opmeten en ga daarna uitgebreid proefrijden op een testexemplaar. Zo voorkom je miskopen zoals Michiel al terecht stelt.
    Peter, bij een lengte van 1.90 en een binnenbeenlengte van 90 cm zit jij minimaal aan een 60 cm framemaat vast. Een 51 cm frame is voor jou het gevoel of je op een kinderfiets gaat plaatsnemen.

  4. Dat kan je niet zomaar stellen, Frits. Met een bepaalde lengte zit je niet zomaar aan een bepaalde maat vast. Er is in de hele fietsindustrie namelijk nooit een standaard vastgesteld m.b.t. de hoogte-lengte verhoudingen van fietsframes. Ieder merk denkt daar anders over en ook onder de verschillende typen binnen 1 merk zijn de verschillen in frameverhoudingen vaak erg groot.

    Zo zit bijvoorbeeld een 60cm Gazelle praktisch gelijk als een 57cm Batavus en mensen die gewoonlijk op een traditioneel Koga frame van ongeveer 60 cm passen zullen op een Koga WT29 bij maat 56 uitkomen.

    Het wordt tijd dat we de term ‘framehoogte’ helemaal los gaan laten en dat we onze fietsen uit gaan zoeken op de frameLENGTE!

    Ik ga hier binnenkort een artikel aan weiden.

  5. Vraag: hoe bepaal je de framehoogte van deze fiets?

    Deze heeft geen zitbuis, dus hier kan helemaal nooit sprake zijn van een 53, 57, of 60 cm frame. De enige maten die er hier toe doen zijn de lengte van het frame en de hoogte van het balhoofd.

  6. Michiel, met bovenstaande foto ben ik het eens, dan zal je op lengte moeten meten en is ook de hoogte van het balhoofd belangrijk.
    Maar iemand die 1.90 is met een binnenbeenlengte van 90 cm dan weet je zonder te meten vooraf dat een framemaat van 51 cm te klein is. Iemand met die maten zit op een framemaat van ongeveer 60 cm. Een verschil van 9 cm vind ik dan wel erg groot.
    Je kan dan nog varieren met een andere stuurpen (langer of korter) en een andere zadelpen met eventuele setback.
    Ik wist niet van de verschillen omtrent Gazelle en Batavus en Koga traditioneel t.o.v. Koga WT29.

    Ik ben heel benieuwd naar je artikel en zal dit met veel interesse gaan lezen!

  7. Ik ken de Koga-maatvoeringen en je hebt gelijk dat Peter niet op een 51 past, maar zonder de lengte en de hoogte van het frame en het postuur van Peter precies te kennen kan je dat toch niet met zekerheid zeggen.

    Op basis van de binnenbeenlengte kan je enkel iets zeggen over de zadelhoogte. Dat zegt verder niets over de zadelterugstand, afstand zadel-stuur, hoogteverschil zadel-stuur, hoek van de handvatten en al helemaal niets over welke framematen daar allemaal binnen passen.

    Horizontale bovenbuis of schuin aflopende bovenbuis. Dat kan zo 6 cm in framehoogte schelen, terwijl beide fietsen toch exact gelijk kunnen zitten.

    Echt, de fietsindustrie moet van de term frameHOOGTE af en ik zal dat later toelichten.

  8. Nog even ter info, ik kwam op de Signature site , uit nieuwsgierigheid na het lezen van het verslag van Michiel. Ik wilde alleen meldden dat ik het opmerkelijk vind dat Koga een framemaat 51 advies geeft bij een binnenbeenlengte t/m 93 cm.
    Nog even bij Van Nicholas het uitgebreide programma ingevuld.
    Hier kom ik bij een Pioneer 29 uit op een 52 cm frame.

    Michiel , ik wacht je verslag over framehoogtes af.

    In feite heb ik mijn keuze voor mijn nieuwe fiets al bepaald ( merk waar Frits zo blij van wordt )

  9. Nu we het ook over Van Nicholas hebben, hier nog iets om de verwarring nog groter te maken.

    Op de Pioneer zit ik met mijn 1,88m het beste op een 54cm. Mijn collega is exact even lang, met een praktisch verwaarloosbaar 1cm verschil in beenlengte en hij zit weer het beste op een 56.

    Bij veel racefietsen kies ik ondanks mijn lengte toch het meest voor een 56 met een relatief hoog balhoofd en mijn collega voor een 58 met een laag balhoofd. Dit komt o.a. doordat ik met een iets ronde onderrug fiets en hij houdt hem meer gestrekt.

    En bij mountainbikes kies ik een 19″ en mijn collega meestal 21″. En bij een moderne 29er mountainbike zitten we allebei lekker op een 51cm. Lekker duidelijk he?

  10. Frame hoogte is natuurlijk met de introductie van die sloping frames een indicatie. Uiteindelijk gaat het om de afstand van bovenkant zadel naar trap-as en midden zadel naar het draaipunt stuurbuis. En dan nog moet je passen. Frame bouwers hebben ook weer hun eigen visie op trap-as hoogtes t.o.v. de grond en lengte en hoek stuurhuis. Wat de geometrie weer helemaal op de schop gooit. Ook de setback van je zadel om je knieën te sparen maakt het nog leuker.

    moraal van het verhaal met gelijke lengtes van buizen kan de ene fiets totaal anders zitten dan de andere. Net als schoenen moet je gewoon even passen.

    ow en on topic ik heb even mijn droomfiets samengesteld op de koga site maar vind het wel een kostbaar verhaal worden. Maar goed een hobby mag wat kosten niet waar 🙂

  11. beste
    ik bezit een koga miyata waarvan de verende voorvork is beschadigd door een van en wil die vervangen
    kunt u wij een gedetailleerde omschrijving bezorgen van zulk een voorvork en de wijze van monteren en demonteren.

    met veel dank
    eduard slegers

  12. Nosotros vivimos del Deca, vos parece que también! Que tanto te gusta comentar acá jaja!! Te mata la envidia? Te gustan los colores? No te da nada tu equipo? Estas arrepentido de ser chancho? jajajaja. Chauuuuu limpiavidrio quebrado

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *